eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 1652/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-08-11
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1652/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Joanna Borowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 sierpnia 2015 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 lipca 2015 r. przez
wykonawcę ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. Sp. k. Jacewo 76 88-100 Inowrocław
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – 17 Terenowy Oddział Lotniskowy
w Gda
ńsku., ul. Konopnickiej 13, 80-240 Gdańsk,


orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. Sp.
k. Jacewo 76 88-100 Inowrocław
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. Sp. k. Jacewo 76 88-100 Inowrocław,
tytułem wpisu od odwołania.
2.2. zasądza od odwołującego wykonawcy ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. Sp. k.
Jacewo 76 88-100 Inowrocław
na rzecz zamawiającego 17 Terenowy Oddział
Lotniskowy w Gda
ńsku., ul. Konopnickiej 13, 80-240 Gdańsk, kwotę 6 111 zł 47
gr
(słownie: sześć tysięcy sto jedenaście złotych czterdzieści siedem groszy)
stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika, kosztów dojazdu oraz kosztów noclegu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku.


Przewodnicz
ący:
…………………………


Sygn. akt: KIO 1652/15

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – 17 Terenowy Oddział Lotniskowy w Gdańsku., ul. Konopnickiej 13, 80-240
Gdańsk prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest „Modernizacja infrastruktury dla potrzeb programu operacyjnego „Śmigłowce wsparcia
bojowego, zabezpieczenia i VIP” na lotnisku w Darłowie.”
.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane, w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej ogłoszenie numer 2015/S 139-255756 oraz na stronie internetowej
zamawiającego.

Dnia 31 lipca 2015 roku wykonawca ALSTAL Grupa Budowlana Sp. z o.o. Sp. k., Jacewo
76, 88-100 Inowrocław (dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: art. 22 ust. 4 w związku z art. 22 ust. 1
pkt 1 i 3, art. 22 ust. 5 zdanie 1, w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 29 ust. 2, art. 36a
oraz art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
zamawiającemu:
1) zmiany ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia
polegającej na rezygnacji z wymogu złożenia dokumentów potwierdzających,że wykonawca ubiegający się o realizację zamówienia spełnia wymogi ustawy
o ochronie informacji niejawnych dotyczące ochrony informacji niejawnych o klauzuli
POUFNE /pkt III.2.3) ppkt 1 ogłoszenia o zamówieniu, pkt 9.III.1 specyfikacji istotnych
warunków zamówienia,
2) zmiany ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia
polegającej na rezygnacji, w przypadku składania oferty wspólnej, z warunku
posiadania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia o klauzuli poufne
lub spełniania wymogów określonych w art. 54 ustawy z dnia 05.08.2010 r. o ochronie
informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228) przez wszystkie podmioty
występujące wspólnie, w związku, z czym do oferty należy dołączyć Świadectwo od
każdego z tych podmiotów oraz ograniczenia wzmiankowanego wymogu tylko
i wyłącznie do tego podmiotu (jednego z podmiotów występujących wspólnie), który

miałby realizować prace objęte dokumentacją poufną - pkt III.2.3 ppkt 1 ogłoszenia
o zamówieniu, pkt 9.III.1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
3) zmiany ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
w zakresie wynikającym z pkt 1 ppkt a, b i c uzasadnienia odwołania w sposób:
a) uznający za spełniającego wymogi, wykonawcę zatrudniającego pracownika -
geodetę oraz posiadającego system teleinformatyczny,
b) usuwający wprowadzone ograniczenie, co do powierzenia części prac
podwykonawcom,
c) usuwający wymóg dotyczący możliwości powierzenia jawnego zakresu robót
jedynie mającej Świadectwo Bezpieczeństwa Przemysłowego I stopnia o klauzuli
POUFNE lub wyższej.
Interes odwołującego.
Odwołujący wskazał, że jego interes w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku
polegający na tym, iż w przypadku braku nieuzasadnionego wymogu, mógłby ubiegać się
o przedmiotowe zamówienie, a tym samym byłaby szansa, że miałby możliwość złożenia
oferty, która następnie zostałaby wybrana, jako najkorzystniejsza, w rezultacie czego
zamówienie publiczne, o którego udzielenie prowadzone jest przedmiotowe postępowanie,
mogłoby zostać udzielone odwołującemu.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.

Izba ustaliła, że zamawiający w dniu 10 sierpnia 2015 roku „Na podstawie wniesionego
w post
ępowaniu odwołania”, dokonał na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy Pzp, zmiany treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia w następującym zakresie:

1) W Rozdziale 9 SIWZ „Wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć
wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w post
ępowaniu”, pkt.
III ppkt. 1 oraz w formularzu oferty pkt. 1 tabeli (str. 95 z 113 SIWZ) otrzymuj
ą
nast
ępujące brzmienie: „I. Dokumentów potwierdzających, że wykonawca ubiegający
si
ę o realizację zamówienia spełnia wymogi ustawy o ochronie informacji niejawnych
dotycz
ące ochrony informacji niejawnych o klauzuli POUFNE. Wykonawca musi
posiada
ć i załączyć do oferty potwierdzone za zgodność z oryginałem świadectwo
bezpiecze
ństwa przemysłowego 1 stopnia o klauzuli POUFNE lub spełnić wymogi
okre
ślone w art. 54 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 05 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji
niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228). W przypadku składania oferty wspólnej
warunek posiadania
świadectwa I stopnia dotyczy wszystkich podmiotów
wchodz
ących w skład konsorcjum, w związku z czym do oferty należy dołączyć świadectwo od każdego podmiotu.'',
2) W Rozdziale 3 SIWZ „Opis przedmiotu zamówienia”, w uwagach ogólnych
dotycz
ących realizacji zadania pkt. 14 (str. 11 ze 113) oraz § 3 ust. 4 umowy (str. 45
z 113 SIWZ) otrzymuj
ą brzmienie: „W czasie realizacji zadania Wykonawca zapewni
stal
ą obsługę geodezyjną przez uprawnionego geodetę. Przed rozpoczęciem robót
Wykonawca zgłosi Zarz
ądcy terenu - Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury
w Szczecinie rozpocz
ęcie prac geodezyjnych i będzie prowadził je zgodnie
z wyznaczon
ą przez niego procedurą. Przy zgłoszeniu robót geodezyjnych.
Wykonawca przedstawi Zarz
ądcy terenu kserokopie uprawnień, poświadczenia
bezpiecze
ństwa geodetów i świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego I stopnia.
W przypadku, gdy obsług
ę geodezyjną realizować będzie firma geodezyjna
zatrudniona przez Wykonawc
ę do zgłoszenia należy dołączyć świadectwo
bezpiecze
ństwa przemysłowego I stopnia zatrudnionej firmy geodezyjnej oraz kopie
uprawnie
ń i poświadczenia bezpieczeństwa geodetów.
3) W Rozdziale 9 SIWZ „Wykaz o
świadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć
wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w post
ępowaniu”, pkt.
1 ppkt. 12 oraz w formularzu oferty pkt. 6 tabeli (str. 93 z 113 SIWZ) otrzymuj
ą
nast
ępujące brzmienie: „Geodeta lub firma geodezyjna musi posiadać i załączyć do
oferty potwierdzon
ą za zgodność kopię świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego
I stopnia o klauzuli poufne lub spełni
ć wymogi określone w art. 54 ust. 7 i 8 ustawy
z dnia 05.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228).”,
4) W Rozdziale 13 SIWZ „Informacja o obowi
ązku osobistego wykonania przez
wykonawc
ę kluczowych części zamówienia, jeżeli zamawiający dokonuje takiego
zastrze
żenia zgodnie z art. 36 a ust. 1” treść UWAGI otrzymuje następujące
brzmienie: „Na podstawie art. 36a ust. 1 Zamawiaj
ący żąda wskazania przez

Wykonawcę
w
ofercie
cz
ęści
zamówienia,
której
wykonanie
powierzy
podwykonawcom. Zamawiaj
ący zgodnie z art. 36a ust. 2 pkt. 1) ustawy prawo
zamówie
ń publicznych nie dopuszcza możliwości powierzenia przez Wykonawcę
cz
ęści niniejszego zamówienia w zakresie montażu konstrukcji stalowej nośnej 6 szt.
dwustanowiskowych hangarów do obsługi statków powietrznych. Zastrze
żenie
podwykonawstwa w ww. zakresie wynika z tego, i
ż jest to kluczowa część
zamówienia, hangary przeznaczone b
ędą do obsługi statków powietrznych dla Sił
Zbrojnych, wykonanie ich musi odbywa
ć się płynnie, w wyznaczonym terminie, bez
przeszkód, w celu unikni
ęcia ryzyka związanego z podwykonawstwem.” Pozostałe
zapisy rozdziału 13 pozostają bez zmian,
5) § 9 ust. 2 projektu umowy (str. 53 z 113 SIWZ) otrzymuje brzmienie: „Zgodnie z art.
36a ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo zamówie
ń publicznych Zamawiający nie dopuszcza
mo
żliwości
powierzenia
przez
Wykonawc
ę
cz
ęści
przedmiotu
umowy
podwykonawcom (dalszym podwykonawcom) w zakresie monta
żu konstrukcji stalowej
no
śnej 6 sztuk dwustanowiskowych hangarów do obsługi statków powietrznych,
6) W Rozdziale 28 SIWZ „Instrukcji ochrony informacji niejawnych” pkt. 7 Instrukcji
bezpiecze
ństwa przemysłowego otrzymuje brzmienie: „Wykonawca może powierzyć
wykonywanie cz
ęści przedmiotu umowy, o którym mowa w pkt. 4 podwykonawcy pod
warunkiem,
że będzie on posiadał Świadectwo Bezpieczeństwa Przemysłowego
I stopnia o klauzuli POUFNE lub wy
ższej. Do powierzenia realizacji podwykonawcy
cz
ęści przedmiotu umowy, dla której nie jest wymagany dostęp do informacji
niejawnych,
świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego od podwykonawcy nie jest
wymagane
.”
Pozostałe zapisy w SIWZ pozostają bez zmian.”

Odwołujący na posiedzeniu oświadczył, że w części, w której zamawiający dokonał
modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia, modyfikacje te w pełni pokrywają
się z żądaniami odwołującego.
Odwołujący na rozprawie oświadczył, że podtrzymuje odwołanie w zakresie tych
postanowień ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
których zamawiający nie zmodyfikował w dniu 10 sierpnia 2015 r., tj. podtrzymuje zarzut
dotyczący posiadania bezpieczeństwa przemysłowego dla wszystkich uczestników
konsorcjum.
Odwołujący wskazał, iż w przypadku wykonawców występujących wspólnie nie jest
uzasadnione żądanie od każdego z nich spełniania wszystkich warunków udziału
w postępowaniu, zgodnie z opisem sposobu ich spełniania. Celem wspólnego ubiegania się
o udzielenie zamówienia publicznego jest możliwość połączenia potencjałów technicznych,

kadrowych, ekonomicznych, finansowych i wszelkich innych, w wyniku, czego wykonawcy
występujący wspólnie, spełniają łącznie postawione przez danego zamawiającego wymogi.Żądanie spełniania przez wszystkich wykonawców występujących wspólnie, choćby jednego
z warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych jest
zatem nie do pogodzenia z istotą i celem wprowadzenia przez Prawodawcę możliwości
wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia. Żądanie takie nie jest konieczne dla
zapewnienia prawidłowej realizacji zamówienia.
W praktyce, w przypadku obiektów wojskowych zakwalifikowanych do bardzo wysokiej
kategorii I:
-
za dokumentację POUFNĄ odpowiada tylko i wyłącznie członek konsorcjum mający
dostęp do dokumentacji o wskazanej klauzuli;
-świadectwo bezpieczeństwa I stopnia przedkłada tylko i wyłącznie członek mający dostęp
także do dokumentacji objętych klauzulą.
Zdaniem odwołującego, wzmiankowana teza znajduje potwierdzenie chociażby,
w postanowieniach Instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego dla obiektu MWWS Kutno,
która zawiera zapisy o właśnie tym, iż: za dokumentację POUFNĄ odpowiada tylko
i wyłącznie członek konsorcjum mający dostęp do dokumentacji o wskazanej klauzuli, zaśŚwiadectwo bezpieczeństwa I stopnia przedkłada tylko i wyłącznie członek mający dostęp
także do dokumentacji objętych klauzulą.

Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania. Zamawiający, co do podtrzymanego przez odwołującego zarzutu podniósł,
iż pierwotnie zamawiający nie określił, że w przypadku składania oferty wspólnej warunek
posiadania świadectwa I stopnia dotyczy wszystkich podmiotów wchodzących w skład
konsorcjum. Zamawiający zdecydował się na taki krok po zapoznaniu się z najnowszym
orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej w tym zakresie. Warunek spełniania wymogów
bezpieczeństwa odnosi się nie do wykonawców, ale świadczonych przez nich usług, więc
stanowi warunek o charakterze przedmiotowym. Dlatego też wymóg posiadania świadectwa
przez wszystkich wykonawców nie może być kwalifikowany, jako naruszenie przepisów
ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zamawiający może zatem swobodnie określić,że powyższy warunek ma spełniać każdy z konsorcjantów. Zgodnie z art. 71 ust 3 ustawy
z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie Informacji niejawnych, kierownik jednostki organizacyjnej
zawierającej umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” lub
wyższej wyznacza osobę odpowiedzialną za nadzorowanie, kontrolę i doradztwo w zakresie
wykonywania przez przedsiębiorcę obowiązku ochrony wytworzonych w związku z realizacją
umowy lub przekazanych mu informacji niejawnych. Jak wynika z powyższego, zamawiający

jest uprawniony i równocześnie zobowiązany do nadzorowania i kontroli w zakresie
wykonywania przez przedsiębiorcę obowiązku ochrony.
Zamawiający podniósł dodatkowo, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zamawiający nie posiada możliwości
sprawdzenia, kto złoży ofertę, do jej przygotowania będzie musiał dołożyć należytej
staranności i między innymi zapoznać się z dokumentacją techniczno - budowlaną zadania
składającą się z części niejawnej i jawnej. Zamawiający wskazał, że nie będzie wiedział,
jakie firmy złożą ofertę wspólną (konsorcjum) i już na etapie sporządzania ofert może dojść
do nieuprawnionego ujawnienia informacji niejawnych, za których ochronę odpowiada
zamawiający,
a
ich
nieuprawnione
udostępnienie
lub
ujawnienie
wiąże
się
z odpowiedzialnością karną, stąd wymóg posiadania Świadectwa Bezpieczeństwa
Przemysłowego przez wszystkich członków konsorcjum.

Do postępowania odwoławczego – po stronie odwołującego przystąpienie zgłosił
wykonawca Budimex S.A., ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa.
Izba stwierdziła, że w dniu 10 sierpnia pełnomocnik zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego złożył pismo procesowe, w którym
oświadczył, że w związku czynnościami podjętymi przez zamawiającego (zmiana
specyfikacji z 10 sierpnia) rezygnuje z dalszego popierania odwołania.
Przepis art. 187 ust. 8 ustawy Pzp stanowi, iż odwołujący może cofnąć odwołanie do
czasu zamknięcia rozprawy; w takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze.
Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90 % wpisu.
Zgodnie natomiast z przepisem art. 185 ust. 3 ustawy Pzp, wykonawcy, którzy przystąpili do
postępowania odwoławczego, stają się uczestnikami postępowania odwoławczego, jeżeli
mają interes w tym, aby odwołanie zostało rozstrzygnięte na korzyść jednej ze stron.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej przepis art. 187 ust. 8 w zw. z art. 185 ust. 3 ustawy
Pzp można zastosować per analogiam w odniesieniu do oświadczeń składanych przez
przystępującego. Wskazać bowiem należy, że w przedmiotowym postępowaniu, zgłaszający
przystąpienie wykonawca, zgłosił swoje przystąpienie – po stronie odwołującego,
co oznacza, że zgadzał się z zarzutami odwołania, czyli można stwierdzić że miał interes
w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść odwołującego. Jednakże z uwagi na okoliczność,że zamawiający w dniu 10 sierpnia 2015 roku zmodyfikował treść specyfikacji istotnych
warunków zamówienia w taki sposób, który w pełni satysfakcjonował zgłaszającego
przystąpienie wykonawcę, złożył on oświadczenie (przed otwarciem posiedzenia i rozprawy),że rezygnuje z dalszego popierania odwołania. Powyższe oświadczenie, w ocenie Izby
stanowi de facto o wycofaniu zgłoszenia przystąpienia. Skoro zatem na mocy
obowiązujących przepisów (art. 187 ust. 8 ustawy Pzp), stronie do której przystępuje

wykonawca służy prawo do wycofania odwołania, to tym samym zgłaszającemu
przystąpienie wykonawcy (popierającego odwołującego) służy prawo do wycofania
zgłoszonego przystąpienia. W przeciwnym razie, mielibyśmy do czynienia z sytuacją,
w której zgłaszający przystąpienie wykonawca mimo braku podstaw (i chęci) do popierania
strony w rozstrzygnięciu odwołania na jej korzyść (zmiana s.i.w.z., zmiana ogłoszenia)
zmuszony byłby do kreowania treści niezgodnych z jego interesem. Skoro bowiem czynność
zamawiającego wypełniła oczekiwania zgłaszającego przystąpienie wykonawcy, to na tym
etapie postępowania dopuszczalne jest wycofanie zgłoszonego przystąpienia.
W związku z oświadczeniem zgłaszającego przystąpienie wykonawcy, Izba stwierdziła,że nie zachodzą przesłanki do badania skuteczności zgłoszonego przystąpienia.

Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznała przedmiotowe odwołanie w zakresie zarzutu
podtrzymanego przez odwołującego, jednocześnie będącego kwestią sporną między
stronami. Bez rozpoznania Izba pozostawiła zarzuty, względem których zamawiający
zmodyfikował treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a odwołujący oświadczył,że rzeczona modyfikacja postanowień s.i.w.z. dokonana przez zamawiającego, w pełni go
satysfakcjonuje (brak przedmiotu sporu).

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron, złożone
w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie
zasługuje na uwzględnienie.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.

W zakresie zarzutu podtrzymanego na rozprawie przez odwołującego, Izba stwierdziła,że kluczowym elementem kształtującym orzeczenie, jest ustalenie, jaki charakter ma wymóg
(warunek) opracowany przez zamawiającego, a kwestionowany przez odwołującego.
W ocenie Izby rzeczony warunek ma charakter przedmiotowy, gdyż odnosi się do
przedmiotu zamówienia, tj. realizacji inwestycji. Jak słusznie wskazała Izba w wyroku z dnia
14 maja 2015 roku, sygn. akt KIO 887/15 , cyt. „Zamawiającemu przysługuje uprawnienie dożądania potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadać będą postawionym wymaganiom,
w tym wypadku wymaganiom zapewnienia ochrony informacji niejawnych w ramach umowy
wykonywanej ewentualnie przez wykonawców działających wspólnie. Tak postawiony
wymóg ma podstawę prawną w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp oraz § 6 ust. 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich

te dokumenty mogą być składane. Z ostatniego ze wskazanych przepisów wynika
jednoznacznie, że dowody dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa informacji mają spełniać
wymagania z przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i mają one charakter
dokumentów przedmiotowych. Należy nadto zauważyć, że zapewnienie ochrony informacji,
jako stanowiących przedmiot zamówienia spoczywa na każdym z wykonawców, którzy
są odpowiedzialni za realizację umowy zawartej w wyniku udzielenia zamówienia
publicznego.”.
Tym samym, w ocenie Izby, argumentacja odwołującego ukierunkowana na bezzasadny
(zdaniem odwołującego) obowiązek posiadania świadectwa bezpieczeństwa I stopnia
o klauzuli poufne w celu zapewnienia ochrony informacji niejawnych przez wszystkie
podmioty występujące wspólnie (konsorcjum), nie znajduje swojego potwierdzenia, w tym
zakresie, że warunek taki narusza zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji.
Wskazać bowiem należy, że zamawiający określając rzeczony warunek kierował się
uzasadnionymi potrzebami ukierunkowanymi na zaspokojenie racjonalnych potrzeb.
W przedmiotowym postępowaniu, potrzeb związanych z dochowaniem należytej staranności
w zakresie ochrony informacji niejawnych. Zamawiający bowiem, nie znając przyszłych
wykonawców, pozostając w dbałości o bezpieczeństwo, w taki sposób opisał warunek
przedmiotowy, który na późniejszym etapie postępowania oraz realizacji inwestycji,
zagwarantuje mu zmaksymalizowanie zachowania zasad poufności, która w tym konkretnym
przypadku, musi być ważniejsza od innych zasad określonych w ustawie Pzp.
W ocenie Izby działanie zamawiającego nie ogranicza kręgu potencjalnych podmiotów
mogących wziąć udział w przedmiotowym postępowaniu, a jedynie zawęża ten krąg, do
podmiotów wyspecjalizowanych w realizacji zadań, dla których wymagane jest posiadanieświadectwa bezpieczeństwa I stopnia o klauzuli poufne lub spełniania wymogów określonych
w art. 54 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238), uwzględniając koszty poniesione przez zamawiającego
związane z wynagrodzeniem pełnomocnika, kosztami dojazdu oraz kosztami noclegu.

Przewodniczący:
…………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie