eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 1536/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-08-04
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1536/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski Protokolant: Paulina Zielenkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 sierpnia 2015 r. w Warszawie odwołania wniesionego
20 lipca 2015 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: „Jantar 2”
sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku, „Jantar ” sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, „Jantar 3”
sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku,
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Świadczenie usług ochrony
fizycznej obiektów, mienia i terenów Morskiego Instytutu Rybackiego – Pa
ństwowego
Instytutu Badawczego, przy ul. Kołł
ątaja 1 i alei Jana Pawła II w Gdyni (nr postępowania
FZP/2208/319/2015)
prowadzonym przez zamawiającego:
Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut
Badawczy z siedzib
ą w Gdyni
przy udziale wykonawcy:
I. OCHRONA sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdyni –zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemuMorskiemu Instytutowi
Rybackiemu – Pa
ństwowemu Instytutowi Badawczemu z siedzibą w Gdyni
uniewa
żnienie wyboru najkorzystniejszej oferty oraz odrzucenia oferty złożonej
przez „Jantar 2” sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku, „Jantar ” sp. z o.o. z siedzibą
w Słupsku, „Jantar 3” sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia, a tak
że powtórzenie badania i oceny ofert
z uwzgl
ędnieniem tej oferty.
Sygn. akt KIO 1536/15



2. Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Morski Instytut Rybacki –
Pa
ństwowy Instytut Badawczy z siedzibą w Gdyni i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego
– Jantar 2” sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku, „Jantar ” sp. z o.o. z siedzibą
w Słupsku, „Jantar 3” sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku wspólnie
ubiegaj
ących się o udzielenie zamówienia tytułem wpisu od odwołania,
2.2.
zasądza od zamawiającego – Morskiego Instytutu Rybackiego –
Pa
ństwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w Gdyni na rzecz
odwołującego – Jantar 2” sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, „Jantar ”
sp. z o.o. z siedzib
ą w Słupsku, „Jantar 3” sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku
wspólnie ubiegaj
ących się o udzielenie zamówienia kwotę 11100 zł 00 gr
(słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) – stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu uiszczonego wpisu od
odwołania oraz uzasadnionych kosztów strony w postaci wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Gdańsku.


Przewodnicz
ący:
………………………………




Sygn. akt KIO 1536/15



U z a s a d n i e n i e

Zamawiający:
Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy z siedzibą
w Gdyni prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych {tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 907,
z późn. zm.; zwanej dalej również „ustawą pzp” lub „pzp”}, postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego usługi pn. Świadczenie usług ochrony fizycznej obiektów, mienia
i terenów Morskiego Instytutu Rybackiego – Pa
ństwowego Instytutu Badawczego, przy ul.
Kołł
ątaja 1 i alei Jana Pawła II w Gdyni (nr postępowania FZP/2208/319/2015).

Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień
Publicznych 17 czerwca 2015 r. pod nr 146824, w tym samym dniu Zamawiający zamieścił
ogłoszenie o zamówieniu w swojej siedzibie na tablicy ogłoszeń oraz na swojej stronie
internetowej {www.mir.gdynia}, na której udostępnił również od tego dnia specyfikację
istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}.
Wartość przedmiotowego zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.

14 lipca 2015 r. Zamawiający przekazał drogą elektroniczną Odwołującemu –
wykonawcom wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: „Jantar 2” sp. z o.o.
z siedzibą w Słupsku, „Jantar ” sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, „Jantar 3” sp. z o.o. z
siedzibą w Słupsku {dalej również: „Konsorcjum Jantar”} zawiadomienie o rozstrzygnięciu
postępowania – wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez I. OCHRONA sp. z o.o.
sp. k. z siedzibą w Gdyni, a także o odrzuceniu oferty złożonej przez Odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp.

20 lipca 2015 r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od odrzucenia jego oferty, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
pzp, polegające na błędnym uznaniu, że treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści
specyfikacji.

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. Unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego.
3. Dokonania ponownej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.

Sygn. akt KIO 1536/15



Odwołujący następująco przedstawił okoliczności faktyczne dotyczące przebiegu
postępowania.

Zgodnie z pkt 1 wzoru formularza ofertowego (stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ)
wykonawcy zobowiązani byli do wpisania łącznej ceny brutto za okres realizacji zamówienia,
tj. 24 miesięcy, ustaloną zgodnie z dyspozycjami specyfikacji istotnych warunków
zamówienia
, która to cena stanowi jedno z kryteriów oceny ofert.

W pkt 2 wzoru formularza ofertowego, mającym układ tabeli, Zamawiający zażądał
szczegółowej kalkulacji łącznej ceny ofertowej brutto, wprowadzając podziała na dwa
obiekty: przy ul. Kołłątaja 1 i przy al. Jana Pawła II 1 (Akwarium Gdyńskie MIR-PIB),
dokonując jednocześnie szczegółowego podziału w tych obiektach na konkretne rodzaje
posterunków ochrony wraz z opisem wymagań co do posiadania lub nie licencji lub wpisu na
listę kwalifikowanych pracowników ochrony (kol. 2), a także wpisując łączną liczbę
roboczogodzin w okresie realizacji umowy (kol. 3).

Do wykonawców należało wpisanie w tabeli formularza stawki netto w zł
za 1 roboczogodzinę (kol. 4) i następnie dokonanie matematycznych (rachunkowych)
obliczeń, tak aby obliczyć łączna cenę oferty brutto za okres realizacji zamówienia, tj. 24
miesiące.

Odwołujący podał, że zgodnie z wzorem formularza ofertowego wpisał stawki netto
w zł za 1 roboczogodzinę dla każdego z posterunków w obu obiektach, wypełniając każdą
pozycję w tabeli.

Pismem z 26 czerwca 2015 r. (nr FZP/W/295/2015) Zamawiający wezwał
Odwołującego do wyjaśnienia, czy pod tabelką w ust. 3 poz. 2 Odwołujący podał ceny tylko
dla obiektu przy ul. Kołłątaja, czy też podana tam stawka dotyczy także pracownika w
Akwarium Gdyńskim MIR-PIB. Ponadto Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie,
czy Odwołujący zastosował rozróżnienie stawek dla pracowników z licencją na
poszczególnych obiektach i czym to było spowodowane.

W wyznaczonym terminie Odwołujący złożył wyjaśnienia.

Po pierwsze – wskazał, że pod tabelką w ust. 3 w poz. 2 powinny zostać
uwzględnione dwie stawki za 1 godzinę pracy pracownika ochrony z licencją lub wpisem na
listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej: 1) 8,68 zł netto, tj. 10,68 zł brutto dla
obiektu przy ul. Kołłątaja 1, 2) 10,20 zł netto, tj. 12,55 zł brutto dla obiektu przy ul. Jana
Pawła II 1.

Odwołujący dodał w odwołaniu, że z niewiadomego mu powodu pkt 3 wzoru
formularza ofertowego jest powtórzeniem wybranych pozycji z kolumny 4 tabeli z pkt 2.
Ponadto w ocenie Odwołującego powyższych wyjaśnienia odpowiadały stawkom wpisanym
Sygn. akt KIO 1536/15



w odpowiednich pozycjach tabeli.

Po drugie – wyjaśnił, że różnica w stawkach pracowników licencjonowanych
spowodowana jest zróżnicowaniem formy zatrudnienia osób na poszczególnych obiektach,
a wynika to posiadanego przez Odwołującego statusu zakładu pracy chronionej, w związku
z czym Odwołujący ma możliwość uzyskiwania dofinansowania do wynagrodzeń osób
niepełnosprawnych.

Zdaniem Odwołującego w tych okolicznościach bezpodstawny jest stwierdzenie przez
Zamawiającego, że: Odwołujący nie dostosował się do wytycznych, znajdujących się
w SIWZ, poniewa
ż nie wskazał stawki za 1 godzinę pracy pracownika ochrony bez licencji
lub wpisu na list
ę kwalifikowanych pracowników ochrony, a złożone przez niego wyjaśnienia
w dalszym ci
ągu nie umożliwiają Zamawiającemu stwierdzenia jaką faktycznie cenę będzie
musiał zapłaci
ć za 1 godzinę pracy pracownika ochrony:
• bez licencji lub wpisu na list
ę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,
• z licencj
ą lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej."

Odwołujący podniósł, że ile ma zapłacić Zamawiający za 1 godzinę pracy pracownika
ochrony bez licencji lub wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
względnie z licencją lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,
w tym na którym obiekcie i na jakim posterunku – wynika w sposób jasny, zrozumiały
i jednoznaczny z pkt 2 formularza ofertowego, czyli tabeli, która zawiera szczegółową
kalkulację ceny ofertowej.

Odwołujący zarzucił również, że Zamawiający w ogóle nie wyjaśnił, do jakich
wytycznych znajdujących się w SIWZ rzekomo Odwołujący się nie dostosował.

Ponadto za przesiąknięty oparami absurdu Odwołujący uznał zarzut Zamawiającego,że kwoty podane w wyjaśnieniu były inne niż kwoty w złożonej ofercie, a same wyjaśnienia
nie tłumaczą niejasności występujących w ofercie, a wręcz wprowadzają Zamawiającego
w błąd.

Niezależnie od powyższego Odwołujący stwierdził, że w przepisach ustawy pzp nie
ma podstawy prawnej, która skutkuje koniecznością odrzucenia oferty wykonawcy, za
zastosowanie różnych stawek za 1 godzinę pracy pracownika ochrony z licencją lub wpisem
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej dla poszczególnych obiektów. Zdaniem
Odwołującego miał pełne prawo rozróżnić i zastosować inne stawki dla poszczególnych
obiektów, tym bardziej że jednym z kryteriów oceny ofert była łączna cena brutto, a nie
stawka netto za 1 roboczogodzinę, a SIWZ takiego zakazu nie zawierała i nie mogła
zawierać.

Odwołujący podsumował, że ponieważ treść jego oferty, a także udzielone
Sygn. akt KIO 1536/15



wyjaśnienia odpowiadają treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, odrzucenie
jego oferty było nieprawidłowe.

Na skutek przekazania przez Zamawiającego 20 lipca 2015 r. kopii odwołania, 24
lipca 2015 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło w formie pisemnej zgłoszenie
przez IGIELSKI OCHRONA sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdyni przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.

Wobec dokonania zgłoszenia w odpowiedniej formie, z zachowaniem 3-dniowego
terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania, a więc zgodnie
z art. 185 ust. 2 pzp, Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności tego
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.

20 lipca 2015 r. Zamawiający przesłał odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o oddalenie odwołania, w następujący sposób uzasadniając swoje stanowisko.

Zamawiający w pierwszej kolejności opisał zawartość formularza oferty złożonego
przez Konsorcjum Jantar w zakresie ust. 2 (tabela) i 3, w tym że:
– w poz. 1 tabeli dla obiektu przy ul. Kołłątaja 1 dla stanowiska opisanego jako pracownicy
z licencj
ą (lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej) wpisano
stawkę netto za 1 roboczogodzinę w wysokości 10,20 zł;
– w poz. 2 tabeli dla obiektu przy al. Jana Pawła II 1 (Akwarium Gdyńskie MIR-PIB) dla
stanowiska opisanego jako portiernia pracownik ochrony z licencją (lub wpisu na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej)
wpisano stawkę netto za 1 roboczogodzinę
w wysokości 8,68 zł;
– pod tabelą w ust. 3 pkt 2 znalazło się oświadczenie, że stawka za 1 godzinę pracy
pracownika ochrony z licencj
ą lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej wynosi 10,20 zł netto plus obowi
ązująca stawka VAT tj. 12,55 zł brutto (słownie
dwana
ście 55/100 zł brutto).

Zamawiający oświadczył, że o ile ceny podane w tabeli służyć miały skalkulowaniu
łącznej ceny oferty o tyle ceny podane w ust. 3 pod tabelą miały na celu potwierdzenie
(liczbowo i słownie) stawek za 1 godzinę pracy pracowników ochrony, które zostaną
wprowadzone do § 3 ust. 3 umowy.

Zamawiający wskazał, że w celu doprowadzenia do zgodności ust. 2 i 3 formularza
oferty Konsorcjum Jantar, pismem z 26 czerwca 2015 r. (nr FZP/W/295/2015), w trybie art.
87 ust. 1 ustawy pzp wezwał Odwołującego do wyjaśnienia treści złożonej oferty.
Zamawiający zapytał, czy pod tabelą w ust. 3 pkt. 2 Odwołujący podał cenę tylko dla obiektu
Sygn. akt KIO 1536/15



przy ul. Kołłątaja 1 (co sugerowałaby kwota 10,20 zł netto), czy może podana stawka dotyczy
również pracownika ochrony w Akwarium Gdyńskim, co oznaczałoby błędną stawkę przyjętą
w poz. 2 tabeli z ust. 2, w części dotyczącej obiektu przy al. Jana Pawła II 1 (Akwarium
Gdyńskie MIR-PIB). Zamawiający zapytał również, czy dla obu tych obiektów zastosowano
różne stawki wynagrodzenia dla pracowników z licencją lub wpisem na listę kwalifikowanych
pracowników ochrony fizycznej i czym to jest spowodowane.

Zamawiający oświadczył, że w żadnym momencie nie sugerował, że nie dopuszcza
zróżnicowania stawek dla obu obiektów.

Zamawiający podał, że w odpowiedzi nadesłanej 1 lipca 2015 r. Odwołujący podał,że w formularzu oferty pod tabelą w ust. 3 pkt 2 powinny zostać uwzględnione dwie stawki
za 1 godzinę pracy pracownika ochrony z licencją lub wpisem na listę kwalifikowanych
pracowników ochrony fizycznej:
• 8,68 zł netto, tj. 10.68 zł brutto dla obiektu przy ul. Kołłątaja 1
• 10, 20 zł netto, tj 12,55 zł brutto dla obiektu przy al. Jana Pawła II.

Zamawiający podniósł, że kwoty podane przez Odwołującego w wyjaśnieniu są inne
niż w tabelce w formularzu oferty, w której podano, jak to powyżej podano. Zamawiający
dodał, że kwoty podane przez Odwołującego w wyjaśnieniu spowodowałyby zmianę
(zmniejszenie) ceny oferty o 13.418,56 zł netto.

W zaistniałej sytuacji Zamawiający uznał, że dalsze wyjaśnienia odnośnie tego, jakie
stawki wynagrodzenia dla pracowników z licencją lub wpisem na listę kwalifikowanych
pracowników ochrony fizycznej chciał zastosować Odwołujący, mogą zostać uznane za
sugerowanie przez Zamawiającego ceny oferty i będą nosiły znamiona niedozwolonych
negocjacji ceny. Z tego powodu Zamawiający uznał, że ofertę należy odrzucić jako
niezgodną z dyspozycjami specyfikacji istotnych warunków zamówienia, gdyż odwołujący nie
potwierdził w ust. 3 formularza oferty liczbowo i słownie stawek za 1 godzinę pracy
pracownika ochrony z licencją lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej przyjętych do skalkulowania ceny, podczas gdy właśnie te słownie potwierdzone
stawki miały być przeniesione do umowy. Równocześnie według Zamawiającego został
przez Odwołującego wprowadzony w błąd, podając inne stawki wynagrodzenia niż w tabeli,
czym uniemożliwił doprowadzenie do zgodności zapisów złożonej oferty w trybie art. 87 ust.
2 pkt 3 ustawy pzp. W wyniku uzyskanych wyjaśnień Zamawiający nie dowiedział się jaka
powinna być finalna cena złożonej oferty i jakie stawki wynagrodzenia za 1 godzinę pracy
pracownika ochrony z licencją (lub wpisem na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej) będą obowiązywały dla poszczególnych obiektów w okresie realizacji umowy.

Zdaniem Zamawiającego potwierdzeniem słuszności jego decyzji o odrzuceniu oferty
Sygn. akt KIO 1536/15



jest również fakt, że Odwołujący podtrzymuje swoje stanowisko dotyczące zmiany stawek
wynagrodzenia w odwołaniu.

Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony – podlegało rozpoznaniu przez Izbę.

W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła, aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 pzp.
Również na posiedzeniu z udziałem Stron i Przystępujących nie zostały złożone wnioski o
odrzucenie odwołania.

Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący i Zamawiający podtrzymali dotychczasowe stanowisko. Przystępujący nie stawił
się na posiedzenie i rozprawę, pomimo prawidłowego zawiadomienia o ich terminie.


Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron post
ępowania odwoławczego,
uwzgl
ędniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę
o
świadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, piśmie Odwołującego z16 kwietnia
2015 r., odpowiedzi na odwołanie, zgłoszeniu przyst
ąpienia a także wyrażone ustnie na
rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Zgodnie z art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. W ocenie Izby Odwołujący ma
interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż złożył ofertę, która w świetle
obowiązujących kryteriów oceny ofert mogłaby być uznana za najkorzystniejszą. Odwołujący,
kwestionując odrzucenie swojej oferty, wykazał że może ponieść szkodę w związku
z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów ustawy pzp, gdyż pozbawiony
został w ten sposób możliwości uzyskania odpłatnego zamówienia publicznego, na co
mógłby w przeciwnym razie liczyć.

Izba stwierdziła, że zasadniczo nie ma potrzeby dokonywania dodatkowych ustaleń
ponad okoliczności faktyczne adekwatnie opisane w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie
{czego nie należy mylić z ocenami wyciągniętymi na ich podstawie przez Strony}, z jednym
zastrzeżeniem. Odwołujący przyznał na rozprawie, że błędnie opisał w odwołaniu,że w udzielonych Zamawiającemu wyjaśnieniach wskazał dla obu obiektów stawki
Sygn. akt KIO 1536/15



licencjonowanych pracowników ochrony w sposób odpowiadający tabeli formularza oferty,
gdyż w rzeczywistości podał je odwrotnie. W konsekwencji istotne dla sprawy okoliczności,
faktyczne były niesporne.

Dodatkowo Izba ustaliła, że w zasadniczym dokumencie s.i.w.z. – instrukcji dla
wykonawców:
– w ramach opisu sposobu przygotowania ofert (rozdział II) Zamawiający wskazał, że:
wszystkie formularze zawarte w specyfikacji należy wypełnić ściśle według wskazówek
zawartych w specyfikacji (pkt 10); wykonawca może złożyć ofertę na własnych formularzach,
których tre
ść i układ graficzny muszą być zgodne z formularzami załączonymi do SIWZ (pkt
11);
– w ramach opisu sposobu obliczenia ceny oferty (rozdział XII) Zamawiający zawarł jedynie
ogólne postanowienia, które nie opisują sposobu wypełnienia formularza ofertowego,
rozumianego jako opis algorytmu dojścia od cen jednostkowych netto do ceny oferty; nie ma
tu postanowienia, które wskazywałoby na odrębne znaczenie stawek wpisanych w tabeli
i pod tabelą formularza oferty;

Izba ustaliła również, że z wzoru umowy (załącznik C do s.i.w.z.) wynika,że wynagrodzenie za realizację usług nie może przekroczyć {w domyśle ceny oferty}, jednak
wynagrodzenie to będzie rozliczane miesięcznie za faktycznie przepracowane godziny
według stawek jednostkowych wynikających {w domyśle z oferty}.

Na podstawie formularza oferty (pkt 2 i 3), wzoru umowy (§ 3), a także powyżej
przywołanego wezwania do wyjaśnień Izba stwierdziła, że Zamawiający nie spodziewał się,że wykonawcy mogą zaoferować dla poszczególnych obiektów różne stawki
dla licencjonowanych pracowników ochrony. Specyfikacja nie zawiera jednak żadnego
postanowienia, które zakazywałoby wskazania dla jednego obiektu innej stawki niż dla
drugiego w odniesieniu do pracowników na analogicznych stanowiskach (z takimi samymi
wymaganiami).

Ponadto Zamawiający potwierdził na rozprawie, że nie uważał tego za niezgodne
z treścią s.i.w.z., co uprzednio wyraził w odpowiedzi na odwołanie.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Sygn. akt KIO 1536/15



Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3 pzp. Z tego ostatniego przepisu wynika, że zamawiający poprawia w ofercie inne {niż
oczywiste pisarskie i rachunkowe} omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty,
niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została odrzucona.

Skład orzekający Izby podziela utrwalony w doktrynie i orzecznictwie pogląd,że zarówno treść s.i.w.z., jak i treść oferty stanowią merytoryczne postanowienia oświadczeń
woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu zamówienia
oświadcza jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania tego świadczenia w razie
wyboru złożonej przez niego oferty jako najkorzystniejszej. Wobec tego – co do zasady –
porównanie zaoferowanego przez wykonawcę świadczenia z opisem przedmiotu
zamówienia, sposobem i terminem jego realizacji wymaganymi przez zamawiającego,
przesądza o tym, czy treść złożonej oferty odpowiada treści s.i.w.z. – jest z nią zgodna.

Art. 82 ust. 3 pzp zastrzega przy tym dla oferty składanej w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego formę pisemną pod rygorem nieważności.

Natomiast samo rozumienie terminu oferta należy przede wszystkim wywodzić z art.
66 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jest nią oświadczenie drugiej stronie woli
zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Nie budzi wątpliwości,że z uwagi na odpłatny charakter zamówień publicznych, nieodzownym elementem treści
oferty jest zawsze określenie ceny za jaką wykonawca zobowiązuje się wykonać zamawianeświadczenie. W pozostałym zakresie zamawiający określa w s.i.w.z. wymagany
od wykonawcy zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie podstawą dla
oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu przedmiotu
zamówienia.

Samo nieskonkretyzowanie przez wykonawcę treści oferty w sposób lub w zakresie
wymaganym przez zamawiającego, również może być podstawą do stwierdzenia
niezgodności oferty z treścią s.i.w.z., gdyż – co do zasady – niedopuszczalne jest
precyzowanie i poprawianie treści złożonej oferty, w szczególności z uwagi za naczelne
zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji.

W zakresie zastosowania przesłanki odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp
mieści się również sporządzenie oferty w inny sposób, niż żądał tego zamawiający, o ile
niezgodność taka dotyczy elementów treści oferty w aspekcie formalnym i materialnym, choć
nie może tu chodzić wyłącznie o niezgodność sposobu spełnienia tych aspektów {por. J.
Sygn. akt KIO 1536/15



Pieróg w: Prawo zamówień Publicznych. Komentarz, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2009}.
Innymi słowy niezgodność treści oferty z treścią s.i.w.z. może polegać na sporządzeniu
i przedstawienia oferty w sposób niezgodny z wymaganiami specyfikacji, z zaznaczeniem,że chodzi tu o wymagania s.i.w.z. dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia
zobowiązania (świadczenia) ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie
wymagania co do jej formy, które również zamieszczane są w s.i.w.z. {por. np. uzasadnienie
wyroku Izby z 13 listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2478/13}.

Nie ulega również wątpliwości, że niezależnie od charakteru niezgodności, aby
zastosować podstawę odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp musi być możliwe
uchwycenie na czym konkretnie taka niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie
nie jest zgodne z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie
postanowieniami s.i.w.z.

Z kolei zgodnie z art. 87 ust. 1 pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający możeżądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest
prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.

Na podstawie przywołanego przepisu zamawiający jest uprawniony do żądania
wyjaśnień jeżeli ma wątpliwości co do treści oferty, których nie jest w stanie samodzielnie
rozwiać. Przy czym nie ma przeszkód, aby zamawiający wzywał ponownie do wyjaśnień,
jeżeli udzielone poprzednio wyjaśnienia nie usunęły pierwotnej wątpliwości lub spowodowały
powstanie nowej wątpliwości. Wielokrotne wzywanie do wyjaśnień jest pożądane, o ile może
przynieść jednoznaczne rozstrzygnięcie powstałych lub narosłych wątpliwości.

Z art. 87 ust. 1 zdanie 2 pzp wynika jedynie, że ewentualne próby zmiany przez
wykonawcę treści oferty w udzielonych wyjaśnieniach należy uznać za bezskuteczne
(nieważne). Taki pogląd wyraziła Krajowa Izba Odwoławcza między innymi w następujących
wyrokach: z 13 sierpnia 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 992/09) i 5 kwietnia 2011 r. (sygn. akt
KIO 616/11). W tym ostatnim orzeczeniu oraz w wyroku z 18 kwietnia 2011 r. (sygn. akt KIO
731/11) wyrażono również słuszny pogląd, że dla oceny prawidłowości skorzystania przez
zamawiającego z instytucji przewidzianej w art. 87 ust. 1 pzp istotne jest, czy w ofercie
znajdował się konkretny punkt zaczepienia dla dokonanego wezwania, pozwalający
na stwierdzenie, że mamy do czynienia z wyjaśnianiem treści informacji już w niej zawartych.

Izba stwierdziła, że Odwołujący słusznie domaga się uchylenia decyzji o odrzuceniu
jego oferty, gdyż Zamawiający błędnie uznał, że, po pierwsze – udzielenie przez Konsorcjum
Jantar wyjaśnień, które mogły spowodować ewentualnie powstanie nowych wątpliwości, nie
Sygn. akt KIO 1536/15



wymaga ich rozwiania, natomiast może być poczytane za prowadzenie negocjacji, po drugie
– oferta Konsorcjum Jantar jest sprzeczna z treścią s.i.w.z.

Udzielone przez Konsorcjum Jantar wyjaśnienia powinny rozwiać wątpliwości
Zamawiającego co do zaoferowania odrębnych stawek wynagrodzenia licencjonowanych
pracowników ochrony dla każdej z dwóch lokalizacji, gdyż od początku wynikało to z tabeli
formularza ofertowego, a dodatkowo zostało potwierdzone. Wobec wyrażenia takiego
oczekiwania w treści wezwania, Konsorcjum Jantar wyjaśniło również Zamawiającemu
powody zastosowania zróżnicowanych stawek dla pracowników o takich samych
kwalifikacjach.

Natomiast odwrócenie w wyjaśnieniach stawek dla poszczególnych lokalizacji nie
mogło i nie spowodowało zmiany treści oferty. Zamawiający po prostu nie powinien brać pod
uwagę tej części wyjaśnień, gdyż z żadnej części formularza ofertowego nie wynikało,
aby dla obiektu przy ul. Kołłątaja 1 właściwa miała być stawka 8,68 zł netto. Odwrócenie
stawek nie wprowadziło w błąd Zamawiającego, gdyż bez trudu zostało przez niego
zidentyfikowane. Jednocześnie nic nie stało również na przeszkodzie, aby Zamawiający
w trybie art. 87 ust. 1 pzp zwrócił się do Konsorcjum Jantar o wyjaśnienie odnośnie tej części
wyjaśnień. Do naruszenia zakazu wynikającego z art. 87 ust. 1 zd. 2 pzp doszłoby wyłącznie
wtedy, gdyby Zamawiający dokonał poprawienia oferty na podstawie tej części wyjaśnień,
która nie znajduje oparcia w treści złożonego formularza oferty.

Zamawiający bezpodstawnie uznał również, że oferta Konsorcjum Jantar jest
sprzeczna z treścią s.i.w.z., nie precyzując przy tym w uzasadnieniu tej decyzji, jaki element
treści oferty uznał za sprzeczny z jakim postanowieniem s.i.w.z. Z podanego uzasadnienia
wręcz wynika, że Zamawiający uznał niezgodność treści wyjaśnień z treścią oferty
za niezgodność z treścią s.i.w.z. Z tej przyczyny Zamawiający nie był w stanie wskazaćżadnego postanowienia s.i.w.z., a także oznacza, że podjęta przez niego decyzja była
błędna.

Z kolei według odpowiedzi na odwołanie oferta Konsorcjum Jantar miałaby być
sprzeczna z dyspozycją specyfikacji nakazującą potwierdzenie w pkt 3 formularza oferty
liczbowo i słownie stawek podanych powyżej w pkt 2 tabeli formularza, aby przenieść
je następnie do umowy. Jak już powyżej ustalono, w s.i.w.z. nigdzie nie sformułowano wprost
takich dyspozycji. W szczególności trudno uznać za ową dyspozycję sam układ wzoru
formularza ofertowego, który nie przewidywał w pkt 3, że w tabeli zamieszczonej w pkt
poprzedzającym zostaną podane różne stawki dla poszczególnych obiektów. Ponadto opis
stanowiska zamieszczony w ppkt 2 pkt 3 powielał opis stanowiska z poz. 1 tabeli dla obiektu
przy ul. Kołłątaja 1, podczas gdy opis stanowiska w poz. 2 tabeli dla Akwarium Gdyńskiego
Sygn. akt KIO 1536/15



MIR-PIB jest odmienny (rozpoczyna się od słowa „portiernia”). Stąd Odwołujący, wobec
wyrażonego jednocześnie w s.i.w.z. oczekiwania, aby treść i układ sporządzanego
formularza odpowiadała treści i układowi wzoru, mógł uznać, że pod tabelą wyszczególniono
tylko niektóre z powyżej opisanych stanowisk.

Należy zauważyć, że według logiki nowego stanowiska Zamawiającego oferta
Konsorcjum Jantar powinna być uznana za niezgodą z dyspozycjami specyfikacji bez
wzywania do wyjaśnień, skoro podstawą odrzucenia miałoby być niepotwierdzenie w pkt 3
formularza każdej ze stawek wpisanych w tabeli zamieszczonej w pkt 2 formularza.

Przede wszystkim tego typu dyspozycje, nakazujące w kilku miejscach
zamieszczanie lub powielanie tej samej treści merytorycznej, nawet gdyby zostały wyrażone
w dokumencie s.i.w.z., należałoby uznać za wymaganie o charakterze formalnym, którego
niedotrzymanie nie mogłoby skutkować odrzuceniem oferty. Wpisanie stawki jednostkowej
w jednym miejscu oferty w wystarczający sposób ujawnia wolę wykonawcy. Zupełnie
nieprzekonujące jest zatem stanowisko Zamawiającego, że tabela służyła jedynie obliczeniu
ceny oferty na potrzeby porównania ofert, a na potrzeby realizacji zamówienia znaczenie
miały wyłącznie stawki podane pod tabelą.

W ocenie Izby w odniesieniu do formularza oferty Konsorcjum Jantar nie ma potrzeby
zastosowania art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, skoro nie można zidentyfikować postanowienia,
z którym miałoby być sprzeczne nieprzepisanie pod tabelą wszystkich stawek podanych
w tabeli, a ponadto nie ma to znaczenia dla ustalenia treści oferty odnośnie stawek
jednostkowych obowiązujących przy rozliczaniu wykonywania usług w poszczególnych
obiektach.

Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp ustawy Prawo zamówień publicznych miało wpływ na wynik
prowadzonego przez niego postępowania o udzielenie zamówienia, wobec czego – działając
na podstawie przepisów art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 tej ustawy – orzekła, jak w pkt 1
sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 w związku z § 3 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 5 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) – obciążając
Zamawiającego tymi kosztami, na które złożył się wpis uiszczony przez Odwołującego oraz
Sygn. akt KIO 1536/15



jego uzasadnione koszty w postaci wynagrodzenia pełnomocnika, które uwzględniono
w wysokości 3600 zł, na podstawie faktury złożonej do zamknięcia rozprawy. Izba nie
uwzględniła wniosku o zaliczenie do uzasadnionych kosztów Odwołującego kosztów
przejazdu, gdyż złożono w tym zakresie fakturę wystawioną przez jego pełnomocnika,
w której uznano koszty przejazdu za „działalność prawniczą”. Z jednej strony według § 3 pkt
2 lit. b rozporządzenia wynagrodzenie pełnomocnika z tego tytułu nie może przekraczać
kwoty 3600 zł, a takie już zostało zasądzone. Z drugiej strony trudno uznać fakturę, w której
pełnomocnik
występuje
jako
sprzedawca
usługi
przewozowej,
za
właściwe
udokumentowanie rachunkiem kosztów przejazdu, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a
rozporządzenia, gdyż zarówno strona, jak i jej pełnomocnik mogą być nabywcą takiej usługi
i domagać się zwrotu poniesionych z tego tytułu kosztów.



Przewodnicz
ący:
………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie