eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 2571/12
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2012-11-29
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 2571/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka

wobec cofnięcia w dniu 29 listopada 2012 r., przed otwarciem posiedzenia z udziałem stron i
rozprawy, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
listopada 2012 r. przez wykonawcę NEWAG S.A., 33-300 Nowy Sącz, ul. Wyspiańskiego
3,
w postępowaniu o udzielnie zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego Urząd
Marszałkowski Województwa Lubuskiego ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra


postanawia:

1. umorzyć postępowanie odwoławcze
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy NEWAG S.A., 33-300 Nowy Sącz, ul. Wyspiańskiego 3
kwoty 13500
zł (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej 90%
uiszczonego wpisu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.

Przewodniczący:

………………………………



Sygn. akt: KIO 2571/12
U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest: „Dostawa czterech fabrycznie
nowych pojazdów szynowych z napędem spalinowym do kolejowych przewozów
pasażerskich”. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu w dniu 14 listopada 2012 roku pod numerem 2012/S 219-360760.
W dniu 23 listopada 2012 roku Wykonawca Newag S.A. wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 oraz 29
ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez określenie przedmiotu zamówienia w
sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji. Wskazał, że Zamawiający w punkcie II.
1.5.4 ogłoszenia o zamówieniu oraz w punkcie II.4 SIWZ wprowadził wymaganie uzyskania
dla pojazdów homologacji do użytkowania na terenie Niemiec w okresie 12 miesięcy od
odbioru każdego pojazdu. Zdaniem Wykonawcy Newag S.A., powyższe postanowienie
ogranicza konkurencję do jednego wykonawcy; dla pozostałych potencjalnych wykonawców,
w tym wykonawcy Newag S.A. zobowiązanie to jest obiektywnie niemożliwe do wykonania.
Wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany pkt. II.1.5.4 ogłoszenia o zamówieniu oraz pkt
II. 4 SIWZ z dotychczasowej treści na treść: „Zamawiający wymaga, aby pojazdy uzyskały
homologację do użytkowania na terenie Niemiec. Dokumenty potwierdzające uzyskanie
świadectwa homologacji, umożliwiające eksploatację pojazdów na terenie Niemiec wydane
przez Federalny Urząd Kolejowy EBA, Wykonawca musi dostarczyć Zamawiającemu w
okresie 24 m-cy od odbioru pierwszego pojazdu.” Zamawiający 24 listopada 2012 roku
przesłał odpowiedź na odwołanie, w treści której wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający nie zgodził się z zarzutem wykonawcy Newag S.A., że wymóg uzyskania
homologacji w okresie krótszym niż 24 miesiące od dostawy pojazdów, stanowi naruszenie
uczciwej konkurencji. Określenie wymogów dotyczących przedmiotu zamówienia, trudnych do
spełnienia przez danego Wykonawcę, nie oznacza, iż w danym stanie faktycznym doszło do
naruszenia zasady równego traktowania Wykonawców i zasady uczciwej konkurencji.
Zamawiający oświadczył, iż nie podsiada wiedzy na temat stanu posiadania, przez
potencjalnych Wykonawców, pojazdów odpowiadających opisowi przedmiotu zamówienia z
homologacją na rynek niemiecki. Zamawiający wyjaśnił, że z uwagi na fakt, iż przedmiot
zamówienia jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
2007 -2013, przeprowadzone zostało studium wykonalności pn. „Zakup pasażerskiego taboru
kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie". W studium

określono, że zakupiony tabor będzie obsługiwał wyznaczone linie komunikacyjne, przy czym
po uzyskaniu dopuszczenia EBA do eksploatacji na sieci Deutsche Bahn, zaplanowano
kursy tych pojazdów do Niemiec. Określone w studium połączenia transgraniczne mogą
jednak zostać uruchomione dopiero po uzyskaniu dopuszczenia EBA, najpóźniej w roku 2016.
Zamawiający oświadczył także, że wniosek Odwołującego dotyczący wydłużenia czasu na
dostarczenie Zamawiającemu dokumentów potwierdzających uzyskanie świadectwa homologacji
do 24 miesięcy od odbioru pojazdu, jest zatem granicznym, akceptowalnym przez
Zamawiającego terminem, który nie wpłynie na zaplanowany w studium harmonogram
realizacji projektu. Wobec powyższego Zamawiający wniósł o oddalenie w całości odwołania
Odwołującego.
Jednocześnie Zamawiający wprowadził następujące zmiany:
w pkt. (II.1.5.4) ogłoszenia o zamówieniu oraz pkt. II.4. SIWZ, a także pkt. 1.15 „Opisu
przedmiotu zamówienia" (zał. Nr 1 do SIWZ) z dotychczasowej treści na treść:
„Zamawiający wymaga, aby pojazdy uzyskały homologację do użytkowania na terenie Niemiec.
Dokumenty potwierdzające uzyskanie świadectwa homologacji, umożliwiające eksploatację
pojazdów na terenie Niemiec wydane przez Federalny Urząd Kolejowy (EBA), Wykonawca musi
dostarczyć Zamawiającemu w okresie 24 m-cy od odbioru pierwszego pojazdu."
- w § 2 ust. 2 projektu umowy (zał. Nr 6 do SIWZ) z dotychczasowej treści na treść:
„Wykonawca zobowiązuje się, w ramach wynagrodzenia, do dostarczenia Zamawiającemu w
terminie 24 miesięcy od dnia dostarczenia pierwszego z pojazdów, dokumentów
potwierdzających uzyskanie świadectwa homologacji, umożliwiającego eksploatację
pojazdów na terenie Niemiec, wydanego przez Federalny Urząd Kolejowy (EBA),"

Wykonawca NEWAG S.A. w Warszawie, w dniu 28 listopada 2012 r., przed otwarciem
posiedzenia z udziałem stron i rozprawy, cofnął odwołanie złożone w dniu 23 listopada
2012r.
Izba działając na podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z
późn. zm.) postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane w/w odwołaniem.

O
kosztach
postępowania
odwoławczego
orzeczono
stosownie
do
treści
art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 3) lit. a)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).

Przewodniczący:

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie