eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 1687/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-08-20
rok: 2012
Powiązane tematy:
sygnatury akt.:

KIO 1687/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Bartczak - śuraw Członkowie: Barbara Bettman, Marek Koleśnikow Protokolant: Radosław Cwyl

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 sierpnia 2012 r. przez
Odwołującego Elektrometal S.A. 43-400 Cieszyn, ul. Stawowa 71, w postępowaniu
prowadzonym przez ZamawiającegoKatowicki Holding Węglowy S.A., 40-022
Katowice, ul. Damrota 16-18
,
przy udziale Wykonawców Konsorcjum Centrum Serwisu Telekomunikacji i Telemetrii
"SEVITEL" Sp. z o.o. oraz HAMACHER Elektrotechnika i Rozdzielnice Sp. z o.o., 40-189
Katowice, ul. Leopolda 31,
zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego

orzeka:
1.
oddala odwołanie;
2.
kosztami postępowania obciąża odwołującego Elektrometal S.A. 43-400 Cieszyn,
ul. Stawowa 71
i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
Elektrometal S.A. 43-400 Cieszyn, ul. Stawowa 71

tytułem wpisu od odwołania;
2.2.
nakazuje dokonać wpłaty kwoty 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) przez odwołującego Elektrometal S.A. 43-400 Cieszyn, ul. Stawowa
71
na rzecz
Zamawiającego Katowicki Holding Węglowy S.A., 40-022 Katowice, ul.
Damrota 16-18

stanowiącej uzasadnione koszty strony z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.

Przewodniczący: ……………

……….……

……………..



Sygn. akt KIO 1687/12
U z a s a d n i e n i e


Katowicki Holding Węglowy S.A., ul. Damrota 16-18, 40-022 Katowice (dalej
"Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego sektorowego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) (dalej
„ustawa Pzp”) pn. „Budowa sieci elektroenergetycznej 6 kV zasilającej urządzenia w
pokładzie 364/1-2 w polu „F” i „W” dla KHW S.A. KWK „Murcki-Staszic” Ruch „Boże Dary”.
Wartość przedmiotowego zamówienia na dostawy oszacowano na kwotę wyższą niż
wyrażona w złotych równowartość kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 6 czerwca 2012 r. pod numerem 2012/S 106-177051.

W dniu 7 sierpnia 2012 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy ELEKTROMETAL S.A., z siedzibą przy ul. Stawowej 71, 43-400 Cieszyn (dalej
„Odwołujący”) wobec:
1)
zaniechania czynności w postaci wykluczenia wykonawcy - Konsorcjum Centrum

Serwisu Telekomunikacji i Telemetrii SEVITEL sp. z o.o. oraz HAMACHER

Elektrotechnika i Rozdzielnice sp. z o.o. (dalej: „Konsorcjum SEVITEL”), które złożyło

nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania, a w

konsekwencji zaniechanie czynności odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL;
2)
zaniechanie czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu Konsorcjum

SEVITEL z postępowania, mimo że Konsorcjum nie wykazało spełnienia warunku

udziału w postępowaniu w postaci dysponowania zasobami niezbędnymi do realizacji

zamówienia w postaci wiedzy i doświadczenia, a w konsekwencji zaniechanie

czynności odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL;
3)
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum w sytuacji, gdy mimo wezwania

Zamawiającego z dnia 27 kwietnia 2012 r. w oparciu o art. 26 ust. 4 ustawy Pzp do

uzupełnienia dokumentów złożonych w ramach niniejszego postępowania

wykonawca złożył „Cennik części zamiennych do ognioszczelnych pól rozdzielczych”,

który nie spełnia wymagań określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków

Zamówienia (dalej „SIWZ”), albowiem nie wyróżnia on części zamiennych nowych i

poremontowych, czego wymagał Zamawiający w SIWZ.

Mając powyższe na względzie Odwołujący zarzucał Zamawiającemu:
1)
naruszenie normy określonej w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z postępowania, mimo, iż złożyło nieprawdziwe
informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania;
2)
naruszenie normy określonej w art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z postępowania, mimo iż nie wykazało ono
spełniania warunków udziału w postępowaniu - złożone przez Konsorcjum SEVITEL
dokumenty nie potwierdzają, aby dysponowało ono zasobami niezbędnymi do
realizacji zamówienia w postaci wiedzy i doświadczenia;
3)
naruszenie normy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę, który podlega wykluczeniu z udziału w
postępowaniu;
4)
naruszenie normy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL, która nie odpowiada treści SIWZ, bowiem
załączony do oferty dokument - cennik części zamiennych nie wyróżnia części
zamiennych nowych i poremontowych czego wymagał Zamawiający w rozdz. I 10
ppkt 10.13 pkt j SIWZ;
5)
naruszenie normy określonej w art. 91a ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaproszenie
Konsorcjum SEVITEL do udziału w aukcji elektronicznej, mimo iż wykonawca ten
winien być wykluczony z postępowania, a jego oferta podlegała odrzuceniu;
6)
naruszenie normy określonej w art. 91a ust. 1 ustawy Pzp poprzez wyznaczenie
terminu
przeprowadzenia
aukcji
elektronicznej
w
celu
wyboru
oferty
najkorzystniejszej, pomimo niezłożenia w postępowaniu co najmniej trzech ofert
niepodlegających odrzuceniu.

W konsekwencji Odwołujący wnosił o:
1)
nakazanie unieważnienia czynności wyznaczenia terminu przeprowadzenia aukcji
elektronicznej oraz zaproszenia Konsorcjum SEVITEL do udziału w tej aukcji, a w
przypadku przeprowadzenia aukcji po wniesieniu niniejszego odwołania - nakazanie
unieważnienie czynności przeprowadzenia aukcji elektronicznej;
2)
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z postępowania jako
podmiotu, który złożył w ramach postępowania nieprawdziwe informacje oraz

odrzucenia jego oferty;
3)
nakazanie Zamawiającemu wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z postępowania jako
podmiotu, który nie wykazał spełnienia warunku dysponowania zasobami
niezbędnymi do realizacji zamówienia, oraz odrzucenia jego oferty;
4)
względnie nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL, której
treść nie odpowiada treści SIWZ;
5)
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert niepodlegających
odrzuceniu, a w konsekwencji nakazanie dokonania wyboru oferty Odwołującego
jako oferty najkorzystniejszej;
6)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.

Odwołujący podnosił, że w dniu 1 sierpnia 2012 roku otrzymał od Zamawiającego
informację o wyznaczeniu aukcji elektronicznej wskazującą, iż do udziału w aukcji zostali
zaproszeni następujący wykonawcy: 1) Konsorcjum SEVITEL 2) Konsorcjum ELTRANS sp.
z o.o. i GAL-TECH sp. z o.o. oraz 3) ELEKTROMETAL S.A.
Dowód: pismo KHW SA nr DF/EL/ELP/MA/6792/12 z dnia 1.08.2012 roku wraz z
potwierdzeniem nadania faxem na numer Odwołującego (w aktach postępowania
przetargowego u Zamawiającego);

Zatem Odwołujący dowiedział się o działaniach i zaniechaniach Zamawiającego
(które stanowią przedmiot zarzutów niniejszego odwołania) w dniu 1 sierpnia 2012 roku, a
więc termin do wniesienia odwołania został zachowany.

Odwołujący podnosił, że ma interes prawny we wniesieniu odwołania, gdyż w
przypadku, gdyby Zamawiający zachował się zgodnie z przepisami, których naruszenie
Odwołujący zarzucił, to oferta Odwołującego musiałaby być uznana za najkorzystniejszą,
wskutek czego Zamawiający udzieliłby Odwołującemu zamówienia. Należy uwzględnić, że
Zamawiający winien wykluczyć Konsorcjum z postępowania i odrzucić ofertę tego
wykonawcy, co skutkowałoby tym, że Zamawiający nie mógłby przeprowadzić aukcji
elektronicznej, bowiem w postępowaniu nie byłoby co najmniej trzech ofert nie
podlegających odrzuceniu, co stanowi warunek dopuszczalności przeprowadzenia aukcji
elektronicznej (art. 91a ust. 1 ustawy Pzp). W konsekwencji, spośród pozostałych dwóch
ofert złożonych w postępowaniu Zamawiający winien wybrać ofertę najkorzystniejszą, którą z
uwagi na zaoferowane ceny i wskazane przez Zamawiającego kryterium wyboru ofert

najkorzystniejszej, stanowi oferta Odwołującego. Oznacza to, iż gdyby Zamawiający
zachował się zgodnie z przepisami ustawy Pzp, to oferta Odwołującego zostałaby uznana za
najkorzystniejszą. W wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów PZP Odwołujący
może zatem ponieść szkodę. Wskazane okoliczności przesądzają o interesie prawnym
Odwołującego we wniesieniu niniejszego odwołania.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp

W zakresie zarzutu naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
Odwołujący podnosił, iż Konsorcjum SEVITEL winno zostać wykluczone z postępowania z
uwagi na to, iż załączone do oferty Konsorcjum SEVITEL oświadczenie podmiotu trzeciego
udzielającego Konsorcjum SEVITEL swoich zasobów w postaci wiedzy i doświadczenia -
oświadczenie z dnia 10.07.2012 r. złożone przez Elektromontaż Energetyka sp. z o.o. z
siedzibą we Wrocławiu zawiera nieprawdziwe informacje. Zgodnie bowiem z aktualnym
odpisem KRS według stanu na dzień 6.08.2012 r. Elektromontaż Energetyka sp. z o.o. z
siedzibą we Wrocławiu (dalej "Spółka") uchwałą z dnia 30 sierpnia 2011 r. została
postawiona w stan likwidacji. Informacja o otwarciu likwidacji została zarejestrowana w
Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19.11.2011 r.
Dowód: - aktualny odpis KRS Elektromontaż Energetyka sp. z o.o. według stanu na dzień
6.08.2012 r.

Od momentu postawienia Spółki w stan likwidacji winna ona posługiwać się firmą ze
wskazaniem formy prawnej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji (art. 274 §
2 k.s.h.). Z chwilą otwarcia likwidacji tracą swój status także członkowie zarządu spółki, a w
miejsce tego organu powołani zostają likwidatorzy. Tymczasem, jak wynika z treści
załączonego do oferty Konsorcjum oświadczenia Elektromontaż Energetyka sp. z o.o., nie
zawiera ono informacji o tym, iż Spółka ta znajduje się w likwidacji, co oznacza, iż nie została
wskazana prawdziwa - zgodna z przepisami k.s.h. firma Spółki. Co więcej, oświadczenie to
zostało podpisane przez Ł……….. O……….. działającego jako "wiceprezes zarządu", co
wynika z zamieszczonej na dokumencie pieczątki. Tymczasem, z uwagi na stan likwidacji, w
którym znajduje się Spółka nie posiada ona już zarządu, co zresztą wynika z załączonego
odpisu KRS tego podmiotu. Tylko z ostrożności należy zwrócić uwagę, iż mimo, że złożone
oświadczenie nie zawiera szczegółowych danych Spółki takich jak NIP, REGON, czy numer
KRS, co również wydaje się być zabiegiem zamierzonym, mimo, iż bezwzględnie
obowiązujące przepisy wymagają wskazania tych danych na dokumentach pochodzących od
Spółki (vide art. 206 § 1 k.s.h. i art. 16 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej), to niewątpliwie oświadczenie to zostało złożone przez podmiot, którego odpis

z KRS przedkłada wraz z niniejszym pismem Odwołujący, albowiem w Krajowym Rejestrze
Sądowym brak innego podmiotu, który posługiwałby się firmą „Elektromontaż Energetyka
Sp. z o.o.”. Przedstawione informacje i dowód w postaci aktualnego odpisu KRS wskazują w
sposób oczywisty, iż Konsorcjum SEVITEL złożyło nieprawdziwe informacje mające wpływ
na wynik prowadzonego postępowania. Gdyby bowiem Konsorcjum SEVITEL nie złożyło
tego oświadczenia, to nie wykazałoby, iż dysponuje odpowiednimi zasobami niezbędnymi do
realizacji zamówienia i w konsekwencji podlegałoby wykluczeniu. Jednocześnie należy
zwrócić uwagę, iż Konsorcjum SEVITEL nie może zasłaniać się argumentem, iż nie
wiedziało o tym, iż oświadczenie to jest nieprawdziwe. Konsorcjum SEVITEL przyjmując
oświadczenie, winno było bowiem dokonać weryfikacji tego, czy oświadczenie zostało
złożone przez osoby uprawnione do reprezentacji Spółki. Dochowanie przez Konsorcjum
należytej staranności w tym zakresie pozwoliłoby na ustalenie, iż oświadczenie jest
nieprawdziwe. Tym bardziej, że informacja o stanie likwidacji, w który postawiona została
Spółka, jest zamieszczona w jawnym i powszechnie dostępnym rejestrze (vide art. 8 ustawy
z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym, Dz. U. Nr 168 z 2007 r., poz.
1186 z późn. zm.). Co więcej, stosownie do postanowienia art. 15 ust. 1 ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym nikt nie może zasłaniać się nieznajomością ogłoszonych wpisów w
KRS.

Ponadto, należy przyjąć że skoro Konsorcjum SEVITEL pozostaje ze Spółką w takich
relacjach, że Spółka deklaruje Konsorcjum SEVITEL udostępnienie swoich zasobów w
postaci wiedzy i doświadczenia, to należy przyjąć, iż Konsorcjum SEVITEL wiedziało, iż
Spółka od prawie roku znajduje się w stanie likwidacji.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z postępowania o
udzielenie zamówienia wyklucza się m.in. wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe
informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania.
Nieprawdziwe informacje to takie, które nie są zgodne ze stanem faktycznym, odbiegają od
rzeczywistości. Mogą one być zawarte w oświadczeniach i dokumentach składanych przez
wykonawcę ([w:] M. Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, LEX, 2010, wyd. IV, Teza nr 9). Z literalnego brzmienia przepisu
wynika, że przesłanka wykluczenia zachodzi, jeżeli złożono nieprawdziwe informacje,
niezależnie od tego, czy było to działanie intencjonalne wykonawcy, czy też niezamierzona
omyłka, błąd w ich przekazaniu (zob. M. Stachowiak, Prawo zamówień publicznych, Teza nr
9). Złożone nieprawdziwe informacje będą skutkowały wykluczeniem tylko wtedy, kiedy mają
lub mogą mieć wpływ na wynik postępowania. Nie jest więc niezbędne wykazywanie, że
przedstawienie informacji miało wpływ na wynik postępowania, a wystarczające jest

wykazanie potencjalnego wpływu. Przez wynik postępowania bez wątpienia należy rozumieć
wybór oferty najkorzystniejszej, jednakże w przypadku omawianej przesłanki tak wąskie
ujęcie wydaje się nie odpowiadać celowi przepisu (zob. M. Stachowiak, Prawo zamówień
publicznych, Teza nr 9). Zamawiający, stwierdzając że zachodzi okoliczność implikująca
konieczność wykluczenia z postępowania, obowiązany jest czynności tej dokonać.
Zamawiający powinien wykluczać wykonawców z postępowania niezwłocznie po uzyskaniu
wiadomości o istnieniu przesłanek, o których mowa w art. 24 ust. 1 i 2 ustawy (T.
Czajkowski, Prawo zamówień publicznych, Komentarz, s. 102).

Jak wskazuje się w orzecznictwie „szczególnie podatne na niezgodność z faktami
przy jednoczesnym wpływie na wynik postępowania są informacje przedkładane przez
wykonawców na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu oraz braku
podstaw do wykluczenia. Są to bowiem informacje decydujące o możliwości udziału
wykonawcy w postępowaniu i zazwyczaj odnoszą się do okoliczności (faktów)
niezwiązanych z prowadzonym postępowaniem. Za nieprawdziwe mogą zostać uznane takie
informacje, które są niezgodne z faktami i przedstawiają odmienny od rzeczywistości stan
rzeczy. Tym samym informacje nieprawdziwe to takie, które odmiennie prezentują istniejący
stan rzeczy mogący wywołać u odbiorcy, do którego są kierowane, mylne wyobrażenie o
istotnych dla tego podmiotu okolicznościach i faktach.
Fakt podania nieprawdziwych informacji nie jest zależny od intencji wykonawcy,
błędu, bądź omyłki popełnionej przez niego samego lub wprowadzenia w błąd przez osobę
trzecią. Nie będzie również miał znaczenia zamiar wykonawcy, stan jego świadomości lub
stopień zawinienia.
Bez znaczenia pozostaje sposób przedstawienia informacji nieprawdziwych, a także
fakt, czy zostaną one przedłożone wraz z wnioskiem lub ofertą, czy też zostaną
przedstawione w ramach uzupełnienia dokumentów w oparciu o instytucję uregulowaną w
art. 26 ust. 3 p.z.p., czy też w ramach wyjaśnień w oparciu o art. 26 ust. 4 p.z.p. Bez
znaczenia jest również okoliczność, czy będą to oświadczenia lub dokumenty sporządzone
przez wykonawcę, czy też przez podmioty trzecie. Istotne jest jedynie przedstawienie w
jakiejkolwiek formie w toku postępowania nieprawdziwych informacji mających lub mogących
mieć wpływ na jego wynik" (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 kwietnia 2012 r.; KIO
566/12; LEX nr 1148289).
Przedstawione niniejszym okoliczności jednoznacznie dowodzą, że Konsorcjum
SEVITEL w ramach oferty złożyło nieprawdziwe informacje mogące mieć wpływ na wynik

postępowania, co wobec zaniechania wykluczenia tego oferenta i odrzucenia jego oferty
uzasadnia zarzuty naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 i art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp

Niezależnie od powyższego należy również podnieść, że z istoty postępowania
likwidacyjnego wynika, iż Spółka Elektromontaż Energetyka sp. z o.o. w istocie nie będzie
miała możliwości udostępnić wykonawcy żadnych zasobów, a w szczególności w postaci
wiedzy i doświadczenia. Zgodnie bowiem z art. 282 § 1 k.s.h. „Likwidatorzy powinni
zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i
upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Nowe interesy mogą wszczynać tylko
wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku.” Z brzmienia cytowanego
przepisu wynika zatem jednoznacznie, iż spółka w likwidacji ma ustawowy zakaz
podejmowania nowych interesów, jeżeli nie są one potrzebne do ukończenia spraw w toku.
Niewątpliwie wykonywanie czynności doradczych względem wykonawcy w zakresie
inwestycji, o którą wykonawca ten dopiero się ubiega, nie będzie mieścić się w tym zakresie.
Co więcej, biorąc pod uwagę dane wynikające z odpisu KRS dla Spółki istnieją uzasadnione
wątpliwości co do tego, czy Spółka faktycznie prowadzi jakąkolwiek działalność, a co za tym
idzie, czy posiada jakiekolwiek zasoby, które mogłaby udostępnić Konsorcjum SEVITEL. Z
treści odpisu KRS wynika bowiem, iż Spółka już od 2002 r. nie składa do Krajowego
Rejestru Sądowego sprawozdania z działalności oraz uchwał o zatwierdzeniu sprawozdania
finansowego, a zatem nie wypełnia podstawowych obowiązków związanych z jej istnieniem.
Co za tym idzie, istnieje uzasadniona wątpliwość, czy spółka zatrudnia jakichkolwiek
pracowników, którzy posiadaliby zasoby, o których mowa w jej oświadczeniu.

Tymczasem, z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w zakresie
możliwości powoływania się na zasoby podmiotów trzecich wynika, że powołanie się na
korzystanie z zasobów podmiotu trzeciego musi mieć charakter rzeczywisty (realny), co
oznacza, że wykonawca musi faktycznie mieć do swojej dyspozycji zasoby tych podmiotów
potrzebne do realizacji zamówienia, W przykładowym orzeczeniu C-176/98 Holst Italia
Trybunał wskazał, że zamawiający ma obowiązek zweryfikowania czy wykonawca, który
korzysta z zasobów podmiotu trzeciego jest odpowiedni, tzn. czy spełnia określone kryteria.
Weryfikacja ta ma na celu umożliwienie zamawiającemu upewnienia się, że zwycięski
oferent będzie naprawdę mógł wykorzystać wszelkie wskazane przez niego zasoby przez
cały czas wykonywania zamówienia (z uzasadnienia do wyroku Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 22 marca 2012 r.; KIO 466/12; LEX nr 1131240).

Podobnie w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej podkreśla się, że
udostępnienie zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia, zwłaszcza zasobów

nierozerwalnie związanych z podmiotem udostępniającym (a do takich należy wiedza i
doświadczenie), musi łączyć się z określonym zaangażowaniem podmiotu udostępniającego
w realizację umowy. Udostępnienie zasobów polega bowiem na faktycznym przekazaniu
potencjału niezbędnego do realizacji zamówienia (zob. przykładowo wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 8 marca 2011 r., KIO 356/11). Co więcej, w wyroku z dnia 2 czerwca
2010 r., KIO 890/10, Krajowa Izba Odwoławcza właśnie na gruncie wiedzy i doświadczenia
udostępnianych wykonawcy przez podmiot trzeci wyraziła pogląd, iż wiedza i doświadczenie
podmiotu jako całości nie mogą być przeniesione wycinkowo w wyniku oddania do
dyspozycji pojedynczych zasobów, w tym pojedynczych osób. Zdolności te są
nierozerwalnie związane z zespołem osób, zorganizowanym i działającym w ramach
przedsiębiorstwa. Owe połączenie jest tak silne, że oddelegowanie z zespołu podmiotu
oddającego zasoby nawet kilku osób i włączenie ich do zespołu wykonawcy, może być
traktowane jedynie w kategoriach przejęcia ich indywidualnej wiedzy i doświadczenia, nie
gwarantuje natomiast przejęcia wiedzy i doświadczenia podmiotu jako całości.

W tych okolicznościach należy stwierdzić, że Konsorcjum SEVITEL nie wykazało
jednego z warunków udziału w postępowaniu - posiadania odpowiedniej wiedzy i
doświadczenia, a więc winno być - na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp - z niego
wykluczone, a w konsekwencji jego oferta odrzucona.
Zarzut naruszenia normy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp

Zamawiający pismem z dnia 24 lipca 2012 r. wezwał Konsorcjum SEVITEL do
uzupełnienia dokumentów złożonych w postępowaniu zgodnie z zapisami SIWZ poprzez
m.in. przedłożenie cennika części zamiennych nowych i poremontowych wraz z określeniem
godzinowej stawki pracy serwisu w dni robocze, soboty, niedzielę i święta zgodnie z rozdz. I
10 ppkt 10.13 pkt j SIWZ. Pismem z dnia 27 lipca 2012 r. Konsorcjum dokonało uzupełniania
oferty. Przedstawiony dokument w postaci „Cennika części zamiennych do ognioszczelnych
pól rozdzielczych” nie czyni jednak zadość wymaganiom określonym w/w punkcie SIWZ.
Dowód:
- specyfikacja istotnych warunków zamówienia - w aktach postępowania przetargowego u
Zamawiającego;
- Cennik części zamiennych do ognioszczelnych pól rozdzielczych” przedłożony przez
Konsorcjum przy piśmie z dnia 27 lipca 2012 r. - w aktach postępowania przetargowego u
Zamawiającego;
Przedłożony przez Konsorcjum cennik zawiera wykaz części zamiennych wraz z ich
ceną brutto i netto, nie zawiera jednak podziału na wykaz części zamiennych nowych i

poremontowych, jak również w ogóle nie zawiera informacji, którego z w/w rodzajów części
ten wykaz dotyczy.
Tymczasem, Zamawiający w treści SIWZ (rozdz. I 10 ppkt 10.13 pkt j SIWZ)
wymagał, aby w cenniku uwzględnione były zarówno części nowe, jak też poremontowe.
Ponadto, jak wynika ze szczegółowych wymagań technicznych SIWZ (s. 19 pkt X
ppkt 5 lit. c) cennik ten winien stanowić załącznik do umowy, co powoduje, że w istocie brak
takiego załącznika uniemożliwia podpisanie umowy zgodnie z wymaganiami określonymi w
SIWZ.
W świetle powyższego zdaniem Odwołującego nie ma zatem wątpliwości, iż złożona
przez Konsorcjum SEVITEL oferta nie odpowiada treści SIWZ. Okoliczność ta nakłada z
kolei na Zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL stosownie do
postanowienia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Wszak jak wskazuje orzecznictwo
„Wymienione w art. 89 p.z.p. przesłanki stanowią podstawy do odrzucenia oferty.
Sformułowanie przepisu sprawia, że w sytuacji wystąpienia choćby jednej wymienionej w
nim przesłanki zamawiający ma obowiązek a nie uprawnienie do odrzucenia oferty." (wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 31 sierpnia 2010 r.; V SA/Wa 769/10).
Na marginesie wskazać należy, iż skoro Zamawiający wprowadził w SIWZ wymóg
złożenia cennika zawierającego wykaz części zamiennych zarówno nowych jak i
poremontowych, to obecnie nie może dokonywać modyfikacji wymagań zawartych w SIWZ
poprzez akceptację cennika nie wskazującego nawet jakiego rodzaju części cennik dotyczy.
Zamawiający nie jest bowiem uprawniony, aby na etapie oceny ofert nadawać
postanowieniom SIWZ inne, niż pierwotnie ustalone, znaczenie (Tak wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 12 kwietnia 2012 r.; KIO 613/12; LEX nr 1148329).
Przedstawione okoliczności rozstrzygają o zasadności sformułowanego zarzutu
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez jego niezastosowanie.
Zarzut naruszenia art. 91a ust. 1 ustawy Pzp
Odwołujący podnosił, iż w rezultacie tego, iż Zamawiający nie wykluczył Konsorcjum
z postępowania i nie odrzucił jego oferty, naruszył również art. 91a ust. 1 ustawy Pzp, gdyż
wyznaczył termin aukcji elektronicznej (mimo iż zostały złożone jedynie dwie oferty
niepodlegające odrzuceniu), a także zaprosił do niej wykonawcę, którego oferta winna
zostać odrzucona.

Zgodnie z art. 91a ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie
przetargu nieograniczonego (...) zamawiający po dokonaniu oceny ofert w celu wyboru
najkorzystniejszej oferty przeprowadza aukcję elektroniczną, jeżeli przewidział to w
ogłoszeniu o zamówieniu oraz złożono co najmniej 3 oferty niepodlegające odrzuceniu.
W przypadku więc uwzględnienia przez KIO podniesionych w petitum odwołania
zarzutów, nie ziści się określona w art. 91a ust. 1 ustawy Pzp przesłanka złożenia co
najmniej trzech ofert niepodlegających odrzuceniu. Dlatego wybór oferty dokonany będzie
musiał zostać w oparciu o przepisy dotyczące przetargu nieograniczonego, z pominięciem
przepisów o aukcji elektronicznej.

W związku z tym, czynność wyznaczenia terminu przeprowadzenia aukcji
elektronicznej bądź też czynność przeprowadzenia aukcji elektronicznej (w zależności do
stanu faktycznego istniejącego w momencie rozpatrywania odwołania) powinny zostać
unieważnione.

W tym stanie rzeczy odwołanie zasługuje na uwzględnienie.

Kopia odwołania została przekazana Zamawiającemu 6 sierpnia 2012 r. o godz.
13.25 (potwierdzenie załączone do odwołania).

W dniu 7 sierpnia 2012 r. Zamawiający wezwał do przystąpienia do postępowania
odwoławczego i przekazał kopię odwołania.

W dniu 10 sierpnia 2012 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
Konsorcjum SEVITEL. Zgłaszający przystąpienie wskazywał, że ma interes w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść Zamawiającego, ponieważ uwzględnienie odwołania mogłoby
doprowadzić do wykluczenia go z postępowania i odrzucenia jego oferty, co w konsekwencji
pozbawiłoby Konsorcjum możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia. W interesie
zgłaszającego przystąpienie pozostaje zatem oddalenie odwołania.

W dniu 17 sierpnia 2012 r. zgłaszający przystąpienie przedstawił dodatkowe
stanowisko merytoryczne. Podtrzymał wniosek o oddalenie odwołania, wskazując, iż
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem w prowadzonym przez Zamawiającego
postępowaniu nie doszło do zarzucanego naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3, art. 24 ust. 2 pkt 4,
art. 89 ust. 1 pkt 2, art. 89 ust. 1 pkt 5 oraz art. 91 a ust. 1 ustawy Pzp w odniesieniu do
Konsorcjum SEVITEL. Treść jego oferty odpowiada treści SIWZ, a postępowanie zostało

przeprowadzone z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.

Niezależnie od argumentów przeciwko uwzględnieniu poszczególnych zarzutów
podniesionych przez Odwołującego, Konsorcjum SEVITEL wskazywało, iż Odwołujący
utracił interes prawny we wniesieniu odwołania w związku z wyborem jego oferty jako
najkorzystniejszej w wyniku przeprowadzonej aukcji elektronicznej. Zgodnie z art. 179 ust. 1
ustawy Pzp środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy, jeżeli ma lub miał interes w
uzyskaniu danego zamówienia. Interes w uzyskaniu zamówienia ma występować przede
wszystkim w dacie wnoszenia odwołania lub w przeszłości, jednakże należy go oceniać w
kontekście całego postępowania odwoławczego (KIO 1388/11). W momencie wniesienia
odwołania przetarg nic był jeszcze rozstrzygnięty, a Odwołujący, starając się o uzyskanie
zamówienia, zażądał wykluczenia konkurencyjnego podmiotu, powołując się na zaniechanie
przez Zamawiającego dokonania określonych czynności. Odwołujący utracił interes w
uwzględnieniu żądań zawartych w odwołaniu z chwilą wyboru jego oferty jako
najkorzystniejszej.
Zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 24 ust 2 pkt 3 i 4 oraz art. 89 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp

Odwołujący podniósł, iż Konsorcjum SEVITEL powinno zostać wykluczone z
postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia z uwagi na nieprawdziwe
informacje zawarte w oświadczeniu z dnia 10 lipca 2012 r. złożonym przez Elektromontaż
Energetyka Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Spółka ta jako inny podmiot, o którym mowa
w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, zobowiązała się w powyższym oświadczeniu do oddania do
dyspozycji Konsorcjum SEVITEL niezbędnych zasobów w postaci wiedzy i doświadczenia
na okres korzystania z nich przy wykonaniu powyższego zamówienia. Według twierdzenia
Odwołującego, opartego na aktualnym odpisie KRS, zgodnie ze stanem na dzień 6 sierpnia
2012 r., spółka została postawiona w stan likwidacji uchwałą z dnia 30 sierpnia 2011 r. i jako
taka powinna posługiwać się firmą ze wskazaniem formy prawnej: "spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w likwidacji". Ponadto Odwołujący zarzucał, iż oświadczenie w imieniu
spółki Elektromontaż Energetyka Sp. z o.o. zostało podpisane przez osobę, która w związku
ze stanem likwidacji nie jest już członkiem zarządu. Wbrew przedstawionym zarzutom, w
momencie złożenia przedmiotowego oświadczenia, spółka nie znajdowała się już w stanie
likwidacji. Dnia 26 czerwca 2012 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników
Elektromontaż Energetyka Sp. z o.o. w likwidacji we Wrocławiu podjęto uchwałę w sprawie
dalszego istnienia spółki, na podstawie art. 273 Kodeksu spółek handlowych W uchwale
jednomyślnie postanowiono, ze spółka będzie nadał istniała i prowadziła działalność

gospodarcza, nie ulegnie rozwiązaniu, a uchwała Nr 2/2011 z dnia 30 sierpnia 2011 r. w
sprawie rozwiązania i likwidacji spółki traci moc. Odwołano także Pana Ł…............
O……….. z funkcji likwidatora Spółki. Jednocześnie, w kolejnej uchwale podjętej w ramach
zwołanego Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, powołano go na członka nowego
zarządu.
Dowód:
Protokół
Nadzwyczajnego
Zgromadzenia
Wspólników
Elektromontaż

Energetyka Sp. z o.o. w likwidacji we Wrocławiu z dnia 26 czerwca 2012 r.

Oświadczenie z dnia 10 lipca 2012 r. zostało więc złożone przez spółkę nie
pozostającą już w stanie likwidacji,
Dowód:
Wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sadowym (KRS-Z61)

Uchylenie likwidacji następuje z chwilą podjęcia stosownej uchwały w tej sprawie, a
nie wpisania do rejestru. Wpis do rejestru ma w tym przypadku zatem jedynie charakter
deklaratoryjny, wobec czego nieujawnienie faktu uchylenia likwidacji spółki w KRS w
momencie złożenia oświadczenia nie jest dowodem na dalsze pozostawanie tej spółki w
stanie likwidacji. Nie doszło do naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.

Odwołujący wskazał także, że z treści odpisu z KRS wynika, ze spółka Elektromontaż
Energetyka Sp. z o.o. od 2002 roku nic składa do Krajowego Rejestru Sądowego
sprawozdania z działalności oraz uchwał o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Jest
to w sposób oczywisty sprzeczne z prawdą, jako że odpis z KRS zawiera szczegółowe
wyliczenia przedstawianych corocznie sprawozdań (ostatnie z 1 lipca 2011r. za okres od 1
stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r.). Elektromontaż Energetyka Sp. z o.o. prowadzi
działalność pozwalającą na oddanie do dyspozycji zasobów wiedzy i doświadczenia
Konsorcjum SEVITEL. Zespół osób działający w ramach przedsiębiorstwa tej spółki może
być wykorzystywany w umówionym zakresie przez Konsorcjum SEVITEL przez cały okres
wykonywania przedmiotowego zamówienia.
Zarzut naruszana przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz 91 a ust. 1 ustawy Pzp

Złożona przez Konsorcjum SEVITEL oferta odpowiada treści SIWZ w zakresie
dotyczącym cennika części zamiennych. Zgodnie z postanowieniem punkt X, podpunkt 5c
rozdziału II SIWZ: „Wraz z ofertą Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć Zamawiającemu
cennik części zamiennych wraz z określeniem godzinowej stawki pracy serwisu w dni
robocze, soboty, niedziele i święta". Konsorcjum SEVITEL przedstawiło dokument
zatytułowany „Cennik części zamiennych do ognioszczelnych pól rozdzielczych", w którym
wyczerpująco uczyniło zadość wezwaniu Zamawiającego, w zgodzie z postanowieniami

SIWZ. Z przytoczonego wyżej postanowienia SIWZ nie wynika obowiązek wyszczególnienia
w ramach oferowanych części zamiennych części nowych i części poremontowych.
Postanowienie, iż cennik zawierać powinien wskazanie części zamiennych nowych i
poremontowych znajduje się w I rozdziale SIWZ, punkcie 10.13. Dwa powyżej przytoczone
postanowienia nie są identyczne, co wyraźnie wskazuje na niekonsekwencję
Zamawiającego w tym zakresie. Co więcej, z uwagi na to, że części poremontowe nie mogą
być stosowane przez wykonawców na żadnym etapie wykonania umowy, a jedyne kryterium
oceny oferty stanowi cena (waga 100%), zapis ten należy uznać za bezprzedmiotowy.
Wobec niejednolitości postawionych w SIWZ wymagań, za obowiązujący należy przyjąć ten
sposób ich rozumienia, który jest korzystniejszy dla Konsorcjum SEVITEL. Zgodnie z.
utrwaloną linią orzeczniczą wszelkie wątpliwości co do postanowień SIWZ rozstrzyga się
bowiem na korzyść wykonawców (KIO/UZP 506/10).

Zdaniem Konsorcjum SEVITEL podkreślić przy tym trzeba, że zgodnie z umową,
będącą częścią SIWZ, wykonawca zobowiązany jest do wykonania przedmiotu umowy z
fabrycznie nowych części. Postanowienie § 4 pkt 9 umowy wyraźnie stanowi, że
„Wykonawca oświadcza, iż zastosowane materiały są fabrycznie nowe i wolne od wad
prawnych i roszczeń majątkowych osób trzecich". Brak jest w SIWZ oraz umowie
jakiegokolwiek postanowienia, które pozwalałoby na stosowanie przez wykonawcę części
zamiennych innych niż nowe na jakimkolwiek jej etapie. W szczególności postanowienia §
10 umowy, dotyczące gwarancji, nie przewidują takiej możliwości. Oczywistym jest, iż skoro
do wykonania zamówienia należy wykorzystać części fabrycznie nowe, także w okresie
gwarancyjnym zastosowane części powinny być nowe. Brak jest podstaw do przyjęcia
odmiennego stanowiska w tym zakresie. Zastosowanie innych części stanowiłoby
naruszenie wynikającego z § 4 pkt 9 umowy obowiązku stosowania części fabrycznie
nowych. Przedstawiony przez Konsorcjum SEVITEL „Cennik części zamiennych do
ognioszczelnych pól rozdzielczych" zawierał zatem wyłącznie części nowe. Ponadto
Konsorcjum SEVITEL podkreślał, iż przy wykonywaniu umowy korzysta jedynie z części
nowych.

W tym stanie rzeczy zarzut naruszenia art. 91a ust. 1 ustawy Pzp nie zasługuje na
uwzględnienie. Przystępujący nie powinien być wykluczony z postępowania, a jego oferta
nie mogła zostać odrzucona, będąc zgodna z treścią SIWZ.

Zamawiający w sposób prawidłowy dokonał oceny złożonych ofert i zgodnie z
przepisem art. 91a ust. 1 ustawy Pzp wyznaczył aukcję elektroniczną dla trzech
najkorzystniejszych ofert nie podlegających odrzuceniu. Wobec bezzasadności pozostałych
zarzutów Odwołującego czynność
wyznaczenia terminu przeprowadzenia aukcji

elektronicznej oraz czynność przeprowadzenia aukcji elektronicznej nie powinny zostać
unieważnione.

Zarzutów Odwołującego nie można uznać za zasadne, brak więc podstawy do
uwzględnienia jego żądań wniesionych w odwołaniu, które powinno zostać oddalone w
całości.
Uwzględniając dokumentację przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron i
Przystępującego złożone podczas rozprawy, Izby ustaliła i zważyła co następuje.

Izba ustaliła następujący stan faktyczny.

Zamawiający w SIWZ w rozdziale I pkt 6 "Wykaz oświadczeń lub dokumentów jakie
wykonawca winien dostarczyć w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu" wymagał:
"6.1. W celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w pkt 5.1.
niniejszej SIWZ, zamawiający żąda złożenia:
1. wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych dostaw i usług odpowiadających przedmiotowi zamówienia na łączną
kwotę co najmniej 2 000 000,00 zł netto (słownie: dwa miliony zł), w okresie ostatnich
trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i odbiorców oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te usługi
zostały wykonane należycie (załącznik nr 4 do niniejszej SIWZ) (...)".

Z kolei w rozdziale I pkt 10 "Opis sposobu przygotowania oferty" ppkt 10.13 lit. j)
Zamawiający wskazał, że oferta musi obowiązkowo zawierać: Wykaz i cennik części
zamiennych nowych i poremontowych wraz z określeniem godzinowej stawki pracy serwisu
w dni robocze, soboty, niedziele i święta. Podane ceny winny być skalkulowane na okres
objęty gwarancją.

W rozdziale II SIWZ "Szczegółowe wymagania techniczne" pkt X ppkt 5c
Zamawiający postawił wymóg "Wraz z ofertą Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć
Zamawiającemu cennik części zamiennych wraz z określeniem godzinowej stawki pracy
serwisu w dni robocze, soboty, niedziele i święta. Podane ceny mają być skalkulowane na
okres objęty gwarancją. Ww. cennik stanowić będzie załącznik do umowy".

W rozdziale IV Istotne postanowienia umowy w § 7 ust. 4 przewidziano:

"Cennik części zamiennych nowych i poremontowych wraz z określeniem godzinowej stawki
pracy serwisu w dni robocze, soboty, niedziele i święta stanowi załącznik nr 1 do niniejszej
umowy. Podane ceny w załączniku nr 1 winny być skalkulowane na okres 12 miesięcy i nie
ulegną zmianie w okresie obowiązywania. Po upływie wymaganego okresu ważności
załącznika Wykonawca raz w roku przedstawi Zamawiającemu zaktualizowany cennik
zawierający powyższe informacje".

Zamawiający w wyjaśnieniach i zmianie treści SIWZ z 5 lipca 2012 r. w odpowiedzi na
pytanie 9 dokonał modyfikacji § 7 ust. 4 istotnych postanowień umowy: "Podane ceny w
załączniku nr 1 powinny być skalkulowane na okres objęty gwarancją i nie ulegną zmianie w
okresie jej obowiązywania".

Do oferty Konsorcjum SEVITEL załączono wykaz wykonanych w okresie ostatnich 3
lat dostaw i usług obejmujący 18 pozycji. Pozycje "Modernizacja rozdzielni 6kV R-2 w KHW
S.A. KWK "Murcki-Staszic Ruch "Boże Dary" wykonana w 2011 r. o wartości netto 241 500 zł
oraz "Budowa stacji transformatorowo-rozdzielczej 20/6 kV etap II w centralnym Zakładzie
Odwadniania Kopalń w Czeladzi, Ruch III - rejon Dębieńsko" wykonana w okresie
04.03.2011-15.07.2011 o wartości 803.805, 75 zł netto dotyczyły realizacji wykonanych
przez Elektromontaż Energetyka Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Do oferty załączono
zobowiązanie do udostępnienia zasobów Elektromontaż Energetyka Sp. z o.o. w zakresie
wiedzy i doświadczenia z 10 lipca 2012 r. podpisane przez Ł………. O………… -
wiceprezesa zarządu. Załączono także referencje dotyczące przedmiotowych zamówień.

Pismem z 24 lipca 2012 r. Zamawiający wystąpił do Konsorcjum SEVITEL o
uzupełnienie cennika części zamiennych nowych i poremontowych wraz z określeniem
godzinowej stawki pracy serwisu w dni robocze, soboty, niedziele i święta, który nie został
załączony do oferty.

Konsorcjum SEVITEL uzupełniło dokument zatytułowany "Cennik części zamiennych
do ognioszczelnych pól rozdzielczych", w którym nie rozróżniono części nowych i
poremontowych.

Zamawiający w dniu 1 sierpnia 2012 r. zaprosił do udziału w aukcji elektronicznej 3
wykonawców, którzy złożyli oferty: 1) Konsorcjum Eltrans sp. z o.o. (cena: 4 895 400zł), 2)
Konsorcjum SEVITEL (cena: 3 420 630 zł), 3) Odwołującego (cena: 3 504 270 zł). Termin
aukcji elektronicznej został wyznaczony na 6 sierpnia 2012 r. na godz. 10.00.

W dniu 6 sierpnia 2012 r. aukcja elektroniczna się odbyła. Najtańszą ofertę złożył w
niej Odwołujący.

W oparciu o powyżej ustalony stan faktyczny, Izba zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu, nie zawiera braków formalnych
oraz uiszczono od niego wpis.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego Konsorcjum SEVITEL z uwagi na spełnienie przesłanek skuteczności
przystąpienia, o których mowa w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp.
Izba stwierdza, iż odwołanie nie mogło zostać uwzględnione. Odwołujący nie spełnia
bowiem przesłanki interesu w uzyskaniu danego zamówienia, o której mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Pzp, a której zaistnienie stanowi podstawowy wymóg dla dopuszczalności
uwzględnienia odwołania. Ustalenie, że wnoszący odwołanie nie spełnia którejkolwiek z
przesłanek wskazanych w tym przepisie, stanowi samoistną podstawę oddalenia odwołania
bez konieczności jego merytorycznego rozpoznania. Przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp
stanowi, iż środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także
innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł
lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
Wiąże on zatem możliwość skutecznego skorzystania ze środka ochrony prawnej, jakim jest
odwołanie, z ochroną interesu wykonawcy, który na skutek niezgodnych z ustawą Pzp
czynności czy zaniechań zamawiającego został pozbawiony możliwości uzyskania danego
zamówienia. Powyższe jednak nie odnosi się do innych, w szczególności majątkowych,
interesów wykonawcy, które mogą doznać szkody w związku z działaniami/zaniechaniami
zamawiającego. Innymi słowy, ochroną w ramach postępowania odwoławczego objęte jest
pozbawienie możliwości pozyskania danego zamówienia na skutek naruszeń ustawy Pzp
dokonanych przez Zamawiającego (tj. wykonawca nie uzyskałby zamówienia, gdyby
zaniechał wniesienia środka ochrony prawnej), nie zaś pozyskanie tego zamówienia na
korzystniejszych dla wykonawcy warunkach. Interes, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp badany jest na moment wniesienia odwołania, przy czym pojęcie wniesienia odwołania
oznacza jego fizyczny wpływ do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w przewidzianej
ustawą Pzp formie - pisemnej lub elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 180
ust. 4 ustawy Pzp). Odwołanie formalnie wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 7
sierpnia 2012 r., a zatem już po zakończeniu aukcji elektronicznej, która odbyła się 6 sierpnia
2012 r. Kopia odwołania została przekazana Zamawiającemu 6 sierpnia 2012 r. o godz.
13.25 (potwierdzenie załączone do odwołania), a zatem w toku prowadzenia aukcji, w której
Odwołujący wziął udział, składał postąpienia i ostatecznie złożył najtańszą ofertę. Tym
samym na dzień wniesienia odwołania tj. 7 sierpnia 2012 r. aukcja była zakończona, a

Odwołujący był wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę. Fakt, że Odwołujący
sporządzał odwołanie przed zakończeniem aukcji z formalnego punktu widzenia pozostaje
bez znaczenia dla przydania mu interesu w uzyskaniu danego zamówienia w rozumieniu art.
179 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż ten bada się na dzień wniesienia odwołania, a w tej dacie wyniki
aukcji były już znane. Powyższe czyni zasadnym stwierdzenie, iż w dniu 6 sierpnia 2012 r.
Odwołujący uzyskał zamówienie, co pozbawia go legitymacji do wniesienia odwołania, skoro
jego interes w uzyskaniu zamówienia nie doznał uszczerbku, a przeciwnie – został
zrealizowany wygraną aukcją. Jak było już wskazane powyżej, nie może uzasadniać interesu
w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp możliwość – w razie potwierdzenia zasadności
zarzutów stawianych w odwołaniu – uzyskania zamówienia na korzystniejszych warunkach
(niż za niższą cenę zaoferowaną w wyniku aukcji) w razie, gdyby do aukcji miało nie dojść z
uwagi na złożenie mniej niż trzech ofert niepodlegających odrzuceniu (art. 91a ust. 1 ustawy
Pzp). Nie stanowi to bowiem o posiadaniu interesu w uzyskaniu danego zamówienia, a co
najwyżej interesu w uzyskaniu zamówienia na dogodniejszych dla wykonawcy warunkach.
Powyższe jednak nie mieści się w dyspozycji art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, lecz co najwyżej
może być rozważane przez pryzmat możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia
przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, przy czym zaistnienie przesłanki szkody nie
jest wystarczające dla spełnienia wymagań przewidzianych art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Przepis ten bez wątpienia wymaga kumulacji określonych w nim przesłanek- wykonawca ma
lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp. Zdaniem Izby nie sposób
również upatrywać interesu w uzyskaniu danego zamówienia, o którym mówi powołany art.
179 ust. 1 ustawy Pzp w kontekście ewentualnego wyłączenia możliwości zaskarżenia
czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej poprzez wyeliminowanie
podmiotu, który byłby uprawniony do wniesienia odwołania w tym zakresie. Należy
zauważyć, iż ochrona interesów Odwołującego w tej mierze realizuje się poprzez instytucję
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, a nie wykluczenie
wykonawcy, który mógłby wnieść takie odwołanie. W przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym możliwość pozyskania zamówienia jest przez Odwołującego niezagrożona.
Stąd odwołanie – wobec niewykazania przez Odwołującego interesu w uzyskaniu danego
zamówienia – podlega oddaleniu.
Izba podnosi, iż niezależnie od powyższego, odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie także na skutek merytorycznego rozpoznania zarzutów. Jak wskazano w
uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Lublinie z dnia 5 maja 2008 r., sygn. akt: IX Ga
44/08: „Mając na uwadze powyższe rozważania należy wskazać, iż prawidłowo przyjęła
Krajowa Izba Odwoławcza, że po stronie skarżącego nie został wskazany przez niego fakt


naruszenia jego interesu prawnego. (….) W związku z tym trafne jest rozstrzygnięcie
Krajowej Izby Odwoławczej, skutkujące oddaleniem odwołania tylko i wyłącznie już z tego
względu. Niemniej w uzasadnieniu wydanego przez siebie wyroku Izba, oprócz powyższej
kwestii odniosła się również w sposób merytoryczny do podniesionych przez odwołującego
zarzutów, czego w świetle powyższego nie musiała już czynić”
. Wprawdzie wobec
stwierdzenia braku przesłanki wymaganej art. 179 ust. 1 ustawy Pzp Izba nie była
zobligowana do merytorycznego rozpoznania odwołania, jednak nie uchylając się od
rozpoznania istoty sprawy, pomimo braku takiego ustawowego obowiązku, poddano analizie
zarzuty postawione w odwołaniu.

Odwołujący stawiał zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wykluczenia Konsorcjum SEVITEL, pomimo iż wykonawca ten złożył
nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik postępowania. W uzasadnieniu Odwołujący
wskazywał, iż zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów w trybie art. 26
ust. 2b ustawy Pzp zostało udzielone przez podmiot będący w likwidacji, przy czym
okoliczność ta nie została ujawniona w treści zobowiązania. Zdaniem Izby należy zauważyć,
iż wobec argumentacji przedstawionej w piśmie Konsorcjum SEVITEL z 17 sierpnia 2012, tj.
iż w dniu 26 czerwca 2012 r. Nadzwyczajnie Zgromadzenie Wspólników spółki
Elektromontaż Energetyka sp. z o.o. w likwidacji podjęło jednomyślnie uchwałę w trybie art.
273 Kodeksu spółek handlowych o uchyleniu likwidacji i dalszym istnieniu spółki, która to
uchwała ma charakter deklaratoryjny, Odwołujący w istocie zaniechał popierania zarzutu
złożenia nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik postępowania przez
Konsorcjum SEVITEL. Za nieprawdziwą informację uznawał bowiem udzielenie
zobowiązania do udostępnienia zasobów bez ujawnienia, że wystawca zobowiązania jest
spółką z o.o. w likwidacji, co jego zdaniem uniemożliwiało powołanie się na zasoby takiego
podmiotu. Podkreślić należy, że z dokumentacji przedstawionej przez Konsorcjum SEVITEL
wynika, że na skutek stosownej uchwały zgromadzenia wspólników podjętej w trybie art. 273
Kodeksu spółek handlowych likwidacja została uchylona, który to fakt został zgłoszony do
sądu rejestrowego, zaś Odwołujący nie przedstawił dowodu przeciwnego. Co więcej w toku
rozprawy przyznał, iż brak jest informacji, którą można by uznać za nieprawdziwą. Izba
podkreśla, iż powoływana przez Odwołującego regulacja art. 14 ustawy z dnia 20 sierpnia
1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. z 2007 Nr 168, poz. 1186 z późn. zm.),
zgodnie z którą podmiot obowiązany do złożenia wniosku o wpis do Rejestru (Krajowego
Rejestru Sądowego) nie może powoływać się wobec osób trzecich działających w dobrej
wierze na dane, które nie zostały wpisane do Rejestru lub uległy wykreśleniu z Rejestru,
pozostaje irrelewantna z punktu widzenia oceny zaistnienia przesłanki do wykluczenia z
postępowania wskazanej w art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Przepis ten wymaga wykazania,

że informacja jest nieprawdziwa (obiektywnie niezgodna z rzeczywistością) oraz jej wpływu
lub możliwego wpływu na wynik postępowania. Tym samym fakt nieujawnienia jeszcze w
Krajowym Rejestrze Sądowym uchylenia likwidacji nie oznacza, iż możliwym byłoby
przyjęcie, że skutki uchwały uchylającej likwidację nie nastąpiły. W tej mierze decyduje
charakter wpisu, a w przedmiotowej sprawie ma on znaczenie deklaratywne. Podobnie
naruszenie 7-dniowego terminu na złożenie wniosku o wpis (art. 22 ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym) pozostaje bez wpływu na ocenę skuteczności uchwały. Ponadto Izba
stwierdza, iż Odwołujący w istocie nie wykazał przesłanki wpływu (możliwego wpływu) na
wynik postępowania. Konsorcjum SEVITEL wykazało bowiem w przedłożonym przez siebie
wykazie dostaw szereg innych zamówień, które dawały łącznie wymaganą SIWZ wartość co
najmniej 2 000 000,00 zł netto. Odwołujący nie przedstawił w odwołaniu żadnej
argumentacji, która podważałaby prawidłowość zamówień podanych w wykazie.
Ograniczenie się do stwierdzenia w toku postępowania przed Izbą, iż dział techniczny
Odwołującego dokonał stosownej weryfikacji, uznając konieczność odwołania się do
udostępnionej przez podmiot trzeci wiedzy i doświadczenia dla wykazania spełnienia
warunku udziału w postępowaniu, należy uznać za niewystarczające. Także sam fakt
powołania się przez wykonawcę na cudzą wiedzę i doświadczenie nie jest tożsamy z
wnioskiem, iż nie sposób przyjąć spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia tylko w oparciu
o własne zamówienia wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Z
uwagi na treść art. 192 ust. 7 ustawy Pzp Izba nie może samodzielnie prowadzić takich
ustaleń.

W ocenie Izby nie potwierdził się także zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy
Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z postępowania, mimo iż nie
wykazało ono spełniania warunków udziału w postępowaniu - złożone przez Konsorcjum
SEVITEL dokumenty nie potwierdzają, aby dysponowało ono zasobami niezbędnymi do
realizacji zamówienia w postaci wiedzy i doświadczenia. Jak było to wskazane powyżej,
Odwołujący w żaden sposób nie dowiódł, że udostępnione przez podmiot trzeci wiedza i
doświadczenie są niezbędne dla uznania spełnienia warunku udziału w postępowaniu w tym
zakresie, pomimo że w wykazie dostaw załączonym do oferty przedstawił on szereg innych
zamówień, które formalnie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W
ocenie Izby dowiedzenie tej okoliczności jest niezbędne dla uznania, że nie wykazano
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Ponadto w świetle okoliczności uchylenia
likwidacji zawarta w odwołaniu argumentacja opierająca się na statusie spółki z o.o. w
likwidacji (zakaz podejmowania nowych interesów, wątpliwości co do faktycznego
prowadzenia działalności, zatrudniania pracowników, a zatem zdolności do faktycznego
przekazania potencjału) traci swoje umocowanie. Z kolei wątpliwości co do realności

udostępnienia z uwagi na niedawny status podmiotu w likwidacji nie znalazły swojego
poparcia dowodowego.

Izba zauważa, iż podnoszona przez Odwołującego argumentacja, że jeżeli nastąpiło
uchylenie likwidacji i w spółce funkcjonuje zarząd, to zgodnie z obowiązującymi w niej
zasadami reprezentacji Pan Ł……….. O……… nie był uprawniony do samodzielnego
działania przy podpisywaniu zobowiązania (obowiązywała reprezentacja dwuosobowa, a
zmiana w tym zakresie wymagałaby zmiany umowy spółki i byłaby skuteczna dopiero po
dokonaniu wpisu do rejestru), a zatem jest ono nieskuteczne, nie była zawarta w treści
odwołania. Oznacza to zatem, iż w świetle regulacji art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, zgodnie z
którym Izba nie może orzekać o zarzutach, które nie były zawarte w odwołaniu, podnoszona
argumentacja nie mogła stać się przedmiotem rozstrzygania przez Izbę.

Zgodnie z powyższym zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy Pzp oraz art.
89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp należy uznać za niezasadny.

Zdaniem Izby za niezasadny należy uznać także zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum SEVITEL, która nie
odpowiada treści SIWZ, bowiem załączony do oferty dokument - cennik części zamiennych
nie wyróżnia części zamiennych nowych i poremontowych, czego wymagał Zamawiający w
rozdziale I 10 ppkt 10.13 pkt j SIWZ. Izba zauważa, że skutek w postaci odrzucenia oferty z
uwagi na niezgodność jej treści z treścią SIWZ następuje, gdy niezgodność dotyczy
merytorycznych aspektów oferty, odnoszących się do przedmiotu zamówienia. Tymczasem
analiza SIWZ pozwala uznać, iż wymagany przez Zamawiającego jako załącznik do oferty
cennik części zamiennych nowych i poremontowych miał charakter wyłącznie informacyjny.
Dotyczył on okresu gwarancji, a zgodnie z SIWZ (rozdział II SIWZ Szczegółowe wymagania
techniczne pkt X Gwarancja ppkt 5 lit. a) przewidziano, że wykonawca zagwarantuje
dostawę części zamiennych i świadczenie usług serwisowych nieodpłatnie w okresie
gwarancyjnym i odpłatnie w okresie pogwarancyjnym. Tym samym, jak wyjaśniał
Zamawiający, wspomniany cennik części zamiennych odnosiłby się w istocie tylko do
napraw, które nie byłyby objęte warunkami gwarancji (np. wskutek spowodowania
uszkodzenia z winy Zamawiającego). Równocześnie jednak SIWZ ani istotne postanowienia
umowy nie nakładają na Zamawiającego obowiązku zlecenia takiej naprawy wykonawcy,
choć równocześnie wykonawca ma wówczas zagwarantować dostawę części zamiennych i
usług serwisowych (rozdział II Szczegółowe wymagania techniczne pkt X Gwarancja ppkt 5
lit. b) SIWZ – „Wykonawca zagwarantuje dostawę części zamiennych i świadczenie usług
serwisowych: (..) w przypadku napraw wynikających z winy Zamawiającego lub wymiany
części szybkozużywających się w okresie pogwarancyjnym”). Ponadto żadne postanowienia

SIWZ nie ustanawiają jakichkolwiek wymagań odnośnie obowiązku stosowania części
zamiennych nowych lub poremontowych. Odwołanie do części zamiennych poremontowych
pojawia się tylko w tytule ww. cennika. Sama realizacja umowy musi bowiem opierać się na
częściach nowych (rozdział II Szczegółowe wymagania techniczne pkt III. Warunki dostawy i
transportu materiałów i urządzeń: "Wykonawca dostarcza niezbędne materiały do realizacji
niniejszego zadania do magazynu Zamawiającego. Wszystkie materiały dostarczone w
ramach zamówienia winny być fabrycznie nowe oraz posiadać wymagane dokumenty").
Dodatkowo Zamawiający wyjaśniał, iż zastosowanie w okresie gwarancji części
poremontowej mogłoby być problematyczne z punktu widzenia zachowania gwarancji.
Powyższe oznacza zatem, iż nie istniały żadne ograniczenia co do możliwości zaoferowania
w cenniku wyłącznie nowych części. Zdaniem Izby brak jednoznacznego doprecyzowania w
treści cennika, iż dotyczy on tylko części nowych, nie świadczy o złożeniu dokumentu
sprzecznego z treścią wymagań Zamawiającego, co miałoby skutkować zaistnieniem
przesłanki do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. O charakterze
wymagań nie decyduje bowiem tytuł dokumentu, lecz merytoryczna zawartość SIWZ. W
ocenie Izby nic nie stało także na przeszkodzie ewentualnemu wyjaśnieniu treści oferty w
tym zakresie na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp. Wbrew stanowisku Odwołującego nie
wiązałoby się to z jej modyfikacją, skoro wykonawca nie dokonywałby zmiany co do
jakiejkolwiek pozycji cennika. Ponadto okoliczność, czy podane w cenniku części zamienne
są nowe czy poremontowe jest w istocie bez znaczenia z punktu widzenia oceny zgodności z
treścią SIWZ, skoro SIWZ nie zawiera w tym względzie żadnych wymagań. Tym samym brak
jest podstaw dla przyjęcia, iż doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia stwierdzić należy, iż w konsekwencji nie
potwierdził się zarzut naruszenia art. 91a ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaproszenie
Konsorcjum SEVITEL do udziału w aukcji elektronicznej, mimo iż wykonawca ten winien być
wykluczony z postępowania, a jego oferta podlegała odrzuceniu oraz poprzez wyznaczenie
terminu przeprowadzenia aukcji elektronicznej w celu wyboru oferty najkorzystniejszej,
pomimo niezłożenia w postępowaniu co najmniej trzech ofert niepodlegających odrzuceniu.
Skoro nie zaistniały podstawy dla wykluczenia Konsorcjum SEVITEL z udziału w
postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 i/lub 4 ustawy Pzp ani odrzucenia jego oferty
w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Zamawiający był uprawniony do
przeprowadzenia aukcji elektronicznej.
Biorąc pod uwagę powyższe na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp orzeczono
jak w sentencji


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 i 5 ust. 3 pkt 1 i
ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238), uwzględniając koszty
Zamawiającego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3600 zł na
podstawie faktury VAT przedłożonej do akt sprawy.

Przewodniczący: ……………

……….……

……………..



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie