eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 1180/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-06-20
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 1180/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Ronikier - Dolańska Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 czerwca 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2012 r. przez Safege
S.A. w Nanterre, Francja
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez Wielkopolską Sieć Szerokopasmową S.A. w Poznaniu

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Grontmij Polska
sp. z o.o. w Poznaniu i Grontmij Nederland B.V. De Bilt, Holandia
zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności badania i oceny
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, w tym wykluczenia odwołującego
z postępowania oraz dokonanie ponownej czynności oceny i badania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu z uwzględnieniem wniosku odwołującego,

2.
kosztami postępowania obciąża Wielkopolską Sieć Szerokopasmową S.A. w Poznaniu i:

2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero gorszy) uiszczonąprzez Safege S.A.
w Nanterre, Francja
tytułem wpisu od odwołania;

2.2.
zasądza od Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. w Poznaniu na
rzecz Safege S.A. w Nanterre, Francja kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącąkoszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.

Przewodniczący:


………………………………

Sygn. akt: KIO 1180/12
U z a s a d n i e n i e


Wielkopolska SiećSzerokopasmowa S.A. w Poznaniu zwana dalej „zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”,
prowadzi w trybie przetargu ograniczonego postępowanie w celu zawarcia umowy na usługi
inżyniera kontraktu dla Projektu pn. „Budowa Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej”.
Szacunkowa wartośćzamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie przepisu art. 11 ust. 8 Pzp. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 28 lutego
2012 r. pod numerem 2012/S 40 - 065066.

30 maja 2012 r. zamawiający zawiadomił Safege S.A, w Nanterre we Francji (dalej
„odwołujący”) o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i
otrzymanych ocenach spełniania tych warunków, w tym m.in. o wykluczeniu odwołującego z
postępowania oraz o uznaniu, iżwykonawcy wspólnie ubiegający sięo zamówienie Grontmij
Polska sp. z o.o. w Poznaniu i Grontmij Nederland B.V. De Bilt, Holandia (dalej także
„przystępujący”) spełnili warunki udziału w postępowaniu i nie zostali wykluczeni. W
konsekwencji 6 czerwca 2012 r. odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie, jego kopięprzekazując zamawiającemu. Odwołujący podniósł, iżw toku
postępowania zamawiający naruszył:
- art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 Pzp poprzez jego niewłaściwe
zastosowanie i uznanie,że odwołujący nie potwierdził spełniania warunków udziału w
postępowaniu,
- art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 Pzp poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i
wykluczenie odwołującego z postępowania,

- art. 51 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania i niezaproszenie odwołującego do
złożenia oferty,
- z ostrożności art. 26 ust. 4 Pzp poprzez zaniechanie jego zastosowania i wezwania odwołującego do
wyjaśnień w zakresie dokumentów złożonych we wniosku na potwierdzenie spełnienia warunków
udziału w postępowaniu,
-a w ich wyniku naruszenia zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
określonych w art. 7 Pzp oraz innych przepisów wskazanych w uzasadnieniu.

Zarzucając zamawiającemu wskazane uchybienia odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności badania i oceny wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu oraz nakazanie dokonania ponownej oceny wniosków z uwzględnieniem
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (dalej „wniosek”) złożonego przez odwołującego i
zaproszenie odwołującego do złożenia oferty.


W uzasadnieniu odwołania odwołujący argumentował,że zamawiający wykluczył go z
postępowania, a podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, twierdząc iż w jego ocenie odwołujący nie
potwierdził, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu w zakresie znajdowania się w sytuacji
ekonomicznej określonej przez zamawiającego, wobec nie przedłożenia sprawozdań finansowych lub
ich części. Zamawiający powyższe stwierdził wobec faktu, iż załączone do wniosku odwołującego
bilanse zysków i strat nie zostały opatrzone żadnym podpisem, parafą anipieczęcią wykonawcy,
zatem nie można było ich uznać za sprawozdania finansowe lub ich części. Odwołujący powołując się
na treść ogłoszenia o zamówieniu odnoszącego się do
warunku dotyczącego sytuacji
ekonomicznej i finansowej wykonawcy (pkt III.2.2) wyjaśnił, że
we wniosku na stronach od 144
do 158 znajdowały się wymagane dokumenty. Zamawiający 9 maja 2012 r. wezwał odwołującego w
trybie art. 26 ust. 3 ustawy do uzupełnienia sprawozdań finansowych lub ich części potwierdzających
spełnienie przez wykonawcę warunku osiągnięcia w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli
okres prowadzenia jest krótszy niż 3 lata - w tym okresie, średniorocznego przychodu ze sprzedaży
netto w kwocie co najmniej 10 000 000 PLN. W uzupełnieniu odwołujący przedłożył sprawozdania
finansowe za lata 2008-2010 wraz z opinią biegłego rewidenta oraz tłumaczenia dokumentów z języka
francuskiego.


Zdaniem odwołującego zarzut postawiony przez zamawiającego, jakoby przedstawione w
uzupełnieniu dokumenty nie potwierdziły spełniania warunku udziału w przedmiotowym postępowaniu
w zakresie, jaki wskazał zamawiający w uzasadnieniu faktycznym decyzji o wykluczeniu odwołującego
z przedmiotowego postępowania, jest bezpodstawny, bowiem we Francji, tj. kraju, w którym siedzibę
ma firma odwołującego i w którym przedmiotowy dokument został wystawiony, nie ma obowiązku
podpisywania, parafowania ani stemplowania przez organ zarządzający samego dokumentu
sprawozdania finansowego, w szczególności bilansów oraz rachunków zysków i strat. Każde
sprawozdanie zgodnie z rozdziałem VI, art. 40 Statutu spółki Safege jest corocznie zatwierdzane
przez Walne Zgromadzenie akcjonariuszy, jednakże czynność ta nie polega na złożeniu podpisów
osób do tego upoważnionych, a jedynie podjęcia odpowiedniej uchwały. Taka procedura jest
odmienna od zasad sporządzania sprawozdań finansowych w Polsce opartych o przepisy ustawy o
rachunkowości, jednakowoż z tego względu zamawiający nie ma prawa wyciągać negatywnych
konsekwencji wobec wykonawcy mającego siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polski i
funkcjonującego w oparciu o przepisy ustanowione przez inne państwo, które nie zawsze są
odpowiednikiem ustaw obowiązujących na terenie RP. Takie stanowisko prowadziłoby bowiem w
jawny sposób do naruszenia zasad uczciwej konkurencji, preferowałoby wykonawców polskich, co z
kolei narusza zasadę równego traktowania wszystkich wykonawców ubiegających się o zamówienie
publiczne. Zasada równego traktowania oznacza bowiem zakaz dyskryminowania poszczególnych
wykonawców ze względu na ich status prawny. Aktualna pozostaje zdaniem odwołującego teza
wyroku Sądu Najwyższego z 13 grudnia 1999 r., gdzie Sąd Najwyższy stwierdza, iż z
reguł równości i
uczciwej konkurencji wynika, że o zamówienie publiczne zasadniczo może ubiegać się każdy
,
nawet
osoba nieprowadząca zawodowej działalności gospodarczej, jeżeli tylko spełnia ustawowe lub
indywidualnie wyznaczone przez zamawiającego warunki.
Z zasady równości wynika również nakaz
równego traktowania podmiotów ubiegających się o zamówienie ze względu na siedzibę wykonawcy i
jego właściwości. Wykonawcy krajowi mają takie same prawa jak wykonawcy spoza Polski.

W ocenie odwołującego, zamawiający nieprecyzyjnie wskazał problem, jaki zauważył w jego wniosku,
wzywając do uzupełnienia dokumentów ogólnie w zakresie sprawozdań finansowych lub ich części
potwierdzających spełnienie przez wykonawcę warunku osiągnięcia w ciągu ostatnich trzech lat
obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia jest krótszy niż 3 lata - w tym okresie, średnioroczny przychód
ze sprzedaży netto w kwocie co najmniej 10 000 000 PLN, dostrzegając i wskazując na wadliwość
dokumentu załączonego na stronie 146 wniosku, z którego wynika, iż załączone dokumenty
„nie
stanowią audytu ani badania”.
Wskazał również, iż na stronach 142 - 158 wniosku odwołujący
przedstawił jedynie samodzielne obliczenie średniorocznych przychodów netto ze sprzedaży za lata
2008 - 2010 oraz część opinii firmy audytorskiej dotyczący sprawozdania finansowego za lata 2006 -
2010, w którym to zamawiający (na str. 146 wniosku) dostrzegł w/w nieprawidłowość. Odwołujący
stwierdził, że załączył w uzupełnieniach komplet dokumentów, który w jego ocenie potwierdza
spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie wymaganej sytuacji ekonomicznej
wykonawcy, a ewentualne wątpliwości w tym zakresie zamawiający powinien wyjaśnić z wykonawcą w
trybie art. 26 ust. 4 Pzp. Dokumenty zawierają część sprawozdania finansowego spółki za lata 2008 r.,
2009 r. 2010 r. w postaci bilansu zysku i strat wraz z opinią biegłych rewidentów, co zdaniem
odwołującego czyni zadość warunkom określonym w pkt. III.2.2 ogłoszenia o zamówieniu.

Zamawiający zawiadomił 8 czerwca 2012 r. wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Grontmij Polska sp. z o.o. w Poznaniu i Grontmij Nederland B.V. De Bilt,
Holandia o odwołaniu wzywając do przystąpienia do postępowania odwoławczego oraz
przesyłając kopięodwołania. Dnia 11 czerwca 2012 r. do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wykonawcy wspólnie ubiegający sięo zamówienie Grontmij Polska sp. z o.o. w
Poznaniu i Grontmij Nederland B.V. De Bilt, Holandia zgłosili przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.

Pismem datowanym na 18 czerwca 2012 r. zamawiający odpowiedział na odwołanie
wnosząc o jego oddalenie.

Na rozprawie odwołujący i zamawiający podtrzymali dotychczasowe stanowiska.

Uwzględniając
załączoną
do
akt
sprawy
dokumentację
przedmiotowego
postępowania, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron złożone
podczas rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:

Izba stwierdziła,że odwołujący legitymuje sięuprawnieniem do skorzystania
ześrodków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 Pzp. Przymiot
uczestnika postępowania uzyskali wykonawcy wspólnie ubiegający sięo zamówienie
Grontmij Polska sp. z o.o. w Poznaniu i Grontmij Nederland B.V. De Bilt, Holandia
zgłaszając skutecznie przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego.

Dokonując
oceny
podniesionych
w
odwołaniu
zarzutów
na
podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, uwzględniając stanowiska stron
oraz przystępującego wyrażone w zgłoszeniu przestąpienia, Izba uwzględniła odwołanie.

Izba ustaliła, że zamawiający w pkt. III.2.2.1 ogłoszenia opisując sposób oceny
spełniania warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy wskazał, iż
uzna ten warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że osiągnął w ciągu ostatnich
trzech lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności przez wykonawcę jest
krótszy niż 3 lata - w tym okresie, średnioroczny przychód ze sprzedaży netto w kwocie co
najmniej 10 000 000 PLN.
W celu potwierdzenia spełnienia tego warunku udziału w
postępowaniu wykonawcy zobowiązani byli przedłożyć wraz z wnioskiem m.in.
sprawozdanie finansowe, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z
przepisami o rachunkowości, również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo
jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania
sprawozdania finansowego inny dokument określający obroty oraz zobowiązania i
należności za okres ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - za ten okres. W pkt. IV.1.2 ogłoszeniu o zamówieniu
zamawiający wśród kryteriów oceny wykonawców wymienił jako kryterium 2 wysokość
przychodu ze sprzedaży netto.


Odwołujący do wniosku załączył na stronach 144 – 158 (wraz z tłumaczeniami na język polski)
m.in. ustawowe sprawozdanie biegłych rewidentów dotyczące wyników finansowych za lata 2006,
2007, 2008, 2009 i 2010 (podpisane przez biegłych je sporządzających), w którym stwierdzono, że
sprawozdanie to „nie stanowi audytu ani też badania” oraz dokumenty „bilans – aktywa”, „bilans –
pasywa”, rachunek zysków i strat za lata 20120 – 2006, w których w górnym prawym rogu
wskazano „Safege Inżynierowie Konsultanci”.

Zamawiający pismem z 9 maja 2012 r. wezwał odwołującego do uzupełnienia
sprawozdań
finansowych lub ich części potwierdzających spełnienie przez odwołującego warunku osiągnięcia w
ciągu ostatnich trzech lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, średnioroczny przychód ze sprzedaży netto w kwocie co najmniej 10 000 000 PLN.
Zamawiający wyjaśnił, że odwołujący przedstawił na stornach 142 – 158 wniosku „jedynie
samodzielnie obliczenie średniorocznych przychodów netto ze sprzedaży za lata 2008 – 2012 oraz
wraz z tłumaczeniem części pinii firmy audytorskiej dotyczącej sprawozdania finansowego spółki za
lata 2006- 2010. Z tłumaczenia dokumentu zawartego na stronie 146 wynika, że załączone
dokumenty >nie stanowią audytu ani badania<”. Zamawiający przytoczył treść ogłoszenia w
zakresie dotyczącym wymaganych dokumentów i w konkluzji wskazał, że odwołujący nie
przedstawił wymaganych dokumentów – sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego
rewidenta, zgodnie z pkt. III.2.2.1 ogłoszenia o zamówieniu.

W odpowiedzi odwołujący przy piśmie z 15 maja 2012 r. złożył zamawiającemu m.in. sprawozdania
finansowe za lata 2008 – 2012 wraz z opiniami biegłego rewidenta (wraz z tłumaczeniami). I tak,
odwołujący złożył: sprawozdania biegłych rewidentów dotyczące wyników rocznych (podpisane
przez sporządzających opinię biegłych), bilanse za lata obrotowe 2010, 2009 i 2008 („wyniki
roczne”) składające się ze strony tytułowej, w której nagłówku wymieniono „Safege Inżynierowie
Konsultanci” oraz „bilans – aktywa”, „bilans – pasywa” oraz rachunki zysków i strat za poszczególne
lata. Bilanse oraz rachunki zysków i strat nie były opatrzone podpisem, parafą ani pieczęcią
odwołującego. W przypadku tych dokumentów za rok 2009 w lewym górnym rogu wskazano na
„Safege świat”, a w dokumentach za 2008 r. – Safege. Nie jest sporne, że w zakresie średniorocznych przychodów netto ze sprzedaży dane wynikające z uzupełnionych części
sprawozdań finansowych i dane podane w dokumentach załączonych do wniosku są zbieżne.

Zamawiający nie wyjaśniał treści załączonych dokumentów i pismem z 30 maja 2012 r. (pkt IV.3
pisma) zawiadomił odwołującego o wykluczeniu go z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt
4 Pzp, gdyż odwołujący nie przedstawił wymaganego w ogłoszeniu o zamówieniu sprawozdania
finansowego. Wyjaśnił, że „bilanse oraz rachunki zysków i strat nie zostały opatrzone żadnym
podpisem, parafą ani pieczęcią wykonawcy”, tym samym nie mogą one zostać uznane za
sprawozdania finansowe lub ich części wymagane w pkt. III.2.2.1 ogłoszenia o zamówieniu. Zatem
wykonawca nie potwierdził, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, co skutkuje wykluczeniem
go z postępowania.

Decyzja zamawiającego nie jest prawidłowa.

Osiąsporu pomiędzy zamawiającym a odwołującym jest prawidłowośćdokonanej przez
zamawiającego oceny spełniania przez odwołującego warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego jego sytuacji ekonomicznej i finansowej (art. 22 ust. 1 pkt 3 Pzp), opisanego przez
zamawiającego w pkt. III.2.2.1 ogłoszenia o zamówieniu w konsekwencji której wykluczył
odwołującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oraz w toku rozprawy wyjaśnił, że wykluczył
odwołującego z postępowania, gdyż na podstawie złożonych w wyniku uzupełnienia dokumentów
(bilansów oraz rachunków zysków i strat), wobec faktu, że nie były opatrzone pieczęcią, podpisem
ani parafą odwołującego, nie można ustalić, czy stanowią element sprawozdania finansowego
odwołującego, a nie innego podmiotu. Zamawiający dowodził, iż ani na podstawie opinii biegłego
rewidenta, ani z innych dokumentów złożonych z wnioskiem oraz w wyniku uzupełnienia, nie
sposób wywieść, że stanowią one sprawozdanie finansowe (część) odwołującego. Zamawiający
argumentował, że na części uzupełnionych dokumentów widnieje dopisek „Safege świat”, co
przesądza o tym, że złożone dokumenty nie dotyczą odwołującego. Wskazywał, że nie mógł
zwrócić się do odwołującego o wyjaśnienie wątpliwości dotyczących podmiotu, którego dotyczą
uzupełnione bilanse oraz rachunki zysków i strat, gdyż działanie takie uchybiałoby art. 7 ust. 1
Pzp, bowiem z pewnością odwołujący wskazałby, że załączone dokumenty dotyczą jego.
Zamawiający twierdził, iż to odwołujący zobowiązany był wykazać spełnienie warunków udziału w
postępowania składając odpowiednie dokumenty wraz z wnioskiem (uzupełnieniem) i ewentualnie
wyjaśniając samodzielnie mogące pojawić się wątpliwości zamawiającego.
Ze stanowiskiem zamawiającego nie sposób się zgodzić.

Zdaniem Izby złożone w wyniku uzupełnienia dokumenty stanowią bilanse oraz rachunki
zysków i strat odwołującego, gdyż dane liczbowe w nich wskazane są zbieżne z danymi podanymi
w dokumentach załączonych do wniosków. W odniesieniu do tych dokumentów zamawiający nie
miał wątpliwości, że zawierają dane finansowe odwołującego (były opatrzone dopiskiem „Safege
Inżynierowie Konsultanci”). Zamawiający w toku rozprawy potwierdził także, iż istnieje zbieżność
pomiędzy dokumentami załączonymi do wniosku a uzupełnionymi w zakresie wartości średniorocznego przychodu ze sprzedaży netto. Nie wskazał na żadne różnice w treści tych
dokumentów. Odwołujący wyjaśnił, iż dopisek „Safege świat” jest związany z faktem iż odwołujący
jest spółką działającą nie tylko we Francji, ale także poza jej granicami, np. w Polsce, co wynika z
załączonego do wniosku wyciągu z rejestru handlowego spółek (k. 68 – 73 wniosku) i sporządza w
związku z tym stosowne sprawozdania finansowe. Jak słusznie zauważył zamawiający w tok
rozprawy uczestnicy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego działają we wzajemnym
zaufaniu do prawdziwości i rzetelności składanych dokumentów i oświadczeń. Można sformułować
nawet domniemanie prawdziwości informacji składanych przez wykonawców. Złożenie informacji
nieprawdziwej mającej lub mogącej mieć wpływ na wynik postępowania łączy się z koniecznością
wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Pzp i musi być udowodnione.
Jednocześnie rację miał zamawiający, gdy twierdził, że to wykonawca ma udowodnić
zamawiającemu na podstawie wymaganych w ogłoszeniu dokumentów, że spełnia warunki udziału
w postępowaniu. Jednak zamawiający, jeżeli miał jakiekolwiek wątpliwości dotyczące treści
złożonych wraz z wnioskiem lub uzupełnionych dokumentów, zobowiązany był do ich wyjaśnienia
na podstawie art. 26 ust. 4 Pzp, gdyż tego wymaga realizacja zasady równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji wyrażona w art. 7 ust. 1 Pzp. W realiach rozpoznawanej
sprawy odwołujący złożył dokumenty, które uważał za właściwe dla wykazania spełnienia warunku
udziału w postępowaniu opisanego w pkt. III.2.2.1 ogłoszenia o zamówieniu. Zamawiający miał
wątpliwości dotyczące tych dokumentów, które zinterpretował na niekorzyść wykonawcy, nie
zwracając się do niego o wyjaśnienia. Takie działanie nie było poprawne. Zamawiający decydując
się na wykluczenie wykonawcy z postępowania zobowiązany był w informacji o wykluczeniu
szczegółowo wyjaśnić, dlaczego jego zdaniem wykonawca nie spełnia warunków udziału w
postępowaniu. Zatem w tym momencie ciężar wykazania okoliczności uzasadniającej wykluczenia
wykonawcy z postępowania spoczywał na zamawiającym. W stanie faktycznym sprawy
zamawiający niezasadnie i bezpodstawnie stwierdził, że odwołujący nie wykazał spełniania
warunku udziału w postępowaniu wskazanego w art. 22 ust. 1 pkt 3 Pzp i opisanego w pkt. III.2.2.1
ogłoszenia o zamówieniu i z uchybieniem art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3 i 7 ust.
1 Pzp wykluczył go z postępowania. Zamawiający zobowiązany jest, stosownie do wyniku
ponownego badania i oceny wniosków, zaprosić pięciu wykonawców z największą liczbą punktów
do składania ofert (pkt IV.1.2 ogłoszenia o zamówieniu).

Izba pominęła dowody złożone przez odwołującego na rozprawie, bowiem okoliczności,
dla wykazania których zostały powołane, znalazły się poza sporem między stronami.
Zamawiający
uznał,że treśćzłożonych w wyniku uzupełnienia bilansów i rachunków zysków i strat nie pozwala
na identyfikację, jakiego podmiotu dotyczą. Tym samym zamawiający przyjął, iżnie sąto
dokumenty dotyczące odwołującego. Zatem nie było sporne, czy wświetle prawa francuskiego
sprawozdania finansowe dla swej skuteczności wymagająpodpisania, parafowania czy
opieczętowania.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy, czyli stosownie do wyniku postępowania z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

W tym stanie rzeczy, Izba działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy, orzekła
jak w sentencji.

Przewodniczący: ………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie