eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2012 › Sygn. akt: KIO 1116/12
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2012-06-14
rok: 2012
sygnatury akt.:

KIO 1116/12

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ewa Rzońca, Katarzyna Ronikier - Dolańska, Małgorzata Rakowska Protokolant: Paulina Nowicka

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 czerwca 2012 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 maja 2012 r. przez
wykonawcęPrzedsiębiorstwo Inżynieryjno – Budowlane PRZEM – GRI Sp. z o.o.
z siedzibą w Olsztynie, 10-418 Olsztyn, ul. Przemysłowa 3
w postępowaniu prowadzonym
przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Węgrowie,
07-100 Węgrów, ul. Szamoty 42 b,



orzeka:

1.uwzględnia
odwołanie
i
nakazuje
unieważnienie
czynności
wykluczenia
odwołującego z postępowania, a tym samym unieważnienie czynności odrzucenia
jego oferty oraz nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert z uwzględnieniem oferty
odwołującego,


2.kosztami postępowania obciąża Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.
z siedzibą w Węgrowie, 07-100 Węgrów, ul. Szamoty 42 b
i:

1.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięćtysięcy złotych zero groszy) uiszczonąprzez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Inżynieryjno – Budowlane PRZEM – GRI Sp. z o.o.
z siedzibą w Olsztynie, 10-418 Olsztyn, ul. Przemysłowa 3
tytułem wpisu od
odwołania,

1.2.
zasądza od Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą
w Węgrowie, 07-100 Węgrów, ul. Szamoty 42 b
na rzecz wykonawcy
Przedsiębiorstwa Inżynieryjno – Budowlanego PRZEM – GRI Sp. z o.o.
z siedzibą w Olsztynie, 10-418 Olsztyn, ul. Przemysłowa 3
kwotę
13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)
stanowiącąkoszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Siedlcach.


Przewodniczący: …………………………

…………………………

…………………………


Sygn. akt: KIO 1116/12

U z a s a d n i e n i e

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibąw Węgrowie,
zwane dalej „zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.),
zwanej dalej „ustawąPzp”, prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia na „Rozbudowęoczyszczalniścieków w Węgrowie – zad. I Etap II,
realizowana w ramach projektu pn. „Rozbudowa oczyszczalniścieków, budowa i rozbudowa
sieci kanalizacyjnej w Węgrowie i gminie Liw”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
ZamówieńPublicznych z dnia 30 stycznia 2012 r., poz. 28192.
W dniu 28 maja 2012 r. (pismem z tej samej daty) zamawiający poinformował
wykonawcęPrzedsiębiorstwo Inżynieryjno – Budowlane PRZEM - GRI Sp. z o.o. z siedzibą
w Olsztynie, zwanego dalej „odwołującym”, o wykluczeniu go z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, wskazując, iżwykonawca ten nie spełnia samodzielnie
warunków udziału w postępowaniu i nie udowodnił dysponowania odpowiednim zasobem
podmiotów trzecich. Wykonawca wykazując spełnianie kluczowego z punktu widzenia
realizacji zamówienia – warunku udziału w postępowaniu, tj. w zakresie wymaganego
doświadczenia zawodowego – zgodnie z pkt. 9.1.2.a) IDW oparł sięwyłącznie na
doświadczeniu podmiotów udostępniających mu – w trybie art. 26 ust. 2b ustawy Pzp –
zasoby wiedzy i doświadczenia w zakresie „udostępnienia wiedzy i doświadczenia na
zasadzie know-how” (zobowiązania spółek METROMEX S.A. oraz EKOMELBUD S.A. – str.
12 i 22 oferty).
W dniu 31 maja 2012 r. (pismem z tej samej daty) odwołujący wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (wpływ pisma do zamawiającego w dniu 31 maja 2012
r.) wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1.
art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 7 ust. ustawy Pzp,
poprzez wykluczenie odwołującego, pomimo spełnienia warunków udziału w
postępowaniu,
2.
art. 89 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy
Pzp, poprzez odrzucenie oferty odwołującego, pomimo spełniania przez
odwołującego warunków udziału w postępowaniu,
3.
art. 7 ust. 3 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp,
poprzez zaniechanie wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu, tj. oferty
odwołującego.

Jednocześnie odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu:
1.
anulowanie czynności wykluczenia odwołującego
z postępowania oraz odrzucenia jego oferty, przystąpienie do ponownego badania i
oceny ofert,
2.
dokonanie wyboru oferty odwołującego w wyniku
ponownego badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazał m.in., iżobowiązkiem wykonawcy, w
tym przypadku odwołującego jest przedłożenie stosownego oświadczenia w formie
pisemnego zobowiązania tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych
zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia, niezależnie od charakteru
prawnego łączących go z nimi stosunków. Takie teżpisemne zobowiązania zostały
dołączone do oferty odwołującego. Ustawodawca nie narzuca charakteru jaki musi
obowiązywaćpomiędzy stronami takiego stosunku prawnego, dał możliwośćwykonawcy do
swobodnego kształtowania takiego stosunku. Jest to związane z charakterem zawierania
umów i swobody ich kształtowania pomiędzy stronami, a także swobody prowadzenia
działalności gospodarczej. Podejście zamawiającego,że bez wykaznia podmiotów trzecich
jako podwykonawców narusza zasadęart. 26 ust. 2b ustawy Pzp oraz ogranicza wykonawcę
w zakresie ubiegania sięo zamówienie publiczne, a tym samym łamie podstawowązasadę
zawartąw art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.


Uwzględniając dokumentacjęz przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treśćSIWZ, złożone oferty, jak również
biorąc pod uwagęoświadczenia i stanowiska stron złożone podczas rozprawy, skład
orzekający Izby zważył co następuje:

Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iżnie została
wypełnionażadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy Pzp, jak równieżstwierdziła,że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy
Pzp.

Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iżodwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Izba ustaliła, iżzamawiający w punkcie 9.1.2.a) IDW (Instrukcji dla Wykonawców)
wskazał, iż„o udzielenie zamówienia mogąubiegaćsięwykonawcy, którzy spełniająwarunki
dotyczące (…) posiadania wiedzy i doświadczenia. Warunek zostanie spełniony przez
Wykonawcę, jeżeli wykaże on,że wykonał w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
co najmniej:
a) 2 roboty polegające na budowie nowego, przebudowie lub rozbudowie istniejącego
obiektu oczyszczalniścieków o RLM>25 000 każda. Wykonawca wykaże, ze co
najmniej jedna robota prowadzona była na czynnym obiekcie oczyszczalniścieków i
co najmniej jedna robota prowadzona była na obiekcie oczyszczalni z udziałemścieków mleczarskich.
Za wykonanąrobotęnależy rozumiećrobotę, dla której wszelkie prace zostały zakończone i
wystawionoŚwiadectwo Przejęcia/Protokół Odbioru końcowego robót”.

Odwołujący w załączeniu do oferty złożył m.in. „Wykaz wykonanych robót
budowlanych” (str. 7 - 9), w którym pod poz. 1 wskazał robotępn. „Polska Wieś
Modernizacja oczyszczalniścieków w Polskiej Wsi K. Mrągowa” oraz pod poz. 2 robotępn.
„Modernizacja i remont oczyszczalniścieków w Lubawie w ramach realizacji projektu
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy miejskiej Lubawa”, a dla
których to w kolumnie 9 „Dokument potwierdzający wykonanie robót (nr strony w ofercie)”
wskazał odpowiednio: dla poz. 1 „Referencja str. nr 21; zobowiązanie F.EKOMELBUD S.A.
do oddania do dyspozycji zasobów w zakresie wiedzy i doświadczenia str. nr 22” i dla poz. 2
„Referencja str. nr 10-11; zobowiązanie F.METROMEX S.A. do oddania do dyspozycji
zasobów w zakresie wiedzy i doświadczenia str. nr 12”.
W treści zobowiązania firmy EKOMELBUD S.A. z siedzibąw Mrągowie wskazano, iż
firma ta zobowiązuje sięoddaćodwołującemu „do dyspozycji następujących niezbędnych
zasobów w zakresie: wiedzy i doświadczenia (…) w zakresie: udostępnienia wiedzy i
doświadczenia na zasadzie know-how” (str. 22 oferty).
W treści zobowiązania firmy METROMEX S.A. z siedzibąw Olsztynie wskazano, iż
firma ta zobowiązuje sięoddaćodwołującemu „do dyspozycji następujących niezbędnych
zasobów w zakresie: wiedzy i doświadczenia (…) w zakresie: udostępnienia wiedzy i
doświadczenia na zasadzie know-how” (str. 12 oferty).
Pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. zamawiający zwrócił siędo odwołującego m.in. o
„wyjaśnienie w jakich okolicznościach i jak będzie możliwe korzystanie przez wykonawcęz
zasobów podmiotu trzeciego, poprzez wskazanie dokładnego zakresu zasady „know-how” w
odniesieniu do zasobów podmiotu trzeciego, tj. firmy EKOMELBUD S.A. z siedzibąw
Mrągowie i firmy METROMEX S.A. z siedzibąw Olsztynie.

Odwołujący, w odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 9 maja 2012 r. wskazał m.in.,
iż„w załączonych do oferty zobowiązaniach ww. firm wskazano sposób korzystania z zasady
„know-how”. Umowa know-how upoważnia do korzystania z określonych praw podmiotowych
– doświadczenia – posiadanego w zakresie związanego z budowąoczyszczalniścieków o
RML>25 000, a także doświadczenia administracyjno-organizacyjnego związanego z
budową. Udzielający know-how mająobowiązek udostępnićwiadomości będące
przedmiotem umowy oraz umożliwićkorzystanie z odpowiedniej dokumentacji technicznej,
przeszkolenia pracowników czy wiedzy na temat montażu urządzeń. (…) know–how określa
całokształt wiadomości, czyli fachowej wiedzy oraz doświadczenia w zakresie technologii i
procesu dla określonego wyrobu, w tym przypadku rozbudowy oczyszczalniścieków.
Głównie przekazanie know–how przez wskazane podmioty polegaćbędzie na prowadzonych
konsultacjach i doradztwie. W prawie europejskim definicja know–how zawarta jest w
Rozporządzeniu nr 772/2004 w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii
porozumieńo transferze technologii (Dz. U.L. 123 z 27.04.2004 str. 11-17). Stanowi ona, iż
know-how to pakiet nieopatentowanych informacji praktycznych, wynikających z
doświadczenia i badań, które są: niejawne, istotne i zidentyfikowane. (…) oddanie do
dyspozycji wykonawcy „wiedzy i doświadczenia” przez ww. firmy EKOMELBUD S.A. z
siedzibąw Mrągowie oraz firmy METROMEX S.A. z siedzibąw Olsztynie nie jest związane z
uczestnictwem tych podmiotów w realizacji części zamówienia.
Zamawiający pismem z dnia 28 maja 2012 r. poinformował odwołującego o
wykluczeniu go z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, gdyż
wykonawca ten nie spełnia samodzielnie warunków udziału w postępowaniu i jednocześnie
nie udowodnił dysponowania odpowiednim zasobem podmiotów trzecich. Wykonawca
wykazując spełnianie kluczowego z punktu widzenia realizacji zamówienia – warunku udziału
w postępowaniu, tj. w zakresie wymaganego doświadczenia zawodowego – zgodnie z pkt.
9.1.2.a) IDW oparł sięwyłącznie na doświadczeniu podmiotów udostępniających mu – w
trybie art. 26 ust. 2b ustawy Pzp – zasoby wiedzy i doświadczenia w zakresie „udostępnienia
wiedzy i doświadczenia na zasadzie know-how” (zobowiązania spółek METROMEX S.A.
oraz EKOMELBUD S.A. – str. 12 i 22 oferty). Nadto zamawiający dodał, iżpodejmując
przedmiotowądecyzjębrał po uwagęprzedmiot zamówienia, interpretacje UZP oraz
orzecznictwo KIO.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła co następuje:
Zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca ubiegający sięo udzielenie
zamówienia może powołaćsięna potencjał innych podmiotów (podmiotów trzecich) dla
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu i to niezależnie od charakteru
prawnego łączących go z nimi stosunków. W takim przypadku, a więc powołania sięna
potencjał innych podmiotów wykonawca zobowiązany jest udowodnićzamawiającemu,że

będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności
przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu
zamówienia.
W niniejszym stanie faktycznym odwołujący w celu potwierdzenia spełnienia warunku
udziału w postępowaniu (w zakresie wymaganego doświadczenia zawodowego) oparł sięna
wiedzy i doświadczeniu innych podmiotów, a mianowicie spółek METROMEX S.A. oraz
EKOMELBUD S.A., załączając do oferty zobowiązanie podmiotu trzeciego o udostępnieniu
mu wiedzy i doświadczenia, zawierające jednoznaczne wskazanie, iżudostępnienie to
nastąpi w zakresie: udostępnienia wiedzy i doświadczenia na zasadzie know-how.
Wiedza i doświadczenie stanowiąskładniki przedsiębiorstwa i nie powinny być
przedmiotem samodzielnego obrotu niezależnie od przedsiębiorstwa, niemniej jednak to
ustawodawca dał wykonawcom prawo powoływania sięw postępowaniu o zamówienie
publiczne na know-how podmiotów trzecich, czyli ich wiedzęi doświadczenie, a art. 26 ust.
2b zdanie pierwsze ustawy Pzp wyraźnie uniezależnia prawo powoływania sięna tęwiedzęi
doświadczenie podmiotu trzeciego od rodzaju stosunku łączącego wykonawcęz podmiotem
trzecim. Podstawępowoływania sięna doświadczenie podmiotów trzecich stanowi więc
jedynie koniecznośćudowodnienia zamawiającemu możliwości dysponowania przez
wykonawcętymi zasobami, które sąniezbędne do realizacji zamówienia, na dowód czego
wykonawca zobowiązany jest złożyćpisemne zobowiązanie podmiotu trzeciego.
Zobowiązanie to – zgodnie z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp - odnosi siędo oddania przez
podmiot trzeci wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z niego
przy wykonywaniu zamówienia, przy czym z dyspozycji wskazanego przepisu nie wynika,że
podmiot trzeci będzie miał obowiązek w takiej sytuacji osobiście wykonywaćbądźcałość,
bądźteżjakąśczęśćzamówienia na rzecz wykonawcy realizującego zamówienie w
charakterze
podwykonawcy.
Powyższe
nie
znajdujeżadnego
uzasadnienia
w
obowiązujących przepisach. W dyspozycji art. 26 ust. 2b ustawy Pzp nie dokonano bowiem
zróżnicowania na zasoby, które mogąbyćwykazywane w ramach spełniania warunków
podmiotowych przez podmioty trzecie z koniecznościąwystępowania w toku realizacji
zamówienia przez podmiot trzeci w charakterze podwykonawcy oraz na zasoby, których
wykorzystanie nie wiąże sięz wymogiem podwykonawstwa. Przeciwnie ustawodawca w
sposób jednakowy potraktował zasoby podmiotów trzecich, a więc zasoby wiedzy i
doświadczenia, jak i inne zasoby odnoszące siędo potencjału technicznego, osobowego,
czy teżzasoby finansowe podmiotów trzecich, niezależnie od charakteru tych zasobów, a
więc te, z których wykonawcy w postępowaniu mogąkorzystaćna etapie spełniania
warunków podmiotowych. Tak więc oddanie wiedzy i doświadczenia w tym zakresie może
odbywaćsięzarówno na zasadzie podwykonawstwa, jak i w inny sposób (konsultacje,

doradztwo). Powyższe należy wywieśćstąd, iżz treści art. 26 ust. 2 b ustawy Pzp, w którym
ustawodawca nie posłużył sięwprost określeniem „podwykonawca przy realizacji
zamówienia
”, a jedynie „uczestniczyć przy realizacji zamówienia”, co jest pojęciem szerszym
obejmującym także uczestnictwo przy realizacji zamówienia przez podmiot trzeci w
charakterze podwykonawcy, a nie wyłącznie w tym charakterze.
Odwołujący, powołując sięna wiedzęi doświadczenie podmiotu trzeciego (spółek
METROMEX S.A. oraz EKOMELBUD S.A.), a więc uzyskane przez ten podmioty referencje
jednoznacznie
oświadczył,

w
realizacji
zamówienia
nie
przewiduje
udziału
podwykonawców. Dotychczas – jak podkreślał na rozprawie - wielokrotnie korzystał z
doświadczenia podmiotu trzeciego i zawsze odbywało sięto na zasadzie współpracy. W tym
postępowaniu odbywaćto siębędzie na zasadzie doradztwa i konsultacji i dotyczyćto
będzie bardziej organizacji budowy niżwykonywania prac sensu stricte. Odwołujący posiada
bowiem doświadczenie w realizacji tego typu inwestycji lecz nieco mniejszych niżinwestycje,
jakich wymaga obecnie zamawiający.
Tak więc przedłożone przez odwołującego zobowiązania podmiotu trzeciego, na
którego wiedzęi doświadczenie odwołujący powoływał sięw ramach spełniania warunków
udziału w postępowaniu, jest wystarczające dla potwierdzenia spełniania tychże warunków
przez odwołującego. Odwołujący w sposób dostateczny, nawet wprost przewidziany w art.
26 ust. 2b ustawy Pzp, udowodnił,że wskazany podmiot trzeci odda mu swojąwiedzęi
doświadczenie do dyspozycji w okresie realizacji zamówienia, co w ocenie Izby może
nastąpićtakże w formie doradztwa czy teżkonsultacji. O powyższymświadczy bowiem
zarówno treśćzobowiązania spółek METROMEX S.A. oraz EKOMELBUD S.A. odnośnie
udostępnienia odwołującemu wiedzy i doświadczenia na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu ww. zamówienia, jak równieżkonsekwentnie podnoszona przez odwołującego
na rozprawie okoliczność, iżsam będzie realizował przedmiotowe zamówienie, nie
przewidując podwykonawstwa, a co wświetle powyższych rozważańi obowiązujących w tym
zakresie przepisów jest dopuszczalne. Tym samym brak było podstaw do odrzucenia oferty
odwołującego.

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono, jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz
§ 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (tj.: Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), tj. stosownie do
wyniku postępowania, uwzględniając koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego i
ograniczając je do wysokości 3.600,00 zł, stosownie do rachunku złożonego do akt sprawy.

Przewodniczący: …………………………

…………………………

…………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie