eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO 2547/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-12-08
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO 2547/10

Komisja w składzie:
0: Przemysław Dzierzędzki Protokolant: Paulina Zalewska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 grudnia 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
w dniu 24 listopada 2010 r. przez POLMARS, R. Ziółkowski i s-ka Spółka komandytowa,
ul.
Białołęcka
243,
03-253 Warszawa

w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego, którym jest Poczta Polska S.A. Centrum Infrastruktury Oddział
Regionalny w Warszawie, ul. Świętokrzyska 31/33, 00-941 Warszawa



orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej w części II, III, IV, V, VI zamówienia, unieważnienie czynności
wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu w części II, III, IV, V, VI
zamówienia, powtórzenie czynności badania i oceny ofert w części II, III, IV, V, VI
zamówienia, w tym wezwanie odwołującego do uzupełnienia dokumentów
potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu, o których mowa w pkt
8.1.1 ppkt 2 SIWZ w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych,


2. kosztami postępowania obciąża Pocztę Polską S.A. Centrum Infrastruktury Oddział
Regionalny w Warszawie, ul. Świętokrzyska 31/33, 00-941 Warszawa
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych wpis w wysokości
15 000

00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczony

przez POLMARS, R. Ziółkowski i s-ka Spółka komandytowa, ul.

Białołęcka 243, 03-253 Warszawa stanowiący koszty postępowania
odwoławczego,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) przez Pocztę Polską S.A. Centrum Infrastruktury Oddział
Regionalny w Warszawie, ul. Świętokrzyska 31/33, 00-941 Warszawa
na
rzecz POLMARS, R. Ziółkowski i s-ka Spółka komandytowa, ul.
Białołęcka 243, 03-253 Warszawa
stanowiącej uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

………………………………



Sygn. akt KIO 2547/10
UZASADNIENIE
Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie, na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz.
U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.), którego przedmiotem jest „dostawa 7 262 szt. paczekświątecznych ze słodyczami dla dzieci pracowników jednostek organizacyjnych Poczty
Polskiej S.A. - region warszawski”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 września 2010r. pod nr 2010/S 188-287088.
W dniu 17 listopada 2010 r., zamawiający przesłał odwołującemu faksem
informacjęo wykluczeniu go z udziału w postępowaniu w cz. I, II, III, IV, V, VI zamówienia
na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. W dniu 23 listopada 2010 r. zamawiający
przekazał odwołującemu faksem informacjęo wyborze jako najkorzystniejszej, oferty
złożonej przez:
1) w części I – wykonawcęWW. Serwis, Szymon Wójcik,
2) w części II, III, IV – wykonawcęZakład Produkcyjno – Handlowo - Usługowy Barbara
Owczarska,
3) w części V, VI – wykonawcęTerravita Łukasz Rola – Podczaski.
Wobec wykluczenia go z udziału w postępowaniu, odwołujący wniósł w dniu 24
listopada 2010r. odwołanie, w którym zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 7 w zw. z art.
26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności wezwania odwołującego do złożenia
dokumentu – wykazu wykonanych dostaw w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia
warunku wiedzy i doświadczenia, a konsekwencji naruszenie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp poprzez bezpodstawne wykluczenie odwołującego z udziału w postępowaniu.
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podnosił, iżzamawiający bezzasadnie
wykluczył go z udziału w postępowaniu z powodu nie wykazania spełnienia wymaganego w
pkt 8.1.1 ppkt. 2 i pkt 9.1 ppkt. 7 SIWZ warunku dotyczącego posiadania wiedzy i
doświadczenia. Argumentował, iżrozstrzygnięcie to zostało wydane bez analizy zaistniałej
sytuacji z pominięciem zarówno stanu faktycznego jak i prawnego sprawy. Podnosił, iż
czynnośćzamawiającego narusza przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp nakładający na
zamawiającego obowiązek wezwania do ponownego złożenia dokumentów o których mowa
w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, a więc m.in. wykazu wykonanych dostaw w zakresie
niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia. Podkreślał,że
obowiązek ten wynika jednoznacznie z użytego przez ustawodawcęw art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp sformułowania „wzywa", co w przeciwieństwie do „może wezwać" przesądza powyższą
czynnośćjako obligatoryjną.

Wywodził,że wświetle obowiązujących przepisów wezwanie do ponownego
złożenia dokumentów ma zastosowanie równieżw przypadku stwierdzenia przez
zamawiającego, iżze złożonych przez wykonawcędokumentów nie wynika w sposób
jednoznaczny potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Przyjęcie
stanowiska przeciwnego stałoby w rażącej sprzeczności z zasadąuczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, stawiając wykonawców, którzy nie złożyli dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu w pozycji uprzywilejowanej
w stosunku do wykonawców, którzy złożyli wprawdzie dokumenty, ale nie wynika z nich
spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Argumentował,że zaniechanie wezwania go do złożenia wykazu i dokumentu
potwierdzającego należyte wykonanie dostaw w zakresie niezbędnym do wykazania
spełniania warunku wiedzy i doświadczenia stanowi rażące naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp i pozostaje w sprzeczności z ratio legis powołanego przepisu. Zamawiający nie ma
bowiem podstaw, by stwierdzić, iżodwołujący nie wykazuje spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, bez uprzedniego wezwania go do ponownego złożenia dokumentów.
Na potwierdzenie swego stanowiska przytoczył orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej, wyniki kontroli prowadzonych przez Prezesa Urzędu ZamówieńPublicznych
oraz literaturęprzedmiotu.
Wskazywał,że niewykonanie obowiązku wynikającego z przepisu art. 26 ust. 3
ustawy Pzp, pomimo zaktualizowania sięprzesłanek wskazanych w powoływanym
przepisie, ma istotny wpływ na wynik postępowania. Tym bardziej,że odwołujący
otrzymując wezwanie byłby w stanie przedstawićw wykazie inne zrealizowane dostawy,
które potwierdzałyby jednoznacznie spełnienie przez niego warunku wiedzy i
doświadczenia. Takim zamówieniem mogłaby byćbowiem m.in. zrealizowana na rzecz
firmy Piotr i Paweł Wschód Warszawa dostawa produktów do paczek i koszyświątecznych
o wartości 858 000 zł brutto.
W oparciu o powyższąargumentacjęodwołujący wnosił o nakazanie
zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu,
2) powtórzenie czynności oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu wraz z
wezwaniem odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia wykazu wraz z
dokumentami potwierdzającymi należyte wykonanie dostaw w zakresie niezbędnym do
wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia,
3) unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy w cz. I, II, III, IV, V, VI [przedmiotu
zamówienia.


Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności postanowienia specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, ofertę złożoną przez odwołującego, odwołanie, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił, co następuje:


Zgodnie z pkt 8.1.1 SIWZ o udzielenie zamówienia mogąubiegaćsięwykonawcy,
którzy spełniająwarunki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp.
W celu wykazania spełniania warunków, w myśl pkt 8.1.1.2 SIWZ wykonawca miał
obowiązek złożyć „wykaz wykonanych co najmniej jednej dostawy w zakresie niezbędnym
do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
– w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem dostawom stanowiącym przedmiot
zamówienia, każda o wartości brutto nie mniejszej niż: dla całości zamówienia (części nr 1,
2, 3, 4, 5, i 6 łącznie) – 850.000,00 zł.; dla części nr 1 - 600.000,00 zł., dla części nr 2 –
40.000,00 zł., dla części nr 3 – 50.000,00 zł., dla części nr 4 – 40.000, 00 zł., dla części nr 5
– 60.000,00 zł. , dla części nr 6 – 60.000,00 zł., oraz załączeniem dokumentu
potwierdzającego, że te dostawy zostały wykonane należycie.

Zaznaczył, iż w przypadku składania oferty na dwie lub więcej części, zamawiający
wymaga aby co najmniej jedna zrealizowana przez wykonawcę dostawa, była o wartości
brutto nie mniejszej, niż suma poszczególnych części np.: część nr 1 i nr 2, nie mniejsza niż
640.000,00 zł. (600.000,00 zł. +40.000,00 zł.)”.

W pkt 9.1.7. SIWZ Zamawiający postanowił, iżna ofertęskłada się m.in.: „wykaz
wykonanych dostaw w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i
doświadczenia, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, odpowiadających swoim
rodzajem dostawom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz dokumenty potwierdzające, że te dostawy
zostały wykonane należycie, z wykorzystaniem wzoru – załącznik nr 5 do SIWZ -
zamawiający wymaga wykazania co najmniej jednej dostawy, każda o wartości brutto nie
mniejszej niż: dla całości zamówienia (części nr 1, 2, 3, 4, 5, i 6 łącznie) – 850.000,00 zł.;
dla części nr 1 - 600.000,00 zł., dla części nr 2 – 40.000,00 zł., dla części nr 3 – 50.000,00
zł., dla części nr 4 – 40.000, 00 zł., dla części nr 5 – 60.000,00 zł., dla części nr 6 –
60.000,00 zł.
W przypadku składania oferty na dwie lub więcej części, zamawiający wymaga aby co
najmniej jedna zrealizowana przez Wykonawcę dostawa, była o wartości brutto nie


mniejszej, niż suma poszczególnych części np.: część nr 1 i nr 2, nie mniejsza niż
640.000,00 zł. (600.000,00 zł. +40.000,00 zł.)”.


Odwołujący złożył wraz z ofertąwykaz wykonanych dostaw zrealizowanych w ciągu
ostatnich trzech lat (s. 122 oferty), w którym wskazał wykonanie następujących dostaw:
1) dostawęart. spożywczych do paczek i koszyświątecznych na rzecz Spółdzielni „Hale
Banacha” w Warszawie, o wartości brutto 614.000 zł, w okresie od 15.11.2007 r. do
01.10.2010 r.,
2) dostawęart. spożywczych na paczkiświąteczne na rzecz Regalto s.c. w Brwinowie, o
wartości brutto 109.000 zł, w okresie od 10.11.2009 r. do 31.12.2009 r.,
3) dostawęart. spożywczych na paczkiświąteczne na rzecz Regalto s.c. w Brwinowie, o
wartości brutto 183.000 zł, w okresie od 01.01.2008 r. do 31.12.2008 r.,
4) dostawęart. spożywczych na paczkiświąteczne na rzecz Regalto s.c. w Brwinowie, o
wartości brutto 120.000 zł, w okresie od 20.11.2007 r. do 31.12.2007 r.,
5) dostawępaczekświątecznych na rzecz SM Europe w Warszawie, o wartości brutto
102.000 zł, w okresie od 09.11.2009 r. do 31.12.2009 r.,
6) dostawępaczekświątecznych na rzecz SM Europe w Warszawie, o wartości brutto
145.000 zł, w okresie od 01.11.2008 r. do 31.12.2008 r.,
7) dostawępaczekświątecznych na rzecz SM Europe w Warszawie, o wartości brutto
114.000 zł, w okresie od 15.11.2007 r. do 31.12.2007 r.,
8) dostawępaczekświątecznych na rzecz Poczty Polskiej S.A. w Warszawie, o wartości
brutto 309.754,39 zł, w okresie od 09.12.2008 r. do 22.12.2008 r.,
9) dostawępaczekświątecznych na rzecz Inter Cars S.A. w Warszawie, o wartości brutto
63.000 zł, w okresie od 16.12.2008 r. do 17.12.2008 r.,
10) dostawępaczekświątecznych na rzecz Jas-Pol sp. z o.o. w Jastrzębiu Zdroju, o wartości
brutto 34.000 zł, w okresie od 14.11.2008 r. do 19.11.2008 r.

Do wykazu odwołujący załączył:
1) 1 szt. referencji wystawionych przez SpółdzielnięHala Banacha z 20.10.2010 r., zgodnie
z którymi w okresie od 15.11.2007 r. do 01.10.2010 r. odwołujący dostarczył artykuły
spożywcze do paczek i koszyświątecznych o łącznej wartości brutto 614 000 złotych,
2) 3 szt. referencji Regalto s.c. w Brwinowie z 20.10.2010 r., dotyczących dostarczenia
przez odwołującego na rzecz ww. zleceniodawcy art. spożywczych na paczkiświąteczne
o łącznej wartości odpowiednio: 109.000 zł, 183.000 zł, 120.000 zł, w okresach
odpowiednio: od 01.01.2008 r. do 31.12.2008 r., od 20.11.2007 r. do 31.12.2007 r.,
3) 3 szt. referencji SM Europe w Warszawie z 20.10.2010 r. dotyczących dostarczenia
przez odwołującego na rzecz ww. zleceniodawcy paczekświątecznych o wartości

odpowiednio: 102.000 zł, 145.000 zł, 114.000 zł, w okresach odpowiednio: od
09.11.2009 r. do 31.12.2009 r., od 01.11.2008 r. do 31.12.2008 r., od 15.11.2007r. do
31.12.2007 r.,
4) referencje Poczty Polskiej S.A. z 08 października 2009 r. dotyczące dostarczenia przez
odwołującego na rzecz ww. zleceniodawcy w okresie od 9.12.2008 r. do 22.12.2008 r.
paczek ze słodyczami o wartości 309.754,39 zł,
5) referencje Inter Cars S.A. w Warszawie z 07.10.2009 r. dotyczące dostarczenia przez
odwołującego na rzecz ww. zleceniodawcy w 2008 r. paczekświątecznych o wartości
63.000 zł,
6) referencje Jas Pol sp. z o.o. w Jastrzębiu Zdroju z 12.10.2009 r. dotyczące dostawy
paczekświątecznych w 2008 r. o wartości 34.000 zł brutto.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła co następuje:
Skład orzekający Izby w pierwszej kolejności ustalił,że nie została wypełnionażadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Prawo
zamówieńpublicznych.
Ustalono również,że odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia w
rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, uprawniający go do
złożenia odwołania, albowiem uwzględnienie zarzutów może umożliwićmu uzyskanie
zamówienia, a ponadto tracąc możliwośćuzyskania zamówienia w tych częściach, ponosi
szkodę.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówieńpublicznych
wymaganych przy procedurze, której wartośćszacunkowa zamówienia przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień
publicznych.

Odnosząc siędo podniesionych w treści odwołania zarzutów stwierdzićnależy,że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Okoliczność, iżodwołujący nie wykazał dokumentami załączonymi do oferty
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 8.1.1.2 SIWZ nie była
sporna pomiędzy Stronami. Zamawiający w zawiadomieniu o wykluczeniu wskazał, iż
odwołujący nie wykazał doświadczenia w wykonaniu minimum jednej dostawy o wartości
brutto minimum 850.000 zł. Odwołujący na rozprawie przyznał, iżponieważzłożył ofertęna
6 części przedmiotu zamówienia, zobowiązany był do wykazania doświadczenia w
wykonaniu minimum jednej dostawy na kwotęminimum 850.000 złotych, czego nie uczynił.

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, iżwykaz dostaw i dokumenty
potwierdzające należyte ich wykonanie sądokumentami składanymi na potwierdzenie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu dotyczą
bowiem strony podmiotowej zamówienia tj. wykonawcy, a nie przedmiotu oferowanegoświadczenia. Dokumenty takie generalnie służąwykazaniu, iżwykonawca zdolny jest do
wykonania danego zamówienia, ze względu m.in. na posiadanąwiedzęi doświadczenie,
dysponowanie odpowiednim potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania
zamówienia, znajdowanie sięw odpowiedniej sytuacji ekonomicznej i finansowej. Ponadto
zamknięty katalog takich dokumentów określa, wydane na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy
Pzp, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich możeżądaćzamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U. nr 226, poz. 1817). Przywoływane rozporządzenie
wymienia wśród dokumentów potwierdzających spełnienie warunków wymienia wykaz
dostaw wraz z dokumentami potwierdzającymi należyte ich wykonanie (
§
1 ust. 1 pkt 3
przywoływanego rozporządzenia).
Przesłanka wykluczenia z udziału w postępowaniu określona w art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp na którąpowołał sięzamawiający w piśmie z dnia 17 listopada 2010 r.
aktualizuje sięw sytuacji, gdy wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału w
postępowaniu. Każdorazowa decyzja zamawiającego o wykluczeniu wykonawcy z udziału
w postępowaniu musi byćpoprzedzona procedurą, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp, w przypadku zaktualizowania sięprzesłanek opisanych w tym przepisie. W myśl
przywoływanego przepisu zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie
nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeńlub dokumentów, o których
mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego
oświadczenia lub dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające błędy do ich
złożenia w wyznaczonym terminie, chybaże pomimo ich złożenia oferta wykonawcy
podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. Przepis art. 26
ust. 3 ustawy Pzp ma charakter obligatoryjny na co wskazuje sformułowanie „wzywa”, a nie
„może wezwać” i obliguje zamawiającego do wezwania do uzupełnienia oświadczeńi
dokumentów w sytuacjach uregulowanych w tym przepisie.
Izba wskazuje,że z mocy samego przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wezwanie do
uzupełnienia dokumentów, oświadczeńlub pełnomocnictw nie będzie konieczne, gdy nawet
mimo uzupełnienia postępowanie musiałoby byćunieważnione, tj. wystąpiłaby którakolwiek
z przesłanek wymienionych w art. 93 ust. 1 ustawy Pzp. Ponadto zamawiający nie jest
obowiązany do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów równieżw sytuacji, gdy
pomimo uzupełnienia wymaganych dokumentów oferta wykonawcy podlegaćbędzie

odrzuceniu. Nie było sporne pomiędzy Stronami, iżoba wskazane wyjątki od zasady
wzywania nie znajdujązastosowania w rozpatrywanej sprawie. Nie zachodząbowiem
przesłanki do unieważnienia postępowania, zaśoferta odwołującego w sytuacji
uzupełnienia wymaganych dokumentów nie będzie podlegała odrzuceniu.
Na rozprawie zamawiający wyjaśnił, iżw rozpatrywanej sprawie odstąpił od
wezwania odwołującego do uzupełnienia wykazu dostaw i dokumentów potwierdzających
należyte ich wykonanie, stwierdzając iżw niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania
przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Podnosił, iżodwołujący potwierdził dokumentami
załączonymi do oferty, iżnie spełnia warunku udziału w postępowania, a zatem nie
zachodzi sytuacja „niezłożenia” lub „złożenia dokumentu zawierającego błędy”, o której
mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, obligująca zamawiającego do wykonania czynności
wezwania.
Stanowisko Zamawiającego nie jest zasadne. W orzecznictwie i piśmiennictwie
dotyczącym przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dominuje, prezentowany równieżprzez
skład orzekający Izby w niniejszej sprawie, pogląd,że sytuacja „niezłożenia” dokumentów
lub oświadczeńpotwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu zachodzi
równieżw przypadku, w którym przedłożony dokument nie potwierdza spełnienia warunków
udziału w postępowaniu. Powyższe pogląd wywodzi sięz wnioskowania a maiori ad minus.
Jeżeli wświetle przywoływanego przepisu dopuszczalne jest uzupełnienie dokumentów,
które nie zostały przedłożone w ogóle (nawet wszystkich dokumentów), to tym bardziej
możliwe jest i konieczne uzupełnianie dokumentów zawierających mniej doniosłe błędy czy
braki. Tym samym sytuacja, w której dokument (np. wykaz osób, robót, dostaw czy usług),
który został złożony, a nie potwierdza spełniania warunków udziału w postępowaniu jest
równoważna z brakiem złożenia dokumentu potwierdzającego spełnianie warunku udziału
w postępowaniu (por. m.in. wyrok KIO z dnia 4 lutego 2010 r. sygn. akt KIO/UZP 1724/09;
KIO/UZO 1731/09, wyrok KIO z dnia 19 kwietnia 2010 r., sygn. akt KIO/UZP 463/10, wyrok
KIO z dnia 9 listopada 2009 r. sygn. akt KIO/UZP 1495/09).

Pogląd ten jest akceptowany równieżw piśmiennictwie, w którym wskazuje się,że
zamawiający może odstąpić od wezwania do uzupełniania oświadczeń i dokumentów
również w sytuacji, gdy mimo ich braku (lub wad) z całą pewnością da się ustalić, że
warunek, który miały potwierdzać, nie jest spełniony (np. przy braku oświadczenia dokument
będzie wskazywał na występujące zaległości podatkowe)”. (Dzierżanowski Włodzimierz,
Jerzykowski Jarosław, Stachowiak Małgorzata komentarz LEX 2010 Komentarz do art. 26
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.10.113.759), [w:] M.
Stachowiak, J. Jerzykowski, W. Dzierżanowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz,
LEX, 2010, wyd. IV.).


Jeżeli więc czynnośćwezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeńlub
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu może
hipotetycznie doprowadzićdo zmiany sytuacji prawnej wykonawcy, czynności takiej należy
dokonać. W niniejszej sprawie w wyniku wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
sytuacja prawna odwołującego niewątpliwie może sięzmienić. W wyniku wezwania przez
zamawiającego odwołujący będzie miał bowiem możliwośćzłożenia nowego wykazu
dostaw i dokumentów, które potwierdząspełnianie opisanego przez zamawiającego
warunku wiedzy i doświadczenia.
W konsekwencji decyzjęzamawiającego w przedmiocie wykluczenia odwołującego
z udziału w postępowaniu w częściach I-VI, z pominięciem procedury określonej w art. 26
ust. 3 ustawy Pzp, należało uznaćza nieprawidłową. Potwierdził sięzatem zarzut błędnej
interpretacji i niewłaściwego zastosowania art. 26 ust. 3 i art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp
albowiem zamawiający bezzasadnie zaniechał wezwania odwołującego do uzupełnienia
wykazu dostaw wraz z dokumentami potwierdzającymi należyte ich wykonanie.
W wykonaniu niniejszego wyroku zamawiający zobowiązany jest unieważnić
czynnośćwyboru oferty najkorzystniejszej w częściach II-VI, unieważnićczynność
wykluczenia odwołującego w tych częściach, a także powtórzyćczynnośćbadania i oceny
ofert w tych częściach. Zamawiający powtarzając czynnośćbadania ofert powinien wezwać
odwołującego, w częściach II-VI zamówienia, do uzupełnienia wykazu dostaw wykonanych,
w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem
dostawom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wykonania i odbiorców oraz dokumentów potwierdzających,że te dostawy zostały
wykonane należycie, z wykorzystaniem wzoru – załącznik nr 5 do SIWZ. Odwołujący
zobowiązany jest wykazaćdoświadczenie w co najmniej jednej dostawie odpowiadającej
swoim rodzajem dostawom stanowiącym przedmiot zamówienia na kwotę850.000,00 zł,
pomimo, iżze względów opisanych poniżej, nie ma on jużmożliwości uzyskania
zamówienia w części I. Powyższe wynika z okoliczności, iżzłożył on ofertęna 6 części
przedmiotu zamówienia.

Zgodnie z treściąart. 192 ust. 2 ustawy Prawo zamówieńpublicznych, Krajowa Izba
Odwoławcza uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może miećistotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, co – ze wskazanych wyżej względów miało miejsce w analizowanej sprawie w
częściach II-VI zamówienia. W wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 26
ust. 3 oraz art. 24 ust. 2 pkt 4, a w konsekwencji także art. 7 ust. 1 ustawy Pzp odwołujący

pozbawiony został bowiem możliwości uzyskania zamówienia publicznego w części II, III, IV,
V, VI zamówienia.
Ustalono również,że naruszenie przez zamawiającego przepisów art. 26 ust. 3 oraz
art. 24 ust. 2 pkt 4, a w konsekwencji także art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w części I zamówienia
nie ma i nie może miećistotnego wpływu na wynik postępowania. W przypadku powtórzenia
czynności badania i oceny ofert w części I odwołujący, na podstawie kryteriów oceny ofert
określonych w SIWZ, mógłby uzyskaćmaksymalnie tylko 91,58 pkt, zaśwykonawca, którego
oferta została wybrana jako najkorzystniejsza w tej części – łącznie 99,63 pkt. Wobec
powyższego Izba nie uwzględniłażądania unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej i unieważnienia wykluczenia odwołującego z udziału w postępowaniu w
części I zamówienia.
Izba nie podzieliła natomiast stanowiska zamawiającego, iżanalogiczna, jak w części
I sytuacja, zachodzi równieżw części V zamówienia. Izba stwierdziła bowiem, iżw
przypadku uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w
postępowaniu, odwołujący może uzyskaćw tej części 84,13 pkt, zaśwykonawca, którego
oferta została wybrana - 83,91 pkt, a nie 87,51 pkt, jak omyłkowo podnosił na rozprawie
zamawiający. Powyższe oznacza,że naruszenie przepisów art. 26 ust. 3 oraz art. 24 ust. 2
pkt 4 i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp równieżw części V może miećistotny wpływ na wynik
postępowania, albowiem także w tej części oferta odwołującego może byćjeszcze wybrana
jako najkorzystniejsza..

Wobec braku możliwości częściowego oddalenia przez Izbęodwołania, na podstawie
art. 192 ust. 1 oraz art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówieńpublicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. Nr 41 poz. 238).

………………………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie