eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2010 › Sygn. akt: KIO/UZP 143/10
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2010-02-25
rok: 2010
sygnatury akt.:

KIO/UZP 143/10

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska Członkowie: Izabela Niedziałek - Bujak, Sylwester Kuchnio Protokolant: Renata Łuba

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2010 r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa Kapitałowa FASING S.A.,
40-142 Katowice, ul. Modelarska 11
od rozstrzygnięcia przez zamawiającego Kompanię
Węglową S.A., 40-039 Katowice, ul. Powstańców 30
protestu z dnia 30 grudnia 2009 r.

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Wojciecha Wieczorka prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "WIMAR"
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
Usługowo
Handlowe
Wojciech
Wieczorek
(pełnomocnik, adres: 44-274 Rybnik, ul. Konarskiego 52c) i Saarländische Ketten-und
Eisenwarenfabrik GmbH
oraz Wojciecha Wieczorka prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą "WIMAR" Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe
Wojciech Wieczorek, 44-274 Rybnik, ul. Konarskiego 52c

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
.


orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje powtórzenie oceny ofert w częściach 11, 12, 13,
20, 21, 22, 24, 27, 28.


2. Kosztami postępowania obciąża Kompanię Węglową S.A., 40-039 Katowice,
ul. Powstańców 30
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 444 zł
00 gr
(słownie: cztery tysiące czterysta czterdzieści cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu uiszczonego przez Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych
Grupa Kapitałowa FASING S.A., 40-142 Katowice, ul. Modelarska 11,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 8 044 zł 00 gr (słownie: osiem tysięcy czterdzieści
cztery złote) przez Kompanię Węglową S.A., 40-039 Katowice,
ul. Powstańców 30
na rzecz Fabryk Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa
Kapitałowa FASING S.A., 40-142 Katowice, ul. Modelarska 11
, stanowiącej
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika,

3)
dokonaćzwrotu kwoty 10 556 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy pięćset
pięćdziesiąt sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz Fabryk Sprzętu i Narzędzi
Górniczych
Grupa Kapitałowa
FASING
S.A.,
40-142
Katowice,
ul. Modelarska 11


U z a s a d n i e n i e

I.
Kompania Węglowa (zwana dalej Zamawiającym), prowadzi postępowanie na wykonanie
zamówienia publicznego na ,,Dostawęłańcuchów ogniwowych górniczych i ogniw złącznych
do łańcuchów ogniwowych górniczych do Oddziałów Kompanii Węglowej S.A. w 2010 r.”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot
Europejskich nr 2009/S 188-271139 z dnia 30.09.2009 r. i Zamawiający zamieścił
specyfikacjęistotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz.U. z 2007r., Nr 223, poz.1655
z późn. zm.; dalej: Prawo zamówieńpublicznych).
W dniu 21.01.2010 r. wykonawca Fabryki Sprzętu i Narzędzi Górniczych Grupa Kapitałowa
FASING SA. (dalej: Odwołujący) wniósł poprzedzone protestem odwołanie.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów Prawa zamówień
publicznych:

1.
art. 24 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówieńpublicznych poprzez niewykluczenie wykonawcy
nie spełniającego warunków udziału w postępowaniu, który nie wykazał wykonania
dostaw odpowiadającym rodzajem przedmiotowi zamówienia,
2.
art. 89 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 7 Prawa zamówieńpublicznych poprzez potraktowanie
wykonawców w sposób nierówny i nieodrzucenie przez Zamawiającego ofert, które nie
spełniająwymogów SIWZ, a zwłaszcza niezawierających certyfikatu potwierdzającego,że wyrób będący przedmiotem zamówienia może byćstosowany w podziemnych
wyrobiskach górniczych.

Odwołujący wnosił o:
- nakazanie zamawiającemu wykluczenia z postępowania wykonawców wspólnie
ubiegających sięo udzielenie zamówienia: Wojciecha Wieczorka prowadzącego
działalnośćgospodarcząpod nazwą"WIMAR" Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo
Handlowe Wojciech Wieczorek oraz Saarländische Ketten-und Eisenwarenfabrik GmbH
i odrzucenia jego oferty złożonej na wykonanie zadań: 9, 11, 12, 13,
- nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez Wojciecha wieczorka
prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwąPrzedsiębiorstwo Produkcyjno -
Usługowo - Handlowe WIMAR Wojciech Wieczorek z siedzibąw Rybniku na wykonanie
zadań: 20, 21, 22, 24, 27, 28,
- nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności oceny i wyboru ofert w zakresie zadań
nr 9, 11, 12, 13, 20, 21, 22, 24, 27, 28.

II. Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 187 ust. 4 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołujący ma interes prawny we wnoszeniuśrodków ochrony prawnej, ponieważ
w konsekwencji uwzględnienia odwołania, i powtórnej oceny ofert, jego oferta miałaby
szansęzostaćuznana przez Zamawiającego za najkorzystniejsząw częściach 11,
12,13,20,21,22,24,27,28. Słusznie Zamawiający zauważył, Ze Odwołujący nie ma interesu
prawnego we wnoszeniuśrodków ochrony prawnej w części nr 9, bowiem w tej części nie
złożył oferty. Konstatacja ta nie jednak miała wpływu na zakres badanych przez Izbę
zarzutów, jakoże były one identyczne dla części 9, 11, 12, 13, a jedynie znalazła
odzwierciedlenie w sentencji wyroku. Dokonywana przez Izbęweryfikacja zgodności
z prawem czynności podejmowanych przez Zamawiającego odbywa sięw wyłącznie
w granicach zakreślonych przez skonkretyzowany interes prawny wykonawcy wnoszącego
odwołanie, a nie jest kontroląabstrakcyjnącałości postępowania.

Po zapoznaniu sięz dokumentacjąpostępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzuty odnoszące siędo wykonawców wspólnie ubiegających sięo udzielenie zamówienia:
Wojciecha Wieczorka prowadzącego działalnośćgospodarcząpod nazwą"WIMAR"
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe Wojciech Wieczorek oraz Saarländische
Ketten-und Eisenwarenfabrik GmbH; dalej: Konsorcjum (w zakresie zadań11, 12, 13).

Skład orzekający nie podzielił zastrzeżeńOdwołującego co do czytelności podpisu
reprezentanta jednego z partnerów Konsorcjum, złożonego pod pełnomocnictwem na stronie
58 oferty – rzeczywiście brak pieczęci imiennej wskazującej na tożsamośćosoby
podpisującej pełnomocnictwo, ale po pierwsze - brak podstaw do przypuszczeń,że podpis
złożyła osoba nieuprawniona, po drugie - na stronie 36 oferty znajduje sięodpis aktu
notarialnego (zgodnie z tłumaczeniem na stronie 40 oferty jest to ,,Zeznanie na mocy
przysięgi”), gdzie na stronie 2 tego aktu (strona 38 oferty) osoba, która złożyła podpis na
pełnomocnictwie – Maria Maatje Nelisse – jest imiennie wskazana obok podpisu
odręcznego, stąd nie mogło byćwątpliwości,że podpis na pełnomocnictwie jest podpisem
Marii Maatje Nelisse
Odwołujący zarzucał również,że Zamawiający niesłusznie zaniechał wykluczenia
Konsorcjum z postępowania, mimoże partnerzy Konsorcjum nie wykazali,że spełniają
warunek udziału w postępowaniu.
Izba stwierdziła,że Konsorcjum wskazało,że wykonało dostawy rodzajowo podobne do
przedmiotu zamówienia, co było zgodne z wymaganiami Zamawiającego określonymi w pkt
XII SIWZ, jednak nie przedstawiło dokumentów potwierdzających,że dostawy te wykonano
należycie. Konsorcjum w uzupełnieniu dokumentów złożonym w trybie art. 26 ust. 3 Prawa
zamówieńpublicznych przedłożyło Zmawiającemu ,,poświadczenie” wydane przez
Adwokatów i doradców podatkowych Hassentufel & Quack, z którego wynika,że firmy
(zapewne odbiorcy dostaw zrealizowanych przez partnera Konsorcjum) ,,wywiązały sięze
swoich ówczesnych zobowiązańfinansowych”, dostawy był realizowane terminowo, i nie
wniesiono reklamacji (poświadczenie jest załącznikiem do pisma Konsorcjum z dn.
27.11.2009 r., kopia w aktach sprawy). Skład orzekający stwierdził,że dokumentu tego nie
można uznaćza dokument potwierdzający,że dostawy zostały zrealizowane w sposób
należyty, bowiem pochodzi on od podmiotu, który nie był zaangażowany w realizację(odbiór)
dostaw odpowiadających rodzajem przedmiotowi zamówienia. Przepisy nie określająco
prawda, jaka ma byćpostać,,dokumentu potwierdzającego,że te dostawy lub usługi zostały
wykonane lub sąwykonywane należycie” (§ 1 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich możeżądać

zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogąbyćskładane (Dz. U.
z dnia 24 maja 2006 r.), jednak w ocenie składu orzekającego nie ma wątpliwości,że
powinien on pochodzićod podmiotu, który był odbiorcądostaw, bezpośrednio czy nawet
pośrednio. Może to byćjakikolwiek dokument, z którego wynika,że dostawa została
wykonana należycie – nie musząto być,,referencje” w klasycznym rozumieniu, to jest pismo
polecające, opisujące zakres i jakośćwykonanych prac, ale dowolny dokument, z którego te
fakty wynikałyby: może to byćnawet faktura (Konsorcjum do oferty załączyło faktury, lecz
w niewłaściwej formie, bowiem w języku niemieckim, bez tłumaczenia na język polski),
jednak w takim przypadku z faktur – jeżeli miałyby byćuznane za dokumenty potwierdzające
należyte wykonanie dostaw – musiałoby w sposób niebudzący wątpliwości wynikać,że
odbiorca faktury zaakceptował jąbez zastrzeżeń. Reasumując, dokumenty potwierdzające
należyte wykonanie dostaw sąw ocenie składu orzekającego oświadczeniem wiedzy
odbiorcy dostawy, i doradca podatkowy takiego oświadczenia za odbiorcędostawy złożyć
nie może. Wobec powyższego należy uznać,że Konsorcjum podlega wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówieńpublicznych.
Odnośnie certyfikatu złożonego przez Konsorcjum na stronie 122 oferty, Izba
stwierdziła,że jest to certyfikat, jak bezpośrednio wynika z jego treści, dotyczący ,,łańcuchów
ogniwowych górniczych klasy C i o podwyższonej wytrzymałości w stosunku do klasy C”,
a więc taki, jakiego oczekiwał Zamawiający. Rzeczywiście nie wymieniono w nim
sprawozdańz badań(wykonanych przed dniem otwarcia ofert), dołączonych później
w ramach uzupełnienia dokumentów przez Konsorcjum, a sprawozdania te objęte są
,,rozszerzeniem certyfikatu” (którego odpis złożył Odwołujący na rozprawie), wydanym po
dacie składania ofert. Z całokształtu okoliczności wydaje sięwynikać,że oferowany przez
Konsorcjum przedmiot zamówienia na dzieńotwarcia ofert spełniał wymagania
Zamawiającego, ale istniejąwątpliwości, czy Konsorcjum wykazało ten fakt Zamawiającemu
w odpowiedni sposób. Jednak ustalenia w tej kwestii nie mająwpływu na rozstrzygnięcie,
bowiem jak stwierdzono powyżej, Konsorcjum podlega wykluczeniu z postępowania.

Zarzuty odnoszące siędo oferty złożonej przez Wojciecha Wieczorka prowadzącego
działalnośćgospodarcząpod nazwą"WIMAR" Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo
Handlowe Wojciech Wieczorek (w zakresie zadań20, 21, 22, 24, 27, 28).

Skład orzekający ustalił, co następuje:
Wymóg złożenia certyfikatu został określony w pkt IV.1.4 załącznika nr 1 do SIWZ.
Wojciech Wieczorek do oferty załączył dwa certyfikaty:

1.
dla zadańnr 20, 21, 22, 24 i 28 - certyfikat nr B/1366/11/2008 (strona 31 oferty),
2.
dla zadania nr 27 - certyfikat nr KOMAG/09/B/292 (strona 33 oferty).
W treści certyfikatu B/1366/11/2008 stwierdzono,że ,,podstawowe parametry
techniczne wyrobu ujęte sąw dokumentacji wymienionej na stronie 2 certyfikatu”; na stronie
nr 2 certyfikat powołuje sięna dokumentacjętechnicznąi sprawozdania z badań
przeprowadzonych w ramach procesu certyfikacji: podane sąnumery sprawozdańz badań
stanowiących częśćcertyfikatu od nr 08-319-1 do nr 08-319-10 i to one potwierdzają, jakie
sąrzeczywiste parametry badanego wyrobu.
Do oferty jednak nie załączono sprawozdańz badańprzywołanych w certyfikacie.
Zamiast nich wykonawca załączył zupełnie inne sprawozdania z badańo nr od 09-417-1 do
nr 09-417-13.
Skład orzekający podziela stanowisko Odwołującego,że sprawozdania z badań
dotyczątylko danej próbki, a nie odnosząsięogólnie do danego wyrobu (zastrzeżenie w pkt
3 sprawozdania) - nie zastępująwięc certyfikatu. W konsekwencji Izba w całości podzieliła
spostrzeżenia Odwołującego i stwierdziła,że Wojciech Wieczorek za pomocązałączonych
do oferty dokumentów, oraz dokumentów uzupełnionych później, nie wykazał,że
oferowane przez niego wyroby spełniająwymogi Zamawiającego na dzieńotwarcia ofert.
Dokumentów tych wykonawca nie może ponownie uzupełnić, bowiem do ich uzupełnieni
był jużwzywany w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówieńpublicznych. Ze względu na
powyższe okoliczności oferta złożona przez Wojciecha Wieczorka powinna byćodrzucona
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówieńpublicznych.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.

O kosztach orzeczono stosownie do wyniku postępowania odwoławczego na podstawie art.
191 ust. 6 i 7 Prawa zamówieńpublicznych.
Uwzględniono koszty zastępstwa Odwołującego w wysokości 3 600,00 zł (trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), zgodnie z 4 ust. 1 pkt 2 lit. b Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 9 lipca 2007r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2007r., Nr 128, poz. 886 z późn. zm.).




Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Katowicach.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie