Ogłoszenie z dnia 2021-01-15
Świadczenie usług w zakresie przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w tym osób na wózkach inwalidzkich, zwanych dalej: "dziećmi", z miejsca ich zamieszkania do szkół i placówek kształcenia specjalistycznego i z powrotem, wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu, w roku szkolnym 2020/2021
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Numer ogłoszenia: 550564333-N-2020
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:telefon: 0-58 692 94 21
faks: 0-58 682 94 91
e-mail: zamowienia@pruszczgdanski.pl
www: www.pruszczgdanski.pl
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
Świadczenie usług w zakresie przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w tym osób na wózkach inwalidzkich, zwanych dalej: "dziećmi", z miejsca ich zamieszkania do szkół i placówek kształcenia specjalistycznego i z powrotem, wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu, w roku szkolnym 2020/2021
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy): ZP.271.67.2020
II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
2. Szczegółowy zakres zamówienia: 1) Liczba osób, trasy dowozu, ich długość oraz ilość wykonywanych kursów dziennie określone zostały w załączniku nr 3. 2) Przewozy odbywać się będą zgodnie z planem zajęć szkolnych we wszystkie dni nauki szkolnej w okresie od 18.01.2021 r. do 25.06.2021 r. za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od zajęć i przerw świątecznych. 3) Dowożenie będzie realizowane w dniach od poniedziałku do piątku. Wszystkie dowozy uczniów rano muszą być realizowane do danej szkoły, a odwozy uczniów po zajęciach lekcyjnych spod danej szkoły. 4) Wykonawca usługi ma zapewnić punktualny, bezpieczny i bezawaryjny przewóz dzieci niepełnosprawnych. 5) Przed przystąpieniem do realizacji usługi Wykonawca ustali optymalny rozkład jazdy dla poszczególnych kursów mając na uwadze jak najkrótszy czas przebywania dziecka w podróży oraz z uwzględnieniem następujących założeń: a) dzieci powinny być dowiezione do placówki oświaty, w takim czasie, aby mogły punktualnie rozpocząć zajęcia lekcyjne zgodnie z obowiązującym je szczegółowym rozkładem zajęć, b) po zakończeniu zajęć lekcyjnych odebrane z placówki oświaty bez zbędnego oczekiwania, c) szczegółowe godziny kursów Wykonawca ustali z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów na podstawie szczegółowego rozkładu zajęć i przekaże go koordynatorowi ze strony Zamawiającego. Rozkład ten w zależności do występujących potrzeb może ulegać korektom w ciągu roku szkolnego. 6) Zamawiający wymaga, aby w przypadku awarii pojazdu, nieszczęśliwego wypadku lub innego zdarzenia losowego Wykonawca podstawił pojazd zastępczy spełniający wymagania określone w pkt. 10. 7) Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zapewnił kierowców i opiekunów w liczbie niezbędnej do prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia (przynajmniej jeden opiekun na jeden środek przewozu). 8) Zamawiający wymaga, aby każda osoba pełniąca funkcję opiekuna była pełnoletnia i ukończyła kurs/szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy. 9) Zamawiający zaleca również, aby osoby pełniące funkcję opiekunów posiadały doświadczenie w opiece nad osobami niepełnosprawnymi. 10) Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zapewnił, sprawne, dopuszczone do ruchu, odpowiednio oznakowane środki transportu przystosowane do jednoczesnego przewozu osób niepełnosprawnych, w ilościach niezbędnych do prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia, spełniające warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tj. Dz. U, z 2016r. poz. 2022, poz. 858, poz. 2338, poz. 855, poz. 2560) oraz w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów (tj. Dz. U. z 2017 r, poz. 2355, poz. 893, poz. 1143, poz. 1272). Minimalny poziom wymaganych parametrów pojazdów, którymi świadczone będą usługi: a) rok produkcji – od 2010 lub późniejszy, b) możliwość przewożenia osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, c) wyposażenie w pasy bezpieczeństwa 3 punktowe ramienno-biodrowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach, d) fotele wyposażone w zagłówki, e) minimalna liczba drzwi – 4, drzwi boczne środkowe – odsuwane, wyposażone w dodatkowy stopień zewnętrzny ułatwiający wchodzenie i schodzenia (dopuszcza się oddzielny podest), drzwi tylne – przeszklone, otwierane na boki z możliwością otwarcia o 900, winda z tyłu pojazdu lub najazdy, pozwalające na bezpieczne przewożenie osób na wózkach inwalidzkich, drzwi z zamkami z blokowaniem możliwości otwierania od wewnątrz, f) apteczkę pomocy doraźnej, g) listwy w podłodze, umożliwiające bezpieczne mocowanie wózków inwalidzkich pasami bezpieczeństwa (dwa pasy podtrzymujące wózek z tyłu i 2 pasy napinające z przodu wózka) oraz pas bezpieczeństwa podtrzymujący pasażera h) klimatyzacja min. manualna i ogrzewanie z regulacją dla części pasażerskiej i) wszystkie środki transportu muszą posiadać ważną polisę OC i NNW na dzień rozpoczęcia świadczenia usługi oraz w czasie jej trwania. 11) Zamawiający zastrzega, że liczba przewożonych osób, rozkłady zajęć, trasy dowozu, ich długość oraz ilość wykonywanych kursów dziennie mogą ulec zmianie w okresie realizacji przedmiotu zamówienia.
II.4) Informacja o częściach zamówienia
Zamówienie było podzielone na części: Nie
II.5) Główny kod CPV: 60.13.00.00
SEKCJA III: PROCEDURA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów: nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.2) Całkowita wartość zamówienia (wartość bez VAT): 407740.74 pln
IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Nazwa wykonawcy: Gucio Janusz Klicner Przewóz osób niepełnosprawnych Usługi Transportowe i inne
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Korzeniowskiego 52
Kod pocztowy: 83-000
Miejscowość: Pruszcz Gdański
Kraj/woj.: pomorskie
Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: Tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: Nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: Nie
Oferta z najniższą ceną/kosztem: 423846.50
Oferta z najwyższą ceną/kosztem: 423846.50
Waluta: PLN
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie 67 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
W dniu 5 listopada 2020r. do Zamawiającego wpłynęło zawiadomienie Sławomira Wanowicza – Wykonawcy usługi organizacji przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z miejsca zamieszkania do placówek oświatowych wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu w roku szkolnym 2020/2021 realizowanej na podstawie umów nr ZP.272.72.2020 i nr ZP.272.73.2020 z dnia 28.10.2020 r. zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w formie przetargu nieograniczonego - o przekształceniu z dniem 27.10.2020r. formy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej Wan-Bus Sławomir Wanowicz, Tylkowo 44, 12-130 Pasym w jednoosobową spółkę kapitałową Wan-Bus sp. z o.o. ul. T. Bairda 56/4, 05-825 Grodzisk Mazowiecki. Dokonana przez Zamawiającego ocena zaistniałego stanu faktyczno-prawnego skutkowała uznaniem, iż w dniu 28.10.2020r., tj. w chwili zawarcia obu ww. umów z Zamawiającym, Wykonawcy nie przysługiwał status przedsiębiorcy co oznacza, iż w tym dniu nie przysługiwały mu już żadne uprawnienia w zakresie transportu drogowego, które wygasły wraz z chwilą utraty przez niego tego statusu, tj. w dniu 27.10.2020r. (dzień wpisu spółki przekształconej – WAN BUS Sp. z o.o. do KRS). Ich istnienie uzależnione jest bowiem od posiadania przez dany podmiot statusu przedsiębiorcy. Podmiotom niebędącym przedsiębiorcami organ nie może udzielić ani zezwolenia, ani licencji (art. 5 ust. 1 i art. 5c ust. 1 – rozumiane a contrario - ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, dalej jako: „u.t.d.”). Likwidacja przedsiębiorcy, któremu licencja została udzielona, rodzi skutki przewidziane w ustawie, co oznacza, że zezwolenie/licencja wygasa (zob. art. 16 ust. 1 pkt 3 i art. 16 ust. 2 pkt 4 u.t.d.). To zaś prowadzi do kategorycznego wniosku, że w chwili zawarcia obu umów Wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługę pn.: „Organizacja przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z miejsca zamieszkania do placówek oświatowych wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu w roku szkolnym 2020/2021” dotyczących uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej w postaci zezwolenia albo licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób, przez co podlegał wykluczeniu z tego postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 1843 ze zm., zwanej dalej jako „Pzp”), co uzasadniało rozwiązanie umów zawartych z Panem Sławomirem Wanowiczem stosownie do przepisu art. 145a pkt 2 Pzp.
W tym stanie faktycznym zachodzą przesłanki uzasadniające udzielenie w trybie z wolnej ręki zamówienia publicznego na usługę pn.: „Organizacja przewozu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
z miejsca zamieszkania do placówek oświatowych wraz z zapewnieniem opieki w czasie przewozu w roku szkolnym 2020/2021”, o których mowa w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 3 Pzp. Zgodnie z treścią tego przepisu, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, „jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia”.
W tym miejscu wskazać należy, że wyjątkowa sytuacja, której przyczyny powstania nie leżą po jego stronie i której nie mógł przewidzieć, wyniknęła z powodu jednostronnego rozwiązania obu umów z dotychczasowym Wykonawcą zamówienia. Zamawiający na żadnym etapie, zarówno przed, jak również w trakcie oraz po zawarciu umów (podczas ich realizacji) nie planował rozwiązania umowy z dotychczasowym Wykonawcą, a jego bezpośrednią przyczyną była jednorazowa czynność w postaci złożenia oświadczenia o rozwiązaniu umowy, które nastąpiło natychmiast po dogłębnej analizie stanu faktyczno-prawnego, na podstawie ustawowej regulacji, tj. przepisu art. 145 pkt 2 Pzp.
Jak podkreśla się w piśmiennictwie, „rozwiązania przyjęte w komentowanym przepisie oraz art. 24 ust. 12 p.z.p. (zgodnie z którym zamawiający może wykluczyć wykonawcę na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia) wskazują, jak duży nacisk ustawodawca położył na prawidłowość badania sytuacji podmiotowej wykonawców w kontekście ich ewentualnego wykluczenia. Skutki zatem zatajenia przez oferentów negatywnych okoliczności ich dotyczących mogą się objawić nawet po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego” (I. Skubiszak-Kalinowska [w:] E. Wiktorowska, I. Skubiszak-Kalinowska, Prawo zamówień publicznych. Komentarz aktualizowany, Gdańsk 2020, art. 145a.). Zamawiający jako podmiot prawa publicznego, reprezentowany przez organ władzy publicznej, który z mocy ustawy zasadniczej obwiązany jest do działania w granicach i na podstawie prawa, nie mógł zaakceptować stanu rzeczy, w którym stroną umowy na usługę przewozu osób - będącą działalnością poddaną reglamentacji, której realizacja stanowi jedno z podstawowych zadań własnych Zamawiającego - jest podmiot nielegitymujący się stosownymi uprawnieniami w tym zakresie.
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej prezentowane jest zaś stanowisko, zgodnie z którym przedwczesne rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego (na skutek odstąpienia lub wypowiedzenia) może być kwalifikowane na gruncie regulacji art. 67 ust. 1 pkt 3 Pzp jako „wyjątkowa sytuacja, której zamawiający nie mógł przewidzieć. Dokonując oceny w tym zakresie należy zawsze odnosić się do konkretnych okoliczności danej sprawy, które mają rozstrzygające znaczenie czy w danej sprawie czynność odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia może zostać uznana za wyjątkową i nieprzewidywaną sytuację” (Wyrok KIO z 29.04.2019 r., KIO 394/19). Wypowiedzenie umowy - co do zasady, niezależnie od tego, kto ją wypowiada i jakie są przyczyny takiego działania czy to wykonawcy, czy zamawiającego, jest sytuacją wyjątkową. Wypowiedzenie umowy jest możliwe po wystąpieniu okoliczności w niej wskazanych, jednak ich wystąpienie w trakcie realizacji umowy nigdy nie jest pewne. Okoliczność ta nie może więc przemawiać za brakiem możliwości uznania, że była to sytuacja nieprzewidywalna (Uchwała KIO z 19.05.2014 r., KIO/KD 46/14).
W tym kontekście należy zauważyć, iż ustawodawca użył w art. 145a Pzp pojęcia „rozwiązanie umowy" jako synonimu ustania stosunku prawnego, które może nastąpić na podstawie jednostronnego oświadczenia woli. (zob. K. Różowicz, Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego, ABC, LEX/el.) Stąd też, powyżej zaprezentowane poglądy KIO odnieść należy także do sytuacji rozwiązania umowy przez Zamawiającego na podstawie przepisu art. 145a Pzp.
Konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, a co za tym idzie niemożność zachowania terminów określonych dla innych trybów postępowania wyraża się zaś w tym, iż
1) Dzieci, które obejmuje dowóz do placówek objętych nin. zamówieniem, posiadają różnego rodzaju niepełnosprawności umysłowe lub fizyczne, z uwagi na które w placówkach oświatowych podlegają różnym formom rehabilitacji i wsparcia, dlatego nawet najkrótsza przerwa w uczęszczaniu do placówki powoduje przerwę w rehabilitacji, która wiąże się z bezpośrednimi negatywnymi skutkami dla zdrowia uczniów, cofnięcie postępów w rehabilitacji dzieci i tym samym obiektywne pogorszenie stanu zdrowia. Zamawiający kierując się dobrem dzieci, uznając ich zdrowie za absolutny priorytet był zmuszony podjąć nadzwyczajne środki. Tym bardziej, iż skutki braku zapewnienia dowozu odbijają się nie tylko na dzieciach ale i na ich rodzicach, dla których brak zapewnionego przewozu dla dziecka do szkoły skutkuje często np. koniecznością wzięcia nagłego urlopu wypoczynkowego i podjęcia się opieki nad dzieckiem w czasie, kiedy z założenia powinno przebywać w szkole a w przypadku urlopu bezpłatnego lub zatrudnienia na umowę o dzieło lub zlecenia narażenia się na pozostanie przez ten okres bez wynagrodzenia, co znacznie uszczupla domowy budżet.
2) Zamawiający zapewniając bezpłatny przewóz dzieciom z niepełnosprawnościami realizuje obowiązek wynikający z art. 32 ust. 6 oraz art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020r. poz. 910 ze zm.).
3) Brak realizacji zamówienia mogłoby spowodować narażenie na negatywne konsekwencje dla rodziców lub opiekunów prawnych dzieci dowożonych na podstawie rozwiązanych umów, na których ciąży obowiązek edukacyjny wynikający z art. 35 ustawy - Prawo oświatowe.
4) Przewóz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymaga specjalistycznych pojazdów, wyposażonych w rampy najazdowe spełniające wymagania techniczne. Poza doborem odpowiedniego sprzętu opiekunowie, rodzice dowożonych dzieci stawiają na prawidłową, rzetelną opiekę i profesjonalizm kierowców. Częsta zmiana wykonawcy powoduje niepotrzebny stres u osób przewożonych, które nie dostosowują się tak szybko do zmienionych warunków transportowych i otoczenia wokół nich. Pomiędzy opiekunami, rodzicami a kadrą dydaktyczną potrzebne jest zaufanie i wzajemna koegzystencja. Powierzenie wykonawcy umowy przewozów na krótki czas i rozbicie pomiędzy dwóch wykonawców usługi doprowadzi do niepotrzebnych sytuacji napięć i konfliktów.
W związku z powyższym wniosek o wszczęcie procedury zamówienia publicznego z wolnej ręki na okres od stycznia do czerwca 2021r. uważam za zasadny.
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Świadczenie usług transportowych w zakresie dowozu uczniów do szkół na terenie gminy Popów
- Świadczenie usług kierowcy dla Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie- postępowanie powtórzone
- Usługa przewozu zwłok ludzkich/szczątków ludzkich z miejsca zdarzenia do prosektorium lub miejsca przechowywania, na zlecenie Prokuratora, w rejonie działania Prokuratury Rejonowej w Gnieźnie
- Świadczenie usługi całodobowego przewozu osób zmarłych, płodów oraz kończyn dla USK-2 PUM w Szczecinie.
- Realizacja indywidualnego transportu (door-to-door).
- Usługa transportu zmarłych z kompleksu Klinik USK w Wrocławiu przez okres 24 miesięcy (2)
więcej: (1) Usługi w zakresie specjalistycznego transportu drogowego osób »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.