Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2015-04-03
Szczecin: SUKCESYWNE WYKONYWANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Z ZAKRESU KONSERWACJI BIEŻĄCEJ W ROKU 2015 W SĄDZIE APELACYJNYM W SZCZECINIE
W CELU UTRZYMANIA DOBREGO STANU TECHNICZNEGO I ESTETYCZNEGO BUDYNKU SĄDU I JEGO OTOCZENIA
Numer ogłoszenia: 47127 - 2015; data zamieszczenia: 03.04.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Sąd Apelacyjny w Szczecinie , ul. Mickiewicza 163, 71-165 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 091 4849409, faks 091 4849408.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.szczecin.sa.gov.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Organ kontroli państwowej lub ochrony prawa, sąd lub trybunał.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: SUKCESYWNE WYKONYWANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Z ZAKRESU KONSERWACJI BIEŻĄCEJ W ROKU 2015 W SĄDZIE APELACYJNYM W SZCZECINIE W CELU UTRZYMANIA DOBREGO STANU TECHNICZNEGO I ESTETYCZNEGO BUDYNKU SĄDU I JEGO OTOCZENIA.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest SUKCESYWNE WYKONYWANIE ROBÓT BUDOWLANYCH Z ZAKRESU KONSERWACJI BIEŻĄCEJ W ROKU 2015 W SĄDZIE APELACYJNYM W SZCZECINIE W CELU UTRZYMANIA DOBREGO STANU TECHNICZNEGO I ESTETYCZNEGO BUDYNKU SĄDU I JEGO OTOCZENIA 2. Podany w zał. nr 1A zakres oraz obmiar robót są orientacyjne i mogą ulec zmianie. 3. Nazwa i kod Wspólnego Słownika Zamówień (CPV): 45454100-5 ODNAWIANIE; 45454000-8 RENOWACJA; 45261900-3 NAPRAWA I KONSERWACJA DACHÓW; 4. Przewidywany zakres robót został opisany w załącznikach 1A, 7,8,9 do niniejszej siwz. W celu utrzymania dobrego stanu technicznego i estetycznego budynku Sądu i jego otoczenia w roku 2015 przewiduje się do wykonania między innymi: KONSERWACJA BIEŻĄCA W BUDUNKU SĄDU : - ROBOTY MALARSKIE - ROBOTY POKRYWCZE - POKRYCIE Z DACHÓWEK CERAMICZNYCH ( DACHÓWKA KARPIÓWKA CEGLASTA KRYTA W KORONKĘ - NAPRAWA PODŁÓG I POSADZEK - NAPRAWA OKŁADZINY WEWNĘTRZNEJ Z MATERIAŁÓW CERAMICZNYCH - TYNKI WEWNETRZNE - GŁADZIE GIPSOWE - OSADZENIE STOLARKI DRZWIOWEJ - ROBOTY MUROWE - NAWIERZCHNIA Z BETONOWEJ I KAMIENNEJ KOSTKI BRUKOWEJ DLA ULIC i CHODNIKÓW - KONSERWACJA PARKIETU - OBUDOWY Z PŁYT G-K - WYKONANIE POWŁOKI DEKORACYJNEJ - POSADZKI Z KAMIENIA NATURALNEGO - USTAWIANIE KRAWĘŻNIKÓW DROGOWYCH - KŁADZENIE I WYKŁADANIE PODŁÓG Z PANELI PODŁOGOWYCH - KŁADZENIE I WYKŁADANIE PODŁÓG Z WYKŁADZINY DYWANOWEJ - KABINY HIGIENICZNO-SANITARNE - PRZEGRODA MIĘDZYPISUAROWA SCIENNA - WYSPY SUFITOWE -PODKONSTRUKCJA DO SPIEKÓW KWARCOWYCH - WYMIANA OSPRZĘTU W SANITARIATACH 5. Zamawiający wymaga, aby wykonawca udzielał minimum 36 miesięcznej gwarancji na każde wykonane prace związane z konserwacją bieżącą liczone od dnia odbioru robót. 6. Wymagania stawiane wykonawcy: 1) Wykonawca zobowiązuje się realizować przedmiot umowy zgodnie z: a) Specyfikacją Techniczną Wykonania i Odbioru Robót, b) szkicami i rysunkami, c) zakresem określonym w załączniku 1A do siwz, d) warunkami wynikającymi z przepisów technicznych i prawa budowlanego, e) wymaganiami wynikającymi z obowiązujących norm i aprobat technicznych. 2) Wykonawca zobowiązuje się zabezpieczać teren robót przez cały czas realizacji przedmiotu zamówienia. 3) Materiały użyte do wykonania zamówienia winny odpowiadać co do jakości wymogom obowiązujących norm, przepisom dla wyrobów dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie określonym w art.10 i 105 ustawy Prawo budowlane, posiadać wymagane prawem atesty i certyfikaty dopuszczające do stosowania oferowanego w budownictwie. 4) Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za zapewnienie i przestrzeganie warunków bezpieczeństwa w czasie wykonywania prac. 7. Roboty budowlane w budynku Sądu Apelacyjnego będą wykonywane: - w poniedziałki w godzinach 18.00 - 22.00, - w pozostałe dni robocze w godzinach 16.00 - 22.00, - w dni wolne od pracy w godzinach 8.00 - 22.00. 8. Wykonawca zobowiązuje się każdorazowo (po każdym dniu pracy) do pozostawienia porządku w pomieszczeniach w których wykonywana jest usługa konserwacji bieżącej. 9. W celu dokonania prawidłowej wyceny przedmiotu zamówienia zaleca się, aby wykonawca przeprowadził wizję lokalną w celu zapoznania się z obiektem. Informacje przedstawione w załączniku 1 A określają przewidywany zakres robót. W sprawie ustalenia dogodnego terminu przeprowadzenia wizji lokalnej należy skontaktować się z Panem Krzysztofem Taźbierskim pod nr tel. 91 48 49 514. 10. Maksymalne wynagrodzenie wykonawcy za wykonanie wszystkich robót (całości zamówienia) w roku 2015 nie przekroczy wartości kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art.11 ust.8 ustawy. 11. Szczegółowe zadania wynikające z niniejszego zamówienia, będą uzgadniane na bieżąco pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. 12. Odbiory częściowe robót, będą odbywały się po zakończeniu poszczególnych zadań protokołem odbioru robót. 13. Wynagrodzenie wykonawcy za poszczególne zadania, zostanie określone w oparciu o: 1) dla robót ujętych w zał. 1A na podstawie uproszczonego kosztorysu powykonawczego obejmującego obmiar wykonanych robót i oferowanych w zał. nr 1A cen jednostkowych, 2) dla robót nie ujętych w wykazie cen jednostkowych w zał. nr 1A na podstawie kosztorysu powykonawczego, w oparciu o oferowane ceny roboczogodziny i stawki narzutów, normy czasowe robót, materiałów i sprzętu ujęte w KNR-ach oraz aktualne ceny materiałów i pracy sprzętu wg zeszytów Sekocenbudu. 3) ceny pozostałych materiałów nie publikowane w wydawnictwie SEKOCENBUD będą przyjmowane wg przedstawionych minimum trzech ofert dostawców lub dostawców i producenta. Zapłata za materiały i urządzenia nastąpi wg faktur zakupu lub cen ofertowych każdorazowo zaakceptowanych przez zamawiającego. 14. Nie przewiduje się zaliczek na poczet zlecanych robót oraz zamawiający nie przewiduje indeksacji cen. 15. Rozpatrywane będą oferty, uwzględniające wszystkie rodzaje robót wyszczególnione w załączniku nr 1A. 16. Zamawiający zastrzega sobie prawo do rezygnacji z części robót budowlanych z zakresu konserwacji bieżącej stanowiących przedmiot niniejszego zamówienia. 17. Przed podpisaniem umowy wykonawca, którego oferta została wybrana, dostarczy ubezpieczenie budowy od ryzyka utraty lub uszkodzenia przedmiotu niniejszej umowy oraz chroniące przed skutkami finansowymi wywołanymi nieumyślnym wyrządzeniem szkody osobom trzecim, prac budowlanych i robót z tytułu szkód, które mogą zaistnieć w związku ze zdarzeniami losowymi na kwotę min. 500 000 zł (słownie : Pięćset tysięcy złotych)..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.41.00-5, 45.45.40.00-8, 45.26.19.00-3.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 20.12.2015.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1. Wadium należy wnieść w wysokości 10 000 zł (słownie: dziesięć tysięcy zł ) w terminie do dnia 20.04.2015 r. do godziny 10.00. Decyduje moment wpływu środków do zamawiającego.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
zamawiający nie dokonuje opisu sposobu oceny spełniania warunku
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że wykonał należycie w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie minimum jedną najważniejszą robotę budowlaną. Za najważniejszą robotę budowlaną zamawiający uzna : wykonanie konserwacji bieżącej o wartości nie niższej niż 200.000,00 zł brutto. W przypadku, gdy wartość dotycząca ww. warunku wyrażona będzie w walucie obcej, zamawiający przeliczy tą wartość w oparciu o średni kurs walut NBP dla danej waluty z daty wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (za datę wszczęcia postępowania zamawiający uznaje datę umieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publiczne dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej). Jeżeli w tym dniu nie będzie opublikowany średni kurs NBP, zamawiający przyjmie kurs średni z ostatniej tabeli przed wszczęciem postępowania.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
zamawiający nie dokonuje opisu sposobu oceny spełniania warunku
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
zamawiający nie dokonuje opisu sposobu oceny spełniania warunku
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że: jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę nie niższą niż 500 000 zł. Na potwierdzenie spełniania ww. warunku zamawiający wymaga złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 4 do siwz).
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:
- 1 - Cena - 80
- 2 - godzinowa stawka robocizny kosztorysowej netto bez narzutów - 9
- 3 - koszty pośrednie - 3
- 4 - koszty zakupu - 1
- 5 - zysk - 3
- 6 - wysokość kary umownej - 4
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
zmianie przedmiotu umowy spowodowanej wprowadzeniem zmian do dokumentacji projektowej lub wykonaniem robót zamiennych. 6. Zmiana przedmiotu umowy może nastąpić: 1) w razie wykonania robót zamiennych przez które rozumie się roboty, które nie wykraczają poza przedmiot zamówienia, wprowadzające tylko zmiany ulepszające, usprawniające proces budowlany, rozwiązanie zamienne w zakresie rodzaju zastosowanych materiałów lub w technologii wykonywanych robót. 2) w razie wykonania robót nieujętych w wypełnionym przez Wykonawcę wykazie cen jednostkowych stanowiącym załącznik nr 1A do SIWZ. 7. Zmiana wynagrodzenia może nastąpić w sytuacji, gdy : 1) wystąpi konieczność wprowadzenia zmian rozwiązań projektowych, bez których wykonanie zamówienia byłoby niemożliwe, bądź obarczone błędem. Wyliczenie kosztu robót nastąpi w oparciu o ceny jednostkowe asortymentów robót, nie wyższe niż średnie ceny regionalne dla województwa zachodniopomorskiego, publikowane w wydawnictwie Sekocenbud dla kwartału poprzedzającego okres sporządzenia kalkulacji; w przypadku braku danego asortymentu robót w publikacji Sekocenbud, Wykonawca sporządzi kosztorys szczegółowy z uwzględnieniem stawki roboczogodziny (r-g), kosztów pośrednich (Kp), kosztów zakupu (Kz), zysku (Z) nie wyższych niż średnie regionalne dla województwa zachodniopomorskiego, publikowane w wydawnictwie Sekocenbud dla kwartału poprzedzającego okres sporządzenia kalkulacji i w oparciu o ceny rynkowe materiałów oraz sprzętu obowiązujące w województwie zachodniopomorskim. W przypadku robót, dla których brak nakładów w KNR, będzie zastosowana wycena indywidualna Wykonawcy, zatwierdzana przez Zamawiającego; po zatwierdzeniu nowej ceny zostanie ona wprowadzona aneksem do umowy poprzez dopisanie nowej pozycji w kosztorysie. 2) zajdzie konieczność, w trakcie wykonywania robót budowlanych, wykonania prac w ilości przekraczającej wielkość przyjętą w kosztorysie ofertowym; wartość tych robót zostanie obliczona na podstawie cen jednostkowych zawartych w kosztorysie ofertowym, przy rozliczeniu końcowym umowy; w przypadku, gdy wartość prac ilościowo wykraczających poza ilość opisaną w kosztorysie ofertowym będzie w rozliczeniu końcowym powodowała zwiększenie wynagrodzenia umownego, wówczas zmiana ta zostanie wprowadzona aneksem do umowy; Wykonawca nie może odmówić wykonania robót wymienionych w pkt 1) i 2). 3) ulegnie zmianie urzędowa stawka należnych podatków i opłat, w szczególności zmiana stawki podatku VAT w budownictwie - w takim przypadku na wniosek Wykonawcy lub Zamawiającego zmiana wynagrodzenia umownego zostanie wprowadzona aneksem do umowy.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.szczecin.sa.gov.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Sąd Apelacyjny w Szczecinie, ul. Mickiewicza 163 pok. 323..
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 20.04.2015 godzina 10:00, miejsce: Sąd Apelacyjny, 71-165 Szczecin, ul. Mickiewicza 163 Oddział Administracyjny pok. 206.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z SZCZECINA
- Świadczenie usług przygotowywania i dowozu posiłków dla osób wskazanych przez Centrum Usług Społecznych w Szczecinie
- Zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń specjalistycznych - Florysta i Sztukator dla uczniów Zespołu Szkół Budowlanych im. Kazimierza Wielkiego w Szczecinie.
- Zakup samochodu specjalistycznego - chłodni dla Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Szczecinie
- Sukcesywna dostawa artykułów spożywczych (mięso, wędliny) dla statku Nawigator XXI na 2026 rok
- Sukcesywna dostawa artykułów spożywczych (kawa, herbata, kakao) dla statku Nawigator na 2026 rok
- Monitoring obiektów Zakładu Usług Komunalnych w Szczecinie (w podziale na części)
więcej: przetargi w Szczecinie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Modernizacja piwnic budynku Urzędu Gminy Poświętne na potrzeby Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
- Poprawa efektywności energetycznej budynku Urzędu Miejskiego w Nowym Mieście Lubawskim
- Modernizacja dachów w budynkach komunalnych
- Remont obiektu przeznaczonego na realizację zadań związanych z Ochroną Ludności i Obroną Cywilną Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Świebodzinie-remont dachu.
- Rozbudowa, przebudowa, częściowa nadbudowa i remont budynku użyteczności publicznej - Warsztaty Terapii Zajęciowej i Dom Dziennego Pobytu
- Roboty budowlane i konserwatorskie dla Inwestycji pn. "Modernizacja infrastruktury Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu" finansowanego z FE SL 2021-2027 RSO4.6. - postępowanie powtórzone.
więcej: Naprawa i konserwacja dachów »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





