eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi SiewierzŚwiadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz



Ogłoszenie z dnia 2022-08-09

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Siewierz

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 276258227

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Żwirki i Wigury 16

1.5.2.) Miejscowość: Siewierz

1.5.3.) Kod pocztowy: 42-470

1.5.4.) Województwo: śląskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL22B - Sosnowiecki

1.5.7.) Numer telefonu: 326499400

1.5.8.) Numer faksu: 326499402

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: siewierz@siewierz.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.siewierz.pl

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://ezamowienia.gov.pl/pl/

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-ce330c74-1232-11ed-8c68-c68bc3dc99bc

2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00297209

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2022-08-09

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00024645/06/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

2.3.1 Świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Nie

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie: art. 305 pkt 1 ustawy w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy

3.1.1.) Uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki:

Wybór trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 1 ustawy w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Pzp dla przedmiotowego zadania wynika z pilnej konieczności zapewnienia odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz od dnia 01.08.2022 r. Umowa z dotychczasowym Wykonawcą przedmiotowej usługi obowiązywała pierwotnie do 30.06.2022 r. i została przedłużona Aneksem do 31.07.2022 r. Wykonawca nie zgodził się na dalsze wydłużenie terminu umowy na dotychczasowych warunkach, a przeprowadzone postępowanie przetargowe w tym zakresie nie doprowadziło do wyboru nowego Wykonawcy, z następujących przyczyn:
W celu udzielenia zamówienia na okres od 01.07.2022 r. do 31.12.2023 r. Zamawiający w dniu 22.04.2022 r. przekazał ogłoszenie o zamówieniu do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej i wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. Ciąg dalszy uzasadnienia w Sekcji IX „Informacje dodatkowe”.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: RIFZP-VII.271.26.2022

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.3.) Wartość zamówienia: 447308,75 PLN

4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiot zamówienia został szczegółowo określony w załączniku nr 1 – Opisie przedmiotu zamówienia (OPZ) i obejmuje w szczególności:
1) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta i Gminy Siewierz,
2) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy, na terenie Miasta i Gminy Siewierz,
3) obsługę, wyposażenie, odbiór i zagospodarowanie odpadów z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w Siewierzu przy ul. Ściegna 11.
2. Zagospodarowanie odpadów ma zapewnić osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie ich do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Zamawiający zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli wagi odpadów odbieranych i zbieranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a znajdują się domki letniskowe w zakresie niezbędnym do stwierdzenia poprawności wykonywania umowy.
4. Zamawiający zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli wagi odpadów na wadze zlokalizowanej na terenie Gminy Siewierz. Lokalizacja wagi zostanie wskazana przez Zamawiającego przed kontrolą i nie wymaga wcześniejszych ustaleń z Wykonawcą.
5. W trakcie realizacji zadania Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów prawa, w tym prawa miejscowego.
6. Wykonawca ponosi odpowiedzialność prawną za szkody spowodowane z jego winy np. uszkodzenie mienia Zamawiającego lub osób trzecich, w związku z wykonywaniem usługi.
7. Wykonawca otrzyma od Zamawiającego po podpisaniu umowy wykaz nieruchomości, z których odbierane będą odpady komunalne. Wykaz nieruchomości będzie aktualizowany przez Zamawiającego w miarę potrzeb wynikających ze składanych przez właścicieli nieruchomości deklaracji.
8. Wykonawca zobligowany jest do realizacji zadań w 2022 roku zgodnie z obowiązującym na terenie Miasta i Gminy Siewierz harmonogramem.
9. Wykonawca zobowiązany jest do monitorowania wypełniania ciążącego na właścicielu nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
10. Zamawiający nie dopuszcza odbierania odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych wspólnie z odpadami pochodzącymi z nieruchomości niezamieszkałych lub odpadami pochodzącymi z innej gminy, za wyjątkiem odpadów pochodzących z nieruchomości z terenu Gminy Siewierz na których znajduje się domek letniskowy.
11. Wykonawca ponosi wszelkie koszty związane z odbiorem, transportem i zagospodarowaniem odpadów oraz wszystkie pozostałe koszty zamówienia. Ponadto, w kosztach uwzględnia się również opłatę za umieszczenie odpadów na składowisku, tzw. opłatę marszałkowską – dla masy odpadów, których unieszkodliwienie przez składowanie będzie konieczne w ramach ich zagospodarowania przez Wykonawcę.
12. Wykonawca wyznaczy osobę jako koordynatora w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z umowy, leżących po stronie Wykonawcy.
13. Wykonawca zobowiązany jest do zatrudnienia pracownika do obsługi PSZOK oraz do wyposażenia i odbioru odpadów z gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych pochodzących od właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz od właścicieli nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy, położonych na terenie Gminy Siewierz, zwanego dalej PSZOK-iem przez okres trwania umowy.
14. Wykonawca zobowiązany jest do zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
15. Wykonawca zobowiązany jest do odbioru każdej ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych:
a) w zabudowie jednorodzinnej i rekreacji indywidualnej obejmującej nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe – z pojemników wystawionych przed nieruchomością,
b) w zabudowie wielorodzinnej – z pojemników ustawionych w miejscach wskazanych przez właściciela (zarządcę) nieruchomości (np. altanki śmietnikowe).
Wykonawca nie jest zobligowany do wyposażenia nieruchomości, z których odbiera odpady w pojemniki na odpady komunalne zmieszane.
16. Wykonawca zobowiązany jest do odbioru bioodpadów obejmujących odpady spożywcze i kuchenne:
a) w ilości jednego worka o pojemności 120 l w zabudowie jednorodzinnej i rekreacji indywidualnej obejmującej nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe – wystawionych przed nieruchomością,
b) w ilości jednego pojemnika o pojemności 1100 l w zabudowie wielorodzinnej, ustawionego w miejscu wskazanym przez właściciela (zarządcę) nieruchomości (np. altanki śmietnikowe).
Wykonawca jest zobligowany do wyposażenia nieruchomości, z których odbiera bioodpady w worki. Wykonawca nie jest zobligowany do wyposażenia w pojemniki na bioodpady nieruchomości z zabudową wielorodzinną.
17. Wykonawca ponadto zobowiązany jest do odbioru „u źródła” każdej ilości 5 frakcji odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metalu, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych oraz do wyposażenia nieruchomości, z których odbierane będą odpady, w worki.
18. Wykonawca zobowiązany jest do odbioru w zabudowie wielorodzinnej każdej ilości 5 frakcji odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metalu, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych, zgromadzonych w pojemnikach na odpady segregowane.
19. Wykonawca zobligowany jest do dostarczenia do PSZOK-u worków na odpady segergowane, z których będą korzystać właściciele nieruchomości objęci systemem w sytuacji gdy wytworzą więcej odpadów, stosownie do potrzeb.
20. Do obowiązków Wykonawcy będzie należało odbieranie i zagospodarowanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz właścicieli nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy, zgromadzonych w PSZOK-u w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Odbiór i zagospodarowanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, zgromadzonych w PSZOK-u za pobraną przez Wykonawcę opłatę następuje na koszt Wykonawcy. Wykonawca zobowiązany będzie do odbierania odpadów niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia o zapełnieniu pojemnika, nie później niż następnego dnia po otrzymaniu zgłoszenia, będącego dniem otwarcia PSZOK-u.
21. Wykonawca jest zobowiązany do dostarczania Zamawiającemu w wersji papierowej i elektronicznej sprawozdań wymaganych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
22. Wykonawca jest zobowiązany do dostarczenia Zamawiającemu zestawienia ilości, rodzaju, sposobu i miejsca zagospodarowania odpadów odebranych z PSZOK – w terminie do 14 dni od zakończenia umowy.
23. Wykonawca zobowiązany jest również do przedkładania Zamawiającemu innych informacji dot. odbioru, unieszkodliwiania i segregacji odpadów, jeśli w trakcie realizacji umowy na Zamawiającego nałożony zostanie obowiązek sporządzania innych sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami, lub na prośbę Zamawiającego.
24. Wykonawca w toku realizacji umowy jest zobowiązany do informowania w sposób elektroniczny Zamawiającego o niewywiązywaniu się przez właścicieli nieruchomości z obowiązku segregacji, o odmowie realizacji odbioru odpadów wraz ze wskazaniem przyczyny odmowy, o każdej nieruchomości na której powstały odpady, a która nie jest umieszczona w wykazie nieruchomości przekazanym przez Zamawiającego oraz do złożenia zbiorczego zestawienia dokonanych zgłoszeń w terminie do 10 każdego miesiąca.
25. Wykonawca zobowiązany jest do przedkładania drogą elektroniczną Zamawiającemu dowodów (wagowych, sztukowych), potwierdzających przekazanie odpadów do instalacji.
26. Zamawiający wymaga, aby każdy pojazd do odbierania odpadów posiadał system pozycjonowania satelitarnego, umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów, umożliwiający weryfikację danych zarówno przez Wykonawcę jak i przez Zamawiającego.
27. W zakresie utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów należy zapewnić, aby były one utrzymywane we właściwym stanie technicznym i sanitarnym, zgodnym z obowiązującymi przepisami.
28. Pojazdy muszą być trwale i czytelnie oznakowane w widocznym miejscu nazwą firmy oraz danymi teleadresowymi podmiotu odbierającego odpady komunale od właścicieli nieruchomości. Pojazdy muszą posiadać konstrukcję zabezpieczającą przed rozwiewaniem i rozpylaniem przewożonych odpadów oraz minimalizującą oddziaływanie czynników atmosferycznych na odpady. Pojazdy muszą być wyposażone w narzędzia lub urządzenia umożliwiające sprzątanie terenu po opróżnieniu pojemników.
29. Wykonawca będzie zobowiązany do posiadania bazy magazynowo-transportowej z zapleczem techniczno-biurowym, spełniającymi wymagania przepisów budowlanych, sanitarnych i ochrony środowiska usytuowaną w Gminie Siewierz lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy gminy, na terenie do którego posiada tytuł prawny.
30. Wykonawca zobowiązany jest do posiadania ilości pojazdów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013 r. poz. 122) zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie systemu na terenie Miasta i Gminy Siewierz.
31. Wykonawca zobowiązany jest do osiągnięcia, zgodnie z art. 3b ust. 1 i art. 3c ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy, założonych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia, odzysku innymi metodami odpadów komunalnych następujących frakcji: papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła i innych niebezpiecznych odpadów komunalnych oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania.

4.5.3.) Główny kod CPV: 90500000-2 - Usługi związane z odpadami

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

90512000-9 - Usługi transportu odpadów

90513100-7 - Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych

90514000-3 - Usługi recyklingu odpadów

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy

SEKCJA VI OFERTY

6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 0

6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0

6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0

6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 0

6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0

6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0

6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0

6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 580274,44 PLN

6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 580274,44 PLN

6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 580274,44 PLN

6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie

6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie

SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA

7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie

7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:

7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: ALBA MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI KOMUNALNEJ sp. z o.o.

7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 271588322

7.3.3) Ulica: Starocmentarna 2

7.3.4) Miejscowość: Dąbrowa Górnicza

7.3.5) Kod pocztowy: 41-300

7.3.6.) Województwo: śląskie

7.3.7.) Kraj: Polska

7.4.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie


SEKCJA VIII UMOWA

8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-08-01

8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 580274,44 PLN

8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 2 miesiące

8.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy

SEKCJA IX INFORMACJE DODATKOWE

Ciąg dalszy uzasadnienia z Sekcji III – „Tryb udzielenia zamówienia”: W dniu 06.06.2022 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty, a w dniu 17.06.2022 zostało wniesione odwołanie od tej czynności. W związku z nakazem wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, Zamawiający powtórzył czynność badania i oceny ofert i na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp unieważnił w dniu 22.07.2022 r. postępowanie ponieważ cena oferty, która była najkorzystniejsza po ponownej ocenie na kwotę 5 466 096 zł przewyższa kwotę 4 500 000,00 zł, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia i Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty.
Nowe postępowanie w tym zakresie zostało wszczęte w dniu 02 sierpnia 2022 r. W związku z powyższym Zamawiający zmuszony był udzielić w dniu 01 sierpnia 2022 r. zamówienia w trybie z wolnej ręki w minimalnym zakresie, który zabezpieczy odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w Gminie Siewierz do czasu rozstrzygnięcia kolejnego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego.
Nierozstrzygnięcie postępowania przetargowego ze względu na odwołanie i wysokie ceny oraz nieprzedłużenie wcześniejszej umowy z uwagi na brak zgody Wykonawcy stanowią wyjątkową sytuację, niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć. Ponieważ odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych musiało być zapewnione od dnia 01.08.2022 r. nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Niewykonanie przez gminę obowiązków w postaci odbierania odpadów od mieszkańców spowoduje naruszenie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i narazi bezpieczeństwo sanitarne mieszkańców. Zamawiający nie może czekać z odbiorem odpadów od mieszkańców do czasu zakończenia postępowania przetargowego. Potrzeba odbioru i zagospodarowania odpadów na terenie Gminy Siewierz ma charakter trwały, stały, nieprzerwany. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 06 lutego 2018 r. Sygn. KIO 138/18 stwierdziła, że „Odbiór odpadów jest to usługa, która powinna być świadczona w sposób ciągły i niezakłócony. Konsekwencje wystąpienia przerwy w świadczeniu tej usługi powodowałyby wystąpienie zagrożenia epidemiologicznego i dotknęły by nie tyle samego Zamawiającego ale przede wszystkim mieszkańców, za których bezpieczeństwo odpowiada Zamawiający. Niewątpliwie natychmiastowe wykonanie zamówienia leżało w interesie publicznym, gdyż wystąpienie zagrożenia epidemiologicznego mogłoby się wiązać z wystąpieniem zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców”. W zaistniałej sytuacji Zamawiający musi zapewnić odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Gminy Siewierz do czasu rozstrzygnięcia kolejnego przetargu.
Pomimo wszczęcia pierwszego z przetargów z odpowiednim wyprzedzeniem, Zamawiający znalazł się w sytuacji, w której, w celu udzielenia zamówienia nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia niż dla trybu z wolnej ręki. Istotnym jest fakt, że Zamawiający jedynie doraźnie, na krótki okres, zamierza udzielić zamówienia z wolnej ręki na usługi odbioru i zagospodarowania odpadów, do czasu zakończenia postępowania przetargowego w trybie konkurencyjnym i wyboru wykonawcy zamówienia na przewidziany czas do dnia 30.09.2022, nie dłużej jednak niż do podpisania umowy w wyniku przetargu nieograniczonego.
Udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki jest jedynym sposobem rozwiązania omawianego problemu. W związku z powyższym udzielenie zamówienia z wolnej ręki na czas niezbędny do zakończenia postępowania przetargowego prowadzonego w procedurze konkurencyjnej jest zasadne.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.