eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi RawiczBudowa drogi od ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu



Og³oszenie z dnia 2021-10-08


Powi±zane og³oszenia:

Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Budowa drogi od ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu

SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY

1.1.) Rola zamawiaj±cego

Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego

1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: GMINA RAWICZ

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 411050729

1.5) Adres zamawiaj±cego

1.5.1.) Ulica: ul. Marsza³ka Józefa Pi³sudskiego 21

1.5.2.) Miejscowo¶æ: Rawicz

1.5.3.) Kod pocztowy: 63-900

1.5.4.) Województwo: wielkopolskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL417 - Leszczyñski

1.5.7.) Numer telefonu: (65)-616-49-80

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przetargi@rawicz.eu

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: bip.rawicz.pl

1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego

1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Og³oszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Budowa drogi od ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu

2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-20142fdf-25cd-11ec-b885-f28f91688073

2.5.) Numer og³oszenia: 2021/BZP 00225759

2.6.) Wersja og³oszenia: 01

2.7.) Data og³oszenia: 2021-10-08

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak

2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2021/BZP 00001375/15/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:

1.1.19 Budowa drogi od ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu

2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania

https://platformazakupowa.pl/transakcja/516696

3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://platformazakupowa.pl/transakcja/516696

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 1) Ofertê, o¶wiadczenie o którym mowa w art. 125 ust. 1 sk³ada siê pod rygorem niewa¿no¶ci, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
2) Sposób sporz±dzania oraz sposób przekazywania podmiotowych ¶rodków dowodowych, przedmiotowych ¶rodków dowodowych, oraz innych informacji, o¶wiadczeñ lub dokumentów, przekazywanych w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zosta³ okre¶lony w rozporz±dzeniu w sprawie sposobu sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji elektronicznej.
3) Komunikacja w niniejszym postêpowaniu w tym sk³adanie ofert, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub o¶wiadczeñ miêdzy Zamawiaj±cym a Wykonawc± odbywa siê przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej za po¶rednictwem Platformy Zakupowej na stronie internetowej prowadzonego postêpowania, o której mowa w rozdziale I SWZ.
4) Komunikacja ustna dopuszczalna jest jedynie w toku negocjacji lub dialogu oraz w odniesieniu do informacji, które nie s± istotne.
5) Zamawiaj±cy awaryjnie dopuszcza komunikowanie siê z Wykonawcami za po¶rednictwem poczty elektronicznej przetargi@rawicz.eu – powy¿sze nie dotyczy sk³adania oferty, z tym ¿e podstawowym ¶rodkiem komunikowania siê jest Platforma Zakupowa, o której wy¿ej mowa. W takim przypadku wszelk± korespondencjê do Zamawiaj±cego zwi±zan± z niniejszym postêpowaniem nale¿y kierowaæ do Zamawiaj±cego, podaj±c numer sprawy lub nazwê zadania podan± na wstêpie.
6) Wykonawca mo¿e siê kontaktowaæ z Zamawiaj±cym w formie elektronicznej za po¶rednictwem Platformy Zakupowej i formularzy:
a) „Z³ó¿ ofertê” w odniesieniu do sk³adania oferty
b) „Wy¶lij wiadomo¶æ” w odniesieniu do pozosta³ej korespondencji kierowanej do Zamawiaj±cego
7) Zamawiaj±cy okre¶la:
a) niezbêdne wymagania sprzêtowe: sta³y dostêp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowo¶ci nie mniejszej ni¿ 512 kbit/s; zainstalowana dowolna przegl±darka internetowa: Internet Explorer, Chrome lub FireFox w najnowszej dostêpnej wersji, z w³±czon± obs³ug± jêzyka Javascript, akceptuj±ca pliki typu „cookies”. W przypadku Internet Explorer minimalnie wersja 10.0; komputer klasy PC lub MAC o nastêpuj±cej konfiguracji: pamiêæ min. 2 GB Ram, procesor Intel IV 2 GHZ lub jego nowsza wersja, jeden z systemów operacyjnych – MS Windows 7, mac Os x 10 4, Linux, lub ich nowsze wersje; Platforma Zakupowa jest zoptymalizowana dla minimalnej rozdzielczo¶ci ekranu 1024x768 pikseli; Platformazakupowa.pl dzia³a wed³ug standardu przyjêtego w komunikacji sieciowej – kodowanie UTF8,
b) informacje na temat kodowania i czasu odbioru danych: oznaczenie czasu odbioru danych przez Platformê Zakupow± stanowi przypiêt± do dokumentu elektronicznego datê oraz dok³adny czas (hh:mm:ss), znajduj±ce siê na potwierdzeniu. Czas wy¶wietlany na platformazakupowa.pl synchronizuje siê automatycznie z serwerem G³ównego Urzêdu Miar; za chwilê z³o¿enia uznaje siê moment wp³ywu informacji na platformê
c) Zamawiaj±cy informuje, ¿e wystêpuje limit objêto¶ci plików lub spakowanych folderów: w zakresie ca³ej oferty: do ilo¶ci 10 plików lub spakowanych folderów przy maksymalnej wielko¶ci 150 MB; przy komunikacji poprzez wy¶lij wiadomo¶æ: do ilo¶ci 10 plików lub spakowanych folderów przy maksymalnej sumarycznej wielko¶ci 500 MB
8) Zamawiaj±cy w zakresie:
a) pytañ technicznych dotycz±cych funkcjonowania i obs³ugi technicznej Platformy Zakupowej wskazuje kontakt z Centrum Wsparcia Klienta, które dostêpne jest od poniedzia³ku do pi±tku w godz.: od 7:00 do 17:00 pod numerem telefonu (22)-101-02-02 lub e-mail cwk@platformazakupowa.pl,
b) pytañ merytorycznych wyznaczy³ nastêpuj±ce osoby uprawnione do komunikowania siê z Wykonawc±: w zakresie procedury przetargowej: Magdalena Suwalska; w zakresie przedmiotu zamówienia: Aleksandra Szymanowska, Monika £o¶, Julita Pokryszka
9) Pozosta³e wymagania i zalecenia zosta³y zawarte w rozdziale XII SWZ.

3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): 1) administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Burmistrz Gminy Rawicz maj±cy siedzibê w Urzêdzie Miejskim Gminy Rawicz, ul. Marsza³ka Józefa Pi³sudskiego 21, 63-900 Rawicz, adres e-mail: g.kubik@rawicz.eu;
2) kontakt z inspektorem ochrony danych osobowych: adres e-mail - iod@rawicz.eu;
3) Pani/Pana dane osobowe przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) i c) RODO w celu zwi±zanym z postêpowaniem o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Budowa drogi od ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu nr BZPiF.2710.23.2021 prowadzonym w trybie podstawowym ;
4) firm± podprzetwarzaj±c± dane jest platformazakupowa.pl, którego operatorem jest Open Nexus Sp. z o.o.;
5) odbiorcami Pani/Pana danych osobowych bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja postêpowania w oparciu o art. 74 oraz art. 80 ustawy Pzp ”;
6) dane mog± byæ przekazywane poza teren UE;
7) Pani/Pana dane osobowe bêd± przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia, a je¿eli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje ca³y czas trwania umowy lub przez okres wskazany w umowie o dofinansowaniu (je¿eli dotyczy).
8) obowi±zek podania przez Pani±/Pana danych osobowych bezpo¶rednio Pani/Pana dotycz±cych jest wymogiem ustawowym okre¶lonym w przepisach ustawy Pzp, zwi±zanym z udzia³em w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania okre¶lonych danych wynikaj± z ustawy Pzp;
9) w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO i nie bêd± profilowane;
10) posiada Pani/Pan:
a) na podstawie art. 15 RODO prawo dostêpu do danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych (w przypadku gdy wykonanie obowi±zków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 RODO, wymaga³oby niewspó³miernie du¿ego wysi³ku, zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od osoby, której dane dotycz±, wskazania dodatkowych informacji maj±cych na celu sprecyzowanie ¿±dania, w szczególno¶ci podania nazwy lub daty postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego);
b) na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania lub uzupe³nienia Pani/Pana danych osobowych (skorzystanie z prawa do sprostowania nie mo¿e skutkowaæ zmian± wyniku postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego ani zmian± postanowieñ umowy w zakresie niezgodnym z ustaw± Pzp oraz nie mo¿e naruszaæ integralno¶ci protoko³u oraz jego za³±czników);
c) na podstawie art. 18 RODO prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO (prawo do ograniczenia przetwarzania nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania, w celu zapewnienia korzystania ze ¶rodków ochrony prawnej lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na wa¿ne wzglêdy interesu publicznego Unii Europejskiej lub pañstwa cz³onkowskiego) - wyst±pienie z ¿±daniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 RODO, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego;
d) prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, ¿e przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotycz±cych narusza przepisy RODO;
11) nie przys³uguje Pani/Panu:
a) w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
b) prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
c) na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b) i c) RODO.

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): nie dotyczy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: BZPiF.2710.23.2021

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie

4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie

4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Tak

4.1.14.) Okre¶lenie aspektów spo³ecznych, ¶rodowiskowych lub etykiet w opisie przedmiotu zamówienia:

Zamawiaj±cy okre¶li³ wymagania dotycz±ce wydajno¶ci lub funkcjonalno¶ci, zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy

4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia s± roboty budowlane polegaj±ce na budowie drogi od ronda na ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu, zgodnie z za³o¿eniami i wytycznymi zawartymi w dokumentacjach projektowych,
w ramach zadania okre¶lonego w uchwale bud¿etowej pn.: „Budowa drogi od ronda przy ul. Pi³sudskiego do dworca PKP”.
2. Opis przedmiotu zamówienia opracowany zosta³ dla poni¿szych bran¿:
1) bran¿a drogowa,
2) bran¿a sanitarna – kanalizacja deszczowa,
3) bran¿a elektryczna – o¶wietlenie uliczne.
3. Zakres niniejszego zamówienia obejmuje wykonanie robót budowlanych w zakresie:
A. bran¿y drogowej: prace polegaj± w szczególno¶ci na budowie drogi od ronda na ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej w Rawiczu o d³ugo¶ci ok. 245,00 m. W ramach przedsiêwziêcia nale¿y wykonaæ jezdniê o nawierzchni z masy bitumicznej. Zakres opracowania obejmuje równie¿ wykonanie jednostronnego chodnika wraz z zastosowaniem barier zabezpieczaj±cych typu rurowego oraz dwóch ci±gów miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej. Odwodnienie odbywaæ siê bêdzie powierzchniowo poprzez spadki pod³u¿ne i poprzeczne do wpustów ulicznych, a dalej do projektowanej kanalizacji deszczowej.
1) Zakres robót do wykonania:
a) mechaniczne karczowanie krzaków i wyczyszczenie terenu,
b) rozbiórka elementów drogi,
c) profilowaniu i zagêszczaniu pod³o¿a,
d) wykonanie podbudowy,
e) wykonanie nawierzchni jezdni z masy bitumicznej,
f) wykonanie nawierzchni chodnika z kostki brukowej betonowej koloru szarego,
g) wykonanie nawierzchni miejsc postojowych z kostki brukowej betonowej koloru grafitowego,
h) ustawienie krawê¿ników i obrze¿y betonowych,
i) wykonanie ³awy pod krawê¿niki, obrze¿a, ¶ciek,
j) wykoñczenie studni kostk± trapezow±,
k) u³o¿enie ¶cieku ulicznego z kostki brukowej betonowej,
l) wzmocnienie skarp geokratami,
m) obsianie trawa,
n) ustawienie barier segmentowych wzd³u¿ chodnika,
o) oznakowanie drogi zgodnie ze sta³± organizacj± ruchu,
B. bran¿y sanitarnej (kanalizacja deszczowa): prace polegaj± w szczególno¶ci na budowie kanalizacji deszczowej odprowadzaj±cej wody opadowe i roztopowe z budowanej drogi od ronda na ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej.
1) Zakres robót do wykonania:
a) kana³y z rur PVC o ¶r. 200 mm i 315 mm,
b) wykonanie studzienek ¶ciekowych ulicznych betonowych,
c) wykonanie studni rewizyjnych z krêgów betonowych,
d) wykonanie próby wodnej szczelno¶ci kana³ów rurowych.
C. bran¿y elektrycznej (o¶wietlenie uliczne): prace polegaj± w szczególno¶ci na budowie o¶wietlenia drogowego w budowanej drodze od ronda na ul. Pi³sudskiego do ul. Dworcowej.
1) Zakres robót do wykonania:
a) rêczne kopanie oraz zasypywanie rowów,
b) uk³adanie kabli wielo¿y³owych,
c) monta¿ i stawienie s³upów o¶wietleniowych,
d) monta¿ opraw o¶wietlenia zewnêtrznego na s³upie, przewodów do opraw o¶wietleniowych, tabliczek bezpiecznikowych we wnêce s³upa, tabliczek informacyjnych, itd.
4. Poza robotami budowlanymi wyszczególnionymi powy¿ej w ramach zamówienia Wykonawca zobowi±zany bêdzie równie¿ do:
1) wykonania pomiarów geodezyjnych wraz z inwentaryzacj± powykonawcz± i tabel± pomiarów powykonawczych, które powinny zawieraæ:
a) d³ugo¶æ: drogi, ¶cieku, krawê¿ników, obrze¿y,
b) powierzchniê: jezdni, chodnika,
c) d³ugo¶ci poszczególnych sieci kanalizacji deszczowej (Ø 315, Ø 200), liczbê studni, wpustów,
d) liczbê latarni oraz d³ugo¶ci kabli.
2) wykonania badañ stopnia zagêszczenia pod³o¿a drogowego, które po zatwierdzeniu przez inspektora nadzoru nale¿y dostarczyæ do Urzêdu Miejskiego Gminy Rawicz,
3) opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu (wraz z uzyskaniem niezbêdnych opinii i uzgodnieñ). Kompletny projekt nale¿y przed³o¿yæ w Urzêdzie Miejskim Gminy Rawicz,
4) wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu poprzez ustawienie odpowiedniego oznakowania oraz poinformowania mieszkañców o planowanych pracach i utrudnieniach w ruchu (co najmniej na 7 dni przed zamontowaniem oznakowania pionowego dotycz±cego zabezpieczenia robót, w oparciu
o zatwierdzony projekt tymczasowej organizacji ruchu, nale¿y powiadomiæ organ zarz±dzaj±cy ruchem, zarz±dcê drogi oraz w³a¶ciwego Komendanta Policji o rozpoczêciu robót podaj±c datê ustawienia oznakowania oraz datê przywrócenia lub wprowadzenia sta³ej organizacji ruchu na drodze - Wykonawca sporz±dzi protokó³ z czynno¶ci odbiorowych),
5) wprowadzenia sta³ej organizacji ruchu poprzez ustawienie odpowiedniego oznakowania oraz poinformowania mieszkañców o planowanych pracach i utrudnieniach w ruchu (co najmniej na 7 dni przed wprowadzeniem sta³ej organizacji ruchu, w oparciu o zatwierdzony projekt, nale¿y powiadomiæ organ zarz±dzaj±cy ruchem, zarz±dcê drogi oraz w³a¶ciwego Komendanta Policji o dacie przywrócenia lub wprowadzenia sta³ej organizacji ruchu na drodze - Wykonawca przed³o¿y do Urzêdu Miejskiego Gminy Rawicz protokó³ z czynno¶ci odbiorowych, podpisany i zatwierdzony przez przedstawicieli organu zarz±dzaj±cego ruchem oraz Powiatowej Policji),
6) innych prac towarzysz±cych wykonaniu niniejszego zadania.
5. Szczegó³owy zakres zamówienia, stanowi±cy opis przedmiotu zamówienia okre¶lony zosta³ za pomoc±:
1) dokumentacji projektowych (projektu budowlanego i wykonawczego dla poszczególnych bran¿) wraz z za³±cznikami,
2) specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych (dla poszczególnych bran¿),
3) projektu sta³ej organizacji ruchu,
4) przedmiarów robót wraz z kosztorysami zerowymi (UWAGA: Rozliczenie rycza³towe. Zakres prac do wykonania niniejszego zamówienia okre¶laj± za³±czone przedmiary wraz z kosztorysami zerowymi dla poszczególnych bran¿. Przedmiary robót / kosztorysy zerowe maj± charakter orientacyjny – stanowi± jedynie dokumenty pomocnicze w celu ustalenia ceny ofertowej. Wykonawca sam dokona oceny ostatecznego zakresu w oparciu o dokumentacje projektowe
i zalecan± wizjê w terenie).
6. W przypadku rezygnacji z któregokolwiek elementu uwzglêdnionego w projekcie budowlanym kwota ulegnie zmniejszeniu.
10. Zamawiaj±cy zaleca dokonania wizji lokalnej w celu zapoznania siê z terenem przeznaczonym pod inwestycjê. Koszt dokonania wizji lokalnej ponosi Wykonawca.
11. Wybrany Wykonawca zobowi±zany bêdzie do przekazania Zamawiaj±cemu w terminie 5 dni od dnia zawarcia umowy, kosztorysów ofertowych (lub kosztorysu ofertowego) w wersji papierowej i elektronicznej (PDF, ATH, wersja szczegó³owa) na bazie których zosta³a skalkulowana cena oferty.
12. Niniejsze zamówienie jest w czê¶ci dofinansowane ze ¶rodków Rz±dowego Funduszu Rozwoju Dróg.
13. Pozosta³e wymagania w zakresie przedmiotu zamówienia zosta³y okre¶lone w rozdziale III SWZ.

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 45233140-2 - Roboty drogowe

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45000000-7 - Roboty budowlane

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê

45110000-1 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne

45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowê i roboty ziemne

45230000-8 - Roboty budowlane w zakresie budowy ruroci±gów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu

45232130-2 - Roboty budowlane w zakresie ruroci±gów do odprowadzania wody burzowej

45233000-9 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg

45233120-6 - Roboty w zakresie budowy dróg

45233200-1 - Roboty w zakresie ró¿nych nawierzchni

45233290-8 - Instalowanie znaków drogowych

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 10 miesi±ce

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Tak

4.2.14.) Przedmiot, wielko¶æ lub zakres oraz warunki zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: 1. Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zamówieñ, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 w zwi±zku z art. 305 pkt 1 ustawy stanowi±cych nie wiêcej ni¿ 50% warto¶ci zamówienia podstawowego i polegaj±cych na powtórzeniu podobnych robót budowlanych, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego. W ramach tego zamówienia Zamawiaj±cy zleci wykonanie robót budowlanych nie objêtych zamówieniem podstawowym w zakresie wykonania nastêpuj±cych prac: roboty rozbiórkowe i ziemne, roboty zwi±zane z odwodnieniem, roboty elektryczne i nawierzchniowe, oznakowanie oraz inne prace towarzysz±ce pe³nemu i prawid³owemu wykonaniu niniejszego zamówienia.
2. Zamówienie, o którym mowa w pkt 1 zostanie udzielone na nastêpuj±cych warunkach:
1) zamówienie zostanie udzielone po przeprowadzonych negocjacjach z Wykonawc±, któremu zosta³o udzielone zamówienie podstawowe,
2) Wykonawca zapewni nie gorszy standard wykonania zamówienia udzielonego w trybie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp ni¿ zamówienia podstawowego,
3) zamówienie zostanie udzielone, gdy Zamawiaj±cy zdecyduje o realizacji prac, o których mowa w pkt 1,
4) zamówienie, o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zostanie udzielone w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,
5) termin wykonania zamówienia, o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp zostanie ustalony przez Zamawiaj±cego przed przyst±pieniem do negocjacji.

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: 1. Zamawiaj±cy wybierze ofertê najkorzystniejsz± na podstawie kryteriów oceny ofert okre¶lonych w rozdziale XIX SWZ.
2. Zamawiaj±cy w oparciu o art. 253 ust. 1 pkt. 1 ustawy Pzp sporz±dzi streszczenie oceny i porównania z³o¿onych ofert zawieraj±cych punktacjê przyznan± ofertom w ka¿dym kryterium oceny i ³±czn± punktacjê zgodnie ze wzorami zawartymi w rozdziale XIX SWZ.
3. Przy wyborze oferty Zamawiaj±cy bêdzie kierowa³ siê ni¿ej okre¶lonymi kryteriami (przy za³o¿eniu, ¿e 1% = 1 pkt).

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60,00

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: przed³u¿enie okresu gwarancji jako¶ci i rêkojmi

4.3.6.) Waga: 40,00

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak

5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:

Art. 109 ust. 1 pkt 4

Art. 109 ust. 1 pkt 10

5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.

Warunki udzia³u w postêpowaniu:
1) w zakresie zdolno¶ci do wystêpowania w obrocie gospodarczym: Zamawiaj±cy nie stawia warunku w powy¿szym zakresie.
2) w zakresie uprawnieñ do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów: Zamawiaj±cy nie stawia warunku w powy¿szym zakresie.
3) w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej: Zamawiaj±cy nie stawia warunku w powy¿szym zakresie.
4) w zakresie zdolno¶ci technicznej lub zawodowej:
O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê Wykonawcy, którzy: wyka¿±, ¿e nie wcze¶niej ni¿ w okresie ostatnich 5 lat a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – w tym okresie zrealizowa³ co najmniej jedno zamówienie zwi±zane z wykonaniem nawierzchni asfaltowej o powierzchni nie mniejszej ni¿ 600,00 m2 oraz co najmniej jedno zamówienie zwi±zane z wykonaniem nawierzchni z kostki brukowej betonowej o powierzchni nie mniejszej ni¿ 600,00 m2.
Wy¿ej wskazany okres 5 lat liczy siê wstecz od dnia w którym up³ywa termin sk³adania ofert.
Zamawiaj±cy dopuszcza w celu spe³nienia warunków udzia³u w postêpowaniu, aby Wykonawca wykaza³ wykonanie ww. robót budowlanych w jednym zamówieniu lub w ramach osobnych dwóch zamówieñ (przez jedno osobne zamówienie nale¿y rozumieæ jedn± robotê budowlan± w ramach jednej umowy/zlecenia czy te¿ kontraktu).

5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1) W celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia Wykonawcy z udzia³u w postêpowaniu, o których mowa w art. 273 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, Zamawiaj±cy ¿±da nastêpuj±cych o¶wiadczeñ i dokumentów;
a) o¶wiadczenia wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, o braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1076 i 1086), z innym wykonawc±, który z³o¿y³ odrêbn± ofertê, ofertê czê¶ciow± albo o¶wiadczenia o przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzaj±cymi przygotowanie oferty, oferty czê¶ciowej lub wniosku o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu niezale¿nie od innego wykonawcy nale¿±cego do tej samej grupy kapita³owej – wzór o¶wiadczenia stanowi za³±cznik nr 6 do SWZ,
b) odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy, sporz±dzonych nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji;
2) Zamawiaj±cy ¿±da od Wykonawcy, który polega na zdolno¶ciach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostêpniaj±cych zasoby, zgodnie z zapisami art. 119 ustawy Pzp, przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów wymienionych w pkt. 1) lit. b)
3) Informacja dla podmiotów zagranicznych wynikaj±ca z zapisów „Rozporz±dzenia w sprawie podmiotowych ¶rodków dowodowych”
a) Je¿eli wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast: odpisu albo informacji z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej, o których mowa w pkt. 1) lit. b) – sk³ada dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, potwierdzaj±ce odpowiednio, ¿e: nie otwarto jego likwidacji, nie og³oszono upad³o¶ci, jego aktywami nie zarz±dza likwidator lub s±d, nie zawar³ uk³adu z wierzycielami, jego dzia³alno¶æ gospodarcza nie jest zawieszona ani nie znajduje siê on w innej tego rodzaju sytuacji wynikaj±cej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach miejsca wszczêcia tej procedury. Dokument lub dokumenty, powinny byæ wystawione nie wcze¶niej ni¿ 3 miesi±ce przed ich z³o¿eniem.
b) Je¿eli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, nie wydaje siê dokumentów, o których wy¿ej mowa zastêpuje siê je odpowiednio w ca³o¶ci lub w czê¶ci dokumentem zawieraj±cym odpowiednio o¶wiadczenie wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub o¶wiadczenie osoby, której dokument mia³ dotyczyæ, z³o¿one pod przysiêg±, lub, je¿eli w kraju, w którym wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania nie ma przepisów o o¶wiadczeniu pod przysiêg±, z³o¿one przed organem s±dowym lub administracyjnym, notariuszem, organem samorz±du zawodowego lub gospodarczego, w³a¶ciwym ze wzglêdu na siedzibê lub miejsce zamieszkania wykonawcy.

5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: W celu potwierdzenia spe³nienia przez Wykonawcê ww. warunków udzia³u w postêpowaniu, o których mowa w art. 273 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Zamawiaj±cy ¿±da nastêpuj±cych dokumentów: wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcze¶niej ni¿ w okresie ostatnich 5 lat, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, warto¶ci, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zosta³y wykonane, oraz za³±czeniem dowodów okre¶laj±cych, czy te roboty budowlane zosta³y wykonane nale¿ycie, przy czym dowodami, o których mowa, s± referencje b±d¼ inne dokumenty sporz±dzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zosta³y wykonane, a je¿eli wykonawca z przyczyn niezale¿nych od niego nie jest w stanie uzyskaæ tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty; wzór wykazu stanowi za³±cznik nr 7 do SWZ,
Wy¿ej wskazany okres 5 lat liczy siê wstecz od dnia w którym up³ywa termin sk³adania ofert

5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:

Wykonawca zobowi±zany jest do z³o¿enia ni¿ej podanych dokumentów:
a) Formularz ofertowy, zgodnie z za³±cznikiem nr 1 do SWZ
b) O¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczenia z postêpowania, zgodnie z za³±cznikiem nr 3 do SWZ – w przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców, o¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczenia sk³ada ka¿dy z Wykonawców,
c) O¶wiadczenie o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu - zgodnie z za³±cznikiem nr 2 do SWZ – w przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców, o¶wiadczenie sk³adane jest przez Wykonawcê wykazuj±cego spe³nienie warunku,
d) Pe³nomocnictwo upowa¿niaj±ce do z³o¿enia oferty, o ile ofertê sk³ada pe³nomocnik,
e) Pe³nomocnictwo do reprezentowania w postêpowaniu Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienie – dotyczy ofert sk³adanych przez Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, o których mowa w rozdziale XI SWZ,
f) Orygina³ dokumentu porêczenia lub gwarancji wadialnej – zgodny z wymaganiami zawartymi w rozdziale XV SWZ,
g) Zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego zasoby zgodnie z za³±cznikiem nr 5 SWZ - je¿eli Wykonawca w celu potwierdzenia spe³nienia warunków udzia³u polega na zdolno¶ciach lub sytuacji podmiotów udostêpniaj±cych zasoby wraz z zobowi±zaniem sk³ada o¶wiadczeniem o niepodleganiu wykluczeniu z postêpowaniu tego podmiotu oraz o¶wiadczeniem o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu w zakresie w jakim Wykonawca powo³uje siê na jego zasoby
h) O¶wiadczenie Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia okre¶laj±ce, które roboty wykonuj± poszczególni wykonawcy - zgodnie z za³±cznikiem nr 4 do SWZ – w przypadku wspólnego ubiegania siê o zamówienie przez Wykonawców.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie

6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Tak

6.4.1) Informacje dotycz±ce wadium:

1. Ka¿dy Wykonawca przystêpuj±cy do przetargu jest obowi±zany wnie¶æ wadium w wysoko¶ci 15.000 z³ brutto.
2. Wadium musi obejmowaæ ca³y okres zwi±zania ofert± i mo¿e byæ wniesione: w pieni±dzu, gwarancjach bankowych, gwarancjach ubezpieczeniowych, porêczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9.11. 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci.
3. W przypadku wyboru wp³aty wadium w pieni±dzu nale¿y je wnie¶æ przelewem na rachunek bankowy Zamawiaj±cego PKO Bank Polski S.A. 36 1020 4027 0000 1402 1525 1769.
Przy wnoszeniu wadium Wykonawca winien na blankiecie przelewu powo³aæ siê na nazwê zadania podan± przez Zamawiaj±cego.
Wydanie polecenia przelewu nie jest jednoznaczne z wniesieniem, dokonaniem zap³aty okre¶lonej kwoty wadium. O uznaniu przez Zamawiaj±cego, ¿e wadium w pieni±dzu wp³acono w wymaganym terminie, decyduje data i godzina wp³ywu ¶rodków na wskazany wy¿ej rachunek Zamawiaj±cego.
4. Je¿eli Wykonawca wnosi wadium w innej formie ni¿ pieniê¿na tj. w formie gwarancji lub porêczenia, Wykonawca przekazuje Zamawiaj±cemu orygina³ gwarancji lub porêczenia, w postaci elektronicznej podpisany przez osobê lub osoby uprawnione ze strony gwaranta / porêczyciela przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej za po¶rednictwem Platformy na stronie internetowej prowadzonego postêpowania, o której mowa w rozdziale I SWZ.
Z tre¶ci gwarancji winno wynikaæ bezwarunkowe, na ka¿de ¿±danie zg³oszone przez Zamawiaj±cego w terminie zwi±zania ofert±, zobowi±zanie gwaranta/porêczyciela do wyp³aty Zamawiaj±cemu pe³nej kwoty wadium we wszystkich okoliczno¶ciach okre¶lonych w ustawie Prawo zamówieñ publicznych - art. 98 ust. 6 ustawy Pzp.
5. Wadium we wszystkich dopuszczonych formach wnosi siê przed up³ywem terminu sk³adania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia up³ywu terminu zwi±zania ofert±, z wyj±tkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust.1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 ustawy Pzp.
6. Pozosta³e szczegó³owe informacje dotycz±ce wadium zawarto w rozdziale XV SWZ oraz wynikaj± z ustawy Pzp.

6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak

6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:

1. Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia.
2. Podmioty wystêpuj±ce wspólnie ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za niewykonanie lub nienale¿yte wykonanie zamówienia.
3. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia ustanawiaj± pe³nomocnika do reprezentowania ich w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postêpowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Ustanowiony pe³nomocnik pozostaje w kontakcie z Zamawiaj±cym w toku postêpowania: zwraca siê do Zamawiaj±cego z wszelkimi sprawami i do niego Zamawiaj±cy kieruje informacje, korespondencjê itp. Pe³nomocnictwo winno byæ za³±czone do oferty.
4. Przepisy Prawa zamówieñ publicznych dotycz±ce Wykonawcy stosuje siê odpowiednio do Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienia.
5. Warunek dotycz±cy uprawnieñ do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej lub zawodowej, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, jest spe³niony, je¿eli co najmniej jeden z wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia posiada uprawnienia do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej lub zawodowej i zrealizuje roboty budowlane, dostawy lub us³ugi, do których realizacji te uprawnienia s± wymagane.
W odniesieniu do warunków dotycz±cych wykszta³cenia, kwalifikacji zawodowych lub do¶wiadczenia wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia mog± polegaæ na zdolno¶ciach tych z wykonawców, którzy wykonaj± roboty budowlane lub us³ugi, do realizacji których te zdolno¶ci s± wymagane.
W przypadku, o którym mowa w niniejszym punkcie, wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia do³±czaj± do oferty o¶wiadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub us³ugi wykonaj± poszczególni wykonawcy, zgodnie z za³±cznikiem nr 4 do SWZ.
6. W odniesieniu do warunków okre¶lonych w rozdziale VIII SWZ, wymagania te musz± byæ spe³nione wspólnie przez Wykonawców sk³adaj±cych ofertê w postêpowaniu (nie musi spe³niaæ osobno ka¿dy z wykonawców sk³adaj±cych ofertê wspóln±). Na ich potwierdzenie nale¿y z³o¿yæ dokumenty okre¶lone w pkt 5 rozdzia³u IX SWZ.
7. Ka¿dy z Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie zobowi±zany jest do wykazania brak podstaw do wykluczenia z postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego. W takim przypadku o¶wiadczenia i/lub dokumenty wymienione w rozdziale IX SWZ sk³ada ka¿dy z Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie. Dokumenty te potwierdzaj± spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu oraz brak podstaw wykluczenia w zakresie, w którym ka¿dy z wykonawców wykazuje spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu oraz brak podstaw wykluczenia.

6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunków ich wprowadzenia zosta³y zawarte w paragrafie 15 projektu umowy stanowi±cym za³±cznik do SWZ

7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Tak

7.6.) Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce wymagania zwi±zane z realizacj± zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okoliczno¶ciach, o których mowa w art. 95 ustawy

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin sk³adania ofert: 2021-10-26 10:00

8.2.) Miejsce sk³adania ofert: https://platformazakupowa.pl/transakcja/516696

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2021-10-26 10:15

8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2021-11-24

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.