Ogłoszenie z dnia 2023-01-12
Powiązane ogłoszenia:
- 2022/BZP 00492686/01 - Ogłoszenie z dnia 2022-12-13
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Usługi w zakresie prania wodnego, czyszczenia chemicznego, dezynfekcji trzewików - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniem i maglowaniem na potrzeby 32 WOG w Zamościu
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: 32 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Zamościu
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 061402337
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Wojska Polskiego 2F
1.5.2.) Miejscowość: Zamość
1.5.3.) Kod pocztowy: 22-400
1.5.4.) Województwo: lubelskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL812 - Chełmsko-zamojski
1.5.7.) Numer telefonu: 261 181 536
1.5.8.) Numer faksu: 261 181 607
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: 32wog.zampub@ron.mil.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.32wog.wp.mil.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://portal.smartpzp.pl/32wog1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inny zamawiający
Wojskowa Jednostka Budżetowa
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Obrona
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Usługi w zakresie prania wodnego, czyszczenia chemicznego, dezynfekcji trzewików - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniem i maglowaniem na potrzeby 32 WOG w Zamościu2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-b3af5ee2-7ad9-11ed-b4ea-f64d350121d2
2.5.) Numer ogłoszenia: 2023/BZP 00025597
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2023-01-12
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00086277/23/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.11 Usługa prania i czyszczenia
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00492686
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: ZP/TP/79/2022
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.3.) Wartość zamówienia: 101617,81 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia są Usługi w zakresie prania wodnego w ilości 3600 kg, czyszczenia chemicznego w ilości 300 kg, dezynfekcji trzewików w ilości 300 par - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniem i maglowaniem, wraz z transportem na potrzeby 32 WOG Zamość, Grupa Zabezpieczenia Zamość.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, części nr 2, części nr 3, części nr 4 określają:
1) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, 2, 3, 4 – stanowiący Załącznik nr 1 do SWZ;
2) Wykaz przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, sposób składania i pakowania oraz rodzaj zastosowanej usługi (technologii) – stanowiący Załącznik nr 2 do SWZ;
3) Zestawienie jednostkowej średniej wagi przedmiotów umundurowania
i wyekwipowania dla celów rozliczeniowych – stanowiący Załącznik nr 3 do SWZ;
4.5.3.) Główny kod CPV: 98310000-9 - Usługi prania i czyszczenia na sucho
4.5.5.) Wartość części: 20665,85 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia są Usługi w zakresie prania wodnego w ilości 4800 kg, czyszczenia chemicznego w ilości 370 kg, dezynfekcji trzewików w ilości 300 par - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniemi maglowaniem, wraz z transportem na potrzeby 32 WOG Zamość, Grupa Zabezpieczenia Lublin.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, części nr 2, części nr 3, części nr 4 określają:
1) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, 2, 3, 4 – stanowiący Załącznik nr 1 do SWZ;
2) Wykaz przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, sposób składania i pakowania oraz rodzaj zastosowanej usługi (technologii) – stanowiący Załącznik nr 2 do SWZ;
3) Zestawienie jednostkowej średniej wagi przedmiotów umundurowania
i wyekwipowania dla celów rozliczeniowych – stanowiący Załącznik nr 3 do SWZ;
4.5.3.) Główny kod CPV: 98310000-9 - Usługi prania i czyszczenia na sucho
4.5.5.) Wartość części: 27026,18 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia są Usługi w zakresie prania wodnego w ilości 4600 kg, czyszczenia chemicznego w ilości 360 kg, dezynfekcji trzewików w ilości 305 par - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniemi maglowaniem, wraz z transportem na potrzeby 32 WOG, Grupa Zabezpieczenia Chełm.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, części nr 2, części nr 3, części nr 4 określają:
1) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, 2, 3, 4 – stanowiący Załącznik nr 1 do SWZ;
2) Wykaz przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, sposób składania i pakowania oraz rodzaj zastosowanej usługi (technologii) – stanowiący Załącznik nr 2 do SWZ;
3) Zestawienie jednostkowej średniej wagi przedmiotów umundurowania
i wyekwipowania dla celów rozliczeniowych – stanowiący Załącznik nr 3 do SWZ;
4.5.3.) Główny kod CPV: 98310000-9 - Usługi prania i czyszczenia na sucho
4.5.5.) Wartość części: 29664,80 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia Usługi w zakresie prania wodnego w ilości 3600 kg, czyszczenia chemicznego w ilości 300 kg, dezynfekcji trzewików w ilości 250 par - przedmiotów umundurowania, wyekwipowania oraz bielizny wraz z prasowaniemi maglowaniem, wraz z transportem na potrzeby 32 WOG, Grupa Zabezpieczenia Hrubieszów.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, części nr 2, części nr 3, części nr 4 określają:
1) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w zakresie części nr 1, 2, 3, 4 – stanowiący Załącznik nr 1 do SWZ;
2) Wykaz przedmiotów zaopatrzenia mundurowego, sposób składania i pakowania oraz rodzaj zastosowanej usługi (technologii) – stanowiący Załącznik nr 2 do SWZ;
3) Zestawienie jednostkowej średniej wagi przedmiotów umundurowania
i wyekwipowania dla celów rozliczeniowych – stanowiący Załącznik nr 3 do SWZ;
4.5.3.) Główny kod CPV: 98310000-9 - Usługi prania i czyszczenia na sucho
4.5.5.) Wartość części: 24260,98 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 19992,42 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 19992,42 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 19992,42 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PLATINUM D. ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 5632412395
7.3.3) Ulica: Okszowska 52
7.3.4) Miejscowość: Chełm
7.3.5) Kod pocztowy: 22-100
7.3.6.) Województwo: lubelskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
jakie przetargi wygrała firma
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-01-05
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 19992,42 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-12-298.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 26209,57 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 26209,57 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 26209,57 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PLATINUM D. ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 5632412395
7.3.3) Ulica: Okszowska 52
7.3.4) Miejscowość: Chełm
7.3.5) Kod pocztowy: 22-100
7.3.6.) Województwo: lubelskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
jakie przetargi wygrała firma
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-01-05
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 26209,57 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-12-298.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 27575,86 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 27575,86 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 27575,86 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PLATINUM D. ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 5632412395
7.3.3) Ulica: Okszowska 52
7.3.4) Miejscowość: Chełm
7.3.5) Kod pocztowy: 22-100
7.3.6.) Województwo: lubelskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
jakie przetargi wygrała firma
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-01-05
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 27575,86 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-12-298.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 1
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 1
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 27575,86 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 27575,86 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 27575,86 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 4)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: PLATINUM D. ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 5632412395
7.3.3) Ulica: Okszowska 52
7.3.4) Miejscowość: Chełm
7.3.5) Kod pocztowy: 22-100
7.3.6.) Województwo: lubelskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
dane rejestrowe
i kontaktowe firmy
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
jakie przetargi wygrała firma
PLATINUM D.ŚMIGASIEWICZ I WSPÓLNICY SPÓŁKA JAWNA
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 4)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2023-01-05
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 27575,86 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej:
do 2023-12-298.4.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
INNE PRZETARGI Z ZAMOŚCIA
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. Kalinowice na dz. nr geod. 6/70.
- Przebudowa mostu drewnianego przy Nowej Bramie Lubelskiej w Zamościu
- Dostawa materiałów budowlanych dla 32 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Zamościu do miejscowości Zamość, Lublin, Chełm, Hrubieszów, Jawidz na 2025 rok.
- Dostawa produktów leczniczych
- Remont pokrycia dachowego na budynku Akademii Zamojskiej przy ul. Hrubieszowskiej 24 w Zamość
- Dostawa podłoży mikrobiologicznych, odczynników chemicznych, wzorców, testów, surowic i materiałów pomocniczych
więcej: przetargi w Zamościu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Usługi w zakresie prania, dezynfekcji, sterylizacji, maglowania, prasowania i reperacji bielizny szpitalnej oraz wynajmu bielizny, transportu, załadunku i wyładunku u Zamawiającego
- ŚWIADCZENIE KOMPLEKSOWYCH USŁUG PRALNICZYCH OD 01.07.2025 DO 31.12.2025
- Usługa prania dla Zakładu Karnego w Tarnowie oraz Oddziału Zewnętrznego w Tarnowie-Mościach
- Wykonywanie usług sprzątania i utrzymywania czystości w obiektach mieszczących komórki organizacyjne Sądu Rejonowego w Piasecznie
- Świadczenie usług pralniczych dla Domu Pomocy Społecznej w Bielawie
- Usługi pralnicze na rzecz Aresztu Śledczego w Gliwicach
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.