eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi InowłódzKompleksowa termomodernizacja, w tym instalacja paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną budynku PSP PG w Inowłodzu

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-07-27

Inowłódz: Kompleksowa termomodernizacja, w tym instalacja paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną budynku PSP PG w Inowłodzu
Numer ogłoszenia: 165871 - 2016; data zamieszczenia: 27.07.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Inowłódz , ul. Spalska 2, 97-215 Inowłódz, woj. łódzkie, tel. (044) 710 12 33, faks (044) 710 12 33.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.inowlodz.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Kompleksowa termomodernizacja, w tym instalacja paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną budynku PSP PG w Inowłodzu.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące swym zakresem wykonanie termomodernizacji obiektów użyteczności publicznej budynku Publicznej Szkoły Podstawowej, Publicznego Gimnazjum i Sali gimnastycznej w Inowłodzu obejmujący rozbudowę kotłowni olejowej poprzez montaż powietrznej pompy ciepła wraz z zasilającymi je panelami fotowoltaicznymi oraz docieplenie ścian i stropodachów. 2. Zakres zamówienia obejmuje: - Docieplenie: ścian zewnętrznych - styropianem, dachu hali sportowej - styropapą, stropodachów - granulatem z wełny mineralnej, stropu pod strychem - styropianem twardym. - Montaż pomp ciepła wraz z osprzętem zasilających instalację centralnego ogrzewania oraz blok przygotowania c.w.u. - Modernizację instalacji centralnego ogrzewania z doborem grzejników i orurowania. - Montaż elektrowni fotowoltaicznej wraz z zabudową: modułów PV, kabli łączących poszczególne generatory słoneczne oraz falowniki, montaż układu zasilania w energie elektryczną dla zestawu pomp ciepła oraz montaż uziemienia ochronnego dla instalacji fotowoltaicznych. UWAGA: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz zakresu prac stanowią: ZAŁĄCZNIK nr 8 do SIWZ, dokumentacja projektowa, przedmiary robót oraz STWiORB stanowiące załączniki do niniejszej SIWZ. 3. Wszędzie tam, gdzie w dokumentacji przetargowej mogą wystąpić nazwy producenta, modelu, symbole, znaki towarowe patentów lub pochodzenia materiałów i urządzeń lub norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia dane mają charakter przykładowy. 4. Niezależnie od powyższego Zamawiający dopuszcza ujęcie w ofercie, a w konsekwencji zastosowanie materiałów, urządzeń, norm itd. równoważnych w odniesieniu do opisanych w dokumentacji przetargowej. Jako równoważne Zamawiający będzie uznawał materiały, urządzenia, normy, systemy odniesienia itd. posiadające parametry jakościowe, techniczne, eksploatacyjne albo funkcjonalne nie gorsze od tych, które zastępują. Powyższe znajduje uzasadnienie w zapisach Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi uchylonej Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (np. sygn. akt KIO/UZP 254/08), orzecznictwie ETS np. ETS - C 359/93 KE przeciw Holandii w sprawie UNIX, lub postanowienie C 59/00 z 3 grudnia 2001 roku, informatorze UZP - (Zamówienia publiczne w orzecznictwie, zeszyt orzeczniczy nr 1, Warszawa 2008, s. 40), Przewodniku dla Beneficjenta dostępnym pod adresem internetowym: http://www.mos.gov.pl/g2/big/2010_02/effa1933d7fb6e915cd31b06f96ff860.pdf). 5. Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia instrukcji eksploatacji (użytkowania) i przeszkolenia minimum 2 pracowników obsługi. Z przeszkolenia należy sporządzić protokół z wyszczególnieniem co było przedmiotem szkolenia i przekazać instrukcję. UWAGA: Zamawiający zaleca odbycie wizji lokalnej na miejscu realizacji przedmiotu zamówienia w celu oceny na własną odpowiedzialność, koszt i ryzyko, wszystkich czynników koniecznych do przygotowania oferty, wyceny zamówienia i podpisania umowy.

II.1.5)

V przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje możliwość udzielania zamówień uzupełniających w wysokości odpowiadającej nie więcej niż 5% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Ewentualne błędy i pominięcia w przedmiarze nie będą stanowiły podstawy do udzielenia zamówień uzupełniających

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.21.00 - Roboty w zakresie kopania rowów 45.45.00.00 - Roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe 44.16.31.20 - Rury grzewcze odległościowe 45.33.00.00 - Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne 45.33.11.00 - Instalowanie centralnego ogrzewania 45.33.11.10 - Instalowanie kotłów 45.26.12.15 - Pokrywanie dachów panelami ogniw słonecznych 45.31.00.00 - Roboty instalacyjne elektryczne 45.31.23.10 - Ochrona odgromowa .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2016.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda w niniejszym postępowaniu wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona oceny spełnienia warunku na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 44 ustawy Pzp

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał roboty odpowiadające swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia. Za roboty budowlane odpowiadające swoim rodzajem i wartością robotom stanowiącym przedmiot zamówienia Zamawiający będzie uważał co najmniej jednej roboty budowlanej polegającej na: 1. wykonaniu (w ramach dwóch odrębnych zadań inwestycyjnych) -(pierwsza robota) termomodernizacji budynku, -(druga robota) montażu pomp ciepła wraz z układem fotowoltaicznym o łącznej wartości obu zadań nie mniejszej niż 800.000,00 (osiemset tysięcy) zł brutto LUB 2. wykonaniu (w ramach jednego zadania inwestycyjnego)termomodernizacji, montażu pomp ciepła wraz z układem fotowoltaicznym o wartości inwestycji nie mniejszej niż 800.000,00 (osiemset tysięcy) zł brutto. UWAGA: Dowodami, o których mowa są dokumenty wymienione w §1 ust. 2 pkt. 3 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać Zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (tj. poświadczenie lub inne dokumenty jeżeli z uzasadnionych przyczyn o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać poświadczenia). W przypadku, gdy Wykonawca wskazuje w wykazie dostawy wykonane na rzecz Zamawiającego, nie ma obowiązku przedkładania w/w dowodów. Zamawiający dokona oceny spełnienia warunku na podstawie wykazu robót budowlanych (wzór w załączeniu do SIWZ) z załączeniem dowodów dot. najważniejszych robót budowlanych (o których mowa wyżej), potwierdzających należyte wykonanie zamówienia oraz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 44 ustawy Pzp

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona oceny spełnienia warunku na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 44 ustawy Pzp

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia warunek, jeżeli wykaże, iż dysponuje lub będzie dysponował osobami zdolnymi do kierowania robotami budowlanymi: A. Kierownik budowy, który posiada: - stosowne uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń lub odpowiadające im równoważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów - min. 5-letnie doświadczenie zawodowe, w tym wykonania co najmniej jednej termomodernizacji budynku o wartości nie mniejszej niż 200.000,00 zł brutto; B. Kierownik robót elektrycznych, który posiada: - stosowne uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności sieci, instalacji urządzeń elektrycznych bez ograniczeń lub odpowiadające im równoważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; - min. 2-letnie doświadczenie zawodowe, w tym wykonania co najmniej jednej inwestycji związanej z wykonaniem i uruchomieniem instalacji fotowoltaicznej C. Kierownik robót instalacyjnych, który posiada: - stosowne uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych lub odpowiadające im równoważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; - min. 2-letnie doświadczenie zawodowe, w tym wykonania co najmniej jednej inwestycji związanej z montażem pompy ciepła wraz z układem fotowoltaicznym. D. Instalator, który posiada: - certyfikat UDT potwierdzający posiadanie kwalifikacji do instalowania odnawialnych źródeł energii w zakresie systemów fotowoltaicznych. - certyfikat UDT potwierdzający posiadanie kwalifikacji do instalowania odnawialnych źródeł energii w zakresie instalacji pomp ciepła. - certyfikat dla personelu potwierdzający posiadane kwalifikacje w zakresie kontroli szczelności, odzysku, instalacji, konserwacji lub serwisowaniu, likwidacji wydany zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (F-gazy). UWAGA: Osoba odpowiedzialna za kierowanie robotami budowlanymi (Kierownik Budowy) powinna posiadać ważne uprawnienia niezbędne do wykonywania prac określonych w dokumentacji lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane w zakresie obejmującym przedmiot zamówienia. Uprawnienia, o których mowa wyżej winny być zgodne z Prawem budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 290). Zamawiający będzie liczył doświadczenie zawodowe (5-letnie, 2-letnie) od dnia otrzymania uprawnień. Zamawiający dopuszcza równoważne kwalifikacje, zdobyte w innych państwach, na zasadach określonych w ustawie Prawo budowlane, z uwzględnieniem postanowień ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2016 r., poz. 65). Zamawiający uzna wskazany warunek za spełniony także wówczas, gdy Wykonawca wykaże dysponowanie osobami, posiadającymi łącznie wyżej wymienione uprawnienia. Zamawiający dokona oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu na podstawie wykazu osób (wzór w załączeniu do SIWZ) oraz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art. 44 ustawy Pzp

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca udowodni, iż posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 500.000,00 zł (pięćset tysięcy złotych); 2. Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli Wykonawca wykaże się posiadaniem opłaconej polisy a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę minimum 500.000,00 zł (pięćset tysięcy złotych) - w przypadku braku potwierdzenia w treści polisy opłaty, należy załączyć dokumenty, które będą potwierdzać ten fakt. Zamawiający dokona oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu na podstawie przedłożonej informacji z banku lub SKOK, na podstawie przedłożonej opłaconej polisy lub innego dokumentu oraz oświadczenia o spełnieniu warunków, o którym mowa w art. 44 ustawy Pzp

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy, na zasoby innych podmiotów przedkłada następujące dokumenty dotyczące podmiotów, zasobami których będzie dysponował wykonawca:

  • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową innego podmiotu, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że inny podmiot jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1) Wypełniony i podpisany Formularz Ofertowy - (ZAŁĄCZNIK nr 1 do SIWZ). 2) Oryginalne zobowiązanie do oddania do dyspozycji niezbędnych zasobów - jeżeli dotyczy. 3) Pełnomocnictwo - jeżeli dotyczy.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Termin gwarancji - 10

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zamawiający zgodnie z art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość dokonania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie, której dokonano wyboru Wykonawcy. 2. Szczegółowe warunki dot. zmiany postanowień zawartej umowy, zostały określone we wzorze umowy (ZAŁĄCZNIK nr 7 do SIWZ).

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.inowlodz.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Inowłódz, ul. Spalska 2, 97-215 Inowłódz.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 19.08.2016 godzina 10:00, miejsce: Urząd Gminy Inowłódz, ul. Spalska 2, 97-215 Inowłódz. Punkt Obsługi Interesanta.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamawiający zamierza finansować zadanie w części ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa IV Gospodarka niskoemisyjna, Działanie IV.2 Termomodernizacja budynków, Poddziałanie IV.2.2 Termomodernizacja budynków.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: tak

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.