eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 2043/16
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2016-11-10
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 2043/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Sylwia Jankowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 listopada 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 października 2016 r. przez
wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe i Handlowe „AGROBEX” Sp.
z o.o., ul. Kochanowskiego 7, 60-845 Pozna
ń
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
AQUANET S.A., ul. Dolna Wilda
126, 61-492 Pozna
ń oraz Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o.,
ul. Matejki 57, 60-770 Pozna
ń, reprezentowanego przez Zarząd Komunalnych Zasobów
Lokalowych Sp. z o.o., ul. Matejki 57, 60-770 Pozna
ń

orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe
i Handlowe „AGROBEX” Sp. z o.o., ul. Kochanowskiego 7, 60-845 Poznań, i:

2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe i Handlowe „AGROBEX” Sp. z o.o.,
ul. Kochanowskiego 7, 60-845 Poznań tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe i Handlowe
„AGROBEX” Sp. z o.o., ul. Kochanowskiego 7, 60-845 Poznań na rzecz
zamawiającego: AQUANET S.A., ul. Dolna Wilda 126, 61-492 Poznań oraz Zarząd
Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o., ul. Matejki 57, 60-770 Poznań,
reprezentowanego przez Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o.,
ul. Matejki 57, 60-770 Poznań kwotę
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na wyrok – w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w
Poznaniu.


Przewodnicz
ący: ………………………………..



Sygn. akt KIO 2043/16

U z a s a d n i e n i e

Zamawiaj
ący – AQUANET S.A. oraz Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp.
z o.o. z siedzibami w Poznaniu, reprezentowany przez Zarząd Komunalnych Zasobów
Lokalowych Sp. z o.o. – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na wybudowanie dwóch budynków mieszkalnych
wielorodzinnych oraz wybudowanie sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie
z dokumentacją projektową przy ul. Dymka w Poznaniu, na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawa Pzp”, „Pzp” lub
„ustawa”.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
poz. 144297 z 19.07.2016 r.

Odwołuj
ący – Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe i Handlowe „AGROBEX” Sp.
z o.o. z siedzibą Poznaniu – wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego, zarzucając bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego.
Wskazał, że postępowanie Zamawiającego narusza art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp,
ponieważ oferta złożona przez Odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny, ponadto
narusza art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp w związku z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, ponieważ złożenie oferty nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu przepisów tej ustawy.
Uzasadnienie odwołania
Pismem z dnia 26 października 2016 r., otrzymanym w tym dniu przez Odwołującego,
Zamawiający poinformował, że:
a) na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp odrzucił ofertę Odwołującego z tego powodu,że rzekomo oferta „w zakresie wykonania sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej
zawiera rażąco niską cenę”,
b) na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp odrzucił ofertę Odwołującego z tego powodu,że rzekomo jej złożenie ma stanowić czyn nieuczciwej konkurencji.

I. Ustosunkowując się do stwierdzenia Zamawiającego, że oferta Odwołującego
podlega odrzuceniu, bo rzekomo, cytat: „w zakresie wykonania sieci wodociągowych
i kanalizacji sanitarnej zawiera rażąco niską cenę”, Odwołujący podał, co następuje.
I. 1. Zamawiający nie zarzuca Odwołującemu, że jego oferta zawiera rażąco niską
cenę, lecz zarzuca, że rzekomo oferta Odwołującego „w zakresie wykonania sieci
wodociągowych i kanalizacji sanitarnej zawiera rażąco niską cenę”. Zamawiający wskazuje
jedynie na część zaoferowanej ceny. Nie kwalifikuje jako rażąco niskiej ceny całej ceny
zaoferowanej za cały przedmiot zamówienia, lecz jedynie część składową tej ceny,
dotyczącą wykonania sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej.
Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (w brzmieniu obowiązującym
przed jego nowelizacją dokonaną z dniem 28 lipca 2016 r.), Zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Krajowa Izba Odwoławcza wskazuje konsekwentnie w orzecznictwie, że w tym
przepisie mowa jest o całej cenie w odniesieniu do całego przedmiotu zamówienia.
Odwołujący przytoczył tezy wyroków: z dnia 28 lutego 2016 r., sygn. akt KIO 198/16; z dnia 9
grudnia 2015 r., sygn. akt KIO 2608/15; z dnia 21 października 2015 r., sygn. akt KIO
2126/15.
Reasumując powyższe Odwołujący stwierdził, że Zamawiający w żadnej mierze nie
odnosi się do wartości całkowitej przedmiotu zamówienia (do całości ceny), lecz jedynie do
jej części dotyczącej sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Już sam ten fakt przesądza,że Zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
I. 2. Odwołujący wskazał, że cena za wykonanie przedmiotu zamówienia jest ceną
ryczałtową i z tego względu podział ceny na poszczególnego elementy składowe nie ma
jakiegokolwiek znaczenia w kontekście oceny, czy oferta zawiera rażąco niską cenę.
Przytoczył tezy wyroków: z dnia 29 [30] czerwca 2014 r., sygn. akt KIO 1210/14; z dnia 17
[18] grudnia 2015 r., sygn. akt KIO 2631/15, KIO 2636/15.
Dodatkowo wskazał, że w treści SIWZ Zamawiający w żaden sposób nie opisał
sposobu, w jaki uczestnicy postępowania przetargowego mieliby wyliczać poszczególne
ceny cząstkowe wskazane w formularzu ofertowym. Punkt 18.4 specyfikacji, który jako
jedyny być może odnosi się do cen cząstkowych, postanawia tylko i wyłącznie, że ceny mają
być podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Skoro Zamawiający nie podał
sposobu wyliczenia cen cząstkowych, przyjąć należy, że w tej mierze pozostawił
uczestnikom postępowania przetargowego pełną swobodę decyzji. Oferenci mogli całkowicie
dowolnie podzielić zaoferowaną cenę na poszczególne ceny cząstkowe. Odwołujący zresztą

wykazał, że cena cząstkowa za wykonanie sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej
podana została na podstawie oferty podwykonawcy, któremu Odwołujący ma zamiar
powierzyć wykonanie tych robót. Odwołujący przedstawił Zamawiającemu ofertę
podwykonawcy.
I. 3. Odwołujący wskazał, że Zamawiający już raz odrzucił ofertę Odwołującego w tym
postępowaniu z tej przyczyny, że rzekomo oferta miała być niezgodna z treścią specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Na skutek złożonego wówczas odwołania, Krajowa Izba
Odwoławcza wydała w dniu 13 września 2016 r. wyrok, sygn. akt KIO 1608/16, w którym
uwzględniła odwołanie i nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia
oferty Odwołującego.
Początkowo odrzucając ofertę, Zamawiający nie uznał, jakoby zaoferowana przez
Odwołującego cena miała być ceną rażąco niską (ani w całości, ani w części), odrzucenie
oferty Odwołującego nastąpiło wyłącznie z tego powodu, że zdaniem Zamawiającego,
Spółka rzekomo nie wskazała osoby kierownika budowy. Gdyby Zamawiający już wówczas
zarzucał Spółce, że zaoferowała cenę rażąco niską, to już wówczas Zamawiający wezwałby
Spółkę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ustawy Pzp, a następnie już wówczas
odrzuciłby ofertę nie tylko na podstawie jej rzekomej niezgodności z SIWZ, lecz także
z uwagi na rzekome zaoferowanie rażąco niskiej ceny. Nic takiego wówczas nie miało
miejsca. Dopiero, gdy na skutek wydanego orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej,
Zamawiającemu nie udało się skutecznie odrzucić oferty Odwołującego na podstawie
rzekomej niezgodności oferty ze specyfikacją, wówczas Zamawiający wysunął zarzut
rzekomo rażąco niskiej ceny. Taki stan rzeczy pozwala na stwierdzenie, że Zamawiający
wcale nie powziął wątpliwości czy zaoferowana przez Odwołującego cena jest czy też nie
jest, ceną rażąco niską.
II. Ustosunkowując się do twierdzenia Zamawiającego, że rzekomo złożenie oferty
przez Odwołującego ma stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, Odwołujący podał, co
następuje.
Zamawiający w żaden sposób nie wskazał, aby istniały przesłanki wymienione w art.
15 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, które uzasadniałyby stwierdzenie, że
złożenie oferty Odwołującego stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Złożenie oferty przez
Odwołującego w żaden sposób nie utrudnia innym przedsiębiorcom dostępu do rynku i na
taką okoliczność Zamawiający nie wskazuje. Zamawiający w szczególności nie wykazał, aby
Odwołujący miał wykonać przedmiot zamówienia publicznego poniżej kosztów świadczenia.
Na fakt, że taki przypadek nie ma miejsca wskazują bardzo niewielkie różnice w wysokości

cen zaoferowanych przez poszczególnych uczestników postępowania przetargowego.
Zaoferowane ceny przedstawiają się następująco:
a) PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. - 12.229.861,79 zł,
b) BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. - 12.774.850,41 zł,
c) Firma Remontowo-Budowlana P. S. - 12.816.334,31 zł,
d) Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane INFRA Sp. z o.o. - 13.069.186,32 zł,
e) PEKABUD-MORASKO Sp. z o.o. - 13.176.702,68 zł.
Różnice w ujęciu procentowym pomiędzy ceną zaoferowaną przez Odwołującego
a cenami zaoferowanymi przez pozostałych wykonawców kształtują się następująco:
a) cena zaoferowana przez BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. jest wyższa od ceny
zaoferowanej przez Odwołującego zaledwie o 4,46%,
b) cena zaoferowana przez Firmę Remontowo-Budowlaną P. S. jest wyższa od ceny
zaoferowanej przez Odwołującego zaledwie o 4,80%,
c) cena zaoferowana przez Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane INFRA Sp. z o.o. jest
wyższa od ceny zaoferowanej przez Odwołującego zaledwie o 6,86%,
d) cena zaoferowana przez PEKABUD-MORASKO Sp. z o.o. jest wyższa od ceny
zaoferowanej przez Odwołującego zaledwie o 7,74%.
W sytuacji, w której różnice pomiędzy cenami zaoferowanymi przez poszczególnych
uczestników są tak niewielkie, nie sposób twierdzić, aby oferta Odwołującego miała
w jakikolwiek sposób utrudniać innym przedsiębiorcom dostęp do rynku, a nadto nie sposób
twierdzić, aby Odwołujący miał wykonać przedmiot zamówienia poniżej kosztówświadczenia.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę złożoną
przez Firmę Remontowo-Budowlaną P. S. . Oferta tego wykonawcy zawiera cenę wyższą od
ceny zaoferowanej przez Odwołującego jedynie o 4,80%. W ocenie Odwołującego należy
postawić
pytanie,
jak
to
możliwe,że
Zamawiający
uważa,że
cena
w kwocie 12.816.334,31 zł brutto (zaoferowana przez Firmę Remontowo-Budowlaną P. S.)
jest ceną właściwą, a cena nieco tylko niższa, wynosząca 12.229.861,79 zł brutto
(zaoferowana przez Odwołującego), ma już utrudniać innym przedsiębiorcom dostęp do
rynku i zaoferowanie takiej ceny ma już być czynem nieuczciwej konkurencji.
Ponadto nieuzasadniony jest zarzut Zamawiającego co do rzekomego manipulowania
stawkami VAT. Jest tak dlatego, że Odwołujący wskazał cenę wykonania sieci
wodociągowych i kanalizacji sanitarnej na podstawie oferty swojego podwykonawcy.

Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty Firmy Remontowo-Budowlanej P. S.
z siedzibą w Poznaniu jako najkorzystniejszej,
2) unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
3) powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
4) dokonania wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej i niepodlegającej
odrzuceniu.
Odwołujący wskazał zachowanie wymagań formalnych związanych z terminem
wniesienia odwołania i przekazaniem kopii odwołania Zamawiającemu. Wskazał również, że
ma interes we wniesieniu odwołania. Zaoferował najniższą cenę. Ponadto, mimo że obecnie
Zamawiający zaniechał ujawnienia liczby punktów, jakie przyznał ofercie Odwołującego - to
wcześniej, pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. Zamawiający poinformował, że Odwołujący
uzyskał największą liczbę punktów (Odwołujący uzyskał 100,00 punktów, podczas, gdy
oferta Firmy Remontowo-Budowlanej P. S. uzyskała tych punktów jedynie 95,65). Zatem,
uwzględnienie odwołania spowoduje skutek w postaci wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej i zawarcia pomiędzy Zamawiającym a Odwołującym umowy na
wybudowanie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz wybudowanie sieci
wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją projektową przy
ul. Dymka w Poznaniu.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania w całości
oraz obciążenie Odwołującego kosztami postępowania, w tym kosztami zastępstwa
prawnego w kwocie 3.600 zł oraz kosztami dojazdu (wg rachunków przedłożonych na
rozprawie).
Uzasadnienie
1. [stan faktyczny]
1.1. Dla rozstrzygnięcia odwołania istotne są okoliczności jego złożenia, a mianowicie
treść oferty Odwołującego. Agrobex w formularzu ofertowym podał następujące ceny dla
poszczególnych części zamówienia:
- wywóz gruntu i nieczystości z terenu objętego inwestycją przed przystąpieniem do robót
budowlanych, usunięcie drzew i krzewów - 607.448,29 zł (w tym 8% VAT),
- roboty budowlano - montażowe - 11.441.357,50 zł (w tym 8% VAT),
- zagospodarowanie terenu - 73.800,00 zł (w tym 23% VAT),

- sieci wodociągowe oraz kanalizacji sanitarnej - na rzecz Aquanet S.A. -107.256,00 zł
(w tym 23% VAT).
1.2. Spośród ofert złożonych przez pozostałych wykonawców ceny za ostatnią
pozycję cenową - tj. wykonanie sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej - kształtują się
na poziomie 1.184.772,90 zł - 2.862.355,34 zł, tj. 11-27 razy wyższym od ceny zaoferowanej
przez Agrobex.
1.3. Ponadto także w ramach ustalania wartości szacunkowej zamówienia
Zamawiający dokonał oszacowania prac wykonywanych na rzecz Aquanet na kwotę
890.499,97 zł netto, tj. 1.095.314,96 zł brutto.
1.4. Zamawiający pismem z dnia 21.09.2016 r. wezwał Agrobex do wyjaśnienia treści
oferty w części dotyczącej wynagrodzenia za wykonanie ww. sieci, wraz z przedstawieniem
kalkulacji kosztów (dalej jako „Wezwanie nr 1”). Jako podstawę prawną żądania wskazano
art. 26 ust. 4 Pzp.
1.5. W odpowiedzi na Wezwanie nr 1 Agrobex wskazał, że Zamawiający na ww.
podstawie nie ma prawa żądać wymienionych w tym wezwaniu wyjaśnień, a także przywołał
wywód nt. niemożliwości kwestionowania jedynie części ceny oferowanej przez wykonawcę.
1.6. Zamawiający z daleko posuniętej ostrożności, z uwagi na wskazanie z Wezwaniu
nr 1 błędnej podstawy prawnej tego wezwania ponowił wezwanie, wysyłając do
Odwołującego pismo z dnia 11.10.2016 r. (dalej jako „Wezwanie nr 2”). W wezwaniu tym
zażądał wyjaśnień oraz dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny, wskazując jako podstawę prawną tego żądania art. 90 ust. 1 Pzp.
1.7. W dniu 17.10.2016 r. Agrobex udzielił odpowiedzi na Wezwanie nr 2. Odpowiedź
ta (tak samo zresztą jak wcześniejsze pismo Odwołującego) stanowiła nie tyle wyjaśnienie
ceny, a raczej polemikę z zasadnością wezwania. Brak było też jakichkolwiek wyjaśnień, co
do samej ceny za wykonanie sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej, tj. wyjaśnień jak
obliczono tę cenę, jakie są jej elementy kosztowe, co i w jakim zakresie wpłynęło na
możliwość zaoferowania tak niskiej ceny, itp. Jedyne co zawarł Odwołujący w tym piśmie, to
powołanie się na ofertę podwykonawcy H. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Hydro-Gaz Swarzędz, na kwotę 85.000,00 zł netto, tj. 104.550,00 zł brutto.
1.8. Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotne znaczenie mają także poniższe
postanowienia siwz oraz wzoru umowy:
- Zamawiający informuje, iż część Zamówienia, tj. wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej oraz
wodoci
ągu realizowane jest na rzecz Aquanet S.A.Zamawiający pełni przy tej części
inwestycji jedynie funkcje inwestora zast
ępczego. Zapłata wynagrodzenia za tę część prac
nast
ępować będzie bezpośrednio przez Aquanet S.A. (pkt 3 siwz);

- Zamawiający informuje, iż zapłata wynagrodzenia następować będzie w częściach zgodnie
z § 8 istotnych postanowie
ń umownych (pkt 18.9 siwz);
- Przedmiot umowy realizowany na rzecz Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych sp.
z o.o. (dalej ZKZL) obejmuje: (...) Przedmiot umowy realizowany na rzecz A
ąuanet S.A.
(dalej Aquanet) obejmuje: a) wybudowanie sieci wodoci
ągowej oraz sieci kanalizacji
sanitarnej zgodnie z dokumentacj
ą projektową (§ 1 ust. 1 i 2 wzoru umowy);
- Odbiór robót w zakresie budowy sieci wod.-kan., sieci kanalizacji sanitarnej odbywać się
b
ędzie na zasadach określonych w „Procedurze odbiorów sieci wodociągowych
i kanalizacyjnych Aquanet S.A.” -stanowi
ącej załącznik nr 4 do niniejszej umowy (§ 5 ust. 5
wzoru umowy);
- Wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy strony ustalają ryczałtowo w wysokości:
(...), w tym: (...) d) sieci wodoci
ągowe oraz kanalizacji sanitarnej (23% VAT) - realizowane na
rzecz AQUANET
(§ 7 ust. 1 wzoru umowy);
- Rozliczenie Wykonawcy za wykonanie przedmiotu niniejszej umowy, o którym mowa w § 1
ust. 1 nast
ąpi na podstawie faktur częściowych wystawionych do wartości 80%
wynagrodzenia brutto, w oparciu o protokoły odbioru cz
ęściowego, przedkładane
Zamawiaj
ącemu nie częściej niż jeden raz w miesiącu (§ 8 ust. 1 wzoru umowy) (...)
Rozliczenie Wykonawcy za wykonanie przedmiotu niniejszej umowy, o którym mowa w § 1
ust. 2 nast
ąpi na podstawie faktur częściowych wystawionych do wartości 80%
wynagrodzenia brutto, w oparciu o protokoły odbioru cz
ęściowego, przedkładane Aquanet
S.A. nie cz
ęściej niż jeden raz w miesiącu oraz jednej faktury końcowej w wysokości 20%
wynagrodzenia brutto po podpisaniu protokołu odbioru ko
ńcowego potwierdzającego w pełni
bezusterkowe wykonanie przedmiotu umowy
(§ 8 ust. 2 wzoru umowy);
- Wykonawca udzielił Zamawiającemu gwarancji na zasadach określonych w załącznikach nr
1 i 1A do niniejszej umowy stanowi
ących integralną część niniejszej Umowy. Załącznik nr 1 -
Karta gwarancyjna dla prac realizowanych na rzecz ZKZL, Zał
ącznik nr 1A - Karta
gwarancyjna dla prac realizowanych na rzecz Aquanet
(§ 10 ust. 1 wzoru umowy).
1.9. Powyższe wskazuje na to, że choć postępowanie prowadzone jest jako jedno
zamówienie, to w swej istocie składa się z dwóch podzielnych elementów, tj. wykonania sieci
kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej na rzecz Aquanet S.A. oraz wykonanie pozostałej
części przedmiotu umowy - na rzecz ZKZL.
2. [rażąco niska cena oferty Agrobex]
2.1. [możliwość badania rażąco niskiej ceny części oferty]
2.1.1. W ocenie Zamawiającego, zaoferowanie przez Agrobex za wykonanie sieci
wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej ceny ponad dziesięciokrotnie niższej od drugiej

złożonej w postępowaniu oferty, nosi znamiona rażąco niskiej ceny oraz czynu nieuczciwej
konkurencji.
2.1.2. Przede wszystkim zauważenia wymaga to, że wbrew twierdzeniom Agrobex,
w niektórych wypadkach dopuszczalna jest ocena poszczególnych składników ceny pod
kątem ustalenia ceny rażąco niskiej. Nie zawsze zatem niezbędne jest wykazywanie, że
wszystkie zsumowane elementy składowe ceny nie pozwalają na realizację przedmiotu
zamówienia i są niższe od kosztów całości realizacji zamówienia.
2.1.3. Jak wskazuje się w orzecznictwie KIO, dopuszczalność odrębnego badania
elementów składowych ceny zachodzi przede wszystkim (ale nie wyłącznie), gdy dotyczy to:
ceny za realizację opcji, ceny stanowiącej odrębne kryterium oceny ofert, ceny stanowiącej
odrębny przedmiot rozliczeń.
2.1.4. Przykładowo wskazał wyroki KIO: z dnia 23.05.2016 r. (KIO 547/16, KIO
550/16, KIO 552/16); z dnia 24.09.2014 r. (KIO 1844/14), z dnia 19.02.2014 r. (KIO 216/14);
z dnia 09.06.2014 r. (KIO 1049/14), z dnia 14.01.2015 r. (KIO 2734/14) oraz z dnia
19.09.2016 r. (KIO 1620/16).
2.1.5. W kontekście powyższego zauważyć należy, że wynagrodzenie za budowę
sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej będzie przedmiotem odrębnych rozliczeń,
bowiem zbudowane w toku inwestycji sieci będą stanowiły własność Aquanet S.A. i przez ten
podmiot będą finansowane, podczas gdy pozostała część inwestycji będzie sfinansowana
przez i będzie przysługiwać Zleceniodawcy (o czym świadczą postanowienia przywołane
w pkt 1.7 powyżej). Tym samym, rozdział cen ma istotne znaczenie dla Zamawiającego,
bowiem skutkuje obowiązkiem zapłaty odpowiednich kwot bądź przez ZKZL bądź przez
Aquanet, czy też wpływa na wysokość roszczeń za niewykonanie części umowy.
2.1.6. Wynagrodzenie to jest też o tyle samodzielne, że w skład zamówienia wchodzą
usługi obłożone różną stawką VAT, odpowiednio 8% i 23%, zaś w celu wyboru
najkorzystniejszej oferty, Zamawiający porównuje ceny brutto poszczególnych ofert. Tym
samym, zastosowanie niższej ceny dla usług, do których zastosowanie znajduje stawka
23%, przy jednoczesnym zwiększeniu wartości usług obłożonych stawką 8% w sposób
istotny wpływa na wysokość końcowej ceny ofertowej, a tym samym - ranking
poszczególnych ofert.
2.1.7. Możliwość badania wysokości wynagrodzenia jedynie co do wartości budowy
sieci kanalizacyjnej i wodociągowej potwierdzają także przepisy fiskalne. Mając bowiem na
uwadze zastosowanie różnych stawek VAT, różna będzie wysokość odprowadzanego
podatku - w zależności od rozdziału kosztów między poszczególne składowe ceny globalnej.
Uznanie, że cena jednego elementu cenotwórczego została istotnie zaniżona, może
spowodować wszczęcie przez organy kontroli skarbowej procedury sprawdzającej związanej

z badaniem wartości rynkowej tych robót. Może to w konsekwencji prowadzić do nałożenia
na wykonawcę lub Zleceniodawcę kar fiskalnych.
2.1.8. Tym samym należy uznać, że wynagrodzenie to stanowi samoistny i odrębny
od pozostałych składowych wynagrodzenia element rozliczeń.
2.1.9. W konsekwencji nie powinno być wątpliwości, co do możliwości oceny
wynagrodzenia za budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, pod kątem rażąco niskiej
ceny. Jak bowiem wskazano w ww. orzeczeniach, istnieje możliwość badania jedynie części
ceny. Skoro zaś cena oferowana za budowę sieci jest ponad 10-krotnie niższa od ceny
oferowanej przez pozostałych wykonawców za tę część zamówienia, a także ustalonej
wartości szacunkowej tej części zamówienia, to wszczęcie procedury rażąco niskiej ceny
było nie tylko uprawnieniem, lecz wręcz obowiązkiem Zamawiającego.
2.2. [ciężar dowodu]
2.2.1. Zamawiający wskazał, że zastosowanie procedury z art. 90 ust. 1 Pzp, tworzy
domniemanie, że zaproponowana w ofercie cena nosi znamiona ceny rażąco niskiej,
a zatem dowód na twierdzenie przeciwne spoczywa na wykonawcy. Stwierdzenie to wynika
z dotychczasowego orzecznictwa KIO i sądów okręgowych, tak np. wyrok KIO z dnia
12.10.2009 r. (KIO/UZP 1415/09), także wyrok KIO z dnia 09.05.2013 r. (KIO 934/13).
2.2.2. Zatem powstanie domniemania skutkuje tym, że wykonawca wezwany do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Pzp, jeżeli chce je obalić musi wykazać, że
zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską. W tym też celu wykonawca musi
złożyć takie wyjaśnienia, które jednoznacznie wykażą, że możliwe i realne jest rzetelne
wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę oraz załączyć potwierdzające to dowody.
Stąd też w orzecznictwie utrwalił się już jednolity w tym zakresie pogląd, że owe wyjaśnienia
muszą być konkretne, odpowiednio umotywowane i odnoszące się do danego zamówienia.
Pogląd taki nie tylko, że jest cały czas aktualny, ale wręcz został istotnie wzmocniony nowym
brzmieniem art. 90 ust. 2 Pzp.
2.2.3. Wskazał przykładowo wyrok KIO z dnia 17.03.2009 r. (KIO/UZP 262/09).
2.3. [ocena wyjaśnień Odwołującego]
2.3.1. Odwołujący przytoczył w Wyjaśnieniach długi wywód na temat małych różnic
cenowych między jego ofertą, a ofertami pozostałych wykonawców. Wywody te nie mają
jednak znaczenia dla niniejszej sprawy, albowiem odnoszą się one wyłącznie do globalnej
ceny oferty. Tymczasem jak już wcześniej zauważono, uwzględniając specyfikę tego
zamówienia dopuszczalne jest odrębne badanie cen za poszczególne elementy przedmiotu
zamówienia.
2.3.2. Po drugie, w kontekście rażąco niskiej ceny nie ma znaczenia, czy cena
danego oferenta jest ceną najniższą. W istocie, może się bowiem okazać, że oferta

z najniższą ceną nie zostanie odrzucona, a oferta wyższa zostanie uznana za zawierającą
rażąco niską cenę. Kluczowe jest bowiem nie to, czy za daną cenę możliwe jest wykonanie
przedmiotu zamówienia, lecz czy za daną cenę konkretny wykonawca jest w stanie je
wykonać. Powyższe ocenia się wyłącznie w świetle informacji przedstawionych przez
wykonawcę w wyjaśnieniach.
2.3.3. Wyjaśnienia złożone przez Odwołującego były lakoniczne i nie obaliły
ustanowionego w art. 90 ust. 1-3 Pzp domniemania. Odwołujący w Wyjaśnieniach nie podał
szczegółowej kalkulacji prac. Jedynym dowodem, jaki załączył na rzekome potwierdzenie
tego, że cena nie jest rażąco niska, była oferta jednego podwykonawcy. Nie jest to jednak
dowód wystarczający.
2.3.4. Wskazał, że wykonawca nie powinien bezwiednie przyjmować oświadczeń
podwykonawców o koszcie podzlecanych prac. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp stosuje się
bowiem również w sytuacji, gdy niedoszacowanie kosztów przez ewentualnego
podwykonawcę prowadzi do rażącego zaniżenia ceny oferty wykonawcy.
2.3.5. Wskazał wyrok KIO z 23.01.2014 r., sygn. akt KIO 3036/14. Oparcie kalkulacji
wyłącznie o oferty podwykonawców może być skrajnie nierzetelne, a wyjaśnienia takie jako
niewystarczające prowadzić powinny do odrzucenia oferty wykonawcy.
2.3.6. Potwierdza to także inny wyrok KIO, z dnia 26.08.2014 r., sygn. akt KIO
1642/14.
2.3.7. Konkludując, Odwołujący w swych wyjaśnieniach nie obalił domniemania
rażąco niskiej ceny, albowiem złożona oferta podwykonawcy jest całkowicie niewiarygodna
w kontekście zakresu, rodzaju i ilość prac do wykonania w ramach tej części zamówienia,
która realizowana jest na rzecz Aquanet. Brak poczynienia jakichkolwiek wyjaśnień skąd tak
niska cena powoduje, że oferta ta nie może być uznana za wiarygodny dowód.
2.3.8. W konsekwencji odrzucenie oferty było prawidłowe i zgodne z prawem.
3. [czyn nieuczciwej konkurencji]
3.1 Nawet gdyby uznać, że cenie za wykonanie sieci wodociągowej oraz kanalizacji
sanitarnej nie można przypisać charakteru rażąco niskiej ceny ze względu konieczność
rozpatrywania ceny jako całości (z czym oczywiście Zamawiający się nie zgadza), to taki
a nie inny podział ceny (i ukształtowanie poszczególnych elementów ceny) jako całości,
stanowi manipulację poszczególnymi cenami jednostkowymi, a w konsekwencji, czyn
nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji jest sztuczne „przerzucanie”
kosztów poszczególnych składowych ceny między tymi pozycjami, jeżeli ma lub może to
mieć wpływ na cenę końcową, względnie ma na celu uzyskanie sztucznej przewagi
konkurencyjnej wykonawcy.

3.2. Pomimo bowiem tego, że cena jest ceną ryczałtową i w teorii przerzucenie kosztu
budowy sieci nie powinno mieć wpływu na wysokość końcowej ceny ofertowej, w praktyce
ma to duże znaczenie, z uwagi na różne stawki VAT. Zastosowanie stawki 8% zamiast 23%
do danej ceny powoduje, że cena końcowa tej pozycji jest o 13% niższa, niżby była, gdyby
zastosować wyższą stawkę podatkową. Wpływa to też istotnie na punktację pozostałych
wykonawców, bowiem jest ona liczona zgodnie ze wzorem: C - cena najniższa (brutto) /
cena oferty sprawdzanej (brutto). Wartość ceny końcowej brutto oferty Agrobex, która jest
ofertą najtańszą, ma istotny wpływ na punktację przyznawaną pozostałym wykonawcom.
3.3. Oczywiste jest to, że manipulacja cenami dokonana przez Odwołującego miała
na celu wykorzystanie różnić w stawkach podatku VAT, a tym samym sztuczne obniżenie
wysokości tego podatku i w konsekwencji obniżenie całości ceny o tę sztuczną różnicę.
3.4. Tym samym działania Odwołującego miały na celu zdobycie nieuzasadnionej
przewagi konkurencyjnej nad pozostałymi wykonawcami, którzy rzetelnie wycenili koszty
realizacji poszczególnych prac.
3.5. Nie ma przy tym znaczenia, czy takie „przerzucenie” kosztów dotyczy ich całości
czy tylko części. Istotą jest próba wpływania na punktację końcową wszystkich wykonawców
przez nieuczciwe praktyki rynkowe. Takie działanie wykonawcy w sposób oczywisty narusza
dobre obyczaje i zasadę zaufania wobec kontrahenta.
3.6. Ponadto takie przerzucanie kosztów jest także czynem naruszającym
uzasadnione interesy Zamawiającego. Zauważyć raz jeszcze należy, że w postępowaniu
występuje dwóch Zamawiających. Inwestorem w zakresie wykonania budynków jest ZKZL,
a w zakresie sieci kanalizacyjno-wodociągowych Aquanet. Każdy z tych dwóch
zamawiających ponosi koszty realizacji tej części zamówienia, którego jest ostatecznym
beneficjentem.
3.7. Tym samym takie sztuczne przerzucenie kosztów wykonania sieci kanalizacyjno-
wodociągowych do kosztów wykonania budynków powoduje bezzasadne obciążenie tymi
kosztami jednego z zamawiających (ZKZL), podczas gdy drugi z zamawiających (Aquanet)
odnosi nieuzasadnioną korzyść.
3.8. Zamawiający wskazał na wielokrotne orzekanie KIO, że manipulacja ceną (jej
poszczególnymi składnikami) stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, którego konsekwencją
musi być odrzucenie oferty.
3.9. Wyroki KIO: z dnia 23.09.2014 r. (KIO 1852/14); z dnia 24.09.2014 r. (KIO
1844/14; z dnia 19.02.2014 r. (KIO 216/14); z dnia 09.06.2014 r. (KIO 1049/14); z dnia
14.01.2015 r. (KIO 2734/14).
3.10. Z punktu widzenia przepisów Pzp i ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
nie jest istotna wartość takiej manipulacji, ale sam fakt jej wystąpienia. Bez względu czy

wynosi ona np. 1.000,00 zł czy też 2.000.000 zł, jest ona czynem nieuczciwej konkurencji,
którego wystąpienie zobowiązuje do odrzucenia oferty. Dla oceny tej sytuacji nie ma także
znaczenia, czy popełnienie takiego czynu ma wpływ na wynik klasyfikacji wykonawców, czy
też takiego wpływu nie ma, albowiem obowiązek odrzucenia takiej oferty - przy uznaniu, że
doszło do manipulacji cenowych - jest bezwzględny.
3.11. W konsekwencji odrzucenia oferty Odwołującego z powodu czynu nieuczciwej
konkurencji było w pełni zasadne.
Odrzucenie oferty Odwołującego znajdowało swe oparcie w prawie, a zatem
odwołanie Agrobex powinno zostać oddalone.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.

Odwołujący spełnia ustawowe przesłanki uprawniające go do wniesienia odwołania,
zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

I. Izba ustaliła na podstawie akt sprawy oraz wyjaśnień pełnomocników stron
zło
żonych na rozprawie, następujące fakty istotne dla rozstrzygnięcia odwołania.

Postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
w
trybie
przetargu
nieograniczonego na realizację zamówienia pn: Wybudowane dwóch budynków
mieszkalnych wielorodzinnych oraz wybudowanie sieci wodoci
ągowej oraz sieci kanalizacji
sanitarnej zgodnie z dokumentacj
ą projektową przy ul. Dymka w Poznaniu prowadzą dwaj
zamawiający – AQUANET Spółka Akcyjna oraz Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibami w Poznaniu, w zakresie ich
statutowego działania, z tym, że pierwsza jest spółką prowadzącą działalność również
komercyjną, druga wyłącznie komunalną w zakresie zasobów mieszkaniowych na potrzeby
Gminy, której jest jednostką.
Postępowanie o wybudowanie budynków zostało połączone z postępowaniem
o wybudowanie sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej, z wyodrębnieniem tych
części, stosownie do zakresu połączonego przedmiotu zamówienia. Zarząd Komunalnych
Zasobów Lokalowych Sp. z o.o. pełni przy tej części inwestycji jedynie funkcję inwestora
zastępczego.
Przedmiot zamówienia obejmuje:
a) wybudowanie 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych (A, B) zgodnie z dokumentacj
ą
projektow
ą wraz z infrastrukturą (w szczególności budowa przyłączy wodno-

kanalizacyjnych) w Poznaniu przy ul. Dymka, obręb Kobylepole, ark. 09 dz. nr 13,14,16/3,
a nadto zagospodarowanie terenu otaczaj
ącego budynki, wykonanie zjazdu z drogi
publicznej oraz uzyskanie decyzji pozwolenia na u
żytkowanie budynków,
b) wybudowanie sieci wodoci
ągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją
projektow
ą,
c) usuni
ęcie drzew i krzewów zgodnie z decyzją Wydziału Ochrony Środowiska -
tabelaryczne zestawienie drzew i krzewów przewidzianych do wycinki stanowi zał
ącznik
nr 13 do SIWZ. Decyzja Wydziału Ochrony
Środowiska zostanie przekazana
wyłonionemu Wykonawcy,
d) uporz
ądkowanie terenu budowy przed przystąpieniem do budowy 2 budynków
mieszkalnych - wywóz gruzu znajduj
ącego się na placu budowy oraz utylizację śmieci
zgodnie z pkt. 3.2.1.1. SIWZ.
Uwaga! Zamawiaj
ący informuje, iż część Zamówienia tj. wykonanie sieci kanalizacji
sanitarnej oraz wodoci
ągu realizowane jest na rzecz Aąuanet S.A. – Zamawiający pełni przy
tej cz
ęści inwestycji jedynie funkcje inwestora zastępczego. Zapłata wynagrodzenia za tę
cz
ęść prac następować będzie bezpośrednio przez Aquanet S.A. (warunki płatności
okre
ślone zostały w Istotnych Postanowienia Umownych – załączniku nr 9 do SIWZ). – pkt 3
SIWZ Opis przedmiotu zamówienia.
Podział na odrębne części zamówienia, z odrębną wyceną tych części,
z zastosowaniem stawek podatku VAT podanych przez zamawiającego w załączniku nr 1 do
SIWZ (FORMULARZ OFERTOWY) zróżnicowanych w zależności od rodzaju i zakresu robót,
z odrębnym odbiorem robót, odrębnym wystawianiem faktur i odrębną zapłatą
wynagrodzenia za wykonane części zamówienia – wynika z treści SIWZ i załączników,
wskazanych również w odpowiedzi zamawiającego na odwołanie (cytowany pkt 1.8, str. 9
i 10 niniejszego uzasadnienia).

Odwołujący przedstawił w formularzu ofertowym, zgodnie z zamieszczonym w nim
opisem, wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy, z podziałem na 4 części
zamówienia i 4 cząstkowe wynagrodzenia, w następujący sposób:
Wynagrodzenie
za
wykonanie
przedmiotu
umowy
strony
ustalaj
ą
ryczałtowo
w wysoko
ści: Netto: 11 303 501,66 zł (słownie: jedenaście milionów trzysta trzy tysiące
pi
ęćset jeden zł, 66/100), brutto: 12 229 861,79 zł (słownie: dwanaście milionów dwieście
dwadzie
ścia dziewięć tysięcy osiemset sześćdziesiąt jeden zł, 79/100) w tym:
a) Wywóz gruntu i nieczysto
ści z terenu objętego inwestycją przed przystąpieniem do robót
budowlanych, usuni
ęcie drzew i krzewów (8% VAT): netto: 562 452,12 zł (słownie: pięćset
sze
śćdziesiąt dwa tysiące czterysta pięćdziesiąt dwa zł, 12/100), VAT: 44 996,17 zł

(słownie: czterdzieści cztery tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt sześć zł, 17/100), brutto:
607 448,29 zł (słownie: sze
śćset siedem tysięcy czterysta czterdzieści osiem zł, 29/100);
b) Roboty budowlano-monta
żowe (8% VAT): netto: 10 593 849,54 zł, (słownie: dziesięć
milionów pi
ęćset dziewięćdziesiąt trzy tysiące osiemset czterdzieści dziewięć zł, 54/100)
VAT: 847 507,96 zł (słownie: osiemset czterdzie
ści siedem tysięcy pięćset siedem zł,
96/100), brutto: 11 441 357,50 zł (słownie: jedena
ście milionów czterysta czterdzieści
jeden tysi
ęcy trzysta pięćdziesiąt siedem zł, 50/100);
c) zagospodarowanie terenu (23% VAT): netto 60 000,00 zł (słownie sze
śćdziesiąt tysięcy
zł), VAT: 13 800,00 zł (słownie trzyna
ście tysięcy osiemset zł), brutto: 73 800,00 zł
(słownie siedemdziesi
ąt trzy tysiące osiemset zł);

d) sieci wodoci
ągowe oraz kanalizacji sanitarnej – na rzecz AQUANET S.A.(23% VAT):
netto: 87 200,00 zł (słownie: osiemdziesi
ąt siedem tysięcy dwieście zł), VAT: 20 056,00 zł
(słownie: dwadzie
ścia tysięcy pięćdziesiąt sześć zł), brutto: 107 256,00 zł (słownie: sto
siedem tysi
ęcy dwieście pięćdziesiąt sześć zł).

W postępowaniu złożono 6 ofert, spośród których cena oferty odwołującego była
najniższa.
Wynagrodzenie za roboty – sieci wodociągowe oraz kanalizacji sanitarnej na rzecz
AQUANET S.A. (23% VAT) – odwołujący podał cenę 107 256,00 zł (brutto). Ceny ofert
pozostałych wykonawców za tę pozycję zamówienia – wykonanie sieci wodociągowych oraz
kanalizacji sanitarnej – kształtują się na poziomie od 1 184 772,90 zł do 2 862 355,34 zł, tj.
od 11 do 27 razy wyższym od ceny zaoferowanej przez odwołującego. Zamawiający dokonał
ustalenia wartości zamówienia wykonywanego na rzecz AQUANET S.A. na kwotę 890
499,97 zł netto, tj. 1 095 314,96 zł brutto.

Zamawiający pismem z dnia 21.09.2016 r. wezwał odwołującego do wyjaśnienia
treści
oferty
w
części
dotyczącej
wynagrodzenia
za
wykonanie
sieci
wraz
z przedstawieniem kalkulacji kosztów, wskazując podstawę prawną wezwania art. 26 ust. 4
ustawy Pzp.
Odwołujący, w piśmie z dnia 28 września 2016 r., w odpowiedzi na wezwanie,
zakwestionował podstawę prawną wezwania, nie udzielił wyjaśnień w zakresie wskazanym
w wezwaniu.
Zamawiający, z daleko posuniętej ostrożności jak podał w odpowiedzi na odwołanie,
z uwagi na wskazanie z wezwaniu nr 1 błędnej podstawy prawnej, ponowił wezwanie
zwracając się do odwołującego o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów,

dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny – pismem z dnia
11.10.2016 r., o treści:
Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych sp. z o.o. działając na podstawie art. 90 ust. 1
ustawy Prawo zamówie
ń publicznych (…), wzywa do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów dotycz
ących elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny w
cz
ęści dotyczącej wynagrodzenia wykonawcy z tytułu wykonania ok. 600mb sieci
wodoci
ągowej oraz kanalizacji sanitarnej w ul. Dymka, tj. zakresu prac, które zgodnie z pkt. 3
Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia b
ędą realizowane na rzecz AQUANET S.A.
(zasady odbioru prac okre
ślone zostały w § 5 załącznika do SIWZ Istotne Postanowienia
Umowy).
Zamawiaj
ący odrzuci ofertę Wykonawcy, w przedmiotowej części jeżeli nie złoż
wyja
śnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdzi, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Odwołujący, w odpowiedzi na wezwanie, przedstawił swoje stanowisko i załączył
ofertę podwykonawcy (pismo z dnia 17 października 2016 r.):
„I. Spółka pod firmą PPUiH „AGROBEX" Sp. z o.o. podaje, że jej oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia. Przede wszystkim nale
ży zwrócić uwagę
na bardzo niewielkie ró
żnice w wysokości cen zaoferowanych przez poszczególnych
uczestników post
ępowania przetargowego. Zaoferowane ceny przedstawiają się
nast
ępująco:
a) PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. -12.229.861,79 złotych brutto,
b) BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. -12.774.850,41 złotych,
c) Firma Remontowo-Budowlana P. S. - 12.816.334,31 złotych brutto,
d) Przedsi
ębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane INFRA Sp. z o.o. - 13.069.186,32 złotych
brutto,
e) PEKABUD-MORASKO Sp. z o.o. - 13.176.702,68 złotych brutto.
żnice w ujęciu procentowym pomiędzy ceną zaoferowaną przez spółkę PPUiH
„AGROBEX” Sp. z o.o. a cenami zaoferowanymi przez pozostałych wykonawców kształtuj
ą
si
ę następująco:
a) cena zaoferowana przez BERGER BAU POLSKA Sp. z o.o. jest wy
ższa od ceny
zaoferowanej przez PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. zaledwie o 4,46%,
b) cena zaoferowana przez Firm
ę Remontowo-Budowlaną Piotr Szymański jest wyższa od
ceny zaoferowanej przez PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. zaledwie o 4,80%,
c) cena zaoferowana przez Przedsi
ębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane INFRA Sp. z o.o. jest
wy
ższa od ceny zaoferowanej przez PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. zaledwie o 6,86%,

d) cena zaoferowana przez PEKABUD-MORASKO Sp. z o.o. jest wyższa od ceny
zaoferowanej przez PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. zaledwie o 7,74%.
W sytuacji, w której ró
żnice pomiędzy cenami zaoferowanymi przez poszczególnych
uczestników s
ą tak niewielkie, w ogóle nie sposób mówić, aby którakolwiek z ofert zawierała
cen
ę rażąco niską.
Nale
ży przy tym zwrócić uwagę na fakt, że pismem z dnia 24 sierpnia 2016 roku
Zamawiaj
ący poinformował o tym, że wybrał jako najkorzystniejszą ofertę złożoną przez
Firm
ę Remontowo-Budowlaną P. . . Oferta tego wykonawcy zawiera cenę wyższą od ceny
zaoferowanej przez PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. jedynie o 4,80%. Nale
ży zadać pytanie o
to, jak to jest mo
żliwe, że Zamawiający uważa, iż cena w kwocie 12.816.334,31 złotych
brutto (zaoferowana przez Firm
ę Remontowo-Budowlaną P. S.) jest ceną właściwą, a cena
nieco tylko ni
ższa, wynosząca 12.229.861,79 złotych brutto (zaoferowana przez PPUiH
„AGROBEX” Sp. z o.o.), ma by
ć już rzekomo ceną rażąco niską. Przyjmując założenie, że
Zamawiaj
ący jest obiektywny i nie wyróżnia żadnego z uczestników przetargu stwierdzić
nale
ży, że trudno zrozumieć takie postępowanie Zamawiającego.
Poza tym wymaga podkre
ślenia fakt, że początkowo, odrzucając ofertę spółki PPUiH
„AGROBEX” Sp. z o.o., Zamawiaj
ący wcale nie uznał, jakoby zaoferowana przez tę spółkę
cena miała by
ć ceną rażąco niską. Odrzucenie oferty spółki PPUiH „AGROBEX" Sp. z o.o.
nast
ąpiło wyłącznie z tego powodu, że zdaniem Zamawiającego Spółka rzekomo nie
wskazała osoby kierownika budowy. Gdyby Zamawiaj
ący już wówczas zarzucał Spółce, że
zaoferowała cen
ę rażąco niską, tu już wówczas Zamawiający wezwałby Spółkę do złożenia
wyja
śnień w trybie art. 90 ustawy Prawo zamówień publicznych, a następnie już wówczas
Zamawiaj
ący odrzuciłby ofertę Spółki nie tylko na podstawie jej rzekomej niezgodności
z SIWZ, lecz tak
że z uwagi na rzekome zaoferowanie rażąco niskiej ceny. Nic takiego jednak
nie miało wówczas miejsca. Dopiero bowiem, gdy na skutek wydanego orzeczenia Krajowej
Izby Odwoławczej, Zamawiaj
ącemu nie udało się skutecznie odrzucić oferty spółki PPUiH
„AGROBEX” Sp. z o.o. na podstawie rzekomej niezgodno
ści oferty ze specyfikacją, dopiero
wówczas Zamawiaj
ący wysunął zarzut rzekomo rażąco niskiej ceny. Takt stan rzeczy może
rodzi
ć pytanie o to, jakie intencje przyświecają Zamawiającemu wysuwającemu spóźniony
i nieuzasadniony zarzut rzekomo ra
żąco niskiej ceny.
Poza tym nale
ży wskazać na fakt, że w niniejszej sprawie nie zachodzi żadna
z przesłanek wymienionych w art. 90 ust. 1a ustawy Prawo zamówie
ń publicznych, które
mogłyby uzasadnia
ć sformułowanie przez Zamawiającego zarzutu rażąco niskiej ceny. Jest
tak dlatego,
że cena całkowita oferty spółki PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o. nie jest „niższa
o co najmniej 30%” ani od warto
ści zamówienia, ani od średniej arytmetycznej cen
wszystkich zło
żonych ofert, a nawet jest od tego wskaźnika ustawowego bardzo daleka.

II. Niezależnie od powyższego podaję, co następuje. W treści SIWZ Zamawiający
w
żaden sposób nie opisał sposobu, w jaki uczestnicy postępowania przetargowego mieliby
wylicza
ć poszczególne ceny cząstkowe wskazane w formularzu ofertowym. Punkt 18.4
specyfikacji, który jako jedyny by
ć może odnosi się do cen cząstkowych, postanawia tylko
i wył
ącznie to, że ceny mają być podane z dokładnością dwóch miejsc po przecinku. Skoro
Zamawiaj
ący nie podał sposobu wyliczenia cen cząstkowych, przyjąć należy, że w tej mierze
pozostawił uczestnikom post
ępowania przetargowego pełną swobodę decyzji. Oferenci mogli
zatem całkowicie dowolnie podzieli
ć zaoferowaną cenę na poszczególne ceny cząstkowe.
Nieuzasadnione jest zatem obecnie
żądanie Zamawiającego, aby Spółka wskazała sposób
wyliczenia ceny cz
ąstkowej przewidzianej za wykonanie sieci wodociągowej i kanalizacji
sanitarnej. Zwa
żywszy na powyższe pragnę ponownie (jak to już uczyniłem w piśmie z dnia
28 wrze
śnia 2016 roku) zwrócić Państwa uwagę na tezy następujących wyroków Krajowej
Izby Odwoławczej (…):
a) (…) z dnia 29 [30] czerwca 2014 r., sygn. akt KIO 1210/14;
b) (…) z dnia 17 [18] grudnia 2015 r., sygn. akt KIO 2631/15, KIO 2636/15.
III. Ustosunkowuj
ąc się do pytania o wyjaśnienie ceny za wykonanie sieci wodociągowej oraz
sieci kanalizacji sanitarnej podaj
ę, że wykonanie tych prac spółka pod firmą PPUiH
„AGROBEX” Sp. z o.o. zamierza powierzy
ć podwykonawcy - firmie Przedsiębiorstwo
„HYDRO-GAZ SWARZ
ĘDZ” H. W. . Firma ta złożyła spółce PPUiH „AGROBEX” Sp. z o.o.
ofert
ę z dnia 10 sierpnia 2016 roku na wykonanie przedmiotowych sieci za kwotę netto
85.000,00 złotych, a zatem za kwot
ę brutto 104.550,00 (sto cztery tysiące pięćset
pi
ęćdziesiąt złotych).
Jednocze
śnie, wykonując wezwanie Zamawiającego do przedstawienia stosownego
dowodu, w zał
ączeniu przedkładam ofertę Przedsiębiorstwa „HYDRO-GAZ SWARZĘDZ” H.
W. z dnia 10 sierpnia 2016 roku.
Zał
ącznik: - oferta Przedsiębiorstwa „HYDRO-GAZ Swarzędz” H. W. z dnia 10 sierpnia 2016
roku.

Oferta H. W. ze Swarzędza, z dnia 10.08.2016 r., przedstawia treść: Dotyczy
przetargu: Wybudowanie dwóch budynków wielorodzinnych oraz wybudowanie sieci
wodoci
ągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją projektową przy
ul. Dymka w Poznaniu
Przedsi
ębiorstwo HYDRO-GAZ Swarzędz – H. W. składa ofertę wykonania na w/w inwestycji
nast
ępujących robót:
Sieci i przył
ącza wod - kan w kwocie 85 000,00 zł netto
Wa
żność oferty: 30 dni,
Zakres wycenionych prac:


Zakres prac do wykonania:
Oferta sporz
ądzona została na podstawie dokumentacji dostarczonej przez Inwestora.
Oferta zawiera: koszty wszystkich robót przygotowawczych, wykonanie dokumentacji
powykonawczej zorganizowanie i przeprowadzenie niezb
ędnych prób, odbiorów.


Zamawiający odrzucił ofertę odwołującego (pismo z dnia 26 października 2016 r.),
wskazując jak niżej:
Działając na podstawie art. 92 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (…) Zarz
ąd Komunalnych Zasobów Lokalowych sp. z o.o. zawiadamia, że
w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego na wybudowanie dwóch budynków wielorodzinnych przy ul. Dymka
w Poznaniu, w zwi
ązku z orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13.09.2016 r.,
Zamawiaj
ący dokonał ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu i stwierdził, co
nast
ępuje:
1. Zamawiaj
ący powziął uzasadnione wątpliwości w zakresie elementu ceny oferty
wykonawcy Przedsi
ębiorstwo Produkcyjno-Usługowe i Handlowe AGROBEX sp. z o.o. (dalej
AGROBEX), ze wzgl
ędu na rażące dysproporcje pomiędzy ceną za wykonanie sieci
wodoci
ągowych i kanalizacji sanitarnej zaoferowaną przez AGROBEX, a cenami
wskazanymi w ofertach pozostałych wykonawców, którzy zło
żyli oferty w przedmiotowym
post
ępowaniu oraz kosztami realizacji tych robót wynikającymi z ustalonej przez
Zamawiaj
ącego wartości szacunkowej zamówienia. W związku z tym Zamawiający zwrócił
si
ę do AGROBEX w trybie art. 90 ust. 1 Pzp o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie
dowodów, dotycz
ących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.
2. Wykonawca nie wykazał,
że cena wskazana w jego ofercie w zakresie wykonania ok.
600mb sieci wodoci
ągowej oraz kanalizacji sanitarnej w ul. Dymka nie jest rażąco niska.
W szczególno
ści wykonawca nie przedłożył konkretnych wyjaśnień wraz z dowodami oraz
nie wskazywał przyczyn, dla których mo
żliwe było zaoferowanie takiej, a nie innej ceny.
W ocenie Zamawiaj
ącego niewystarczające było przedłożenie oferty podwykonawcy, bez
zło
żenia konkretnych wyjaśnień w jaki sposób tak niska cena została ustalona.
Przedstawione przez AGROBEX wyja
śnienia mają charakter ogólny, nie odnoszą się do
istoty rzeczy, a raczej stanowi
ą polemikę z wezwaniem skierowanym w trybie art. 90 ust. 1
Pzp, a co za tym idzie, nie obaliły domniemania Zamawiaj
ącego w zakresie rażąco niskiej
ceny.
3. Oferta AGROBEX w zakresie wykonania sieci wodoci
ągowych i kanalizacji zawiera rażąco
nisk
ą cenę i podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp.

4. Ponadto oferta AGROBEX podlega odrzuceniu także na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3
PZP, albowiem jej zło
żenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w postaci manipulacji
poszczególnymi składnikami cen w celu uzyskania sztucznej przewagi konkurencyjnej nad
pozostałymi wykonawcami, ze wzgl
ędu na wykorzystanie różnych stawek podatku VAT.
Według Zamawiaj
ącego zaoferowana cena za wykonanie sieci wodociągowej oraz
kanalizacji sanitarnej jest nierealna, a AGROBEX dokonał przerzucenia kosztów za
wykonanie robót w tym zakresie do innego rodzaju robót obło
żonych niższą stawką podatku
VAT. To w konsekwencji miało na celu sztuczne uzyskanie ni
ższej ceny brutto za realizację
cało
ści zamówienia. Działanie takie narusza dobre obyczaje, jak też uzasadniony interes
Zamawiaj
ącego, a także innych wykonawców ubiegających się o zamówienie i stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji.

II. Oceniając zarzuty przedstawione w odwołaniu w świetle dokonanych ustaleń,
z uwzgl
ędnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania odwoławczego, Izba
uznała,
że odwołanie podlega oddaleniu.

Odwołujący złożył w postępowaniu ofertę z ceną za cały przedmiot zamówienia dla
porównania ofert, z wyszczególnieniem cen cząstkowych za poszczególne części
zamówienia, wyodrębnione ze względu na rodzaj i zakres przedmiotu zamówienia,
realizowany na rzecz dwóch różnych odbiorców robót. Oferta przedstawiała ceny cząstkowe,
a nie ceny jednostkowe.
Wobec zaoferowania ceny za wykonanie sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej
w kwocie 107 256,00 zł stanowiącej 5,93% średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych
ofert (6) w tej części zamówienia (1 809 092,22 zł) oraz stanowiącej 9,79% wartości
zamówienia powiększonej o kwotę podatku VAT, ustalonej dla tej części zamówienia
(1 095 314,96 zł) – wątpliwości zamawiającego, co do realności ceny były uzasadnione.
1. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp (odwołujący omyłkowo wskazał ust. 1a artykułu,
niewystępujący w ustawie w brzmieniu sprzed nowelizacji) stanowi: Jeżeli cena oferty wydaje
si
ę rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego
co do mo
żliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
przez zamawiaj
ącego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa
o 30% od warto
ści zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert,
zamawiaj
ący zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
elementów oferty maj
ących wpływ na wysokość ceny, w szczególności w zakresie:
1) oszcz
ędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyj
ątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla wykonawcy,

oryginalności projektu wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia
ceny nie mo
że być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie
art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 pa
ździernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314);
2) pomocy publicznej udzielonej na podstawie odr
ębnych przepisów.
Z cytowanego przepisu wynika, że zamawiający uprawniony jest w każdym
przypadku, jeżeli ma wątpliwości, co do możliwości realizacji przedmiotu zamówienia za
zaoferowaną przez wykonawcę cenę, do zwrócenia się do wykonawcy na podstawie art. 90
ust. 1 ustawy Pzp o złożenie wyjaśnień wraz z dowodami, natomiast gdy cena oferty jest
niższa o 30% od wartości zamówienia lub 30% średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert, zwrócenie się o złożenie wyjaśnień wraz z dowodami, jest obowiązkiem
zamawiającego.
Zwrócenie się do wykonawcy o złożenie wyjaśnień wraz z dowodami odnośnie
elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, oznacza dla wykonawcy obowiązek
wykazania, że zaproponowana przez niego cena nie ma charakteru rażąco niskiej.
Na wykonawcy ciąży obowiązek wskazania elementów oferty mających wpływ na
wysokość ceny i sposobu dokonania kalkulacji ceny, a więc udowodnienia, że
zaproponowana cena nie jest rażąco niska. W przypadku nie złożenia wyjaśnień lub złożenia
wyjaśnień, których ocena wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że cena jest rażąco
niska, zamawiający zobowiązany jest do odrzucenia oferty wykonawcy, jako oferty
zawierającej rażąco niską cenę (art. 90 ust. 3 Pzp - Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy,
który nie zło
żył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi
dowodami potwierdza,
że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia).
Konsekwencją oceny ceny jako rażąco niskiej jest odrzucenie oferty na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp (Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską
cen
ę w stosunku do przedmiotu zamówienia).
Zgodnie z interpretacją przepisów wynikającą z orzecznictwa – dotyczącą ceny
cząstkowej za wyodrębniony przedmiot zamówienia, czy elementów składowych ceny, czy
też cen jednostkowych – ocena części składowych wynagrodzenia podlega takim samym
rygorom jak ocena za cały przedmiot zamówienia. Przykładowe orzecznictwo Izby – wyroki:
- z dnia 23 maja 2016 r., sygn. akt KIO 547/16, KIO 550/16, KIO 552/16: (…) każda
z tych usług rozliczana b
ędzie przez Zamawiającego odrębnie co skutkuje tym, że każda
z cen za poszczególne usługi winna podlega
ć odrębnej analizie pod kątem rażąco niskiej
ceny;

- z dnia 24 września 2014 r., sygn. akt KIO 1844/14: Izba nie zgodziła się ze stanowiskiem
odwołuj
ącego, iż badaniu pod kątem rażąco niskiej ceny może podlegać wyłącznie cena za

cały przedmiot zamówienia. Istotnie, w przedmiotowym postępowaniu kryterium oceny ofert
stanowi cena całkowita obliczona według Zał
ącznika nr 1a do formularza oferty. Jednak
kalkulacja ceny za cało
ść zamówienia była dokonywana przez wykonawców jedynie na
u
żytek porównania ofert. (...). Z uwagi na to, że to ceny jednostkowe będą stanowiły
podstaw
ę do obliczenia ostatecznego wynagrodzenia wykonawcy, każda z tych cen powinna
była zosta
ć obliczona w sposób realny, rynkowy. Z uwagi na powyższe Izba uznała, ze
analizowanie zaoferowanych w przedmiotowym post
ępowaniu cen jednostkowych pod kątem
ra
żąco niskiej ceny jest w pełni uprawnione;
- z dnia 19.02.2014 r., sygn. akt KIO 216/14: w uzasadnionych przypadkach obowiązek
badania w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp dotyczy poszczególnych cen jednostkowych czy
tych elementów, które słu
żyć będą do ustalenia ceny; jeżeli jest to uzasadnione określonymi
w SIWZ kryteriami oceny ofert, specyfik
ą przedmiotu zamówienia czy tez ukształtowanego
sposobu wynagradzania wykonawcy;
- z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. akt KIO 53/15: Izba nie podziela stanowiska
Odwołuj
ącego, że w każdym przypadku, niezależnie od uwarunkowań konkretnego
post
ępowania, wymagane jest wzywanie do wyjaśnienia ceny całej oferty. Wręcz przeciwnie,
zamawiaj
ący powinni wyjaśniać te elementy oferty, które wydają się im rażąco niskie
i budz
ące wątpliwości, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia.

W postępowaniu odwoławczym Izba ocenia czynności bądź zaniechania czynności
przez zamawiającego, do których był zobowiązany na podstawie przepisów ustawy (art. 180
ust. 1 ustawy Pzp).
W tym przypadku Izba oceniła czynność zamawiającego – ocenę wyjaśnień
odwołującego uznając, że ocena dokonana przez zamawiającego nie stanowi naruszenia
przepisu art. 90 ust. 3 ustawy Pzp i skutkuje zastosowaniem art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.

Odwołujący nie złożył wyjaśnień odpowiadających wezwaniu zamawiającego na
podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, wskazujących elementy oferty mające wpływ na wysokość
ceny za wybudowanie: sieci wodociągowych oraz kanalizacji sanitarnej na rzecz AQUANET
S.A. w kwocie 107 256,00 zł (z 23% podatkiem VAT).

Treść pisma odwołującego z dnia 17 października 2016 r. (odpowiadająca treści
odwołania), nie odnosi się do treści wezwania zamawiającego. Jedynie w części III pisma
odwołujący podał, że potencjalny podwykonawca oferuje wykonanie tej części zamówienia
za kwotę netto 85 000,00 zł, brutto 104 550,00 zł. Powyższe wskazuje wyłącznie na fakt
ewentualnej możliwości powierzenia wykonania tej części zamówienia innemu podmiotowi
za wskazaną cenę. Nie przedstawia natomiast jakiejkolwiek kalkulacji ceny cząstkowej oferty
na zaoferowanym poziomie.

W okolicznościach sprawy, zamawiający nie miał podstawy do innej oceny braku
wyjaśnień odwołującego, a w istocie przedstawionego negowania prawa zamawiającego dożądania wyjaśnień, niż takiej oceny, jaka została przedstawiona w piśmie z dnia 26
października 2016 r. (odrzucenie oferty).
Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego odnośnie opisu poszczególnych cen
cząstkowych wskazanych w formularzu ofertowym, a zwłaszcza wniosku odwołującego, że:
Oferenci mogli zatem całkowicie dowolnie podzielić zaoferowaną cenę na poszczególne
ceny cz
ąstkowe.
Niezależnie od faktu, że takie stwierdzenie wskazuje przyznanie przez odwołującego
dowolnego ustalenia ceny za wykonanie części zamówienia: sieci wodociągowych oraz
kanalizacji sanitarnej na rzecz AQUANET S.A., to jest to niezgodne z opisem
zamieszczonym w formularzu ofertowym, z którego wynika wskazanie 4. części zamówienia
i zobowiązanie wykonawcy do przyporządkowania do poszczególnych części zamówienia
cen cząstkowych odpowiadających rodzajowi i zakresowi robót, z zastosowaniem
wskazanych przez zamawiającego, właściwych dla danych robót stawek podatku VAT.
Odwołujący, zobowiązany do udowodnienia przedstawionego w odwołaniu zarzutu,
nie przedłożył dowodów, zarówno wnosząc odwołanie, jak też na rozprawie.
W zakresie dowodzenia w postępowaniu odwoławczym przed Izbą, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny, przepis art. 190 ust. 1a Pzp stanowi: Ciężar dowodu spoczywa
na wykonawcy, który j
ą złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania
odwoławczego, na zamawiaj
ącym, jeżeli wykonawca, który złożył ofertę, nie jest
uczestnikiem post
ępowania odwoławczego.
Zatem ciężar dowodu, że cena oferty w zakresie wskazanym przez zamawiającego
nie jest rażąco niska, spoczywał na odwołującym.

2. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp stanowi: Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
zło
żenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.

Zamawiający odrzucił ofertę na podstawie wskazanego przepisu uznając, że czyn
nieuczciwej konkurencji polega na manipulacji poszczególnymi składnikami cen w celu
uzyskania sztucznej przewagi konkurencyjnej nad pozostałymi wykonawcami, ze względu na
wykorzystanie różnych stawek podatku VAT. Oferując nierealną cenę za wykonanie sieci
wodociągowych oraz kanalizacji sanitarnej, odwołujący dokonał przerzucenia kosztów za
wykonanie robót w tym zakresie do innego rodzaju robót obłożonych niższą stawką podatku
VAT. W konsekwencji miało to na celu sztuczne uzyskanie niższej ceny brutto za realizację

całości zamówienia. Działanie takie narusza dobre obyczaje, jak też uzasadniony interes
zamawiającego, a także innych wykonawców ubiegających się o zamówienie.
Wskazane faktyczne okoliczności czynu odpowiadają przesłankom normy art. 3 ust. 1
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odwołujący podnosząc zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, odniósł się
w odwołaniu do przesłanki z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(przepis ten nie został wskazany jako podstawa odrzucenia oferty), przedstawiając
zestawienie cen 5. złożonych ofert oraz różnice procentowe ceny swojej oferty
do cen 4. innych ofert złożonych w postępowaniu, podnosząc przy tym, że fakt zaoferowania
ceny oferty na wskazanym poziomie nie utrudnia innym przedsiębiorcom dostępu do rynku,
nie stanowi więc czynu nieuczciwej konkurencji. Odnośnie manipulowania stawkami podatku
VAT, stwierdził jedynie, że zarzut jest nieuzasadniony, wskazując: Jest tak dlatego, że
Odwołuj
ący wskazał cenę wykonania sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej na
podstawie oferty swojego podwykonawcy.

Zamawiający na rozprawie wskazał protokół z posiedzenia komisji przetargowej
z dnia 19.09.2016 r. – zestawienie cen kosztów budowy sieci wodociągowych oraz
kanalizacji sanitarnej i w nawiązaniu do tego zestawienia na tabelę (załącznik), w której
przedstawiono: Wartość całej oferty – brutto, Koszt sieci – brutto, Sama budowa. W tabeli
przedstawione ceny zaoferowane we wszystkich 6. złożonych ofertach (dokument został
przedstawiony i przekazany w kopii pełnomocnikowi odwołującego).
Z zestawienia wynika, że cena oferty odwołującego (12 229 861,79 zł), najniższa
spośród cen 6. złożonych ofert, po jej pomniejszeniu o cenę budowy sieci wodociągowych
oraz kanalizacji sanitarnej (107 256,00 zł), stanowi cenę „samej budowy” w kwocie
12 122 605,79 zł. Po dokonaniu takiego samego pomniejszenia pozostałych cen ofert
o podane przez wykonawców ceny budowy sieci wodociągowych oraz kanalizacji sanitarnej,
ceny „samych budów” wskazują, że oferta odwołującego byłaby oceniona na piątym miejscu
w rankingu ofert, a nie na pierwszym, jak wynika z zestawienia cen wszystkich złożonych
ofert za cały przedmiot zamówienia.
Zestawienie potwierdza, że oferując tak niską cenę budowy sieci wodociągowych
oraz kanalizacji sanitarnej (107 256,00 zł, w tym 23% podatek VAT), odwołujący zyskuje
przewagę w rankingu ofert, powodując przy tym obciążenie zamawiającego Zarząd
Komunalnych Zasobów Lokalowych Sp. z o.o. – w przypadku wyboru oferty odwołującego
i realizacji przez niego zamówienia – rzeczywistymi kosztami budowy sieci wodociągowych
oraz kanalizacji sanitarnej, które w przypadku właściwej wyceny budowy powinien ponieść
inwestor AQUANET S.A.

Zamawiający podkreślił, że przerzucając część rzeczywistych kosztów realizacji prac
objętych stawką podatku VAT 23% do prac objętych stawką podatku VAT 8%, odwołujący
wykorzystywał różnicę w wysokości 15% opodatkowania przez sztuczne obniżenie ceny jego
oferty. Czynność ta zagraża innym wykonawcom, którzy rzetelnie wyceniając oferty
i poszczególne elementy ofert, poddali się wyższej stawce podatku, tymczasem odwołujący
sztucznie przerzucając koszty uniknął tego zwiększając w sposób nieuzasadniony swoją
przewagę konkurencyjną. Działanie odwołującego zagraża interesom zamawiającego w ten
sposób, że roboty wykonane na rzecz AQUANET S.A. finansowałby ZKZL Sp. z o.o.
z budżetu przeznaczonego na budownictwo mieszkaniowe, w sytuacji, gdy potencjalna
kwota około 1 000 000 zł pomniejszona na wykonaniu sieci sanitarnej i kanalizacyjnej,
odpowiada kosztowi budowy kilkunastu mieszkań komunalnych. Z tego względu podtrzymał
stanowisko, że czynność odwołującego wypełnia znamiona czynu nieuczciwej konkurencji
w relacjach odwołujący-wykonawcy i odwołujący-zamawiający, będącego działaniem
sprzecznym z dobrymi obyczajami. Powyższe stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
w świetle ustawy, niezależnie czy czyn ten wywołał rzeczywiste zaburzenie warunków
rynkowych. Przy czym w przypadku innych wykonawców zaburzenie to mogło potencjalnie
zaistnieć, natomiast w przypadku zamawiającego zaistniałoby w wyniku wyboru oferty
odwołującego i powierzenia mu wykonania zamówienia.
Podobna
kwalifikacja
czynu
została
przedstawiona
w
wyroku
Izby
z dnia 24 września 2014 r., sygn. akt KIO 1844/14.

Odwołujący, jak wyżej wskazano, nie odniósł się merytorycznie do istoty zarzutu
zamawiającego przedstawionego w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty, nie odniósł się
również do stanowiska zamawiającego przedstawionego na rozprawie, uzasadniając
zaoferowanie cząstkowej ceny uzyskaniem oferty podwykonawcy załączonej do pisma z 17
października 2016 r., z ceną za budowę omawianych sieci w kwocie 85 000,00 zł netto.

W orzecznictwie Izby wskazuje się na odpowiedzialność wykonawcy oferującego
udział podwykonawcy w realizacji zamówienia, następująco, m.in.: -wyrok z dnia 23 stycznia
2014 r., sygn. akt KIO 3036/13: (…) za obliczenie ceny oferty odpowiada wyłącznie
wykonawca, zatem niedoszacowanie warto
ści prac przez podwykonawcę jest traktowane
w toku post
ępowania o udzielenie zamówienia publicznego jako wadliwe i niestaranne
działanie samego wykonawcy; -
wyrok z dnia 26 sierpnia 2014 r., sygn. akt KIO 1642/14: (…)
sami podwykonawcy, na których wskazuje wykonawca w swoich wyja
śnieniach powinni być
tak
że wiarygodni. Wiarygodne i uzasadnione powinny być także oferty tych

podwykonawców, w szczególności, jeśli są to oferty dotyczące wykonania przez
podwykonawc
ę konkretnych robót budowlanych, a nie dotyczące zakupów konkretnych
materiałów czy produktów (...). Samo wskazanie,
że określone prace będą zlecone
podwykonawcy za konkretn
ą kwotę, nie uzasadnia samo w sobie „legalnego” zaniżenia ceny
ofertowej
.
Dobre obyczaje, w definicji Sądu Apelacyjnego w Katowicach (przedstawionej
w wyroku z dnia 28.06.2007 r., sygn. akt V ACa 371/07), to:
(…) normy moralne
i obyczajowe w stosunkach gospodarczych (tzw. uczciwo
ść kupiecka), a więc reguły
znajduj
ące się poza ramami systemu prawa. Wyrażają się pozaprawnymi normami
post
ępowania, którymi powinni kierować się przedsiębiorcy. Ich treści nie da się określić
wi
ążąco w sposób wyczerpujący, ponieważ kształtowane są przez ludzkie postawy
uwarunkowane zarówno przyjmowanymi warto
ściami moralnymi, jak i celami ekonomicznymi
i zwi
ązanymi z tymi praktykami życia gospodarczego. Ocena określonego zachowania jako
naruszaj
ącego dobre obyczaje pozostawiona jest orzecznictwu, gdy istotne znaczenie mają

tu oceny zorientowane na zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania konkurencji poprzez
rzetelne i niezafałszowane współzawodnictwo.


Reasumując powyższe, Izba oddaliła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy
Pzp, z uwagi na niewykazanie naruszenia przez zamawiającego przepisów prawnych
wskazanych jako podstawy zarzutów przedstawionych w odwołaniu.

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp stosownie do jego wyniku, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba zaliczyła do kosztów postępowania odwoławczego
wpis uiszczony przez odwołującego w kwocie 10 000 zł oraz zasądziła na rzecz
zamawiającego uzasadnione koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3 600 zł, na podstawie rachunku przedłożonego do
akt sprawy. Izba nie uwzględniła wniosku zamawiającego o zasądzenie kosztów przejazdu
pełnomocnika w kwocie 258 zł na podstawie biletów internetowych PKP Intercity S.A. za
przejazd na trasie Poznań Główny – Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Centralna –
Poznań Główny w dniu 9 listopada 2016 r., z uwagi na fakt, że bilet internetowy nie spełnia
minimalnych wymagań określonych w § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów

z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty
prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U.
Nr 165, poz. 1373).

Przewodniczący: …………………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie