eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Warszawa › Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Przedszkola nr 445 przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie.



Ogłoszenie z dnia 2022-03-04


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Przedszkola nr 445 przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie.

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Nazwa zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka

1.3.) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 015259640

1.4.) Adres zamawiającego:

1.4.1.) Ulica: Modlińska197

1.4.2.) Miejscowość: Warszawa

1.4.3.) Kod pocztowy: 03-122

1.4.4.) Województwo: mazowieckie

1.4.5.) Kraj: Polska

1.4.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL911 - Miasto Warszawa

1.4.7.) Numer telefonu: 022 443-84-04

1.4.9.) Adres poczty elektronicznej: bialoleka.zp@um.warszawa.pl

1.4.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://bialoleka.um.warszawa.pl/ https://zamowienia.um.warszawa.pl/

1.5.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.6.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00076555

2.2.) Data ogłoszenia: 2022-03-04

SEKCJA III ZMIANA OGŁOSZENIA

3.1.) Nazwa zmienianego ogłoszenia:

Ogłoszenie o zamówieniu,

3.2.) Numer zmienianego ogłoszenia w BZP: 2022/BZP 00058918/01

3.3.) Identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia: 01

3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

4.2.2. Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przed zmianą:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie samodzielnego lokalu usługowego o pow. 411,46 m2 (tzw. część „B”) wraz z wewnętrznymi instalacjami: wentylacji mechanicznej, klimatyzacji, ogrzewania, wodnokanalizacyjną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej w ramach zadania inwestycyjnego pn. Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Przedszkola nr 445* przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie, na działce nr ewid. 56 obręb 4-07-01 wraz ze wszystkimi innymi pracami oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu zgodnie
z przeznaczeniem.
Uwaga:
*) w każdym miejscu, gdzie w niniejszym postępowaniu występuje w tekście oznaczenie - Przedszkole nr 445 – odnosi się to do oznaczenia w dokumentacji projektowej i decyzji - „Przedszkole nr 429”, zmiana numeracji nastąpiła UCHWAŁĄ NR XLIV/1371/2021 RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY z 18 lutego 2021 r. w sprawie założenia Przedszkola nr 445 w Warszawie, ul. Marywilska 65.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się we wzorze umowy wraz z załącznikami
w szczególności w zał. nr 1 do wzoru umowy – OPZ wraz z załącznikami oraz w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik nr 1 do SWZ, na którą składa się:
a. Projekt architektoniczno-budowlany (w zakresie dotyczącym części B pomieszczeń Przedszkola oraz technologii kuchni, stanowiący załącznik do Decyzji o pozwoleniu na budowę, Tom 1/2),
b. Projekt wykonawczy (w zakresie dotyczącym części B pomieszczeń Przedszkola), w tym:
1) Projekt instalacji wody,
2) Projekt instalacji kanalizacji sanitarnej,
3) Projekt instalacji centralnego ogrzewania,
4) Projekt instalacji wentylacji mechanicznej,
5) Projekt instalacji klimatyzacji,
6) Projekt instalacji elektrycznych i teletechnicznych,
7) Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót (branża budowlana, sanitarna,
elektryczna),
Wszystkie przedmiary robót pełnią rolę wyłącznie pomocniczą przy obliczeniu ceny ofertowej przez Wykonawcę. W przypadku, gdy jakieś prace nie zostały ujęte w przedmiarach, a są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia Wykonawca winien je wycenić i uwzględnić w cenie ofertowej.
Zgłoszenie ewentualnych uwag do dokumentacji Wykonawca może dokonać w trybie określonym w art. 284 ustawy Pzp.
c. Decyzja nr 288/2021 z dnia 21.06.2021 r. o zatwierdzeniu projektu budowlanego i wydaniu pozwolenia na budowę – obejmującego przebudowę samodzielnego lokalu niemieszkalnego lokal usługowy U1 (użytkowany przez Przedszkole nr 429*) oraz zmianę sposobu użytkowania pozostałej części pomieszczeń ww. lokalu na przedszkole w istniejącym budynku mieszkalnym wielorodzinnym usytuowanym na terenie działki nr ew. 56 z obrębu 4-07-01 przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie, w zakresie zgodnym z Przedmiotem umowy.
2.1. Gwarancja
Wykonawca zobowiązany jest do udzielenia gwarancji jakości na wykonany przedmiot zamówienia na okres 60 miesięcy liczony od dnia dokonania odbioru końcowego przedmiotu zamówienia, a nadto równolegle biegnącej rękojmi za wady (trwającej 60 miesięcy). Szczegóły zawiera wzór umowy wraz
z załącznikami.
2.2. Prawo opcji
Zgodnie z art. 441 ustawy Zamawiający nie przewiduje skorzystania z prawa opcji.
2.3 Wymagania w zakresie wizji lokalnej
Zamawiający zgodnie z art. 131 ust 2 wymaga od Wykonawcy odbycia przez wykonawcę wizji lokalnej. Terminy w których możliwe będzie odbycie wizji lokalnej:
1. 21.02.2022 r. o godzinie 12.00
2. 28.02.2022 r. o godzinie 12.00
Przedstawiciel potencjalnego Wykonawcy winien posiadać stosowne pełnomocnictwo, które umożliwi mu odbycie wizji w terenie i podpisanie protokołu. Oryginał pełnomocnictwa zostanie złożony Zamawiającemu podczas wizji lokalnej. Z wizji lokalnej zostanie sporządzony protokół. Wpis do powyższego protokołu stanowi potwierdzenie obecności na wizji lokalnej. Potwierdzenie odbycia wizji
w lokalnej upoważnia potencjalnego Wykonawcę do złożenia oferty w przedmiotowym postępowaniu.
Osoba wyznaczona przez Zamawiającego do przeprowadzenia wizji lokalnej: pan Arkadiusz Żyszkiewicz, e-mail: azyszkiewicz@um.warszawa.pl tel: 22 325 41 53, kom. 500 864 760.
2.4 Wymagania w zakresie polisy ubezpieczeniowej
Zamawiający wymaga od Wykonawcy, z którym podpisze umowę, aby przez cały okres obowiązywania umowy Wykonawca posiadał, dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż wartość złożonej oferty oraz aby Wykonawca przez cały okres obowiązywania umowy posiadał, dokument potwierdzający, że posiada on ubezpieczenie ryzyk budowlano-montażowych (Contractor’s All Risks).
Ubezpieczenie ryzyk budowlano-montażowych (Contractor’s All Risks) powinno spełniać następujące warunki:
1) powinno odnosić się do całości prowadzonych robót, z włączeniem wartości wszelkich materiałów
i urządzeń objętych umową. Suma ubezpieczenia polisy będzie odpowiadała wartości umowy brutto. Ubezpieczonymi w ramach polisy będą: Zamawiający, Wykonawca, podwykonawcy
i wszystkie inne strony formalnie zaangażowane w realizację umowy. W zakres ochrony polisy włączone będą:
a) ubezpieczenie konserwacji rozszerzonej (w rozumieniu zapisów klauzuli 004 według standardu Munich Re) w okresie co najmniej 36 miesięcy,
b) ubezpieczenie szkód będących rezultatem, wad materiałowych i wadliwego wykonania
(w rozumieniu zapisów klauzuli 115 według standardu Munich Re) wraz z rozszerzeniem ochrony pokrycie w elementach dotkniętych wadą z limitem w wysokości 10% wartości Umowy,
c) ubezpieczenie szkód w elementach odebranych lub oddanych do użytku (w rozumieniu klauzuli 116 według standardu Munich Re),
d) ubezpieczenie mienia otaczającego (w rozumieniu zapisów klauzuli 119 według standardu Munich Re) z limitem odpowiedzialności ubezpieczyciela w wysokości 10% wynagrodzenia.
2) Zakres polisy nie może zawierać warunków specjalnych dot. ochrony p. poż (w rozumieniu zapisów klauzuli 112 według standardu Munich Re lub równoważnej).
Kopie polis ubezpieczeniowych lub inne dokumenty potwierdzające zawarcie umów ubezpieczenia zostaną przekazane Zamawiającemu najpóźniej w dniu podpisania umowy.
2.5. Rozwiązania równoważne.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” opisane w SWZ i załącznikach za pomocą norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 99 ust.5 oraz art. 101 ustawy Pzp. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, przy czym rozwiązania równoważne muszą spełniać wymogi w wydanych decyzjach, opiniach, uzgodnieniach.
Wszystkim wskazaniom znaków towarowych, patentów lub pochodzenia występującym w niniejszej dokumentacji projektowej towarzyszą wyrazy „lub równoważny”, co oznacza, że dopuszcza się zastosowanie urządzeń i materiałów nie gorszych niż opisywane w dokumentacji tj. spełniających wymagania techniczne, funkcjonalne, i jakościowe co najmniej takie jak wskazane w dokumentacji projektowej lub lepsze.
Wykonawca, który zdecyduje się stosować urządzenia i materiały równoważne opisywane
w dokumentacji, obowiązany jest wykazać, że oferowane przez niego urządzenia spełniają wymagania określone w dokumentacji technicznej. Zastosowane urządzenia i materiały równoważne wymagają akceptacji projektanta i branżowego inspektora nadzoru.
2.8. Wartość zamówienia
Zamawiający nie podaje na tym etapie kwoty na sfinansowanie zamówienia.
2.9. Dodatkowe obowiązki Wykonawcy
2.9.1. Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu stosuje klauzulę społeczną na postawie art. 95 ustawy z dnia 11 września 2019r., Prawo zamówień publicznych.
Wykonawca lub Podwykonawca jest zobowiązany zatrudnić na postawie stosunku pracy
w rozumieniu Kodeksu Pracy lub właściwych przepisów państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym Wykonawca lub Podwykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania pracowników, którzy w okresie wskazanym w § 2 wzoru umowy będą wykonywali prace przy robotach rozbiórkowych.
Do obowiązków Wykonawcy należy prowadzenie dokumentacji zatrudnienia pracowników.
Powyższy warunek zostanie spełniony poprzez skierowanie przez Wykonawcę lub Podwykonawcę osób wykonujących czynności podczas realizacji zamówienia nowo zatrudnionych lub wyznaczenie do realizacji zamówienia osób już zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy (Dz.U. z 2020 r., poz.1320, z późn. zm.).
Szczegóły dotyczące zatrudnienia znajdują się we wzorze umowy.

Po zmianie:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie samodzielnego lokalu usługowego o pow. 411,46 m2 (tzw. część „B”) wraz z wewnętrznymi instalacjami: wentylacji mechanicznej, klimatyzacji, ogrzewania, wodnokanalizacyjną, wodociągową, kanalizacji sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej w ramach zadania inwestycyjnego pn. Adaptacja pomieszczeń na potrzeby Przedszkola nr 445* przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie, na działce nr ewid. 56 obręb 4-07-01 wraz ze wszystkimi innymi pracami oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu zgodnie
z przeznaczeniem.
Uwaga:
*) w każdym miejscu, gdzie w niniejszym postępowaniu występuje w tekście oznaczenie - Przedszkole nr 445 – odnosi się to do oznaczenia w dokumentacji projektowej i decyzji - „Przedszkole nr 429”, zmiana numeracji nastąpiła UCHWAŁĄ NR XLIV/1371/2021 RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY z 18 lutego 2021 r. w sprawie założenia Przedszkola nr 445 w Warszawie, ul. Marywilska 65.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się we wzorze umowy wraz z załącznikami
w szczególności w zał. nr 1 do wzoru umowy – OPZ wraz z załącznikami oraz w dokumentacji projektowej stanowiącej załącznik nr 1 do SWZ, na którą składa się:
a. Projekt architektoniczno-budowlany (w zakresie dotyczącym części B pomieszczeń Przedszkola oraz technologii kuchni, stanowiący załącznik do Decyzji o pozwoleniu na budowę, Tom 1/2),
b. Projekt wykonawczy (w zakresie dotyczącym części B pomieszczeń Przedszkola), w tym:
1) Projekt instalacji wody,
2) Projekt instalacji kanalizacji sanitarnej,
3) Projekt instalacji centralnego ogrzewania,
4) Projekt instalacji wentylacji mechanicznej,
5) Projekt instalacji klimatyzacji,
6) Projekt instalacji elektrycznych i teletechnicznych,
7) Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót (branża budowlana, sanitarna,
elektryczna),
Wszystkie przedmiary robót pełnią rolę wyłącznie pomocniczą przy obliczeniu ceny ofertowej przez Wykonawcę. W przypadku, gdy jakieś prace nie zostały ujęte w przedmiarach, a są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia Wykonawca winien je wycenić i uwzględnić w cenie ofertowej.
Zgłoszenie ewentualnych uwag do dokumentacji Wykonawca może dokonać w trybie określonym w art. 284 ustawy Pzp.
c. Decyzja nr 288/2021 z dnia 21.06.2021 r. o zatwierdzeniu projektu budowlanego i wydaniu pozwolenia na budowę – obejmującego przebudowę samodzielnego lokalu niemieszkalnego lokal usługowy U1 (użytkowany przez Przedszkole nr 429*) oraz zmianę sposobu użytkowania pozostałej części pomieszczeń ww. lokalu na przedszkole w istniejącym budynku mieszkalnym wielorodzinnym usytuowanym na terenie działki nr ew. 56 z obrębu 4-07-01 przy ul. Marywilskiej 65 w Warszawie, w zakresie zgodnym z Przedmiotem umowy.
2.1. Gwarancja
Wykonawca zobowiązany jest do udzielenia gwarancji jakości na wykonany przedmiot zamówienia na okres 60 miesięcy liczony od dnia dokonania odbioru końcowego przedmiotu zamówienia, a nadto równolegle biegnącej rękojmi za wady (trwającej 60 miesięcy). Szczegóły zawiera wzór umowy wraz
z załącznikami.
2.2. Prawo opcji
Zgodnie z art. 441 ustawy Zamawiający nie przewiduje skorzystania z prawa opcji.
2.3 Wymagania w zakresie wizji lokalnej
Zamawiający zgodnie z art. 131 ust 2 wymaga od Wykonawcy odbycia przez wykonawcę wizji lokalnej. Terminy w których możliwe będzie odbycie wizji lokalnej:
1. 21.02.2022 r. o godzinie 12.00
2. 28.02.2022 r. o godzinie 12.00
3. 10.03.2022 r. o godzinie 12:00
Przedstawiciel potencjalnego Wykonawcy winien posiadać stosowne pełnomocnictwo, które umożliwi mu odbycie wizji w terenie i podpisanie protokołu. Oryginał pełnomocnictwa zostanie złożony Zamawiającemu podczas wizji lokalnej. Z wizji lokalnej zostanie sporządzony protokół. Wpis do powyższego protokołu stanowi potwierdzenie obecności na wizji lokalnej. Potwierdzenie odbycia wizji
w lokalnej upoważnia potencjalnego Wykonawcę do złożenia oferty w przedmiotowym postępowaniu.
Osoba wyznaczona przez Zamawiającego do przeprowadzenia wizji lokalnej: pan Arkadiusz Żyszkiewicz, e-mail: azyszkiewicz@um.warszawa.pl tel: 22 325 41 53, kom. 500 864 760.
2.4 Wymagania w zakresie polisy ubezpieczeniowej
Zamawiający wymaga od Wykonawcy, z którym podpisze umowę, aby przez cały okres obowiązywania umowy Wykonawca posiadał, dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż wartość złożonej oferty oraz aby Wykonawca przez cały okres obowiązywania umowy posiadał, dokument potwierdzający, że posiada on ubezpieczenie ryzyk budowlano-montażowych (Contractor’s All Risks).
Ubezpieczenie ryzyk budowlano-montażowych (Contractor’s All Risks) powinno spełniać następujące warunki:
1) powinno odnosić się do całości prowadzonych robót, z włączeniem wartości wszelkich materiałów
i urządzeń objętych umową. Suma ubezpieczenia polisy będzie odpowiadała wartości umowy brutto. Ubezpieczonymi w ramach polisy będą: Zamawiający, Wykonawca, podwykonawcy
i wszystkie inne strony formalnie zaangażowane w realizację umowy. W zakres ochrony polisy włączone będą:
a) ubezpieczenie konserwacji rozszerzonej (w rozumieniu zapisów klauzuli 004 według standardu Munich Re) w okresie co najmniej 36 miesięcy,
b) ubezpieczenie szkód będących rezultatem, wad materiałowych i wadliwego wykonania
(w rozumieniu zapisów klauzuli 115 według standardu Munich Re) wraz z rozszerzeniem ochrony pokrycie w elementach dotkniętych wadą z limitem w wysokości 10% wartości Umowy,
c) ubezpieczenie szkód w elementach odebranych lub oddanych do użytku (w rozumieniu klauzuli 116 według standardu Munich Re),
d) ubezpieczenie mienia otaczającego (w rozumieniu zapisów klauzuli 119 według standardu Munich Re) z limitem odpowiedzialności ubezpieczyciela w wysokości 10% wynagrodzenia.
2) Zakres polisy nie może zawierać warunków specjalnych dot. ochrony p. poż (w rozumieniu zapisów klauzuli 112 według standardu Munich Re lub równoważnej).
Kopie polis ubezpieczeniowych lub inne dokumenty potwierdzające zawarcie umów ubezpieczenia zostaną przekazane Zamawiającemu najpóźniej w dniu podpisania umowy.
2.5. Rozwiązania równoważne.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, a odniesieniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” opisane w SWZ i załącznikach za pomocą norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 99 ust.5 oraz art. 101 ustawy Pzp. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez Zamawiającego, przy czym rozwiązania równoważne muszą spełniać wymogi w wydanych decyzjach, opiniach, uzgodnieniach.
Wszystkim wskazaniom znaków towarowych, patentów lub pochodzenia występującym w niniejszej dokumentacji projektowej towarzyszą wyrazy „lub równoważny”, co oznacza, że dopuszcza się zastosowanie urządzeń i materiałów nie gorszych niż opisywane w dokumentacji tj. spełniających wymagania techniczne, funkcjonalne, i jakościowe co najmniej takie jak wskazane w dokumentacji projektowej lub lepsze.
Wykonawca, który zdecyduje się stosować urządzenia i materiały równoważne opisywane
w dokumentacji, obowiązany jest wykazać, że oferowane przez niego urządzenia spełniają wymagania określone w dokumentacji technicznej. Zastosowane urządzenia i materiały równoważne wymagają akceptacji projektanta i branżowego inspektora nadzoru.
2.8. Wartość zamówienia
Zamawiający nie podaje na tym etapie kwoty na sfinansowanie zamówienia.
2.9. Dodatkowe obowiązki Wykonawcy
2.9.1. Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu stosuje klauzulę społeczną na postawie art. 95 ustawy z dnia 11 września 2019r., Prawo zamówień publicznych.
Wykonawca lub Podwykonawca jest zobowiązany zatrudnić na postawie stosunku pracy
w rozumieniu Kodeksu Pracy lub właściwych przepisów państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym Wykonawca lub Podwykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania pracowników, którzy w okresie wskazanym w § 2 wzoru umowy będą wykonywali prace przy robotach rozbiórkowych.
Do obowiązków Wykonawcy należy prowadzenie dokumentacji zatrudnienia pracowników.
Powyższy warunek zostanie spełniony poprzez skierowanie przez Wykonawcę lub Podwykonawcę osób wykonujących czynności podczas realizacji zamówienia nowo zatrudnionych lub wyznaczenie do realizacji zamówienia osób już zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy (Dz.U. z 2020 r., poz.1320, z późn. zm.).
Szczegóły dotyczące zatrudnienia znajdują się we wzorze umowy.

3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:

SEKCJA VIII - PROCEDURA

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

8.1. Termin składania ofert

Przed zmianą:
2022-03-11 12:00

Po zmianie:
2022-03-17 12:00

3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:

8.3. Termin otwarcia ofert

Przed zmianą:
2022-03-11 12:30

Po zmianie:
2022-03-17 12:30

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.