eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2157/15
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2015-10-20
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2157/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk - Mazuś Członkowie: Agata Mikołajczyk, Grzegorz Matejczuk Protokolant: Dawid Wypych

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w dniu 20 października
2015 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
5 października 2015 r. przez wykonawcę:
REMONDIS KROeko sp. z o.o., ul. Fredry 1,
38-480 Krosno,

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Gmina Krasne, Krasne 121, 36-007
Krasne

postanawia:

1) umarza postępowanie odwoławcze;
2)
koszty postępowania odwoławczego wzajemnie znosi i nakazuje zwrot z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy:
REMONDIS KROeko
sp. z o.o., ul. Fredry 1, 38-480 Krosno
kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 907, z późn. zm.) na postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Rzeszowie.

Przewodnicz
ący: ………………..

Członkowie: …………………

…………………



Sygn. akt KIO 2157/15

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający - Gmina Krasne - prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego pn. „Odbiór i zagospodarowanie
odpadów komunalnych z terenu Gminy Krasne pochodz
ących z nieruchomości
zamieszkałych w 2016 i 2017 roku”,
na podstawie przepisów ustawy Prawo zamówień
publicznych, zwanej w skrócie „Pzp” lub „ustawą” (znak sprawy: Rl.271.7.2015.BW).

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 25 września 2015 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2015/S 186-337210.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zwana „SIWZ”, została udostępniona
na stronie internetowej zamawiającego.

Odwołuj
ący - REMONDIS KROeko sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie - wniósł w dniu 5
października 2015 r. odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu i postanowień SIWZ.
Zarzuty przedstawione w odwołaniu.
W toku postępowania zamawiający naruszył następujące przepisy:
1. art. 7 ust. 1 w związku z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp przez dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji, a także w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz w sposób niejednoznaczny
i niewyczerpujący, w zakresie:
a. określenia w pkt IV SIWZ sztywnego terminu rozpoczęcia realizacji zamówienia;
b. wskazania w pkt 3.3 Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia (SOPZ)
konieczności utworzenia, wyposażenia i utrzymania Gminnego Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej „PSZOK”) od dnia rozpoczęcia świadczenia
usług tj. od dnia 1 stycznia 2016 r.;
2. art. 353
1
Kodeksu cywilnego w związku z art. 7, art. 14, art. 29 ust, 1 i 2 oraz art. 139 ust.
1 Pzp przez sporządzenie załącznika nr 8 Wzoru umowy, w sposób naruszający zasady
współżycia społecznego i nie gwarantujący równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji, w zakresie, w jakim:
a. zamawiający w § 1 ust. 3 i 4 Wzoru umowy nie wskazał wszystkich prac koniecznych do
wykonania przedmiotu umowy, jak również wszystkich czynności, których wymagają

przyjęte zasady, przepisy prawa oraz przeznaczenie dostaw lub usług, a które należy
uwzględnić w cenie oferty;
b. § 4 ust. 4, 5 i 6 Wzoru umowy przez wprowadzenie wymogu, aby w związku
z planowaną akcją promocyjno-informacyjną, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 14 Wzoru
umowy wykorzystane były wyłącznie utwory, co do których wykonawcy przysługiwać będą
wyłączne i nieograniczone prawa autorskie osobiste i majątkowe oraz, że wykonawca
przeniesie na zamawiającego autorskie prawa majątkowe do utworów na wskazanych
polach eksploatacji, które powstaną w związku z przygotowaniem akcji promocyjno-
informacyjnej podczas, gdy wprowadzone postanowienia są nieuzasadnione w świetle
przedmiotu zamówienia, jakim jest odbiór i zagospodarowanie odpadów;
c. zgodnie z § 8 ust. 5 pkt 5 Wzoru umowy oraz zgodnie z §14 ust. 1-9 Wzoru umowy
zamawiający zobowiązuje wykonawcę do udzielenia rękojmi i gwarancji oraz realizacji
obowiązków z tym związanych, podczas gdy brak jest uzasadnienia do żądania od
wykonawcy udzielenia gwarancji i rękojmi z uwagi na fakt, że przedmiotem zamówienia są
usługi polegające na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów;
d. § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) Wzoru umowy przez wprowadzenie możliwości podwójnego
karania wykonawcy za tę samą okoliczność;
e. § 11 ust. 1 pkt 1 lit. j) Wzoru umowy przez wskazanie, że za brak przedłożenia przez
wykonawcę zezwoleń uprawniających do realizacji zamówienia po upływie terminu
ważności poprzednich zezwoleń wykonawca jest zobowiązany zapłacić karę umowną
w wysokości aż 30% wartości zamówienia;
f. § 11 ust. 1 pkt 1 lit. e) i j), ust. 2 pkt 1-4 Wzoru umowy przez brak doprecyzowania czy
wartość przedmiotu umowy i wartość przedmiotu zamówienia, od której uzależniona jest
wysokość naliczanych kar umownych jest wartością brutto czy netto;
g. § 11 ust. 3 i 4 Wzoru umowy przez brak wprowadzenia do postanowień umowy
procedury reklamacyjnej dotyczącej naliczonych przez zamawiającego kar umownych;
h. § 15 ust. 1 pkt 3, 5 i 6 Wzoru umowy poprzez wskazanie, że zamawiający jest uprawiony
do odstąpienia od umowy, gdy wykonawca narusza postanowienia umowy w sposób
"istotny” (pkt 3), wykonawca nie wykonuje zamówienia zgodnie z umową lub też
nienależycie wykonuje swoje zobowiązania umowne (pkt 5) oraz w przypadku, gdy
powtarzają się przypadki wadliwego (niezgodnego z umową) wykonania usług, dostaw,
pomimo upomnień ze strony zamawiającego (pkt 6);
i. § 15 ust. 1 pkt 9 Wzoru umowy przez brak wprowadzenia do postanowień umowy
procedury reklamacyjnej w zakresie odstąpienia od umowy;
j. § 16 ust. 2 pkt 1 lit. c Wzoru umowy przez wprowadzenie możliwości zmiany terminu
realizacji zamówienia w przypadku, gdy opóźnienie w wykonaniu przedmiotu umowy
spowodowane będzie okolicznością, która wystąpiła z przyczyn niezależnych od

wykonawcy po zawarciu umowy, tj. w przypadku wstrzymania usług przez organy
administracji - bez dookreślenia co zamawiający rozumie przez „wstrzymanie usług przez
organy administracji publicznej”;

k. § 16 ust. 2 pkt 1 lit. a) oraz ust. 6 pkt 3 Wzoru umowy przez sformułowanie sprzecznych
ze sobą postanowień projektu umowy w zakresie, w jakim zamawiający raz stwierdza, że
zmianę umowy stanowi konieczność wykonania zamówień dodatkowych, po czym
wskazuje, iż zmiany umowy w rozumieniu art. 144 Pzp nie stanowi udzielenie zamówień
dodatkowych określonych w przepisach Pzp;
l. § 16 ust. 1-5 Wzoru umowy przez brak wprowadzenia do projektu umowy wszystkich
wymaganych zgodnie z przepisami Pzp okoliczności uzasadniających dokonanie zmiany
umowy, która będzie zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy, tj. brak wprowadzenia
odpowiednich zmian w zakresie wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez
wykonawcę (art. 142 ust. 5 pkt 2 i 3 Pzp);
3. art. 7 ust. 1 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz innych
przepisów wynikających z treści niniejszego odwołania.Żądania odwołującego przedstawione w odwołaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
modyfikacji treści ogłoszenia i postanowień SIWZ przez:
1. zmianę terminu rozpoczęcia realizacji zamówienia na 120 dni od dnia podpisania przez
zamawiającego umowy z wykonawcą;
2. w zakresie postanowień dotyczących PSZOK:
- wykreślenie postanowień dotyczących utworzenia PSZOK z przedmiotowej SIWZ i objęcie
jego utworzenia osobnym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego,
- lub wskazanie przez zamawiającego terenu przeznaczonego na prowadzenie PSZOK,
posiadającego stosowne zezwolenia i objęcie niniejszym postępowaniem jedynie jego
prowadzenia (ewentualnie prowadzenia oraz wyposażenia PSZOK w niezbędne urządzenia
techniczne do jego prowadzenia) wraz określeniem czy nieruchomość udostępniona pod
PSZOK będzie udostępniona odpłatnie czy nieodpłatnie, a jeżeli odpłatnie, to wraz
z określeniem, za jaką kwotę nastąpi udostępnienie,

- lub zmianę terminu rozpoczęcia funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów,
uwzględniając czas niezbędny do pozyskania wszystkich zezwoleń, na termin 180 dni od
dnia podpisania przez zamawiającego umowy z wykonawcą;
3. doprecyzowanie § 1 ust. 3 i 4 Wzoru umowy przez wskazanie przez zamawiającego,
wszystkich prac koniecznych do wykonania przedmiotu umowy, jak również wszystkich
czynności, których wymagają przyjęte zasady, przepisy prawa oraz przeznaczenie dostaw
lub usług, a które mają wpływ na obliczenie ceny oferty;
4. wykreślenie § 4 ust. 4 Wzoru umowy;
5. modyfikację § 4 ust. 5 Wzoru umowy w następujący sposób: „Wykonawca zobowiązuje się
do udzielenia Zamawiaj
ącemu licencji niewyłącznej na czas nieokreślony do utworów,
które powstan
ą w związku z przygotowaniem akcji promocyjno-informacyjnej, o której
mowa w § 4 ust. 2 pkt 14, tj. w szczególno
ści plakatów, programów prelekcji oraz
programów konkursów, w terminie 14 dni od powstania tych utworów”;

6. modyfikację § 4 ust. 6 Wzoru umowy przez wskazanie, że „udzielona licencja do
korzystania z utworów wskazanych powy
żej obejmuje następujące pola eksploatacji (...)”;
7. wykreślenie § 8 ust. 5 pkt 5 Wzoru umowy oraz §14 Wzoru umowy;
8. wykreślenie § 11 ust. 1 pkt 1 lit. a) Wzoru umowy;
9. modyfikację § 11 ust. 1 pkt 1 lit. j) Wzoru umowy przez obniżenie kary umownej do 10%
wartości wynagrodzenia netto z tytułu wykonania przedmiotu umowy;
10. doprecyzowanie § 11 ust. 1 pkt 1 lit. e) i j), ust. 2 pkt 1-4 Wzoru umowy przez wskazanie,że kary umowne wskazane w wymienionych postanowieniach umownych będą naliczane
od wartości wynagrodzenia netto z tytułu wykonania przedmiotu umowy;
11. modyfikację § 11 ust. 3 i 4 Wzoru umowy przez wprowadzenie postanowienia zgodnie
z którym każdorazowe naliczenie kar umownych przewidzianych w umowie zostanie
poprzedzone przeprowadzeniem stosownego postępowania reklamacyjnego mającego na
celu umożliwienie Wykonawcy niezwłoczne usunięcie uchybień w wykonaniu umowy oraz
ustalenie czy zaistniały przesłanki naliczenia kar umownych;
12. modyfikację § 15 ust. 1 pkt 5 Wzoru umowy przez doprecyzowanie, jakie konkretnie
naruszenia zamawiający kwalifikuje, jako stanowiące podstawę do odstąpienia od umowy
oraz wskazanie, że tylko naruszenia wynikające z winy wykonawcy będą stanowiły
podstawę do odstąpienia przez zamawiającego od umowy;
13. wykreślenie § 15 ust. 1 pkt 3 i 6 Wzoru umowy;
14. dodanie do treści § 15 ust.1 pkt 11 o następującej treści: „Odstąpienie przez
Zamawiaj
ącego od umowy nastąpi po pisemnym wezwaniu wykonawcy do wykonania lub
prawidłowego wykonania przedmiot umowy. Prawo odst
ąpienia od umowy przysługuje
Zamawiaj
ącemu, jeżeli pomimo upływu terminu zawartego w wezwaniu Wykonawca nie
przyst
ąpił do realizacji obowiązków umownych”;

15. dookreślenie § 16 ust. 2 pkt 1 lit. c Wzoru umowy przez wskazanie co zamawiający
rozumie przez „wstrzymanie usług przez organy administracji”;
16. wykreślenie § 16 ust. 6 pkt 3) Wzoru umowy;
17. wprowadzenie do § 16 ust. 2 Wzoru umowy wszystkich wymaganych w art. 142 ust. 5
Pzp okoliczności uzasadniających dokonanie zmiany umowy, tj. wprowadzenie
odpowiednich zmian w zakresie wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na
podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub
ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne
i zdrowotne, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez
wykonawcę.

Zamawiający wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 października
2015 r. odpowiedź na odwołanie, w której:
1. uznał odwołanie za zasadne w części, tj. co do zarzutów określonych w pkt 1 lit. b, pkt 2
lit. a, b, c, d, e, f, h co do § 15 ust. 1 pkt 5, i, j, k i l, i w tym zakresie wniósł o umorzenie
postępowania,
2. nie uznał odwołania za zasadne w pozostałej części i w tym zakresie wniósł o oddalenie
odwołania.

W uzasadnieniu pisma wskazał, że uznaje odwołanie w części w zakresie zarzutów
określonych we wstępie, przez zmianę opisu przedmiotu zamówienia w treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i zmianę wzoru umowy w następujący sposób:
1) odnośnie szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia w ten sposób, że
w Szczegółowym Opisie Przedmiotu Zamówienia - załącznik nr 1 do SIWZ część 3 punkt
3.3 podpunkt 1 przyjmuje następujące brzmienie:
„Wykonawca winien utworzyć, wyposażyć i utrzymać Gminny Punkt Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych od 180 dnia od dnia podpisania umowy do ko
ńca jej
trwania. Wykonawca winien zorganizowa
ć odbiór i zagospodarowanie następujących
odpadów: meble i inne odpady wielkogabarytowe, zu
żyty sprzęt elektryczny
i elektroniczny, zu
żyte opony, papier, tworzywa sztuczne, metale, opakowania
wielkomateriałowe, szkło ( w tym okienne), odpady komunalne ulegaj
ące biodegradacji
(w tym odpady opakowaniowe ulegaj
ące biodegradacji), przeterminowane leki
i chemikalia, zu
żyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące
odpady komunalne, odpady zielone, zbieranych 1 raz w miesi
ącu w godzinach i miejscu
ustalonym z Zamawiaj
ącym. Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych winien
zosta
ć zlokalizowany w odległości nie większej niż 30 km od siedziby Urzędu Gminy

Krasne, pokonując odległość pojazdem po drogach publicznych najkrótszą, możliwą
tras
ą. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych powinien być zlokalizowany
zgodnie z zasadami okre
ślonymi w szczególności w: ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach, ustawie z dnia 13 wrze
śnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach oraz w uchwale nr XXIV/410/12 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia
27 sierpnia 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa
Podkarpackiego. Harmonogram odbioru odpadów, o których mowa wy
żej wraz
z okre
śleniem miejsca ich odbioru, Wykonawca zobowiązany jest opracować i dostarczyć
Zamawiaj
ącemu na 30 dni przed planowanym pierwszym odbiorem odpadów zbieranych
w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych,”

2) odnośnie zarzutu określonego w pkt 1 lit. b przez zmianę terminu utworzenia Gminnego
Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na termin 180 dni od dnia
podpisania umowy,
3) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. a przez wykreślenie w § 1 ust. 3 i 4,
4) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. b przez zmianę § 4 ust. 4-6 w ten sposób, że
będzie przewidywać zobowiązanie Wykonawcy do wykorzystania w związku
z prowadzeniem akcji promocyjno-informacyjnej wyłącznie utworów, co do których
przysługiwać
będą
wykonawcy
majątkowe
prawa
autorskie
oraz
udzielenie
Zamawiającemu licencji niewyłącznej na czas nieokreślony do utworów, które powstaną
w związku z przygotowaniem akcji promocyjno-informacyjnej,
5) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. c przez wykreślenie § 8 ust. 5 pkt 5 oraz w § 14
wykreślenie ust. 1-3, 8-9 oraz zmianę ust. 4-7 przez wprowadzenie postanowień
dotyczących odpowiedzialności wykonawcy za wadliwe wykonanie usługi i procedury
reklamacyjnej w tym zakresie,
6) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. d przez doprecyzowanie § 11 ust. 1 pkt 1 lit. b
w ten sposób, że kara umowna określona w tym postanowieniu jest przewidziana za
nieusunięcie w ciągu 24 godzin od daty zgłoszenia przez zamawiającego
zanieczyszczenia powstałego z winy Wykonawcy, o którym mowa w lit. a tego punktu,
7) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. e, przez obniżenie wysokości kary umownej
przewidzianej w tym postanowieniu do 10%,
8) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. f, przez doprecyzowanie, że wysokość kar
umownych o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 lit. d, e i j oraz ust. 2 odnosi się do wartości
wynagrodzenia umownego netto z tytułu wykonania przedmiotu umowy;
9) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. h w zakresie § 15 ust. 1 pkt 5 przez jego
wykreślenie,
10) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. i przez dodanie w § 15 pkt 10 a
przewidującego, że odstąpienie przez zamawiającego od umowy nastąpi po pisemnym

wezwaniu wykonawcy do wykonania lub prawidłowego wykonania umowy i prawo to
będzie przysługiwać zamawiającemu, jeżeli pomimo upływu terminu zawartego
w wezwaniu wykonawca nie przystąpił do realizacji obowiązków umownych,
11) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. j przez doprecyzowanie § 16 ust. 2 pkt 1 lit. c
nadając mu brzmienie: „c) wstrzymania przez Zamawiającego w ramach realizacji zadania
u
żyteczności publicznej, wykonania usług objętych przedmiotem zamówienia,”
12) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. k przez usunięcie sprzeczności postanowień
umowy przez wykreślenie § 16 ust. 6 pkt 3,
13) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. 1 przez dodanie w § 18 - ust. 2 pkt 3
przewidującego, że wynagrodzenie za realizację zamówienia może zostać zmienione
w przypadku, gdy zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę lub
wysokość minimalnej stawki składki na ubezpieczenia społeczne czy zdrowotne, jeżeli
zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.
Zamawiający nie uznał w pozostałym zakresie odwołania za zasadne,
z następujących względów:
1) odnośnie zarzutu określonego w pkt 1 lit. a odwołania z uwagi na to, że zmiana terminu
rozpoczęcia realizacji zamówienia jest niemożliwa ze względu na konieczność
zabezpieczenia przez cały czas odbioru i zagospodarowania odpadów z Gminy Krasne.
Zgodnie z art. 6c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach ( t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.): „Gminy są obowiązane do
zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od wła
ścicieli nieruchomości, na
których zamieszkuj
ą mieszkańcy”,
2) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. g z uwagi na to, że oświadczenie o nałożeniu
kary umownej ze swojej istoty wywołuje skutek z datą jego doręczenia stronie obciążonej
kara umowną, w związku z czym żądanie procedury reklamacyjne dotyczących
naliczonych kar umownych jest bezzasadne, a strona obciążona karą umowną może
kwestionować zasadność naliczenia kary umownej na drodze sądowej w oparciu
o przepisy kodeksu cywilnego,
3) odnośnie zarzutu określonego w pkt 2 lit. h w zakresie § 15 ust. 1 pkt 3 i 6, ponieważ
postanowienia te określają szczególne okoliczności związane z uchybieniami po stronie
wykonawcy, które uprawniają zamawiającego do odstąpienia od umowy,
4) odnośnie zarzutu określonego w pkt 3, z uwagi na to, że wbrew twierdzeniom
odwołującego opis przedmiotu zamówienia nie utrudnia uczciwej konkurencji. Wbrew
twierdzeniom odwołującego przepis art. 6 d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach nie stanowi podstawy obowiązku zorganizowania odrębnego
przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz odrębnego
przetargu na utworzenie i prowadzenie punktów selektywnego zbierania odpadów

komunalnych. Przetarg na utworzenie i prowadzenie selektywnego zbierania odpadów
komunalnych mieści się bowiem w pojęciu przetargu na odbieranie i zagospodarowanie
odpadów komunalnych. Poza tym, takie dzielenia zamówienia byłoby nieuzasadnione
z punktu widzenia zasadności wydatkowania środków publicznych gminy biorąc pod
uwagę niewielką wielkość gminy a co za tym idzie niewielki zakres zamówienia. Z kolei
powołana okoliczność zbyt krótkiego czasu na utworzenie Gminnego Punktu
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych nie znajduje uzasadnienia z uwagi na
uwzględnienie w tym zakresie odwołania przez przedłużenie terminu utworzenia
Gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych do 180 dni od dnia
podpisania umowy (o czym była mowa powyżej).
Mając powyższe na uwadze, zamawiający wskazał, że złożone przez REMONDIS
KROeko sp. z o.o. odwołanie winno zostać oddalone z wyżej przedstawionych względów.
Odwołujący wniósł do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 października 2015 r.
pismo pt. „WNIOSEK O UMORZENIE”, w którym podał, że w związku z odpowiedzią
zamawiającego na odwołanie, cofa zarzuty, które nie zostały przez zamawiającego
uwzględnione, tj. zarzuty z pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. g i h w zakresie § 15 ust. 1 pkt 3 i 6 Wzoru
umowy postawione w odwołaniu z dnia 5 października 2015 r. wniesionym do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy
Krasne pochodz
ących z nieruchomości zamieszkałych w 2016 i 2017 roku” (znak sprawy: Rl.
271.7.2015. BW).
W związku z powyższym, na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp wniósł o umorzenie
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym i zwrot całości uiszczonego wpisu
na nr rachunku bankowego, z którego został uiszczony wpis od odwołania.
Jednocześnie wskazał, że wniosek o zwrot całości uiszczonego wpisu w niniejszej
sprawie jest uzasadniony na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41, poz. 238).
Odwołujący podniósł, że cofnął zarzuty w zakresie nieuwzględnionym przez
zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie, w związku z powyższym, pomiędzy wykonawcą
a zamawiającym nie ma sporu. Wobec tego, odwołanie zostało uwzględnione w całości,
a zatem zasadne jest dokonanie zwrotu odwołującemu całości uiszczonego wpisu od
odwołania. Wskazał, że powyższe stanowisko zostało potwierdzone w postanowieniu
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 kwietnia 2013 r., KIO 856/13, zapadłym na gruncie
analogicznego stanu faktycznego, zgodnie z którym: „Wobec ustalenia, że Zamawiający
uwzgl
ędnił w przeważającym zakresie zarzuty zawarte w odwołaniu oraz wobec faktu

cofnięcia pozostałych zarzutów przez Odwołującego na etapie posiedzenia z udziałem stron
(przed otwarciem rozprawy), Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,
że zachodzą przesłanki
do wydania postanowienia o umorzeniu post
ępowania odwoławczego na podstawie art. 186
ust. 2 ustawy Pzp w zbiegu z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp. Maj
ąc na uwadze powyższe
okoliczno
ści faktyczne, Izba stwierdziła, że postępowania podlega umorzeniu na podstawie
art. 186 ust. 2 w zbiegu z art. 187 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówie
ń
publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz.759 ze zm.). Ze wzgl
ędu na zakres
uwzgl
ędnienia przez Zamawiającego zarzutów oraz termin dokonania tej czynności Izba
nakazała zwrot Odwołuj
ącemu w całości wniesionego wpisu. Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a)
rozporz
ądzenia w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w post
ępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41,
poz. 238), w przypadku umorzenia post
ępowania odwoławczego przez Izbę, jeżeli
w post
ępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca, a zamawiaj
ący uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu - Izba
orzeka o dokonaniu zwrotu odwołuj
ącemu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.”


Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznaj
ąc odwołanie na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron, w obecno
ści pełnomocnika odwołującego, z uwzględnieniem
wniosków - przedstawionych w odpowiedzi zamawiaj
ącego na odwołanie
i odwołuj
ącego o umorzenie postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co
nast
ępuje.

Zgodnie z art. 186 ust. 2 Pzp Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze
na posiedzeniu niejawnym w przypadku uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu, pod warunkiem, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego
nie przystąpił w terminie żaden wykonawca.
Zamawiający
uwzględnił
przeważającą
część
zarzutów
przedstawionych
w odwołaniu, wskazując w odpowiedzi na odwołanie zmianę postanowień SIWZ w zakresie
opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy.
Odwołujący cofnął pozostałe zarzuty, nieuwzględnione przez zamawiającego.

Zatem, w wyniku oświadczenia odwołującego o cofnięciu zarzutów odwołania
w zakresie nieuwzględnionym przez zamawiającego, w sytuacji gdy pozostałe zarzuty
zostały uwzględnione, spór wywołany wniesieniem odwołania przestał istnieć.

Uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu
i cofnięcie przez odwołującego pozostałych zarzutów, powoduje stan faktyczny
odpowiadający przypadkowi, o którym stanowi przepis art. 186 ust. 2 Pzp, wobec
faktu, że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca. Wystąpiły więc przesłanki odpowiedniego zastosowania przepisu art. 186 ust. 2
Pzp, tj. umorzenia postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym (podobnie
w postanowieniu Izby z dnia 30 kwietnia 2013 r., sygn. akt KIO 856/12).

Rozpoznając wniosek odwołującego o zwrot uiszczonego wpisu w całości na
podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania, Izba miała na uwadze, że skoro wnioski stron,
odpowiednio - częściowe uwzględnienie zarzutów i cofnięcie nieuwzględnionych zarzutów -
zostały złożone w dniu 19 października 2015 r., przed otwarciem posiedzenia niejawnego
Izby z udziałem stron, wyznaczonego w dniu 20 października 2015 r., to rzeczywisty stan
rzeczy zaistniały przed otwarciem posiedzenia, uzasadniał zastosowanie wskazanego
przepisu.

W
postanowieniu z dnia 8 sierpnia 2012 r. I CZ 62/12 (Tytuł: Ponoszenie przez strony
kosztów postępowania w sprawach z zakresu zamówień publicznych), Sąd Najwyższy
wskazał: „Powiązanie orzeczenia o kosztach z wynikiem postępowania stanowi wyraz
akcesoryjno
ści obowiązku pokrycia kosztów przez tę stronę, która uległa, na rzecz tej strony,
której
żądania zostały uwzględnione. Chodzi przy tym o wynik rzeczywisty, a więc o stan
rzeczy jaki ma nast
ąpić wskutek realizacji orzeczenia lub jaki już nastąpił w efekcie
uwzgl
ędnienia żądań przez przeciwnika. Dlatego przyjmuje się, że w wypadku cofnięcia
powództwa dokonanego z tego powodu, i
ż po wniesieniu powództwa strona pozwana
zaspokoiła dochodzone, wymagalne roszczenie, stron
ą przegrywającą jest pozwany.”

Uwzględniając powyższe, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu
niejawnym, na podstawie przepisu art. 186 ust. 2 Pzp.

W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
(ostatnie zdanie wskazanego przepisu) odnoszącym się do uwzględnionych zarzutów.

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła przepisy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41,
poz. 238) i nakazała dokonanie zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej
tytułem wpisu.

Przewodniczący: ………………..

Członkowie: …………………

…………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie