eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 2091/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-10-13
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 2091/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Joanna Borowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2015 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 września 2015 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1. DGP Clean Partner Sp. z o.o., ul. Najświętszej Marii Panny 5e, 59-220 Legnica
2. Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o., ul. Naj
świętszej Marii Panny 5e, 59-220 Legnica
3. PU GOS-ZEC Sp. z o.o., ul. Gdy
ńska 54, 61-016 Poznań

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Jednostka Wojskowa Nr 4809
w Zegrzu, ul. Juzistek 2, 05-131 Zegrze


orzeka:

1) uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: Jednostce Wojskowej Nr 4809
w Zegrzu w zakresie cz
ęści IV przedmiotu zamówienia:
1.1)
unieważnienie czynności:
- unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia;
- wykluczenia z postępowania wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: DGP Clean Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; Dozorbud Grupa
Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; PU GOS-ZEC Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu;
- uznania oferty tych wykonawców za odrzuconą;
1.2) powtórzenie czynności badania i oceny oferty wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; Dozorbud
Grupa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; PU GOS-ZEC Sp. z o.o. z siedzibą
w Poznaniu, z zastosowaniem trybu uzupełnienia oświadczeń i dokumentów dotyczących
wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania
odpowiednim potencjałem technicznym, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo

zamówień publicznych;
2) kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Jednostka Wojskowa Nr 4809
w Zegrzu, i:
2.1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia:
DGP Clean Partner Sp. z o.o. z siedzibą
w Legnicy;
Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; PU GOS-ZEC
Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu - tytułem wpisu od odwołania;
2.2) zasądza od zamawiającego: Jednostka Wojskowa Nr 4809 w Zegrzu na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
DGP Clean Partner
Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy;
Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy;
PU GOS-ZEC Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu - kwotę
15 000 zł 00 gr (słownie: (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców tytułem wpisu od
odwołania.


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013, poz. 907, z późn. zm.) na wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego Warszawa-Praga
w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ………………………



Sygn. akt KIO 2091/15

U z a s a d n i e n i e


Zamawiający - Jednostka Wojskowa Nr 4809 w Zegrzu prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Sprzątanie powierzchni
wewn
ętrznych oraz zewnętrznych utwardzonych i nieutwardzonych, utrzymanie pasów
ochronnych i ppo
ż. na terenie kompleksów wojskowych administrowanych przez Jednostkę
Wojskow
ą 4809 w Zegrzu ”, Nr sprawy: ZP/48/2015.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 11.07.2015 r., nr 2015/S 132-243786.
A. I. Na podstawie art. 180 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwanej
w skrócie „Pzp”, „ustawa” lub „ustawa Pzp”, wykonawcy wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; Dozorbud
Grupa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy; PU GOS-ZEC Sp. z o.o. z siedzibą
w Poznaniu - odwołujący w postępowaniu odwoławczym - wnieśli odwołanie w części IV
przedmiotu zamówienia od wskazanych niżej czynności zamawiającego:
1) wykluczenia odwołujących z postępowania;
2) odrzucenia oferty;
3) ewentualnie zaniechania wezwania odwołującego do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3
Pzp, jeżeli w ocenie zamawiającego odwołujący nie wykazał spełnienia warunku
potencjału technicznego,
4) unieważnienia postępowania z powodu błędnego przyjęcia braku ofert niepodlegających
odrzuceniu.

II. Zaskarżonym czynnościom zamawiającego odwołujący zarzucił naruszenie
przepisów Pzp:
1) art. 24 ust. 2 pkt 4 przez błędne przyjęcie, że odwołujący nie wykazał spełnienia warunku
potencjału technicznego;
2) art. 24 ust. 4 przez błędne przyjęcie, że oferta odwołującego, jako wykluczonego
z powodu nie wykazania spełnienia warunku technicznego podlega odrzuceniu;
3) ewentualnie art. 26 ust. 3 przez zaniechanie wezwania odwołującego do uzupełnienia
wykazu, jeżeli załączony do oferty nie potwierdza spełnienia przez odwołującego warunku
potencjału technicznego;
4) art. 93 ust. 1 pkt 1 przez unieważnienie postępowania pomimo nie ziszczenia się
przesłanek wskazanych w tym artykule.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu

w zakresie części IV przedmiotu zamówienia:
1) unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
2) unieważnienie czynności wykluczenia odwołującego z postępowania i uznania jego oferty
za odrzuconą;
3) powtórzenia badania i oceny ofert, w tym ewentualnie wezwanie odwołującego do
uzupełnienia wykazu;
4) dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej w części IV postępowania.
IV. i V. Odwołujący
wskazał okoliczności zachowania terminu do wniesienia
odwołania oraz istnienie interesu w uzyskania zamówienia połączonego z możliwością
poniesienia szkody z powodu naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
VI. Uzasadnienie odwołania.
W uzasadnieniu czynności wykluczenia odwołującego z postępowania, zamawiający
podał następujące uzasadnienie: „Wykonawca do oferty załączył wykaz sprzętu
przewidzianego do wykonania przedmiotu zamówienia stanowi
ący załącznik nr 13 do SIWZ.
Zał
ączony wykaz nie spełnia wymogów warunków SIWZ, tj. Rozdziału VII ust. 2 pkt 2 lit. c.
Zło
żony przez Wykonawcę wykaz wskazuje, że wykonawca nie jest zdolny do wykonania
zamówienia według kryteriów postawionych przez Zamawiaj
ącego w opisie sposobu oceny
spełnienia warunków udziału w post
ępowaniu, gdyż sumaryczna ilość każdego rodzaju
sprz
ętu jest niezgodna z ilością wymaganą w warunkach SIWZ. Wykonawca złożył ofertę
w czterech cz
ęściach postępowania. W wykazie sprzętu w punkcie b (sprzątanie powierzchni
zewn
ętrznych) w pozycji 4 Wykonawca zaproponował w ilości 8 sztuk każdego rodzaju
sprz
ętu do wykonania zamówienia. Zaproponowana przez Wykonawcę ilość sprzętu jest
ilo
ścią niewystarczającą do spełnienia warunków udziału w postępowaniu, ponieważ
Zamawiaj
ący wymagał aby Wykonawca wykazał, że posiada do wykonania przedmiotu
zamówienia profesjonalny sprz
ęt w ilości minimum 2 sztuk każdego rodzaju, w każdej części
zamówienia. W przypadku zło
żonej oferty, Wykonawca był zobowiązany w wykazie sprzętu
w punkcie b (sprz
ątanie powierzchni zewnętrznych) w pozycji 4 zaproponować
Zamawiaj
ącemu minimum 32 sztuki sprzętu do wykonania zamówienia.”
Z uwagi na to, i w zakresie części IV została złożona tylko oferta odwołującego,
zamawiający unieważnił w tej części postępowanie.

Odwołujący nie zgodził się z decyzją zamawiającego z następujących powodów.
1. Zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 oraz ust. 4 Pzp przez błędne przyjęcie, że
odwołujący nie wykazał spełnienia warunku potencjału technicznego oraz, że oferta
odwołującego podlega odrzuceniu jako wykluczonego.
Zamawiający dokonał opisu sposobu oceny spełnienia warunku potencjału

technicznego w rozdziale VII ust. 2 pkt.2 lit c SIWZ w następujący sposób:
a. „dysponują odpowiednim potencjałem technicznym:
Zamawiaj
ący uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że posiada do
wykonania przedmiotu zamówienia profesjonalny sprz
ęt w ilości minimum 2 sztuk każdego
rodzaju, w ka
żdej części zamówienia tj.:
• odkurzacze przemysłowe (ciche w eksploatacji),
• froterki dyskowe, inne (ciche w eksploatacji),
• mobilne zestawy do sprz
ątania, inne,
• maszyny czyszcz
ące do podłóg (zbierające wodę),
• kosiarki spalinowe, inne,
• kosy/wykaszarki spalinowe,
środek transportu (do zwiezienia liści, gałęzi, śmieci z koszy do kontenera lub na zewnątrz
kompleksu itp.),
• samobie
żne pługi do odśnieżania, zawieszane pługi do odśnieżania, posypywarki,
dmuchawy do od
śnieżania, inne w zależności od potrzeb.
Sum
ą ilości urządzeń na wybrane części, np. przy składaniu oferty na części 1 i 2,
Wykonawca wyka
że dysponowanie minimum 4 sztukami każdego rodzaju sprzętu.
Zamawiaj
ący uzna warunek za spełniony na podstawie złożonego przez Wykonawcę wykazu
- według wzoru stanowi
ącego załącznik nr 13 do SIWZ.”
Odwołujący ubiegając się o udzielenie zamówienia w czterech częściach,
w celu wykazania spełniania warunku potencjału technicznego, złożył wraz z ofertą wykaz
według przygotowanego przez zamawiającego wzoru (zał. nr 13 do SIWZ), deklarując
dysponowanie wymaganym sprzętem w ilości w sumie 8 sztuk w zakresie każdego
z wymaganych rodzajów, a więc po dwie sztuki z każdego rodzaju wymaganego sprzętu
w każdej z czterech części, co daje zadeklarowaną sumę.
W ocenie odwołującego za pomocą zadeklarowanej ilości sprzętu zostało wykazane
spełnienie warunku zakładając, że każdy z punktów wskazanych w opisie warunku
technicznego wskazuje jeden rodzaj wymaganego sprzętu.
Odwołujący przyjął taki sposób interpretacji również w zakresie punktu
„kosy/wykaszarki spalinowe” oraz „samobieżne pługi do odśnieżania, zawieszane pługi do
od
śnieżania, posypywarki, dmuchawy do odśnieżania, inne w zależności od potrzeb”, gdyż
zamawiający nie napisał w SIWZ wprost, że te dwa punkty wskazują większą ilość rodzajów
sprzętu, ponadto sprzęt wskazany w każdym z tych dwóch punktów w zasadzie służy do tych
samych czynności. Niezrozumiałym jest na jakiej podstawie zamawiający uważa, że
w wykazie sprzętu w punkcie b (sprzątanie powierzchni zewnętrznych) w pozycji 4 należało
zadeklarować 32 sztuki sprzętu. Natomiast z ostrożności odwołujący wskazał, że jeżeli

zamawiający uważa, iż w spornym zakresie wskazał cztery rodzaje wymaganego sprzętu, to
zastanawiające jest z jakich powodów nie interpretuje tak samo punktu dotyczącego
„kosy/wykaszarki spalinowe”, wymagając dwóch rodzajów sprzętu tj. kosy i wykaszarki.
Zasadnym wydaje się wskazanie, że jeżeli nawet postanowienia warunku
w zakresie wymogu wykazania się „samobieżnymi pługami do odśnieżania, zawieszanymi
pługami do od
śnieżania, posypywarkami, dmuchawami do odśnieżania, inne w zależności od
potrzeb”
mogą być różnie interpretowane, np. w sposób zaprezentowany przez
odwołującego oraz zamawiającego, to w takiej sytuacji, zgodnie z wypracowanym
stanowiskiem KIO należy przyjąć interpretację wykonawcy, zakładając że ubiegający się
o zamówienie nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji braku precyzji przy
opracowywaniu postanowień dokumentów przetargowych, w szczególności w tak ważnych
ich zakresie jak warunki udziału w postępowaniu i ich opis - wyrok Zespołu Arbitrów z dnia
28.V.2007 r., sygn. akt UZP/ZO/0-598/07 „postanowienia siwz muszą być na tyle
jednoznaczne, aby nie dopuszczały rozbie
żności interpretacyjnych, a wszelkie wątpliwości
nie mog
ą być tłumaczone na niekorzyść wykonawców,” czy też: „Nieprecyzyjne siwz,
wprowadzaj
ące w błąd wykonawców należy traktować na korzyść wykonawców” - KIO
11.03.2014 r., sygn. akt KIO 354/14.

2. Zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp przez zaniechanie wezwania odwołującego do
uzupełnienia wykazu, jeżeli załączony do oferty nie potwierdza spełnienia przez
odwołującego warunku potencjału technicznego:
Z ostrożności odwołujący wskazał, że gdyby Izba uznała, że w spornym zakresie
zamawiający wymagał 4 rodzajów urządzeń, a tym samym, że załączony do oferty, wykaz
nie potwierdza spełnienia warunku potencjału technicznego, to zgodnie z treścią art. 26 ust.
3 Pzp zamawiający ma obowiązek a nie uprawnienie, wezwać wykonawcę do uzupełnienia
wadliwego dokumentu, który w ocenie zamawiającego nie potwierdza spełnienia
ustanowionego warunku, dopiero niewykazanie spełnienia warunku za pomocą
uzupełnionych dokumentów, stanowi podstawę do wykluczenia wykonawcy, przykładowo:
„W orzecznictwie KIO wskazuje się konsekwentnie, że wykluczenie wykonawcy z powodu
niewykazania warunków udziału w post
ępowaniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp, musi
by
ć poprzedzone prawidłowym i precyzyjnym wezwaniem do uzupełnienia dokumentów
w trybie art. 26 ust. 3 Pzp”
- (KIO z 24 października 2013 r., sygn. akt KIO 2332/13; KIO
2333/13). KIO z 9. V. 2012 r., KIO 859/12 wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust.
2 pkt 4 pzp powinno być poprzedzone czynnościami zamawiającego, których efektem jest
ustalenie podstawy wykluczenia ponad wszelka wątpliwość. Podobnie w wyroku z 10.V.
2013 r., KIO 896/13, Izba wskazała, że wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów
na podstawie art. 26 ust. 3 pzp jest czynnością obligatoryjna, bez której niedopuszczalnym

jest wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 pzp, o ile nie zachodzą
negatywne przesłanki przewidziane tymi przepisami.
Należy zatem przyjąć: wobec zaniechania zastosowania art. 26 ust. 3 Pzp wniosek
zamawiającego, że wykonawca nie jest zdolny do wykonania zamówienia według kryteriów
postawionych przez zamawiającego w opisie sposobu oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu, gdyż sumaryczna ilość każdego rodzaju sprzętu jest niezgodna z ilością
wymaganą w warunkach SIWZ, jest przynajmniej przedwczesny.
3. Zarzut naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp przez unieważnienie postępowania
pomimo nie ziszczenia się przesłanek wskazanych w tym artykule.
Kontynuując odwołujący wskazał, że jeżeli w świetle obowiązujących przepisów
wykluczenie wykonawcy, który nie wykazał za pomocą dokumentów załączonych do oferty
spełnienia warunków udziału w postępowaniu może nastąpić jedynie po uprzednim
bezskutecznym wezwaniu do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, to należy przyjąć,
w okolicznościach postępowania w ramach, którego wnoszone jest odwołanie, że czynność
unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp jest przynajmniej
przedwczesna, a tym samym niezasadna i pozbawiona podstaw prawnych.
Mając na uwadze powyższe, odwołujący uznał za konieczne wniesienie odwołania
celem zbadania przez Izbę, czy zaskarżone działania i zaniechania zamawiającego są
zgodne z obowiązującymi przepisami zważywszy, że odwołujący złożył najkorzystniejszą
ofertę w zakresie części IV postępowania, a więc stwierdzenie zarzucanych naruszeń
umożliwi odwołującemu uzyskanie zamówienia w tej części.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania.

B. Zamawiający, w odpowiedzi na odwołanie, wniósł o oddalenie odwołania jako
bezzasadnego oraz zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów
zastępstwa prawnego według rachunku, który zostanie przedstawiony na rozprawie.

Ad I. Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający wykluczył wykonawcę
w części IV, z uwagi na niewykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Jednocześnie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 zamawiający unieważnił postępowanie
w części IV, ponieważ nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
Wykonawca złożył ofertę w czterech częściach postępowania, załączając wykaz
sprzętu, w ilości 8 sztuk każdego rodzaju sprzętu do wykonania zamówienia, to jest w ilości
niższej niż wymagana w SIWZ. W przypadku złożonej oferty na cztery części, wykonawca w
wykazie sprzętu w punkcie b (sprzątanie powierzchni zewnętrznych) w pozycji 4 winien był
zaproponować zamawiającemu minimum 32 sztuki sprzętu do wykonania zamówienia.
Zamawiający zmodyfikował SIWZ w dn. 7 sierpnia 2015 roku w rozdziale IV, VI, VII, XIII, XIV,

XIX oraz Formularz ofertowy i załącznik nr 7 do SIWZ. Po modyfikacji SIWZ, zamawiający
szczegółowo wyjaśnił co oznacza spełnienia warunku do dysponowania odpowiednim
potencjałem technicznym. W rozdziale VII ust. 2 pkt 2 c dodano opis: „Suma ilości urządzeń
na wybrane cz
ęści, np. przy składaniu oferty na części 1 i 2, Wykonawca wykaże
dysponowanie minimum 4 sztukami ka
żdego rodzaju sprzętu.”
Wykonawca użył błędnej interpretacji zapisów języka polskiego, bez uwzględnienia
interpunkcji i logiki prawniczej.
Zamawiający przy pozycji „kosy/wykaszarki spalinowe” użył znaku ”/” znaczącego inaczej
„lub” więc w tym przypadku wystarczy dwa rodzaje któregoś ze wskazanych sprzętów (dla
jednej części).
Pozycja „samobieżne pługi do odśnieżania, zawieszane pługi do odśnieżania, posypywarki,
dmuchawy do od
śnieżania” zostały kolejno wymienione po przecinku co oznacza, że każdy
wymieniony sprzęt jest wymagany.
Sprzęty te nie są równoważne i nie służą do wykonywania tych samych czynności tj. np.
zawieszane pługi do odśnieżania służą do usunięcia nadmiaru śniegu głównie z dróg,
placów, dmuchawy do odśnieżania służą do usunięcia śniegu głównie sypkiego przede
wszystkim z chodników, natomiast posypywarki służą do posypania środkiem/materiałem
przeciwpoślizgowym śliskich nawierzchni. Dlatego nie można stwierdzić, że wymienione
sprzęty służą do wykonywania tych samych czynności, bo skutki ich użycia są różne.
Jedynie co je łączy to fakt, że są wykorzystywane w sezonie zimowym.
Przecinek w tej pozycji zastępuje spójnik „i”, pełniąc funkcję enumeratywną, czyli
wyliczającą.
Wykonawca składając załącznik nr 3 do SIWZ oświadczył, że spełnia warunki udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. posiada wiedzę i doświadczenie. Jako osoba
z doświadczeniem, wykonawca winien wiedzieć, że „samobieżne pługi do odśnieżania,
zawieszane pługi do od
śnieżania, posypywarki, dmuchawy do odśnieżania”, to sprzęty
o innym przeznaczeniu, nietożsame. Zatem zarówno doświadczenie wykonawcy, jak
i interpretacja językowa świadczy o nieprawidłowościach interpretacyjnych przyjętych przez
wykonawcę, bez uzasadnienia. Nie sposób zgodzić się, że opisy SIWZ mogą być różnie
interpretowane, także przywołane przez wykonawcę orzeczenie KIO 11.03.2014 r., sygn. akt
KIO 354/14 nie znajduje w tej sprawie zastosowania.
Ad II. Zamawiający wzywa wykonawców do uzupełnienia dokumentów, stosując się
do przepisów prawa, bazując także na orzecznictwie KIO, w którym wskazuje się (KIO
526/15, wyrok KIO z 2015.04.02, LEX nr 1678131): „1. Wykluczenie wykonawcy, który nie
wykazał spełniania warunków udziału w post
ępowaniu, możliwe jest tylko i wyłącznie
z zastrze
żeniem uprzedniego zastosowania art. 26 ust. 3 p.z.p. - wezwania wykonawcy do

uzupełnienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału
w post
ępowaniu, których pierwotnie, wraz z wnioskiem lub ofertą, nie przedłożył.”
Zamawiający wskazał, że nie wzywa się wykonawców, którzy już złożyli dokumenty,
przepis art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dotyczy wykonawców, którzy nie przedłożyli dokumentów
lub oświadczeń potwierdzających spełnianie warunków w postępowaniu, a nie złożyli
dokumenty niepotwierdzające spełnianie warunków.
Co do zasady zamawiający ma obowiązek zwrócenia się o uzupełnienie przez
wykonawców zarówno dokumentów, jak i oświadczeń potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu lub potwierdzających spełnianie przez oferowane
dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań zamawiającego w każdym przypadku, gdy
stwierdzi on brak któregokolwiek z nich. Należy przyjąć, że sytuacja ta dotyczy zarówno
dokumentów i oświadczeń niezłożonych przez wykonawcę, jak i złożonych nieprawidłowo.
W przypadku dokumentów złożonych nieprawidłowo wykonawca nie złożył dokumentów,
jakich żądał zamawiający, a więc np. wystawionych w odpowiedniej dacie. Z punktu widzenia
prawidłowości postępowania dla zamawiającego dokumenty takie nie mają znaczenia.
Ponadto uzupełnianie powinno dotyczyć nie tylko dokumentów wystawianych przez
odpowiednie organy (dokumenty urzędowe), lecz także dokumentów sporządzanych
samodzielnie przez wykonawcę - oświadczeń, wykazów, informacji (dokumenty prywatne).
W tym kontekście norma wskazująca na możliwość uzupełniania dokumentów zawierających
błędy zdaje się nie mieć szerszego praktycznego znaczenia. Będzie dotyczyć wyłącznie
sytuacji, w których dokument obarczony jest błędem faktycznym lub formalnym (Małgorzata
Stachowiak, tytuł: Komentarz do art.26 ustawy - Prawo zamówień publicznych, Stan prawny:
2014.30.19, Lex 201).
W kontekście dokumentów odnoszących się do przedmiotu zamówienia warto
zauważyć, że instytucja uzupełniania dokumentów nie może prowadzić do zmiany treści
oferty. Artykuł 87 ust. 1 ustawy Pzp wyraźnie stanowi, że niedopuszczalne jest prowadzenie
między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz
dokonywanie zmian w jej treści innych niż poprawienie oczywistych omyłek pisarskich oraz
omyłek rachunkowych. Uzupełnienie dokumentów potwierdzających cechy oferowanych
produktów, usług czy robót budowlanych nie może więc prowadzić do zmiany treści złożonej
przez wykonawcę oferty. Przez przedstawienie dodatkowych dokumentów nie może dojść
w postępowaniu do zmiany zaoferowanego produktu, usługi czy sposobu wykonania robót
budowlanych, byłoby to bowiem złamaniem normy wyrażonej w art. 87 ust.1.
Powyższe wywody wskazują jednoznacznie, że zamawiający nie mógł wezwać wykonawcy
do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Ad III. Do tego zarzutu wykonawcy aktualne są wywody dotyczące Ad II.

Zamawiający nie był upoważniony do wezwania wykonawcy na podstawie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp z uwagi na zakaz prowadzenia między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie zmian w jej treści innych niż poprawienie
oczywistych omyłek pisarskich oraz omyłek rachunkowych.
Zamawiający był zobligowany do unieważnienia postępowania, gdyż nastąpiła
przesłanka wymieniona w art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, która zobowiązuje zamawiającego
do unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy po jego przeprowadzeniu okaże się, że brak
jest jakichkolwiek ofert niepodlegających odrzuceniu. Unieważnienie postępowania będzie
miało miejsce w sytuacji, gdy nie została złożona żadna oferta lub zostały co prawda złożone
oferty, ale wszystkie podlegają odrzuceniu ze względu na wady oferty lub zostały złożone
przez wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu i zostali z niego
wykluczeni (ofertę takiego wykonawcy uznaje się za odrzuconą - art. 24 ust. 4).
Wobec powyższego odwołanie podlega oddaleniu w całości.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.

Odwołujący spełnia przesłanki, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 Pzp, jest
wykonawcą, który złożył ofertę m.in. w IV części przedmiotu zamówienia, której dotyczy
odwołanie i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy.
Odwołanie podlega uwzględnieniu, jako zasadne wobec czynności zamawiającego
polegających na wykluczeniu odwołującego z postępowania i uznaniu jego oferty za
odrzuconą, a w konsekwencji unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia,
w sytuacji zaniechania zastosowania ustawowego trybu uzupełnienia oświadczeń lub
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 3 Pzp stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące dysponowania odpowiednim
potencjałem technicznym.
Zamawiający zobowiązany jest opisać w SIWZ warunki udziału w postępowaniu oraz
zamieścić opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków i wykaz oświadczeń
lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania
warunków udziału w postępowaniu (art. 36 ust. 1 pkt 5 i 6 Pzp).
Oświadczenia lub dokumenty niezbędne do przeprowadzenia postępowania,
potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zamawiający wskazuje
w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 25 ust. 1 pkt 1

Pzp).
Przepis art. 26 ust. 3 Pzp zobowiązuje zamawiającego do wezwania wykonawców,
którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, albo którzy złożyli wymagane przez
zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające
błędy, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich złożenia oferta
wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania.
Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać
spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, nie później niż w dniu,
w którym upłynął termin składania ofert.
Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy nie
wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu, a ofertę wykonawcy wykluczonego
uznaje się za odrzuconą (art. 24 ust. 2 pkt 4 i ust. 4 Pzp).
Jeżeli w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego nie
złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu, przepis art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp
zobowiązuje zamawiającego do unieważnia postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający opisał w SIWZ warunek udziału wykonawców w postępowaniu
dotyczący
dysponowania
odpowiednim
potencjałem
technicznym,
zamieszczając
w rozdziale VII ust. 2 pkt 2 lit. c wykaz wymaganego profesjonalnego sprzętu -
w ośmiu pozycjach oznaczonych punktorami (treść pierwotna SIWZ oraz uzupełniona
w wyniku udzielonych wyja
śnień i dokonanej modyfikacji w dniu 7 sierpnia 2015 r.).
W ostatniej (ósmej pozycji) zamawiający opisał: „samobieżne pługi do odśnieżania,
zawieszane pługi do od
śnieżania, posypywarki, dmuchawy do odśnieżania, inne
w zale
żności od potrzeb.”

W wykazie sprzętu sporządzonym wg wzoru załącznika nr 13 do SIWZ załączonym
do oferty - str. 92, tabela b, pozycja 4 - odwołujący podał ilość sprzętu „8” uznając, że każdy
z punktów wskazanych w opisie warunku technicznego wskazuje jeden rodzaj wymaganego
sprzętu, a więc - „samobieżne pługi do odśnieżania, zawieszane pługi do odśnieżania,
posypywarki, dmuchawy do od
śnieżania, inne w zależności od potrzeb” - to jeden rodzaj
sprzętu, co pozwoliło mu na zaoferowanie 8 sztuk sprzętu przy uwzględnieniu 2 sztuk na
każdą z czterech części przedmiotu zamówienia, na które złożył ofertę.

Zamawiający przyjmując, że: opis „samobieżne pługi do odśnieżania, zawieszane
pługi do od
śnieżania, posypywarki, dmuchawy do odśnieżania, inne w zależności od

potrzeb” przedstawia 4 rodzaje sprzętu, to przy uwzględnieniu wymogu zaoferowania po 2
sztuki sprzętu na każdą część przedmiotu zamówienia, odwołujący powinien zaoferować
łącznie 32 sztuki sprzętu
- uznał, że odwołujący nie wykazał spełniania warunku dotyczącego dysponowania
odpowiednim potencjałem technicznym, wykluczył odwołującego z postępowania ze
skutkiem uznania oferty za odrzuconą i wobec wyeliminowania z postępowania drugiego
wykonawcy, unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia (IV część przedmiotu
zamówienia).
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie (Ad1) argumentował, że odwołujący:
-„użył błędnej interpretacji zapisów języka polskiego, bez uwzględnienia interpunkcji i logiki
prawniczej;
-pozycja
samobieżne pługi do odśnieżania, zawieszane pługi do odśnieżania, posypywarki,
dmuchawy do od
śnieżania” zostały kolejno wymienione po przecinku co oznacza, że każdy
wymieniony sprz
ęt jest wymagany;
-zamawiaj
ący przy pozycji „kosy/wyka szarki spalinowe” użył znaku ”/” znaczącego „inaczej”,
„lub”, wi
ęc w tym przypadku wystarczy dwa rodzaje któregoś ze wskazanych sprzętów (dla
jednej cz
ęści)”.

Na rozprawie zamawiający wyjaśnił, że treść SIWZ nie budziła wątpliwości
wykonawców, jedynie odwołujący zinterpretował treść SIWZ w sposób wynikający z jego
oferty i wniesionego odwołania.

Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że wyraz „rodzaj” zamieszczony w opisie
wymagań zamawiającego w zakresie sprzętu - „profesjonalny sprzęt w ilości minimum 2
sztuk ka
żdego rodzaju”, należy rozumieć zgodnie ze znaczeniem, jako kategorii
systematycznej obejmującej gatunek, czy też grupę gatunków, wyróżnionych na podstawie
jednej czy wielu cech funkcjonalnych.
Stąd Izba przychyliła się do stanowiska zamawiającego (odpowiedź na odwołanie i na
rozprawie), że kwestionowany opis wskazuje odmienne funkcje i zastosowanie
poszczególnych sprzętów: „Sprzęty te nie są równoważne i nie służą do wykonywania tych
samych czynno
ści (…) skutki ich użycia sążne. Jedynie co je łączy to fakt, że są
wykorzystywane w sezonie zimowym.”


Oceniając spór w tych kategoriach należało uznać, że odwołujący zaoferował
niewystarczającą ilość sprzętu. Zaoferowanie sprzętu do wykonania zamówienia, zgodnie
z opisem zamieszczonym w SIWZ, jest potwierdzeniem spełniania warunku udziału
wykonawcy w postępowaniu dotyczącym dysponowania odpowiednim potencjałem
technicznym, należy więc do kategorii oświadczeń lub dokumentów, o których stanowi

przepis art. 25 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Złożenie wymaganych przez zamawiającego oświadczeń i dokumentów, o których
mowa w art. 25 ust. 1, które nie potwierdzają spełniania warunków udziału w postępowaniu,
jest równoznaczne ze złożeniem oświadczeń i dokumentów zawierających błędy, co skutkuje
wezwaniem wykonawcy do ich złożenia, na podstawie przepisów wskazanego art. 26 ust. 3
Pzp.
Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego co do przesłanek stosowania przepisu
art. 26 ust. 3 Pzp. W doktrynie i orzecznictwie ugruntowano jednoznaczne stanowisko w tej
kwestii.
Zamawiający nie może wykluczyć wykonawcy z postępowania z powodu nie
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu bez uprzedniego zastosowania
procedury z art. 26 ust. 3 Pzp.
Skoro wykluczenie odwołującego z postępowania nastąpiło bez uprzedniego
wezwania do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunku
udziału w postępowaniu, niezasadne było uznanie oferty odwołującego za odrzuconą oraz,że zostały spełnione przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 Pzp.
Izba uwzględniła odwołanie orzekając jak w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i 3
pkt 1 Pzp.

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9
oraz 10 Pzp, obciążając zamawiającego stosownie do wyniku postępowania. Izba
uwzględniła - zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238) -
koszty wpisu uiszczonego przez odwołującego w kwocie 15 000,00 zł. Izba nie uwzględniła
wniosku odwołującego o zasądzenie kwoty 3 600 zł na podstawie przedłożonego
dokumentu, gdyż nie odpowiada on wymaganiom rachunku.



Przewodnicz
ący: ………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie