eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2015 › Sygn. akt: KIO 1834/15
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2015-09-08
rok: 2015
sygnatury akt.:

KIO 1834/15

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Marek Szafraniec Protokolant: Joanna Borowska

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 września 2015 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu w dniu 22 sierpnia 2015 r.
przez wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o.
w Bydgoszczy (85-390), ul. Mahoniowa 14
w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego:
Zespół Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie (62-200), ul. Św. Jana 9

przy udziale wykonawcy:
„Spółka Projektowania Architektonicznego S., S.” spółka z
ograniczon
ą
odpowiedzialno
ścią
sp.
k.
w
Poznaniu
(60-623),
ul. Podlaska 13
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego


orzeka:

1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: Zespołowi Opieki Zdrowotnej
w Gnie
źnie unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
a tak
że czynności wykluczenia wykonawcy: Przedsiębiorstwo Organizacji
Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o. w Bydgoszczy z udziału w post
ępowaniu
o udzielenie zamówienia oraz czynno
ści uznania oferty złożonej przez tego
wykonawc
ę za odrzuconą, a następnie powtórzenie czynności oceny spełniania
przez wykonawców warunków udziału w post
ępowaniu o udzielenie zamówienia
oraz badania i oceny ofert,

2.
kosztami postępowania obciąża zamawiającego:
Zespół Opieki Zdrowotnej
w Gnie
źnie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o. w Bydgoszczy
tytułem wpisu od odwołania,

2.2. zasądza od zamawiającego:
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie na rzecz
wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o.
w Bydgoszczy
kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego i obejmującą wpis
od odwołania oraz wynagrodzenie pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego
w Poznaniu.


Przewodnicz
ący: ……………………………

Sygn. akt:
KIO 1834/15


U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
na
realizację
zadania:
Wykonanie
pełnobran
żowej
dokumentacji
projektowej
wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego pod nazw
ą «Podniesienie jakości usług
zdrowotnych oraz zwiększenie dostępu do usług medycznych» - Adaptacja i wyposażenie
Budynku Głównego Szpitala przy ul. 3 Maja 37, do celów prawidłowego funkcjonowania
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Gnie
źnie.” zostało wszczęte przez Zespół Opieki Zdrowotnej
w Gnieźnie, zwany dalej Zamawiającym. Ustalona przez Zamawiającego wartość
zamówienia, zgodnie z informacją zawartą w doręczonym Prezesowi Izby piśmie
z dnia 27 sierpnia 2015 r., nie przekraczała kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu
zostało zamieszone w Biuletynie Zamówień Publicznych (61171-2015) w dniu 29 kwietnia
2015 r.
W dniu 22 sierpnia 2015 r. odwołanie wniósł wykonawca: Przedsiębiorstwo Organizacji
Inwestycji „Allplan” Sp. z o.o. w Bydgoszczy, zwany dalej Odwołującym.
Odwołanie zostało wniesione wobec wykluczenia Odwołującego z udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia oraz uznania złożonej przez niego oferty za odrzuconą. Odwołujący
zarzucał Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 22 ust.1
pkt 2), a także art. 24 ust. 4 ustawy Pzp. Twierdził ponadto, że Zamawiający dopuścił się
również naruszenia: „§ 1 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający
od wykonawcy, oraz form w jakich te dokumenty mog
ą być składane (Dz. U. z 2013r.,
poz. 231 z pó
źn. zm.), w związku z art. 22 ust. 1 pkt 2 PZP i w zw. z art. 7 ust. 1 PZP
poprzez interpretacj
ę i wykładnię przy ocenie ofert sformułowanego w cz. V pkt 2 lit b SIWZ
warunku posiadania wiedzy i do
świadczenia w sposób wymagający od wykonawców
wykazania nie tyle wykonania usługi w okresie trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, o czym mowa wprost w w/w Rozporz
ądzeniu, a uzyskania przez wykonawców
pozwolenia na budow
ę w ramach wykonywanej kompleksowej usługi projektowej,
co jednocze
śnie stoi w sprzeczności z zasadą równego traktowania wykonawców i zaburzyło
uczciw
ą konkurencję.
Zdaniem Odwołującego przedstawił on wykaz wraz z referencjami, które potwierdzały
spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania wiedzy i
doświadczenia. Twierdził on też, że uzupełniony przez niego wykaz w pozycji czwartej
potwierdza wykonanie pracy, która odpowiada usłudze opisanej przez Zamawiającego
w pkt V.2.b) Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Uważał on, że wykazana
przez niego praca obejmowała minimalny zakres prac określony przez Zamawiającego i
została zrealizowana w okresie ostatnich trzech lat. W jego ocenie „Zamawiający w istocie
nie kwestionuje, i
ż Odwołujący (podmiot udostępniający) wykonał przedmiotową usługę i
zako
ńczył ją we wskazanym terminie. Zamawiający jednak ponownie dokonując oceny i
wyboru oferty najkorzystniejszej nie uwzgl
ędnił terminu zakończenia usługi wskazanego
przez Odwołuj
ącego (31.07.2012), wbrew treści oferty oraz załączonych referencji, natomiast
wskazuje, i
ż z uwagi na to, że dla inwestycji wydano pozwolenia na budowę w dniu
1 czerwca i 7 grudnia 2010r., to za termin wykonania usługi na potrzeby oceny spełniania
warunków udziału w post
ępowaniu należy przyjąć jedną z tych dat (bez wskazania
precyzyjnie któr
ą), a nie datę wykonania usługi wskazaną przez Odwołującego
tj. 31.07.2012 roku
”. Twierdził on, że wykazana przez niego praca była jedną usługą
(świadczeniem jednorazowym), zrealizowana w oparciu o jedną umowę, o z góry określonym
zakresie
i
wykonaną
należycie.
Nie
podzielał
on
też
poglądu
wyrażonego
przez Zamawiającego, że przez wyrażenie „pełnobranżowa dokumentacja projektowa” użyte
w opisie warunku odnosił się on do usługi polegającej na wykonaniu projektu budowlanego.
Zdaniem Odwołującego pod tak zakreślonym pojęciem kryć winny się nie tylko projekt
budowlany, ale również projekty wykonawcze (te w wykazanej przez niego usłudze
realizowane były już po wydaniu odpowiednich decyzji o pozwoleniu na budowę) oraz
przedmiary. Samo odniesienie się przez Zamawiającego w opisie warunku do wartości
wykazywanej pracy oznaczało, w ocenie Odwołującego, że praca taka obejmować musiała
swoim zakresem również zrealizowanie kosztorysów – w innym przypadku niemożliwym
byłoby określenie wartości robót wykonanych w oparciu o wykazywaną dokumentację
projektową.
Uwzględniając podniesione zarzuty, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, a także czynności wykluczenia
go z udziału w postępowaniu oraz czynności uznania złożonej przez niego oferty
za odrzuconą, dokonania ponownego badania i oceny ofert oraz wybrania złożonej
przez niego oferty jako najkorzystniejszej.
W dniu 28 sierpnia 2015 r. wykonawca: „Spółka Projektowania Architektonicznego S., S.”
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. w Poznaniu, zwany dalej Przystępującym,
doręczył Prezesowi Izby zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego.
Skład orzekający Izby wykluczył to, aby spełniona została którakolwiek z przesłanek
odrzucenia odwołania ustanowionych w art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału dowodowego, z uwzględnieniem
stanowisk stron oraz uczestnika postępowania odwoławczego, skład orzekający Izby ustalił i
zważył, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp, przysługiwało prawo wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prowadzonym przez Zamawiającego.
Izba postanowiła zaliczyć w poczet materiału dowodowego dokumenty przekazane
na wezwanie Prezesa Izby przez Zamawiającego i poświadczone za zgodność z oryginałem,
tak w niniejszej sprawie, jak również w sprawie KIO 1192/15.
Mając na celu ocenę zasadności zarzutów podnoszonych w odwołaniu Izba ustaliła,że zgodnie V.2.b) SIWZ Zamawiający postanowił, że o udzielenie zamówienia mogą sie
ubiegać wykonawcy, którzy w ramach warunku udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia dotyczącego posiadania wiedzy i doświadczenia, wykażą w okresie ostatnich
trzech lat „wykonanie pełnobranżowej dokumentacji projektowej dotyczącej budowy,
przebudowy lub rozbudowy szpitala o warto
ści robót powyżej 15.000.000 zł brutto (słownie:
pi
ętnastu milionów 00/100 złotych) i obejmującej swoim zakresem co najmniej blok
operacyjny lub/i SOR - minimum 1 realizacja
”. Dookreślił on tam również,że „poprzez zamówienie odpowiadające przedmiotowi zamówienia należy rozumieć umowę
na wykonanie pełnobran
żowej dokumentacji projektowej zakończonej uzyskaniem
pozwolenia na budow
ę i realizowanej w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie”.
Zgodnie z pkt VI.4 SIWZ w celu wykazania tak opisanego warunku wykonawcy winni złożyć
wykaz wykonanych usług, sporządzony z wykorzystaniem formularza stanowiącego
załącznik nr 5 do SIWZ, oraz przedstawić dowody potwierdzające to, że wykazywane prace
wykonane zostały w sposób należyty.
Termin składania ofert, zgodnie z pkt 7 protokołu postępowania o udzielenie zamówienia,
upłynął w dniu 11 maja 2015 r. o godz. 12:30. Przed jego upływem Zamawiającemu zostały
złożone trzy oferty, w tym oferty Odwołującego oraz Przystępującego.
Odwołujący wraz ze złożoną przez siebie ofertą przedstawił Zamawiającemu wykaz robót
zawierający trzy pozycje.
Mając na celu wykonanie orzeczenia Izby wydanego w sprawie KIO 1192/15, Zamawiający
wezwał Odwołującego pismem z dnia 17 lipca 2015 r. m.in. do uzupełnienia oświadczeń i
dokumentów potwierdzających spełnianie przez tego wykonawcę warunku udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia opisanego w pkt V.2.b) SIWZ.
Odwołujący wraz z pismem z dnia 21 lipca 2015 r. przedstawił uzupełniony wykaz – w jego
pozycji czwartej wykazał on zrealizowanie w dacie 31 lipca 2012 r. usługi „Wykonanie
projektów budowlano-wykonawczych dla inwestycji polegaj
ącej na rozbudowie i przebudowie
dawnego Szpitala Sióstr El
żbietanek w Warszawie”. Zgodnie z opisem zawartym w wykazie
usługa ta „obejmowała wykonanie pełnobranżowej dokumentacji projektowej rozbudowy i
przebudowy obiektu słu
żby zdrowia i obejmowała blok operacyjny”. Do wykazu załączone
zostało oświadczenie złożone w imieniu podmiotu trzeciego, który zobowiązywał się
udostępnić Odwołującemu własne zasoby posiadanej wiedzy i doświadczenia.
Przedstawione też zostały Zamawiającemu referencje odnoszące się do pracy wykazanej
w pozycji czwartej uzupełnionego wykazu - poświadczały one, że podmiot trzeci,
udostępniający swe zasoby Odwołującemu, opracował „do 31.07.2012 r. dokumentację
projektow
ą, w tym koncepcję, projekty budowlane i projekty wykonawcze wraz ze zmianami”.
Zamawiający pismem z dnia 24 lipca 2015 r. wezwał Odwołującego m.in. do wyjaśnienia
w jakiej dacie, w przypadku wykazywanej w pozycji czwartej wykazu usług, zakończona
została realizacja „pełnobranżowej dokumentacji projektowej zakończoną uzyskaniem
pozwolenie na budow
ę”.
W odpowiedzi na powołane pismo Odwołujący wyjaśnił, że wykazane przez niego zadanie
obejmowało swym zakresem przygotowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej,
projektu budowlanego, projektu wykonawczego oraz innych składników projektu,
niezbędnych dla ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty budowlane. Wyjaśnił
również, że prace projektowe rozpoczęły się w 2009 r.. Wykonany projekt uzyskał
pozwolenie na budowę, a po uprawomocnieniu się tegoż pozwolenia wykonane zostały
projekty wykonawcze – te były opracowywane do 31 lipca 2012 r. Do tej też daty miały być
wprowadzane zmiany do projektów, które nie będąc istotnymi, nie rodziły konieczności
uzyskania zamiennych pozwoleń na budowę. Podkreślił przy tym, że umowa (a do umowy
znalazło się odesłanie w opisie spornego warunku) na wykonanie dokumentacji projektowej
nie może być dzielona na część dotycząca projektów budowlanych i część dotyczącą
projektów wykonawczych. Istotnym dla Zamawiającego miał być moment zakończeniaświadczenia wykazywanej usługi i należyte jej wykonanie.
W piśmie z dnia 29 lipca 2015 r. Zamawiający pouczył Odwołującego, że nie wymagał
podania daty wykonania, czy też oddania innej dokumentacji związanej z wykonywaniem
umowy. Mając to na uwadze, wezwał go do podania oznaczenia pozwolenia na budowę,
tj. daty wydania, numeru decyzji oraz danych podmiotu wydającego.
W odpowiedzi na powołane wezwanie Odwołujący, podkreślając, że wykazywana umowa
została zrealizowana w dacie 31 lipca 2012 r., wyjaśnił przy tym, że w trakcie jej realizacji
w oparciu o wykonane na podstawie tejże umowy projekty budowlane, zostały wydane dwie
decyzje – w zakresie rozbudowy w dniu 7 grudnia 2010 r. oraz w zakresie przebudowy
w dniu 1 czerwca 2010 r. Wyjaśnił ponadto, że zakres prac projektowych obejmował
realizację
koncepcji
architektoniczno-funkcjonalnej
całego
przedsięwzięcia,
pełnobranżowych projektów budowlanych, pełnobranżowych projektów wykonawczych,
kosztorysy inwestorskie i przedmiary robót, a także STWIORB.
Odnosząc się do tak przedstawionych mu wyjaśnień, Zamawiający pismem z dnia 7 sierpnia
2015 r. wezwał Odwołującego do złożenia kolejnych wyjaśnień. Oczekiwał on wskazania
dla poszczególnych opracowań powstałych w toku wykonywania wykazanej pracy terminów
ich realizacji oraz rodzajów branż, do których każde z tych opracowań miało się odnosić.Żądał również określenia tego, jakie rodzaje branż określone zostały w projektach złożonych
wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę.
Odwołujący, w piśmie z dnia 11 sierpnia 2015 r., stanął na stanowisku, że istotną
dla Zamawiającego może być tylko data realizacji całego zakresu wykazywanej umowy.
Podtrzymał wcześniej złożone wyjaśnienia co do kolejności opracowywania poszczególnych
dokumentów (projekt budowlany, uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie projekt
wykonawczy), przy czym jako datę pewną określił on wydanie decyzji oraz zamknięcie
realizacji całej umowy.
Zamawiający pismem z dnia 18 sierpnia 2015 r. poinformował wykonawców m.in. o uznaniu
za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Przystępującego, a także o wykluczeniu
Odwołującego z udziału postępowaniu. Tę ostatnią decyzję Zamawiający uzasadniał tym,że w świetle treści pkt V.2.b) SIWZ za istotne dla potwierdzenia opisanego tam warunku
uznać należało wykonanie projektu budowlanego oraz datę wydania pozwolenia na budowę,
a tak rozumianego warunku udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia Odwołujący,
zdaniem Zamawiającego, nie wykazał.
Wobec powołanych czynności Zamawiającego Odwołujący wniósł odwołanie.
Izba, kierując się przepisem art. 192 ust. 7 ustawy Pzp, odwołanie wniesione
przez Odwołującego rozpoznała w granicach zarzutów w nim zawartych i popieranych w toku
postępowania odwoławczego.
Skład orzekający Izby, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz
zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu i podlegających kognicji Izby, doszedł
do przekonania, że sformułowane przez Odwołującego zarzuty znajdują oparcie w ustalonym
stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie, jako takie, zasługuje
na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się wykonawców, którzy nie wykazali spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie Izby z treści pkt V.2.b) SIWZ nie wynika jednoznacznie, aby Zamawiający
(tak jak prezentował to on już na etapie badania i oceny ofert, a następnie w informacji
o wykluczeniu Odwołującego oraz w toku postępowania odwoławczego) wymagał wykazania
się przez wykonawców realizacją li tylko projektu budowlanego, w takim kształcie
w jakim został on zdefiniowany przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
(t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.), w szczególności w art. 34 tej ustawy, oraz
w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dnia
25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego
(Dz. U. z 2012 r. poz. 462 ze zm.). W opisie powołanego warunku dotyczącego posiadanych
przez wykonawców wiedzy i doświadczenia nie wskazano w sposób wyraźny na projekt
budowlany. Nie wskazano tam też, że decydującą dla oceny, czy warunek został spełniony,
będzie data wydania pozwolenia na budowę wydanego w oparciu o zrealizowany
przez wykonawcę projekt budowlany.
Przeciwnie, w pkt V.2.b) SIWZ mowa jest o wykonaniu pełnobranżowej dokumentacji
projektowej dotyczącej określonego rodzaju robót, co istotne o wskazanej tam wartości
minimalnej tych właśnie robót. Dodatkowo, ważną jest poczyniona poniżej w treści SIWZ
adnotacja: „poprzez zamówienie odpowiadające przedmiotowi zamówienia należy rozumieć
umow
ę na wykonanie pełnobranżowej dokumentacji projektowej zakończonej uzyskaniem
pozwolenia na budow
ę i realizowanej w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert, a je
żeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie”. Mowa
tu wyraźnie o umowie, która swym zakresem obejmować miała zrealizowanie
pełnobranżowej dokumentacji projektowej. Oczywistym jest też, że dokumentacja ta,
czy też niektóre jej wymagane odpowiednimi przepisami elementy, miały stanowić podstawę
dla uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.
W uznaniu Izby, tak zakreślony warunek nie wyłączał skutecznego powoływania się
przez Odwołującego na należyte zrealizowanie umowy, której przedmiotem było
przygotowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej, projektu budowlanego, projektu
wykonawczego oraz innych składników projektu, niezbędnych dla ogłoszenia postępowania
przetargowego na roboty budowlane, które to opracowania, łącznie, jako rezultat jednej
umowy zostały ostatecznie odebrane w dniu 31 lipca 2012 r.
Zdaniem Izby, przez takie właśnie ukształtowanie opisu warunku, jak to zostało uczynione
przez Zamawiającego w spornym zapisie pkt V.2.b) SIWZ i odnoszącej się do niego
adnotacji, możliwym było przyjęcie, że Zamawiający oczekuje od wykonawców wykazania
się zrealizowaniem kompletnej dokumentacji projektowej, tak jak została ona zdefiniowana
w § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego
(t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1129), a zatem jako takiej, która obejmuje projekt budowlany,
projekt wykonawczy, przedmiary oraz informację dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia. Z tym oczywistym zastrzeżeniem, że dokumentacja ta, czy też wybrane jej elementy
wymagane odpowiednimi przepisami, stać się miała podstawą do wydania decyzji
o pozwoleniu na budowę.
Co istotne, taką właśnie (odwołującą się do przepisów powołanego rozporządzenia
w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej) interpretację pojęcia
pełnobranżowa dokumentacja projektowa” zaprezentował w toku rozprawy przed Izbą
Przystępujący. Faktem jest to, że uważał on decyzję Zamawiającego o wykluczeniu
Odwołującego za zasadną, niemniej jednak powodów do jej dokonania upatrywał w tym,że tak realizacja dokumentacji, jak i uzyskanie pozwolenia na budowę nie zostały osiągnięte
łącznie, jako wspólny rezultat, w terminie ostatnich trzech lat przed upływem terminu
składania ofert. Swym stanowiskiem potwierdził jednakże, że uzasadnionym jest przyjęcie
tezy o wieloznaczności pojęć użytych w opisie spornego warunku.
W tym kontekście koniecznym jest przywołanie utrwalonego w orzecznictwie Izby poglądu,
zgodnie z którym wszelkie nieścisłości w treści SIWZ rozstrzyga sie na korzyść wykonawcy –
tak Izba m.in. w sprawach: KIO 500/15, KIO 430/15, KIO 416/15, KIO 2685/15 lub
KIO 643/12.
Uwzględniając
powyższe,
z
uwagi
na
brak
dostatecznego
dookreślenia
przez Zamawiającego w treści opisu warunku swoich oczekiwań co do zakresu istotnych
dla wykazania warunku prac, Izba uznała, za dopuszczalną i uzasadnioną wykładnię treści
pkt V.2.b) SIWZ dokonaną tak przez Zamawiającego, jak i przez Odwołującego. Innymi
słowy, w kontekście tak zakrojonego warunku, możliwym było powołanie się na realizację
samego tylko projektu budowlanego (SIWZ nie odnosiła się wszak w sposób wyraźny
do definicji zawartej w powołanym rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i formy
dokumentacji projektowej). Możliwym było jednakże również wykazywanie kompletnej,
pełnobranżowej dokumentacji projektowej realizowanej na podstawie jednej umowy.
W jednym i drugim przypadku, ważnym było, aby opracowana w ramach wykazywanej usługi
dokumentacja, czy też wybrane jej elementy wymagane odpowiednimi przepisami, stać się
miała podstawą do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.
Niejako na marginesie, zauważenia wymaga to, że w sprawie KIO 1192/15 Izba rozstrzygała
jedynie co do tego, czy realizowana w trakcie wykazywanej pracy pełnobranżowa
dokumentacja projektowa obejmowała swym zakresem SOR lub blok operacyjny.
Nie przesądzała jednakże w wydanym wówczas orzeczeniu, wbrew temu co twierdził
Zamawiający, o właściwym znaczeniu wyrażenia: „pełnobranżowa dokumentacja
projektowa
”.
Niezależnie od powyższego, Izba uznała, że z treści pkt V.2.b) SIWZ i odnoszącej się
do niego adnotacji, nie wynika, aby zdarzeniem rozstrzygającym o dacie, w której
wykonawca wykazywanej usługi nabywał wymagane przez Zamawiającego wiedzę i
doświadczenie miała być data, w której wydano odpowiednią decyzję o pozwoleniu
na budowę. Brak w SIWZ takiego wyraźnego zastrzeżenia. Mowa tam o tym,że przez zamówienie opowiadające przedmiotowi zamówienia należy rozumieć umowę
na wykonanie określonego tam zakresu prac. Stąd też uzasadnionym było przyjęcie,
jak uczynił to Odwołujący, że za datę zrealizowania wykazywanej pracy (obejmującej swym
zakresem wszystkie elementy wymagane przez Zamawiającego) uznać można było datę,
w której odebrał ją jej zleceniodawca. Nieistotnym przy tym było to, że realizacja
wykazywanej usługi rozpoczęła się poza okresem trzech lat przed upływem terminu
składania ofert – ważne było to, że jej zakończenie, tj. odebranie przez podmiot zlecający jej
realizację, miało miejsce w tym okresie. Podobnie Izba w sprawie KIO 1725/11: „Warunek
wiedzy i do
świadczenia służy weryfikacji wykonawcy, pod kątem tego, czy umie i wie jak
zrealizowa
ć zamówienie objęte postępowaniem. Tym samym zarówno przy stawianiu tego
warunku jak i przy ocenie jego spełnienia trzeba w pierwszej kolejno
ści odpowiedzieć
na pytanie, kiedy dochodzi do nabycia wiedzy i do
świadczenia. W przypadku wiedzy
jest to najcz
ęściej moment ukończenia szkoły, uczelni, kursu, szkolenia i złożenia egzaminu
potwierdzaj
ącego nabycie umiejętności. W ten sposób nabywa się wiedzę teoretyczną,
natomiast do
świadczenie to wiedza praktyczna, a więc zdobyta w drodze wykonania
okre
ślonych czynności samodzielnie, w zespole lub pod nadzorem osoby bardziej
do
świadczonej. Momentem zatem uzyskania doświadczenia jest chwila prawidłowego
uko
ńczenia czynności.” Potwierdzeniem prawidłowego ukończenia realizacji wykazywanej
usługi, jest co oczywiste, chwila jej odebrania, jako należycie wykonanej przez podmiot
zlecający jej wykonanie.
Z wyjaśnień przedstawianych Zamawiającemu przez Odwołującego w toku postępowania
o udzielenie zamówienia wynika niewątpliwie, że wykazana przez niego usługa obejmowała
wykonanie dokumentów, które zgodnie z powołanym rozporządzeniem w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, składają się na dokumentację
projektową zdefiniowaną w § 4 tegoż rozporządzenia. Już z przedstawionego w odpowiedzi
na wezwanie do uzupełnienia dokumentów i oświadczeń wykazu wykonanych usług wynika
potwierdzenie zrealizowania minimalnego zakresu prac zakreślonego w opisie warunku,
a także data wykonania umowy tenże zakres obejmującej, która to data przypada na okres
trzech lat przed upływem terminu składania ofert. Co istotne Zamawiający nie kwestionował
faktu zrealizowania w ramach wykazywanej usługi projektów wykonawczych, ani też daty
wskazanej w wykazie i referencjach, jako odpowiadającej dacie ostatecznego odebrania
rezultatu wykazywanej umowy, w tym również powołanych projektów wykonawczych.
Co istotne, nie kwestionował on również tego, że na podstawie opracowanego, w ramach
wykazywanej pracy, projektu budowlanego wydana została decyzja o pozwoleniu
na budowę.
Kierując się tak poczynionymi ustaleniami Izba uznała, że wykazane zostało
przez Odwołującego naruszenie przez Zamawiającego przepisów przywołanych w odwołaniu
– w świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego decyzji o wykluczeniu
Odwołującego z udziału w postępowaniu nie można było uznać za zasadną.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba, działając na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,
orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 ustawy Pzp, stosownie do wyniku postępowania, oraz w oparciu o przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). Izba wzięła w szczególności
pod uwagę przepis § 3 pkt 2) lit. a) i b) powołanego rozporządzenia,
zgodnie z którym uzasadnione koszty strony postępowania odwoławczego ustala się
na podstawie rachunków przedłożonych do akt sprawy, przy czym wynagrodzenie
pełnomocnika nie może być wyższe niż 3 600 zł. Mając na uwadze fakt, iż Odwołujący
przedłożył odpowiedni rachunek, Izba uwzględniła zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1) powołanego
rozporządzenia jego wniosek o obciążenie Zamawiającego poniesionymi przez niego
kosztami wynagrodzenia pełnomocnika (3 600 zł) oraz wpisu (7 500 zł).

Przewodniczący: ……………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie