Ogłoszenie z dnia 2011-03-18
Słupsk: Wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich w zasobach mieszkaniowych stanowiących własność GM Słupsk - zarządzanych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Słupsku
Numer ogłoszenia: 88241 - 2011; data zamieszczenia: 18.03.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Słupsku , ul. Tuwima 4, 76-200 Słupsk, woj. pomorskie, tel. (059) 842 82 93, faks (059) 842 80 48.
- Adres strony internetowej zamawiającego: http://www.pgm.slupsk.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Zarządca nieruchomości - Samorządowa spólka prawa handlowego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich w zasobach mieszkaniowych stanowiących własność GM Słupsk - zarządzanych przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Słupsku.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich, w budynkach (klatki schodowe, strychy, piwnice), lokalach i na terenach zewnętrznych stanowiących wyłączną własność Gminy Miejskiej Słupsk oraz w lokalach mieszkalnych i użytkowych Gminy Miejskiej Słupsk znajdujących się w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych będących w zarządzie PGM Sp. z o.o. w Słupsku - obejmujących budynki, których wykaz adresowy stanowią załączniki nr 8, nr 9 i nr 10 do SIWZ. 1.1. Zakres robót: 1) W budynkach stanowiących wyłączną własność Gminy Miejskiej Słupsk (dotyczy części nr 1) obejmował będzie między innymi: - naprawę stolarki okiennej i drzwiowej na klatkach schodowych, strychach i korytarzach piwnicznych (wymiana okapników, ramiaków lub ich flekowanie). - dopasowywanie okien i drzwi w pomieszczeniach jak wyżej, - wymiana lub uzupełnienie nietypowych drzwi wejściowych do lokali mieszkalnych (komunalnych) oraz drzwi w częściach wspólnych budynków (kl. schodowe, strychy, piwnice), - uzupełnienie brakujących lub zniszczonych skrzydeł okiennych w częściach wspólnych budynków (kl. schodowe, strychy, korytarze piwniczne). - uzupełnienie lub wymiana uszkodzonych samozamykaczy, zamków, klamek z szyldami, zawiasów i innych okuć przy drzwiach i oknach na klatkach schodowych, strychach i w pomieszczeniach wspólnego użytku (pralnie, suszarnie, wózkownie itp.), - wymiana lub naprawa (flekowanie) podłóg na klatkach schodowych i na strychach , - podstemplowanie stropów, ścian i krokwi konstrukcji dachów, - uzupełnienie brakujących lub zniszczonych stopni schodów, kątowników ochronnych stopni schodowych, tralek, progów i poręczy , - wzmocnienie lub umocowanie stopni biegów schodowych, słupków balustrad i poręczy balustrad, - zabezpieczenie otworów okiennych i drzwiowych (pustostany, lokale po eksmisji lub zgonie najemcy, budynki do rozbiórki itp.), - wymiana lub uzupełnienie podłóg w lokalach mieszkalnych (komunalnych), - naprawa lub wymiana drewnianych ścianek działowych, podsufitek itp - wymiana lub uzupełnienie wykładzin PCV w lokalach mieszkalnych (komunalnych) i w częściach wspólnych budynków (kl. schodowe), - wymiana drzwi ciesielskich do piwnic lub komórek gospodarczych przynależnych do lokali 2) W lokalach mieszkalnych i użytkowych będących własnością Gminy Miejskiej Słupsk znajdujących się w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych (dotyczy części nr 2 i części nr 3) obejmował będzie między innymi: - naprawa bądź uzupełnienie brakujących lub zniszczonych skrzydeł okiennych, - zabezpieczenie otworów okiennych i drzwiowych (pustostany, lokale po eksmisji lub zgonie najemcy, - wymiana lub uzupełnienie albo naprawa nietypowych drzwi wejściowych do lokali mieszkalnych, - wymiana, uzupełnienie i naprawy podłóg, listew przypodłogowych itp. elementów w lokalach mieszkalnych (komunalnych), - naprawa lub wymiana drewnianych ścianek działowych, podsufitek itp., - wymiana lub uzupełnienie wykładzin PCV w lokalach mieszkalnych (komunalnych) - wymiana drzwi ciesielskich do piwnic lub komór gospodarczych przynależnych do lokali komunalnych, Opis przedmiotu zamówienia określa również: wzór umowy stanowiący zał. nr 7 do SIWZ ..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.30.00-7, 45.42.10.00-4, 45.42.20.00-1, 45.43.21.00-5, 50.80.00.00-3.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2011.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: nie jest wymagane
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia niniejszego warunku wykonawca musi wykazać: a) w przypadku składania oferty na jedną z części zamówienia - wykonawca musi wykazać, że wykonał w okresie ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jedno zamówienie (wykonane w ramach jednej umowy) polegające na wykonaniu robót tożsamych z przedmiotem zamówienia tj. mających w swoim zakresie konserwacje i remonty, bądź naprawy albo usługi konserwacyjno-remontowe w zakresie robót stolarsko-ciesielskich o łącznej wartości nie mniejszej niż 40.000,00 zł z VAT, b) w przypadku składania oferty na dwie części zamówienia - wykonawca musi wykazać, że wykonał w okresie ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jedno zamówienie polegające na wykonaniu robót tożsamych z przedmiotem zamówienia tj. mających w swoim zakresie konserwacje i remonty, bądź naprawy albo usługi konserwacyjno-remontowe w zakresie robót stolarsko-ciesielskich o łącznej wartości nie mniejszej niż 80.000,00 zł z VAT lub co najmniej dwa. zamówienia polegające na wykonaniu robót tożsamych z przedmiotem zamówienia, tj. mających w swoim zakresie konserwacje i remonty, bądź naprawy albo usługi konserwacyjno-remontowe w zakresie robót stolarsko-ciesielskich o łącznej wartości nie mniejszej niż 80.000,00 zł z VAT: Weryfikację spełnienia warunku posiadania wiedzy i doświadczenia zamawiający dokona na podstawie przedłożonego przez wykonawcę wykazu wykonanych robót oraz dokumentów od zamawiających potwierdzającymi należyte wykonanie i prawidłowe ukończenie wykazanych robót. W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie niniejszego zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców powyższy warunek wykonacy mogą spełnić łącznie.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia spełnienia niniejszego warunku wykonawca musi wykazać że dysponuje: a) stolarnią wraz z niezbędnymi maszynami koniecznymi do wykonywania robót stolarskich, b) co najmniej 1 cykliniarką do cyklinowania podłóg, c) co najmniej jednym zestawem elektronarzędzi akumulatorowych lub zasilanych napięciem 230V takich jak: - przenośna pilarka tarczowa, - wiertarka , - strug elektryczny, - szlifierka taśmowa W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie niniejszego zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców powyższy warunek wykonacy mogą spełnić łącznie Weryfikację spełnienia powyższego warunku zamawiający dokona na podstawie przedłożonego przez wykonawcę wykazu narzędzi i urządzeń jakimi dysponuje wykonawca - wg wzoru załącznika nr 5 do SIWZ
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
nie stawia się szczegółowych warunków
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W celu potwierdzenia powyższego warunku wymaga się, aby wykonawca był ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę minimum 50.000PLN w przypadku składania oferty na jedną z części zamówienia lub na kwotę minimum 100.000PLN w przypadku składania oferty na dwie części zamówienia. Zamawiający dokona weryfikacji spełnienia powyższego warunku w oparciu o przedstawione przez wykonawcą dokumenty potwierdzające, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. W przypadku składania oferty przez wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia, w/w warunek musi spełniać co najmniej jeden wykonawca
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
- wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
a) Wypełniony formularz oferty - załącznik nr 1 do SIWZ b) Oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu zgodnie z art. 22 ust. 1 Pzp (załącznik nr 2); c) Aktualny dokument wystawiony nie wcześniej niż 6 m-cy od dnia składania ofert, wskazujący umocowanie osoby podpisującej ofertę do zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Wykonawcy lub do udzielenia pełnomocnictwa osobie podpisującej ofertę. d) Wykaz tych części zamówienia, których wykonanie Wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom -sporządzony wg wzoru załącznik nr 6 SIWZ, e) Pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego w formie oryginału lub potwierdzonej notarialnie kopii).
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1 - Cena - 90
- 2 - Koszty zakupu materiałów - 10
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.pgm.slupsk.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Słupsku
ul. Tuwima 4 - pok. nr 6.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 29.03.2011 godzina 10:00, miejsce: oferty należy składać w Przedsiębiorstwie Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Słupsku ul. Tuwima 4, pokój nr 4 (sekretariat).
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich - w rejonie Administracji Zasobów Gminnych PGM przy Pl. Zwycięstwa 4,.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest: wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich, w budynkach (klatki schodowe, strychy, piwnice) oraz w lokalach mieszkalnych i użytkowych i na terenach zewnętrznych stanowiących 100% własność Gminy Miejskiej Słupsk będących w zarządzie PGM Sp. z o.o. w Słupsku 2) Wykaz nieruchomości w Części Nr 1 określa załącznik nr 8 do SIWZ 3) Maksymalna wartość wynagrodzenia jaką wykonawca może uzyskać w okresie realizacji umowy nie może przekroczyć kwoty: 25.000,00 zł (netto) 4) Zakres rzeczowy robót oraz termin ich wykonania określać będzie każdorazowo zlecenie robót wystawione przez zamawiającego.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.30.00-7, 45.42.10.00-4, 45.42.20.00-1, 45.43.21.00-5, 50.80.00.00-3.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 90
- 2. Koszty zakupu materiałów - 10
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich - w rejonie Administracji Wspólnot i Lokali nr 1 PGM przy ul. Prusa 6 w Słupsku.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest: wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich, w lokalach Gminy Miejskiej Słupsk znajdujących się w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych będących w zarządzie PGM Sp. z o.o. w Słupsku rejon Administracji Wspólnot i Lokali nr 1 PGM . 2) Wykaz nieruchomości w Części Nr 2 określa załącznik nr 9 do SIWZ 3) Maksymalna wartość wynagrodzenia jaką wykonawca może uzyskać w okresie realizacji umowy nie może przekroczyć kwoty: 74.074 zł (netto) 4) Zakres rzeczowy robót oraz termin ich wykonania określać będzie każdorazowo zlecenie robót wystawione przez zamawiającego.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.30.00-7, 45.42.10.00-4, 45.42.20.00-1, 45.43.21.00-5, 50.80.00.00-3.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 90
- 2. Koszty zakupu materiałów - 10
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich - w rejonie Administracji Wspólnot i Lokali nr 2 PGM przy ul. Niemcewicza 15 w Słupsku,.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 1 Przedmiotem zamówienia jest: wykonywanie usług konserwacyjno-remontowych oraz usuwanie awarii w zakresie robót stolarsko-ciesielskich, w lokalach Gminy Miejskiej Słupsk znajdujących się w nieruchomościach wspólnot mieszkaniowych będących w zarządzie PGM Sp. z o.o. w Słupsku rejon Administracji Wspólnot i Lokali nr 2 PGM.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.42.10.00-4, 45.42.20.00-1, 45.42.20.00-1, 45.43.21.00-5, 50.80.00.00-3.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 31.12.2011.
4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1. Cena - 90
- 2. Koszty zakupu materiałów - 10
INNE PRZETARGI Z SŁUPSKA
- Budowa sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej w m. Wrzeście na działkach nr 31/2, 31/3, 31/4, 37/23, 255, 37/13, 37/15, 37/2 wraz z wypustami do dz. 37/9-37/12, 37/14, 37/16-37/22
- "Dostawa artykułów spożywczych różnych do Przedszkola Miejskiego nr 24 "Słupski Niedźwiadek Szczęścia" w Słupsku"
- Usługa całodobowej, wszechstronnej ochrony osób i mienia na terenie Centrum Zdrowia Psychicznego w Słupsku w formie bezpośredniej ochrony fizycznej stałej i doraźnej w tym obsługę Biura Ochrony
- "Świadczenie usługi ochrony fizycznej osób oraz mienia wraz z przyjazdem grupy interwencyjnej w budynkach PFSB w Słupsku, przy ul. Lutosławskiego 1A oraz ul. Jana Pawła II 3."
- Dostawa noszy monoblokowych elektryczno-hydraulicznych
- Zakup, w tym dostawa i montaż mebli dla Urzędu Miejskiego w Słupsku
więcej: przetargi w Słupsku »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Wykonanie prac remontowych pomieszczeń parteru oraz klatek schodowych budynku przy Zjednoczenia 34
- REMONT I BIEŻĄCA KONSERWACJA WRAZ Z KONIECZNĄ WYMIANĄ STROPU W BUDYNKU, ZLOKALIZOWANYM PRZY UL. GENERAŁA JÓZEFA CHŁOPICKIEGO 4 W KRAKOWIE DLA WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU FARMACEUTYCZNEGO W KRAKOWIE.
- Wykonanie robót budowalnych w budynku Centrum Spotkania Kultur w Lublinie w podziale na dwie części
- Prace konserwatorskie przy ruinach zamku w Raciążku
- "Termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w gminie Gorzkowice - budynek przy ul. Przemysłowej."
- Remont nawierzchni drogi gminnej nr 108513 L - ul. Św. Faustyny od km 0+000 do 0+421 w miejscowości Kraśnik
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





