eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Marcinowice › Budowa przedszkola publicznego w Marcinowicach inwestycją w edukację przedszkolną ZIT AW" w formule zaprojektuj i wybuduj wraz z nadzorem autorskim



Ogłoszenie z dnia 2017-01-16

Ogłoszenie nr 8524 - 2017 z dnia 2017-01-16 r.

Marcinowice: Budowa przedszkola publicznego w Marcinowicach inwestycją w edukację przedszkolną ZIT AW" w formule zaprojektuj i wybuduj wraz z nadzorem autorskim
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

tak

Nazwa projektu lub programu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak
Numer ogłoszenia: 349645


Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak
Numer ogłoszenia: 357402


SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających

nie

Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie

W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej - mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Marcinowice, krajowy numer identyfikacyjny 89071836600000, ul. ul. Juliana Tuwima  2, 58124   Marcinowice, państwo Polska, woj. dolnośląskie, tel. 748 585 226, faks 748 585 231, e-mail mulkar@wp.pl
Adres strony internetowej (URL): bip.marcinowice.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa

I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):

Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Budowa przedszkola publicznego w Marcinowicach inwestycją w edukację przedszkolną ZIT AW" w formule zaprojektuj i wybuduj wraz z nadzorem autorskim

Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):

II.2) Rodzaj zamówienia:

Roboty budowlane

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, uzyskania pozwolenia na budowę i wykonania robot budowlano-montażowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w zakresie budowy Przedszkola Gminnego 3-oddziałowego w Marcinowicach wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. Budowa przedszkola zaplanowana jest na działce nr 16/39, obręb Marcinowice, własność Gminy Marcinowice. W ramach inwestycji należy również przewidzieć wykonanie przyłączy do obiektu (wg potrzeb) i zjazdu z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury w ul. Kruczkowskiego oraz A. Asnyka. Planuje się budowę parterowego, niepodpiwniczonego 3 - oddziałowego przedszkola dla 75 dzieci. Zaprojektowany obiekt winien zapewniać dostęp dla osób niepełnosprawnych - bez barier architektonicznych. W ramach zagospodarowania terenu: droga pożarowa (jeśli będzie taka konieczność), chodniki, plac zabaw, miejsca postojowe dla samochodów osobowych w ilości min. 10 oraz 20 miejsc zadaszonych dla rowerów, mała architektura, zieleń urządzona. Aktualnie dla dz. nr 16/39 obręb Marcinowice Rady Gminy Marcinowice uchwałą nr XXI/163/16 z dnia 13 lipca 2016r. przystąpiła do sporządzenia MPZP dla obszaru położonego na skrzyżowaniu ulic Asnyka-Kruczkowskiego we wsi Marcinowice, dla którego zakłada przeznaczenie w kierunku zabudowy usług publicznych. o Dokumentacja projektowa Zakres dokumentacji projektowej winien uwzględnić: a) Materiały przygotowawcze: -koncepcja funkcjonalno-użytkowa (wielowariantowa), -koncepcja zagospodarowania terenu (wielowariantowa), -koncepcja technologii kuchni w systemie "catering", -mapa do celów projektowych, -dokumentacja geotechniczna, -opracowanie bilansów zapotrzebowania mediów (energia, woda, itd.), odprowadzania ścieków sanitarnych i deszczowych oraz wystąpienie i uzyskanie warunków przyłączenia od gestorów właściwych sieci - ewentualnie weryfikacja wystąpień dokonanych przez Zamawiającego, -prezentacja inwestycji z wizualizacjami, -charakterystyka energetyczna budynku, -pozwolenie wodno-prawne wg potrzeb. b) Projekt budowlany z planem BIOZ -dla budowy budynku i zagospodarowania terenu objętego opracowaniem, -budowy sieci i przyłączy oraz zjazdu, -na etapie projektowym złożenie wniosku o odrolnienie wydzielonego fragmentu działki (w razie potrzeb). UWAGA: Dopuszcza się uzyskanie odrębnych pozwoleń dla potrzeb budowy obiektu, dla potrzeb budowy dróg, sieci, dla potrzeb przyłączy. c) Projekt wykonawczy w branżach: -architektonicznej z wizualizacjami (min. 6) i kolorystyką, -konstrukcyjnej, -instalacji sanitarnych: wodno-kanalizacyjnych, ppoż., c.w.u. i cyrkulacja, c.o., wentylacji mechanicznej z funkcją chłodzenia, -sieci i przyłączy -instalacji elektrycznych i teletechnicznych: oświetlenie ogólne, awaryjne i ewakuacyjne, siły i gniazda wtykowe, WLZ, przyłączeń wyrównawczych, zasilanie i sterowanie centralą wentylacyjną, oświetlenie zewnętrzne budynku, telefoniczna, dozorowa, odgromowa, sieci strukturalnej, niskoprądowa: dzwonkowa oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, -pomieszczenie węzła cieplnego (ogrzewanie budynku z sieci miejskiej), w branży: budowlanej, elektrycznej, technologicznej i automatyki, -technologia kuchni w systemie "catering", -zagospodarowanie terenu, -zieleni, w tym nasadzeń rekompensujących (w razie potrzeby), -drogowej wraz z infrastrukturą z uzgodnieniem obsługi komunikacyjnej wewnętrznej, -projekt odbudowy nawierzchni po robotach rozkopowych, -projekt aranżacji wnętrz wraz z zestawieniem wyposażenia obiektu, zestawienie osobno, jako: 1) stałe - realizacja w zakresie zamówienia (zgodnie z opisem robot budowlanych), 2) ruchome, z preliminarzem kosztów zakupu - realizacja przez Użytkownika; d) instrukcja bezpieczeństwa pożarowego wraz ze scenariuszem pożarowym obiektu, schematami ewakuacyjnymi, oznaczeniem dróg ewakuacji, wyposażeniem w sprzęt i urządzenia ppoż.; e) inne opracowania niezbędne do realizacji robot i zatwierdzenia dokumentacji f) uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę. UWAGA: Projekt organizacji ruchu zastępczego, zaplecze budowy i obsługi komunikacyjnej placu budowy w gestii Wykonawcy Projekt budowlany i wykonawcze należy opracować zgodnie z: a. Ustawa z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 nr 243 poz. 1623 j.t. z późniejszymi zmianami). b. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r. Nr 75 poz. 690 z późniejszymi zmianami). c. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. z 2012r. Poz. 462 z późniejszymi zmianami). d. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robot budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego (Dz. U. z 2013r. poz. 1129 z późniejszymi zmianami). f. Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. 2012.462 z późniejszymi zmianami). g. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. h. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010r. nr 109, poz. 719, z późniejszymi zmianami). i. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009r. nr 124, poz. 1030 z późniejszymi zmianami). j. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony ppoż. (Dz. U. Z 2003r. nr 121, poz. 1137 z późniejszymi zmianami). k. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Z 2003r., nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami). l. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno - użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej (Dz. U. z 2008r. nr 201, poz. 1240 z późniejszymi zmianami). m. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz.U.2009.43.346 z późniejszymi zmianami). n. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz.U.2012.962 z późniejszymi zmianami). o. Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 23 grudnia 2011r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać dokumentacje hydrogeologiczne i geologiczno - inżynierskie (Dz. U. z 2011r. nr 291, poz. 1714). p. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 23 czerwca 2003r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003r. nr 120, poz. 1126). q. Innymi obowiązującymi przepisami. o Realizacja robót Na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę opracowanej i odebranej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej: a) Roboty przygotowawcze i rozbiórkowe, w szczególności: -niwelacja terenu, -likwidacja ewentualnych kolizji, -usunięcie urodzajnej ziemi, -korytowanie, -doprowadzenie podłoża gruntowego pod konstrukcję ciągów pieszo-jezdnych. b) Roboty budowlane, w szczególności -wykonanie fundamentowania, -kompleksowa budowa z wykonaniem wszystkich robot wykończeniowych w tym: posadzki, tynki, malowanie pomieszczeń, okładziny, parapety wewnętrzne, zewnętrzne, montaż kabin systemowych, stolarka okienna i drzwiowa itp. c) Roboty sanitarne, w szczególności: -instalacja kanalizacji sanitarnej, technologicznej, -instalacje wody zimnej z zestawem hydroforowym (w razie konieczności), ciepłej wody użytkowej i cyrkulacji, -instalacja hydrantowa, -instalacja c.o., -instalacje wentylacji grawitacyjnej i mechanicznej nawiewno-wywiewnej, -klimatyzacja (w sali wielofunkcyjnej i w węźle żywienia), -budowa i wyposażenie pomieszczenia węzła cieplnego - zasilanego z sieci miejskiej, -biały montaż, -budowa przyłączy i sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wody (wg potrzeb). d) Roboty elektryczne, w szczególności: -budowa linii zasilającej od przyłączy do budynku, -instalacja oświetlenia ogólnego, awaryjnego i ewakuacyjnego - z uwzględnieniem strefowania oświetlenia, -instalacja siły i gniazd wtykowych, -instalacja połączeń wyrównawczych, -instalacja zasilania i sterowania wentylacją, klimatyzacją, -budowa wewnętrznej linii WLZ, -montaż tablicy rozdzielczej głównej i tablic rozdzielczych piętrowych z kompletnym wyposażeniem, -monitoring cyfrowy wewnętrzny i zewnętrzny, -instalacja uziemienia i instalacji odgromowej, -instalacja telefoniczna (bez aparatów), -budowa sieci strukturalnej z wydzieloną instalacją zasilającą sprzęt komputerowy, -oświetlenie zewnętrzne budynku i terenu, -automatyka pomieszczenia węzła cieplnego, -instalacja przyzywowa z monitorem wizyjnym (domofon od wejścia głównego z rozprowadzeniem do intendenta, dyrekcji, sal zajęć i sali wielofunkcyjnej). e) Zagospodarowanie terenu, w szczególności -budowę przyłączy i sieci zewnętrznych w zależności od potrzeb, -budowa ogrodzenia terenu, wraz z bramami sterowanymi elektrycznie i furtkami, -wewnętrzny układ komunikacyjny - ciągi pieszo-jezdne, droga ppoż, oznakowanie poziome i pionowe, -zagospodarowanie strefy wjazdu, -wykonanie miejsc postojowych (min. 10) oraz miejsc dla rowerów (min 20), -wykonanie placu zabaw o pow. min 150 m2, o nawierzchni bezpiecznej wraz z ogrodzeniem -rozwiązania z wykorzystaniem zieleni, które będą również spełniać funkcje dydaktyczne - ogród zielony, ogród skalny, ścieżka zmysłów, -obsianie trawą, nasadzenia zieleni, -oświetlenie zewnętrzne budynku i terenu, -elementy małej architektury (miejsce gromadzenia odpadów - zadaszony śmietnik, min. 8 ławek wandaloodpornych, min.8 koszy na śmieci), -naprawa nawierzchnia po robotach roztopowych. f) Wyposażenie obiektu: -pomieszczenie węzła cieplnego, -szatnie dla dzieci (szafki), -sanitariaty (biały montaż, lustra, dozowniki na mydło ze stali nierdzewnej, pojemniki na ręczniki papierowe ze stali nierdzewnej w zestawie z koszem na zużyte ręczniki, pojemniki na papier toaletowy ze stali nierdzewnej, szczotki do wc), -wyposażenie w sprzęt i urządzenia węzła żywienia w systemie "catering", -wyposażenie w sprzęt i urządzenia ppoż., oznaczenie ewakuacji pożarowej, -wycieraczki zewnętrzne i wewnętrzne systemowe wbudowane w posadzkę, -wyposażenie terenu: ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, -wyposażenie placów zabaw: urządzenia zabawowe, ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne. UWAGA: Zakres robót nie obejmuje dostawy sprzętu ruchomego (meble, komputery itp.). o Zakres prac w nadzorze autorskim Wykonywanie nadzoru autorskiego polega m.in. na: - pilnowaniu prawidłowej realizacji budowy pod względem zgodności rozwiązań technicznych, materiałowych i użytkowych z projektem, - wyjaśnieniu wątpliwości dotyczących projektu i zawartych w nim rozwiązań na żądanie inwestora, inspektora nadzoru inwestorskiego oraz kierownika budowy, - uzgodnieniu z inwestorem i kierownikiem budowy możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w dokumentacji projektowej materiałów i urządzeń, - czuwaniu, aby zakres wprowadzonych zmian nie spowodował istotnej zmiany zatwierdzonego projektu budowlanego, wymagającej uzyskania nowego pozwolenia na budowę, - udziale w komisjach i naradach koordynacyjnych organizowanych przez inwestora lub kierownika budowy, - ocenie wyników badań materiałów i elementów budowlanych, - udziale w rozruchu technologicznym lub czynnościach mających na celu uzyskanie projektowych zdolności użytkowych Jeżeli projektant wykonuje w ramach nadzoru autorskiego nowe rozwiązania zamienne w stosunku do przewidzianych w projekcie, wówczas bez względu na to, czy zgłasza je kierownik budowy czy inspektor nadzoru inwestorskiego lub inwestor, przysługuje mu za tę pracę wynagrodzenie jak za nowe dzieło, a nie jak za nadzór autorski. UWAGA: Przedstawione w Programie Funkcjonalno - Użytkowym wskazania na urządzenia techniczne i materiały z podaniem producenta należy traktować jako przykładowe ze względu na zasady ustawy Prawo zamówień publicznych a zwłaszcza art. 29 do 31d. Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne dla norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia. Oznacza to, że Wykonawcy mogą zaproponować inne niż wyszczególnione w dokumentacji rozwiązania z zachowaniem odpowiednich równoważnych parametrów technicznych, norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia dla osiągnięcia oczekiwanej funkcjonalności całego układu będącego przedmiotem zamówienia z zapewnieniem uzyskania wszelkich ewentualnie wymaganych uzgodnień w tym zaakceptowania zmian materiałowych przez projektanta i Zamawiającego. Równoważność oznacza zaoferowanie materiałów i narzędzi o charakterystyce i parametrach nie gorszych niż wskazane w Programie Funkcjonalno -Użytkowym.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:

Nie


II.5) Główny Kod CPV: 71320000-7
Dodatkowe kody CPV: 71220000-6, 45100000-8, 45111230-9, 45214100-1, 45233120-6, 71322000-1, 45200000-0, 45230000-8, 45233290-8, 45232451-8, 45400000-1, 45330000-9, 45331100-7, 45331210-1, 45112710-5, 45342000-6, 45112723-9, 37535200-9,

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Przetarg nieograniczony

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

Postępowanie/część zostało unieważnione nie
Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania:
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 09/01/2017
IV.2 Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT3480899.00
Walutapln


IV.3) INFORMACJE O OFERTACH

Liczba otrzymanych ofert2
w tym
Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 2
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:
Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:


IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0
IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie
Przedsiębiorstwo REM-BUD K.Kowal-Gąska,  rembudrz@o2.pl,  Nosówka 312 ,  36-046,  Zgłobień,  kraj/woj. podkarpackie
Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie
Skrót literowy nazwy państwa:

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM

Cena wybranej oferty/wartość umowy 2824390.52
Oferta z najniższą ceną/kosztem 2824390.52
> Oferta z najwyższą ceną/kosztem 3062000.00
Waluta: PLN


IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa
Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:
IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ

IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie   na podstawie art.  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.