eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Strzelce Opolskie › Zagospodarowanie zabytkowego Amfiteatru i Pomnika Czynu Powstañczego na Górze ¦w. Anny wraz z otoczeniem, w ramach zadania "Ochrona dziedzictwa kulturowego pomnika Historii Góra ¦w. Anny"

Tre¶æ lub zakres tego przetargu uleg³y zmianie. Zobacz opublikowan± do tego przetargu poprawkê.



Og³oszenie z dnia 2018-05-29



Og³oszenie nr 558509-N-2018 z dnia 2018-05-29 r.

Powiat Strzelecki: Zagospodarowanie zabytkowego Amfiteatru i Pomnika Czynu Powstañczego na Górze ¦w. Anny wraz z otoczeniem, w ramach zadania "Ochrona dziedzictwa kulturowego pomnika Historii Góra ¦w. Anny"
OG£OSZENIE O ZAMÓWIENIU - Roboty budowlane

Zamieszczanie og³oszenia: Zamieszczanie obowi±zkowe

Og³oszenie dotyczy: Zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej

Tak


Nazwa projektu lub programu
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ¦rodowisko 2014-2020, w ramach osi priorytetowej VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, w ramach dzia³ania 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, nr projektu: POIS.08.01.00-00-0124/17

O zamówienie mog± ubiegaæ siê wy³±cznie zak³ady pracy chronionej oraz wykonawcy, których dzia³alno¶æ, lub dzia³alno¶æ ich wyodrêbnionych organizacyjnie jednostek, które bêd± realizowa³y zamówienie, obejmuje spo³eczn± i zawodow± integracjê osób bêd±cych cz³onkami grup spo³ecznie marginalizowanych

Nie


Nale¿y podaæ minimalny procentowy wska¼nik zatrudnienia osób nale¿±cych do jednej lub wiêcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, nie mniejszy ni¿ 30%, osób zatrudnionych przez zak³ady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (w %)

SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY

Postêpowanie przeprowadza centralny zamawiaj±cy

Nie

Postêpowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiaj±cy powierzy³/powierzyli przeprowadzenie postêpowania

Nie

Informacje na temat podmiotu któremu zamawiaj±cy powierzy³/powierzyli prowadzenie postêpowania:
Postêpowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiaj±cych

Nie


Je¿eli tak, nale¿y wymieniæ zamawiaj±cych, którzy wspólnie przeprowadzaj± postêpowanie oraz podaæ adresy ich siedzib, krajowe numery identyfikacyjne oraz osoby do kontaktów wraz z danymi do kontaktów:

Postêpowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej

Nie

W przypadku przeprowadzania postêpowania wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej - maj±ce zastosowanie krajowe prawo zamówieñ publicznych:
Informacje dodatkowe:

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Strzelecki, krajowy numer identyfikacyjny 53141265100000, ul. ul. Jordanowska  2 , 47100   Strzelce Opolskie, woj. opolskie, pañstwo Polska, tel. 77 4401700;4401755, e-mail przetargi@powiatstrzelecki.pl, faks 77 4401701.
Adres strony internetowej (URL): www.bip.powiatstrzelecki.pl
Adres profilu nabywcy:
Adres strony internetowej pod którym mo¿na uzyskaæ dostêp do narzêdzi i urz±dzeñ lub formatów plików, które nie s± ogólnie dostêpne

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO: Administracja samorz±dowa

I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (je¿eli dotyczy):

Podzia³ obowi±zków miêdzy zamawiaj±cymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postêpowania, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postêpowania z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiaj±cych jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postêpowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postêpowania odpowiadaj± pozostali zamawiaj±cy, czy zamówienie bêdzie udzielane przez ka¿dego z zamawiaj±cych indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozosta³ych zamawiaj±cych):

I.4) KOMUNIKACJA:
Nieograniczony, pe³ny i bezpo¶redni dostêp do dokumentów z postêpowania mo¿na uzyskaæ pod adresem (URL)

Tak
www.bip.powiatstrzelecki.pl


Adres strony internetowej, na której zamieszczona bêdzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia

Tak
www.bip.powiatstrzelecki.pl


Dostêp do dokumentów z postêpowania jest ograniczony - wiêcej informacji mo¿na uzyskaæ pod adresem

Nie


Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu nale¿y przesy³aæ:
Elektronicznie

Nie
adres


Dopuszczone jest przes³anie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu w inny sposób:
Nie
Inny sposób:

Wymagane jest przes³anie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu w inny sposób:
Tak
Inny sposób:
Oferta powinna byæ sporz±dzona z zachowaniem formy pisemnej
Adres:
Powiat Strzelecki - Starostwo Powiatowe w Strzelcach Opolskich, ul. Jordanowska 2, 47-100 Strzelce Opolskie, KANCELARIA - pokój nr 201, II piêtro


Komunikacja elektroniczna wymaga korzystania z narzêdzi i urz±dzeñ lub formatów plików, które nie s± ogólnie dostêpne

Nie
Nieograniczony, pe³ny, bezpo¶redni i bezp³atny dostêp do tych narzêdzi mo¿na uzyskaæ pod adresem: (URL)

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego: Zagospodarowanie zabytkowego Amfiteatru i Pomnika Czynu Powstañczego na Górze ¦w. Anny wraz z otoczeniem, w ramach zadania "Ochrona dziedzictwa kulturowego pomnika Historii Góra ¦w. Anny"
Numer referencyjny: OR.272.14.2018.IG/AG1/MKH
Przed wszczêciem postêpowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny

Nie


II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
II.3) Informacja o mo¿liwo¶ci sk³adania ofert czê¶ciowych
Zamówienie podzielone jest na czê¶ci:

Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu mo¿na sk³adaæ w odniesieniu do:

Zamawiaj±cy zastrzega sobie prawo do udzielenia ³±cznie nastêpuj±cych czê¶ci lub grup czê¶ci:

Maksymalna liczba czê¶ci zamówienia, na które mo¿e zostaæ udzielone zamówienie jednemu wykonawcy:



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielko¶æ, zakres, rodzaj i ilo¶æ dostaw, us³ug lub robót budowlanych lub okre¶lenie zapotrzebowania i wymagañ ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - okre¶lenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, us³ugê lub roboty budowlane: Przedmiotem zamówienia jest: Zagospodarowanie zabytkowego Amfiteatru i Pomnika Czynu Powstañczego na Górze ¦w. Anny wraz z otoczeniem, w ramach zadania "Ochrona Dziedzictwa Kulturowego pomnika Historii Góra ¦w. Anny" Przedsiêwziêcie zlokalizowane jest w miejscowo¶ci Góra ¶w. Anny, w granicach administracyjnych gminy Le¶nica, na terenie powiatu strzeleckiego, w województwie opolskim. Obszar interwencji po³o¿ony jest w zasiêgu Parku Krajobrazowego "Góra ¦w. Anny" a tak¿e na obszarze "Pomnika Historii - Góra ¦w. Anny - komponowany krajobraz kulturowo - przyrodniczy" objêty jednocze¶nie stref± ochrony konserwatorskiej. Przedsiêwziêcie znajduje siê w Specjalnym Obszarze Ochrony Siedlisk sieci Natura 2000 o nazwie "Góra ¦wiêtej Anny" PLH 160002. Przedsiêwziêcie zosta³o zlokalizowane na dzia³kach o nr ew.: - 280/1 - czê¶æ dzia³ki; - 105/1 - ca³o¶æ dzia³ki; - 209 - czê¶æ dzia³ki; - 114 - czê¶æ dzia³ki; - 281 - czê¶æ dzia³ki. Przedsiêwziêcie zak³ada rewitalizacjê Pomnika Czynu Powstañczego oraz Amfiteatru zlokalizowanego w dawnym kamienio³omie, wraz z terenami otaczaj±cymi. W ramach planowanych prac, przewiduje siê m.in.: 1. W granicach dzia³ek o nr ew. 280/1, 281 i 209 (zakres prac dla amfiteatru): o remont pylonu masztowego, o remont dolnego krêgu amfiteatru wraz ze scen±, o zachowanie górnego krêgu amfiteatru jako strefy trwa³ej ruiny, o zabezpieczenie ska³y nad scen±, o remont schodów terenowych, o przebudowê nawierzchni pieszych, budowê ma³ej architektury; 2. W granicach dzia³ek o nr ew. 105/1 i 114 (zakres prac dla pomnika): o remont Pomnika Czynu Powstañczego, o przebudowê: o nawierzchni pieszych i jezdnych, o remont murów oporowych i schodów, o budowy balustrad, o budowy ma³ej architektury, o przebudowy odwodnienia sieci kanalizacji deszczowej, o przebudowy i budowy sieci elektroenergetycznej niskiego napiêcia, o budowy sieci o¶wietlenia i iluminacji. Szczegó³owy zakres zamówienia okre¶laj± przedmiary robót, Projekt budowlany, Projekt Wykonawczy, Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót. Zadanie bêdzie rozliczane na podstawie kosztorysów powykonawczych - tzw. wynagrodzenie kosztorysowe. UWAGA. Roboty prowadzone bêd± na obiektach wpisanych do rejestru zabytków, co powoduje konieczno¶æ prowadzenia i nadzorowania robót przez osoby posiadaj±ce uprawnienia do kierowania i nadzorowania robót budowalnych przy obiektach zabytkowych. W szczególnie uzasadnionych okoliczno¶ciach, Zamawiaj±cy dopuszcza wprowadzenie zamiany materia³ów i urz±dzeñ przedstawionych w ofercie przetargowej pod warunkiem, ¿e zmiany te bêd± korzystne dla Zamawiaj±cego. Bêd± to np. okoliczno¶ci: a) powoduj±ce obni¿enie kosztu ponoszonego przez Zamawiaj±cego, b) powoduj±ce poprawê parametrów technicznych, c) wynikaj±ce z aktualizacji rozwi±zañ z uwagi na postêp technologiczny lub zmianê obowi±zuj±cych przepisów. Powy¿sze zmiany, musz± byæ ka¿dorazowo zatwierdzane w formie pisemnej przez Zamawiaj±cego. Wprowadzone zmiany nie mog± powodowaæ zwiêkszenia ceny wykonania przedmiotu zamówienia. UWAGA: Ewentualne podane w opisach nazwy w³asne nie maj± na celu naruszenie art. 29 ust. 3 oraz art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieñ publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.), a maj± jedynie za zadanie sprecyzowanie oczekiwañ jako¶ciowych i technologicznych Zamawiaj±cego. Zamawiaj±cy dopuszcza rozwi±zania równowa¿ne pod warunkiem spe³nienia tego samego poziomu technologicznego, wydajno¶ciowego i funkcjonalnego za³o¿onego w projekcie. Wszystkie ewentualne nazwy w³asne i marki handlowe elementów budowlanych, systemów, urz±dzeñ i wyposa¿anie zawarte w SIWZ oraz dokumentacji projektowej, zosta³y u¿yte w celu sprecyzowania oczekiwañ jako¶ciowych i technologicznych Zamawiaj±cego. Zamawiaj±cy informuje, ¿e dopuszcza sk³adanie ofert, w których poszczególne urz±dzenia b±d¼ materia³y wymienione w dokumentacji projektowej oraz przedmiarze robót mog± byæ zast±pione urz±dzeniami b±d¼ materia³ami równowa¿nymi. Poprzez pojêcie materia³ów i urz±dzeñ równowa¿nych nale¿y rozumieæ materia³y gwarantuj±ce realizacjê robót zgodnie z projektem oraz zapewniaj±ce uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od za³o¿onych w dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru oraz przedmiarze robót. Równowa¿ne produkty i urz±dzenia musz± byæ dopuszczone do obrotu i stosowania zgodnie z obowi±zuj±cym prawem. Wykonawca, który zaoferuje produkty oraz urz±dzenia równowa¿ne wymagaj±ce zmiany posiadanych decyzji, bêdzie musia³ w ramach wykonania zamówienia w imieniu Zamawiaj±cego, uzyskaæ wymagane decyzje w³asnym staraniem i kosztem, gwarantuj±c jednocze¶nie wykonanie zamówienia w terminie wynikaj±cym z SIWZ. Wykonawca, który powo³uje siê na rozwi±zania równowa¿ne opisane przez Zamawiaj±cego, jest zobowi±zany wykazaæ, ¿e oferowane przez niego dostawy, us³ugi lub roboty budowlane spe³niaj± wymagania okre¶lone przez Zamawiaj±cego. Obowi±zek Wykonawcy wykazania równowa¿no¶ci produktu jest obowi±zkiem wynikaj±cym z ustawy, który mo¿e byæ spe³niony w jakikolwiek sposób pozwalaj±cy Zamawiaj±cemu jednoznacznie stwierdziæ zgodno¶æ oferowanych w ofercie produktów z wymaganiami okre¶lonymi w SIWZ, co winno zostaæ wykazane na etapie sk³adnia ofert zawieraj±cych produkty równowa¿ne. ¦rodki techniczne i organizacyjne zabezpieczaj±ce budowê oraz instrukta¿ pracowników przed rozpoczêciem budowy: 1) W trakcie wykonywania robót budowlano-monta¿owych nale¿y stosowaæ warunki techniczne wykonania robót, przepisy szczególne, normy itp. 2) Roboty powinny byæ prowadzone pod nadzorem kierownika budowy, który ma obowi±zek organizowania, przygotowania i kierowania pracami brygady w sposób zabezpieczaj±cy przed wypadkiem zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami bezpieczeñstwa i higieny pracy. 3) Strefy niebezpieczne (miejsca niebezpieczne) nale¿y odpowiednio oznakowaæ i ogrodziæ. 4) Na placu budowy winny byæ wyznaczone miejsca sk³adowania materia³ów, winny byæ wykonane w sposób zabezpieczaj±cy przed mo¿liwo¶ci± wywrócenia, zsuniêcia lub rozsuniêcia. 5) Technologia wykonania robót zgodnie z wymaganiami i wytycznymi poszczególnych rodzajów robót. 6) Instrukta¿ bhp na stanowiskach pracy oraz o systemie powiadomienia przy zaistnieniu wypadku. 7) W przypadku wyst±pienia podwykonawców generalny wykonawca obowi±zany jest do: a) pe³nienia bezpo¶redniego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy, b) egzekwowania od podwykonawców przestrzegania przepisów bezpiecznej pracy, c) okre¶lenia wspó³pracy ze sob± wszystkich podwykonawców, d) wyznaczenia koordynatora sprawuj±cego nadzór nad bezpieczeñstwem i higien± pracy wszystkich pracowników, e) ustalenia zasad wspó³dzia³ania w zakresie sposobów postêpowania przy wyst±pieniu zagro¿eñ dla zdrowia lub ¿ycia pracowników 8) Poinformowaæ zainteresowane przedsiêbiorstwa i instytucje oraz okolicznych mieszkañców o rozpoczêciu robót i zwi±zanych z tym utrudnieniach. 9) W rejonie istniej±cego uzbrojenia roboty nale¿y prowadziæ rêcznie i pod nadzorem u¿ytkownika. 10) Przy realizacji robót stosowaæ standardowe zasady zabezpieczenia pracowników, w tym ¶rodki ochrony osobistej. 11) Maszyny i urz±dzenia techniczne oraz narzêdzia zmechanizowane powinny byæ monitorowane, eksploatowane i obs³ugiwane zgodnie z instrukcj± producenta 12) Maszyny i urz±dzenia techniczne podlegaj±ce dozorowi technicznemu musz± mieæ dokumenty uprawniaj±ce do ich eksploatacji. 13) Operatorzy maszyn powinni posiadaæ odpowiednie kwalifikacje. 14) Wykonawca jest zobowi±zany do ochrony przed uszkodzeniem lub zniszczeniem w³asno¶ci publicznej lub prywatnej. Je¿eli w zwi±zku z zaniedbaniem, niew³a¶ciwym prowadzeniem robót lub brakiem koniecznych dzia³añ ze strony Wykonawcy nast±pi uszkodzenie lub zniszczenie w³asno¶ci publicznej lub prywatnej, to Wykonawca na swój koszt naprawi lub odtworzy uszkodzon± w³asno¶æ. Stan naprawionej w³asno¶ci powinien byæ nie gorszy ni¿ przed powstaniem uszkodzenia. 15) Gdy w czasie wykonywania robót ziemnych zostan± znalezione niewypa³y lub przedmioty trudne do zidentyfikowania, roboty nale¿y przerwaæ, miejsce odpowiednio zabezpieczyæ i niezw³ocznie powiadomiæ w³a¶ciwe w³adze administracyjne i policjê. 16) W warunkach ograniczonej widoczno¶ci miejsca prowadzenia prac powinny byæ w³a¶ciwie o¶wietlone. 17) Wykonawca robót budowlanych jest zobowi±zany do ochrony znajduj±cych siê na terenie inwestycji sta³ych punktów stabilizowanej osnowy geodezyjnej i ponosi pe³n± odpowiedzialno¶æ za ich zniszczenie, usuniêcie lub przemieszczenie. Informacje dodatkowe: 1. Zamawiaj±cy na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy PZP wymaga zatrudnienia przez Wykonawcê lub Podwykonawcê na podstawie umowy o pracê osób wykonuj±cych czynno¶ci w zakresie realizacji zamówienia, je¿eli wykonanie tych czynno¶ci polega na wykonywaniu pracy w sposób okre¶lony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108 ze zm.). 2. Zamawiaj±cy okre¶la obowi±zek zatrudnienia na podstawie umowy o pracê osób wykonuj±cych nastêpuj±ce czynno¶ci w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia: - Wykonywanie prac objêtych zakresem zamówienia wskazanym w opisie przedmiotu zamówienia w tym prac fizycznych oraz operatorów sprzêtu - je¿eli wykonywanie tych czynno¶ci polega na wykonywaniu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy. 3. Obowi±zek okre¶lony w ust. 2 dotyczy tak¿e podwykonawców. Wykonawca jest zobowi±zany zawrzeæ w ka¿dej umowie o podwykonawstwo stosowne zapisy zobowi±zuj±ce podwykonawców do zatrudnienia na umowê o prace wszystkich osób wykonuj±cych czynno¶ci o których mowa w ust. 2. 4. Sposób i okres wymaganego zatrudnienia osób realizuj±cych czynno¶ci w zakresie realizacji zamówienia. 1) Zamawiaj±cy wymaga, aby osoby realizuj±ce przedmiot zamówienia, które wykonywaæ bêd± czynno¶ci faktycznie zwi±zane z przedmiotem zamówienia opisane w SIWZ zosta³y zatrudnione na podstawie umowy o pracê, w wymiarze czasu pracy min. 0,5 etatu. 2) Ilo¶æ zatrudnionych osób ma wynosiæ min. 50% wszystkich osób za pomoc± których Wykonawca bêdzie realizowa³ przedmiot zamówienia. 3) Wykonawca lub Podwykonawca zatrudni wy¿ej wymienione osoby na okres realizacji zamówienia. W przypadku rozwi±zania stosunku pracy przed zakoñczeniem tego okresu, zobowi±zuje siê do niezw³ocznego zatrudnienia na to miejsce innej osoby i do przedstawienia Zamawiaj±cemu dowodów potwierdzaj±cych takie zatrudnienie w terminie 2 dni roboczych od zawarcia umowy o pracê z pracownikami zatrudnionymi w miejsce pracowników, których stosunek pracy usta³ przed wykonaniem przez Wykonawcê przedmiotu zamówienia. 5. Uprawnienia Zamawiaj±cego w zakresie kontroli spe³niania przez Wykonawcê wymagañ, o których mowa w art. 29 ust. 3a ustawy PZP, oraz sankcji z tytu³u niespe³nienia tych wymagañ: Sposób dokumentowania zatrudnienia ww. osób: 1) Przedmiot zamówienia bêdzie ¶wiadczony przez osoby wymienione w wykazie pracowników wykonuj±cych czynno¶ci w trakcie realizacji zamówienia - za³±czniku do umowy. 2) Wykonawca w terminie do 10 dni licz±c od dnia podpisania umowy bêdzie zobowi±zany do przedstawienia Zamawiaj±cemu o¶wiadczenia, ¿e wyszczególnione w nim osoby, które bêd± uczestniczyæ w realizacji zamówienia, s± zatrudnione na podstawie umowy o pracê w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy z uwzglêdnieniem minimalnego wynagrodzenia za pracê ustalonego na podstawie art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 pa¼dziernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracê przez ca³y okres realizacji przedmiotu zamówienia. 3) Wykonawca na ka¿de pisemne ¿±danie Zamawiaj±cego w terminie do 5 dni roboczych przedk³ada³ bêdzie Zamawiaj±cemu raport o stanie i sposobie zatrudnienia ww. osób, o¶wiadczenia zatrudnionych osób o otrzymaniu wynagrodzenia, przedk³ada³ dowody odprowadzenia sk³adek ZUS, przez ca³y okres realizacji zamówienia. 4) Wykonawca na ka¿de wezwanie Zamawiaj±cego, zobowi±zuje siê przedstawiæ do wgl±du dokumenty potwierdzaj±ce, ¿e przedmiot zamówienia (przedmiot umowy) jest wykonywany przez osoby bêd±ce pracownikami, w tym równie¿ kopie umów po¶wiadczonych za zgodno¶æ z orygina³em, które stanowi± o zatrudnieniu przez Wykonawcê lub Podwykonawcê osób wykonuj±cych czynno¶ci zwi±zane z realizacj± przedmiotu zamówienia (w tym celu Wykonawca zobowi±zany jest do ukrycia danych osobowych, które s± zbêdne dla realizacji celu takiej weryfikacji przez Zamawiaj±cego). Zamawiaj±cy wzywaj±c Wykonawcê do przedstawienia do wgl±du dokumentów okre¶lonych w zdaniu poprzedzaj±cym, wyznaczy termin nie krótszy ni¿ 10 dni na przedstawienie wymaganych dokumentów. 6. Oprócz kar umownych opisanych w § 14 ust. 1 pkt 10) i 11) projektu umowy z tytu³u niespe³nienia przez Wykonawcê/Podwykonawcê wymagañ w zakresie zatrudnienia w przypadku dwukrotnego niewywi±zania siê z obowi±zku wskazanego w § 1a ust. 5 lit. b), c) i d) projektu umowy lub zmiany sposobu zatrudnienia osób wskazanych w ofercie, Zamawiaj±cy ma prawo od umowy odst±piæ i naliczy dodatkowo kary umowne wskazane we wzorze umowy jak za nienale¿yte wykonanie zamówienia. 7. W uzasadnionych przypadkach, z przyczyn niele¿±cych po stronie Wykonawcy, mo¿liwe jest zast±pienie ww. osoby lub osób innymi osobami pod warunkiem, ¿e spe³nione zostan± wszystkie powy¿sze wymagania co do sposobu zatrudnienia na okres realizacji zamówienia okre¶lone przez Wykonawcê w ofercie. 8. Zaleca siê, aby Wykonawca dokona³ wizji lokalnej terenu robót i jego otoczenia, a tak¿e zdoby³, na swoj± w³asn± odpowiedzialno¶æ i ryzyko, wszelkie dodatkowe informacje, które mog± byæ konieczne do przygotowania oferty oraz zawarcia umowy i wykonania zamówienia. Koszty dokonania wizji lokalnej terenu budowy poniesie Wykonawca. Dodatkowe obowi±zki Wykonawcy objête cen± umown±: 1) Bie¿±ca obs³uga geodezyjna wraz z naniesieniem inwestycji na mapy zasobu geodezyjnego Starostwa Powiatowego w Strzelcach Opolskich. 2) Obs³uga archeologiczna w przypadku wyst±pienia takiej konieczno¶ci. 3) Organizacja placu budowy i zaplecza w zakresie kontraktowym i doprowadzenie zaplecza budowy do stanu pierwotnego po zakoñczeniu robót. 4) Zabezpieczenie placu budowy i robót wraz z ich ubezpieczeniem. 5) Ochrona dóbr i obiektów osób trzecich zlokalizowanych bezpo¶rednio wokó³ placu budowy. 6) Zabezpieczenie sieci i urz±dzeñ w obrêbie robót przed ich uszkodzeniem. 7) Zabezpieczenie zieleni nie podlegaj±cych wycince w obrêbie robót. 8) Spe³nienie obowi±zków Wykonawcy wynikaj±cych z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 650), w tym w zakresie obowi±zków kierownika budowy. 9) Wykonawca jest odpowiedzialny za pe³n± kontrolê robót i jako¶ci materia³ów. Wykonawca zapewni odpowiedni system kontroli, w³±czaj±c personel, laboratorium, sprzêt, zaopatrzenie i wszystkie urz±dzenia niezbêdne do pobierania próbek i badañ materia³ów oraz robót zgodnie z uwagami i zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu. 10) Realizowanie prac zgodnie z opracowanym przez Wykonawcê i zatwierdzonym przez Zamawiaj±cego Harmonogramem realizacji robót, który Wykonawca jest zobowi±zany z³o¿yæ najpó¼niej do 7 dni od daty podpisania umowy. 11) Przestrzeganie obowi±zuj±cych przepisów prawa w tym Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. 12) Drewno pozyskane z wycinki bêdzie drewnem u¿ytkowym - opa³owym. Ilo¶æ pozyskanego drewna i jego warto¶æ okre¶li nadzór inwestorski w protokole brakarskim zatwierdzonym przez uprawnionego le¶nika, przy udziale kierownika budowy w toku prowadzonych prac. Wykonawca odkupi od Zamawiaj±cego 100% drewna pozyskanego z wycinki za cenê ustalon± w sposób wskazany w zdania 1, Transport konieczny do przewozu pozyskanego drewna i nak³ady na jego sk³adowanie powinny zostaæ skalkulowane przez Wykonawcê jako element kosztów ogólnych budowy w nawi±zaniu do przedmiaru robót. Warunki gwarancyjne Wykonawca zobowi±zany bêdzie udzieliæ na przedmiot zamówienia gwarancji, na opisanych poni¿ej warunkach. 1. Wykonawca udziela Zamawiaj±cemu gwarancji na przedmiot umowy na ilo¶æ lat zaoferowan± przez Wykonawcê w formularzu ofertowym (licz±c od daty przekazania przez Wykonawcê zamówienia i przyjêcia przez Zamawiaj±cego jako nale¿ycie wykonanego). Okres rêkojmi jest równy okresowi gwarancji (Zamawiaj±cy ¿±da minimalnego okresu gwarancji 6 lat. W przypadku gdy Wykonawca poda krótszy ni¿ 6-letni okres gwarancji oferta Wykonawcy bêdzie podlega³a odrzuceniu. 2. Bieg okresu gwarancji i rêkojmi rozpoczyna siê: a) w dniu nastêpnym licz±c od daty odbioru koñcowego, b) dla wymienianych materia³ów wbudowanych w ramach umowy z dniem ich wymiany. 3. Zamawiaj±cy mo¿e dochodziæ roszczeñ z tytu³u gwarancji na zasadach przewidzianych w ustêpach poprzedzaj±cych, tak¿e po okresie okre¶lonym w ust. 1, je¿eli zg³osi³ wadê przed up³ywem tego okresu. 4. Je¿eli Wykonawca nie usunie wad w terminie uzgodnionym z Zamawiaj±cym, to Zamawiaj±cy mo¿e zleciæ usuniêcie ich osobie trzeciej na koszt i ryzyko Wykonawcy. W tym przypadku koszty usuwania wad bêd± pokrywane w pierwszej kolejno¶ci z zatrzymanej kwoty bêd±cej zabezpieczeniem nale¿ytego wykonania umowy. 5. Wykonawca najpó¼niej w dniu podpisania umowy przeka¿e Zamawiaj±cemu kartê gwarancyjn±, zawieraj±c± wszystkie warunki okre¶lone powy¿ej.

II.5) G³ówny kod CPV: 45200000-9
Dodatkowe kody CPV:
Kod CPV
45111000-8
45112000-5
45113000-2
45100000-8


II.6) Ca³kowita warto¶æ zamówienia (je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:


(w przypadku umów ramowych lub dynamicznego systemu zakupów - szacunkowa ca³kowita maksymalna warto¶æ w ca³ym okresie obowi±zywania umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów)


II.7) Czy przewiduje siê udzielenie zamówieñ, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Tak
Okre¶lenie przedmiotu, wielko¶ci lub zakresu oraz warunków na jakich zostan± udzielone zamówienia, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ udzielenia zamówieñ, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, polegaj±cych na powtórzeniu podobnych zamówieñ, zgodnych z przedmiotem zamówienia podstawowego, tj.: wykonanie przekopów kontrolnych oraz ods³oniêcia podbudowy w celu potwierdzenia zakresu prac, dezynfekcja obiektu pomnika, elementów murów, oczyszczenie nawierzchni z mchu /ro¶lin, li¶ci i przewarstwieñ gruntowych, usuniêcie wtórnych nawarstwieñ, wykucie uzupe³nieñ wykonanych obcym materia³em kamiennym, uzupe³nienie ubytków materia³u kamiennego, osadzenie ruchomych elementów kamiennych, wyspoinowanie pêkniêæ, odspojeñ i zarysowañ, wykonanie/uzupe³nienie fugowañ, wykonanie Impregnacji wzmacniaj±cej, hydrofobizacja elementów, niwelacja skarp gwarantuj±ca ods³oniêcie korony murka, korekta wysoko¶ciowa powierzchni, pozyskanie analogicznego materia³u kamiennego jako uzupe³nieñ, korytowanie pod nawierzchnie, u³o¿enie kamieni nieregularnych nawierzchni, wykonanie podbudowy, korytowanie przej¶æ amfiteatru do poziomu -30cm, oczyszczenie czê¶ci podziemnej z nasypu gruntowego pomieszczenia pod pomnikiem, odtworzenie systemu odwodnienia posadzki pomieszczenia pod pomnikiem, odtworzenie wentylacji grawitacyjnej wnêtrza (wraz z kominkami wentylacyjnymi), budowa nowej wentylacji grawitacyjnej wnêtrza (wraz z krat± wentylacyjn±), odtworzenie instalacji kanalizacji deszczowej (wraz z koszami rynnowymi), odtworzenie instalacji wodoci±gowej, odtworzenie instalacji elektrycznej, budowa nowych rozdzielnic elektrycznych obwodów o¶wietleniowych ca³ego za³o¿enia krajobrazowo - architektonicznego, odtworzenie drzwi wej¶ciowych wg wzorów historycznych, wykonanie systemu balustrad terenowych, wykonanie modeli urbanistycznych 3D, wykonanie podkonstrukcji ¿elbetowych projektowanych elementów murów i schodów (roboty analogiczne do przedmiarów robót), pod warunkiem, ¿e warto¶æ tych zamówieñ nie przekroczy ³±cznie wysoko¶ci 20% warto¶ci zamówienia podstawowego, a Zamawiaj±cy bêdzie dysponowa³ ¶rodkami finansowymi na ich realizacjê.
II.8) Okres, w którym realizowane bêdzie zamówienie lub okres, na który zosta³a zawarta umowa ramowa lub okres, na który zosta³ ustanowiony dynamiczny system zakupów:
miesi±cach:    lub dniach:
lub
data rozpoczêcia:   lub zakoñczenia:
Okres w miesi±cachOkres w dniachData rozpoczêciaData zakoñczenia
2019-10-31

II.9) Informacje dodatkowe: Roboty zostan± wykonane w terminie: od daty podpisania umowy do dnia 31.10.2019 r.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU

III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów
Okre¶lenie warunków: Zamawiaj±cy nie stawia wymagañ w zakresie spe³nienia tego warunku.
Informacje dodatkowe
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Okre¶lenie warunków: Zamawiaj±cy nie stawia wymagañ w zakresie spe³nienia tego warunku.
Informacje dodatkowe
III.1.3) Zdolno¶æ techniczna lub zawodowa
Okre¶lenie warunków: a) Wykonawca musi posiadaæ do¶wiadczenie polegaj±ce na wykonaniu (zakoñczeniu) co najmniej czterech zadañ w okresie ostatnich 5 lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, nastêpuj±cych zadañ: - dwa zadania polegaj±ce na remoncie obiektów wpisanych do rejestru zabytków o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 2 000 000,00 z³ brutto (s³ownie: dwa miliony 00/100 z³otych) ka¿de, - dwa zadania polegaj±ce na remoncie obiektów wpisanych do rejestru zabytków polegaj±cych na pracach kamieniarskich o warto¶ci nie mniejszej ni¿ 1 000 000,00 z³ brutto (s³ownie: jeden milion 00/100 z³otych), Uwaga: Jako wykonanie (zakoñczenie) zadania nale¿y rozumieæ podpisanie Protoko³u odbioru robót lub równowa¿nego dokumentu. W przypadku sk³adania oferty przez Wykonawców wystêpuj±cych wspólnie, konieczne jest by ww. warunek, spe³nili ³±cznie Wykonawcy wystêpuj±cy wspólnie. Wykonawca nie mo¿e sumowaæ warto¶ci kilku robót o mniejszej warto¶ci dla uzyskania wymaganej warto¶ci porównywalnej. b) Wykonawca winien dysponowaæ osobami, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia legitymuj±cymi siê kwalifikacjami zawodowymi o których mowa w art. 37a i 37c Ustawy z dnia 23 lipca 2003r, o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017r. poz. 2187 z zm.), do¶wiadczeniem i wykszta³ceniem odpowiednimi do stanowisk jakie im zostan± powierzone - zgodnie z poni¿szym wykazem: o kierownik budowy (g³ówny) - osoba z uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami w specjalno¶ci konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeñ lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, powinien posiadaæ uprawnienia konserwatorskie lub dokument równorzêdny potwierdzaj±cy do¶wiadczenie w kierowaniu budow± obiektu bêd±cego w rejestrze zabytków, powinien posiadaæ co najmniej 10 letni sta¿ pracy na samodzielnym stanowisku, o kierownika robót posiadaj±cego wymagane uprawnienia budowlane w specjalno¶ci architektonicznej bez ograniczeñ, lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, powinien posiadaæ co najmniej 10 letni sta¿ pracy na samodzielnym stanowisku, o kierownika robót posiadaj±cego wymagane uprawnienia budowlane w specjalno¶ci drogowej bez ograniczeñ, lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, powinien posiadaæ co najmniej 5 letni sta¿ pracy na samodzielnym stanowisku, o kierownika robót posiadaj±cego wymagane uprawnienia budowlane w specjalno¶ci instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urz±dzeñ elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeñ, lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, powinien posiadaæ co najmniej 5 letni sta¿ pracy na samodzielnym stanowisku, o kierownika robót posiadaj±cego wymagane uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi zwi±zanymi z obiektem budowlanym, takim jak: sieci i instalacje wodoci±gowe i kanalizacyjne, lub odpowiadaj±ce im uprawnienia wydane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, powinien posiadaæ co najmniej 5 letni sta¿ pracy na samodzielnym stanowisku. o architekt krajobrazu lub architekt po studiach podyplomowych z zakresu projektowania zieleni. Osoby przewidziane do pe³nienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie musz± posiadaæ wymagane uprawnienia, które zosta³y wydane zgodnie z ustaw± Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. art. 12 ust. 1 ppkt. 2, ust. 7, art.12a lub uprawnienia uzyskane na podstawie przepisów obowi±zuj±cych przed wej¶ciem w ¿ycie ustawy prawo budowlane z 1994 r., natomiast w przypadku osób, które uzyska³y uprawnienia w innych krajach Unii Europejskiej a tak¿e osób z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (tj. Królestwo Norwegii, Ksiêstwo Lichtensteinu, Republika Islandii) i obywateli Konfederacji Szwajcarskiej posiadane uprawnienia musz± spe³niaæ warunki okre¶lone w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. 2018, poz. 650). Osoby spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej musz± siê legitymowaæ decyzj± o uznaniu kwalifikacji zawodowych lub decyzj± o prawie do ¶wiadczenia us³ug transgranicznych, wydanymi przez w³a¶ciwe rady izby in¿ynierów, albo udokumentowaæ, ¿e zda³y egzamin na uprawnienia budowlane przed w³a¶ciw± Izb±.
Zamawiaj±cy wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu imion i nazwisk osób wykonuj±cych czynno¶ci przy realizacji zamówienia wraz z informacj± o kwalifikacjach zawodowych lub do¶wiadczeniu tych osób: Tak
Informacje dodatkowe:

III.2) PODSTAWY WYKLUCZENIA

III.2.1) Podstawy wykluczenia okre¶lone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp
III.2.2) Zamawiaj±cy przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp Tak Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp)







III.3) WYKAZ O¦WIADCZEÑ SK£ADANYCH PRZEZ WYKONAWCÊ W CELU WSTÊPNEGO POTWIERDZENIA, ¯E NIE PODLEGA ON WYKLUCZENIU ORAZ SPE£NIA WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ SPE£NIA KRYTERIA SELEKCJI

O¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu
Tak
O¶wiadczenie o spe³nianiu kryteriów selekcji
Nie

III.4) WYKAZ O¦WIADCZEÑ LUB DOKUMENTÓW , SK£ADANYCH PRZEZ WYKONAWCÊ W POSTÊPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNO¦CI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 3 USTAWY PZP:

1. Odpis z w³a¶ciwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o dzia³alno¶ci gospodarczej, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp. 2. Je¿eli wykaz, o¶wiadczenia lub inne z³o¿one przez Wykonawcê dokumenty budz± w±tpliwo¶ci Zamawiaj±cego, mo¿e on zwróciæ bezpo¶rednio do w³a¶ciwego podmiotu, na rzecz którego us³ugi by³y wykonane, a w przypadku ¶wiadczeñ okresowych lub ci±g³ych s± wykonywane, o dodatkowe informacje lub dokumenty w tym zakresie. 3. Je¿eli Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w pkt. 8.2. SIWZ - sk³ada dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, potwierdzaj±ce odpowiednio, ¿e nie otwarto jego likwidacji ani nie og³oszono upad³o¶ci. 4. Je¿eli w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania lub miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument dotyczy, nie wydaje siê dokumentów, o których mowa w pkt. 8.2. SIWZ , zastêpuje siê je dokumentem zawieraj±cym odpowiednio o¶wiadczenie Wykonawcy, ze wskazaniem osoby albo osób uprawnionych do jego reprezentacji, lub o¶wiadczenie osoby, której dokument mia³ dotyczyæ z³o¿onej przed notariuszem lub przed organem s±dowym, administracyjnym albo organem samorz±du zawodowego lub gospodarczego w³a¶ciwym ze wzglêdu na siedzibê lub miejsce zamieszkania Wykonawcy lub miejsca zamieszkania tej osoby. 5. Dokumenty, o których mowa w pkt 8.4. i 8.5. SIWZ powinny byæ wystawione nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo sk³adania ofert. 6. W przypadku w±tpliwo¶ci co do tre¶ci dokumentu z³o¿onego przez Wykonawcê, Zamawiaj±cy mo¿e zwróciæ siê do w³a¶ciwych organów kraju, w którym miejsce zamieszkania ma osoba, której dokument dotyczy, o udzielenie niezbêdnych informacji dotycz±cych tego dokumentu.

III.5) WYKAZ O¦WIADCZEÑ LUB DOKUMENTÓW SK£ADANYCH PRZEZ WYKONAWCÊ W POSTÊPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNO¦CI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP

III.5.1) W ZAKRESIE SPE£NIANIA WARUNKÓW UDZIA£U W POSTÊPOWANIU:
a) wykaz robót budowlanych wykonanych nie wcze¶niej ni¿ w okresie ostatnich 5 lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, warto¶ci, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty te zosta³y wykonane, z za³±czeniem dowodów okre¶laj±cych czy te roboty budowlane zosta³y wykonane nale¿ycie, w szczególno¶ci informacji o tym czy roboty zosta³y wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawid³owo ukoñczone, przy czym dowodami, o których mowa, s± referencje b±d¼ inne dokumenty wystawione przez podmiot na rzecz którego roboty budowlane by³y wykonywane, a je¿eli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskaæ tych dokumentów - inne dokumenty - za³±cznik nr 5 do SIWZ; b) wykaz osób, skierowanych przez wykonawcê do realizacji zamówienia publicznego, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnieñ, do¶wiadczenia i wykszta³cenia niezbêdnych do wykonania zamówienia publicznego, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami - za³±cznik nr 6 do SIWZ.
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:

III.6) WYKAZ O¦WIADCZEÑ LUB DOKUMENTÓW SK£ADANYCH PRZEZ WYKONAWCÊ W POSTÊPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNO¦CI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 2 USTAWY PZP

III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)

a) wype³niony formularz ofertowy - za³±cznik Nr 1 do SIWZ; b) kosztorysy ofertowe; c) zobowi±zanie wymagane postanowieniami pkt. 9.2. SIWZ w przypadku gdy Wykonawca polega na zdolno¶ciach innych podmiotów w celu potwierdzenia spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu; d) w przypadku wystêpowania kilku podmiotów pisemne pe³nomocnictwo Wykonawców do reprezentowania ich w postêpowaniu. Wykonawcy ustalaj± pe³nomocnika do reprezentowania ich w postêpowaniu w formie pisemnego pe³nomocnictwa (art. 23 ustawy Pzp); e) w przypadku wystêpowania pe³nomocnika, pe³nomocnictwo do podpisania oferty (np. gdy w imieniu wykonawcy wystêpuje inna osoba); f) orygina³ gwarancji lub porêczenia, je¶li wadium wnoszone jest w innej formie ni¿ pieni±dz; g) Wykonawca, w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej (www.bip.powiatstrzelecki.pl) informacji, o których mowa w art. 86 ust. 5 ustawy Pzp, przekazuje Zamawiaj±cemu o¶wiadczenie o przynale¿no¶ci lub o braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp. Wraz ze z³o¿eniem o¶wiadczenia, Wykonawca mo¿e przedstawiæ dowody, ¿e powi±zania z innym Wykonawc± nie prowadz± do zak³ócenia konkurencji w postêpowaniu o udzielenie zamówienia - za³±cznik nr 4 do SIWZ.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) OPIS
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: Przetarg nieograniczony
IV.1.2) Zamawiaj±cy ¿±da wniesienia wadium:

Tak
Informacja na temat wadium
1. Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia wadium na przedmiotowe zadanie w wysoko¶ci 98.000,00 z³. Wadium musi byæ wniesione przed up³ywem terminu sk³adania ofert tj. 19.06.2018 r. do godz. 10:00. 2. Wadium mo¿e byæ wnoszone w jednej lub w kilku nastêpuj±cych formach: a) w pieni±dzu: b) porêczeniach bankowych lub porêczeniach spó³dzielczej kasy oszczêdno¶ciowo-kredytowej, z tym ¿e porêczenie kasy jest zawsze porêczeniem pieniê¿nym; c) gwarancjach bankowych; d) gwarancjach ubezpieczeniowych; e) porêczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci (Dz. U. z 2014r. poz. 1804 oraz 2015r. poz. 978 i 1240). 3. Wadium wnoszone w pieni±dzu wp³acaæ nale¿y na rachunek bankowy Zamawiaj±cego w Bank Spó³dzielczy w Le¶nicy O/Strzelce Opolskie, ul. Gogoliñska 2, 47-100 Strzelce Opolskie, nr konta 52 8907 1089 2002 0090 0007 0006. Tytu³em: wadium sprawa nr OR.272.14.2018.IG/AG1/MKH 4. Za termin wniesienia wadium w formie pieni±dza Zamawiaj±cy uznaje dzieñ i godzinê zaksiêgowania kwoty wadium na rachunku bankowym Zamawiaj±cego. 5. Wadium wniesione w formie innej ni¿ pieni±dz nale¿y z³o¿yæ w formie orygina³u, razem z ofert± w osobnej kopercie.


IV.1.3) Przewiduje siê udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia:

Nie
Nale¿y podaæ informacje na temat udzielania zaliczek:


IV.1.4) Wymaga siê z³o¿enia ofert w postaci katalogów elektronicznych lub do³±czenia do ofert katalogów elektronicznych:

Nie
Dopuszcza siê z³o¿enie ofert w postaci katalogów elektronicznych lub do³±czenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Informacje dodatkowe:


IV.1.5.) Wymaga siê z³o¿enia oferty wariantowej:

Nie
Dopuszcza siê z³o¿enie oferty wariantowej
Nie
Z³o¿enie oferty wariantowej dopuszcza siê tylko z jednoczesnym z³o¿eniem oferty zasadniczej:
Nie


IV.1.6) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostan± zaproszeni do udzia³u w postêpowaniu
(przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne)

Liczba wykonawców  
Przewidywana minimalna liczba wykonawców
Maksymalna liczba wykonawców  
Kryteria selekcji wykonawców:


IV.1.7) Informacje na temat umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów:

Umowa ramowa bêdzie zawarta:

Czy przewiduje siê ograniczenie liczby uczestników umowy ramowej:

Przewidziana maksymalna liczba uczestników umowy ramowej:

Informacje dodatkowe:

Zamówienie obejmuje ustanowienie dynamicznego systemu zakupów:

Adres strony internetowej, na której bêd± zamieszczone dodatkowe informacje dotycz±ce dynamicznego systemu zakupów:

Informacje dodatkowe:

W ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów dopuszcza siê z³o¿enie ofert w formie katalogów elektronicznych:

Przewiduje siê pobranie ze z³o¿onych katalogów elektronicznych informacji potrzebnych do sporz±dzenia ofert w ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów:


IV.1.8) Aukcja elektroniczna
Przewidziane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem) Nie
Nale¿y podaæ adres strony internetowej, na której aukcja bêdzie prowadzona:

Nale¿y wskazaæ elementy, których warto¶ci bêd± przedmiotem aukcji elektronicznej:
Przewiduje siê ograniczenia co do przedstawionych warto¶ci, wynikaj±ce z opisu przedmiotu zamówienia:

Nale¿y podaæ, które informacje zostan± udostêpnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej oraz jaki bêdzie termin ich udostêpnienia:
Informacje dotycz±ce przebiegu aukcji elektronicznej:
Jaki jest przewidziany sposób postêpowania w toku aukcji elektronicznej i jakie bêd± warunki, na jakich wykonawcy bêd± mogli licytowaæ (minimalne wysoko¶ci post±pieñ):
Informacje dotycz±ce wykorzystywanego sprzêtu elektronicznego, rozwi±zañ i specyfikacji technicznych w zakresie po³±czeñ:
Wymagania dotycz±ce rejestracji i identyfikacji wykonawców w aukcji elektronicznej:
Informacje o liczbie etapów aukcji elektronicznej i czasie ich trwania:


Czas trwania:

Czy wykonawcy, którzy nie z³o¿yli nowych post±pieñ, zostan± zakwalifikowani do nastêpnego etapu:
Warunki zamkniêcia aukcji elektronicznej:


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
IV.2.2) Kryteria
KryteriaZnaczenie
Cena60,00
Okres gwarancji jako¶ci40,00

IV.2.3) Zastosowanie procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (przetarg nieograniczony)
Tak
IV.3) Negocjacje z og³oszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne
IV.3.1) Informacje na temat negocjacji z og³oszeniem
Minimalne wymagania, które musz± spe³niaæ wszystkie oferty:

Przewidziane jest zastrze¿enie prawa do udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstêpnych bez przeprowadzenia negocjacji
Przewidziany jest podzia³ negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert:
Nale¿y podaæ informacje na temat etapów negocjacji (w tym liczbê etapów):

Informacje dodatkowe


IV.3.2) Informacje na temat dialogu konkurencyjnego
Opis potrzeb i wymagañ zamawiaj±cego lub informacja o sposobie uzyskania tego opisu:

Informacja o wysoko¶ci nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu konkurencyjnego przedstawili rozwi±zania stanowi±ce podstawê do sk³adania ofert, je¿eli zamawiaj±cy przewiduje nagrody:

Wstêpny harmonogram postêpowania:

Podzia³ dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwi±zañ:
Nale¿y podaæ informacje na temat etapów dialogu:


Informacje dodatkowe:

IV.3.3) Informacje na temat partnerstwa innowacyjnego
Elementy opisu przedmiotu zamówienia definiuj±ce minimalne wymagania, którym musz± odpowiadaæ wszystkie oferty:

Podzia³ negocjacji na etapy w celu ograniczeniu liczby ofert podlegaj±cych negocjacjom poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia:

Informacje dodatkowe:

IV.4) Licytacja elektroniczna
Adres strony internetowej, na której bêdzie prowadzona licytacja elektroniczna:

Adres strony internetowej, na której jest dostêpny opis przedmiotu zamówienia w licytacji elektronicznej:

Wymagania dotycz±ce rejestracji i identyfikacji wykonawców w licytacji elektronicznej, w tym wymagania techniczne urz±dzeñ informatycznych:

Sposób postêpowania w toku licytacji elektronicznej, w tym okre¶lenie minimalnych wysoko¶ci post±pieñ:

Informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania:

Czas trwania:

Wykonawcy, którzy nie z³o¿yli nowych post±pieñ, zostan± zakwalifikowani do nastêpnego etapu:

Termin sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w licytacji elektronicznej:
Data: godzina:
Termin otwarcia licytacji elektronicznej:

Termin i warunki zamkniêcia licytacji elektronicznej:


Istotne dla stron postanowienia, które zostan± wprowadzone do tre¶ci zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, albo ogólne warunki umowy, albo wzór umowy:


Wymagania dotycz±ce zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy:


Informacje dodatkowe:

IV.5) ZMIANA UMOWY
Przewiduje siê istotne zmiany postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: Tak
Nale¿y wskazaæ zakres, charakter zmian oraz warunki wprowadzenia zmian:
1. Wszelkie zmiany i uzupe³nienia umowy mog± byæ dokonywane jedynie w formie pisemnej w postaci aneksu do umowy podpisanego przez obydwie strony, pod rygorem niewa¿no¶ci. 2. Zakazuje siê istotnych zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, z zastrze¿eniem art. 144 Pzp. 3. Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku wyst±pienia, co najmniej jednej z okoliczno¶ci wymienionych poni¿ej, w zakresie: 1) Zmiany terminu realizacji przedmiotu umowy spowodowane: a) warunkami atmosferycznymi uniemo¿liwiaj±cymi prowadzenie robót budowlanych, przeprowadzanie prób i sprawdzeñ, dokonywanie odbiorów lub inne czynniki zewnêtrzne i niemo¿liwe do przewidzenia wydarzenia, które bêd± mia³y wp³yw na termin realizacji umowy; b) zmianami bêd±cymi nastêpstwem dzia³ania organów administracji, w szczególno¶ci: (a) przekroczeniem zakre¶lonych przez prawo terminów wydawania przez organy administracji decyzji, zezwoleñ, uzgodnieñ itp., (b) odmow± wydania przez organy administracji wymaganych decyzji, zezwoleñ, (c) zmian± przepisów powoduj±cych uzyskanie dokumentów, które te przepisy narzucaj± lub powoduj±cych konieczno¶æ innych rozwi±zañ ni¿ zak³adano w opisie przedmiotu zamówienia; c) natrafieniem przez Wykonawcê na urz±dzenia podziemne uprzednio niezinwentaryzowane lub niewypa³y, niewybuchy, wykopaliska archeologiczne; d) klêskami ¿ywio³owymi; e) odmiennymi od przyjêtych w dokumentacji projektowej warunkami geologicznymi (kategorie gruntu, kurzawka, g³azy narzutowe itp.) skutkuj±cymi niemo¿liwo¶ci± zrealizowania przedmiotu umowy przy dotychczasowych za³o¿eniach technologicznych; f) odmiennymi od przyjêtych w dokumentacji projektowej warunkami terenowymi, w szczególno¶ci istnieniem podziemnych sieci, instalacji, urz±dzeñ, nie zinwentaryzowanych obiektów budowlanych (fundamenty, ¶ciany szczelne itp.) skutkuj±cymi niemo¿liwo¶ci± zrealizowania przedmiotu umowy przy dotychczasowych za³o¿eniach technologicznych lub materia³owych; g) odmiennym, od przyjêtych w dokumentacji projektowej, stanem istniej±cym remontowanej / przebudowywanej konstrukcji - mo¿liwym do stwierdzenia dopiero po odkopaniu / ods³oniêciu, a skutkuj±cym korektami w projekcie. 2) Zmian osobowych: a) zmiana albo rezygnacja z Podwykonawcy, przy pomocy którego Wykonawca wykonuje przedmiot umowy, je¿eli zmiana albo rezygnacja z Podwykonawcy dotyczy podmiotu, na którego zasoby Wykonawca powo³a³ siê na zasadach okre¶lonych w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieñ publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.) w celu wykazania spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu lub kryteriów selekcji, Wykonawca jest obowi±zany wykazaæ Zamawiaj±cemu, ¿e proponowany inny Podwykonawca lub Wykonawca samodzielnie wype³nia je w stopniu nie mniejszym ni¿ Podwykonawca, na którego zasoby Wykonawca powo³ywa³ siê w trakcie postêpowania o udzielenie zamówienia; b) rozszerzenie zakresu podwykonawstwa w porównaniu do wskazanego w ofercie Wykonawcy, o ile pos³u¿enie siê Podwykonawc± doprowadzi do skrócenia terminu wykonania przedmiotu umowy, zmniejszenia nale¿nego Wykonawcy wynagrodzenia lub zastosowania przy wykonaniu przedmiotu umowy bardziej zaawansowanych rozwi±zañ technologicznych w porównaniu do wskazanych w SIWZ. Zmiana ta nie mo¿e dotyczyæ czynno¶ci, które zgodnie z SIWZ musz± byæ wykonane przez Wykonawcê osobi¶cie; c) zmiana osób wyznaczonych do nadzorowania robót; d) zmiana osób realizuj±cych zamówienie pod warunkiem, ¿e osoby te bêd± spe³nia³y wymagania okre¶lone w SIWZ; e) powierzenie czê¶ci zamówienia Podwykonawcy w trakcie realizacji zamówienia, je¿eli Wykonawca nie zak³ada³ wykonania zamówienia przy pomocy Podwykonawcy (-ów) w trakcie sk³adania ofert. 3) Materia³ów, parametrów technicznych, technologii wykonania robót budowlanych, sposobu i zakresu wykonania przedmiotu umowy w nastêpuj±cych sytuacjach: a) konieczno¶ci zrealizowania jakiejkolwiek czê¶ci robót, objêtej przedmiotem umowy, przy zastosowaniu odmiennych rozwi±zañ technicznych lub technologicznych, ni¿ wskazane w dokumentacji projektowej, a wynikaj±cych ze stwierdzonych wad tej dokumentacji lub zmiany stanu prawnego w oparciu, o który je przygotowano, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwi±zañ grozi³o niewykonaniem lub nienale¿ytym wykonaniem przedmiotu umowy; b) konieczno¶ci realizacji robót wynikaj±cych z wprowadzenia w dokumentacji projektowej zmian uznanych za nieistotne odstêpstwo od projektu budowlanego, wynikaj±cych z art. 36a ust. 1 Prawa Budowlanego; c) wyst±pienia warunków geologicznych, geotechnicznych lub hydrologicznych odbiegaj±cych w sposób istotny od przyjêtych w dokumentacji projektowej, rozpoznania terenu w zakresie znalezisk archeologicznych, wystêpowania niewybuchów lub niewypa³ów, które mog± skutkowaæ w ¶wietle dotychczasowych za³o¿eñ niewykonaniem lub nienale¿ytym wykonaniem przedmiotu umowy; d) wyst±pienia warunków terenu budowy odbiegaj±cych w sposób istotny od przyjêtych w dokumentacji projektowej, w szczególno¶ci napotkania niezinwentaryzowanych lub b³êdnie zinwentaryzowanych sieci, instalacji lub innych obiektów budowlanych; e) konieczno¶ci zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych lub materia³owych ze wzglêdu na zmiany obowi±zuj±cego prawa; f) wyst±pienia niebezpieczeñstwa kolizji z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez inne podmioty inwestycjami w zakresie niezbêdnym do unikniêcia lub usuniêcia tych kolizji; g) wyst±pienia si³y wy¿szej uniemo¿liwiaj±cej wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z jej postanowieniami. 4) Pozosta³ych zmian: a) Zmiana terminu rozpoczêcia realizacji przedmiotu umowy polegaj±ca na przy¶pieszeniu na wniosek Wykonawcy umownej daty rozpoczêcia i daty zakoñczenia robót, z zachowaniem terminu realizacji przedmiotu umowy wyra¿onej w liczbie dni kalendarzowych; b) zmiana obowi±zuj±cej stawki VAT; sporz±dzenia aneksu do umowy uwzglêdniaj±cego zmianê warto¶ci wynagrodzenia umowy z tego tytu³u; c) zmiana sposobu rozliczania umowy lub dokonywania p³atno¶ci na rzecz Wykonawcy; d) rezygnacja przez Zamawiaj±cego z realizacji czê¶ci przedmiotu umowy. Wynagrodzenie przys³uguj±ce Wykonawcy zostanie pomniejszone, przy czym Zamawiaj±cy zap³aci za wszystkie spe³nione ¶wiadczenia oraz udokumentowane koszty, które Wykonawca poniós³ w zwi±zku z wynikaj±cymi z umowy planowanymi ¶wiadczeniami; e) wprowadzenie robót dodatkowych; f) zmiana przepisów powoduj±cych konieczno¶æ innych rozwi±zañ ni¿ zak³adano w opisie przedmiotu zamówienia; g) przypadki losowe (np. kataklizmy, awarie urz±dzeñ wywo³ane przez wy³adowania atmosferyczne lub inne czynniki zewnêtrzne, zgony i niemo¿liwe do przewidzenia wydarzenia), które bêd± mia³y wp³yw na tre¶æ zawartej umowy i termin realizacji; h) konieczno¶æ zrealizowania przedmiotu umowy przy zastosowaniu innych rozwi±zañ technicznych / technologicznych lub materia³owych ni¿ wskazane w dokumentacji projektowej, w sytuacji, gdyby zastosowanie przewidzianych rozwi±zañ grozi³o niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem przedmiotu umowy; i) w ka¿dym przypadku, gdy zmiana jest korzystna dla Zamawiaj±cego (np. powoduje skrócenie terminu realizacji umowy, zmniejszenie warto¶ci zamówienia). 5) Realizacji dodatkowych robót budowlanych nieobjêtych zamówieniem podstawowym, o ile sta³y siê niezbêdne do jego wykonania: a) w przypadku gdy zmiana Wykonawcy nie mo¿e zostaæ dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególno¶ci dotycz±cych zamienno¶ci lub interoperacyjno¶ci sprzêtu, us³ug lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego oraz powodowa³aby istotn± niedogodno¶æ lub znaczne zwiêkszenie kosztów dla Zamawiaj±cego i warto¶æ ka¿dej kolejnej zmiany nie przekracza 50% warto¶ci zamówienia okre¶lonej w § 4 ust. 1 umowy; b) w przypadku wyst±pienia okoliczno¶ci, których Zamawiaj±cy, dzia³aj±c z nale¿yt± staranno¶ci±, nie móg³ przewidzieæ i ich warto¶æ nie przekracza 20% warto¶ci zamówienia okre¶lonej w § 4 ust. 1 umowy. 4. Wykonawca jest uprawniony do ¿±dania zmiany wynagrodzenia nale¿nego z tytu³u realizacji umowy odpowiednio w przypadkach okre¶lonych w § 20 ust. 3 pkt 3 i pkt 5, z tym ¿e dopuszczaln± warto¶æ zmiany umowy, o której mowa w § 20 ust. 3 pkt 5 lit. a) i b) nale¿y ustaliæ w oparciu o warto¶æ zamówienia okre¶lon± w § 4 ust. 1 umowy. 5. Zamawiaj±cy jest uprawniony do ¿±dania zmiany sposobu rozliczania umowy lub dokonywania p³atno¶ci na rzecz Wykonawcy w zwi±zku: - ze zmianami zawartej przez Zamawiaj±cego umowy o dofinansowanie projektu, - ze zmianami wytycznych dotycz±cych realizacji i finansowania projektu.
IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.6.1) Sposób udostêpniania informacji o charakterze poufnym (je¿eli dotyczy):

¦rodki s³u¿±ce ochronie informacji o charakterze poufnym

IV.6.2) Termin sk³adania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu:
Data: 2018-06-19, godzina: 10:00,
Skrócenie terminu sk³adania wniosków, ze wzglêdu na piln± potrzebê udzielenia zamówienia (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem):
Nie
Wskazaæ powody:

Jêzyk lub jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu
> POLSKI
IV.6.3) Termin zwi±zania ofert±: do: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu sk³adania ofert)
IV.6.4) Przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu Unii Europejskiej oraz niepodlegaj±cych zwrotowi ¶rodków z pomocy udzielonej przez pañstwa cz³onkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które mia³y byæ przeznaczone na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia: Nie
IV.6.5) Przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, je¿eli ¶rodki s³u¿±ce sfinansowaniu zamówieñ na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiaj±cy zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia, nie zosta³y mu przyznane Nie
IV.6.6) Informacje dodatkowe:

ZA£¡CZNIK I - INFORMACJE DOTYCZ¡CE OFERT CZʦCIOWYCH







Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.