eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zakopane › Usługa leasingu zwrotnego.

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Treść lub zakres tego przetargu uległy zmianie. Zobacz opublikowaną do tego przetargu poprawkę.



Ogłoszenie z dnia 2020-07-20

Ogłoszenie nr 550131739-N-2020 z dnia 20-07-2020 r.

Zakopane: Usługa leasingu zwrotnego. OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie


Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


Informacje dodatkowe:

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: TESKO Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Spółka z o.o., Krajowy numer identyfikacyjny 49002384300000, ul. ul. Szymony , 34-500 Zakopane, woj. małopolskie, państwo Polska, tel. 18 20 25 614, e-mail mwalega@tesko.pl, faks 18 20 25 637.
Adres strony internetowej (url): https://tesko.bip.gov.pl
Adres strony internetowej, pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne:
https://tesko.bip.gov.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Inny: Komunalna Spółka Prawa Handlowego


SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usługa leasingu zwrotnego.
Numer referencyjny 6-ZP/2020

Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego


II.2) Rodzaj zamówienia

Usługi


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:

Nie



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi leasingu zwrotnego, polegającego na odsprzedaży przez Zamawiającego nowego samochodu specjalistycznego typu śmieciarka a następnie na korzystaniu z ww. pojazdu na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Oczekiwane warunki finansowe umowy leasingu operacyjnego: o pierwsza rata w wysokości: 20,0000% wartości początkowej (wartość początkowa wynosi: 749 000,00 zł netto), o 47 rat w wysokości: 1,7669% wartości początkowej, o opcja zakupu w wysokości: 1,0000% wartości początkowej, o WIBOR 3M = 0,26% w przypadku zmiany stawki WIBOR 3M wysokość czynszów leasingowych ulegnie zmianie, o łączna suma opłat nie wyższa niż: 104,0443 % Ze względu na wyjątkową sytuację w jakiej znalazł się zamawiający, co zostało opisane w punkcie V informacji udostępnionej na stronie internetowej Zamawiającego, konieczne stało się zawarcie umowy leasingu zwrotnego z instytucją finansującą (bankiem) dotychczas współpracującą z Zamawiającym tj. BNP Paribas. Zamawiający w wyżej wymienionej instytucji finansowej prowadzi swój rachunek oraz dokonuje operacji finansowych za pośrednictwem ww. instytucji. W związku z tym bank posiada aktualne dane finansowe na temat Zamawiającego a proces uzyskiwania pozytywnej decyzji dot. przyznania finansowania jest znacznie krótszy. Szacunkowa wartość zamówienia: wartość netto przedmiotu leasingu wraz z opłatami wynosi: 779 290,82 zł. Wyżej podana wartość szacunkowa została sporządzona w oparciu o stawkę 3M WIBOR=0,26% i w przypadku jej zmiany wysokość czynszów leasingowych może ulec zmianie.

II.5) Główny Kod CPV: 66.11.40.00 - (3) Usługi leasingu finansowego


II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust. 1 pkt. 3) ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Podstawa prawna: art. 66 ust. 1 w zw. z art. 67 ust. 1 pkt. 3) Ustawy PZP. UZASADNIENIE: Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 3 Ustawy PZP Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, gdy ze względu na wyjątkową sytuacje niewynikająca z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on wcześniej przewidzieć wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Możliwość skorzystania z trybu z wolnej ręki wymaga łącznego spełnienia warunków wskazanych w art. 67 ust. 1 pkt. 3 Ustawy PZP, tj.: a)wystąpienia wyjątkowych okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć i które nie wynikały z przyczyn zależnych od Zamawiającego. b)konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia. c)braku możliwości dochowania terminów przewidzianych dla innych trybów. "TESKO" Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Sp. z o.o. (dalej: Zamawiający lub TESKO), jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 3) utworzonym w celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemającym przemysłowego ani handlowego charakteru, w którym 100% udziałów posiada Gmina Miasto Zakopane. Spółka "TESKO" świadczy usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasto Zakopane, na podstawie umów zawartych zgodnie z przepisami Ustawy PZP. Spółka realizując usługi na rzecz ww. jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązana do podejmowania działań związanych z ochroną środowiska na ternie miasta Zakopane. Na jakość świadczonej przez Spółkę "TESKO" usługi odporu odpadów komunalnych ma wpływ kilka czynników: sprawność, niezawodność pracowników oraz pojazdów, ale również ekologia użytkowania samochodów spółki tj. ich wpływ na środowisko. W związku z powyższym Spółka "TESKO" podejmuje szereg działań, aby w nowo kupowanych maszynach przyjęte technologie gwarantowały jak najmniejszą emisję spalin i hałasu zgodną z obowiązującymi przepisami i normami. Z tego też powodu Spółka "TESKO" stara się o pozyskiwanie różnych dofinansowań z różnych instytucji na zakupów nowych pojazdów spełniających jak najwyższe standardy ekologiczne. Dlatego też w styczniu br. Spółka "TESKO" złożyła w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (dalej: WFOŚiGW) wniosek o przyznanie pożyczki na zakup niskoemisyjnego pojazdu specjalistycznego typu śmieciarka. Następnie Spółka "TESKO" w dniu 29 stycznia 2020 roku ogłosiła pierwsze postępowanie przetargowe pn. "Dostawa jednego fabrycznie nowego samochodu specjalistycznego typu śmieciarka - rok produkcji 2020" , które w dniu 19 lutego br. zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 1 Ustawy PZP ze względu na brak ofert. Zamawiający postanowił powtórzyć postępowanie przetargowe, co uczynił w dniu 04 marca 2020 roku publikując na swojej stronie BIP Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia wraz z Ogłoszeniem o zamówieniu . Termin składania ofert upływał w dniu 23 marca 2020 roku. We wskazanym terminie wpłynęła tylko jedna oferta, która została poddana ocenie a następnie zbadano czy Wykonawca nie podlega wykluczeniu z postepowania i spełnia warunki udziału w postępowaniu, w wyniku czego w dniu 31 marca 2020 roku Zamawiający na swojej stronie internetowej zamieścił "Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty". W dniu 27 marca 2020 roku do Spółki "TESKO" wpłynęło pismo WFOŚiGW w Krakowie (z dnia 16 marca 2020 r., znak ZP-APC-411-005/20) informujące, iż uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 12 marca 2020 roku Spółce została przyznana pożyczka w wysokości 700.000,00 zł (słownie: siedemset tysięcy złotych), koszt kwalifikowany zadania wynosi 861.000,00 zł , na realizację zadania inwestycyjnego pn.: "Zakup niskoemisyjnego pojazdu specjalistycznego typu śmieciarka". Dodatkowo wraz z pismem przekazano informacje o wymaganych dokumentach które należy dostarczyć w celu zawarcia umowy pożyczki. W dniu 22 maja br. Spółka "TESKO" przekazała ww. instytucji komplet dokumentów wymaganych zgodnie z wykazem załączników niezbędnych do zawarcia umowy pożyczki, określonych w punkcie od 7 do 22 listy załączników (z zastrzeżeniem, iż punkt 6 nie dotyczy Spółki). Następnie w dniu 8 czerwca br. Do Spółki "TESKO" zostało doręczone pismo obligujące Spółę "TESKO" do uzupełnienia lub korekty wskazanych w piśmie dokumentów, co w dniu 17 czerwca br. Spółka "TESKO uczyniła". Umowę nr 2-ZP/2020 na "Dostawę jednego fabrycznie nowego samochodu specjalistycznego typu śmieciarka - rok produkcji 2020" Spółka "TESKO" zawarła w dniu 09 kwietnia 2020 roku, a więc po otrzymaniu pisma informującego o przyznaniu pożyczki. Termin dostawy przedmiotu zamówienia został określony zgodnie z ofertą Wykonawcy tj. dostawa miała nastąpić do dnia 09 lipca 2020 roku. W dniu 01 lipca 2020 roku do Spółki "TESKO" wpłynęła informacja od Wykonawcy, iż przedmiot zamówienia tj. samochód specjalistyczny typu śmieciarka - rok produkcji 2020, zostanie dostarczony w dniu 03 lipca 2020 roku o godzinie 11:00. Protokolarny odbiór przedmiotu zamówienia nastąpił w dniu 03 lipca 2020 roku, prawidłowo wystawiona faktura VAT została doręczona Zamawiającemu w dniu 06 lipca 2020 roku, zgodnie z zawartą umową termin płatności wynosi 30 dni. Zasady finansowania zadań ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie (dalej: "zasady") zostały określone przez Radę Nadzorczą WFOŚiGW w Krakowie i udostępnione na stronie internetowej: https://www.wfos.krakow.pl/oferta/warunki-wsparcia-finansowego/zasady-finansowania-zadan-2/ , zgodnie z §14 zawarcie umowy "uzależnione jest od akceptacji przez Fundusz proponowanego zabezpieczenia spłaty pożyczki". Aby prawidłowo zabezpieczyć pożyczkę, należy przedłożyć podwójne zabezpieczenie tj. weksel in blanco wraz z deklaracja wekslową (podstawowe zabezpieczenie) oraz zabezpieczenie w jednej z form określonych w §15 ust. 2 zasad tj.: ogwarancji bankowej, oporęczeniu, ozastawu rejestrowego i zastawu na rzeczach ruchomych, oprzelewu (cesji) wierzytelności, oprzelewu (cesji) wierzytelności z rachunku bankowego lub blokady środków pieniężnych na rachunku bankowym lub depozytów bankowych, okaucji pieniężnej, oinnych dopuszczonych prawem i uzgodnionych z Funduszem formy zabezpieczenia wierzytelności. "TESKO" Tatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Sp. z o.o. uzupełniając dokumenty niezbędne do podpisania umowy przedłożyła: Uchwałę Rady Nadzorczej nr 4/RN/2020 z dnia 01.06.2020 r. w przedmiocie zgody na zaciągnięcie pożyczki oraz Uchwałę Zgromadzenia Wspólników nr 1/2020 z dnia 17.06.2020 r. w przedmiocie wyrażenia zgodny na formę zabezpieczenia pożyczki, którą miały być weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową oraz hipoteka w wysokości określonej w §15 ust. 4 zasad. W dniu 10 lipca br. do Spółki zostało doręczone pismo WFOŚGiW w Krakowie z dnia 01 lipca 2020 roku (znak: ZP-APC-411-005/20) informujące, iż zgodnie z decyzją Komisji Pożyczkowej z dnia 01 czerwca 2020 roku podpisanie umowy pożyczki będzie możliwe, pod warunkiem zwiększenia zabezpieczenia pożyczki o weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawiony przez Gminę Miasto Zakopane oraz dostarczenia załączników (tj. oświadczenia Komisji Wyborczej o wyborze Burmistrza i przyjęcia ślubowania przez Radę Gminy, uchwały o powołaniu na stanowisko Skarbnika, kserokopii NIP i REGON, Uchwały Rady Miasta zezwalającej na wystawienie weksla własnego in blanco na zabezpieczenia spłaty pożyczki udzielanej dla TESKO TKGK Sp. z o.o. przez WFOŚiGW w Krakowie, aktualną WPF uwzględniającą zobowiązanie wynikające z wystawienia weksla i obejmującą lata spłaty pożyczki oraz okres dwóch lat wstecz. W związku ze wskazaniem przez WFOŚiGW w Krakowie form zabezpieczeń innych niż wymienione w zasadach jak również ze względu na okres wakacji (tj. brak sesji Rady Miasta) oraz epidemię COVID - 19 Spółka nie jest w stanie zgromadzić wyżej wymienionych dokumentów, aby zawrzeć umowę pożyczki w terminie umożliwiającym Spółce uregulowanie zobowiązań wynikających z umowy 2-ZP/2020. Na gruncie prawa cywilnego, w szczególności przepisów art. 357 1 [klauzula rebus sic stantibus] Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.) okoliczności, których nie można było przewidzieć to takie zdarzenia, których strony działając rozsądnie i profesjonalnie nie zakładały i nie planowały. Zdarzenia te mogą mieć charakter losowy, społeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji, której nie można było przewidzieć nie można utożsamiać ze zdarzeniami, których wystąpienie strony uznały za nieprawdopodobne lub wręcz niemożliwe, lecz z takimi które strony działając zgodnie z przyjętym miernikiem staranności w obrocie nie zakładały i nie planowały. Tak więc, przesłanka ta odnosi się do sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Nie ulega wątpliwości, że nieprzewidywalność okoliczności powinna być zawsze oceniana indywidualnie - w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalności określonych okoliczności można mówić w sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. W opisanej wyżej sytuacji Spółka nie mogła przewidzieć, iż WFOŚiGW w Krakowie rozszerzy katalog form zabezpieczeń poza zakres określony w zasadach, zważywszy na fakt, iż Spółka uprzednio otrzymał pożyczkę z WFOŚiGW na sfinansowanie innego zadania i jest partnerem, który terminowo reguluje swoje zobowiązanie wobec ww. instytucji. Dodatkowo udzielenie zamówienia tj. zawarcie umowy 2-ZP/2020 z Wykonawcą na "Dostawę jednego fabrycznie nowego samochodu specjalistycznego typu śmieciarka - rok produkcji 2020" nastąpiło w dniu 09 kwietnia br, czyli po otrzymaniu pisma o przyznaniu pożyczki na realizację rzeczonej inwestycji. Sytuacja, w której znalazł się Zamawiający nie zaistniała de facto wskutek jego własnej decyzji, lecz wskutek decyzji instytucji, na które nie mógł mieć on wpływu, gdyż przedkładając i uzupełniając dokumentację postępował zgodnie z zasadami oraz wytycznymi WFOŚiGW w Krakowie. W doktrynie prawa zamówień publicznych podkreśla się, że z sytuacją, w której występuje konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia mamy do czynienia wówczas, gdy zamawiający zmuszony jest udzielić zamówienia publicznego bez zbędnej zwłoki, a samo zamówienie winno być zrealizowane natychmiastowo. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę, natychmiastowa konieczność wykonania zamówienia oznacza konieczność jego realizacji szybciej niż pilnie, czyli właściwie z dnia na dzień. Dodatkowo, konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia powinna być podyktowana koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwłocznego podjęcia działań. Na potrzeby badania okoliczności powodujących natychmiastową konieczność wykonania zamówienia należy brać pod uwagę względy związane z interesem publicznym. Oceniając stan faktyczny, nie ulega wątpliwości, iż na Zamawiającym ciąży obowiązek zapłaty faktury VAT wystawionej przez Wykonawcę na podstawie i zgodnie z umową nr 2-ZP/2020, w przypadku nieterminowego uregulowania zobowiązania finansowego wynikającego z prawidłowo wystawionej i złożonej w siedzibie Zamawiającego Faktury VAT, Zamawiający będzie zobowiązany do zapłaty Wykonawcy odsetek ustawowych. Odsetki ustawowe od dnia 29 maja 2020 roku wynoszą 5,6% w skali roku, co w przypadku miesięcznego opóźnienia dawało by kwotę ok 4 381 zł, a Wykonawca mógłby zażądać zwrotu dostarczonego przedmiotu zamówienia oraz wystąpić na drogę sądową przeciwko Spółce "TESKO". Taka sytuacja generowała by po stronie Zamawiającego straty. W związku z powyższym konieczne stało się znalezienie alternatywnego źródła finansowania w postaci leasingu zwrotnego, który umożliwi zapłatę należnego wynagrodzenia Wykonawcy. Jak wskazano na wstępie Spółka "TESKO" w 200% stanowi własność Gminy Miasto Zakopane, w opisanej sytuacji zaniechanie udzielenia zamówienia na usługę leasingu zwrotnego i natychmiastowe zawarcie umowy z instytucją finansującą spowodowałoby narażenie przez Zamawiającego na straty w mieniu publicznym, jakim jest majątek Spółki. Każdy z trybów przewidzianych w Ustawie PZP wiąże się z określonymi prawami i obowiązkami po stronie Zamawiającego jaki i Wykonawcy. Opierając się na danych historycznych i doświadczeniach Spółki "TESKO" w zakresie przeciętnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego, należy podkreślić, iż średnio okres trwania procedury przetargowej wynosi miesiąc. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż wydawanie pozytywnej decyzji przez instytucje finansową uzależnione jest o przekazania jej wymaganych dokumentów finansowych i oświadczeń Zarządu Spółki "TESKO", każda instytucja finansowa w tym zakresie posiada swój wewnętrzny regulamin oraz wzory oświadczeń. W sytuacji przekazywania przez Zamawiającego ww. dokumentów różnym instytucjom finansowym (tj. różnym potencjalnym Wykonawcom), aby mogły zostać przez nie złożone oferty, termin składania ofert określony w Ustawie PZP, w przypadku przetargu nieograniczonego na usługi tj. 7 dni nie był by realny. Oczywistym zatem jest, iż z uwagi na okoliczności konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia, nie istnieje możliwość udzielenia przedmiotowego zamówienia w trybach podstawowych. Dodatkowo konieczność realizacji rzeczonego zamówienia tj. usługi leasingu finansowego szybciej niż pilnie, czyli właściwie z dnia na dzień stwarza niemożność zachowania terminów dla innych trybów niekonkurencyjnych np. takich jak negocjacje bez ogłoszenia. Dlatego też pomimo potencjalnej możliwości uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postępowania w innych niż wolna ręka trybach należy mieć na uwadze konieczność zachowania podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W takiej sytuacji istnieje ryzyko, iż pomimo wszczęcia postępowania w innym niż wolna ręka trybie, Zamawiający dążąc do maksymalnego skrócenia czasu trwania procedury jednocześnie będzie realizował postępowanie z pogwałceniem w/w zasad i praw Wykonawców. Reasumując przeprowadzona ocena stanu faktycznego oraz prawnego tj. w szczególności: wskazanych w Ustawie PZP przesłanek skorzystania z trybu z wolnej ręki oraz ważnego interesu publicznego, sanitarnego i epidemiologicznego jakim jest sukcesywny odbiór odpadów komunalnych z terenu Gminy Miasto Zakopane, prowadzi do wniosku, iż wybór Wykonawcy na usługę leasingu zwrotnego w trybie z wolnej ręki jest uzasadniony.


SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o. , , ul. Suwak 3, 02-676, Warszawa, kraj/woj. mazowieckie


 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.