Ogłoszenie z dnia 2008-02-05
Wrocław: Przebudowa mostu drogowego w km 64+158 drogi krajowej nr 94
w miejscowości Środa Śląska nad rzeką Średzka Woda
Numer ogłoszenia: 24019 - 2008; data zamieszczenia: 05.02.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław, woj. dolnośląskie, tel. 071 3347370, fax 071 334 73 63, 367 17 69.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.gddkia.gov.pl Oddział we Wrocławiu
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja rządowa centralna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OPIS
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa mostu drogowego w km 64+158 drogi krajowej nr 94 w miejscowości Środa Śląska nad rzeką Średzka Woda.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, odwołanie przysługuje.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Skrócony opis planowanego zamierzenia budowlanego: Przewidziany do przebudowy obiekt to jednoprzęsłowy most długości 20,55m z belek prefabrykowanych typu CZDP z prefabrykowaną płytą pomostową. Całkowita szerokość obiektu wynosi 9,80m, w tym jezdnia 7,3m i obustronne chodniki po 1,25m.Obiekt, zlokalizowany w ciągu drogi klasy GP, na odcinku stanowiącym obwodnicę miasta Środa Śląska, w terenie niezabudowanym. W rejonie przedmiotowego obiektu nie występują udokumentowane sieci uzbrojenia podziemnego. Planuje się całkowitą rozbiórkę istniejącego mostu i budowę w jego miejscu nowego obiektu.Zaprojektowano most jednoprzęsłowy - monolityczną płytę żelbetową wspartą na przyczółkach żelbetowych, posadowionych na palach śr.1,2m. Wyposażenie mostu - izolacja termozgrzewalna, asfalt twardolany, w-wa ścieralna z SMA, dylatacje typu Tarco, bariero-poręcze, kolektor obiektowy, separator. Przewidziano wykonanie umocnienień dna i skarp rzeki pod mostem oraz od strony górnej i dolnej wody narzutem kamiennym i brukiem. Długość całkowita mostu ze skrzydełkami po przebudowie 24,13m, szerokość 13,20m, klasa nośności A (50T) wg PN-85/S-10030 ze sprawdzeniem na obciążenie pojazdem specjalnym klasy 150 wg normy STANAG 2021.Przebieg trasy w planie nie ulegnie zmianie w stosunku do istniejącego. Roboty prowadzone będą przy całkowitym zamknięciu ruchu na obiekcie wg zatwierdzonej organizacji ruchu. Na czas przebudowy obiektu zostanie wykonany obok istniejącego obiektu objazd tymczasowy wraz z obiektem tymczasowym wg zatwierdzonej dokumentacji. Przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających, o ile zaistnieją okoliczności, o których mowa w art.67 ust.1 pkt 6 ustawy Pzp. Zamawiający dopuszcza wykonanie przedmiotu zamówienia przy udziale Podwykonawców w zakresie następujących rodzajów robót: - roboty przygotowawcze - rozbiórki, wycinka drzew - wykonanie objazdu tymczasowego wraz z konstrukcja mostu tymczasowego - roboty palowe - roboty nawierzchniowe - w-w bitumiczne, dylatacja typu TARCO - roboty odwodnieniowe - budowę kanalizacji drogowej - roboty wykończeniowe - umocnienia koryta rzeki Na życzenie Wykonawcy wyrażone na piśmie lub pocztą elektroniczną, dokumentację zawartą w Tomach III-V, w formie wydruków (za pokryciem kosztów drukowania i przesyłki) Wykonawca otrzyma w terminie 3 dni roboczych od daty zgłoszenia zapotrzebowania bezpośrednio do F-my: Konsorcjum firm: Spółka Cywilna Reprocentrum i Spółka Jawna Mimar, 35-111 RZESZÓW, ul. Wyspiańskiego 31, adres elektroniczny: gddkia@reprocentrum.pl
II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.22.00.00 - Roboty inżynieryjne i budowlane Kod CPV wg słownika 2008: 45.22.00.00 - Roboty inżynieryjne i budowlane Oryginalny kod CPV: 45.22.11.11 - Mosty drogowe Kod CPV wg słownika 2008: 45.22.11.11 - Roboty budowlane w zakresie mostów drogowych .
II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: okres w miesiącach: 7.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA
- Informacja na temat wadium: Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości 40 000,00 zł. Wadium musi być wniesione przed upływem terminu składania ofert w następujących formach, w zależności od wyboru Wykonawcy: a) pieniądzu, przelewem na rachunek bankowy: w KREDYT BANK SA IV Oddział Wrocław nr 431500 1793 1217 9002 3658 0000, b) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym; c) gwarancjach bankowych; d) gwarancjach ubezpieczeniowych; e) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 109, poz. 1158 z późniejszymi zmianami). 12.3. Wadium wnoszone w formie poręczeń lub gwarancji musi być złożone w oryginale..
III.2) WARUNKI UDZIAŁU
- Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający stosować będzie wyłącznie kryterium ceny. Oferta nie odrzucona, zawierająca najniższą cenę zostanie uznana za ofertę najkorzystniejszą.
- Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: Minimalne warunki udziału w postępowaniu są następujące: Potencjał ekonomiczno-finansowy Wykonawca musi wykazać: 1 średni przychód z ostatnich trzech lat obrotowych 2004 - 2006, lub w okresie krótszym odpowiednio do działalności przedsiębiorstwa (na podstawie Rachunku zysków i strat pozycja Przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w wysokości nie mniejszej niż 3 000 000,00 zł 2) dysponowanie własnymi środkami finansowymi (dopuszczalne jest tu wykazanie środków z kredytu obrotowego lub innego o ile środki te nie są przeznaczone na zrealizowanie konkretnego celu) lub zdolnością kredytową w wysokości nie mniejszej niż 100 000,00 zł, 3)posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że warunki określone w pkt. 1), 2) i 3) spełniają łącznie wszyscy Wykonawcy. Potencjał kadrowy: Wykonawca musi mieć do dyspozycji osoby legitymujące się doświadczeniem i kwalifikacjami odpowiednimi do stanowisk, jakie zostaną im powierzone. 1. Kierownik Budowy - wymagana liczba osób - 1, doświadczenie w realizacji podobnych robót w latach - 5, minimalne doświadczenie na proponowanym stanowisku w latach - 2; 2. Kierownik Robót Drogowych - wymagana liczba osób - 1, doświadczenie w realizacji podobnych robót w latach - 5, minimalne doświadczenie na proponowanym stanowisku w latach - 2; 3. Geodeta - wymagana liczba osób - 1, doświadczenie w realizacji podobnych robót w latach - 5, minimalne doświadczenie na proponowanym stanowisku w latach - 3; Przez min. doświadczenie w realizacji podobnych robót rozumie się ogólny staż pracy przy robotach jak proponowane Przez min. doświadczenie na danym stanowisku rozumie się lata przepracowane na stanowisku jak proponowane Osoby wskazane na stanowiska 1-2 powinny posiadać uprawnienia budowlane bez ograniczeń do kierowania robotami w odpowiedniej specjalności drogowej lub mostowej lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, z zastrzeżeniem: a) kierownik budowy posiada udokumentowane doświadczenie, że prowadził i ukończył budowę lub przebudowę z wymianą ustroju nośnego, co najmniej 2 obiektów mostowych (most, wiadukt) na drogach klasy min.G o wartości min. 3 mln każde, w tym przynajmniej jedno jako kierownik budowy lub robót b) kierownik robót drogowych posiada udokumentowane doświadczenie, że prowadził i ukończył co najmniej 2 zadania drogowe polegających na budowie lub przebudowie dróg klasy min.G, w tym przynajmniej jedno jako kierownik budowy lub robót Osoba wskazana na stanowisko geodety powinna posiadać kwalifikacje zawodowe w zakresie geodezyjnych pomiarów realizacyjnych i inwentaryzacyjnych dla robót drogowych, kategoria 4 w zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji przy budowie lub przebudowie dróg klasy min.G Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają określony warunek. Potencjał techniczny: Wykonawca dysponuje: - dostępem do wytwórni betonu mostowego na kruszywie łamanym, gwarantującej utrzymanie jednolitych, wysokich parametrów wytrzymałościowych - min. 1 jednostka; - rozkładarka masy bitumicznej gwarantująca wykonanie nawierzchni pełną szerokością jezdni - min. 1 jednostka. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają określony warunek. Doświadczenie: Wykonawca musi wykazać, że wykonał (rozpoczął i zakończył) jako strona umowy w okresie ostatnich 5-ciu lat, a jeśli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej: a) 2 zadania polegające na przebudowie lub budowie obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty) w ciągu dróg klasy min.G o wartości min.3,0 mln zł każdy. b) 2 zadania polegające na przebudowie lub budowie dróg klasy G o długości min.0,5 km każde wraz z dokumentami potwierdzającymi, że roboty te zostały wykonane należycie. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie niniejszego zamówienia muszą wykazać, że łącznie spełniają określony warunek. 8.DOKUMENTY WYMAGANE DLA POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW PRZEZ WYKONAWCÓW 8.1. Dla potwierdzenia spełnienia warunków ogólnych, określonych w Instrukcji dla Wykonawców, Wykonawcy winni przedłożyć niżej wymienione dokumenty (oryginały lub kserokopie poświadczone przez Wykonawcę za zgodność z oryginałem): 8.1.1. Oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, 8.1.2. Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 8.1.3. Aktualne informacje z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt od 4 do 8 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 8.1.4. Aktualne informacje z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy Pzp, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 8.1.5. Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu. Powyższe zaświadczenia muszą być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 8.1.6. Podpisany projekt Umowy oraz projekt istotnych postanowień umowy. 8.1.7. Dowód wpłacenia (wniesienia) wadium. 8.2. Na potwierdzenie spełniania warunków szczegółowych opisanych w pkt 7.2. niniejszej Instrukcji dla Wykonawców, Wykonawcy winni przedłożyć następujące dokumenty (oryginały lub kserokopie poświadczone przez Wykonawcę za zgodność z oryginałem): 8.2.1. Oświadczenie o spełnieniu wymagań ekonomiczno - finansowych (pkt. 1) i 2) ) Wykonawca zgodnie treścią Formularza 3.2. 8.2.2. Informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w którym Wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą, że posiadane środki finansowe i/lub zdolność kredytowa Wykonawcy są nie mniejsze od określonych w Instrukcji dla Wykonawców. Powyższe dokumenty muszą być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 8.2.3. Polisę lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej 8.2.4. Informację o osobach, które będą kierować wykonaniem zamówienia (Potencjał kadrowy), na formularzu zgodnym z treścią Formularza 3.3. Informacja musi zawierać dane na temat kwalifikacji wskazanych osób oraz ich życiorysy zawodowe o treści wymaganej wzorem dołączonym do Formularza 3.3. potwierdzające spełnienie warunku, o którym mowa w Instrukcji dla Wykonawców. Do informacji winny być dołączone kopie uprawnień kwalifikujące do wykonywania robót objętych przedmiotowym zamówieniem. 8.2.5.Informację o posiadanym sprzęcie i środkach transportu (Potencjał techniczny) wymaganych dla realizacji przedmiotu zamówienia, na formularzu zgodnym z treścią Formularza 3.4. Informacja musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w Instrukcji dla Wykonawców. 8.2.6.Informację o doświadczeniu Wykonawcy (Doświadczenie zawodowe), na formularzu zgodnym z treścią Formularza 3.5. Informacja musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w Instrukcji dla Wykonawców. Do informacji winny być dołączone dokumenty potwierdzające, że wymienione w informacji roboty zostały wykonane należycie. 8.2.7.Informację na temat Podwykonawców (Podwykonawcy), przy udziale, których Wykonawca zamierza wykonać zamówienie, na formularzu zgodnym z treścią Formularza 3.6. Podwykonawcy wskazani w Formularzu 3.6. muszą być również wskazani w pkt 8 Formularza Oferty. Informacja musi potwierdzać spełnienie warunku, o którym mowa w Instrukcji dla Wykonawców, w zakresie doświadczenia danego Podwykonawcy. 8.3. Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa: 1) w pkt 8.1.2, 8.1.4 i 8.1.5 - składa odpowiedni dokument lub dokumenty, wystawione zgodnie z prawem kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - dokument wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; b) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - dokument wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; c) nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne albo, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości decyzji właściwego organu - dokument wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 2) w pkt 8.1.3 - składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia lub zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust.1 pkt 4-8 ustawy Pzp (pkt 7.1.1.4) do 8) niniejszej Instrukcji dla Wykonawców - dokument wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 8.4. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt 8.3., zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. 8.5. Dokumenty wymagane dla potwierdzenia spełniania przez Wykonawców warunków są składane w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez Wykonawcę. 8.6. W celu potwierdzenia spełnienia warunków wymaganych od Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: a) dokument wymieniony w pkt 8.1.1. winien być złożony w imieniu wszystkich Wykonawców, b) dokumenty wymienione w pkt 8.1.2.- 8.1.5. albo odpowiadające im określone w pkt 8.3 i 8.4, winny być przedłożone przez każdego Wykonawcę, c) dokumenty wymienione w pkt. 8.1.6. do pkt 8.2 winien przedłożyć w imieniu wszystkich ten, lub ci spośród Wykonawców składających wspólną ofertę, w stosunku do których z niniejszej Instrukcji dla Wykonawców lub umowy regulującej zasady współpracy wynika, że powinni potwierdzić spełnienie warunku. 8.7. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie winni ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie niniejszego zamówienia. 8.8. Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu lub, którzy złożyli dokumenty zawierające błędy do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie chyba, że mimo ich uzupełnienia konieczne byłoby unieważnienie postępowania. 8.9. Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia wyjaśnień dotyczących oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.
IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.gddkia.gov.pl Oddział we Wrocławiu
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: siedziba Zamawiającego, pokój 204 (203) po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym, w godz. 09:00 do 14:00. Za pokryciem kosztów drukowania i przesyłki..
IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 28.02.2008 godzina 09:30, miejsce: siedziba Oddziału, pokój nr 106 sekretariat..
IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
INNE PRZETARGI Z WROCŁAWIA
- USŁUGA- PRZEGLĄDY I NAPRAWY POJAZDÓW Nr sprawy: TECH/251/AK/2025
- Dostawa i montaż metalowych regałów jezdnych w archiwum zakładowym Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu, przy ul. Zielińskiego 1
- Budowa sygnalizacji Świetlnej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 439 w rejonie skrzyżowania z ul. Szkolną w m. Radziądz (zaprojektuj i wybuduj).
- BZP.2710.78.2025.MR Dostawa mikroskopów wraz z akcesoriami dla Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Dostawy żywności do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 20 w Wrocławiu z podziałem na części.
- Naprawy i usuwanie awarii w zakresie robót sanitarnych w nieruchomościach oraz na terenach zewnętrznych stanowiącym własność Gminy Wrocław zarządzanych przez Zamawiającego
więcej: przetargi w Wrocławiu »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Budowa sieci wodociągowej na terenie gminy Skępe
- Wykonanie robót budowlanych w zakresie realizacji zadania "Przebudowa dróg gminnych w m. Biebrza"
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów w ciągu DW 867 Sieniawa-Hrebenne w ramach projektu: "Nowa jakość Roztocza-rozwój produktów turystycznych zwiększających potencjał turystyki aktywnej na Roztoczu"
- Odbudowa mostu w km 0+364 w ciągu DP 1624 O w miejscowości Markowice
- Budowa gospodarczego obiektu budowlanego przeznaczonego na cele gospodarki leśnej - wieża dla nietoperzy wraz ze sztucznym zimowiskiem na dz. ew. nr 592/1 obręb Chocieszów (VII)
- Budowa obiektu P+R przy dworcu kolejowym w miejscowości Długołęka wraz z rozbudową drogi powiatowej i elementami towarzyszącymi (w formule zaprojektuj - wybuduj)
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





