eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Olsztyn › Dostawa drzew, krzewów oraz bylin ozdobnych

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-10-18

Olsztyn: Dostawa drzew, krzewów oraz bylin ozdobnych
Numer ogłoszenia: 222181 - 2012; data zamieszczenia: 18.10.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Zieleni Miejskiej w Olsztynie , Al. Wojska Polskiego 30B, 10-229 Olsztyn, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 895266462, faks 895356471.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.bip.zzmolsztyn.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Dostawa drzew, krzewów oraz bylin ozdobnych.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa materiału szkółkarskiego tj. : drzew, krzewów oraz bylin ozdobnych przeznaczonych do nasadzeń na terenach zieleni, będących w administracji Zarządu Zieleni Miejskiej w Olsztynie. 2. Zamawiający NIE przewiduje możliwości składania ofert częściowych oraz udzielenie zamówienia w części. 3. Charakterystyka materiału szkółkarskiego: 1) Drzewa i krzewy (pnącza) - dostarczone sadzonki powinny spełniać następujące warunki: a) powinny być wyprodukowane i pielęgnowane zgodnie z zasadami sztuki ogrodowej. b) powinny być zgodne z normą PN-R-67023 3 i PN-R-67022 2, c) muszą mieć etykiety, na których podana jest nazwa łacińska, forma, wybór, wysokość pnia, numer normy oraz następujące informacje: (a) oznaczenie literowe państwa, w którym paszport roślin został wydany (b) określenie organu wydającego paszport roślin, a w przypadku paszportu wydanego przez wojewódzkiego inspektora - napis Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa (c) numer wpisu podmiotu do rejestru przedsiębiorców (d) numer partii roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów lub kolejny numer paszportu (e) polską i łacińską nazwę botaniczną rośliny lub nazwę produktu roślinnego wraz z łacińską nazwą botaniczną rośliny, z której został on wytworzony, lub nazwę przedmiotu (f) ilość roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów, dla której został wydany paszport (g) symbol ZP i oznaczenie strefy, w przypadku przeznaczenia roślin, produktów roślinnych lub przedmiotów do strefy chronionej (h) symbol RP w przypadku wydania paszportu zastępczego (i) nazwę państwa pochodzenia lub państwa wysyłającego, jeżeli rośliny, produkty roślinne lub przedmioty pochodzą z państwa trzeciego d) powinny posiadać dokumentację potwierdzająca, że oferowane rośliny zostały wyprodukowane przez podmiot zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa lub służbę ochrony roślin innego Państwa Członkowskiego, są wolne od organizmów kwarantannowych oraz spełniają wszystkie wymagania specjalne, lub podczas wprowadzania na terytorium Unii Europejskiej zostały poddane granicznej kontroli fitosanitarnej na podstawie, której zostały uznane za spełniające wymagania specjalne obowiązujące we Wspólnocie, a podmiot je importujący jest zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa lub służbę ochrony roślin innego Państwa Członkowskiego. e) powinny być prawidłowo uformowane z zachowaniem pokroju charakterystycznego dla gatunku i odmiany oraz posiadać następujące cechy: (a) pąk szczytowy przewodnika powinien być wyraźnie uformowany, (b) przyrost ostatniego roku powinien wyraźnie i prosto przedłużać przewodnik, (c) u roślin sadzonych z bryłą korzeniową, bryła korzeniowa powinna być prawidłowo uformowana i nie uszkodzona, (d) pędy korony u drzew i krzewów nie powinny być przycięte, (e) pędy boczne korony drzewa powinny być gęste i równomiernie rozmieszczone, (f) przewodnik powinien być praktycznie prosty, (g) blizny na przewodniku powinny być dobrze zarośnięte, f) powinny być prawidłowo uformowane z zachowaniem charakterystycznego pokroju (forma sześcianu) g) powinny posiadać bryłę korzeniową, nie uszkodzoną; h) powinny być prawidłowo rozkrzewione z min. 5 pędami (pojemniki 5l), szkółkowane minimum 2 lata, a wysokość roślin powinna przekraczać 0,3m; i) system korzeniowy roślin powinien być skupiony i prawidłowo rozwinięty, na korzeniach szkieletowych powinny występować liczne drobne korzenie; 2) Wady niedopuszczalne drzew i krzewów: a) silne uszkodzenia mechaniczne roślin, b) odrosty podkładki poniżej miejsca szczepienia, c) ślady żerowania szkodników, d) oznaki chorobowe, e) zwiędnięcie i pomarszczenie kory na korzeniach i częściach naziemnych, f) martwice i pęknięcia kory, g) uszkodzenie pąka szczytowego przewodnika, h) dwupędowe korony drzew formy piennej, i) uszkodzenie lub przesuszenie bryły korzeniowej, j) złe zrośnięcie odmiany szczepionej z podkładką, k) przesuszenie systemu korzeniowego, l) uszkodzenie bryły korzeniowej. 3) Byliny - powinny spełniać następujące warunki: a) być oznaczone etykietką z nazwą łacińską, b) rośliny powinny być dojrzałe technicznie, tzn. nadające się do wysadzenia, jednolite w całej partii, zdrowe i niezwiędnięte, c) pokrój roślin, barwa kwiatów i liści powinny być charakterystyczne dla gatunku i odmiany, d) bryła korzeniowa powinna być dobrze przerośnięta korzeniami, wilgotna i nieuszkodzona. 4) Niedopuszczalne wady bylin: a) zwiędnięcie liści i kwiatów, b) uszkodzenie pąków kwiatowych, łodyg, liści i korzeni, c) oznaki chorobowe, d) ślady żerowania szkodników, 5) Do czasu wysadzenia, rośliny powinny być ocienione, osłonięte od wiatru i zabezpieczone przed wyschnięciem. 6) Przy realizacji zamówienia należy dostarczyć materiał roślinny najwyższej jakości. 7) Rośliny powinny być dostarczone w doniczkach (ewentualnie w workach z juty) poza krzewami ligustra pospolitego, które mogą być dostarczane bezpośrednio z gruntu. 8) Rośliny powinny być dostarczone w doniczkach. 9) Transport drzew, krzewów, pnączy i bylin a) Transport materiałów może być dowolny pod warunkiem, że nie uszkodzi, ani też nie pogorszy jakości transportowanych materiałów. b) W czasie transportu drzewa i krzewy (pnącza) muszą być zabezpieczone przed uszkodzeniem bryły korzeniowej lub korzeni i pędów. Rośliny z bryłą korzeniową muszą mieć opakowane bryły korzeniowe lub być w pojemnikach. c) Drzewa i krzewy mogą być przewożone wszystkimi środkami transportowymi. W czasie transportu należy zabezpieczyć je przed wyschnięciem i przemarznięciem. Rośliny po dostarczeniu na miejsce przeznaczenia powinny być natychmiast sadzone. Jeśli jest to niemożliwe, należy je zadołować w miejscu ocienionym i nieprzewiewnym, a w razie suszy podlewać. d) Rośliny należy przewozić w warunkach zabezpieczających je przed wstrząsami, uszkodzeniami i wyschnięciem. 4. Miejscem dostawy przedmiotu zamówienia jest siedziba Zarządu Zieleni Miejskiej w Olsztynie, przy al. Wojska Polskiego 30b w Olsztynie.

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zakresie obejmującym nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 03.45.20.00 - Drzewa 03.45.13.00 - Krzewy 03.12.00.00 - Produkty ogrodnicze i szkółkarskie .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 14.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Działalność prowadzona na potrzeby wykonania przedmiotu zamówienia nie wymaga specjalnych uprawnień

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona ustalenia czy Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia w zakresie warunku wskazanego w dziale VI ust. 1 pkt. 2) SIWZ posiadania wiedzy i doświadczenia. W tym celu: a) wykonawca składa oświadczenie o spełnieniu tegoż warunku zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do SIWZ, o którym mowa w dziale VIII ust. 3 SIWZ. Ocena spełnienia tego warunku nastąpi na podstawie załączonego do oferty oświadczenia wymienionego w dziale VIII ust. 3 SIWZ. b) wykonawca ponadto wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub wykonuje 2 (dwa) zamówienia związane z dostawą roślin o wartości równej lub przekraczającej brutto 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) każda, przy czym w przypadku dostaw niezakończonych wartość wykonanej części zamówienia musi opiewać co najmniej na kwotę 20 000,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) brutto. Ocena spełniania warunku szczegółowego będzie dokonana na podstawie: - wypełnionego Załącznika nr 5 do SIWZ pn. Doświadczenie Zawodowe, o którym mowa w dziale VIII ust. 6. - dokumentów potwierdzających, że wymienione dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Nie wykazanie w wystarczający sposób potwierdzenia spełnienia tego warunku spowoduje wykluczenie wykonawcy z postępowania po wyczerpaniu czynności wezwania do uzupełnienia dokumentów. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia muszą wykazać, że chociaż jeden z nich lub łącznie spełniają ww warunek

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona ustalenia czy Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia w zakresie warunku wskazanego w dziale VI ust. 1 pkt. 3) SIWZ dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym. W tym celu Wykonawca złoży oświadczenie o spełnieniu warunku zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do SIWZ, o którym mowa w dziale VIII ust. 3 SIWZ. Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie załączonego do oferty oświadczenia wymienionego w dziale VIII ust. 3 SIWZ.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona ustalenia czy Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia w zakresie warunku wskazanego w dziale VI ust. 1 pkt. 3) SIWZ dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. W tym celu Wykonawca złoży oświadczenie o spełnieniu warunku zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do SIWZ, o którym mowa w dziale VIII ust. 3 SIWZ. Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie załączonego do oferty oświadczenia wymienionego w dziale VIII ust. 3 SIWZ.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający dokona ustalenia czy Wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia w zakresie warunku wskazanego w dziale VI ust. 1 pkt. 4) SIWZ dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. W tym celu Wykonawca złoży oświadczenie o spełnieniu warunku zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do SIWZ, o którym mowa w dziale VIII ust. 3 SIWZ. Ocena spełnienia warunku nastąpi na podstawie załączonego do oferty oświadczenia wymienionego w dziale VIII ust. 3 SIWZ.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Pełnomocnictwo (a) - w przypadku, gdy upoważnienie do podpisania oferty nie wynika bezpośrednio ze złożonego w ofercie odpisu z właściwego rejestru 2. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia dokument ustanawiający Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie niniejszego zamówienia publicznego.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

2. Zmiana postanowień niniejszej umowy może nastąpić za zgodą obydwu stron wyrażoną na piśmie, w formie aneksu do umowy z zachowaniem formy pisemnej pod rygorem nieważności takiej zmiany. 3. Zmiany treści umowy zawartej z Wykonawcą na niniejsze zamówienie możliwe będą jedynie w trybie art. 144 ustawy pzp i mogą nastąpić tylko na piśmie w formie aneksu pod rygorem nieważności w przypadku: 1) Przyczyna - Przekształcenie firmy, zmiana nazwy firmy. Skutek - zmiana w umowie/aneks - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego dokonanie przekształcenia firmy, 2) Przyczyna - brak możliwości terminowego wykonania umowy powstały z przyczyn niezależnych od stron umowy, Skutek - zmiana w umowie/aneks - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę terminu realizacji zamówienia, 3) Przyczyna - zmiany osób odpowiedzialnych za kontakty i realizujących przedmiot umowy. Zmiana którejkolwiek osób w trakcie realizacji przedmiotu niniejszej umowy, musi być uzasadniona przez Wykonawcę na piśmie i wymaga pisemnego zaakceptowania przez Zamawiającego. Zamawiający zaakceptuje taką zmianę w terminie 7 dni od daty przedłożenia propozycji Skutek - zmiana w umowie/aneks - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę osób odpowiedzialnych za kontakty i realizujących przedmiot umowy; 4) Przyczyna - zmiany terminu na skutek działań osób trzecich lub organów władzy publicznej, które spowodują przerwanie lub czasowe zawieszenie realizacji zamówienia, Skutek - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę terminu realizacji zamówienia, 5) Przyczyna - zmiany terminu realizacji umowy w przypadku działania siły wyższej (np. klęski żywiołowe, strajki), mającej bezpośredni wpływ na terminowość dostaw, Skutek - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę terminu realizacji zamówienia, 6) Przyczyna - zmiany terminu realizacji umowy w przypadku wystąpienia przestojów i opóźnień zawinionych przez Zamawiającego, Skutek - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę terminu realizacji zamówienia, 7) Przyczyna - Zmiany podwykonawców, pod warunkiem, że nowy podwykonawca wykaże spełnianie warunków w zakresie nie mniejszym niż wskazany dotychczasowy podwykonawca, Skutek - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę podwykonawców 8) Przyczyna - zmiana wykazu materiału roślinnego (w zakresie nie większym niż 10 % dostarczonej ogólnej ilości sztuk materiału roślinnego), w uzasadnionych przypadkach pod warunkiem, że zmiana nie będzie miała wpływu na oferowaną cenę. Zmian może nastąpić tylko za zgodą Zamawiającego. Zamawiający zastrzega sobie prawo odmowy wyrażenia zgody na zmianę wykazu materiału roślinnego bez podania przyczyny, Skutek - spisanie aneksu do umowy uwzględniającego zmianę materiału roślinnego.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.zzmolsztyn.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Zarząd Zieleni Miejskiej w Olsztynie, al. Wojska Polskiego 30b, 10-229 Olsztyn (sekretariat).

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 26.10.2012 godzina 10:00, miejsce: Zarząd Zieleni Miejskiej w Olsztynie, al. Wojska Polskiego 30b, 10-229 Olsztyn (sekretariat).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1. W przypadku urzędowej zmiany stawki VAT koszt wzrostu stawki VAT pokrywa Wykonawca. 1. Wykonawcom, a także innym podmiotom, jeżeli mają lub mieli interes prawny w uzyskaniu danego zamówienia oraz ponieśli lub mogą ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, przysługują środki ochrony prawnej przewidziane w dziale VI ustawy: odwołanie i skarga. 2. Odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności: 1) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu; 2) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; 3) odrzucenie oferty odwołującego 3. W przypadku wyboru, jako oferty najkorzystniejszej oferty składanej przez konsorcjum, Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązani są przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia publicznego na żądanie Zamawiającego przedstawić zamawiającemu umowę konsorcjum..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.