eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi WiślicaRozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków , dostawa sprzętu do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno - kanalizacyjnej, sprawowanie nadzoru inwestorskiego



Ogłoszenie z dnia 2025-07-16


Powiązane ogłoszenia:

Ogłoszenie o wyniku postępowania
Roboty budowlane
Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków , dostawa sprzętu do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej, sprawowanie nadzoru inwestorskiego

SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY

1.1.) Rola zamawiającego

Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego

1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Wiślica

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 291010843

1.5) Adres zamawiającego

1.5.1.) Ulica: Okopowa 8

1.5.2.) Miejscowość: Wiślica

1.5.3.) Kod pocztowy: 28-160

1.5.4.) Województwo: świętokrzyskie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL722 - Sandomiersko-jędrzejowski

1.5.7.) Numer telefonu: 413690900

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: urzad@umig.wislica.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.wislica.pl

1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:

https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a83ff68c-e66c-4773-8eed-d5d2dfc381c0

1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego

1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Ogłoszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków , dostawa sprzętu do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej, sprawowanie nadzoru inwestorskiego

2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-a83ff68c-e66c-4773-8eed-d5d2dfc381c0

2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00328305

2.6.) Wersja ogłoszenia: 01

2.7.) Data ogłoszenia: 2025-07-16

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak

2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00069997/02/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:

1.1.1 Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej

2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie

2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak

2.14.) Numer ogłoszenia: 2024/BZP 00402786

SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ

3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Numer referencyjny: OR.271.3.2024

4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie

4.4.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

Część 1

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia w zakresie Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej w zakresie:
- rozbudowy oczyszczalni polegającą na wykonaniu 2 szt. nowych zbiorników mających na celu wstępne oczyszczenie ścieków,
- modernizację istniejącego ciągu technologicznego
- modernizację budynku oczyszczalni wraz wymianą wyposażenia technologicznego,
- wymianę instalacji elektrycznych i oświetlenia terenu,
- rozbudowę instalacji fotowoltaicznej,
- modernizację otoczenia oczyszczalni, placu manewrowego, ogrodzenia terenu,
- budowę nowej instalacji do zagospodarowania i uzdatniania osadów ściekowych,
- modernizację i rozbudowę odcinków sieci kanalizacyjnej,
- modernizację i rozbudowę odcinków sieci wodociągowej,
- modernizację systemu przesyłu ścieków,
- przebudowę kanału odprowadzającego ścieki do rzeki
- modernizację istniejącego systemu monitoringu pracy oczyszczalni oraz pozostałych urządzeń,
- przebudowę drogi dojazdowej do oczyszczalni

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Przedmiotowe zamówienia obejmuje opracowanie kompletnej Dokumentacji projektowej niezbędnej dla wykonania Robót, uzyskanie wymaganych prawem decyzji, uzgodnień i opinii dla dokumentacji (łącznie z zatwierdzeniem projektu i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę) w imieniu Zamawiającego, wykonanie robót budowlanych w oparciu o sporządzone i zatwierdzone projekty i dokumenty stanowiące Kontrakt, pełnienie nadzoru autorskiego nad realizacją zaprojektowanego zadania; nadzór będzie obejmować cały zakres branżowy zadania inwestycyjnego i będzie pełniony przez cały okres realizacyjny, zagospodarowanie odpadów powstających w trakcie budowy, oznakowania obiektów, przeprowadzenie prób i badań wymaganych dla oczyszczalni (w tym rozruchu) oraz przygotowanie dokumentów związanych z oddaniem oczyszczalni w użytkowanie, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, montaż tablic informacyjnych.
UWAGA!!!
Przedmiot zamówienia nie obejmuje:
1) Modernizacji pompowni wody w Gorysławicach:
2) Ujęcia wody w Jurkowie
3) Modernizacji i rozbudowy odcinków sieć wodociągowej i kanalizacyjnej w zakresie:
- Modernizacja, studni wodomierzowych wraz z wymianą wodomierzy, wymiana zasuw wody
Przedmiot zamówienia dofinansowany jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – Wstępna Promesa Dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Nr Edycja8/2023/67000/PolskiLad.
A. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
1) Zakres planowanych prac zadania inwestycyjnego pod nazwą: „Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej gm. Wiślica” określają Programy Funkcjonalno – Użytkowe stanowiące - Załącznik Nr 3 do SWZ.

Niedokonanie podziału zamówienia podyktowane było względami technicznymi, organizacyjnym oraz charakterem przedmiotu zamówienia. Zastosowany ewentualnie podział zamówienia na części nie zwiększyłby konkurencyjności w sektorze małych, średnich, mikroprzedsiębiorstw a nawet osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - zakres zamówienia jest zakresem typowym, umożliwiającym złożenie oferty wykonawcom z grupy małych lub średnich przedsiębiorstw, mikroprzedsiębiorstw a nawet osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.


UWAGA!!!
Zamawiający wymaga, że jeśli konieczne będzie przeprowadzenie działań nie wymienionych
w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, a koniecznych dla prawidłowego przeprowadzenia robót projektowych lub inwestycyjnych oraz uzyskania końcowego efektu ekologicznego i pozwolenia na użytkowanie, to Wykonawca musi je uznać za włączone zarówno do zakresu Kontraktu jak i do Zatwierdzonej Kwoty Kontraktowej. Koszt wszystkich takich prac Wykonawca ujmie na własne ryzyko w cenie oferty. Wykonawca w pełni odpowiada za uzyskanie efektu ekologicznego i zapewnienie niezawodności pracy oczyszczalni dla określonej w PFU przepustowości.
Przedsięwzięcie polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu rozbudowy oczyszczalni ścieków musi zapewnić, że jakość zrzucanych ścieków po oczyszczeniu będzie co najmniej zgodna (lub lepsza) z przepisami prawa:
Polskimi określonymi Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dn. 15 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1311) i z Ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 z późn. zm.).
Europejskimi określonymi w Dyrektywie Rady Wspólnoty Europejskiej 91/271 z dn. 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych oraz uzupełnieniem nr 98/151/UE z dn. 27 lutego1998 r.

Jeżeli wykonawca stwierdzi, że użyte w SWZ lub PFU i w załącznikach do SWZ lub PFU parametry lub normy krajowe lub przenoszące na normy europejskie lub normy międzynarodowe mogą wskazywać na producentów produktów lub źródła ich pochodzenia to oznacza, że mają takie znaczenie, że parametry techniczne tak wskazanych produktów określają wymagane przez zamawiającego minimalne oczekiwania co do jakości produktów, które mają być użyte do wykonania przedmiotu umowy.

4.5.3.) Główny kod CPV: 45231000-5 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, ciągów komunikacyjnych i linii energetycznych

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

45232400-6 - Roboty budowlane w zakresie kanałów ściekowych

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowę

45200000-9 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej

45300000-0 - Roboty instalacyjne w budynkach

45400000-1 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych

71322200-3 - Usługi projektowania rurociągów

4.5.5.) Wartość części: 5327108,41 PLN

Część 2

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia w zakresie Zadania Nr 2 – Wyposażenie w sprzęt do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej
Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa fabrycznie nowych wcześniej nieużywanych pochodzących z seryjnej produkcji nie starszych niż wyprodukowane w 2022 rok następujących maszyn i urządzeń:
1) mini traktor, ciągnik kompaktowy, traktorek – szt 1
2) kosiarka bijakowa dedykowana i współpracująca z zaproponowanym mini traktorkiem, ciągnikiem kompaktowym, traktorkiem – szt 1
3) kosiarka samojezdna – szt 2
4) kosiarka spalinowa – szt 1
5) kosa spalinowa – szt 2
6) opryskiwacz spalinowy – szt 1
7) kosiarka bijakowa - szt 1
8) przyczepa do transportu wody pitnej – szt 1
9) wóz do czyszczenia drenów i kanalizacji - szt 1
10) myjka wysokociśnieniowa na gorącą wodę – szt 1

Niedokonanie podziału zamówienia podyktowane było względami technicznymi, organizacyjnym oraz charakterem przedmiotu zamówienia. Zastosowany ewentualnie podział zamówienia na części nie zwiększyłby konkurencyjności w sektorze małych, średnich, mikroprzedsiębiorstw a nawet osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - zakres zamówienia jest zakresem typowym, umożliwiającym złożenie oferty wykonawcom z grupy małych lub średnich przedsiębiorstw, mikroprzedsiębiorstw a nawet osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Jeżeli wykonawca stwierdzi, że użyte w SWZ lub PFU i w załącznikach do SWZ lub PFU parametry lub normy krajowe lub przenoszące na normy europejskie lub normy międzynarodowe mogą wskazywać na producentów produktów lub źródła ich pochodzenia to oznacza, że mają takie znaczenie, że parametry techniczne tak wskazanych produktów określają wymagane przez zamawiającego minimalne oczekiwania co do jakości produktów, które mają być użyte do wykonania przedmiotu umowy.

Przedmiot zamówienia dofinansowany jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – Wstępna Promesa Dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Nr Edycja8/2023/67000/PolskiLad.
A. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
1) Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera – Opis przedmiotu zamówienia – Załacznik Nr 13 do SWZ.

UWAGA!!!
Opisany przedmiot zamówienia w Programie Funkcjonalno - Użytkowym pod nazwą: „Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, gm. Wiślica stanowiący - Załącznik Nr 3 do SWZ w pkt. 2.2.6 Wyposażenie w sprzęt do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej oraz 2.4.6 Wyposażenie w sprzęt do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej nie należy traktować jako opis przedmiotu zamówienia. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia opisany jest w dokumencie pod nazwą „OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA – Załacznik Nr 13 do SWZ”.

4.5.3.) Główny kod CPV: 16700000-2 - Ciągniki

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

16310000-1 - Kosiarki

16311100-9 - Kosiarki do pielęgnacji trawników, zieleni parkowej lub terenów sportowych

34144212-7 - Cysterny do transportu wody

42997200-3 - Maszyny do czyszczenia wewnętrznej powierzchni rurociągów

42924730-5 - Aparatura do czyszczenia przy pomocy wody pod ciśnieniem

4.5.5.) Wartość części: 576400,00 PLN

Część 3

4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia w zakresie Zadania Nr 3 – Nadzór inwestorki przy rozbudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, gm. Wiślica – dla Zadania Nr 1.
Przedmiotem zamówienia jest pełnienie nadzoru inwestorskiego do kierowania robotami budowlanymi przy rozbudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, gm. Wiślica – tj. Zadanie Nr 1 w ramach zadania inwestycyjnego p.n. Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej.
Nadzór inwestorski ma być prowadzony zgodnie z art. 25 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.) oraz innymi obowiązującymi przepisami w tym zakresie, szczegółowy zakres jest określony w projektowanych postanowieniach umowy – Załącznik Nr 8 do SWZ.
Wymagania organizacyjne:
1) Zamawiający informuje, że Wykonawca będzie wykonywał powyższe czynności na terenie budowy, zapewniając sobie we własnym zakresie i na własny koszt zaplecze techniczne konieczne do właściwego wykonywania swoich obowiązków określonych w umowie;
2) Obecność Wykonawcy na placu budowy potwierdzana będzie wpisem do dziennika budowy;
3) Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość, zgodność z warunkami technicznymi i jakościowymi opisanymi dla przedmiotu zamówienia;
4) Wymagana jest należyta staranność przy realizacji zobowiązań umowy;
5) Ustalenia i decyzje dotyczące wykonywania zamówienia uzgadniane będą przez Zamawiającego z ustanowionym przedstawicielem Wykonawcy;
6) Udział w okresowych przeglądach gwarancyjnych przedmiotu umowy;
7) Nadzór nad usuwanie wad i usterek przedmiotu zamówienia przez Wykonawcę w okresie gwarancji i rękojmi;
8) Zamawiający nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez Wykonawcę podczas wykonywania przedmiotu zamówienia.

Przedmiot zamówienia dofinansowany jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych – Wstępna Promesa Dofinansowania Inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Nr Edycja8/2023/67000/PolskiLad.
A. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawierają:
Opis przedmiotu zamówienia, który podlegał będzie nadzorowi stanowi Załącznik Nr 3 do SWZ (Zadanie Nr 1). Nadzór będzie wykonywany w okresie od dnia podpisania umowy i trwał będzie do dnia zakończenia prac budowlanych przez Wykonawcę robót budowlanych.

4.5.3.) Główny kod CPV: 71247000-1 - Nadzór nad robotami budowlanymi

4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:

71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego

71540000-5 - Usługi zarządzania budową

71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym

71521000-6 - Usługi nadzorowania placu budowy

4.5.5.) Wartość części: 79906,63 PLN

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

Część 1

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 3 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

W przedmiotowym postępowaniu dla Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej została złożona jedna oferta na kwotę 9 594 000,00 zł, cena złożonej oferty przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj. w kwocie 5 986 328,40 zł brutto. Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty do poziomu zaoferowanej ceny dlatego zasadne jest unieważnienie postępowania.

Część 2

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 1 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

W przedmiotowym postępowaniu nie złożono żadnej oferty dla Zadania Nr 2 – Wyposażenie w sprzęt do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno kanalizacyjnej
W związku z powyższym zachodzi zatem przesłanka do unieważnienia przedmiotowego postępowania dla Zadania Nr 2 – Wyposażenie w sprzęt do utrzymania oczyszczalni i pozostałej infrastruktury wodno kanalizacyjnej na podstawie art. 255 pkt 1 ustawy Pzp.

Część 3

SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)

5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem

5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 5 ustawy

5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:

W przedmiotowym postępowaniu dla Zadania Nr 3 - Nadzór inwestorki przy rozbudowie istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej, gm. Wiślica – dla zadania Nr 1 - zostały złożone cztery oferty.
Zamawiający unieważnia przedmiotowe postępowanie dla Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej dla którego miał być sprawowany nadzór inwestorski.
Wystąpiła istotna zmiana okoliczności, albowiem w zakresie Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej złożona oferta, która znacznie przewyższa kwotę jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - tego zadania, co skutkowało jak wyżej opisane unieważnieniem postępowania w zakresie Zadania Nr 1.
Zamawiający dokona zmiany zakresu przedmiotu zamówienia dla Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej – dla której ma być prowadzony nadzór inwestorski, a co z tym się wiąże ulegnie również zmianie zakres obowiązków inspektora nadzoru nad przedmiotową inwestycją a jednocześnie należy zauważyć, że postępowanie na inspektora nadzoru w Zadaniu Nr 3 jest bezpośrednio powiązane z postępowaniem unieważnianym przez Zamawiającego dla Zadania Nr 1 - Rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków w msc. Jurków wraz z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej i jego unieważnienie skutkuje brakiem potrzeby wyboru inspektora.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.