Ogłoszenie z dnia 2025-07-07
Powiązane ogłoszenia:
- 2025/BZP 00302451/01 - Ogłoszenie z dnia 2025-07-01
- 2025/BZP 00321508/01 - Modyfikacja z dnia 2025-07-11
- 2025/BZP 00405299/01 - Wynik z dnia 2025-09-03
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia
Zakup energii elektrycznej dla Miasta Zduńska Wola
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Nazwa zamawiającego: Miasto Zduńska Wola
1.3.) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 730934424
1.4.) Adres zamawiającego:
1.4.1.) Ulica: Stefana Złotnickiego 12
1.4.2.) Miejscowość: Zduńska Wola
1.4.3.) Kod pocztowy: 98-220
1.4.4.) Województwo: łódzkie
1.4.5.) Kraj: Polska
1.4.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL714 - Sieradzki
1.4.7.) Numer telefonu: +48 438250229
1.4.8.) Numer faksu: +48 438250202
1.4.9.) Adres poczty elektronicznej: m.alberczak@zdunskawola.pl
1.4.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.zdunskawola.pl
1.5.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.6.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00312590
2.2.) Data ogłoszenia: 2025-07-07
SEKCJA III ZMIANA OGŁOSZENIA
3.1.) Nazwa zmienianego ogłoszenia:
Ogłoszenie o zamówieniu3.2.) Numer zmienianego ogłoszenia w BZP: 2025/BZP 00302451
3.3.) Identyfikator ostatniej wersji zmienianego ogłoszenia: 01
3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
4.2.2. Krótki opis przedmiotu zamówienia Przed zmianą:
1. Przedmiotem zamówienia jest wspólny zakup energii elektrycznej czynnej dla Urzędu Miasta w Zduńskiej Woli i miejskich jednostek organizacyjnych na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych i zasilania oświetlenia ulicznego.
2. Zakres zamówienia obejmuje sprzedaż energii elektrycznej do:
1) 51 punktów odbioru energii dla zasilania budynków, lokali biurowych i obiektów użytkowych
2) 113 punktów odbioru energii – dla zasilania oświetlenia ulicznego.
3. Zamawiający informuje, iż proces zmiany sprzedawcy odbywa się po raz kolejny (Zamawiający posiada rozdzielone umowy na dostawę i zakup energii). Obecnym sprzedawcą jest Energa Obrót S.A.., Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD) jest PGE Dystrybucja S.A. Oddział Łódź, za wyjątkiem punktów wskazanych w załączniku nr 4: „Pomieszczenia w budynku dworca PKP”, „Stadion Miejski w Zduńskiej Woli przy ul. Okrzei” dla których OSD jest PGE Energetyka Kolejowa S.A.
4. Zakup energii elektrycznej do obiektów wymienionych w załączniku nr 3 i 4 do SWZ nastąpi w oparciu o poniższe zasady:
1) Szacunkowe zapotrzebowanie energii elektrycznej w okresie od 01.01.2026r. do 31.12.2026r. dla potrzeb oświetlenia ulicznego (załącznik nr 3 do SWZ) wynosi 1074503 kWh. Szacunkowe zapotrzebowanie energii elektrycznej w okresie od 01.01.2026r. do 31.12.2026r. do obiektów Zamawiającego (załącznik nr 4 do SIWZ) wynosi: 770302 kWh. Łącznie 1 844 805 kWh.
2) Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do wykonania czynności wynikających z pełnomocnictwa, stanowiącego załącznik nr 2 do projektu umowy, w szczególności Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do zgłoszenia wskazanemu Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego do realizacji zawartej z Wykonawcą umowy sprzedaży energii elektrycznej, składania oświadczeń woli, oraz reprezentowania Zamawiającego przed właściwym Operatorem Systemu Dystrybucyjnego. W przypadku zaistnienia takiej konieczności obowiązek wypowiedzenia umów kompleksowych będzie ciążył na Wykonawcy.
3) Wykonawca zobowiązuje się zapewnić Zamawiającemu standardy jakościowe obsługi zgodne z obowiązującymi przepisami Prawa energetycznego.
4) Zamawiający oświadcza, iż prognoza zużycia energii wskazana powyżej oraz w Załączniku nr 3 i 4 do SWZ stanowi jedynie przybliżoną wartość, która w trakcie wykonywania Umowy może ulec zmianie w stosunku do prognoz dotyczących poszczególnych Odbiorców końcowych. Faktyczne zużycie energii (mniejsze lub większe od prognozy zużycia energii wskazanej w Załączniku nr 3 i 4 do SWZ) uzależnione będzie wyłącznie od rzeczywistych potrzeb poszczególnych Odbiorców końcowych, z tym że niezależnie od wielkości zużycia Sprzedawca zobowiązany jest w każdym przypadku stosować zaoferowane w przetargu ceny energii. Sprzedawca nie może dochodzić od Zamawiającego ani Odbiorców końcowych żadnych roszczeń finansowych (np. odszkodowania), jeżeli w okresie obowiązywania umowy Zamawiający lub poszczególni Odbiorcy końcowi zakupią od Sprzedawcy mniejszą lub większą ilość energii elektrycznej niż prognozowana ilość energii, wskazana w Załączniku Nr 4 i 5 do SWZ, w szczególności spowodowanej zwiększeniem lub zmniejszeniem ilości punktów poboru energii (dalej: PPE) dla poszczególnych Odbiorców końcowych, zmianą grupy taryfowej, zmianą mocy zamówionej lub parametrów technicznych PPE, faktycznym poborem energii w ramach poszczególnych PPE.
5) Zamawiający nie posiada zawartych umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych/programów lojalnościowych, które uniemożliwiają zawarcie nowej umowy sprzedażowej w terminach przewidzianych w SWZ.
6) Zamawiający informuje, że przekaże wszelkie niezbędne dane w formie elektronicznej (word, excel) potrzebne do przeprowadzenia procedury zmiany sprzedawcy.
5. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera SWZ.
Ciąg dalszy sekcji 7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia
Klauzula waloryzacyjna
1. Wynagrodzenie Wykonawcy na zasadach określonych w Umowie oraz w treści art. 439 Pzp podlegać będzie waloryzacji prowadzącej do dokonywania zmian wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy. Wynagrodzenie Wykonawcy, podlegać będzie zmianie na podstawie Wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „wskaźnik GUS”).
2. Wynagrodzenie będzie podlegało waloryzacji najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia Umowy, z zastrzeżeniem, że waloryzacji podlega jedynie pozostała do wypłaty część wynagrodzenia należnego Wykonawcy za realizację zamówienia po upływie tego okresu. Wynagrodzenie zostanie zwaloryzowane o wartość przekraczającą wskaźnik, o którym mowa
w ust. 4
3. Wynagrodzenie Wykonawcy będzie podlegało waloryzacji nie częściej niż raz na kwartał począwszy od terminu wskazanego w ust. 2, do przeliczenia której będzie miał zastosowanie ostatni opublikowany wskaźnik GUS na dzień złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 5.
4. Zmianę wynagrodzenia dokonuje się w przypadku, gdy skumulowana, procentowa zmiana (wzrost albo obniżenie) wskaźnika GUS, począwszy od pierwszego, pełnego miesiąca kalendarzowego od daty zawarcia Umowy wynosi, na moment dokonywania waloryzacji, więcej niż 25,0 %.
5. W sytuacji gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 4, przekroczy zakładany próg, Wykonawca jest uprawniony złożyć Zamawiającemu pisemny wniosek, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca kalendarzowego, o zmianę wynagrodzenia zawierający co najmniej wysokość należnego Wykonawcy wynagrodzenia bez waloryzacji, wysokość zastosowanego wskaźnika, wartość wynagrodzenia po waloryzacji.
6. Maksymalny wzrost wynagrodzenia umownego jaką dopuszcza Zamawiający w efekcie wprowadzania zmian w wysokości wynagrodzenia wynikających z dokonywania waloryzacji nie może przekroczyć 1 % wartości wynagrodzenia z chwili zawarcia Umowy.
7. Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione w wyniku waloryzacji, zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli przedmiotem umowy są dostawy lub usługi a okres obowiązywania umowy podwykonawcy przekracza 6 m-cy.
8. Zmiana wysokości wynagrodzenia opisanego w niniejszym ustępie następuje w przypadku ziszczenia się powyższych warunków i wymaga sporządzenia aneksu do Umowy.
9. Strony zgodnie oświadczają, że waloryzacja wynagrodzenia, o której mowa powyżej, nie będzie miała zastosowania, gdy Wykonawca dokonał zakupu energii elektrycznej z góry dla całego okresu zamówienia wynikającego z niniejszej Umowy, wobec powyższego zmiana cen energii elektrycznej nie będzie miała wypływu na wartość wynagrodzenia.
10. Wykonawca oświadcza, że do dnia zawarcia przedmiotowej umowy dokonał zakupu energii elektrycznej w wysokości 100 % (wielkość procentowa) na zasadach złożonej oferty.
Ciąg dalszy prawa opcji:
2) W zakresie określonym w ust. 2 pkt 2):
a) Skorzystanie z zamówienia opcjonalnego (prawa opcji) uzależnione będzie od potrzeb Zamawiającego i wynikać będzie z faktycznego zużycia energii elektrycznej.
b) Termin, w ciągu którego Zamawiający ma prawo skorzystać z prawa opcji - w terminie trwania umowy (do momentu rozliczenia ostatniej faktury Vat);
c) O skorzystaniu z prawa opcji, jego zakresie Zamawiający poinformuje Wykonawcę pisemnie, w formie oświadczenia woli po otrzymaniu ostatecznych danych zużycia energii eklektycznej za ostatni miesiąc świadczenia usługi w ramach niniejszej umowy.
d) Jeżeli Zamawiający skorzysta z prawa opcji obowiązkiem umownym Wykonawcy jest wykonanie świadczenia w zakresie objętym wykorzystanym prawem opcji. Wykonawcy zobowiązani są do realizacji zamówienia przewidzianego prawem opcji na warunkach opisanych w SWZ i niniejszej umowy;
e) W przypadku skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji rozliczenie usługi nastąpi przy zastosowaniu stawek określonych w ofercie Wykonawcy i wykazanych w § 6 ust. 1;
f) Skorzystanie z prawa opcji nie wymaga aneksowania przedmiotowej umowy lub jej zmiany.
Po zmianie:
1. Przedmiotem zamówienia jest wspólny zakup energii elektrycznej czynnej dla Urzędu Miasta w Zduńskiej Woli i miejskich jednostek organizacyjnych na potrzeby eksploatacji budynków, lokali, obiektów użytkowych i zasilania oświetlenia ulicznego.
2. Zakres zamówienia obejmuje sprzedaż energii elektrycznej do:
1) 51 punktów odbioru energii dla zasilania budynków, lokali biurowych i obiektów użytkowych
2) 113 punktów odbioru energii – dla zasilania oświetlenia ulicznego.
3. Zamawiający informuje, iż proces zmiany sprzedawcy odbywa się po raz kolejny (Zamawiający posiada rozdzielone umowy na dostawę i zakup energii). Obecnym sprzedawcą jest Energa Obrót S.A.., Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD) jest PGE Dystrybucja S.A. Oddział Łódź, za wyjątkiem punktów wskazanych w załączniku nr 4: „Pomieszczenia w budynku dworca PKP”, „Stadion Miejski w Zduńskiej Woli przy ul. Okrzei” dla których OSD jest PGE Energetyka Kolejowa S.A.
4. Zakup energii elektrycznej do obiektów wymienionych w załączniku nr 3 i 4 do SWZ nastąpi w oparciu o poniższe zasady:
1) Szacunkowe zapotrzebowanie energii elektrycznej w okresie od 01.01.2026r. do 31.12.2026r. dla potrzeb oświetlenia ulicznego (załącznik nr 3 do SWZ) wynosi 1074503 kWh. Szacunkowe zapotrzebowanie energii elektrycznej w okresie od 01.01.2026r. do 31.12.2026r. do obiektów Zamawiającego (załącznik nr 4 do SIWZ) wynosi: 770302 kWh. Łącznie 1 844 805 kWh.
2) Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do wykonania czynności wynikających z pełnomocnictwa, stanowiącego załącznik nr 2 do projektu umowy, w szczególności Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do zgłoszenia wskazanemu Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego do realizacji zawartej z Wykonawcą umowy sprzedaży energii elektrycznej, składania oświadczeń woli, oraz reprezentowania Zamawiającego przed właściwym Operatorem Systemu Dystrybucyjnego. W przypadku zaistnienia takiej konieczności obowiązek wypowiedzenia umów kompleksowych będzie ciążył na Wykonawcy.
3) Wykonawca zobowiązuje się zapewnić Zamawiającemu standardy jakościowe obsługi zgodne z obowiązującymi przepisami Prawa energetycznego.
4) Zamawiający oświadcza, iż prognoza zużycia energii wskazana powyżej oraz w Załączniku nr 3 i 4 do SWZ stanowi jedynie przybliżoną wartość, która w trakcie wykonywania Umowy może ulec zmianie w stosunku do prognoz dotyczących poszczególnych Odbiorców końcowych. Faktyczne zużycie energii (mniejsze lub większe od prognozy zużycia energii wskazanej w Załączniku nr 3 i 4 do SWZ) uzależnione będzie wyłącznie od rzeczywistych potrzeb poszczególnych Odbiorców końcowych, z tym że niezależnie od wielkości zużycia Sprzedawca zobowiązany jest w każdym przypadku stosować zaoferowane w przetargu ceny energii. Sprzedawca nie może dochodzić od Zamawiającego ani Odbiorców końcowych żadnych roszczeń finansowych (np. odszkodowania), jeżeli w okresie obowiązywania umowy Zamawiający lub poszczególni Odbiorcy końcowi zakupią od Sprzedawcy mniejszą lub większą ilość energii elektrycznej niż prognozowana ilość energii, wskazana w Załączniku Nr 4 i 5 do SWZ, w szczególności spowodowanej zwiększeniem lub zmniejszeniem ilości punktów poboru energii (dalej: PPE) dla poszczególnych Odbiorców końcowych, zmianą grupy taryfowej, zmianą mocy zamówionej lub parametrów technicznych PPE, faktycznym poborem energii w ramach poszczególnych PPE.
5) Zamawiający nie posiada zawartych umów/aneksów w ramach akcji promocyjnych/programów lojalnościowych, które uniemożliwiają zawarcie nowej umowy sprzedażowej w terminach przewidzianych w SWZ.
6) Zamawiający informuje, że przekaże wszelkie niezbędne dane w formie elektronicznej (word, excel) potrzebne do przeprowadzenia procedury zmiany sprzedawcy.
5. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera SWZ.
Ciąg dalszy sekcji 7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia
Klauzula waloryzacyjna
1. Wynagrodzenie Wykonawcy na zasadach określonych w Umowie oraz w treści art. 439 Pzp podlegać będzie waloryzacji
prowadzącej do dokonywania zmian wysokości wynagrodzenia należnego Wykonawcy. Wynagrodzenie Wykonawcy,
podlegać będzie zmianie na podstawie Wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „wskaźnik GUS”).
2. Wynagrodzenie będzie podlegało waloryzacji najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia Umowy, z
zastrzeżeniem, że waloryzacji podlega jedynie pozostała do wypłaty część wynagrodzenia należnego Wykonawcy za
realizację zamówienia po upływie tego okresu. Wynagrodzenie zostanie zwaloryzowane o wartość przekraczającą
wskaźnik, o którym mowa
w ust. 4
3. Wynagrodzenie Wykonawcy będzie podlegało waloryzacji nie częściej niż raz na kwartał począwszy od terminu
wskazanego w ust. 2, do przeliczenia której będzie miał zastosowanie ostatni opublikowany wskaźnik GUS na dzień
złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 5.
4. Zmianę wynagrodzenia dokonuje się w przypadku, gdy skumulowana, procentowa zmiana (wzrost albo obniżenie)
wskaźnika GUS, począwszy od pierwszego, pełnego miesiąca kalendarzowego od daty zawarcia Umowy wynosi, na
moment dokonywania waloryzacji, więcej niż 25,0 %.
5. W sytuacji gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 4, przekroczy zakładany próg, Wykonawca jest uprawniony złożyć
Zamawiającemu pisemny wniosek, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca kalendarzowego, o zmianę
wynagrodzenia zawierający co najmniej wysokość należnego Wykonawcy wynagrodzenia bez waloryzacji, wysokość
zastosowanego wskaźnika, wartość wynagrodzenia po waloryzacji.
6. Maksymalny wzrost wynagrodzenia umownego jaką dopuszcza Zamawiający w efekcie wprowadzania zmian w
wysokości wynagrodzenia wynikających z dokonywania waloryzacji nie może przekroczyć 1 % wartości wynagrodzenia z
chwili zawarcia Umowy.
7. Wykonawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione w wyniku waloryzacji, zobowiązany jest do zmiany
wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym zmianom cen
materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli przedmiotem umowy są dostawy lub usługi a
okres obowiązywania umowy podwykonawcy przekracza 6 m-cy.
8. Zmiana wysokości wynagrodzenia opisanego w niniejszym ustępie następuje w przypadku ziszczenia się powyższych
warunków i wymaga sporządzenia aneksu do Umowy.
9. Strony zgodnie oświadczają, że waloryzacja wynagrodzenia, o której mowa powyżej, nie będzie miała zastosowania, gdy
Wykonawca dokonał zakupu energii elektrycznej z góry dla całego okresu zamówienia wynikającego z niniejszej Umowy,
wobec powyższego zmiana cen energii elektrycznej nie będzie miała wypływu na wartość wynagrodzenia.
10. Wykonawca oświadcza, że do dnia zawarcia przedmiotowej umowy dokonał zakupu energii elektrycznej w wysokości
100 % (wielkość procentowa) na zasadach złożonej oferty.
Ciąg dalszy prawa opcji:
2) W zakresie określonym w ust. 2 pkt 2):
a) Skorzystanie z zamówienia opcjonalnego (prawa opcji) uzależnione będzie od potrzeb Zamawiającego i wynikać będzie z
faktycznego zużycia energii elektrycznej.
b) Termin, w ciągu którego Zamawiający ma prawo skorzystać z prawa opcji - w terminie trwania umowy (do momentu
rozliczenia ostatniej faktury Vat);
c) O skorzystaniu z prawa opcji, jego zakresie Zamawiający poinformuje Wykonawcę pisemnie, w formie oświadczenia woli
po otrzymaniu ostatecznych danych zużycia energii eklektycznej za ostatni miesiąc świadczenia usługi w ramach niniejszej
umowy.
d) Jeżeli Zamawiający skorzysta z prawa opcji obowiązkiem umownym Wykonawcy jest wykonanie świadczenia w zakresie
objętym wykorzystanym prawem opcji. Wykonawcy zobowiązani są do realizacji zamówienia przewidzianego prawem opcji
na warunkach opisanych w SWZ i niniejszej umowy;
e) W przypadku skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji rozliczenie usługi nastąpi przy zastosowaniu stawek
określonych w ofercie Wykonawcy i wykazanych w § 6 ust. 1;
f) Skorzystanie z prawa opcji nie wymaga aneksowania przedmiotowej umowy lub jej zmiany.
3.4.) Identyfikator sekcji zmienianego ogłoszenia:
SEKCJA VIII - PROCEDURA3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.1. Termin składania ofert Przed zmianą:
2025-07-09 10:00
Po zmianie:
2025-07-14 10:00
3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.2. Miejsce składania ofert Przed zmianą:
https://zdunskawola.ezamawiajacy.pl
Po zmianie:
Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami należy umieścić na https://zdunskawola.ezamawiajacy.pl w myśl ustawy Prawo zamówień publicznych na stronie internetowej prowadzonego po stępowania.
3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.3. Termin otwarcia ofert Przed zmianą:
2025-07-09 10:00
Po zmianie:
2025-07-14 10:00
3.4.1.) Opis zmiany, w tym tekst, który należy dodać lub zmienić:
8.4. Termin związania ofertą Przed zmianą:
2025-08-07
Po zmianie:
2025-08-12
INNE PRZETARGI Z ZDUŃSKIEJ WOLI
- "Zakup agregatów prądotwórczych w ramach realizacji Programu OLiOC w 2025 roku na terenie Gminy Zduńska Wola"
- Modernizacja boiska wielofunkcyjnego wraz z budową siłowni zewnętrznej i skoczni do skoku w dal przy I LO oraz modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Zduńskiej Woli
więcej: przetargi w Zduńskiej Woli »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Zakup energii elektrycznej - Grupa zakupowa
- Kompleksowa dostawa energii elektrycznej.
- Dostawa energii elektrycznej
- Sprzedaż i dostawa energii elektrycznej dla Centrum Terapii Nerwic w Mosznej.
- Dostawa energii elektrycznej oraz odkup nadwyżek energii wytworzonej w instalacjach OZE dla 3 lokalizacji Instytutu Nafty i Gazu - Państwowego Instytutu Badawczego w Krakowie przez okres 12 miesięcy
- Dostawa energii elektrycznej dla budynków zlokalizowanych przy ul. Powstańców 28-30 w Katowicach na okres od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r.
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





