eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Regu³yPrzebudowa skateparku w Micha³owicach w formule "zaprojektuj i wybuduj "-V



Og³oszenie z dnia 2022-08-08


Powi±zane og³oszenia:

Og³oszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Przebudowa skateparku w Micha³owicach w formule „zaprojektuj i wybuduj "-V

SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY

1.1.) Rola zamawiaj±cego

Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego

1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: GMINA MICHA£OWICE

1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 013269290

1.5) Adres zamawiaj±cego

1.5.1.) Ulica: Aleja Powstañców Warszawy 1

1.5.2.) Miejscowo¶æ: Regu³y

1.5.3.) Kod pocztowy: 05-816

1.5.4.) Województwo: mazowieckie

1.5.5.) Kraj: Polska

1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL913 - Warszawski zachodni

1.5.7.) Numer telefonu: 22 350 91 91

1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@michalowice.pl

1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.michalowice.pl

1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego

1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne

SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE

2.1.) Og³oszenie dotyczy:

Zamówienia publicznego

2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie

2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:

Przebudowa skateparku w Micha³owicach w formule „zaprojektuj i wybuduj "-V

2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-8bc54c4f-170d-11ed-b950-8227d40187e8

2.5.) Numer og³oszenia: 2022/BZP 00296564

2.6.) Wersja og³oszenia: 01

2.7.) Data og³oszenia: 2022-08-08

2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak

2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2022/BZP 00022724/17/P

2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:

1.1.15 Przebudowa skateparku w Micha³owicach

2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie

2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie

2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±

Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy

SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA

3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania

https://bip.michalowice.pl/zamowienia-publiczne/ogloszenia-przetargow

3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie

3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak

3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://miniportal.uzp.gov.pl, ePUAPu https://epuap.gov.pl/wps/portal

3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 1) W postêpowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja miêdzy Zamawiaj±cym a Wykonawcami odbywa siê drog± elektroniczn± przy u¿yciu miniPortalu https://miniportal.uzp.gov.pl, ePUAPu https://epuap.gov.pl/wps/portal
2) Wykonawca zamierzaj±cy wzi±æ udzia³ w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadaæ konto na ePUAP. Wykonawca posiadaj±cy konto na ePUAP ma dostêp do formularzy: z³o¿enia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku oraz do formularza do komunikacji.
3) Wymagania techniczne i organizacyjne wysy³ania i odbierania korespondencji elektronicznej przekazywanej przy ich u¿yciu, opisane zosta³y w Regulaminie korzystania z miniPortalu dostêpnym pod adresem https://miniportal.uzp.gov.pl/WarunkiUslugi oraz Regulaminie ePUAP.
4) Wykonawca przystêpuj±c do niniejszego postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego, akceptuje warunki korzystania z miniPortalu, okre¶lone w Regulaminie miniPortalu oraz zobowi±zuje siê korzystaj±c z miniPortalu przestrzegaæ postanowieñ tego regulaminu.
5) Maksymalny rozmiar plików przesy³anych za po¶rednictwem dedykowanych formularzy do z³o¿enia i wycofania oferty oraz do komunikacji wynosi 150 MB.
6) Za datê przekazania oferty, o¶wiadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, podmiotowych ¶rodków dowodowych, przedmiotowych ¶rodków dowodowych oraz innych informacji, o¶wiadczeñ lub dokumentów, przekazywanych w postêpowaniu, przyjmuje siê datê ich przekazania na ePUAP.
7) W postêpowaniu o udzielenie zamówienia korespondencja (inna ni¿ oferta Wykonawcy i za³±czniki do oferty) odbywa siê elektronicznie za po¶rednictwem dedykowanego formularza dostêpnego na ePUAP oraz udostêpnionego przez miniPortal (Formularz do komunikacji). Korespondencja przes³ana za pomoc± tego formularza nie mo¿e byæ szyfrowana. We wszelkiej korespondencji zwi±zanej z niniejszym postêpowaniem Zamawiaj±cy i Wykonawcy pos³uguj± siê numerem postêpowania nadanym przez Zamawiaj±cego.
8) Przekazanie korespondencji w sposób opisany w ust. 7 wymaga obowi±zkowego poinformowania Zamawiaj±cego o przekazaniu wiadomo¶ci na adres e-mail wskazany w rozdziale I „Zamawiaj±cy” (niedope³nienie tego obowi±zku uznane bêdzie jako nieskuteczne przekazanie dokumentów). Zamawiaj±cy mo¿e równie¿ komunikowaæ siê z Wykonawcami za pomoc± poczty elektronicznej, e-mail wskazanym w rozdziale I – „Zamawiaj±cego” i „Prowadz±cego postêpowanie” .
9) Dokumenty elektroniczne, o¶wiadczenia lub elektroniczne kopie dokumentów lub o¶wiadczeñ sk³adane s± przez Wykonawcê za po¶rednictwem Formularza do komunikacji jako za³±czniki. Zamawiaj±cy dopuszcza równie¿ mo¿liwo¶æ sk³adania dokumentów elektronicznych, o¶wiadczeñ lub elektronicznych kopii dokumentów lub o¶wiadczeñ za pomoc± poczty elektronicznej, na adres e-mail wskazany w ust. 8. Sposób sporz±dzenia dokumentów elektronicznych, o¶wiadczeñ lub elektronicznych kopii dokumentów lub o¶wiadczeñ musi byæ zgody z wymaganiami okre¶lonymi w rozporz±dzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporz±dzania i przekazywania informacji oraz wymagañ technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz ¶rodków komunikacji elektronicznej w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.
10) Zamawiaj±cy nie przewiduje sposobu komunikowania siê z Wykonawcami w inny sposób ni¿ przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej, wskazanych w SWZ.
2. Postêpowanie o udzielenie zamówienia prowadzi siê w jêzyku polskim

3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie

3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy

3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:

polski

3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Obowi±zek informacyjny wynikaj±cy z art. 13 RODO dotycz±cy zbierania danych
osobowych bezpo¶rednio od osoby fizycznej, której dane dotycz±, w celu zwi±zanym z postêpowaniem o udzielenie zamówienia
publicznego Zamawiaj±cy informuje, ¿e:
Urz±d Gminy Micha³owice reprezentowany przez Wójta Gminy przetwarza dane zawarte w ofertach, znajduj±ce siê w publicznie
dostêpnych rejestrach (Krajowy Rejestr S±dowy, Centralna Ewidencja i Informacja o Dzia³alno¶ci Gospodarczej RP, Krajowy Rejestr
Karny) w celu prowadzenia postêpowañ w sprawie zamówienia publicznego na postawie przepisów ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2019
r. - Prawo zamówieñ publicznych. W¶ród tych informacji mog± pojawiæ siê dane, które na gruncie rozporz±dzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep³ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej:
„Ogólne Rozporz±dzenie” lub „RODO”), maj± charakter danych osobowych
W ¶wietle powy¿szego Wójt Gminy informuje, ¿e:
1. Administratorem danych osobowych (dalej: „Administrator”) jest GMINA MICHA£OWICE 05-816 Micha³owice, Regu³y ul. Aleja
Og³oszenie nr 2022/BZP 00218406/01 z dnia 2022-06-22
Og³oszenie nr 2022/BZP 00255878/01 z dnia 2022-07-14
2022-07-14 Biuletyn Zamówieñ Publicznych Og³oszenie o zamówieniu - Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy - Roboty budowlane
2022-06-22 Biuletyn Zamówieñ Publicznych Og³oszenie o zamówieniu - Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na
podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy - Roboty budowlane
Powstañców Warszawy 1 tel. 22 350 91 91; fax: 22 350 91 01 e-mail: sekretariat@michalowice.pl
2. W sprawach zwi±zanych z Pani/Pana danymi proszê kontaktowaæ siê z Inspektorem Ochrony Danych Panem Piotrem Glen,
kontakt pisemny za pomoc± poczty tradycyjnej na adres wskazany powy¿ej b±d¼ email: daneosobowe@michalowice.pl;
3. Dane osobowe zawarte w ofertach s± przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO, tj. przetwarzanie jest niezbêdne do
wype³nienia obowi±zku prawnego ci±¿±cego na administratorze oraz nastêpuj±ce przepisy prawa: ustawa z dnia 11 wrze¶nia 2019 r.
- Prawo zamówieñ publicznych (Dz.U. Dz.U. 2019 poz. 2019), rozporz±dzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23
grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych ¶rodków dowodowych oraz innych dokumentów lub o¶wiadczeñ, jakich mo¿e ¿±daæ
zamawiaj±cy od wykonawcy (Dz.U. 2020 poz. 2415), ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz.U. 2020 poz. 164
ze zm.).
4. Celem przetwarzania danych osobowych jest prowadzenie w imieniu w³asnym postêpowañ o udzielenie zamówieñ publicznych.
Przetwarzanie danych osobowych na potrzeby ww. postêpowañ mie¶ci siê w zakresie obowi±zków ustawowych Urzêdu Gminy jako
zamawiaj±cego w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy PZP. Przetwarzanie tych danych jest niezbêdne, aby Urz±d Gminy móg³
prawid³owo wype³niaæ na³o¿one na nie obowi±zki.

3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Urz±d Gminy przetwarza dane osobowe zebrane w postêpowaniu o udzielenie
zamówienia
w sposób gwarantuj±cy zabezpieczenie przed ich bezprawnym rozpowszechnianiem, dok³ada wszelkich starañ, aby zapewniæ
wszelkie ¶rodki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umy¶lnym
zniszczeniem, przypadkow± utrat±, zmian±, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostêpem, zgodnie ze wszystkimi
obowi±zuj±cymi przepisami.
Dodatkowe informacje:
1. Zamawiaj±cy udostêpnia dane osobowe, o których mowa w art. 10 RODO w celu umo¿liwienia korzystania ze ¶rodków ochrony
prawnej, o których mowa w dziale
IX ustawy Pzp, do up³ywu terminu do ich wniesienia.
2. W przypadku, gdy wykonanie obowi±zków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 RODO wymaga³oby niewspó³miernie du¿ego
wysi³ku, zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od osoby, której dane dotycz±, wskazania dodatkowych informacji maj±cych na celu
sprecyzowanie ¿±dania, w szczególno¶ci podania nazwy lub daty postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego.
3. Skorzystanie przez osobê, której dane dotycz±, z uprawnienia do sprostowania lub uzupe³nienia danych osobowych, o którym
mowa w art. 16 RODO, nie mo¿e skutkowaæ zmian± wyniku postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego ani zmian±
postanowieñ umowy w zakresie niezgodnym z ustaw±.
4. Wyst±pienie z ¿±daniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 RODO, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu
zakoñczenia postêpowania
o udzielenie zamówienia publicznego.
5. Zasada jawno¶ci, o której mowa w art. 74 Pzp ma zastosowanie do wszystkich danych osobowych, z wyj±tkiem danych, o których
mowa w art. 9 ust. 1 RODO, zebranych w toku postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ograniczenia zasady jawno¶ci,
o których mowa w ust. 3 i art. 18 ust. 3–6, stosuje siê odpowiednio.
6. Od dnia zakoñczenia postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku, gdy wniesienie ¿±dania, o którym mowa w art. 18 ust.
1 RODO, spowoduje ograniczenie przetwarzania danych osobowych zawartych w protokole i za³±cznikach do protoko³u,
zamawiaj±cy nie udostêpnia tych danych zawartych w protokole i w za³±cznikach do protoko³u, chyba ¿e zachodz± przes³anki, o
których mowa w art. 18 ust. 2 RODO
7. W przypadku, gdy wykonanie obowi±zków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 RODO, wymaga³oby niewspó³miernie du¿ego
wysi³ku, zamawiaj±cy mo¿e ¿±daæ od osoby, której dane dotycz±, wskazania dodatkowych informacji maj±cych w szczególno¶ci na
celu sprecyzowanie nazwy lub daty zakoñczonego postêpowania o udzielenie zamówienia.
8. Skorzystanie przez osobê, której dane dotycz±, z uprawnienia do sprostowania lub uzupe³nienia, o którym mowa w art. 16 RODO,
nie mo¿e naruszaæ integralno¶ci protoko³u oraz jego za³±czników.

SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.

4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie

4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.1.49.2022

4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane

4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie

4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie

4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Tak

4.1.14.) Okre¶lenie aspektów spo³ecznych, ¶rodowiskowych lub etykiet w opisie przedmiotu zamówienia:

Zamawiaj±cy uwzglêdni³ wymagania w zakresie dostêpno¶ci dla osób niepe³nosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich u¿ytkowników, zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy

4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:

4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia

1. Przedmiotem zamówienia jest przebudowa istniej±cego skateparku po³o¿onego na dzia³ce o nr ew. 495/2 obr. 0005, Micha³owice Osiedle w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
2. Zakres inwestycji obejmuje:
1) Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, przebudowy istniej±cego skateparku w zakresie wymiany istniej±cej nawierzchni wraz z podbudow±, demonta¿em istniej±cych urz±dzeñ terenowych skateparku oraz wykonaniem nawierzchni i obiektów terenowych – przeszkód skateparku w technologii betonowej monolitycznej (p³yty, ¶ciany, obiekty terenowe/przeszkody)w tym:
2) Opracowanie Projektu wykonawczego (w tym zagospodarowania terenu) oraz o ile zajdzie taka konieczno¶æ wykonanie projektu usuniêcia ewentualnych kolizji uzbrojenia podziemnego,
3) Opracowanie Przedmiarów i kosztorysów robót budowlanych,
4) Opracowanie Specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych (STWOiR).
a) Wszystkie powy¿sze opracowania nale¿y z³o¿yæ w 3 egz., przy czym dokumentacjê w formie elektronicznej nale¿y przekazaæ w formatach danych, o których mowa w za³±cznikach nr 2 i 3 do Rozporz±dzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjno¶ci, minimalnych wymagañ dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagañ dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247), dodatkowo kosztorys inwestorski powinien zostaæ przekazany w postaci pliku, który zostanie odczytany przez program NORMA (.ath) w wersji powszechnie u¿ywanej.
5) Sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacj± robót budowlanych wynikaj±cych z opracowanej przez Wykonawcê dokumentacji projektowej-wykonawczej,
6) Wykonanie na podstawie ww. dokumentów robót budowlanych polegaj±cych na przebudowie skateparku,
7) Wykonanie i przekazanie Zamawiaj±cemu dokumentacji powykonawczej, w tym geodezyjnej dokumentacji powykonawczej oraz dokumentów stanowi±cych dowód nale¿ytego wykonania przedmiotu umowy (atesty, aprobaty techniczne, protoko³y badañ, prób i sprawdzeñ, karty gwarancyjne, ¶wiadectwa jako¶ci, instrukcje u¿ytkowania i konserwacji itp.) – 2 komplety.

3. Wykonawca jest zobowi±zany wykonaæ przedmiot zamówienia zgodnie z dokumentacj±:
1) Programem funkcjonalno-u¿ytkowym,
2) Projektem przebudowy skateparku – materia³ami do zg³oszenia prac budowlanych stanowi±cym za³±cznik do zg³oszenia w Starostwie Pruszkowskim z dnia 04.11.2021 r.

4. Przedmiot zamówienia bêdzie zrealizowany z udzia³em dofinansowania z Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Mazowieckiego w kwocie 293 376,00 z³ brutto w ramach programu „Wsparcie na wdra¿anie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez spo³eczno¶æ” objêtego PROW na lata 2014-2020.

5. Istniej±ce wyposa¿enie skateparku stanowi± systemowe sportowe urz±dzenia terenowe o konstrukcji drewnianej (sklejkowo-kompozytowej): Murek / podest, Grindbox, Rail prosty [1], Quarter 1, Fun Box, Quarter 2, Rail prosty [2] ponadto: s³upki z ³añcuchami.
6. Powy¿sze elementy stanowi± w³asno¶æ Zamawiaj±cego i zostan± zdemontowane przez Zamawiaj±cego przed rozpoczêciem prac.
7. Nawierzchnia placu o powierzchni 553,65m2 jest wykonana z asfaltu z obrze¿em betonowym. Wykonawca zobowi±zany jest usun±æ nawierzchniê wraz z podbudow± do g³êboko¶ci 1,0 m.
8. Projektowane wyposa¿enie skateparku ma stanowiæ sportowe obiekty terenowe (przeszkody) takie jak: Mini Rampa, Rail prosty, Walk-Box, Quarter 1, Fun Box, Quarter 2, murek, pochylnia.
9. Dobór obiektów terenowych (przeszkód) skateparku i ich rozmieszczenie nale¿y wykonaæ z zachowaniem stref bezpieczeñstwa oraz zgodne z aktualnie obowi±zuj±c± norm± w tym zakresie: PN-EN 14974:2019:07 zastêpuj±c± wycofan± normê: PN-EN 14974+A1:2010. Urz±dzenia dla u¿ytkowników sprzêtu rolkowego – wymagania bezpieczeñstwa i metody badañ. Po zakoñczeniu robót skatepark (obiekty terenowe i nawierzchnia) musi uzyskaæ potwierdzenie kontroli bezpieczeñstwa produktu wydane przez niezale¿n± jednostkê badawcz± posiadaj±ca akredytacjê Polskiego Centrum Akredytacji.
10. Nawierzchniê skateparku w istniej±cym obrysie nale¿y wykonaæ jako posadzkê przemys³ow±, a obiekty terenowe (przeszkody) monolitycznie metod± natryskow±, o rozmiarach i kszta³cie jak wskazanych na projekcie zagospodarowania terenu. Obiekty terenowe (przeszkody) skateparku o wiêkszych gabarytach nale¿y wykonaæ na zasadzie szalunku traconego (wype³nieniem, stosownie do przeszkody, profilowanym styropianem – minimum EPS 200). Wszystkie elementy ³ukowe nale¿y wykonaæ w technologii torkretowania na mokro. Wszystkie wzorniki, szalunki do elementów ³ukowych oraz ¶ci±gaczki musz± byæ wykonane na maszynach CNC w celu uzyskania jak najmniejszych odchyleñ od docelowych gabarytów i za³o¿onej geometrii obiektów terenowych (przeszkód) skateparku.
11. Zamawiaj±cy nie dopuszcza monta¿u urz±dzeñ w technologii prefabrykowanej.
12. Ostateczne parametry oraz rozmieszczenie elementów skateparku zostan± dobrane przez projektanta na etapie projektu wykonawczego i uzgodnione z Zamawiaj±cym. Przebudowê skateparku nale¿y dowi±zaæ siê do istniej±cego zagospodarowania terenu oraz unikaæ kolizji z istniej±ca infrastruktur±.
13. Nale¿y zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ z uwagi na istniej±c± zieleñ w najbli¿szym s±siedztwie prowadzonych prac oraz potencjalne, niezinwentaryzowanie ani nie wykazane na aktualnej mapie do celów projektowych elementy infrastruktury technicznej.
14. Wykonawca zobowi±zany jest wydzieliæ teren budowy ogrodzeniem o wysoko¶ci min. 2m oraz odpowiednio oznakowaæ i zabezpieczyæ na czas prowadzenia robót.
15. Zamawiaj±cy nie przewiduje ogrodzenia ani zadaszenia skateparku.
16. Wykonawca zobowi±zany jest dostosowaæ siê do istniej±cych rzêdnych terenowych okalaj±cego chodnika (i krawê¿nika) z zastrze¿eniem wykonania 1-1,5% spadku wykonywanej nawierzchni skateparku w kierunku powierzchni biologicznie czynnej, zlokalizowanej w najbli¿szym s±siedztwie skateparku.
17. Wykonawca po zakoñczeniu robót w obrêbie placu budowy (poza pyt± skateparku oraz okalaj±cymi chodnikami) zobowi±zany jest przywróciæ nawierzchniê trawiast±.
18. Wykonawca uwzglêdni w wynagrodzeniu rycza³towym wymianê ¼róde³ ¶wiat³a w istniej±cych oprawach latarni o¶wietlaj±cych plac skateparku (7szt.) na ¼ród³a LED.

4.2.6.) G³ówny kod CPV: 71320000-7 - Us³ugi in¿ynieryjne w zakresie projektowania

4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:

45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowê

45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowê i roboty ziemne

45212000-6 - Roboty budowlane w zakresie budowy wypoczynkowych, sportowych, kulturalnych, hotelowych i restauracyjnych obiektów budowlanych

45233250-6 - Roboty w zakresie nawierzchni, z wyj±tkiem dróg

4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie

4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesi±ce

4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie

4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Tak

4.2.14.) Przedmiot, wielko¶æ lub zakres oraz warunki zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: 7. Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie zamówieñ, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 Pzp. w zakresie to¿samym z przedmiotem zamówienia podstawowego, na poni¿szych warunkach:
1) stanowiæ bêd± nie wiêcej ni¿ 45% warto¶ci zamówienia podstawowego;
2) udzielone w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego w sytuacji zaistnienia potrzeby ich udzielenia i posiadania przez Zamawiaj±cego ¶rodków finansowych;
3) ostateczne warunki zamówienia zostan± sprecyzowane w tre¶ci umowy, która zostanie ustalona w wyniku negocjacji miêdzy Zamawiaj±cym i Wykonawc±;
4) zakres i wysoko¶æ kar zostanie uwzglêdniony odpowiednio do warto¶ci i zakresu i warto¶ci zamówienia podobnego;
5) udzielenie zamówienia jest wy³±cznym prawem Zamawiaj±cego a nieudzielenie takiego zamówienia nie mo¿e byæ podstaw± roszczeñ Wykonawcy o udzielenie takiego zamówienia.

4.3.) Kryteria oceny ofert

4.3.1.) Sposób oceny ofert: oferta

4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo

4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jako¶ciowe

Kryterium 1

4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena

4.3.6.) Waga: 60

Kryterium 2

4.3.4.) Rodzaj kryterium:

inne.

4.3.5.) Nazwa kryterium: Okres Gwarancji

4.3.6.) Waga: 40

4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie

SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW

5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak

5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:

Art. 109 ust. 1 pkt 1

Art. 109 ust. 1 pkt 4

Art. 109 ust. 1 pkt 5

Art. 109 ust. 1 pkt 7

Art. 109 ust. 1 pkt 8

Art. 109 ust. 1 pkt 9

Art. 109 ust. 1 pkt 10

5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Tak

5.4.) Nazwa i opis warunków udzia³u w postêpowaniu.

1) Zdolno¶æ do wystêpowania w obrocie gospodarczym
odpis lub informacja z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej o ile podmiot ubiegaj±cy siê o zamówienie publiczne prowadzi dzia³alno¶æ gospodarcz±. O zamówienie publiczne mog± równie¿ ubiegaæ siê osoby fizyczne, które nie prowadz± dzia³alno¶ci gospodarczej, a wiêc nie posiadaj± wpisu ani do KRS, ani do CEIDG.

2) Uprawnienia do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów:
Zamawiaj±cy nie wymaga posiadania specjalnych kompetencji lub uprawnieñ.

3) Sytuacja ekonomiczna i finansowa:
a) ¶rodki finansowe lub zdolno¶æ kredytow± w wysoko¶ci:

Zamawiaj±cy wymaga, aby Wykonawca posiada³:
• ¶rodki finansowe lub zdolno¶æ kredytow± w wysoko¶ci min. 150 000,00 z³,

Na potwierdzenie spe³niania powy¿szego warunku nale¿y z³o¿yæ dokumenty potwierdzaj±ce, wysoko¶æ posiadanych ¶rodków finansowych lub zdolno¶æ kredytow± wykonawcy.
b) posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialno¶ci cywilnej w zakresie prowadzonej dzia³alno¶ci zwi±zanej z przedmiotem zamówienia:
• odpowiednie ubezpieczenie od odpowiedzialno¶ci cywilnej w zakresie prowadzonej dzia³alno¶ci zwi±zanej z przedmiotem zamówienia, na sumê gwarancyjn± ubezpieczenia 500.000,00 z³. W przypadku ustalenia limitu sumy gwarancyjnej ubezpieczenia na jedno zdarzenie suma ta nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 500.000,00 z³.
4) Zdolno¶æ techniczna lub zawodowa:

a) do¶wiadczenie Wykonawcy:
Wykonawca powinien wykazaæ, ¿e w ci±gu ostatnich 5 lat, przed terminem sk³adania ofert, a je¶li okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy, w tym okresie, wykona³:
• co najmniej 2 roboty polegaj±ce na budowie skateparków w technologii monolitycznej metod± natryskow±, które zosta³y zrealizowane i przyjête do eksploatacji

Do ka¿dej pozycji wykazu nale¿y za³±czyæ dowody okre¶laj±ce, czy wskazane roboty budowalne te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty.

UWAGA !!! W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia warunek, o którym mowa powy¿ej musi spe³niaæ w ca³o¶ci przynajmniej jeden z Wykonawców.
b) dysponowania osobami:
Wykonawca potwierdzi spe³nianie niniejszego warunku udzia³u w postêpowaniu, je¿eli wyka¿e, ¿e bêdzie wstanie skierowaæ do realizacji zamówienia publicznego ni¿ej wymienione osoby posiadaj±ce kwalifikacje zawodowe oraz uprawnienia niezbêdne do wykonania zamówienia publicznego, tj.
• min. 1 osobê (projektanta) posiadaj±c± uprawnienia do projektowania w specjalno¶ci konstrukcyjno – budowlanej bez ograniczeñ i posiadaj±c± do¶wiadczenie w projektowaniu min. 1 skateparku w technologii monolitycznej natryskowej, który zosta³ wybudowany i przyjêty do eksploatacji,

• min. 1 osobê (kierownika budowy) posiadaj±c± uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalno¶ci konstrukcyjno – budowlanej bez ograniczeñ i posiadaj±c± do¶wiadczenie w kierowaniu budow± min. 1 skateparku w technologii monolitycznej natryskowej, który zosta³ wybudowany i przyjêty do eksploatacji.

Informacje dodatkowe:
W ka¿dym przypadku, gdy wymagane jest posiadanie okre¶lonych uprawnieñ budowlanych przez osobê wskazywan± do pe³nienia jakiejkolwiek funkcji wymienionej powy¿ej, Zamawiaj±cy dopuszcza posiadanie przez tak± osobê uprawnieñ wydanych na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów, o ile ich zakres odpowiada zakresowi wymaganych uprawnieñ maj±c na wzglêdzie zakres uprawnieñ niezbêdny do realizacji zamówienia lub jest szerszy.
Dopuszcza siê równie¿ kwalifikacje, zdobyte w innych pañstwach, na zasadach okre¶lonych w art. 12a ustawy Prawo budowlane, z uwzglêdnieniem postanowieñ ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2020 r., poz. 220 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorz±dach zawodowych architektów oraz in¿ynierów budownictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1117 ze zm.) zgodnie z którymi przynale¿no¶æ do w³a¶ciwej izby samorz±du zawodowego nie jest wymagana od obywateli pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub pañstw cz³onkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Na potwierdzenie spe³niania powy¿szego warunku nale¿y z³o¿yæ wykaz osób, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia publicznego skierowanych przez wykonawcê do realizacji zamówienia publicznego, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnieñ, do¶wiadczenia niezbêdnych do wykonania zamówienia publicznego, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami.

Do wykazu osób nale¿y do³±czyæ o¶wiadczenie Wykonawcy, ¿e zaproponowane osoby posiadaj± wymagane uprawnienia i przynale¿± do w³a¶ciwej izby samorz±du zawodowego je¿eli taki wymóg na te osoby nak³ada Prawo budowlane.

c) dysponowania sprzêtem:
Zamawiaj±cy nie okre¶la wymagañ w tym zakresie

5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak

5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: 1 W
przypadku podmiotów ubiegaj±cych siê o zamówienie publiczne prowadz±cych dzia³alno¶æ gospodarcz± lub zawodow±
1. krajowych:
odpis lub informacja z Krajowego Rejestru S±dowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Dzia³alno¶ci Gospodarczej;
Og³oszenie nr 2022/BZP 00255878/01 z dnia 2022-07-14
2022-07-14 Biuletyn Zamówieñ Publicznych Og³oszenie o zamówieniu - Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy - Roboty budowlane
2. zagranicznych:
dokument potwierdzaj±cy, ¿e jest wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych, prowadzonych w kraju, w którym ma
siedzibê lub miejsce zamieszkania,
wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed jego z³o¿eniem.
2 Informacja banku lub spó³dzielczej kasy oszczêdno¶ciowo-kredytowej potwierdzaj±cej wysoko¶æ posiadanych ¶rodków
finansowych lub zdolno¶æ kredytow± Wykonawcy, w okresie nie wcze¶niejszym ni¿ 3 miesi±ce przed jej z³o¿eniem.
3 Dokumenty potwierdzaj±ce, ¿e wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialno¶ci cywilnej w zakresie prowadzonej dzia³alno¶ci
zwi±zanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem sumy gwarancyjnej tego ubezpieczenia
4 Wykaz wykonanych robót potwierdzaj±cy opisany warunek wraz z dowodami potwierdzaj±cymi nale¿yte wykonanie tych robót.
Do ka¿dej pozycji wykazu nale¿y za³±czyæ dowody okre¶laj±ce, czy wskazane roboty budowalne te zosta³y wykonane w sposób
nale¿yty.
5 Wykaz osób

5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: Zamawiaj±cy nie wymaga
sk³adania podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu.

5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie

5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:

1) O¶wiadczenia, o których mowa w rozdziale V ust. 2 SWZ (za³±cznik nr 2 do SWZ).
2) O¶wiadczenie podmiotu o udostêpnieniu zasobów wskazuj±ce na okoliczno¶ci opisane w rozdziale VII ust. 2 SWZ oraz
o¶wiadczenia podmiotu udostêpniaj±cego zasoby potwierdzaj±ce brak podstaw wykluczenia tego podmiotu oraz
odpowiednio spe³nianie warunków udzia³u w postêpowaniu, o których mowa w Rozdziale VI ust. 1 i Rozdziale VII ust. 1 –
je¿eli wykonawca sk³adaj±cy ofertê polega na zasobach innych podmiotów;
3) O¶wiadczenie Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, z którego wynika jaki zakres rzeczowy
wykonania zamówienia realizowaæ zamierzaj± poszczególni Wykonawcy;
4) Pe³nomocnictwo w formie orygina³u lub notarialnie po¶wiadczonej kopii do reprezentowania wszystkich Wykonawców
wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, ewentualnie umowa o wspó³dzia³aniu, z której bêdzie wynikaæ
przedmiotowe pe³nomocnictwo. Pe³nomocnik mo¿e byæ ustanowiony do reprezentowania Wykonawców w postêpowaniu
albo do reprezentowania w postepowaniu i zawarcia umowy;
5) Pe³nomocnictwo lub inne dokumenty, z których wynika prawo do podpisania oferty (orygina³ lub kopia potwierdzona „za
zgodno¶æ z orygina³em” przez notariusza) oraz do podpisania innych dokumentów sk³adanych wraz z ofert±, chyba, ¿e
Zamawiaj±cy mo¿e je uzyskaæ w szczególno¶ci za pomoc± bezp³atnych i ogólnodostêpnych baz danych, w szczególno¶ci
rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji dzia³alno¶ci podmiotów realizuj±cych
zadania publiczne (tj. Dz. U z 2020, poz. 346), a Wykonawca wskaza³ to wraz ze z³o¿eniem oferty, o ile prawo do ich
podpisania nie wynika z dokumentów z³o¿onych wraz z ofert±.
12. Oferta oraz o¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczeniu musz± byæ z³o¿one w oryginale.
13. Pe³nomocnictwo do z³o¿enia oferty musi byæ z³o¿one w takiej formie, jak jest wymagana do sk³adania ofert (tj. w formie
elektronicznej lub postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym). Dopuszcza siê tak¿e
z³o¿enie elektronicznej kopii (skanu) pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej, w formie
elektronicznego po¶wiadczenia sporz±dzonego stosownie do art. 97 § 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o
notariacie (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1192), które to po¶wiadczenie notariusz opatruje kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, b±d¼ te¿ poprzez opatrzenie skanu pe³nomocnictwa sporz±dzonego uprzednio w formie pisemnej
kwalifikowanym podpisem, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym mocodawcy. Elektroniczna kopia pe³nomocnictwa
nie mo¿e byæ uwierzytelniona przez upe³nomocnionego.

SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA

6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie

6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie

6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Tak

6.4.1) Informacje dotycz±ce wadium:

1. Przystêpuj±c do przetargu Wykonawca zobowi±zany jest w terminie do sk³adania ofert wnie¶æ wadium w wysoko¶ci: 10 000,00 z³

6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Tak

6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:

1. W przypadku wnoszenia oferty wspólnej przez dwa lub wiêcej podmioty gospodarcze (konsorcja/spó³ki cywilne) oferta
musi spe³niaæ wymagania okre¶lone w art. 58 ustawy Prawo zamówieñ publicznych.
2. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie niniejszego zamówienia ustanawiaj± Pe³nomocnika do reprezentowania
ich w niniejszym postêpowaniu albo do reprezentowania i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Pe³nomocnictwo powinno byæ za³±czone do oferty celu ustalenia podmiotu uprawnionego do wystêpowania w imieniu
Wykonawców w sposób umo¿liwiaj±cy ich identyfikacjê.
3. Wszelka korespondencja prowadzona bêdzie wy³±cznie z Pe³nomocnikiem.
4. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o udzielenie zamówienia do³±czaj± do oferty o¶wiadczenie, z którego wynika jaki
zakres rzeczowy zamówienia realizowaæ zamierzaj± poszczególni Wykonawcy.
5. W celu wykazania niepodlegania wykluczeniu z postêpowania o udzielenie zamówienia o którym mowa w rozdziale VI
wymagane jest za³±czenie do oferty o¶wiadczenia i przed³o¿enia na wezwanie dokumentów dla ka¿dego konsorcjanta
Og³oszenie nr 2022/BZP 00255878/01 z dnia 2022-07-14
2022-07-14 Biuletyn Zamówieñ Publicznych Og³oszenie o zamówieniu - Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy - Roboty budowlane
oddzielnie.
6. Zamawiaj±cy w stosunku do Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie, w odniesieniu do warunku
dotycz±cego zdolno¶ci technicznej lub zawodowej - dopuszcza ³±czne spe³nienie warunku przez Wykonawców.
7. W przypadku wspólnego ubiegania siê dwóch lub wiêcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia, warunek
udzia³u jest spe³niony je¿eli Wykonawca, ubiegaj±cy siê o zamówienie wspólnie z innymi wykonawcami, i który dostarcza
potencja³ na potrzeby spe³nienia warunku udzia³u w postêpowaniu w zakresie wykszta³cenia, kwalifikacji zawodowych lub
do¶wiadczenia, ma obowi±zek osobi¶cie wykonaæ tê czê¶æ zamówienia (kluczowy zakres), dla której te zdolno¶ci s±
wymagane.

6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Tak

SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY

7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie

7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak

7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:

Zamawiaj±cy zmiany postanowieñ zawartej z Wykonawc± umowy oraz ich warunki okre¶li³ we wzorze umowy stanowi±cym
za³±cznik nr 3 do SWZ

7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Tak

7.6.) Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce wymagania zwi±zane z realizacj± zamówienia:

w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okoliczno¶ciach, o których mowa w art. 95 ustawy

SEKCJA VIII – PROCEDURA

8.1.) Termin sk³adania ofert: 2022-08-23 12:30

8.2.) Miejsce sk³adania ofert: Wykonawca sk³ada ofertê za po¶rednictwem Formularza do z³o¿enia oferty dostêpnego na ePUAP i udostêpnionego równie¿ na miniPortalu

8.3.) Termin otwarcia ofert: 2022-08-23 13:00

8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2022-09-21

SEKCJA IX – POZOSTA£E INFORMACJE

Przedmiot zamówienia zostanie wykonany w terminie do 12 miesiêcy od dnia zawarcia umowy, z tym, ¿e w terminie do 5 miesiêcy od dnia zawarcia umowy Wykonawca opracuje i przedstawi Zamawiaj±cemu do odbioru dokumentacjê projektowo-kosztorysow±, która obejmuje przedmiot zamówienia.

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.