Powiązane ogłoszenia:
- 2022/BZP 00163211/01 - Ogłoszenie z dnia 2022-05-17
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzą zamawiający działający wspólnie1.2.) Nazwa zamawiającego: Miasto i Gmina Olsztyn
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 151398132
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego 10
1.5.2.) Miejscowość: Olsztyn
1.5.3.) Kod pocztowy: 42-256
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL224 - Częstochowski
1.5.7.) Numer telefonu: 34 328 50 76
1.5.8.) Numer faksu: 34 328 50 57
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@olsztyn-jurajski.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.olsztyn-jurajski.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5d8bbb38-d4f4-11ec-9a86-f6f4c648a0561.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
1.9.) Informacje o pozostałych zamawiających działających wspólnie
Zamawiający 2
1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Przyrów
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 949-21-92-782, Regon: 151398155
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Częstochowska 7
1.5.2.) Miejscowość: Przyrów
1.5.3.) Kod pocztowy: 42-248
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL224 - Częstochowski
1.5.7.) Numer telefonu: 34 3554120
1.5.8.) Numer faksu: 34 3554121
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przyrow@przyrow.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.przyrow.pl
Zamawiający 3
1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Dąbrowa Zielona
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: NIP: 9490615250, REGON: 000532665
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Plac Kościuszki 31
1.5.2.) Miejscowość: Dabrowa Zielona
1.5.3.) Kod pocztowy: 42-265
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL224 - Częstochowski
1.5.7.) Numer telefonu: 34 355-50-18
1.5.8.) Numer faksu: 34 355-50-19
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@dabrawazielona.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.dabrowazielona.pl
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-5d8bbb38-d4f4-11ec-9a86-f6f4c648a056
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00236388
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-07-04
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2022/BZP 00000511/06/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.2 Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Tak
2.12.) Nazwa projektu lub programu:
Zamówienie jest dofinansowane w ramach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Działania 14.3. Odnawialne źródła energii – REACT-EU2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00163211/01
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: IZP.271.12.2022
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 281583,33 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Część I zamówienia Miasto i Gmina Olsztyn: Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona.Główny zakres rzeczowy objęty usługą nadzoru inwestorskiego:
1. instalacje fotowoltaiczne i kolektory słoneczne na terenie Gminy Olsztyn: instalacje fotowoltaiczne - 142 szt. (o mocach: 2,04 kW – 1 szt., 2,72 kW – 30 szt., 3,4 kW – 30 szt., 4,08 kW – 32 szt., 4,76 kW – 23 szt., 5,44 kW – 9 szt., 6,12 kW – 6 szt., 6,8 kW – 2 szt., 7,48 kW – 1 szt., 8,16 kW – 3 szt., 8,84 kW – 2 szt., 9,52 kW – 3 szt. – łączna moc: 603,16 kW);
w tym: Instalacje PV na gruncie – 36 sztuk
Instalacje PV na dachu budynku mieszkalnego – 81 sztuki
Instalacje PV na dachu budynku gospodarczego – 25 sztuk
2. kolektory słoneczne - 71 szt. (zestaw A: 2 panele + zasobnik c.w.u. 200 l, o mocy: 2,69 KW – 11 szt., zestaw B: 3 panele +zasobnik c.w.u 300 l, o mocy: 4,035 kW – 45 szt., zestaw C: 4 panele + zasobnik c.w.u 400 l, o mocy: 5,38 kW – 13 szt., zestaw D: 5 paneli + zasobnik c.w.u 500 l, o mocy: 6,725 kW – 2 szt. – łączna moc: 294,555 kW);
3. pompy ciepła c.w.u. na terenie Gm. Olsztyn - 34 szt. (o mocy: 1,67 kW – 34 szt., łączna moc: 56,78 kW);
4. kotły na biomasę na terenie Gm. Olsztyn - 20 szt. (o mocy: 20 kW – 9 szt., 25 kW – 7 szt., 32 kW - 4 szt., łączna moc: 483 kW).
Szczegółowy zakres obowiązków inspektora nadzoru dla części I zamówienia został określony w projektowanych postanowieniach umownych w załączniku nr 10 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
71310000-4 - Doradcze usługi inżynieryjne i budowlane
71247000-1 - Nadzór nad robotami budowlanymi
71700000-5 - Usługi nadzoru i kontroli
71631000-0 - Usługi nadzoru technicznego
71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym
4.5.5.) Wartość części: 110730,00 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
część II zamówienia Gmina Przyrów: Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona.Główny zakres rzeczowy objęty usługą nadzoru inwestorskiego:
1. instalacje fotowoltaiczne na terenie Gm. Przyrów - 76 szt. (o mocach: 2,72 kW – 21 szt., 3,4 kW – 29 szt., 4,08 kW – 10 szt., 4,76 kW – 4 szt., 5,44 kW – 3 szt., 6,12 kW – 3 szt., 6,8 kW – 1 szt., 7,48 kW – 1 szt., 8,16 kW – 1 szt., 8,84 kW – 1 szt., 9,52 kW – 2 szt. – łączna moc: 300,56 kW),
Na gruncie 22 instalacje, 27 na bud. gospodarczym, 27 na bud. mieszkalnym.
2. kolektory słoneczne na terenie Gm. Przyrów - 27 szt. (zestaw A: 2 panele + zasobnik c.w.u. 200 l, o mocy: 2,69 KW – 3 szt., zestaw B: 3 panele + zasobnik c.w.u 300 l, o mocy: 4,035 kW – 18 szt., zestaw C: 4 panele + zasobnik c.w.u 400 l, o mocy: 5,38 kW – 6 szt. – łączna moc: 112,980 kW);
3. pompy ciepła c.w.u. na ter. Gm. Przyrów - 16 szt. (o mocach: 1,67 kW – 16 szt., łączna moc: 26,720 kW);
4. kotły na biomasę na terenie Gm. Przyrów - 18 szt. (o mocy: 16 kW – 6 szt., 20 kW – 1 szt., 25 kW – 9 szt., 32 kW - 2 szt., łączna moc: 405 kW
3. Szczegółowy zakres obowiązków inspektora nadzoru dla części II zamówienia został określony w projektowanych postanowieniach umownych w załączniku nr 10 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
71310000-4 - Doradcze usługi inżynieryjne i budowlane
71247000-1 - Nadzór nad robotami budowlanymi
71700000-5 - Usługi nadzoru i kontroli
71631000-0 - Usługi nadzoru technicznego
71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym
71540000-5 - Usługi zarządzania budową
4.5.5.) Wartość części: 90843,33 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
część III zamówienia Gmina Dąbrowa Zielona: Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją projektu pn. Zielona Jura – wzrost wykorzystania OZE w gminach Olsztyn, Przyrów, Dąbrowa Zielona.Główny zakres rzeczowy objęty usługą nadzoru inwestorskiego:
1. instalacje fotowoltaiczne na terenie Gminy Dąbrowa Zielona - 68 szt. (o mocach: 2,04 kW – 7 szt., 2,72 kW – 17 szt., 3,4 kW – 16 szt., 4,08 kW – 16 szt., 4,76 kW –5 szt., 5,44 kW – 5 szt., 8,16 kW- 2 szt. – łączna moc: 247,52 kW);
w tym: Instalacje PV na gruncie – 6 sztuk
Instalacje PV na dachu budynku mieszkalnego – 44 sztuki
Instalacje PV na dachu budynku gospodarczego – 18 sztuk
2. pompy ciepła c.w.u. na terenie Gm. Dąbrowa Zielona - 1 szt. (o mocy: 1,67 kW);
3. kotły na biomasę na terenie Gm. Dąbrowa Zielona - 18 szt. (o mocach: 16 kW – 5 szt., 25 kW – 8 szt. i 32 kW – 5 szt. – łączna moc: 440 kW).
3. Szczegółowy zakres obowiązków inspektora nadzoru dla części III zamówienia został określony w projektowanych postanowieniach umownych w załączniku nr 10 do SWZ
4.5.3.) Główny kod CPV: 71520000-9 - Usługi nadzoru budowlanego
4.5.4.) Dodatkowy kod CPV:
71310000-4 - Doradcze usługi inżynieryjne i budowlane
71247000-1 - Nadzór nad robotami budowlanymi
71700000-5 - Usługi nadzoru i kontroli
71631000-0 - Usługi nadzoru technicznego
71541000-2 - Usługi zarządzania projektem budowlanym
4.5.5.) Wartość części: 80010,00 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 82102,50 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 174057,30 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 82102,50 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 1)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: SEMPER POWER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 243189259
7.3.3) Ulica: ul. Zagórska 81A
7.3.4) Miejscowość: Tarnowskie Góry
7.3.5) Kod pocztowy: 42-680
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 1)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-06-29
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 82102,50 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 15 miesiące
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 2
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 42127,50 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 89310,30 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 42127,50 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 2)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: SEMPER POWER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 243189259
7.3.3) Ulica: ul. Zagórska 81A
7.3.4) Miejscowość: Tarnowskie Góry
7.3.5) Kod pocztowy: 42-680
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 2)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-06-29
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 42127,50 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 15 miesiące
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 3
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 3
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 2
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 26752,50 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 69396,60 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 26752,50 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 3)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.2.) Wielkość przedsiębiorstwa wykonawcy: Mały przedsiębiorca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: SEMPER POWER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 243189259
7.3.3) Ulica: ul. Zagórska 81A
7.3.4) Miejscowość: Tarnowskie Góry
7.3.5) Kod pocztowy: 42-680
7.3.6.) Województwo: śląskie
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 3)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-06-29
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 26752,50 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 15 miesiące
INNE PRZETARGI Z OLSZTYNA
- Wykonanie przyłącza do sieci światłowodowej do budynków: Biblioteki nr 12 w Olsztynie, ZDZiT przy ul. Dąbrowszczaków w Olsztynie, Żłobka nr 3 w Olsztynie według posiadanych projektów
- Dostawa tonerów i tuszy do urządzeń drukujących i urządzeń wielofunkcyjnych dla GDDKiA Oddział w Olsztynie wraz z podległymi Rejonami oraz odbiór i utylizacja zużytych materiałów eksploatacyjnych
- Pieczywo i jaja kurze na potrzeby Kuchni szpitalnej
- Zakup i dostawa samochodu typu Bus-pasażerski
- Dostawa gadżetów promocyjnych w postaci cukierków promocyjnych w spersonalizowanych opakowaniach.
- Produkcja spotu i skrótu spotu promującego województwo warmińsko-mazurskie
więcej: przetargi w Olsztynie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- DZP.26.85.2024 Sprawowanie obowiązków Inspektora nadzoru inwestorskiego dla nieruchomości Prywatnych i Współwłasnych administrowanych przez Zarząd Lokali Miejskich w Łodzi
- Pełnienie usługi inspektora nadzoru inwestorskiego nad budową budynku Wydziału Mechatroniki i Elektrotechniki Politechniki Morskiej w Szczecinie przy ul. Willowej 2 (etap II).
- "Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla Powiatowego Zarządu Dróg w Hrubieszowie"
- Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej i modernizacja infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy Józefów.
- Sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją Kontraktu obejmującego: ,,Budowę żłobka miejskiego w technologii modułowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy Prymasa Tysiąclecia w Ciechanowie"
- "Remont budynków komunalnych wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków"
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.