Ogłoszenie z dnia 2022-06-06
Powiązane ogłoszenia:
- 2021/BZP 00299026/01 - Ogłoszenie z dnia 2021-12-03
Ogłoszenie o wyniku postępowania
Usługi
Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów)
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Rudna
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 390647558
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Plac Zwycięstwa 15
1.5.2.) Miejscowość: Rudna
1.5.3.) Kod pocztowy: 59-305
1.5.4.) Województwo: dolnośląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL516 - Legnicko-głogowski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@rudna.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: http://www.bip.rudna.pl
1.6.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania:
https://gminarudna.ezamawiajacy.pl1.7.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.8.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów)2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-127e6aab-5434-11ec-8c2d-66c2f1230e9c
2.5.) Numer ogłoszenia: 2022/BZP 00196054
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2022-06-06
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2021/BZP 00002346/13/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.6 Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów)
2.11.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.13.) Zamówienie/umowa ramowa było poprzedzone ogłoszeniem o zamówieniu/ogłoszeniem o zamiarze zawarcia umowy: Tak
2.14.) Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00299026/01
SEKCJA III – TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA LUB ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ
3.1.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Numer referencyjny: ZP.271.51.2021
4.2.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Tak
4.3.1) Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT): 144402,86 PLN
4.4.) Rodzaj zamówienia: Usługi
Część 1
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
ZADANIE NR 1 - Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 4 730 mb, znajdujących się w obrębach: Chobienia, Górzyn, Naroczyce.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac konserwacyjnych urządzeń (rowów) melioracyjnych na terenie gminy Rudna obejmujących m.in. (dotyczy zadania nr 1÷4):
a) wykoszenie skarp, ławek i dna rowów z roślinności: gdy na skarpach rowu znajdują się płyty – należy wykosić je z roślinności oraz oczyścić z ziemi, tak aby płyty były widoczne;
b) wygrabienie skoszonej roślinności ze złożeniem jej w odległości większej niż 1 m od górnej krawędzi rowu;
c) odmulenie dna rowów, do maksymalnej głębokość 20 cm, w przypadku gdy dno rowu wyłożone jest płytami – odmulenia należy dokonać do tych płyt tak, aby płyty były widoczne;
d) hakowanie dna rowów przy zarośnięciu porostami 2/3 ich powierzchni;
e) rozplantowanie urobku z odmulenia i hakowania (wraz z pocięciem koteł powstałych z hakowania) w odległości większej niż 0,5 m od górnej krawędzi rowu; urobek musi być złożony po obydwu stronach rowu;
f) oczyszczenie z namułu przepustów rurowych;
g) uprzątnięcie znajdujących się w rowach nieczystości (śmieci) i kamieni wraz z ich wywozem.
4.5.3.) Główny kod CPV: 77312000-0 - Usługi usuwania chwastów
4.5.5.) Wartość części: 40394,20 PLN
Część 2
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
ZADANIE NR 2 - Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 6 452 mb, znajdujących się w obrębach: Gwizdanów, Rynarcice, Rudna, Brodów.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac konserwacyjnych urządzeń (rowów) melioracyjnych na terenie gminy Rudna obejmujących m.in. (dotyczy zadania nr 1÷4):
a) wykoszenie skarp, ławek i dna rowów z roślinności: gdy na skarpach rowu znajdują się płyty – należy wykosić je z roślinności oraz oczyścić z ziemi, tak aby płyty były widoczne;
b) wygrabienie skoszonej roślinności ze złożeniem jej w odległości większej niż 1 m od górnej krawędzi rowu;
c) odmulenie dna rowów, do maksymalnej głębokość 20 cm, w przypadku gdy dno rowu wyłożone jest płytami – odmulenia należy dokonać do tych płyt tak, aby płyty były widoczne;
d) hakowanie dna rowów przy zarośnięciu porostami 2/3 ich powierzchni;
e) rozplantowanie urobku z odmulenia i hakowania (wraz z pocięciem koteł powstałych z hakowania) w odległości większej niż 0,5 m od górnej krawędzi rowu; urobek musi być złożony po obydwu stronach rowu;
f) oczyszczenie z namułu przepustów rurowych;
g) uprzątnięcie znajdujących się w rowach nieczystości (śmieci) i kamieni wraz z ich wywozem.
4.5.3.) Główny kod CPV: 77312000-0 - Usługi usuwania chwastów
4.5.5.) Wartość części: 55100,08 PLN
Część 3
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
ZADANIE NR 3 - Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 4110 mb, znajdujących się w obrębach: Kliszów, Miłogoszcz, Mleczno, Olszany, Wądroże.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac konserwacyjnych urządzeń (rowów) melioracyjnych na terenie gminy Rudna obejmujących m.in. (dotyczy zadania nr 1÷4):
a) wykoszenie skarp, ławek i dna rowów z roślinności: gdy na skarpach rowu znajdują się płyty – należy wykosić je z roślinności oraz oczyścić z ziemi, tak aby płyty były widoczne;
b) wygrabienie skoszonej roślinności ze złożeniem jej w odległości większej niż 1 m od górnej krawędzi rowu;
c) odmulenie dna rowów, do maksymalnej głębokość 20 cm, w przypadku gdy dno rowu wyłożone jest płytami – odmulenia należy dokonać do tych płyt tak, aby płyty były widoczne;
d) hakowanie dna rowów przy zarośnięciu porostami 2/3 ich powierzchni;
e) rozplantowanie urobku z odmulenia i hakowania (wraz z pocięciem koteł powstałych z hakowania) w odległości większej niż 0,5 m od górnej krawędzi rowu; urobek musi być złożony po obydwu stronach rowu;
f) oczyszczenie z namułu przepustów rurowych;
g) uprzątnięcie znajdujących się w rowach nieczystości (śmieci) i kamieni wraz z ich wywozem.
4.5.3.) Główny kod CPV: 77312000-0 - Usługi usuwania chwastów
4.5.5.) Wartość części: 35099,40 PLN
Część 4
4.5.1.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
ZADANIE NR 4 - Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 1617 mb, znajdujących się w obrębach: Wysokie, Orsk, Gawrony, Brodowice, Radoszyce.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac konserwacyjnych urządzeń (rowów) melioracyjnych na terenie gminy Rudna obejmujących m.in. (dotyczy zadania nr 1÷4):
a) wykoszenie skarp, ławek i dna rowów z roślinności: gdy na skarpach rowu znajdują się płyty – należy wykosić je z roślinności oraz oczyścić z ziemi, tak aby płyty były widoczne;
b) wygrabienie skoszonej roślinności ze złożeniem jej w odległości większej niż 1 m od górnej krawędzi rowu;
c) odmulenie dna rowów, do maksymalnej głębokość 20 cm, w przypadku gdy dno rowu wyłożone jest płytami – odmulenia należy dokonać do tych płyt tak, aby płyty były widoczne;
d) hakowanie dna rowów przy zarośnięciu porostami 2/3 ich powierzchni;
e) rozplantowanie urobku z odmulenia i hakowania (wraz z pocięciem koteł powstałych z hakowania) w odległości większej niż 0,5 m od górnej krawędzi rowu; urobek musi być złożony po obydwu stronach rowu;
f) oczyszczenie z namułu przepustów rurowych;
g) uprzątnięcie znajdujących się w rowach nieczystości (śmieci) i kamieni wraz z ich wywozem.
4.5.3.) Główny kod CPV: 77312000-0 - Usługi usuwania chwastów
4.5.5.) Wartość części: 13809,18 PLN
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
Część 1
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 1)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zamawiający dnia 10 grudnia 2021 r. dokonał otwarcia 7 ofert złożonych w przedmiotowym po-stępowaniu w zakresie zadania nr 1. Tego samego dnia, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 222 ust. 5 ustawy Pzp, Zamawiający udostępnił na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej wykonawców, których oferty zostały otwarte oraz informację o cenach zawartych w ofertach. W ww. informacji w zakresie zadania nr 1 nie uwzględniono oferty Wykonawcy Dawid Dąbrowski Roboty Ziemne, ul. Borszyn Wielki 18, 56-200 Borszyn Wielki, co do której błędnie przyjęto, że złożono wyłącznie pliki podpisu zewnętrznego bez dokumentów źródłowych, powiązanych z tym podpisem. W toku oceny i badania ofert, Zamawiający dostrzegł iż ww. oferta zawierała pliki xml w których zawarte były pliki jpeg, umożliwiające zapoznanie się z treścią oferty i jej znacznikami. Zamawiający nie dokonał zatem otwarcia oferty ww. Wykonawcy, zgodnie z brzmieniem art. 222 ust. 1 ustawy Pzp. tj. niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert. Ponieważ czynności otwarcia ofert, nie można powtórzyć, a terminu,
o którym mowa w art. 222 ust. 1 ustawy Pzp przywrócić, postępowanie, którego przedmiotem jest:
„Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) – zadanie nr 1: Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 4 730 mb, znajdujących się w obrębach: Chobienia, Górzyn, Naroczyce” obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, a tym samym podlega unieważnieniu.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 1)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 7
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 7
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 5
Część 2
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 2)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 6 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Zamawiający dnia 10 grudnia 2021 r. dokonał otwarcia 5 ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu w zakresie zadania nr 2. Tego samego dnia, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 222 ust. 5 ustawy Pzp, Zamawiający udostępnił na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej wykonawców, których oferty zostały otwarte oraz informację o cenach zawartych w ofertach. W ww. informacji w zakresie zadania nr 2 nie uwzględniono oferty Wykonawcy Dawid Dąbrowski Roboty Ziemne, ul. Borszyn Wielki 18, 56-200 Borszyn Wielki, co do której błędnie przyjęto, że złożono wyłącznie pliki podpisu zewnętrznego bez dokumentów źródłowych, powiązanych z tym podpisem. W toku oceny i badania ofert, Zamawiający dostrzegł iż ww. oferta zawierała pliki xml w których zawarte były pliki jpeg, umożliwiające zapoznanie się z treścią oferty i jej znacznikami. Zamawiający nie dokonał zatem otwarcia oferty ww. Wykonawcy, zgodnie z brzmieniem art. 222 ust. 1 ustawy Pzp. tj. niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert. Ponieważ czynności otwarcia ofert, nie można powtórzyć, a terminu, o którym mowa w art. 222 ust. 1 ustawy Pzp przywrócić, postępowanie, którego przedmiotem jest: „Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) – zadanie nr 2: Konserwacja urządzeń melioracji szczegółowej (rowów) o długości 6 452 mb, znajdujących się w obrębach: Gwizdanów, Rynarcice, Rudna, Brodów” obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, a tym samym podlega unieważnieniu.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 2)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 5
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 5
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
Część 3
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 3)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się unieważnieniem
5.2.) Podstawa prawna unieważnienia postępowania: art. 255 pkt 7 ustawy
5.2.1.) Przyczyna unieważnienia postępowania:
Uzasadnienie prawne unieważnienia:
a) art. 255 pkt 7) ustawy Pzp – Wykonawca nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem art. 263 ustawy Pzp,
b) art. 255 pkt. 3) ustawy Pzp - Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że Zamawiający może zwiększyć te kwotę do ceny lub kosztu najkorzystniejszej oferty.
Uzasadnienie faktyczne unieważnienia:
W związku, iż Wykonawca Daniel Brzyszcz prowadzący działalność gospdoarczą pn. Firma Usługowa Daniel Brzyszcz ul. Ogrodowa 15, 66-010 Nowogród Bobrzański uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający dnia 25 marca 2022 r. dokonał ponownego badania i oceny ofert spośród pozostałych w postępowaniu ofert wykonawców. W skutek czego ofertą najkorzystniejszą została oferta Wykonawcy Mateusz Wierzbicki prowadzący działalność gospodarczą pn. Mateusz Wierzbicki PARK-LAS
ul. Różana 10, 67-200 Głogów. Zamawiający dnia 25 marca 2022 r. wezwał ww. Wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych potwierdzających spełnianie warunków udziału w przedmiotowym zadaniu. Do wyznaczonego terminu tj. do dnia 31 marca 2022 r. Wykonawca nie odpowiedział na wezwanie Zamawiającego. Wobec braku odpowiedzi Zamawiający dnia 6 kwietnia 2022 r. na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wezwał ponownie Wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Do wyznaczonego terminu
tj. do dnia 11 kwietnia 2022 r. Wykonawca ponownie nie odpowiedział na wezwanie Zamawiającego i tym samym oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. c) ustawy Pzp.
Ponadto, Zamawiający na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę w wysokości:
32 455,03 zł. W przedmiotowym postępowaniu zostało złożonych 6 ofert, z czego 3 oferty zostały odrzucone, a wybrany Wykonawca odstąpił od podpisania umowy. Zamawiającego dokonał zwiększenia kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia do ceny kolejnej oferty najkorzystniejszej (36 398,16 zł) pozostałej w postępowaniu, jednak Wykonawca ten nie odpowiedział na wezwania Zamawiającego i nie ma możliwości dalszego zwiększenia kwoty w zakresie zadania nr 3.
SEKCJA VI OFERTY (dla części 3)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 6
6.1.1.) Liczba otrzymanych ofert wariantowych: 0
6.1.2.) Liczba ofert dodatkowych: 0
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 6
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 0
Część 4
SEKCJA V ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA (dla części 4)
5.1.) Postępowanie zakończyło się zawarciem umowy albo unieważnieniem postępowania: Postępowanie/cześć postępowania zakończyła się zawarciem umowy
SEKCJA VI OFERTY (dla części 4)
6.1.) Liczba otrzymanych ofert lub wniosków: 4
6.1.3.) Liczba otrzymanych od MŚP: 4
6.1.4.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwach EOG innych niż państwo zamawiającego: 0
6.1.5.) Liczba ofert wykonawców z siedzibą w państwie spoza EOG: 0
6.1.6.) Liczba ofert odrzuconych, w tym liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 2
6.1.7.) Liczba ofert zawierających rażąco niską cenę lub koszt: 1
6.2.) Cena lub koszt oferty z najniższą ceną lub kosztem: 15911,28 PLN
6.3.) Cena lub koszt oferty z najwyższą ceną lub kosztem: 27844,74 PLN
6.4.) Cena lub koszt oferty wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: 15911,28 PLN
6.5.) Do wyboru najkorzystniejszej oferty zastosowano aukcję elektroniczną: Nie
6.6.) Oferta wybranego wykonawcy jest ofertą wariantową: Nie
SEKCJA VII WYKONAWCA, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA (dla części 4)
7.1.) Czy zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Nie
Wykonawca
7.3.) Dane (firmy) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia:
7.3.1) Nazwa (firma) wykonawcy, któremu udzielono zamówienia: Mateusz Wierzbicki prowadzący działalność gospodarczą pn. PARK-LAS Mateusz Wierzbicki
7.3.2) Krajowy Numer Identyfikacyjny: 6932122199
7.3.4) Miejscowość: Głogów
7.3.7.) Kraj: Polska
7.3.8.) Czy wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcom?: Nie
SEKCJA VIII UMOWA (dla części 4)
8.1.) Data zawarcia umowy: 2022-03-11
8.2.) Wartość umowy/umowy ramowej: 15911,28 PLN
8.3.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 35 dni
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- 390/2024 Świadczenie usług w zakresie utrzymania czystości i porządku oraz zieleni na terenach Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy wskazanych przez ZGN stanowiących inne formy aktywności plenerowych.
- Oczyszczanie, utrzymanie czystości, utrzymanie części terenów zieleni m.in. na terenach rekreacyjnych w mieście Wąbrzeźno, oraz utrzymanie plaży w okresie sezonu letniego.
- Koszenie poboczy dróg powiatowych w roku 2024
- Bieżące utrzymanie zieleni w pasie przydrożnym dróg powiatowych zamiejskich Powiatu Głogowskiego w zakresie koszenia poboczy, skarp i przeciwskarp.
- Usługi utrzymania porządku i czystości w 2024/2025 r. dla nieruchomości Zarządu Mienia m. st. Warszawy - z podziałem na części.
- Wykonanie usługi polegającej na wykaszaniu traw z poboczy, skarp i rowów dróg powiatowych zarządzanych przez Zarząd Powiatu w Siedlcach w okresach wiosennym, letnim i jesiennym w 2024 r."
więcej: Usługi usuwania chwastów »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.