Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2013-09-24
Kraków: Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego podczas realizacji inwestycji pn.Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków-Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336-dokończenie robót-ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800 z podziałem na zadania:
Numer ogłoszenia: 194847 - 2013; data zamieszczenia: 24.09.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie , ul. B. Głowackiego 56, 30-085 Kraków, woj. małopolskie, tel. 12 44 65 700, 44 65 810, faks 12 44 65 702.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.zdw.krakow.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: jednostka budżetowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego podczas realizacji inwestycji pn.Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków-Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336-dokończenie robót-ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800 z podziałem na zadania:.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zadanie I. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych Zadanie II. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń : wodociągowych i kanalizacyjnych Zadanie III. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża telekomunikacyjna w zakresie linii instalacji i urządzeń liniowych Zakres zamówienia: 1. Pełnienie czynności inspektora nadzoru, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2006 nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami ), przepisami wykonawczymi do niej oraz dokumentacją projektową w ramach zamówienia : pn. Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków - Proszowice - Ostrów - część I : Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót - ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800, dla robót dotyczących poszczególnych branż, odpowiednio dla zadań I. - III., w zakresie określonym w załączonej dokumentacji projektowej 2. Kontrolowanie rozliczeń finansowych 3. Koordynacja czynności formalnych pomiędzy Wykonawcą robót, Inwestorem i Zarządcą sieci , uczestniczenie w przekazaniu przebudowy nadzorowanych sieci Zarządcy po zakończeniu robót 4. Sprawdzenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie w zakresie dokumentacji powykonawczej nadzorowanej branży.
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.24.70.00-1.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.05.2014.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie szczególnych wymagań.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie szczególnych wymagań.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie szczególnych wymagań.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
W przypadku składania oferty na zadanie I : Wykonawca spełnia warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje osobą, która będzie pełnić funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego, legitymującą się uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi branży instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. W przypadku składania oferty na zadanie II : Wykonawca spełnia warunek, jeżeli wykaże, że dysponuje osobą, która będzie pełnić funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego, legitymującą się uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi branży instalacyjnej w zakresie sieci , instalacji i urządzeń wodno-kanalizacyjnych. W przypadku składania oferty na zadanie III : Wykonawca spełnia warunek, jeżeli wykaże, że, dysponuje osobą, która będzie pełnić funkcję inspektora nadzoru inwestorskiego, legitymującą się uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami budowlanymi branży telekomunikacyjnej w zakresie linii i instalacji i urządzeń liniowych.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie szczególnych wymagań.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
Jeżeli w kraju miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt.III.4.3.1) zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie, w którym określa się także osoby uprawnione do reprezentacji wykonawcy, złożone przed właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub przed notariuszem - wystawione odpowiednio w terminie kreślonym w pkt. III.4.3.1)
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zmiana postanowień umowy może być dokonana w przypadku okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy a w szczególności: Zmiana umowy także istotna może być dokonana w przypadku okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Zmiana umowy także istotna może być dokonana w szczególności w przypadku: 1) niezależnej od wykonawcy zmiany dotyczącej osób kluczowych dla realizacji umowy (inspektor nadzoru), zmiana ww. osób musi być uzasadniona przez wykonawcę i zaakceptowana przez zamawiającego. Kwalifikacje i doświadczenie wskazanych osób muszą być co najmniej takie same jakie były wymagane w SIWZ. 2) zmian przepisów prawnych istotnych dla realizacji przedmiotu umowy, 3) niezależnego od stron umowy wydłużenia terminu realizacji zamówienia z uwagi na okoliczności: - wystąpienia nadzwyczajnych warunków pogodowych nie pozwalających na wykonanie nadzorowanych robót zgodnie z warunkami wykonania określonymi w Specyfikacjach Technicznych lub wystąpienia innych okoliczności niezależnych od Wykonawcy, pod warunkiem wyrażenia zgody przez zamawiającego, termin może ulec przedłużeniu o czas trwania w/w okoliczności, 4) wystąpienia konieczności zmiany podwykonawcy dla części zamówienia, którą wykonawca wskazał w ofercie, że powierzy ją do wykonania podwykonawcy, za zgodą zamawiającego i z zachowaniem zasad dot. podwykonawców określonych we wzorze umowy, 5) w szczególnie uzasadnionym przypadku wystąpienia konieczności realizacji przez podwykonawcę części zamówienia, której wykonawca nie wskazał w ofercie, że powierzy ją do wykonania podwykonawcy, za zgodą zamawiającego i z zachowaniem zasad dot. podwykonawców określonych we wzorze umowy, 6) sytuacji gdy wykonawca opierał się na zasobach podmiotów trzecich wykazując spełnianie warunków udziału w postępowaniu, dopuszcza się zmianę tych podmiotów na etapie realizacji zamówienia, pod warunkiem, że nowy podmiot wykaże spełnienie warunków w zakresie nie mniejszym niż wskazany na etapie postępowania o zamówienie publiczne, 7) w przypadku zmian korzystnych dla zamawiającego.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zdw.krakow.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: ZDW ul. Głowackiego 56, 30-085 Kraków, III p. pok. 314 materiały płatne: (zad.I- 21.26 zł, zad.II- 19.35, zad.III- 13.90 zł) + opłata pocztowa w przypadku przesyłania SIWZ pocztą).
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 02.10.2013 godzina 09:30, miejsce: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ul. Głowackiego 56, 30-085 Kraków,II.p (sekretariat)..
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Termin realizacji przedmiotu zamówienia: przewidywany termin do dnia 30.05.2014 r. z uwzględnieniem § 5 ust. 4 wzoru umowy który brzmi:W przypadku wydłużenia terminu wykonania nadzorowanych robót budowlanych z uwagi na wystąpienie nadzwyczajnych warunków pogodowych nie pozwalających na wykonanie nadzorowanych robót zgodnie z warunkami wykonania określonymi w Specyfikacjach Technicznych lub wystąpienia innych okoliczności niezależnych od wykonawcy robót powodujących wydłużenie terminu określonego w § 1 ust.3, Wykonawca zobowiązany jest nadal sprawować nadzór inwestycyjny i nie przysługują mu z tego tytułu żadne roszczenia, w szczególności roszczenia o zwiększenie wynagrodzenia..
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego podczas realizacji inwestycji pn. Modernizacja dr.woj.nr 776 Kraków - Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót-ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800 z podziałem na zadania: Zadanie I. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Pełnienie czynności inspektora nadzoru, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2006 nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami ), przepisami wykonawczymi do niej oraz dokumentacją projektową w ramach zamówienia : pn. Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków- Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót - ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800, dla robót dotyczących poszczególnych branż, odpowiednio dla zadań I.-III.,w zakresie określonym w załączonej dokumentacji projektowej 2. Kontrolowanie rozliczeń finansowych 3. Koordynacja czynności formalnych pomiędzy Wykonawcą robót, Inwestorem i Zarządcą sieci , uczestniczenie w przekazaniu przebudowy nadzorowanych sieci Zarządcy po zakończeniu robót 4. Sprawdzenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie w zakresie dokumentacji powykonawczej nadzorowanej branży.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.24.70.00-1.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.05.2014.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego podczas realizacji inwestycji pn. Modernizacja dr.woj.nr 776 Kraków - Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót-ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800 z podziałem na zadania: Zadanie II. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża instalacyjna w zakresie sieci, instalacji i urządzeń: wodociągowych i kanalizacyjnych.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Pełnienie czynności inspektora nadzoru, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2006 nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami ), przepisami wykonawczymi do niej oraz dokumentacją projektową w ramach zamówienia : pn. Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków - Proszowice - Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót - ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800, dla robót dotyczących poszczególnych branż, odpowiednio dla zadań I. - III., w zakresie określonym w załączonej dokumentacji projektowej 2. Kontrolowanie rozliczeń finansowych 3. Koordynacja czynności formalnych pomiędzy Wykonawcą robót, Inwestorem i Zarządcą sieci , uczestniczenie w przekazaniu przebudowy nadzorowanych sieci Zarządcy po zakończeniu robót 4. Sprawdzenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie w zakresie dokumentacji powykonawczej nadzorowanej branży.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.24.70.00-1.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.05.2014.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego podczas realizacji inwestycji pn. Modernizacja dr.woj.nr 776 Kraków - Proszowice-Ostrów-część I: Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót-ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800 z podziałem na zadania: Zadanie III. Pełnienie obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego branża telekomunikacyjna w zakresie linii instalacji i urządzeń liniowych.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Pełnienie czynności inspektora nadzoru, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2006 nr 156, poz. 1118 - z późniejszymi zmianami ), przepisami wykonawczymi do niej oraz dokumentacją projektową w ramach zamówienia : pn. Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 Kraków - Proszowice - Ostrów - część I : Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 776 od km 14+060 do km 18+336 - dokończenie robót - ZADANIE 1 obejmujące odcinek od km 16+400 do km 16+800, dla robót dotyczących poszczególnych branż, odpowiednio dla zadań I. - III., w zakresie określonym w załączonej dokumentacji projektowej 2. Kontrolowanie rozliczeń finansowych 3. Koordynacja czynności formalnych pomiędzy Wykonawcą robót, Inwestorem i Zarządcą sieci , uczestniczenie w przekazaniu przebudowy nadzorowanych sieci Zarządcy po zakończeniu robót 4. Sprawdzenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie w zakresie dokumentacji powykonawczej nadzorowanej branży.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.24.70.00-1.
- 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.05.2014.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z KRAKOWA
- Budowa instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej do budynku dyspozytorni pętli Pleszów
- Dostawa części komputerowych i urządzeń peryferyjnych dla jednostek AGH
- Obsługa Zamawiającego w zakresie sukcesywnej rezerwacji i sprzedaży miejsc hotelowych realizowanych na terenie Polski oraz poza jej granicami w latach 2025-2026
- "Spawacz TIG - kurs spawania blach i rur spoinami pachwinowymi metodą TIG (141) stali zwykłej i nierdzewnej" wraz z egzaminem
- Dostawy radiofarmaceutyków i odczynników
- Remont sal laboratoryjnych i wykładowych nr 13, 102, 118, 119,218 i 218b w pawilonie A-1 AGH w Krakowie - DE-dzp.272-468/25
więcej: przetargi w Krakowie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego dla zadania pn.: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 544 na odcinku od km 138+200 do km 140+700 Bagienice Szlacheckie - Amelin - nr postępowania 182/25
- Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad realizacją rozbudowy Szpitala Puckiego o Blok Operacyjny, Aptekę, Dział Rehabilitacji i Pracownię Endoskopii
- "Usługa prowadzenia nadzoru inwestorskiego nad inwestycją: POPRAWA DOSTĘPU DO OPIEKI PSYCHIATRYCZNEJ W MODELU ŚRODOWISKOWYM DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH"
- Pełnienie nadzoru inwestorskiego nad zadaniami inwestycyjnymi realizowanymi przez Gminę Radków
- Sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania: "Wykonanie układu drogowego ul. Sadowej w Czechowicach-Dziedzicach wraz z łącznikami"
- Nadzór inwestorski nad zadaniem realizowanym pn. Rewaloryzacja zabytkowych budynków w zagrodzie nr 13 w Swołowie. Nowe funkcje kulturalno- społeczne w pomorskiej "Krainie w Kratę" - II postępowanie.
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.