eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Szczecin › REMONT I MODERNIZACJA BUDYNKU ZESPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH PRZY UL. STAROMŁYŃSKIEJ 13 W SZCZECINIE - V ETAP

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-03-19

Szczecin: REMONT I MODERNIZACJA BUDYNKU ZESPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH PRZY UL. STAROMŁYŃSKIEJ 13 W SZCZECINIE - V ETAP
Numer ogłoszenia: 108708 - 2013; data zamieszczenia: 19.03.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zespół Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego , ul. Staromłyńska 13, 70-561 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 91 48 81 356, faks 91 48 80 324.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.zsm2.szczecin.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: REMONT I MODERNIZACJA BUDYNKU ZESPOŁU SZKÓŁ MUZYCZNYCH PRZY UL. STAROMŁYŃSKIEJ 13 W SZCZECINIE - V ETAP.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia, objętym niniejszym postępowaniem, jest Remont i modernizacja budynku Zespołu Szkół Muzycznych przy ul. Staromłyńskiej 13 w Szczecinie - V etap. Prace dotyczą remontu i modernizacji dachu oraz części poddasza nieużytkowego.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowią projekt wykonawczy specyfikacja istotnych warunków zamówienia, wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz przedmiarem robót. Projekt wykonawczy obejmuje szerszy zakres robót, jednakże Zamawiający ogranicza go do zakresu podanego w przedmiarze robót..

II.1.5) przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Prace uzupełniające polegać będą na a.rozbiórkach konstrukcji dachów drewnianych i innych elementów,b.rozbiórkach obróbek blacharskich, elementów betonowych, pokryć dachowych z papy i z dachówki ceramicznej, stolarki okiennej wraz z wywozem i utylizacją materiałów z rozbiórek c.robotach konstrukcyjnych elementów drewnianych dachu i innych elementów drewnianych, robotach zabezpieczających elementy drewniane impregnacja grzybobójcza i p.poż,d.robotach murowych, tynkarskich, malarskich elewacji,e.robotach betonowych, zbrojeniowych konstrukcji żelbetowych,f.montażu okien drewnianych z łukiem, okien połaciowych, świetlików i klap dymowych,g.kryciu dachu papą i dachówką ceramiczną,h.wykonaniu obróbek blacharskich,i.wykonaniu instalacji odgromowej,j.wykonaniu warstw posadzkowych, izolacji, ułożeniu płytek na posadzkach lub ściennych,k.montażu parapetów.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.11.13.00 - Roboty rozbiórkowe 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych 45.45.30.00 - Roboty remontowe i renowacyjne 45.31.00.00 - Roboty instalacyjne elektryczne .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.06.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w kwocie: 9 000,00 zł.a. Warunkiem udziału w przetargu jest wniesienie wadium w wysokości: 9 000,00 zł (słownie: dziewięć tysięcy złotych). b.Termin wnoszenia wadium upływa w dniu składania ofert, tj.: 03.04.2013 r. do godz. 15:00.c. Wadium może być wnoszone - w pieniądzu, - w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej, z tym, że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, - w gwarancjach bankowych, - w gwarancjach ubezpieczeniowych, - poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawyz dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości(Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm.). Zamawiający uzna, że termin wpłaty wadium został dotrzymany, jeżeli przed upływem terminu składania ofert zostało uznane konto Zamawiającego. Wadium w pieniądzu należy przelać na rachunek Zamawiającego:Bank NBP Okręgowy Oddział w Szczecinie Nr rachunku: 36 1010 1599 0053 1113 9120 0000 Kopię dowodu wpłaty wadium w pieniądzu zaleca się dołączyć do oferty. Wymagania dotyczące wadium wnoszonego w formie gwarancji i poręczeń: Niebudzące wątpliwości, zobowiązanie gwaranta lub poręczyciela do zapłatyZamawiającemu należności w przypadku, gdy: Dłużnik (Wykonawca) w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, nie złożył dokumentów o których mowa w art. 25 ust. 1 lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyń nieleżących po jego stronie.Oferta Dłużnika (Wykonawcy) została wybrana, a:. Dłużnik (Wykonawca) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie. Dłużnik (Wykonawca) nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonaniaumowy. Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Dłużnika (Wykonawcy). Zobowiązanie gwaranta/poręczyciela winno być nieodwołalne, bezwarunkowe i płatne na pierwsze żądanie Zamawiającego. Gwarancja/poręczenie winny spełniać wymogi określone we właściwych przepisach. Powyższe warunki muszą wynikać z gwarancji lub poręczenia.Wadium, bez względu na sposób jego wniesienia, musi obejmować co najmniej cały okres związania ofertą, o którym mowa w rozdziale XVII niniejszej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. 9. Wadium w pozostałych formach należy przekazać Zamawiającemu w osobnej kopercie do pok. 3 (opisanej zgodnie z rozdziałem XIX pkt. 2 niniejszej Specyfikacji z dopiskiem WADIUM - nr sprawy ZSM022013) przed terminem składania ofert jednocześnie dołączając do oferty kserokopię dokumentu wadialnego.

III.2) ZALICZKI

  • przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenia zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt. 1 - 4 ustawy Pzp, tj.a.posiadania uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawcy, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w realizacji w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie: - co najmniej dwóch robót polegających na remoncie obiektu zabytkowego odpowiadających zakresowi przedmiotu zamówienia na kwotę min. 300 000 zł brutto każda. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże się robotami budowlanymi zakończonymi przed upływem terminu składania ofert.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie określa tego warunku

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawcy, którzy dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.: 1.3.1. Kierownikiem Budowy w specjalności konstrukcyjno - budowlanej - jedna osoba posiadająca następujące kwalifikacje zawodowe i doświadczenie: a) Minimum 5 letnia praktyka zawodowa (liczona od daty uzyskania uprawnień budowlanych) w danej specjalności. b) Uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie do kierowania robotami w specjalności konstrukcyjno - budowlanej 1.3.2. Kierownikiem Robót w specjalności sieci i instalacji elektrycznych i elektroenergetycznych - jedna osoba posiadająca następujące kwalifikacje zawodowe i doświadczenie: a) Minimum 5 letnia praktyka zawodowa (liczona od daty uzyskania uprawnień budowlanych) w danej specjalności. b) Uprawnienia budowlane bez ograniczeń do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie do kierowania robotami w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. UWAGA: Pod pojęciem praktyki zawodowej Zamawiający rozumie okres czasu liczony od daty uzyskania uprawnień zawodowych do daty wszczęcia (ogłoszenia) niniejszego postępowania. UWAGA: Pod pojęciem pełnienia funkcji Zamawiający rozumie wykonanie lub wykonywanie (obecnie) danej funkcji.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Wykonawcy, którzy posiadają opłaconą polisę potwierdzającą, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia z sumą ubezpieczenia nie mniejszą niż: 600 000,00 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych, 00/100). UWAGA: Polisa winna być aktualna na dzień składania i otwarcia ofert. Jeżeli z ww. dokumentu nie wynika że składka została opłacona, Wykonawca zobowiązany jest dołączyć potwierdzenie jej opłaty lub opłat raty składki wymagalnej na dzień otwarcia ofert. Ze względu na specyfikę zawierania umów ubezpieczeniowych, obejmujących okresy nie dłuższe niż jeden rok dopuszczalne jest po podpisaniu umowy sukcesywne przedstawianie dowodów opłacania polisy lub przedstawienie nowej polisy OC zwartej na okres obowiązywania umowy. 1.4.2. Wykonawcy, którzy posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę nie mniejszą niż 600 000,00 zł (słownie: sześćset tysięcy złotych).

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • inne dokumenty

    dokumenty potwierdzające, że roboty wyszczególnione przez Wykonawcę w wykazie, o którym mowa w pkt. c wyszczególnione w załączniku nr 5 specyfikacji zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone, dokumentami takimi mogą być referencje lub rekomednacje odbiorców robót lub protokoły odbiorów potwierdzające prawidłowe wykonanie robót zgodnie ze sztuką budowlaną.

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Zamawiający nie określa innych dokumentów

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

2.1. Zmiany wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku ustawowej zmiany wysokości stawki podatku VAT. 2.2. Zamawiający zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian do zawartej umowy z wybranym Wykonawcą w niniejszym postępowaniu, w sytuacji, na którą Wykonawca nie miał wpływu, pod warunkiem przedstawienia stosownych wyjaśnień Zamawiającemu, tj.: 2.2.1. W przypadku konieczności przesunięcia terminów umownych, jeśli konieczność ta nastąpiła na skutek okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania niniejszej umowy tj.: a) zaszła konieczność wykonania robót dodatkowych (innych niż w rozumieniu pzp), których wykonanie w sposób obiektywny uniemożliwia terminowe zakończenie realizacji przedmiotu umowy; b)W przypadku konieczności wprowadzenia zmian projektowych, niemających wpływu na cenę. Wówczas termin zakończenia robót zostanie przedłużony o czas niezbędny wykonania tychże robót będących następstwem naniesionych zmian. c) Z powodu uzasadnionych zmian w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia proponowanych przez Zamawiającego lub Wykonawcę, jeżeli te zmiany są korzystne dla Zamawiającego. d) Z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron. e) Z powodu długiego okresu realizacji dostawy materiałów budowlanych niezbędnych do realizacji robót budowlanych, jeżeli dostawa zostanie zrealizowana w terminie uniemożliwiającym realizacje przedmiotu zamówienia w terminie umownym, f Z powodu okoliczności siły wyższej, np. wystąpienia zdarzenia losowego wywołanego przez czynniki zewnętrzne, którego nie można było przewidzieć z pewnością, w szczególności zagrażającego bezpośrednio życiu lub zdrowiu ludzi lub grążącego powstaniem szkody w znacznych rozmiarach. 2.3. Zamawiający przewiduje w toku wykonywania robót budowlanych przeprowadzenie robót zamiennych, związanych ze zmianą Polskiej Normy, braku na rynku materiałów budowlanych określonego rodzaju materiału. Roboty zamienne nie mogą zmieniać ceny wynikającej z zawartej umowy. 2.4. W sytuacji zamiany materiału budowlanego lub technologii, zakres robót, przy którym to uczyniono, może zostać (w zależności od decyzji Zamawiającego) wyłączony spod wynagrodzenia ryczałtowego i rozliczony zostanie na podstawie cen jednostkowych z kosztorysu ofertowego Wykonawcy. 2.5. Zamawiający dopuszcza możliwość wystąpienia w trakcie realizacji przedmiotu umowy konieczność wykonania robót zamiennych w stosunku do przewidzianych dokumentacją projektową, w sytuacji, gdy wykonanie tych robót będzie niezbędne do prawidłowego, tj. zgodnego z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi na dzień odbioru robót przepisami wykonania przedmiotu umowy. 2.6. Zamawiający dopuszcza wprowadzenie zmiany materiałów i urządzeń przedstawionych w ofercie przetargowej pod warunkiem, że zmiany te będą korzystne dla Zamawiającego. Zmiany te mogą dotyczyć następujących okoliczności: 2.6.1. powodujące poprawienie parametrów technicznych , 2.6.2. wynikające z aktualizacji rozwiązań z uwagi na postęp technologiczny lub zmiany obowiązujących przepisów, 2.6.3. powodujące obniżenie kosztu ponoszonego przez Zamawiającego na eksploatację i konserwację wykonanego przedmiotu zamówienia, 2.7. Zmiany, o których mowa w pkt 2.5 i 2.6 muszą być każdorazowo zatwierdzone przez Zamawiającego w porozumieniu z projektantem/inspektorem nadzoru. 2.8. W przypadku wystąpienia robót dodatkowych niewykraczających poza określenie przedmiotu zamówienia zawartych w SIWZ. 2.9. W przypadku zmiany kadry kierowniczej po stronie Wykonawcy przewidzianej do realizacji zamówienia - Wykonawca zobowiązany jest zastąpić te osoby osobami posiadającymi takie same uprawnienia. 2.10. Zmiany powyższe nie spowodują zmiany ceny wykonania przedmiotu umowy, która będzie zaoferowana przez Wykonawcę w Formularzu Ofertowym. 2.11. W przypadku zmiany inspektora nadzoru po stronie Zamawiającego. 2.12. W przypadku zmiany terminów płatności faktur i rozliczania przedmiotu umowy. 2.13. O wystąpieniu okoliczności mogących wpłynąć na zmianę terminów Wykonawca winien jest poinformować Zamawiającego pisemnie i natychmiast odnotować to w dzienniku budowy. 2.14. O wystąpieniu okoliczności mogących wpłynąć na zmianę umowy Wykonawca winien jest poinformować Zamawiającego pisemnie.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zsm2.szczecin.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: 70-561 Szczecin, ul.Staromłyńska 13, pokój nr 3..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 03.04.2013 godzina 15:00, miejsce: 70-561 Szczecin, ul. Staromłyńska 13, pokój nr 3..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.