eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2022 › Sygn. akt: KIO 1668/22
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2022-07-06
rok: 2022
sygnatury akt.:

KIO 1668/22

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 lipca 2022
r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 czerwca 2022 r. przez wykonawcę Ć.
i Partnerzy. Radcowie prawni i Adwokaci, Al. J. Ch. Szucha 8, 00-582 Warszawa,

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Mazowiecki Szpital Bródnowski
sp. z o.o., ul. Kondratowicza 8, 03-242 Warszawa,

przy udziale wykonawc
ów:
1) Kancelaria Radcy Prawnego R.F., Al. Jerozolimskie 11/19 lok. 12, 00-508 Warszawa,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
2) Kancelaria Prawnicza J.W.
, ul. Łukowska 30 lok. 134, 04-133 Warszawa
,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,


orzeka:

1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Ć. i
Partnerzy. Radcowie prawni i Adwokaci z siedzibą w Warszawie, wezwanie ww.
wykonawcy
do uzupełnienia wykazu usług na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert,

KIO 1668/22

2.
kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Mazowiecki Szpital Bródnowski
sp. z o.o., ul. Kondratowicza 8, 03-242 Warszawa, i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
2.2.
zasądza od zamawiającego: Mazowiecki Szpital Bródnowski sp. z o.o.,
ul. Kondratowicza 8, 03-242 Warszawa, na rzecz
odwołującego: Ć. i Partnerzy.
Radcowie prawni i Adwokaci, Al. J. Ch. Szucha 8, 00-582 Warszawa,
kwotę 11 100 zł
00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
uiszczonego wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.



Przewodniczący: …………………………




KIO 1668/22

Sygn. akt KIO 1668/22
UZASADNIENIE


Zamawiający – Mazowiecki Szpital Bródnowski sp. z o.o., ul. Kondratowicza 8, 03-242
Warszawa, prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji,
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn.

„Świadczenie pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych udzielanych przez Mazowiecki
Szpital Bródnowski Sp. z o.o.”, numer
referencyjny: MSB/TP/31/04/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 26.05.2022 r., nr 2022/BZP 00179005.
Pismem z dnia 15.06.2022 r. zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
wykonawcy
Ć. i Partnerzy. Radcowie prawni i Adwokaci, Al. J. Ch. Szucha 8, 00-582
Warszawa (dalej: „odwołujący”) oraz o wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Kancelaria Prawnicza J.W..

W dniu 20.06.2022
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie,
w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b

ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 poz.
11
29 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, przez błędne zastosowanie i odrzucenie oferty
o
dwołującego, jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału
w postępowaniu, z uwagi na bezpodstawne uznanie:
a)
że doświadczenie w zakresie kompleksowej obsługi prawnej dotyczącej podmiotów
prowadzących działalność leczniczą nie obejmuje obsługi prawnej w zakresie
zamówień publicznych, oraz
b)
że doświadczenie zawodowe osób posiadających tytuł radcy prawnego lub adwokata
może być jedynie zdobywane po uzyskaniu tytułu zawodowego
- podczas gdy o
dwołujący posiada doświadczenie oraz dysponuje personelem
pozwalającym na prawidłowe i terminowe realizowanie zamówienia, tj. w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, wykonał więcej niż jedno
zamówienie o wartości nie niższej niż 100 000,00 złotych brutto związane ze
świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień publicznych w podmiotach
prowadzących działalność leczniczą, jako stanowiący doniosły element kompleksowej
obsługi prawnej oraz dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
posiadającymi tytuł zawodowy radcy prawnego lub adwokata i wpisanymi na listę
odpowiednio Okręgowej Izby Radców Prawnych lub Okręgowej Rady Adwokackiej lub
prawników zagranicznych, posiadającymi minimum 3 letnie doświadczenie zawodowe
związane ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień publicznych
w podmiotach prowadzących działalność leczniczą,
KIO 1668/22

2)
art. 239 ust. 1 oraz 2 ustawy Pzp, przez wybór jako najkorzystniejszej oferty Kancelarii
Prawniczej J.W.
, która nie przedstawia najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny,
ponieważ w przypadku prawidłowego badania i oceny wszystkich ofert niepodlegających
odrzuceniu, tj. także z uwzględnieniem oferty odwołującego, to oferta odwołującego
powinna zostać uznana za najkorzystniejszą,
3) ewentualnie: art.128 ust. 1 ustawy Pzp, przez bezpodstawne zaniechanie wezwania do
złożenia poprawionego wykazu usług i wykazu osób w sytuacji, gdy jeśli w ocenie
z
amawiającego i Izby wykazy te są niekompletne lub zawierają błędy, podczas gdy
sytuacja „wątpliwości” zamawiającego co do spełniania warunków udziału
w postępowaniu ze skutkiem braku ich spełniania - kwalifikuje obowiązek zamawiającego
do wezwania wykonawcy od
powiednio do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie podmiotowych dokumentów
W szczególności odwołujący podniósł, co następuje.
„(…) W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z pkt. 10 ppkt. 4 lit. b SWZ,
warunkiem
udziału w postępowaniu było wykazanie przez wykonawcę, że: dysponuje
osobą/osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, posiadającymi tytuł zawodowy radcy
prawnego lub adwokata i wpisanymi na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych lub
Okręgowej Rady Adwokackiej lub prawników zagranicznych, posiadającymi minimum 3
letnie doświadczenie zawodowe związane ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie
zamówień publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą, która/e zostaną
skierowane do realizacji z
amówienia
.
Na potwierdzenie ww. warunku, Odwołujący złożył wraz z ofertą Wykaz osób (…)
W treści przedłożonego wykazu zostali wskazani – oprócz r.pr. D.Ć., r.pr. D.K., r.pr. J.L. –
także r.pr. W.S. oraz adw. M.K.-B., partnerzy (wspólnicy) Odwołującego. Każda z tych osób
posiada minimum 3 letnie doświadczenie zawodowe związane ze świadczeniem pomocy
prawnej
– W.S. został wpisany na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych
w Warszawie dnia 20 sierpnia 2020 roku, natomiast M.K.-B. na l
istę Okręgowej Rady
Adwokackiej w
Warszawie dnia 15 lipca 2021 roku. Tym samym Odwołujący do
„doświadczenia zawodowego” zaliczył okres, w jakim wykonywane były przez Wspólników
Odwołującego czynności były zbieżne z rzeczowym oczekiwaniem Zamawiającego,
a wykonywane także w okresie odbywania aplikacji - odpowiednio radcowskiej oraz
adwokackiej.
Zamawiający na tej kanwie przyjął, że dwie z pięciu osób skierowanych przez
Wykonawcę do realizacji przedmiotowego zamówienia nie spełniają warunków określonych
przez
Zamawiającego, tj. mimo, że posiadają tytuł odpowiednio radcy prawnego i adwokata
potwierdzony aktualnymi wpisami, nie posiadają minimum 3 letniego doświadczenia
zawodowego związanego ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień
KIO 1668/22

publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą.
Z kolei w zakresie drugiego z warunków udziału w postępowaniu, Zamawiający
w pkt. 10
ppkt. 4 lit. a SWZ wskazał, że: o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, k
tórzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, które mogą dotyczyć (…)
zdolności technicznej lub zawodowej, tj. Wykonawca wykaże, że:
a)
w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali lub wykonują co najmniej
jedno zamówienie o wartości nie niższej niż 100 000,00 złotych brutto w zakresie
niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia tj. związane ze
świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień publicznych w podmiotach
prowadzących działalność leczniczą
.
Odwołujący wraz z ofertą złożył zgodnie z wzorem nr 6 do SWZ wykaz usług, celem
wykazania spełnienia warunku, o którym mowa w pkt. 10 ppkt. 4 lit. 4 SWZ, których jako
referencyjne wskazał usługi w zakresie bieżącej, kompleksowej obsługi prawnej (doradztwo
prawne oraz zastępstwo procesowe). Co więcej, Odwołujący wskazał dwie usługi, podczas
gdy jako warunek udziału wymagane było doświadczenie jedynie w realizacji jednej usługi.
Zamawiający pismem z dnia 7 czerwca 2022 r. wezwał Wykonawcę do złożenia
wyjaśnień w zakresie opisanym w ww. piśmie. Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie
potwierdził, że spełnia warunki udziału w postępowaniu (…).
1. Doświadczenie zawodowe
Osią sporu w niniejszej sprawie stanowi de facto okoliczność, czy w okresie
poprzedzającym uzyskanie tytułu radcy prawnego lub adwokata, w tym w toku aplikacji
radcowskiej lub
adwokackiej, przyszły adept wykonywania zawodu zdobywa doświadczenie
zawodowe w rozumieniu SWZ. Zgodnie z defini
cją, którą wskazuje Słownik Języka Polskiego
PWN,
doświadczenie stanowi „ogół wiadomości i umiejętności zdobytych na podstawie
obserwacji i
własnych przeżyć”
1
.
Tym samym powszechna definicja doświadczenia jako
element sine qua non wskazuje zdobywanie wiado
mości czy zdolności mocą własnych
zmysłów i czynności. Niewątpliwie – także w myśl idei jakiej przyświeca ustanowienie
warunku udziału w postępowaniu – doświadczenie zawodowe zdobywa osoba, która
w sposób realny i faktyczny uczestniczy w wykonywaniu danych czynności. W konsekwencji,
doświadczenie zawodowe może nabywać także osoba przygotowując się do zdobywania
samodzielnych uprawnień zawodowych – do czego niewątpliwie ma przygotować także
aplikacja radcowska czy adwokacka.
W opozycji do
stanowiska Zamawiającego wyrażonego w treści informacji
o odrzuceniu,
jakoby aplikant nie wykonuje czynności polegających na zdobywaniu
doświadczenia zawodowego, wskazać należy, iż zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 26 maja
1982 r. Prawo o
adwokaturze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1184 z późn. zm.), dalej zwanej
KIO 1668/22

„Prawem o adwokaturze”, aplikant adwokacki może zastępować adwokata lub radcę
prawnego w czynnościach: (…) Odpowiednikiem ww. przepisu w ustawie z dnia 6 lipca 1982
r. o radcach prawnych (Dz. U.
z 2022 r. poz. 1166) jest przepis art. 35 (1), zawierający
analogiczne unormowania względem aplikantów radcowskich.
W konsekwencji nie ulega wątpliwości, że doświadczenie zawodowe w świadczeniu
usług pomocy prawnej zdobywa się także przed uzyskaniem tytułu zawodowego. Tytułem
przykładu dla dywersyfikacji tych pojęć, ustawodawca w treści art. 474 ust. 2 ustawy Pzp,
ustanowił wymóg, które muszą zostać spełnione przez członka Krajowej Izby Odwoławczej.
Wśród tych wymogów zostało rozróżnione doświadczenie zawodowe od faktu złożenia
egzaminu zawodowego, wykonywania zawodu lub posiadania tytułu zawodowego. Nie ulega
bowiem wątpliwości, że każdy z tych elementów może być ze sobą połączony, ale także
możliwa jest sytuacja, w której tytuł zawodowy nie gwarantuje ani złożenia egzaminu
zawodowego, ani także posiadania właściwego doświadczenia zawodowego.
W konsekwencji, aby Zamawiający skutecznie żądał posiadania doświadczenia
w sposób, jaki na obecnym etapie forsuje dokonując odrzucenia oferty, tj. doświadczenia
zawodowego
zdobywanego po upływie uzyskania uprawnień, musiałby dać wyraz temu
oczekiwaniu
wprost w treści SWZ. Często zamawiający określają „doświadczenie zawodowe
jako radca
prawny lub adwokat”. Nawet gdyby bowiem uznać, że doświadczenie zawodowe
aplikanta
nie ma charakteru równoważnego względem doświadczenia zawodowego radcy
prawnego
czy adwokata (ze swej istoty doświadczenie to ma charakter dłuższy – nawet ze
względu na tak bagatelną przyczynę, jak wiek), podkreślić należy, iż Zamawiający określił
warunek
udziału w postępowaniu – po pierwsze, bez wskazania minimalnej liczby zespołu,
a po drugie
– bez wskazania, że zaliczane będzie doświadczenie zawodowe dopiero od
chwili wpisania
na listę radców prawnych lub adwokatów. (…)
Skoro zatem Zamawiający nie określił minimalnej liczby osób spełniających warunek
udziału w postępowaniu, za jego spełnienie należy uznać skierowanie do realizacji już jednej
osoby.
Tym samym, już na tej kanwie Odwołujący spełnia sporny warunek udziału
w postępowaniu.
2. Kompleksowa obsługa prawna
W zakresie przedmiotowego warunku Zamawiający zakwestionował doświadczenie
Odwołującego polegające na kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów leczniczych.
Argumentacja ta zasadza się na tezie, iż doświadczenie w kompleksowej obsłudze prawnej
(w
zakres której wchodzi również obsługa prawna z zakresu zamówień publicznych), nie jest
tożsame z doświadczeniem w obsłudze prawnej ograniczonej do zamówień publicznej.
W polemice z tym stanowiskie
m wskazać należy, że świadczenie usług pomocy
prawnej o charakterze kompleksowym
– tj. obejmującej każdą dziedzinę prawa, w tym
zamówień publicznych i to podmiotów prowadzących tożsamą działalność jak Zamawiający
KIO 1668/22

ma
znacznie większy zakres merytoryczny, aniżeli tego rodzaju ograniczenie. Innymi słowy,
realizacja kompleksowej obsługi prawnej wymaga większych nakładów osobowych czy
czasowych, a tym samym za kuriozalne wręcz należy uznać, iż nie spełnia warunku
o znacznie mniejszym zakresie. Co jednak najistotniejsze, w zakres kompleksowej pomocy
prawnej,
wchodzi też – w całości – obsługa prawna podmiotu w zakresie zamówień
publicznych.
Nie urągając powadze zadań, jakie realizuje wykonawca w ramach świadczenia
pomocy prawnej w zakresie za
mówień publicznych, także z uwzględnieniem liczby
postępowań czy zawieranych umów, podkreślić należy, że podmioty lecznicze wskazane
w wykazie usług przez Odwołującego także prowadzą działalność w podobnej skali, a tym
samym
– udzielają podobną liczbę zamówień publicznych. Potwierdza to zatem, że
doświadczenie Odwołującego w obsłudze podmiotu leczniczego, pozwoli na prawidłową
realizację zamówienia także na rzecz Zamawiającego. (…)
Zamawiający podkreśla jednak, że wartość i zakres umowy ma dla niego doniosłe
znaczenie,
zaś zamawiający często zlecają usługi na „specjalistyczne usługi”. W polemice z
takim
stanowiskiem wskazać należy, że skoro z prostego wnioskowania a maiori ad minus
można wywieźć, iż skoro dany wykonawca „potrafi” więcej, potrafi także i mniej. W
konsekwencji
sam sposób zlecenia zamówienia jako taki jest indyferentny – każdy
zamawiający inaczej identyfikuje swoje potrzeby i w sposób im odpowiadający zawiera
umowy z wykonawcami
celem nabycia usług potrzeby te spełniających. Okoliczność, że
dany zamawiający zawiera umowę na kompleksową obsługę prawną, a inny – na obsługę
prawną z określonej dziedziny, nie świadczy o tym, że dany sposób nabywania
doświadczenia w ramach tego rodzaju usług jest nieprawidłowy.
Na zakończenie należy też wyraźnie podkreślić, że wykładnia prezentowana przez
Zamawiającego stoi w oczywistej sprzeczności z literalną treścią warunku, w którym
zastrzeżono wymaganie wykonania referencyjnego zamówienia o wartości nie niższej niż
100.000,00 zł brutto „związane ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych”, a nie „wyłącznie z zakresu zamówień publicznych”. Tym samym zamówienie
o takiej wartości, w ramach którego realizowana była kompleksowa pomoc prawna podmiotu
prowadzącego działalność leczniczą, w tym (również kompleksowa) pomoc prawna -
z zakresu
zamówień publicznych, spełnia przedmiotowy warunek udziału w postępowaniu.
Jak zostało powyżej wywiedzione doświadczenie, które posiada Odwołujący
i przedstawione
w ofercie potwierdza, że Odwołujący spełnia warunek udziału
w postępowaniu, a tym samym jego oferta nie powinna polegać odrzuceniu.

3. Zaniechanie wezwania
– zarzut ewentualny
KIO 1668/22

Na marginesie i wyłącznie z ostrożności procesowej w uzasadnieniu zarzutu ewentualnego
należy też dodać, że nawet w wypadku uznania, że przedstawione doświadczenie
Wykonawcy nie spełnia warunku udziału w postępowaniu (czy to w zakresie doświadczenia
wykonawcy czy osób skierowanych do wykonania zamówienia) Zamawiający powinien
wezwać Wykonawcę do złożenia takich Wykazów na podstawie przepisu art. 128 ust. 1
ustawy Pzp, a bez takiego, uprzedniego wezwania, nie był uprawniony do odrzucenia oferty
Wykonawcy.

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
1)
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
2)
unieważnienia czynności wyboru oferty Kancelarii Prawniczej J.W. jako najkorzystniejszej,
3)
dalszego prowadzenia postępowania, w tym badania i oceny ofert z uwzględnieniem
oferty odwołującego jako spełniającej warunki udziału w postępowaniu,
4)
w przypadku uwzględnienia odwołania wyłącznie w zakresie zarzutu ewentualnego -
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego i czynności wyboru oferty
Kancelarii Prawniczej J.W. jako najkorzystniejszej oraz dalszego prowadzenia
postępowania, w tym badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego i
wezwania odwołującego do złożenia poprawionych wykazów osób i usług.

Pismami z dnia 23.06.2022 r. i 2
4.06.2022 r. następujący wykonawcy zgłosili
przystąpienie do postępowania odwoławczego:
1) Kancelaria Radcy Prawnego R.F., Al. Jerozolimskie 11/19 lok. 12, 00-508 Warszawa

wykonawca
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego,
2) Kancelaria Prawnicza J.W.
, ul. Łukowska 30 lok. 134, 04-133 Warszawa (dalej:
„przystępujący Kancelaria W.”) – wykonawca zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
Izba stwierdziła, że przystąpienia zostały dokonane skutecznie.

Pismem z dnia 01.07.2022
r. zamawiający przekazał odpowiedź na odwołanie,
w której wniósł o jego oddalenie.

W trakcie rozprawy strony
i przystępujący Kancelaria Wojciechowski podtrzymali
swoje stanowiska.

Krajowa Izba O
dwoławcza ustaliła, co następuje:


Przedmiotem zamówienia jest świadczenie pomocy prawnej w zakresie zamówień
KIO 1668/22

publicznych.

W pkt 4 rozdzia
łu 10 specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „swz”) zamawiający
wskazał warunki w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej:
a)
w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali lub wykonują co najmniej
jedno zamówienie o wartości nie niższej niż 100 000,00 złotych brutto w zakresie
niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia, tj. związane ze
świadczeniem pomocy prawnej zakresie zamówień publicznych w podmiotach
prowadzących działalność leczniczą,
b)
dysponuje osobą/osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, posiadającymi tytuł
zawodowy radcy prawnego lub adwokata i wpisanym
i na listę Okręgowej Izby Radców
Prawnych lub Okręgowej Rady Adwokackiej lub prawników zagranicznych, posiadającymi
minimum 3 letnie doświadczenie zawodowe związane ze świadczeniem pomocy prawnej
w zakresie zamówień publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą,
która/e zostaną skierowane do realizacji zamówienia.

Odwołujący złożył ofertę wraz z wykazem osób i wykazem usług.
W wykazie osób odwołujący wskazał 5 osób, w tym m.in. Pana W.S. – radcę prawnego i
Panią M.K.-B. – adwokat. Dla każdej z tych osób wskazano jako doświadczenie 2 usługi
wykonywane na rzecz podmiotów leczniczych w Kaliszu i w Sosnowcu, a okres
doświadczenia określono jako: „Pow. 3 lat (z okresem aplikacji)”.
W wykazie usług odwołujący wskazał usługi wykonywane dla 2 podmiotów
leczniczych w Kaliszu i we Wrocławiu o wartości ok. 374.000 zł i ok. 294.000 zł. W opisie
każdej z ww. usług odwołujący wskazał: „Bieżąca, kompleksowa obsługa prawna (doradztwo
prawne
oraz zastępstwo procesowe)”.

Pismem z dnia 07.06.2022 r. zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp,
wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień:
„(…) Wykonawca w załączniku nr 6 do SWZ — Wykaz usług, w kolumnie opis zamówienia
— usług wykonywanych przez Wykonawcę, wpisał: bieżąca, kompleksowa obsługa prawna
(doradztwo prawne oraz zastępstwo procesowe), co nie potwierdza wymogu Zamawiającego
zawartego w pkt 10
ppkt. 4 lit. a SWZ, tj. świadczenia pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych. Wnosimy zatem o wyjaśnienie czy wykonane zamówienia dotyczyły zakresu
wskazanego i wymaganego przez Zam
awiającego oraz wskazanie wartości świadczonych
usług w zakresie zamówień publicznych. (…)
Wykonawca w załączniku nr 7 do SWZ — Wykaz osób, w kolumnie zakres wykonywanych
KIO 1668/22

czynności, wpisał: pełny zakres, co nie potwierdza wymogu Zamawiającego zawartego w pkt
10 ppkt. 4 lit. b SWZ, tj. świadczenie pomocy prawnej w zakresie zamówień publicznych
w podmiotach prowadz
ących działalność leczniczą. Wnosimy zatem o wyjaśnienie, czy
wykonane zamówienia dotyczyły zakresu wskazanego i wymaganego przez Zamawiającego.
(…)”

Pismem z dnia 13.06.2022 r. odwołujący udzielił wyjaśnień:
„1) W treści wykazu usług zostały wskazane podmioty prowadzące działalność leczniczą, na
rzecz których Kancelaria świadczyła kompleksową pomoc prawną, która ze swej istoty
obejmowała także pomoc prawną z zakresu zamówień publicznych, a tym samym
obejmowa
ła zakres wskazany i wymagany przez Zamawiającego. W konsekwencji
wskazane usługi spełniają warunek udziału zawarty w pkt 10 ppkt. 4 lit. a SWZ. Wartości
zamówień zostały zawarte w treści wykazu usług w stosownej kolumnie.
2)
Potwierdzam, że Kancelaria dysponuje osobami zdolnymi do wykonania zamówienia,
tj. spełniającymi wymogi Zamawiającego zawarte w pkt 10 ppkt 4 lit. b SWZ i świadczyły
pomoc prawną w zakresie zamówień publicznych w podmiotach prowadzących działalność
leczniczą, tj. w zakresie wskazanym i wymaganym przez Zamawiającego.”

Pismem z dnia 15.06
.2022 r. zamawiający poinformował o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty przystępującego Kancelaria W. oraz o odrzuceniu oferty
odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp. W uzasadnieniu
zamaw
iający wskazał w szczególności:
„I. (…) Z treści oświadczenia złożonego przez Wykonawcę wynika, że do realizacji
zamówienia publicznego zostali skierowani m.in. W.S. i M.K.-B.. Analiza dołączonych
dokumentów wskazuje, że W.S. został wpisany na listę radców prawnych Okręgowej Izby
Radców Prawnych w Warszawie dnia 20 sierpnia 2020 roku, natomiast M.K.-B. na listę ORA
Warszawie dnia 15.07.2021 roku. Ponadto Wykonawca wprost w wykazie
— Wykaz osób
wskazał w tabeli „łączny okres doświadczenia” pow. 3 lat (łącznie z okresem aplikacji).
Powyższe oznacza, że 2 z 5 osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji
przedmiotowego zamówienia nie spełnia minimalnych warunków określonych przez
Zamawiającego, tj. nie posiadają minimum 3 letniego doświadczenia zawodowego radcy
prawnego/adwokata związanego ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6.07.1084 0 radcach prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1
166) Wykonywanie zawodu rad
cy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej,
natomiast zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o radcach prawnych celem aplikacji radcowskiej
jest przygotowanie aplikanta do należytego i samodzielnego wykonywania zawodu radcy
KIO 1668/22

prawnego, w szczególności wykształcenie umiejętności z zakresu zastępstwa procesowego,
sporządzania pism, umów i opinii prawnych oraz przyswojenie zasad wykonywania zawodu.
Podobne uregulowanie znajduje się w art. 4 ust. 1 oraz art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26
maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (Dz.U. z 2022 r. poz. 1 184)
(…)
Powyższe wprost wskazuje, że doświadczenie w pracy jako aplikant
radcowski/adwokacki nie może zostać uwzględnione przez zamawiającego również z tego
powodu, i
ż aplikanci nie mają prawa świadczenia pomocy prawnej, a czynności przez nich
podejmowane mają na celu wyłącznie przygotowanie do należytego i samodzielnego
zawodu.
Tym samym pomoc prawna świadczona przez W.S. i M.K.-B. nie obejmuje 3 lat, i w
związku z tym wykonawca nie spełnia warunku o którym mowa w pkt. 10 ppkt. 4 lit. b SWZ.
Wyłącznie z ostrożności, uprzedzając ewentualny zarzut. w przedmiotowej sprawie
należy również wskazać, że zamawiający nie ma prawa ingerowania w treść złożonego
przez wykonawcę oświadczenia o osobach skierowanych do wykonania zamówienia,
z
łożonego jako dokument potwierdzający spełnienie warunków udziału w postępowaniu,
tj. arbitralnego uznania, że tylko 3 z 5 osób będą wykonywały przedmiotowe zamówienie.
Złożony dokument wraz z dokumentami potwierdzającymi prawo wykonywania zawodu
radcy prawnego/adwokat, należy oceniać całościowo.
II.
Wykaz złożony przez Wykonawcę zgodnie z wzorem nr 6 do SWZ, celem
wykazania spełnienia warunku o którym mowa w pkt. 10 ppkt. 4 lit. 4 obejmuje m.in. na
następujące informacje:
LP. 1 -
Wartość zamówienia - 373 944,60 zł: opis zamówienia - usług wykonywanych przez
Wykonawcę - bieżąca kompleksowa obsługa prawna (doradztwo prawne oraz zastępstwo
procesowe),
LP. 2 -
Wartość zamówienia - 293 901,12 zł: opis zamówienia - usług wykonywanych przez
Wykonawcę - bieżąca kompleksowa obsługa prawna (doradztwo prawne oraz zastępstwo
procesowe) (okres od 22.06.2015-22.06.2019).
Zamawiający pismem z dnia 7.06.2022 wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień
w zakresie opisanym w ww. piśmie. Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, wskazał m.in.
iż: W treści wykazu usług zostały wskazane podmioty prowadzące działalność leczniczą, na
rzecz których Kancelaria świadczyła kompleksową pomoc prawną, która ze swej istoty
obejmowała także pomoc prawną zakresu zamówień publicznych, a tym samym obejmowała
zakres wskazany i wymagany przez Zamawiającego. W konsekwencji wskazane usługi
spełniają warunek udziału zawarty w pkt 10 ppkk. 4 lit. a SWZ. Wartości zamówień zostały
zawarte w treści wykazu usług w stosownej kolumnie
.
Ana
liza treści oświadczeń wykonawcy wskazuje, że pomoc prawna obejmowała
kompleksową obsługę prawną, w tym również zastępstwo prawne. Wbrew twierdzeniom
KIO 1668/22

Wykonawcy, nie zawsze „istota" pomocy prawnej w podmiotach leczniczych o różnorodnej
strukturze działalności obejmuje swoim zakresem pomoc prawną z zakresu zamówień
publicznych. Biorąc pod uwagę profil działalności podmiotów leczniczych i postępującą
specjalizację w świadczeniu pomocy prawnej, zakres pomocy prawnej obejmuje też m.in.
prawo medyczne, prawo spółek handlowych, prawo gospodarcze, prawo procesowe.
Zamawiający, Mazowiecki Szpital Bródnowski sp. z o.o. przeprowadza około 100
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego rocznie, w tym zamówienia
przekraczające kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy
Prawo zamówień publicznych stanowią ponad 90% postępowań. W wyniku tych postępowań
zawiera ponad 300 umów z Wykonawcami. Ponadto realizuje zamówienia na umowy
w ramach dotacji z Województwem Mazowieckim, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem,
Sprawiedliwości oraz projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Tym samym,
istotne z punktu widzenia warunku udziału w postepowaniu, było wykazanie przez
Wykonawców, że wykonali co najmniej jedno zamówienie o wartości nie niższej niż 100
000,00 złotych brutto w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i
doświadczenia, tj. związane ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą. Wymagana wartość i zakres
umowy jest bardzo istotne z punktu widzenia zapewnienia zam
awiającemu wykonanie
zamówienia na odpowiednim, uzasadnionym poziomie. Podkreślenia wymaga, że warunek
określony przez Zamawiającego nie dotyczył kompleksowej obsługi prawnej podmiotu
leczniczego.
Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie nie wy
kazał, że umowa w zakresie wartości
co najmniej 100 000 zł brutto obejmowała świadczenie pomocy prawnej w zakresie
zamówień publiczny. Wykonawca nie podjął nawet próby określenia jaki udział, wartościowy
czy też godzinowy, w świadczeniu pomocy prawnej na rzecz wskazanych podmiotów
leczniczych obejmowało doradztwo w zakresie zamówień publicznych. Biorąc pod uwagę
bardzo szeroki zakres świadczenia przez Wykonawcę pomocy prawnej na rzecz wskazanych
podmiotów (kompleksowa obsługa prawna i zastępstwo procesowe), Zamawiający nie może
uznać warunku, o którym mowa w pkt 10 ppkt. 4 lit. a SWZ za spełniony. (…)”


Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron
i przystępującego złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.

KIO 1668/22


W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane
czynności zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b
ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
:

2) została złożona przez wykonawcę:
b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia,
o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów
lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy,
zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Zgodnie z art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
, z
amawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych
podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych
w postępowaniu.

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty odwołującego z powodu
niespełnienia warunku w zakresie doświadczenia personelu, po pierwsze, należy zauważyć,
że w opisie warunku zamawiający użył sformułowania: „dysponuje osobą / osobami”.
Oznacza to, że zamawiający dopuścił, aby wykonawcy wskazali na potrzeby spełnienia ww.
warunku tylko jedną osobę. Odwołujący wskazał w wykazie pięć osób, spośród których
zamawiający kwestionuje doświadczenie jedynie dwóch. Tym samym zamawiający nie
zgłasza zastrzeżeń do pozostałych trzech osób wymienionych w wykazie osób. Skoro zatem
do wykazania spełnienia warunku wystarczające było wskazanie jednej osoby
z wymaganymi kwalifikacjami, a odwołujący wskazał co najmniej trzy takie osoby
(niekwestionowane przez zamawiającego), to już tylko ten fakt przesądza o tym, że oferta
odwołującego została niezasadnie odrzucona w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy
Pzp.
Na powyższe nie wpływa to, że doświadczenie osób wskazanych w wykazie osób
podlegało także ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Kryteria były zresztą określone
KIO 1668/22

w taki sposób, że w praktyce w przypadku oferty odwołującego, doświadczenie
kwestionowanych przez zamawiającego osób i tak nie musiało być brane pod uwagę, gdyż
do uzyskania punktacji wystarczyło doświadczenie dwóch innych osób wpisanych do
wykazu, w zakresie
których zamawiający nie zgłaszał zastrzeżeń. Ponadto warunek był
opisany jasno: wystarczające było wskazanie jednej osoby w celu jego spełnienia. Zatem
bez względu na kwestię przyznawania punktów w ramach kryteriów oceny ofert, wskazanie
przez odw
ołującego co najmniej trzech osób, których doświadczenia zamawiający nie
kwestionuje,
skutkuje koniecznością stwierdzenia, że odwołujący wykazał spełnienie tego
warunku z nawiązką.
Po drugie, należy zgodzić się z odwołującym, że czym innym jest doświadczenie
danej osoby, a czym innym
– wpis tej osoby na listę radców prawnych lub adwokatów.
Doświadczenie w danym zakresie można nabywać także przed wpisem na którąś z ww. list,
zwłaszcza że np. w dziedzinie zamówień publicznych nie obowiązuje co do zasady przymus
adwokacko-radcowski.
Przede wszystkim jednak należy zauważyć, że w opisie warunku
zamawiający w żaden sposób nie wskazał, że wymagana przez niego ilość lat
doświadczenia będzie liczona od wpisu danej osoby na listę adwokatów czy radców
prawnych. W szcz
ególności zamawiający nie posłużył się takimi sformułowaniami jak
przykładowo: „posiadającymi minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku
radcy prawnego lub adwokata”, „posiadającymi minimum 3-letnie doświadczenie zawodowe
liczone od wpisu na lis
tę radców prawnych lub adwokatów”, „posiadającymi jako radca
prawny lub adwokat minimum 3-
letnie doświadczenie zawodowe”. W opisie warunku
zamawiający osobno wskazał na wymóg posiadania wpisu na którąś z ww. list i osobno na
wymóg posiadania 3-letniego doświadczenia związanego ze świadczeniem pomocy prawnej
w zakresie zamówień publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą. Żaden
fragment ww. warunku nie wskazuje na to, by wymagane doświadczenie musiało być nabyte
dopiero po wpi
sie danej osoby na listę adwokatów czy radców prawnych. Oznacza to, że
w świetle postawionego w tym postępowaniu warunku dotyczącego personelu wykonawcy,
ilość lat doświadczenia nabytego przez mec. M.K.-B. i mec. W.S. także w trakcie aplikacji,
jest zgodna z tym warunkiem. Odwołujący wykazał zatem spełnienie warunku również w
zakresie ww. osób i jego oferta nie podlegała w związku z tym odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp.

W świetle powyższych ustaleń, Izba uwzględniła odwołanie w ww. zakresie i nakazała
zamawiającemu m.in. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz powtórzenie czynności
badania i oceny ofert.

KIO 1668/22

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty odwołującego z powodu
niespełnienia warunku w zakresie doświadczenia wykonawcy, w pierwszej kolejności należy
zauważyć, że warunek wyraźnie odnosił się do jednego zamówienia o wartości nie niższej
niż 100.000,00 złotych brutto w zakresie związanym ze świadczeniem pomocy prawnej
w
zakresie zamówień publicznych. Tym samym z warunku wynika, że wymagana wartość
100 tys. zł dotyczyła konkretnie świadczenia pomocy prawnej w zakresie zamówień
publicznych.
Odwołujący wskazał w wykazie usług dwie usługi o wartości ok. 374 tys. zł i ok. 294
tys. zł opisując je jako kompleksową obsługę prawną, co potwierdza treść dołączonych
referencji
. W związku z tym, że w wykazie usług nie wskazano, jaka była wartość tych usług
w zakresie obsługi prawnej dotyczącej tylko zamówień publicznych, zamawiający wezwał
odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp. W odpowiedzi
odwołujący stwierdził, że: „Wartości zamówień zostały zawarte w treści wykazu usług
w stosownej kolumnie
”. Tym samym odwołujący w istocie nie udzielił odpowiedzi na pytanie
zamawiającego, ponieważ w wykazie usług wskazano jedynie wartość dla kompleksowej
obsługi prawnej, a nie dla obsługi w zakresie zamówień publicznych.
Nie można przy tym zgodzić się z odwołującym, że zawarte w jego wyjaśnieniach
zdanie o treści: „W konsekwencji wskazane usługi spełniają warunek udziału zawarty w pkt
10 ppkt. 4 lit. a SWZ
”, wskazuje na potwierdzenie, że obsługa w zakresie zamówień
publicznych miała wartość co najmniej 100 tys. zł. Po pierwsze, w zdaniu tym nie ma mowy
o wartości, więc nic nie świadczy o tym, że właśnie wartość usług w jakimkolwiek zakresie
została w nim potwierdzona. Po drugie, zdanie to zaczyna się od słów: „W konsekwencji…”.
W wezwaniu skierowanym w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp zamawiający pytał też bowiem
odwołującego o zakres wymienionych usług („…czy wykonane zamówienia dotyczyły
zakresu wskazanego i wymaganego przez Zamawiającego…”). Zatem cały fragment
wyjaśnień odwołującego o treści: „W treści wykazu usług zostały wskazane podmioty
prowadzące działalność leczniczą, na rzecz których Kancelaria świadczyła kompleksową
pomoc prawną, która ze swej istoty obejmowała także pomoc prawną z zakresu zamówień
publicznych, a tym samym
obejmowała zakres wskazany i wymagany przez Zamawiającego.
W konsekwencji wskazane usługi spełniają warunek udziału zawarty w pkt 10 ppkt. 4 lit. a
SWZ
.”, należy rozumieć w ten sposób, że zdanie zaczynające się od słów: „W konsekwencji
…” dotyczy potwierdzenia zakresu wskazanych usług zgodnego z zakresem wymaganym
przez zamawiającego, nie zaś potwierdzenia wartości tych usług. Do kwestii wartości odnosi
się dopiero ostatnie zdanie w tej części wyjaśnień odwołującego, tj. cytowane już wyżej
zdanie: „Wartości zamówień zostały zawarte w treści wykazu usług w stosownej kolumnie”,
które, jak też już wyżej wskazano, w istocie nie zawiera żadnego wyjaśnienia. Tym samym
Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, jakoby w zdaniu zaczynającym się od słów:
KIO 1668/22

„W konsekwencji …” potwierdził on, że skoro spełnia warunek, to wartość usług w zakresie
zamówień publicznych wynosi co najmniej 100 tys. zł.
Izba nie uznała też za przekonujące argumentów odwołującego, zgodnie z którymi
nie był on w stanie wskazać, jaką konkretnie część wynagrodzenia ryczałtowego otrzymywał
za obsługę w zakresie zamówień publicznych. W opisie warunku zamawiający wyraźnie
wymagał usługi o wartości co najmniej 100 tys. zł dotyczącej obsługi w zakresie zamówień
publicz
nych, więc wykonawca musi tak sformułowany warunek spełnić. Jeżeli nie jest
możliwe podanie konkretnej kwoty w tym zakresie, ale wykonywana usługa w większości
dotyczyła obsługi prawnej w zakresie zamówień publicznych, to właśnie takie wyjaśnienia
wraz z p
odaniem np. ogólnej informacji: „ponad 100.000 zł”, odwołujący powinien był złożyć.
Tymczasem odwołujący ograniczył się do powołania się na treść wykazu usług.
W efekcie, jak wynika z powyższych ustaleń, odwołujący nie wykazał w trybie art. 128
ust. 4 ust
awy Pzp, że spełnia warunek dotyczący doświadczenia w zakresie odnoszącym się
do
wartości wymienionych usług.

W tym miejscu należy jednakże wskazać, że w sytuacji stwierdzenia przez
zamawiającego, że wykonawca nie spełnia albo nie wykazał spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, zamawiający nie może co do zasady od razu odrzucić jego oferty.
Zamawiający ma bowiem obowiązek najpierw wezwać wykonawcę na podstawie art. 128
ust. 1 ustawy Pzp
(z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie) do złożenia,
poprawienia lub
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych oraz innych oświadczeń
lub
dokumentów potwierdzających spełnienie warunku. W ramach takiego uzupełnienia
wykonawcy mo
gą np. uzupełnić informacje w złożonym dotychczas wykazie lub złożyć
wykaz z nowymi usługami. Dopiero w przypadku niezłożenia, niepoprawienia lub
nieuzupełnienia przez wykonawcę oświadczeń lub dokumentów w sposób potwierdzający, że
spełnia on warunek udziału w postępowaniu, zamawiający jest uprawniony i zobowiązany do
odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp.
W przedmiotowej sprawie zamawiający zaniechał wezwania odwołującego w trybie
art. 128 ust. 1 ustawy Pzp do uzupełnienia wykazu usług, co potwierdza dokumentacja
postępowania przekazana przez zamawiającego i oświadczenie samego odwołującego.
Zaniechanie to stanowi naruszenie przez zamawiającego ww. przepisu i czyni odrzucenie
jego
oferty z powodu niewykazania spełnienia ww. warunku, przedwczesnym.

Dlatego też Izba uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienie czynności odrzucenia oferty
odwołującego, wezwanie odwołującego do uzupełnienia wykazu usług na podstawie art. 128
ust. 1 ustawy Pzp
oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert.

KIO 1668/22

Jednocześnie odnosząc się do oświadczenia odwołującego co do wartości usług
w zakresie zamówień publicznych, należy zauważyć, że wyjaśnienia dotyczące tej kwestii
powinny zostać złożone zamawiającemu w odpowiedzi na wezwanie z dnia 07.06.2022 r.
Z kolei odnosząc się do złożonego przez odwołującego na rozprawie dowodu w postaci listu
referencyjnego ze Szpitala Wojewódzkiego w Łomży, należy wskazać, że rolą
zamawiającego jest dokonywanie oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału
w postępowaniu i oceny ofert i Izba nie może zastępować zamawiającego w tej roli
w oparciu o dokumenty nieznane wcześniej zamawiającemu. Zatem po wezwaniu w trybie
art. 128 ust
. 1 ustawy Pzp, odwołujący będzie mógł złożyć stosowne oświadczenia i
dokumenty zamawiającemu, którego obowiązkiem będzie ich analiza i powtórzenie
czynności badania i oceny ofert.

Wobec powyższego, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.

Orzeczenie Izby zostało wydane w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia, złożone dowody, stanowiska stron i przystępującego Kancelaria W.
przedstawione na rozprawie i w pismach procesowych.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 i
art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).

Przewodniczący ...…………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie