eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2020 › Sygn. akt: KIO 385/20
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2020-03-03
rok: 2020
sygnatury akt.:

KIO 385/20

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 3 marca
2020
r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 lutego
2020r. przez wykonawc
ę ALSTAL Grupa Budowlana spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Jacewie, ul. Kwiatowa 23
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Fundacja dla Ostrowa Tumskiego we
Wrocławiu, ul. Katedralna 13


postanawia:
1.
Umorzyć postępowanie,
2.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 20 000
zł. 00 gr
(słownie: dwudziestu tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
ALSTAL Grupa Budowlana spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Jacewie, ul. Kwiatowa 23
tytułem zwrotu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz.1843) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.

Przewodniczący: ………………………

3.

Sygn. akt KIO 385/20
Uzasadnienie

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
przebudowę i remont budynków Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu zostało wszczęte
ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 13 lutego
2020r. pod numerem 2020/S 031-071526.
W dniu 24 lutego 2020r. odwołanie wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(siwz) wniósł wykonawca ALSTAL Grupa Budowlana spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Jacewie. Odwołanie zostało
wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 21 lutego
2020r. udzielonego przez prezesa zarządu komplementariusza spółki upoważnionego do
samodzielnej reprezentacji komplementariusza, zgodnie ze złożonymi odpisami z KRS.
Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 24 lutego 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1.
art. 26 ust. 1 ustawy
przez sformułowanie w pkt. VI ust. 4 SIWZ, że termin na złożenie
przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona oświadczeń lub dokumentów,
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, będzie nie krótszy
niż 5 dni, w sytuacji, gdy zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy termin ten nie powinien być krótszy
niż 10 dni,
2.
art. 10a ust. 1 i 4 ustawy, art. 10b ustawy
oraz przepisów Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji
el
ektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i
przechowywania dokumentów elektronicznych (dalej jako „Rozporządzenie”), a w
szczególności z § 3 ust. 1
i
2 Rozporządzenia, w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez określenie przez
z
amawiającego:
a.
w pkt. VII ust. 6 SIWZ obowiązku przekazywania dokumentów i oświadczeń przez
wykonawców za pośrednictwem poczty elektronicznej,
b.
w pkt. XI ust. 1 i 3 SIWZ, że oferty (albo zmianę lub wycofanie oferty) należy składać
za pośrednictwem poczty e-mail,
w sytuacji, gdy te przepisy ustawy
oraz Rozporządzenia przewidują szczegółowe wymagania
dotyczące środków komunikacji elektronicznej stosowanych przez zamawiających, których to
wymagań nie spełnia poczta e-mail, co w konsekwencji prowadzi do naruszenia zasad
wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy,

3.
art. 647 KC i 3531 KC w zw. z art. 139 ustawy i art. 7 ust. 1 ustawy przez
uregulowanie, że odbiór przez zamawiającego robót nastąpi tylko w przypadku braku
stwierdzenia jakichkolwiek usterek tych robót, co wynika z następujących postanowień wzoru
umowy:
a.
„Podstawą do wystawienia każdej z faktur VAT częściowych jest bezusterkowy
protokół odbioru danego elementu robót podpisany przez przedstawicieli stron i nadzór
inwestorski, z kompletem niezbędnych dla danego elementu dokumentów wymienionych w
U
mowie” (§ 6 ust. 2),
b.
„Podstawą do wystawienia faktury końcowej jest bezusterkowy protokół odbioru
końcowego robót podpisany przez przedstawicieli stron, nadzór inwestorski, z kompletem
dokumentów wymienionych w Umowie” (§ 6 ust. 3),
c.
„(...) Odbiór robót zanikających lub ulegających zakryciu zostanie zakończony w
terminie 1 dnia roboczego chyba. że wystąpią przeszkody do bezusterkowego odbioru robót
zanikających lub ulegających zakryciu” (§ 7 ust. 2),
d.
„(...) Odbiór elementów robót wymienionych w Harmonogramie rzeczowo-finansowym
zostanie zakończony terminie 5 dni od daty jego rozpoczęcia, chyba że wystąpią przeszkody
do bezusterkowego odbioru robót wymienionych w Harmonogramie rzeczowo-finansowym"
(§ 7 ust. 3),
e.
„(...) Odbiór końcowy zostanie zakończony w terminie w terminie 14 dni od daty jego
rozpoczęcia chyba że, wystąpią przeszkody do jego bezusterkowego odbioru” (§ 7 ust. 5),
a nadto uzależnienia zwrotu 70% zabezpieczenia należytego wykonania umowy od daty
wykonania zamówienia i uznania przez Zamawiającego za należycie wykonane, tj. od daty
wystawienia bezusterkoweg
o protokołu odbioru końcowego (§11 ust. 5 ppkt a)), w sytuacji
gdy zgodnie z art. 647 KC z
amawiający jest zobowiązany do odbioru robót budowlanych, a
uchylenie się od tego obowiązku jest możliwe jedynie wtedy gdy przedmiot umowy jest
obarczony istotnymi wadami, a tym samym nieistotne wady przedmiotu umowy nie mogą
stanowić podstawy do odmowy odbioru robót przez zamawiającego.
Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu w trybie art. 192
ust. 3 pkt 1 ustawy
zmianę postanowień wzoru umowy oraz SIWZ przez:
1.
zmianę pkt. VI ust. 4 SIWZ w ten sposób, że termin na złożenie dokumentów, o
których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, będzie nie krótszy niż 10 dni,
2.
zmianę pkt. VII ust. 6 SIWZ i pkt. XI ust. 1 i 3 SIWZ poprzez określenie komunikacji
elektronicznej z wykonawcami, w szczególności sposobu złożenia oferty, zgodnie z
wymaganiami wy
nikający z przepisami ustawy oraz aktami wykonawczymi wydanymi do tych
przepisów,

3.
w
ykreślenie z § 6 ust. 2 i 3 oraz § 7 ust. 2, 3 i 5 oraz § 11 ust. 5 ppkt a) wzoru umowy
słowa „bezusterkowy” uzależniającego odbiór robót przez zamawiającego jedynie w sytuacji
braku jakichkolwiek usterek.
Ponadto o:
4.
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów dołączonych do odwołania
oraz przywołanych w treści odwołania, a znajdujących się w dokumentach postępowania (na
okoliczności wskazane w odwołaniu);
5.
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przewidzianych
przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ust.
1 ustawy
i może ponieść szkodę w wyniku naruszenia wskazanych powyżej przepisów
ustawy
i KC. Odwołujący spełnia warunki udziału również w przedmiotowym postępowaniu,
zamierza złożyć ofertę i uzyskać przedmiotowe zamówienie. Z tego względu w interesie
ALSTAL le
ży, aby postanowienia SIWZ, w szczególności dotyczące warunków złożenia
oferty oraz realizacji zamówienia określonych we wzorze umowy, były zgodne z prawem, a
także zasadami swobody umów, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Tymczasem spo
sób ich ukształtowania przez zamawiającego nie spełnia tych wymogów.
Sposób złożenia oferty wynikający z SIWZ oraz zasady realizacji zamówienia wynikające ze
wzoru u
mowy w praktyce uniemożliwiają odwołującemu złożenie oferty w warunkach
uczciwej konkurencj
i i równego traktowania wykonawców.
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (dalej jako „KIO”) wskazuje się przy tym, że
uprawnienie do złożenia odwołania wobec postanowień SIWZ przysługuje każdemu
wykonawcy, który potencjalnie może ubiegać się o udzielenie przedmiotowego zamówienia.
Przykładowo zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 26 stycznia 2017 r. na etapie publikacji SIWZ
„wystarczające jest wykazanie jedynie hipotetycznej szkody polegającej na niewłaściwym
sformułowaniu treści SIWZ, które może utrudniać wykonawcy dostęp do zamówienia. Tym
samym wystarczająca jest dla uznania interesu danego wykonawcy jedynie deklaracja, że
jest zainteresowany uzyskaniem tego zamówienia i tego faktu nie ma obowiązku udowodnić.
Na tym etapie postępowania interes wykonawcy jest interesem faktycznym w szerokim tego
słowa znaczeniu” .
Odwołujący uważa, że posiada legitymację do wniesienia odwołania, ponieważ:
-
zamierza złożyć ofertę w postępowaniu, a zatem ma interes w uzyskaniu zamówienia,
które zostanie udzielone w wyniku rozstrzygnięcia tego postępowania,
-
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
wskazanych powyżej, co pozbawia ALSTAL szansy na udział w postępowaniu w warunkach
uczciwej konkurencji.

W dniu 26 lutego 2020r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 26 lutego 2020r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
że uwzględnia zarzuty odwołania w całości i wskazał, że w dniu 21 lutego 2020r. (przed
otrzymaniem odwołania) zamawiający przesłał do publikacji sprostowanie ogłoszenia o
przedmiotowym zamówieniu, w kwestionowanym przez odwołującego zakresie, które zostało
opublikowane w dniu 26 lutego 2020r. równolegle z powiązanym z nim ogłoszeniem o
zmianie treści siwz na stronie internetowej przedmiotowego zamówienia. Odpowiedź wniósł
prezes zarządu fundacji upoważniony do samodzielnej reprezentacji fundacji.

Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
Izba zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których mowa w art.
189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może
ponieść szkodę w związku z potencjalnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy, czym została wypełniona przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy.
Przepis art. 186 ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzuty odwołania i zobowiązał się do wykonania
czynności zgodnie z żądaniami odwołującego. Przy czym wskazano, że czynności zostały
już na datę składania odpowiedzi na odwołanie wykonane. Nadto Izba ustaliła, że do
postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił. W tej sytuacji ustalony stan faktyczny
podpada pod normę art. 186 ust. 2 ustawy i pozwala Izbie na wydanie postanowienia
umarzającego postępowanie.

Stosownie do art. 186 ust. 6 pkt. 1 koszty postępowania Izba wzajemnie zniosła. Natomiast
zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 ze
zm. z 2016r. pod. 47) Izba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.

Przewodniczący: ……………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie