eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2016 › Sygn. akt: KIO 643/16
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2016-05-10
rok: 2016
sygnatury akt.:

KIO 643/16

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki, Izabela Niedziałek - Bujak, Marzena Ordysińska Protokolant: Aneta Górniak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
9 maja 2016 r. w Warszawie odwołania wniesionego w
dniu
25 kwietnia 2016 r. przez wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia
Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez
Biuro Ochrony Rządu z siedzibą w Warszawie

przy udziale wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia
Auto Fus T. Fus Sp. j. z
siedzibą w
Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o
po stronie zamawiającego


orzeka:
1.
oddala odwołanie.
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. z
siedzibą w
Warszawie i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania,
2.2.
zasądza od
Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
na rzecz zamawiającego
Biuro Ochrony Rządu z siedzibą w Warszawie
kwotę
3 600 zł 00 gr (trzy tysiące złotych 00 groszy) stanowiącą uzasadnione
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika strony.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego
w Warszawie.

Przewodnicz
ący: ……………………………

……………………………

…………………………….

Sygn. akt KIO 643/16
Uzasadnienie


Zamawiający - Biuro Ochrony Rządu ul. Podchorążych 38 00-463 Warszawa prowadzi w
trybie przetargu nieograniczonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na
dostawę 20 sztuk samochodów osobowych, nr sprawy 1/2016/ZP, ogłoszenie z dnia 16
stycznia 2016 roku, numer 2016/S 011-014858.

Odwołujący - Porsche Inter Auto Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wniósł
odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego:
- wyboru oferty najkorzystniejszej tj. wyboru oferty numer 1 Wykonawcy Auto Fus T. Fus
spółka jawna z siedzibą w Warszawie (04-175) ul. Ostrobramska 73.
- zaniechania odrzucenia oferty numer 1 Wykonawcy Auto Fus T. Fus spółka jawna, jako
nieodpowiadającej treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zamawiającemu zarzucił naruszenie:
- art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Auto Fus T. Fus sj. z
siedzibą w Warszawie w sytuacji, gdy treść tej oferty nie odpowiada treści siwz, w tym
załącznika numer 1a i 4, a w szczególności oferta przewiduje ograniczenia w zakresie
czynności serwisowych zarówno co do rodzaju tych czynności jak również uzależnia serwis
od limitu przebiegu kilometrów, podczas gdy zgodnie ze specyfikacją wykonawca winien
zaoferować bezwarunkowe i nielimitowane usługi serwisowe w okresie udzielonej gwarancji.
Na podstawie art. 192 ust. 3 punkt 1 ustawy pzp wnosi o uwzględnienie odwołania Porsche
Inter Auto Polska sp. z o.o. i nakazanie Zamawiającemu:
- unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
- unieważnienie czynności badania i oceny ofert,
- odrzucenie oferty Auto Fus T. Fus spółka jawna z siedzibą w Warszawie,
- powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
- wybór oferty Porsche Inter Auto Polska spółka z o.o. jako oferty najkorzystniejszej.
Naruszenie przepisów ustawy pzp przez Zamawiającego miało istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia i doprowadziło do nieprawidłowego wyboru jako
najkorzystniejszej oferty, która winna była zostać odrzucona.
W przypadku odrzucenia przez Zamawiającego oferty Auto Fus T. Fus sp. j. - niezgodnej z
treścią siwz, oferta Odwołującego winna zostać wybrana jako najkorzystniejsza.

Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje.

W postępowaniu zostały złożone oferty trzech Wykonawców: Auto Fus T. Fus spółka jawna z
siedzibą w Warszawie, Zeszuta spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Porsche Inter
Auto Polska spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z 30 marca 2016 roku unieważniła czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej tj. Porsche Inter Auto Polska sp. z o.o., unieważniła czynność
odrzucenia ofert Auto Fus T. Fus spółka jawna, nakazała wezwanie Auto Fus T. Fus sj. do
złożenia wyjaśnień do treści oferty oraz nakazała powtórzenie czynności badania i oceny
ofert.

W dniu 8 kwietnia 2016 roku Zamawiający wezwał Auto Fus T. Fus sp. j. do złożenia
wyjaśnień dotyczących złożonej oferty zgodnie z orzeczeniem Izby, a także dodatkowo
wezwał do złożenia wyjaśnień odnośnie zakresu napraw i obsług w zaoferowanym okresie
gwarancji mechanicznej. Auto Fus T. Fus sp. j. złożyło wyjaśnienia w piśmie z dnia 11
kwietnia 2016 roku.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy Biuro Ochrony Rządu wybrało jako najkorzystniejszą
ofertę Wykonawcy Auto Fus T. Fus sp. j., uznając, iż otrzymała ona maksymalną liczbę
punktów — 100. Oferta wykonawcy Zeszuta sp. z o.o. otrzymała 71,93 punktów, zaś oferta
Porsche Inter Auto Polska sp. z o.o. otrzymała 81,52 punktów.
Postępowanie Biura Ochrony Rządu należy uznać za nieprawidłowe, przez wzgląd na
poniższe:
W ocenie Odwołującego oferta złożona przez Auto Fus T. Fus sp. j. nie odpowiada treści
siwz w zakresie dotyczącym oczekiwanych przez Zamawiającego obsług i napraw
serwisowych w okresie obowiązywania gwarancji. W związku z powyższym Zamawiający
winien odrzucić ofertę Auto Fus T. Fus sp. j. i dokonać wyboru oferty Odwołującego — jako
najkorzystniejszej.
Oczekiwania Zamawiającego wyrażone w treści Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia - w zakresie napraw i obsług serwisowych.
W wyżej wskazanym zakresie Zamawiający określił swoje wymagania w siwz, w
stanowiących jej integralną część załącznikach: numer 1a — parametry techniczne
samochodu osobowego oraz numer 4 — Wzór Umowy.
Punktem wyjścia do dalszych wywodów jest wskazanie, że zgodnie z § 1 ust. 3 Wzoru
Umowy Wykonawca gwarantuje, że samochody są wolne od wad konstrukcyjnych,
materiałowych, wykonawczych i prawnych oraz spełniają warunki, o których mowa w ustawie
Prawo o ruchu drogowym i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy.
Jak wynika natomiast z § 6 ustęp 6 Wzoru Umowy Zamawiający oczekuje, że przez cały
okres na który zostanie udzielona gwarancja stan określony wyżej zostanie utrzymany
kosztem i staraniem Wykonawcy. Jedynym wyłączeniem tego obowiązku jest okoliczność, że
stan pojazdu zostanie pogorszony na skutek nieprawidłowej eksploatacji.
Zgodnie z punktem 75 załącznika numer 1a do SIWZ Wykonawca zobowiązany jest do
wykonania postanowień gwarancyjnych i serwisowych na własny koszt; koszty uwzględniają
również użyte w wyżej wskazanych czynnościach materiały niezbędne do ich prawidłowego
wykonania.
Prowadzi to do wniosku, że zgodnie z siwz Zamawiający oczekuje zarówno świadczeń o
charakterze gwarancyjnym jak i serwisowym, co znajduje potwierdzenie w treści § 6 Wzoru
Umowy.
W pierwszych pięciu ustępach § 6 Wzoru Umowy Wykonawca składa oświadczenia o
okresie objęcia gwarancją poszczególnych elementów pojazdów, zaś zgodnie z § 6 ustęp 6
zdanie tegoż Wzoru Umowy Wykonawca w okresie trwania gwarancji na własny koszt
wykona wszystkie czynności serwisowe niezbędne do przywrócenia sprawności i stanu
technicznego określonego w § 1 ustęp 3, z uwzględnieniem stanu wyeksploatowania
samochodów określonych w § 1. To postanowienie umowne przewiduje też, iż koszty
(poniesione przez Wykonawcę) uwzględniają również użyte w wyżej wskazanych
czynnościach materiały niezbędne do ich prawidłowego wykonania.
Oznacza to, że Zamawiający oczekuje zarówno świadczeń o charakterze gwarancyjnym
(usunięcie wad, usterek) jak i serwisowych, związanych z bieżącą eksploatacją i normalnym
zużyciem eksploatacyjnym. Zamawiający oczekuje, że Wykonawca będzie podejmował na
własny koszt w okresie gwarancji wszelkie czynności serwisowe tak, aby przez cały ten
okres pojazdy spełniały warunki dopuszczenia do poruszania się na drogach publicznych, o
których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym i przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie tej ustawy.
Tytułem przykładu należy wskazano, że § 2 ust. 1 pkt 3 c i e Rozporządzenia Ministra
Transportu, Budownictwa I Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 roku w sprawie
zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów
dokumentów stosowanych przy tych badaniach (wydane na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy
- Prawo o ruchu drogowym — czyli akty o których mowa w § 1 ust. 3 Wzoru Umowy)
okresowe badanie techniczne pojazdu obejmuje sprawdzenie i ocenę prawidłowości
działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem
bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, w tym m.in. sprawdzenie i ocenę stanu
technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców oraz stanu technicznego
zawieszenia. Mając na uwadze wytyczne, usterki o charakterze eksploatacyjnym ujawnione
w trakcie przeprowadzania badania technicznego mogą dyskwalifikować pojazd z jego
używania w ruchu drogowym, czyli w przypadku braku serwisowania w okresie gwarancji nie
zostanie spełniony warunek o którym mowa w paragrafie 1 ustępie 3 Wzoru Umowy.
Odwołujący nie ma wątpliwości, że tak sformułowane oczekiwania nie dopuszczają do
złożenia oferty ograniczonej przedmiotowo lub warunkowanej limitem kilometrów.
Powyższe określenie wymagań SIWZ znajduje również potwierdzenie w poniżej wskazanych
wyjaśnieniach treści SIWZ.
W wyjaśnieniach treści SIWZ z dnia 22 lutego 2016 roku Zamawiający wskazał, że
„wykonanie czynności obsługowo - naprawczych w okresie udzielonej gwarancji
mechanicznej leży po stronie Wykonawcy, z wyłączeniem uszkodzeń powstałych w wyniku w
wyniku niewłaściwej eksploatacji.”
Z wyjaśnień Zamawiającego treści SIWZ z dnia 5 lutego 2016 roku, udzielonych na
zapytanie m.in. w przedmiocie tego czy w ramach gwarancji Zamawiający wymaga
bezpłatnej wymiany szyby stłuczonej np. w wyniku uderzenia kamienia, czy zwierzęcia,
Zamawiający wyjaśnił także, że gwarancja winna obejmować wszystkie wady i uszkodzenia
oraz, że powołując się na § 6 ustęp 6 Wzoru Umowy w okresie gwarancji Wykonawca jest
zobowiązany do wykonania na własny koszt wszystkich czynności serwisowych niezbędnych
do przywrócenia sprawności i stanu technicznego pojazdu.
Treść oferty Auto Fus T. Fus sp. j. w zakresie napraw i obsług serwisowych.
Oferta Auto Fus T. Fus sp. j. zawiera uwarunkowania i ograniczenia, sprzeczne z wyżej
wskazanymi treściami siwz. W punkcie 6 oferty złożonej przez Auto Fus T. Fus sp. j. zawarte
jest oświadczenie wskazujące, zgodnie z oczekiwanym przez Zamawiającego podziałem, na
czynności gwarancyjne i serwisowe w ten sposób, iż podpunkty a) — e) wskazują na
odpowiednie czynności gwarancyjne, zaś podpunkt f) dotyczy czynności serwisowych.
We wspomnianym wyżej podpunkcie f) punktu 6 Oferty Auto Fus T. Fus sp. j. wskazany
został Pakiet Serwisowy BMW Service Inclusive Plus 07UB (zwany dalej „Pakietem”) — z
ograniczeniem na okres 6 lat lub 120.000 km, zależnie, co nastąpi pierwsze. Dodatkowo
załącznikami do oferty są dokumenty — Gwarancja, i Zakres Usług BMW Service Inclusive
Plus, Zakres Usług BMW Repair Inclusive, które zawierają ograniczenia przedmiotowe oraz
precyzują zakres czynności serwisowych świadczonych w ramach Pakietu.
W załączonym jako część oferty dokumencie gwarancji Wykonawca przewidział szereg
ograniczeń, między innymi w punkcie 7 i 8, gdzie wskazano, że:
„7. Gwarancja nie obejmuje: a)
normalnego zużycia podzespołów pojazdu związanych
ze starzeniem się pojazdu takich jak: wytarcie, odkształcenie, naturalne odbarwienie, zmiany
faktury tapicerki tekstylnej i skórzanej, korozji powierzchniowej elementów innych niż
zewnętrzne elementy nadwozia, a w szczególności układów wydechowych, elementów
zawieszenia oraz innych niezabezpieczonych elementów pojazdu, b)
uszkodzeń
powstałych na skutek użytkowania pojazdu w sposób niezgodny z Instrukcją Obsługi pojazdu
oraz wypadków losowych (kolizje drogowe, pożar, kradzież, włamanie itp-). c) uszkodzeń
oraz korozji powierzchni nadwozia spowodowanych przez środowisko takich jak: odpady
agresywne, kwaśne deszcze, żywice drzew, ptasie odchody itp.) grad, kamienie, sól,
wyładowania atmosferyczne, powodzie itp., d)
kosztów
standardowej
obsługi
przeprowadzonej przez Dealera BMW, czynności regulacyjnych i programowania
sterowników wykonywanych zgodnie z Systemem Przeglądów Technicznych producenta
pojazdu, jak również kosztów materiałów eksploatacyjnych.
8. Gwarancja nie obejmuje również:
a)
uszkodzeń opon, w które oryginalnie został wyposażony nowy pojazd (opony są
objęte gwarancją producenta opon udzieloną na okres wskazany przez producenta opon),
b)
perforacji nadwozia pojazdu (nadwozie pojazdu jest objęte gwarancją producenta
pojazdu udzieloną na okres 12 lat, pod warunkiem dokonywania każdorazowo odpłatnych
napraw powłoki lakierniczej zalecanych podczas okresowych przeglądów technicznych
pojazdu przez Dealerów BMW).
Pakiet serwisowy BMW Service Inclusive Plus 07UB, stanowiący część oferty, przewiduje
jedynie wymienione tam usługi sprowadzające się w istocie do przeglądów (serwis olejowy,
wymiana mikrofiltra, filtra paliwa, filtra powietrza i świec zapłonowych), wymiany płynu
hamulcowego, przeglądu pojazdu w zakresie zgodnym z KSD oraz dodatkowe prace
serwisowe określone w instrukcji serwisowej oraz wymiany części (przednich i tylnych
klocków hamulcowych, przednich i tylnych tarcz hamulcowych, sprzęgła, piór wycieraczek).
Z dokumentu Zakres Usług BMW Repair Inclusive wynika, iż Pakiet Naprawczy BMW nie
obejmuje normalnego zużycia podzespołów pojazdu związanych ze starzeniem się pojazdu
oraz jego przebiegiem, takich jak:
- uszkodzeń lakieru, osłon, paneli, elementów szklanych oraz korozji powierzchniowej takich
elementów jak układ wydechowy, elementy zawieszenia, układu hamulcowego itp.,-
wytarcia, odkształcenia, naturalnego odbarwienia, zmiany faktury tapicerki i elementów
wewnętrznego wyposażenia samochodu itp., - normalnego zużycia akumulatorów
rozruchowych, - opon oraz wyważania i uszkodzenia kół.
Pakiet Naprawczy BMW nie obejmuje również: naprawy uszkodzeń powstałych na skutek
użytkowania pojazdu w sposób niezgodny z Instrukcją. Obsługi pojazdu oraz wypadków
losowych (kolizje drogowe, pożar, kradzież, włamanie itp.) oraz uszkodzeń za które
odpowiedzialny jest użytkownik pojazdu (np. usterki z powodowane zanieczyszczeniami w
układzie paliwa), kosztów standardowej obsługi przeprowadzonej przez Dealera BMW,
czynności regulacyjnych i programowania sterowników wykonywanych zgodnie z Systemem
Przeglądów Technicznych producenta pojazdu, jak również kosztów materiałów
eksploatacyjnych, naprawy akcesoriów niezamontowanych fabrycznie.
Jak wynika z powyższego gwarancja nie obejmuje chociażby elementów układu
hamulcowego i zawieszenia. Wskazać należy, iż rozporządzenie jw. Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej przewiduje, że zakres okresowego badania
technicznego
pojazdu
obejmuje
sprawdzenie
i
ocenę
prawidłowości
działania
poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem
bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, w tym sprawdzenie i ocenę stanu technicznego,
skuteczności i równomierności działania hamulców oraz stanu technicznego zawieszenia (§
2 ustęp 1 punkt 3 litera c i e). W związku z powyższym ewentualne usterki w zakresie układu
hamulcowego czy zawieszenia ujawnione w trakcie przeprowadzania badania technicznego
mogą dyskwalifikować pojazd z jego używania w ruchu drogowym.
Powyższe oznacza, że oferta złożona przez Auto Fus T. Fus sp. j. nie spełnia warunków
wskazanych w § 6 ustęp 6 w związku z § 1 ustęp 3 Wzoru Umowy, w myśl których
Wykonawca ma wykonać na własny koszt wszystkie czynności serwisowe niezbędne do
przywrócenia sprawności i stanu technicznego określonego w przepisach Prawa o ruchu
drogowym oraz przepisach wykonawczych do tej ustawy, a zatem we wskazanych wyżej
rozporządzeniu. Oferowany Pakiet nie obejmuje także naprawy uszkodzeń powstałych na
skutek wypadków losowych.
Przede wszystkim jednak, jak wynika z punktu 6 f) oferty Pakiet Serwisowy BMW Inclusive
Plus 07UB zostanie udzielony na okres sześciu lat lub 120 tysięcy kilometrów, zależnie co
nastąpi pierwsze.
W związku z powyższym ograniczeniem limitu kilometrów oraz dokumentami zawierającymi
ograniczenia w czynnościach serwisowych, Zamawiający powziął uzasadnioną wątpliwość
co do treści złożonej oferty, a w szczególności oferowanego zakresu obsług i napraw. W celu
ustalenia treści oferty w tym zakresie, Zamawiający zwrócił się pismem z dnia 8 kwietnia
2016 roku do Auto Fus T. Fus sp. j. o wyjaśnienia związane z obsługami i naprawami w
okresie gwarancyjnym.
Ze złożonych przez Auto Fus T. Fus sp. j. w dniu -11 kwietnia 2016 roku wyjaśnień wynika,że "Pakiet Serwisowy BMW Service Plus 07UB", o którym mowa w punkcie 6 litera f) oferty
(zwany w dalszej części niniejszego pisma "Pakietem"), nie ma związku z udzieloną
gwarancją mechaniczną, lecz stanowi dodatkowy pakiet przeglądów serwisowo-
eksploatacyjnych, przewidujący bezpłatną obsługę eksploatacyjną dostarczonych pojazdów
przez 6 lat lub 120.000 km (zależnie, co nastąpi pierwsze).
Z wyjaśnień wynika, że Auto Fus T. Fus sp. j. deklaruje wykonanie wymaganej obsługi i
napraw jedynie w zakresie objętym gwarancją. Tymczasem serwis nie jest gwarancją i
zgodnie z ofertą tego Wykonawcy został ograniczony zarówno w zakresie limitu kilometrów
jak i w zakresie przedmiotowym.
Z punktu widzenia niniejszej sprawy, a w szczególności oceny, czy oferta odpowiada treści
siwz, najistotniejsze jest jednak precyzyjne wyjaśnienie przez Auto Fus T. Fus sp. j. stosunku
pomiędzy zakresem czynności gwarancyjnych a czynnościami serwisowymi objętymi
zaoferowanym Pakietem. Wynika z nich jednoznacznie, że Pakiet przewiduje wyłącznie
obsługę eksploatacyjną pojazdów, nieobjęta udzieloną gwarancją.
Niezgodność treści oferty Auto Fus T. Fus sp. j. z treścią siwz.
Wyjaśnienia uzyskane przez Zamawiającego oznaczają wprost, że zgodnie z oświadczeniem
Auto Fus T. Fus sp. j. zaoferowana gwarancja nie obejmuje czynności serwisowych
wskazanych w Pakiecie — to jest w szczególności przeglądy, prace serwisowe, wymiany
klocków lub tarcz hamulcowych, sprzęgła. Oznacza to niewątpliwie, że Auto Fus T. Fus sp. j.
nie zaoferował napraw i obsług serwisowych oraz zapewnienia stosownych części na własny
koszt w sposób pełny i bezwarunkowy (bez limitu kilometrów), tak jak oczekiwał tego
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Mając na względzie powyższe należy wskazać, że Zamawiający wymaga zapewnienia przez
wykonawcę takiego serwisowania samochodów, które zapewni możliwość używania
samochodów zgodnie z ich przeznaczeniem, warunkiem takiego korzystania jest pozytywna
ocena okresowego badania technicznego, przez cały okres objęcia samochodów gwarancją,
przy jednoczesnym wykonywaniu usług w ramach serwisu na koszt Wykonawcy.
Oznacza to, że bez żadnych wątpliwości i po uzyskaniu dodatkowy wyjaśnień oferta Auto
Fus T. Fus sp. j. jako sprzeczna z treścią SIWZ powinna zostać odrzucona. Sprzeczność ta
jest o tyle istotna, że dotyczy żywotnych i wprost wyartykułowanych interesów
Zamawiającego — polegających na dysponowaniu przez cały okres gwarancyjny pojazdami
w stanie technicznym wymaganym przepisami prawa i serwisowanymi w tym okresie bez
ograniczeń na koszt Wykonawcy. Wobec powyższego jako zgodna z treścią siwz winna
zostać wybrana oferta Odwołującego. Istotnym jest to, że Odwołujący kalkulując ofertę
uwzględnił ponoszenie zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego kosztów czynności
serwisowych i utrzymania pojazdów w stanie zgodnym z przepisami prawa przez cały okres
gwarancyjny.

Przystępujący do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego – wykonawca
Auto Fus T. Fus sp. j. z siedzibą w Warszawie wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie
art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy pzp jako wniesionego po upływie 10 dniowego termin
określonego w art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy pzp.
Wskazał, że wniesione dnia 25 kwietnia 2016 r. odwołanie jako podstawę faktyczną zarzutów
podaje rzekomą niezgodność oferty przystępującego z treścią siwz. Odwołanie odnosi się
jedynie do kwestii udzielonej przez przystępującego gwarancji mechanicznej na zespoły i
podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne i opiera się w tym zakresie wyłącznie
na treści oferty przystępującego.
Przystępujący stwierdził, że odwołujący pomija fakt, że informację o pierwotnym wyborze
oferty najkorzystniejszej przekazano wykonawcom już dnia 8 marca 2016 r. Dokonano
wówczas wyboru oferty Porsche Inter Auto sp. z o.o. i sklasyfikowano na drugim miejscu
ofertę Zeszuta sp. z o.o. i jednocześnie odrzucono ofertę Auto Fus T. Fus sp. j. z powodu
niezgodności z siwz dot. Poz. 70 (brak wskazania producenta urządzeń sygnalizacji) oraz 76
(brak wskazania adresu punktu serwisowego) załącznika nr 1a do siwz. Od chwili
przekazania powyższych wiadomości zainteresowanym wykonawcom, w tym odwołującemu
biec rozpoczął termin na wniesienie ewentualnych odwołań na czynności badania i oceny
ofert, a następnie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz odrzucenia oferty lub zaniechania
odrzucenia oferty wykonawcy ( w tym również z innych przyczyn niż wskazane w ww. decyzji
z Nida 8 marca 2016 r.
Odwołanie w tym terminie wniósł przystępujący; zostało ono uwzględnione przez KIO
wyrokiem z 30 marca 2016 sygn akt KIO 391/16 nakazującym zamawiającemu wezwanie
przystępującego do złożenia wyjaśnień do treści ofert odnośnie pozycji 70 i 76 na podstawie
art. 87 ust. 1 ustawy pzp, a następnie przeprowadzenie ponownej oceny złożonych ofert. W
wyniku nakazanych czynności zamawiający dokonał ponownego wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Przystępujący podkreśla, że czynność badania ofert pod kątem zgodności z treścią siwz
została zakończona 8 marca 2016 r. Wówczas bowiem zamawiający podał, że dwie z trzech
złożonych ofert są zgodne z siwz i podlegają klasyfikacji punktowej, natomiast trzecia –
przystępującego podlega odrzuceniu. Oznaczało to, że zamawiający nie dostrzega innych
podstaw do odrzucenia oferty przystępującego, w tym innych niezgodności z treścią siwz niż
wskazane w informacji o pierwotnym wyborze oferty najkorzystniejszej.
Wobec powyższego termin na zakwestionowanie czynności badania i oceny ofert rozpoczął
bieg 8 marca 2016 r. Obecne odwołanie należy uznać za spóźnione, bowiem dotyczy już
wcześniej dokonanej czynności, jaką było uznanie oferty przystępującego za niezgodną z
treścią siwz wyłącznie wskutek nieprawidłowości wypełnienia poz. 70 i 76 zał. 1a do siwz, a
tym samym za zgodną z siwz w pozostałym zakresie.
Ponowienie wyboru oferty najkorzystniejszej nie ma przy tym znaczenia; ta czynności została
podjęta w tramach wykonania wyroku KIO, zgodnie z którym zamawiający oceniał ofertę
przystępującego po uzyskaniu stosownych wyjaśnień dotyczących dwóch pozycji formularza.
Nie można twierdzić, że zamawiający był zobowiązany do dokonania ponownego badania w
pełnym zakresie wszystkich złożonych ofert; przeciwnie – zakończony proces badania ofert
został uzupełniony o jedyny brakujący element (wezwanie do wyjaśnień i poprawienie treści).
Odwołujący nie kwestionuje treści wyjaśnień dot. Poz. 70 oraz 76, lecz swoje odwołanie
opiera wyłącznie na brzmieniu oferty przystępującego dotyczącej gwarancji mechanicznej,
znanej mu już od momentu składania ofert, co do której zgłasza spóźniony zarzut
zaniechania odrzucenia tej oferty.
Takie działanie odwołującego przystępujący uznaje za próbę obejścia przepisów o terminie
wnoszenia odwołań i pozostające w sprzeczności z zasadą koncentracji środków
odwoławczych. Na poparcie stanowiska wskazał na orzecznictwo KIO.
Wskazał także na orzecznictwo KIO, w którym wskazywano, że wykonawca posiada interes
we wniesieniu odwołania na zaniechanie odrzucenia ofert konkurencyjnych wykonawców
również wtedy, gdy jego oferta została uznana za najkorzystniejszą (połączone KIO 800,
803, 804 i 807/12).

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
Wskazał na postanowienia Rozdziału 3 pkt 4 ppkt 1 siwz stwierdził, że „wymaga, aby
samochody objęte były gwarancją bez limitu przebiegu kilometrów na okres:
1/ gwarancja mechaniczna na zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne
min. 24 miesiące”.
W tym zakresie sformułował dnia 22.02.2016 r. wyjaśnienia: „/…/ Wykonanie czynności
obsługowo – naprawczych w okresie udzielonej gwarancji mechanicznej leży po stronie
Wykonawcy, z wyłączeniem uszkodzeń powstałych w wyniku niewłaściwej eksploatacji.”
Dodatkowo w zał. 1a do siwz w pkt 75 zamawiający zażądał wypełnienia kolumny 5 tj.
wpisania „tak” albo „nie” w zależności od tego, czy spełnia czy nie spełnia wymagań siwz.
Pozycja ta opisana została jako: „Wykonawca zobowiązuje się do wykonania postanowień
gwarancyjnych i serwisowych na własny koszt. Koszty uwzględniają również użyte w ww.
czynnościach materiały niezbędne do ich prawidłowego wykonania.”
Wykonawca Auto Fus T. Fus sp. jawna w złożonej ofercie w pkt 6 lit a) zaoferował gwarancję
mechaniczną na zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne na okres 72
miesięcy, jednocześnie w pkt 6 lit f) zaoferował Pakiet Serwisowy BMW Service Inclusive
Plus 07UB na okres 6 lat (słownie: sześć) lub 120 tys. km, zależnie, co nastąpi pierwsze.
Wykonawca do oferty dołączył także dokumenty (gwarancja, zakres usług BMW Repair
Inclusive, zakres usług BMW SERVICE INCLUSIVE PLUS), które nie były wymagane przez
zamawiającego, a które w swej treści zawierały ograniczenie prac serwisowych oraz
ograniczenie maksymalnego przebiegu do 120 tys. km.
W załączniku do oferty (parametry techniczne samochodu osobowego) w pkt 75 wykonawca
wpisał słowo TAK, zatem zobowiązał się do wykonania postanowień gwarancyjnych i
serwisowych na własny koszt. Koszty uwzględniają również użyte w ww. czynnościach
materiały niezbędne do ich prawidłowego wykonania. Ponadto składając ofertę wykonawca
oświadczył /…/ „zobowiązujemy się do podpisania umowy na warunkach zawartych w siwz w
miejscu i terminie wskazanym przez zamawiającego.
W toku badania ofert zamawiający powziął wątpliwość, czy wykonawca w okresie
zaoferowanych 72 miesięcy podejmuje się wykonywania wszystkich wymaganych obsług i
napraw (z wyłączeniem uszkodzeń powstałych w wyniku niewłaściwej eksploatacji) bez limitu
kilometrów i na własny koszt, co było określone w siwz, wyjaśniane w trakcie postępowania i
wymagane przez zamawiającego. Zamawiający wezwał wykonawcę w trybie art. 87 ust. 1
ust. 1 ustawy pzp do złożenia wyjaśnień tj.: „proszę o złożenie wyjaśnień, czy wykonawca w
okresie trwania 72 miesięcznej gwarancji mechanicznej na zespoły i podzespoły
mechaniczne, elektryczne, elektroniczne wykona na własny koszt wszystkie wymagane
obsługi i naprawy bez limitu kilometrów?”
W wyjaśnieniu złożonym dnia 12 kwietnia 2016 r. wykonawca oświadczył, że udzielił 72
miesięcznej gwarancji mechanicznej na zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne,
elektroniczne bez limitu kilometrów. Wykonawca potwierdza, że wykona na własny koszt
wszystkie wymagane obsługi i naprawy objęte gwarancją zgodnie z wymaganiami siwz i bez
limitu kilometrów. Natomiast Pakiet Serwisowy BMW Service Inclusive Plus nie ma związku z
udzieloną gwarancją mechaniczną, lecz stanowi dodatkowy pakiet przeglądów serwisowo –
eksploatacyjnych.
W świetle wyjaśnień zamawiający nie miał wątpliwości, że wykonawca wykona na własny
koszt w ramach zaoferowanej 72 miesięcznej gwarancji mechanicznej na zespoły i
podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne wszystkie wymagane obsługi i naprawy
bez limitu kilometrów, co jest zgodne z wymaganiami określonymi w siwz.
Z uwagi na powyższe zamawiający uznał, że treść oferty jest zgodna z treścią siwz.

W toku rozprawy strony i uczestnik przedstawili stanowiska w sprawie.

Odwołujący poparł odwołanie z zawartą w nim argumentacją. Stwierdził ponadto, iż
wyjaśnienia przystępującego udzielone na wezwanie zamawiającego w sprawie okresu
gwarancji oraz jej zakresu zawarte w piśmie z 11.04.2016 r. złożone zamawiającemu w dniu
następnym potwierdzają zasadność zarzutów. Wskazał w szczególności na treść zdania
drugiego pkt 3, w którym wykonawca deklaruje, iż wykona na własny koszt wszystkie
wymagane obsługi i naprawy objęte powyższą gwarancją zgodnie z wymaganiami SIWZ i
bez limitu kilometrów. Zdanie ostatnie tych wyjaśnień potwierdza, że czynności serwisowe
nie są objęte udzieloną gwarancją. Zwrócił uwagę, że uzasadnione wątpliwości
zamawiającego nie zostały rozwiane treścią otrzymanych wyjaśnień. Ponownie wskazał na
różnice pomiędzy opisem gwarancji a opisem serwisu, w tym co do zakresu jak i okresu.

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania z uzasadnieniem, jak w złożonym piśmie.
Stwierdził, że wykonawca zobowiązał się do wykonania postanowień serwisowych i
gwarancyjnych treścią deklaracji w załączniku 1a do oferty pkt 75. Z otrzymanych od
przystępującego wyjaśnień wynika, że zadeklarował on dodatkowo usługi serwisowe
niezależnie od zadeklarowanych w ofercie. Stwierdził, że obydwie oferty tj. odwołującego i
przystępującego spełniają postawione w SIWZ warunki.

Przystępujący poparł stanowisko zamawiającego, wniósł o oddalenie odwołania. Potwierdził
poprawność złożonej oferty, gdzie w załączniku 1a zadeklarował wykonanie postanowień
gwarancyjnych i serwisowych (pkt 75). Podtrzymał stwierdzenie, iż w wyjaśnieniach
potwierdził, iż opisany w ofercie pakiet serwisowy stanowi dodatkowe, nieobowiązkoweświadczenie, pakiet ten nie modyfikował i nie ograniczał zobowiązania gwarancyjnego
opisanego w formularzu oferty i potwierdzonego w wyjaśnieniach. Stwierdził, iż zaoferowany
pakiet serwisowy w zasadzie dotyczy zdarzeń i czynności nieobjętych gwarancją np. skutków
nieprawidłowej eksploatacji, które gwarancja objęte nie są.

Po rozpatrzeniu sprawy na rozprawie z udziałem stron i uczestnika, biorąc pod uwagę
stanowiska przedstawione na piśmie i do protokołu rozprawy, a także postanowienia
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, treść oferty przystępującego i złożonych przez
ten podmiot wyjaśnień, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

W pierwszej kolejności Izba stwierdza, że wbrew treści wniosku przystępującego, nie
zachodzą przesłanki odrzucenia odwołania, w szczególności na podstawie art. 189 ust. 2 pkt
3 ustawy pzp tj. jako odwołania wniesionego po upływie 10 dniowego termin określonego w
art. 182 ust. 1 pkt 1 ustawy pzp. Rozpatrywane odwołanie dotyczy konkretnej czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej oraz zaniechania odrzucenia oferty tj. zdarzeń stanowiących
następstwo wykonania wyroku sygn. akt KIO 391/16, w którym nakazano unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności odrzucenia oferty
obecnego przystępującego, przeprowadzenie wobec tego wykonawcy postępowania
wyjaśniającego w zakresie dwóch pozycji oferty oraz powtórzenie czynności badania i oceny
ofert. Jest niesporne, że informację o pierwotnym wyborze oferty najkorzystniejszej
przekazano wykonawcom 8 marca 2016 r. i dokonano wówczas wyboru oferty Porsche Inter
Auto sp. z o.o. i sklasyfikowano na drugim miejscu ofertę Zeszuta sp. z o.o. i jednocześnie
odrzucono ofertę Auto Fus T. Fus sp. j. z powodu niezgodności z siwz dot. Poz. 70 (brak
wskazania producenta urządzeń sygnalizacji) oraz 76 (brak wskazania adresu punktu
serwisowego) załącznika nr 1a do siwz. Powyższe czynności zostały jednak w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i w wyniku wyroku Izby sygn. akt KIO
391/16 skutecznie unieważnione. Nieuzasadnione jest w rozpatrywanym stanie faktycznym
twierdzenie, że od chwili pierwotnego wyboru oferty najkorzystniejszej biec rozpoczął termin
na wniesienie ewentualnych odwołań na czynności badania i oceny ofert w toku
ponowionych czynności.

W ocenie składu orzekającego wykonawca, którego oferta została pierwotnie wybrana nie
legitymował się interesem w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy pzp, w tym we wniesieniu
odwołania
na
zaniechanie
odrzucenia
ofert
konkurencyjnych
wykonawców.
W
obowiązującym stanie prawnym twierdzenie o zasadzie koncentracji środków ochrony
prawnej w rozumieniu wskazanym przez przystępującego nie znajduje podstaw.
Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Sądu Okręgowego w
Gliwicach z dnia 9 stycznia 2015 r.,sygn. akt X Ga 343/14, w którym Sąd uznał, iż przy
pierwszej czynności wyboru oferty skarżącego nie był on uprawniony do wniesienia
odwołania, gdyż nie doszło do szkody odwołującego, ponieważ wobec wybrania jego oferty
jako najkorzystniejszej został osiągnięty dla skarżącego na tamtym etapie cel postępowania.
Ocena ofert niżej sklasyfikowanych (odrzuconych) nie mogła wyrządzić szkody, a wobec
tego brak było przesłanek do odrzucenia odwołania na powtórzone czynności. Odmienne
stanowisko prowadziłoby do sytuacji, w której każdy z wykonawców z obawy przed
zaskarżeniem jego pozycji na liście przez innego wykonawcę powinien był być skarżyć
niedoskonałości każdej z ofert złożonych w postępowaniu. Sąd uznał, że dopiero gdy
zamawiający dokona ponownej oceny wniosków, co w niniejszej sprawie miało miejsce, na
tą czynność będzie przysługiwało odwołującemu prawo wniesienia odwołania, a termin na
wniesienie odwołania od tej czynności reguluje art. 182 ust. 1 pkt 1 – rozpocznie bieg od
przesłania informacji o nowej czynności.

Odnośnie zarzutów merytorycznych podniesionych wobec oferty wybranej decyzją
zamawiającego z dnia 14 kwietnia 2016 r. jako najkorzystniejsza, skład orzekający
stwierdza, że zamawiający podejmując tę decyzję nie naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp
przez zaniechanie jego zastosowania.
Stwierdzenie niniejsze uzasadniają następujące okoliczności.
Zgodnie z postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz) w rozdziale
trzecim (3.). Opis przedmiotu zamówienia w pkt 4 sformułowano wymóg o treści:
„Zamawiający wymaga, aby samochody objęte były gwarancją bez limitu przebiegu
kilometrów na okres:
1/ gwarancja mechaniczna na zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne
min. 24 miesiące”/…/.
W odniesieniu do tego wymogu sformułował także dnia 22 lutego 2016 r. wyjaśnienia: „/…/
Wykonanie czynności obsługowo – naprawczych w okresie udzielonej gwarancji
mechanicznej leży po stronie Wykonawcy, z wyłączeniem uszkodzeń powstałych w wyniku
niewłaściwej eksploatacji.”
Ponadto w zał. 1a do siwz w pkt 75 zamawiający zażądał wypełnienia kolumny 5 tj. wpisania
„tak” albo „nie” w zależności od tego, czy spełnia czy nie spełnia wymagań siwz.
Pozycja ta opisana została jako: „Wykonawca zobowiązuje się do wykonania postanowień
gwarancyjnych i serwisowych na własny koszt. Koszty uwzględniają również użyte w ww.
czynnościach materiały niezbędne do ich prawidłowego wykonania.”

Izba zauważa, że w zakresie napraw serwisowych opis dokonany przez zamawiającego we
wskazanych zapisach siwz nie jest jednoznaczny w tym sensie, że we wzorze umowy
pojawia się oświadczenie niespójne z opisem przedmiotu zamówienia, nie mogło to jednak
podważać jednoznacznego potwierdzenia w formularzu oferty, że wykonawca wykona
nieodpłatnie naprawy w ramach gwarancji i serwisu w okresie 72 miesięcy bez limitu
kilometrów.

Wykonawca Auto Fus T. Fus sp. jawna w złożonej ofercie w pkt 6 lit a) formularza
ofertowego (s. 1 wg wzoru z załącznika nr 1 do siwz) zaoferował gwarancję mechaniczną na
zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne na okres 72 miesięcy.
Jednocześnie w pkt 6 lit f) zaoferował Pakiet Serwisowy BMW Service Inclusive Plus 07UB
na okres 6 lat (słownie: sześć) lub 120 tys. km, zależnie, co nastąpi pierwsze. Wykonawca
do oferty dołączył także dokumenty (gwarancja, zakres usług BMW Repair Inclusive, zakres
usług BMW SERVICE INCLUSIVE PLUS), które nie były wymagane przez zamawiającego, a
które w swej treści zawierały ograniczenie prac serwisowych oraz ograniczenie
maksymalnego przebiegu do 120 tys. km.
Ponadto w załączniku nr 1a do oferty (parametry techniczne samochodu osobowego)
zawierającym w formie tabelarycznej wymogi oraz miejsce na oświadczenie wykonawcy, w
pkt 75 wykonawca wpisał słowo TAK, co oznacza, że zobowiązał się do wykonania
postanowień gwarancyjnych i serwisowych na własny koszt z uwagi na treść postawionego
w tym miejscu wymogu. W tym samym miejscu zawarte jest oświadczenie o treści: „Koszty
uwzględniają również użyte w ww. czynnościach materiały niezbędne do ich prawidłowego
wykonania.”
Ponadto składając ofertę wykonawca oświadczył /…/ „zobowiązujemy się do podpisania
umowy na warunkach zawartych w siwz w miejscu i terminie wskazanym przez
zamawiającego.
Tytułem przypomnienia wskazać można, że w toku badania ofert zamawiający wezwał
wykonawcę w trybie art. 87 ust. 1 ust. 1 ustawy pzp do złożenia wyjaśnień o treści.: „proszę
o złożenie wyjaśnień, czy wykonawca w okresie trwania 72 miesięcznej gwarancji
mechanicznej na zespoły i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne wykona na
własny koszt wszystkie wymagane obsługi i naprawy bez limitu kilometrów?”
W wyjaśnieniu z dnia 11 kwietnia złożonym zamawiającemu dnia 12 kwietnia 2016 r.
wykonawca oświadczył, że udzielił 72 miesięcznej gwarancji mechanicznej na zespoły i
podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne bez limitu kilometrów. Wykonawca
potwierdza, że wykona na własny koszt wszystkie wymagane obsługi i naprawy objęte
gwarancją zgodnie z wymaganiami siwz i bez limitu kilometrów. Natomiast Pakiet Serwisowy
BMW Service Inclusive Plus nie ma związku z udzieloną gwarancją mechaniczną, lecz
stanowi dodatkowy pakiet przeglądów serwisowo – eksploatacyjnych.
Analizowana treść oferty wraz z powołanymi wyjaśnieniami wskazuje, w ocenie składu
orzekającego, że wykonawca jednoznacznie potwierdził, że wykona na własny koszt w
ramach zaoferowanej 72 miesięcznej gwarancji mechanicznej na zespoły i podzespoły
mechaniczne, elektryczne, elektroniczne wszystkie wymagane obsługi i naprawy bez limitu
kilometrów. Powyższe jest zgodne z wymaganiami określonymi w siwz.
Powyższe ustalenie oznacza także zgodność z postanowieniami wzoru umowy
stanowiącego załącznik nr 4 do siwz, którą wykonawcy zobowiązywali się podpisać, w tym w
szczególności w § 1 ust. 3 zawierającym gwarancję spełniania warunków określonych w
przepisach Prawa o ruchu drogowym. Zakres czynności serwisowych i ich powiązanie z
gwarancją określa § 6 ust. 6, w którym wykonawca zobowiązuje się do wykonania
postanowień gwarancji, a „w okresie trwania gwarancji na własny koszt wykona wszystkie
czynności serwisowe niezbędne do przywrócenia sprawności i stanu technicznego
określonego w § 1 ust. 3, z uwzględnieniem stanu wyeksploatowania samochodów
określonych w § 1. Koszty uwzględniają również użyte w ww. czynnościach materiały
niezbędne do ich prawidłowego wykonania.”
Podsumowując, stwierdzić należy , że oświadczenie dotyczące firmowego Pakietu
Serwisowego było nadmiarowym, tj. wykraczającym poza zakres świadczenia ujętego w
oświadczeniu o udzieleniu gwarancji i zobowiązania do nieodpłatnego wykonania napraw, a
tym samym pozostaje indyferentne dla oceny oferty pod kątem jej zgodności z siwz.

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy
pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp
oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).

Przewodniczący:

………………………………
.

……………………………….

........…………………………..





Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie