eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 1252/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-07-07
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 1252/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata Protokolant: Mateusz Michalec

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
2 lipca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca 2014 r. przez
Odwołującego
FAMUR S.A., ul. Armii Krajowej 51, 40-698 Katowice, w postępowaniu prowadzonym przez

Zamawiaj
ącego - Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. w Bogdance, Bogdanka, 21-013
Puchaczów,
przy udziale
Wykonawcy - Hydrotech S.A., ul. Poligonowa 21, 44-251 Rybnik,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.


orzeka:

1.
Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża
Odwołującego – FAMUR S.A., ul. Armii Krajowej 51,
40-698 Katowice, i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego
FAMUR S.A., ul. Armii Krajowej 51, 40-698 Katowice, tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od
Odwołującego – FAMUR S.A., ul. Armii Krajowej 51, 40-698 Katowice,
na rzecz
Zamawiającego - Lubelski Węgiel Bogdanka S.A. w Bogdance,
Bogdanka, 21-013 Puchaczów, kwotę
3.949 zł 53 gr (słownie: trzy tysiące
dziewięćset czterdzieści dziewięć złotych pięćdziesiąt trzy grosze) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kosztów dojazdu.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Lublinie.

Przewodnicz
ący:
………………………




sygn. akt:
KIO 1252/14
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A., 21 - 013 Puchaczów, Bogdanka,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu
nieograniczonego, którego przedmiotem jest „Dostawa loco magazyny Zamawiającego
fabrycznie nowych sekcji liniowych obudowy zmechanizowanej - w ilo
ści 8 sztuk,
przeznaczonych do pracy w podziemnych zakładach górniczych wydobywaj
ących węgiel
kamienny, w wyrobiskach zagro
żonych wybuchem metanu i pyłu węglowego” na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2013
r., poz. 907 ze zm.).

Zamawiający dnia 11 czerwca 2014 roku przekazał wykonawcom informację o wynikach
prowadzonego postępowania.

Dnia 18 czerwca 2014 roku wykonawca FAMUR S.A. z siedzibą w Katowicach 40 - 698, ul.
Armii Krajowej 51 (dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej od czynności i zaniechań zamawiającego polegających na:
1) badaniu i ocenie ofert,
2) wyborze jako najkorzystniejszej oferty HYDROTECH S.A., ul. Poligonowa 21, 44-251
Rybnik,
3) zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy HYDROTECH S.A., jako sprzecznej z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
HYDROTECH S.A., pomimo jej sprzeczności z wymaganiami s.i.w.z.,
2) art. 84 ust. 1 w zw. z art. 87 ust. 1 i 2 w zw. z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez
dopuszczenie i uznanie jako zgodnej z przepisami ustawy Pzp zmiany oferty wykonawcy
HYDROTECH S.A., na etapie po otwarciu ofert oraz w ramach procedury wezwania do
wyjaśnienia treści oferty, jak również poprzez dopuszczenie uzupełnienia dokumentów
złożonych przez wykonawcę pomimo, że pierwotnie załączone do oferty dokumenty
wskazywały w sposób jednoznaczny, że zaoferowany przedmiot nie spełnia wymagań
s.i.w.z.,
3) naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez prowadzenie postępowania w sposób
utrudniający uczciwą konkurencję.

Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania w całości,
2) nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru
najkorzystniejszej oferty,
3) nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
4) nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty HYDROTECH S.A z przyczyn wskazanych
w odwołaniu,
5) obciążenie zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego,
6) zasądzenie na rzecz odwołującego zwrotu uzasadnionych i udokumentowanych kosztów
udziału w postępowaniu odwoławczym.

Interes w uzyskaniu zamówienia.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania, albowiem w razie
uwzględnienia odwołania i nakazania zamawiającemu dokonania czynności w postaci
odrzucenia oferty wykonawcy, którego oferta została wybrana, jako najkorzystniejsza, oferta
odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą w świetle odpowiednich postanowień s.i.w.z.
(aktualnie oceniona na drugim miejscu). Odwołujący, który złożył ofertę zgodną z treścią
s.i.w.z. i w ten sposób stał się wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego, został pozbawiony możliwości uzyskania tego zamówienia i zawarcia umowy z
zamawiającym. Powyższe dowodzi naruszenia interesu w uzyskaniu zamówienia, co czyni
zadość przesłankom wniesienia odwołania określonym w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, zgłosił przystąpienie
wykonawca HYDROTECH S.A., ul. Poligonowa 21, 44-251 Rybnik.

Zamawiający, na posiedzeniu, pismem z dnia 2 lipca 2014 roku złożył pisemną odpowiedź
na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika post
ępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak te
ż podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzgl
ędnienie.

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 189 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający
prowadzi
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy - Prawo zamówień publicznych, co uprawnia go do złożenia odwołania.

Odwołujący wskazał, co następuje.
W ocenie Odwołującego oferta wykonawcy HYDROTECH S.A, dotknięta jest wadą
polegaj
ącą na jej niezgodności z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i jako
taka powinna podlega
ć odrzuceniu w oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP. Ponadto
Zamawiaj
ący dopuścił do nieuprawnionego uzupełnienia oferty już po otwarciu ofert poprzez
przedło
żenie nowych dokumentów mających stanowić dowód, że oferowane dostawy
spełniaj
ą wymagania SIWZ.
Sprzeczno
ść oferty HYDROTECH S.A. dotyczy następujących postanowień SIWZ:
-
Część I, Rozdział II pkt 1 i 2 i 8,
-
Część III Opis przedmiotu zamówienia punkt 9 i 54 w związku z złącznikiem nr 2 do
specyfikacji technicznej oraz w zw. z pkt IX ppkt 1,

-
Część III Opis przedmiotu zamówienia punkt 10.
Zgodnie z tre
ścią części I, Rozdział II pkt 1 i 2 i 8 SIWZ, „Oferta zostanie sporządzona na
Formularzu oferty stanowi
ącym załącznik nr 1 do SIWZ”, „Do oferty zostaną załączone
dokumenty wymagane postanowieniami SIWZ”, „Wszystkie formularze zawarte w niniejszej
specyfikacji, a w szczególno
ści formularz oferty Wykonawca wypełni ściśle według
wskazówek zawartych w SIWZ”.
W cz
ęści III Opis przedmiotu zamówienia w punkcie 54 Zamawiający wskazał, że Sekcja
obudowy powinna posiada
ć główne charakterystyczne wymiary decydujące o współpracy z
przeno
śnikiem i kombajnem zgodne z wymiarami podanymi na szkicu stanowiącym
zał
ącznik nr 2 do specyfikacji technicznej. Na rysunku stanowiącym załącznik nr 2 do
specyfikacji technicznej Zamawiaj
ący określił m.in. dwa parametry:
1)
pierwszy parametr okre
ślony wymiarem 1175 - jest to odległość osi mocowania
stojaków w stropnicy od osi poł
ączenia stropnicy z osłoną odzawałową,

2)
drugi parametr okre
ślony wymiarem 1240 - odległość końca stropnicy w górnym
zakresie pracy od punktu mocowania belki układu przesuwnego do przeno
śnika.
W swojej ofercie wykonawca HYDROTECH S.A., na stronie 35 w punkcie 54 wskazał,
że
oferowany przez niego przedmiot zamówienia spełnia wymóg okre
ślony przez
Zamawiaj
ącego, jako „Sekcja obudowy powinna posiadać główne charakterystyczne
wymiary decyduj
ące o współpracy z przenośnikiem i kombajnem zgodne z wymiarami
podanymi na szkicu stanowi
ącym załącznik nr 2 do specyfikacji technicznej”, a dokumenty
maj
ące wykazać tą okoliczność zostały zamieszczone w ofercie na stronie 44 i 73 oferty. Na
stronie 44 oferty w sposób ogólny potwierdzono,
że „Sekcja obudowy powinna posiadać
główne charakterystyczne wymiary decyduj
ące o współpracy z przenośnikiem i kombajnem
zgodne z wymiarami podanymi na szkicu stanowi
ącym załącznik nr 2 do specyfikacji
technicznej”. Natomiast na stronie 73 oferty zamieszczony został rysunek F2, który
wymagany przez Zamawiaj
ącego parametr w zakresie odległości osi mocowania stojaków w
stropnicy od osi poł
ączenia stropnicy z osłoną odzawałową określa na poziomie 1150 mm, a
nie jak wymagał tego Zamawiaj
ący 1175 mm.
Zamawiaj
ący wezwał wykonawcę HYDROTECH S.A. do wyjaśnienia treści oferty.
Udzielaj
ąc takich wyjaśnień pismem z dnia 4 czerwca 2014 r., wykonawca HYDROTECH
S.A. wprost przyznał,
że „Wszystkie te wymiary są identyczne z podanymi w załączniku nr 2,
za wyj
ątkiem wymiarów dotyczących odległości osi mocowania stojaków stropnicy od osi
poł
ączenia stropnicy z osłoną odzawałową oraz odległości osi mocowania stojaków w
stropnicy od kra
ńca styku stropnicy ze stropem od strony zawału'’, Wykonawca wprost
przyznał zatem, ze zaoferowany przez niego przedmiot jest w tym zakresie sprzeczny ze
Specyfikacj
ą Istotnych Warunków Zamówienia i nie spełnia wymagania postawionego przez
Zamawiaj
ącego w tym zakresie. Wykonawca HYDROTECH S.A. podniósł, że pomimo takiej
sprzeczno
ści nie ma to znaczenia, gdyż wymiar ten nie ma wpływu na współpracę z
przeno
śnikiem i kombajnem, a wymagania, które ich dotyczą zostały przez Zamawiającego
sformułowane osobno jako wymogi dotycz
ące przełożenia stropnicy (ppkt9).
Po pierwsze, nale
ży wskazać, że zgodnie z pkt 54 Części III SIWZ „Opis przedmiotu
zamówienia” sekcja obudowy powinna posiada
ć główne charakterystyczne wymiary
decyduj
ące o współpracy z przenośnikiem i kombajnem zgodne z wymiarami podanymi na
szkicu stanowi
ącym załącznik nr 2 do specyfikacji technicznej. Zatem, to Zamawiający
dokonał oceny, które parametry przedmiotu umowy z jego punktu widzenia s
ą istotne.
Parametry te zostały wskazane na rysunku i wszystkie te parametry musiały zosta
ć przez
wykonawc
ę spełnione. Wykonawca nie ma uprawnienia do samodzielnej oceny, które
parametry spo
śród wskazanych przez Zamawiającego są istotne, a które nie. Poza tym,
nale
ży wskazać, że skoro Zamawiający wezwał wykonawcę HYDROTECH S.A. do złożenia
wyja
śnień w tym zakresie, oznacza to, że powziął już na etapie badania i oceny ofert

wątpliwości co do zgodności treści oferty z SIWZ. Ponadto należy zauważyć, ze nie jest
prawd
ą, że wymagania dotyczące parametru określonego na rysunku stanowiącym załącznik
nr 2 do Opisu przedmiotu zamówienia zostały okre
ślone przez Zamawiającego w punkcie 9
Cz
ęści III i zostały potwierdzone przez wykonawcę na rysunku nr 2a. Punkt 9 Części III i
opisany tam wymóg dotyczy parametru, który na rysunku nr 2 został okre
ślony jako wymiar o
warto
ści 1295. Natomiast wykonawca HYDROTECH S.A. na rysunku nr 2a potwierdził
niezgodno
ść z wymaganiami SIWZ, którą zaznaczył już na rysunku nr 2 tj. ponownie wymiar
wymagany przez Zamawiaj
ącego na poziomie „1175” określił jako „1150”. Do pisma z dnia 4
czerwca 2014 r. wykonawca HYDROTECH S.A. zał
ączył po raz kolejny rysunek, na którym
potwierdził, ze wskazany powy
żej sporny parametr w oferowanym przez niego przedmiocie
wynosi „1150", a nie „1175”, jak wymagał tego Zamawiaj
ący.
Je
żeli chodzi o parametr określony wymiarem 1240 - odległość końca stropnicy w górnym
zakresie pracy od punktu mocowania belki układu przesuwnego do przeno
śnika, to na
rysunku F2 zał
ączonym do oferty wykonawcy HYDROTECH S.A. parametr ten nie został
przez wykonawc
ę w ogóle wskazany. W wyniku wezwania wykonawcy do wyjaśnienia treści
oferty wykonawca HYDROTECH S.A. przedło
żył nowy rysunek F2, na którym został
naniesiony parametr 1240. Nale
ży jednak zwrócić uwagę na fakt, że przedkładając wraz z
pismem z dnia 4 czerwca 2014 r. nowy rysunek nr F2, wykonawca HYDROTECH S.A.
dokonał niedozwolonej zmiany oferty. Na rysunku F2 przedkładanym wraz z pismem z dnia 4
czerwca 2014 r. nie tylko dopisano parametr o warto
ści 1240, ale dokonano także zmiany
parametrów otwarcia stropu. Parametry te w ofercie na rysunku F2 (str. 73 oferty) zostały
okre
ślone na poziomie 400 i 500. Natomiast na rysunku złożonym wraz z pismem z dnia 4
czerwca 2014 r. zostały one okre
ślone na poziomie 438 i 453. Pomijając zatem kwestię, że
ju
ż sam fakt nie zamieszczenia na rysunku F2 (str. 73 oferty) wymiaru 1240 wbrew
wyra
źnemu wymaganiu Zamawiającego w tym zakresie, stanowi sprzeczność oferty z SIWZ,
nale
ży wskazać, że zaoferowany pierwotnie przedmiot w ogóle nie spełniał wymogu w
zakresie parametru okre
ślonego przez Zamawiającego na poziomie 1240 mm. Wynika to z
faktu,
że skoro na uzupełnionym rysunku Wykonawca musiał dokonać zmiany innych
parametrów, aby móc uwidoczni
ć parametr określony wymiarem „1240”, oznacza to, że przy
zało
żeniach z rysunku załączonego do oferty, zaoferowany przedmiot w ogóle tego
parametru nie spełniał i dlatego te
ż nie został na rysunku uwidoczniony.
W Cz
ęści III SIWZ - Opis przedmiotu zamówienia w pkt 36 Zamawiający zamieścił wymóg
odnosz
ący się do wyposażenia sekcji w sterowanie pośredniego działania z blokiem
kompaktowym steruj
ącym i wykonawczym. Wykonawca HYDROTECH S.A. w swojej ofercie
na stronie 34 w pkt 36 potwierdził,
że oferowany przez niego przedmiot spełnia wymagania
Zamawiaj
ącego w tym zakresie, czego nie potwierdza jednak rysunek zamieszczony na
stronie 63 oferty, co przyznał sam wykonawca w pi
śmie z dnia 4 czerwca 2014 r., gdzie

wyraźnie stwierdzono, że do oferty został załączony błędny rysunek. Jednocześnie
wykonawca dokonał nieuprawnionej zmiany oferty i wraz z pismem z dnia 4 czerwca 2014 r.
przedło
żył nowy dokument mający potwierdzać spełnienie przez oferowany przez niego
przedmiot wymaga
ń SIWZ.

Zamawiający wskazał, co następuje.
Odnośnie zarzutu uznania za dopuszczalną rzekomej zmiany oferty dokonanej przez
Przyst
ępującego.
W pierwszej kolejno
ści należy wskazać, że w toku przedmiotowego postępowania nie
doszło do niedozwolonej zmiany oferty przez Przyst
ępującego, po upływie terminu składania
ofert. Dokumenty (rysunki), które zostały zło
żone przez Przystępującego w odpowiedzi na
wezwanie Zamawiaj
ącego, stanowiły bowiem dokumenty potwierdzające spełnianie przez
oferowane dostawy wymaga
ń określonych przez Zamawiającego, o których mowa w art. 25
ust. 1 pkt 2 Pzp. Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporz
ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19
lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mog
ą być składane w celu potwierdzenia, że
oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadaj
ą wymaganiom określonym
przez zamawiaj
ącego, zamawiający może żądać
w szczególno
ści próbek, opisów lub
fotografii produktów, które maj
ą zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać
po
świadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego. Rysunki poszczególnych
elementów sekcji liniowych wraz z naniesionymi ich podstawowymi wymiarami nale
ży zatem
zaliczy
ć do tej właśnie kategorii dokumentów. Nie ma podstaw, aby - jak czyni to Odwołujący
- traktowa
ć przedmiotowe rysunki jako element oświadczenia woli Przystępującego, którego
modyfikacja powoduje niedopuszczaln
ą zmianę oferty. O charakterze powyższych
dokumentów jednoznacznie
świadczy przede wszystkim treść SIWZ w przedmiotowym
post
ępowaniu. Otóż, w rozdziale IX pkt 4 Części lii SIWZ (Opis przedmiotu zamówienia)
Zamawiaj
ący wymagał od Wykonawców złożenia wraz z ofertą wykazu i rysunków
elementów
sekcji
obudowy
potwierdzaj
ących
spełnienie
wymaga
ń
techniczno-
konstrukcyjnych okre
ślonych w rozdziale IV Opisu przedmiotu zamówienia. Zaznaczyć
nale
ży, że Załącznik nr 5 do SIWZ stanowił formularz, w którego treści Wykonawcy byli
zobowi
ązani odnieść się do każdego z wymagań techniczno-konstrukcyjnych postawionych
przez Zamawiaj
ącego. W treści tego dokumentu każdy z Wykonawców składał
o
świadczenie, czy oferowane przez niego urządzenia spełniają poszczególne wymagania
SIWZ. Jako potwierdzenie spełniania poszczególnych wymaga
ń Wykonawcy byli
zobowi
ązani złożyć stosowny dokument. Dokumenty w postaci rysunków elementów sekcji
słu
żyć miały zatem Zamawiającemu do weryfikacji, czy oferowane przez Wykonawców
dostawy s
ą zgodne wymaganiami określonymi w SIWZ, a nie stanowiły elementu oferty jako

takiej. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wobec zaistniałych wątpliwości co
do tre
ści dokumentów zawartych w badanej ofercie Zamawiający był uprawniony do
wezwania Przyst
ępującego zarówno do złożenia wyjaśnień, iak i do złożenia poprawionych
rysunków. Ponowne zło
żenie przez Przystępującego (poprawionych) rysunków nie może być
wi
ęc uznane za niedopuszczalną zmianę oferty i naruszenie art. 84 ust. 1 Pzp. Na
marginesie wskazuj
ę, że o niedopuszczalnej zmianie treści oferty można byłoby mówić w
przypadku, gdyby w wyniku wyja
śnienia (uzupełnienia) rysunków zawierających opis
zaoferowanych przez Przyst
ępującego urządzeń doszło do zmiany charakterystyki tego
urz
ądzenia w sposób, który nie znajduje oparcia w specyfikacji sekcji obudowy
zamieszczonej w ofercie. Do takiej sytuacji w przedmiotowym post
ępowaniu jednak nie
doszło, poniewa
ż kwestionowane przez Odwołującego rysunki składane były jedynie na
potwierdzenie zadeklarowanych przez Przyst
ępującego charakterystycznych parametrów
oferowanych urz
ądzeń.
Odno
śnie zarzutu naruszenia art. 89 ust 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Przyst
ępującego.
Na wst
ępie należy wskazać, że oferta Przystępującego - zarówno przed złożeniem przez
niego dodatkowych rysunków w odpowiedzi na wezwanie Zamawiaj
ącego, jak i przed
dokonaniem tej czynno
ści -spełniała wymagania określone przez Zamawiającego w treści
SIWZ. Wezwanie, które Zamawiaj
ący skierował do Przystępującego w dniu 03.06.2014 r.
było spowodowane jedynie powzi
ęciem przez Zamawiającego pewnych wątpliwości, co do
dokumentów zał
ączonych przez Przystępującego do oferty, o czym szerzej będzie jeszcze
mowa w tre
ści niniejszego pisma. Zamawiający na żadnym etapie postępowania nie miał
zatem jakichkolwiek podstaw do odrzucenia oferty Przyst
ępującego. Przedmiotowe
post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dotyczy dostawy 8 sztuk sekcji liniowych
obudowy zmechanizowanej. Tytułem wyja
śnienia wskazuję, że podstawowym zadaniem
obudowy górniczej jest zabezpieczenie stropu, ociosów oraz sp
ągu wyrobisk górniczych
(powstałych pustek po wybraniu minerału) przed skutkami ci
śnienia górotworu. Jako
obudow
ę zmechanizowaną określa się uruchamiane hydraulicznie lub mechanicznie
powtarzalne jednostki zwane zestawami (sekcjami) obudowy, które s
ą rozparte w górotworze
mi
ędzy stropem a spągiem i wykonują czynności podpierania, luzowania i przesuwania - w
procesie zabezpieczania wyrobiska górniczego. Sekcja obudowy zmechanizowanej składa
si
ę z - powiązanych ze sobą w ustalonym układzie kinematycznym - elementów, które
przenosz
ą siły i obciążenia. Elementy te to: stropnica zasadnicza, osłona odzawałowa,
sp
ągnice, łączniki lemniskatowe, stojaki, elementy złączne (sworznie). Wszystkie te
elementy stanowi
ą tzw. elementy podstawowe sekcji obudowy zmechanizowanej. Podczas
realizacji przebiegu cyklu pracy obudowa zmechanizowana musi wykona
ć określoną
sekwencj
ę funkcji: rozparcie wstępne, rozparcie robocze, rabowanie, kroczenie i

przesuwanie przenośnika. Obecnie, w górnictwie węglowym obudowa zmechanizowana
stanowi integraln
ą część wysokowydajnych kompleksów ścianowych przy urabianiu techniką
kombajnow
ą lub strugową. Sekcje obudowy będące przedmiotem zamówienia, Zamawiający
planuje przeznaczy
ć, jako uzupełnienie posiadanego już ścianowego kompleksu
kombajnowego wyposa
żonego w:
- 6 szt. sekcji skrajnych i 162 szt. sekcji liniowych obudowy zmechanizowanej typu Glinik-
12/27-POz (ze sterowaniem pilotowym firmy DAMS),

- przenośnik ścianowy (typu JOY AFC),
- kombajn ścianowy (typu JOY 4LS22),
- chłodnice ścianowe (typu SPK-35 - st.8).
Zamawiaj
ący opisał przedmiot zamówienia w taki sposób, aby nowe sekcje były w stanie w
sposób optymalny współpracowa
ć z dotychczas wykorzystywanymi sekcjami obudowy, pod
wzgl
ędem geometrycznym, kinematycznym, podpornościowym i systemu oraz funkcji
sterowania. W tym celu doł
ączył schematyczny rysunek (załącznik nr 2 do Opisu przedmiotu
zamówienia), obrazuj
ący przekrój pionowy przez wyrobisko ścianowe z zainstalowaną
obudow
ą zmechanizowaną typu Glinik-12/27-POz oraz ww. przenośnikiem ścianowym i
kombajnem. Naniesione na zał
ączniku nr 2 wymiary opisują nie tyle wymagania odnośnie
zamawianych sekcji obudowy, ile stan rzeczywisty aktualnie wykorzystywanych urz
ądzeń (co
zostało dodatkowo opisane m.in. w rozdziale IV pkt 34 Cz
ęści III SIWZ Opis przedmiotu
zamówienia) oraz parametry (wymiary) górniczo-technologiczne takie jak: wielko
ść odkrycia
stropu, szeroko
ść ścieżki kombajnowej w tej konkretnej instalacji kombajnu ścianowego i
przeno
śnika - które zostały podane w celu umożliwienia Wykonawcom zaoferowania sekcji
obudowy b
ędących w stanie współpracować z dotychczasowym układem.
Podkre
ślić należy w tym miejscu, że przedmiotowy załącznik nr 2 przedstawia przekrój
aktualnie u
żywanej przez Zamawiającego obudowy zmechanizowanej, zlokalizowanej w
konkretnym wyrobisku, w którym funkcjonuj
ą konkretne urządzenia wydobywcze. Szkic ten
zawiera wi
ęc wiele szczegółowych wymiarów charakteryzujących konkretny kompleks ścianowy pracujący aktualnie w zakładzie górniczym należącym do Zamawiającego. Nie
wszystkie z tych wymiarów s
ą jednakowo istotne dla zapewnienia wzajemnego
funkcjonowania sekcji obudowy ró
żnego typu, tak jak nie wszystkie z nich są wymiarami
„sztywnymi", których niezachowanie uniemo
żliwia współpracę danej sekcji obudowy z
przeno
śnikiem i kombajnem. Podstawowym wymaganiem Zamawiającego było, aby
oferowane sekcje obudowy były tak skonstruowane, a
żeby przy wysokości roboczej
obudowy w przedziale od 1400 mm do 2600 mm i przy
ścieżce kombajnowej o szerokości w
przedziale od 200 do 250 mm odkrycie stropu zawierało si
ę w przedziale od 400 do 500 mm
(rozdział IV pkt 2 i 10 Cz
ęści III SIWZ), Pozostałe parametry natomiast powinny być takie, żeby nie powodowało to kolizji z kombajnem przy minimalnej wysokości roboczej obudowy

wynoszącej 1400 mm. Celem lepszego zobrazowania istotności poszczególnych parametrów
zawartych w szkicach stanowi
ących załączniki nr 2 i 2a do Części III SIWZ, zaznaczono:
kolorem ró
żowym - wymiary technologiczne wynikające z zastosowanego kombajnu i
przeno
śnika (stałe, niezmienne i decydujące o istotnych parametrach sekcji obudowy), zaś
kolorem pomara
ńczowym - te z parametrów obudowy, których zachowanie warunkuje
prawidłow
ą współpracę obudowy z przenośnikiem i kombajnem. Pozostałe z parametrów
(niezaznaczone
żadnym kolorem) nie stanowiły wymagań, jakie Zamawiający stawiał
sekcjom obudowy b
ędącym przedmiotem niniejszego postępowania.
Odno
śnie parametru w zakresie odległości osi mocowania stojaków w stropnicy od osi
poł
ączenia stropnicy z osłona odzawałowa z wymaganiami SIWZ.
W pierwszej kolejno
ści należy podnieść - wbrew argumentacji zawartej w odwołaniu, że
przedmiotowy parametr nie decyduje o współpracy sekcji liniowej z przeno
śnikiem i
kombajnem, w zwi
ązku z czym parametru tego nie należy rozpatrywać w kontekście
wymaga
ń określonych przez Zamawiającego w rozdz. IV pkt 54 Części III SIWZ.
Powy
ższy parametr odnosi się do wymagań, w zakresie dotyczącym współpracy sekcji fa ściślej » stropnicy) ze stropem wyrobiska i wymagania w tym zakresie zostały określone
przez Zamawiaj
ącego w zupełnie innym postanowieniu SIWZ, a mianowicie w rozdz. IV pkt 9
Cz
ęści lII SIWZ. Z całą stanowczością należy podnieść, że wymagania Zamawiającego w
tym zakresie zostały sformułowane poprzez okre
ślenie parametrów tzw. „przełożenia
stropnicy" oraz przez okre
ślenie parametrów długości jednego z odcinków stropnicy - a
mianowicie odcinka C, to jest odcinka od osi poł
ączenia stropnicy z osłoną odzawałowa do
ko
ńca stropnicy. Otóż zgodnie z powyższym postanowieniem SIWZ „przełożenie stropnicy
„i'-A / (B+C) (zał. nr 2a) powinno zawiera
ć się w przedziale od 2,68 + 2,72, przy czym wymiar
C < 150mm". Podkre
ślić należy, że w zakresie dotyczącym współpracy stropnicy ze stropem
wyrobiska Zamawiaj
ący w SIWZ nie sformułował żadnych innych wymagań, niż powyższe.
Wskaza
ć należy, że w szkicu stanowiącym załącznik nr 2a do III Części SIWZ Zamawiający
nie wskazał
żadnych wymiarów poszczególnych odcinków długości stropnicy, a jedynie
oznaczył poszczególne odcinki literami A (odcinek od pocz
ątku stropnicy do osi mocowania
stojaków w stropnicy), B (odcinek od osi mocowania stojaków w stropnicy do osi poł
ączenia
stropnicy z osłon
ą odzawałowa) i C (odcinek od osi połączenia stropnicy z osłoną
odzawałowa do ko
ńca stropnicy). Zatem jedyny wymiar dotyczący długości odcinków
stropnicy, który został okre
ślony przez Zamawiającego w SIWZ i którego spełnienia wymagał
Zamawiaj
ący był to wymiar odnoszący się do odcinka C i został on określony w rozdz. IV pkt
9 Cz
ęści III SIWZ, jako: C < 150mm. Zamawiający w przedmiotowym postanowieniu SIWZ
wyra
źnie więc dał wyraz temu, że nie wymaga żadnego konkretnego wymiaru odcinka B,
czyli odcinka od osi mocowania stojaków w stropnicy do osi poł
ączenia stropnicy z osłoną
odzawałowa którego niezgodno
ść z SIWZ Odwołujący zarzuca Przystępującemu. Z całą

mocą należy podkreślić, że w żadnym postanowieniu SIWZ Zamawiający nie wymagał,
a
żeby odcinek B miał wymiar 1175 mm, tak jak chce tego Odwołujący. Zgodnie z ww.
postanowieniem rozdz. IV pkt 9 Cz
ęści III SIWZ akceptowane przez Zamawiającego było
ka
żde rozwiązanie zachowujące wartość parametru C poniżej 150 mm, oraz stosunek
parametru A do sumy parametrów B i C w przedziale 2,68 - 2,72. W tym miejscu wyja
śnić
nale
ży, że wynik działania A / (B+C) określa tzw. przełożenie stropnicy, które przekłada się
równie
ż na stosunek obciążenia górotworem stropnicy na odcinku od czoła [początku]
stropnicy do punktu jej podparcia stojakami (do osi mocowania stojaków w stropnicy) -
odcinek A, do obci
ążenia górotworem stropnicy od punktu jej podparcia stojakami (od osi
mocowania stojaków w stropnicy) do ko
ńca stropnicy (odcinek B+C). Tak jak już to
podkre
ślono wyżej, warunkiem zgodności oferty z SIWZ było w tym zakresie jedynie, aby:
-
parametr C nie przekraczał 150 mm,
-
wynik działania A / (B + C) zawierał się w przedziale 2,68 - 2,72.
Zarówno parametr A, jak i parametr B nie zostały przez Zamawiaj
ącego wyrażone cyfrowo
(co oznacza,
że długości tych odcinków nie muszą być sztywne), w związku z czym mogły
zosta
ć określone przez Wykonawców na dowolnym poziomie. Podane przez Zamawiającego
w rozdziale IV pkt 9 Cz
ęści III SIWZ parametry wynikają z wieloletnich doświadczeń
konstruowania obudowy i gwarantuj
ą optymalną współpracę obudowy z górotworem.
W kontek
ście powyższego zupełnie chybione [nietrafne] jest stwierdzenie Odwołującego, że Przystępujący samodzielnie ocenił przedmiotowy parametr B (określony przez
Przyst
ępującego na poziomie 1150 mm) jako nieistotny, gdyż uznany on został za taki przez
samego Zamawiaj
ącego. Mając na uwadze fakt, że parametr C został określony przez
Przyst
ępującego na poziomie 145 mm, zaś wynik wzoru A/(B+C) wyniósł w przypadku
Przyst
ępującego 2,71 - stwierdzić należy jednoznacznie, że oferta Przystępującego jest w
tym zakresie całkowicie zgodna z SIWZ. Niezale
żnie jednak od powyższego, nawet gdyby
teoretycznie przyj
ąć (tak jak chce tego Odwołujący, a do czego nie ma żadnych podstaw), że
zamieszczenie przedmiotowego parametru na szkicu stanowi
ącym załącznik nr 2 do Opisu
przedmiotu zamówienia oznacza, i
ż Zamawiający wymagał zachowania tego wymiaru na
poziomie dokładnie 1175 mm, nale
żałoby uznać, że w kontekście rozdziału IV pkt 9 Części
III SIWZ, tre
ść SIWZ zawierała niespójność. Zgodnie natomiast z ugruntowanym
orzecznictwem KIO - wszelka niejednoznaczno
ść zapisów SIWZ i wątpliwości związane z
żnymi interpretacjami jej postanowień nie powinny powodować negatywnych skutków dla
Wykonawcy (tak m.in.: Zespół Arbitrów przy Urz
ędzie Zamówień Publicznych w wyroku z
dnia 27 grudnia 2006 r., sygn. akt UZP/ZO/0-2987/06 oraz Krajowa Izba Odwoławcza w
wyroku z dnia 19 grudnia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 1417/08). Równie
ż zatem w takiej
sytuacji czynno
ści podjęte przez Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu i
zaniechanie odrzucenia oferty Przyst
ępującego należałoby uznać za zgodne z przepisami

Pzp. Na marginesie, w tym miejscu wyjaśnić należy, że niewątpliwe intencją Zamawiającego
nie był zamiar udzielenia zamówienia publicznego podmiotowi oferuj
ącemu sekcje obudowy
posiadaj
ące dokładnie wszystkie takie same parametry, jak określone na szkicu
stanowi
ącym załącznik nr 2 do Opisu przedmiotu zamówienia. Zamawiający zdawał sobie
bowiem spraw
ę z tego, że takie wymaganie mogłoby się spotkać ze strony Wykonawców z
zarzutem ograniczenia konkurencji poprzez wskazanie w SIWZ
ściśle określonych i
eksploatowanych u Zamawiaj
ącego sekcji obudowy. Szkic ten miał więc charakter
pogl
ądowy i miał stanowić punkt odniesienia zarówno dla Wykonawców, jak i dla
Zamawiaj
ącego, umożliwiający ocenę kompatybilności oferowanych sekcji obudowy z tymi
ju
ż posiadanymi przez Zamawiającego, jak i z używanymi przez niego kombajnem i
przeno
śnikiem. Dodatkowo, na marginesie wskazuję również, że przyznanie racji
Odwołuj
ącemu, według którego -uznając za najkorzystniejszą ofertę Przystępującego -
Zamawiaj
ący dokonał wyboru oferty niespełniającej wymagań SIWZ, doprowadziłoby do
absurdalnego wniosku,
że Zamawiający z pełną świadomością zdecydował się na dostawę
sekcji obudowy niezapewniaj
ących współpracy z używanymi przez Zamawiającego
urz
ądzeniami wydobywczymi, a przez to bezużytecznych.
Odno
śnie pozostałych parametrów sekcji obudowy kwestionowanych przez Odwołującego.
Stanowczo podnosz
ę, że nie stanowiło niezgodności z SIWZ również niezamieszczenie
przez Przyst
ępującego na załączonym do oferty rysunku parametru odległości końca
stropnicy w górnym zakresie pracy od punktu mocowania belki układu przesuwnego do
przeno
śnika, Parametr ten jest bowiem jedynie
parametrem pomocniczym, który zmienia
si
ę w zależności od wysokości pracy (rozparcia) obudowy (nie jest on parametrem
„sztywnym"). Nie stanowi wymiaru charakterystycznego sekcji, lecz okre
śla relację
geometryczn
ą między sekcją obudowy a przenośnikiem. Podkreślić należy, że odległość ta
jest ponadto w sposób
ścisły powiązana z szerokością ścieżki kombajnowej [jest uzależniona
od szeroko
ści ścieżki kombajnowej]. Z uwagi na różne nieprzewidziane okoliczności w
zabudowie kombajnu na przeno
śniku ścianowym (w tym możliwe zastosowanie kombajnu
innego typu), zgodnie z rozdziałem IV pkt 10 Cz
ęści III SIWZ, Zamawiający wymagał:
„odkrycie stropu (odległo
ść końca stropnicy do ociosu po dosunięciu sekcji do przenośnika)
powinno zawiera
ć się w przedziale 400 - 500 mm przy ścieżce kombajnowej wynoszącej 200
- 250 mm (zał. nr 2)".
To,
że na szkicu stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ parametr ten został określony na
poziomie 1240 mm, wynikało z faktu, i
ż również ścieżka kombajnowa została na tym szkicu
okre
ślona na konkretnym poziomie - 238 mm, wynikającym z rzeczywistego usytuowania
(instalacji) kombajnu
ścianowego na przenośniku. Intencją Zamawiającego towarzyszącą
zamieszczeniu na szkicu (zał
ącznik nr 2) wymiaru 1240 mm było zobrazowanie
Wykonawcom stopnia zakrycia (zabezpieczenia) przeno
śnika ścianowego po dosunięciu

sekcji do przenośnika po wykonaniu cyklu cięcia calizny węglowej (skrawu) przez kombajn.
Poniewa
ż parametr ten zależny jest od szerokości ścieżki kombajnowej - Zamawiający nie
mógł wymaga
ć precyzyjnego określenia wymiaru dla szerokości ścieżki w przedziale od 200
do 250 mm. Mo
żliwe byłoby więc ewentualnie żądanie wskazania zakresu, w jakim zawierać
si
ę będzie odległość końca stropnicy w górnym zakresie pracy od punktu mocowania belki
układu przesuwnego do przeno
śnika, jednak wymaganie takie w SIWZ nie zostało zawarte.
Przyst
ępujący - stosując się do sformułowanego w rozdziale IV pkt 10 Części III SIWZ
wymagania -na zło
żonym przez niego pierwotnie rysunku oznaczył te parametry, podając
pełen dopuszczalny zakres wymiarów (tj. 200-250 mm dla
ścieżki kombajnowej i 400-500
mm dla odkrycia stropu). W takim przypadku Przyst
ępujący nie mógł nanieść na
przedmiotowy rysunek wymiaru 1240 mm, poniewa
ż nie jest możliwe zachowanie takiej
konkretnej odległo
ści, przy określeniu szerokości ścieżki kombajnowej przedziałem od 200
do 250 mm. Dla Zamawiaj
ącego istotna była informacja, ile w przypadku każdej z ofert
wynosi odległo
ść końca stropnicy w górnym zakresie pracy od punktu mocowania belki
układu przesuwnego do przeno
śnika w przy ścieżce kombajnowej równej 238 mm, jednak
wymóg podania takiego parametru w dokumentach zał
ączonych do oferty nie został przez
Zamawiaj
ącego
wprost
wyartykułowany
w
SIWZ.
Zamawiaj
ący
wezwał
zatem
Przyst
ępującego do złożenia poprawionego rysunku lub wyjaśnienia treści oferty. Podkreślić
nale
ży, że pierwotnie złożony przez Przystępującego rysunek nie dawał Zamawiającemu
podstaw do odrzucenia oferty, poniewa
ż po pierwsze - naniesione wymiary dla szerokości ścieżki kombajnowej i odkrycia stropu były tożsame z wymiarami wymaganymi w rozdziale IV
pkt 10 Cz
ęści III SIWZ, a po drugie -w treści SIWZ Zamawiający nie podał wymiaru 1240 mm
jako bezwzgl
ędnie wymaganego. Ewentualne odrzucenie oferty Przystępującego z powodu
braku wskazania na rysunku wymiaru 1240 mm byłoby zatem sprzeczne z zasad
ą
tłumaczenia wszelkich w
ątpliwości i niejednoznaczności postanowień SIWZ na korzyść
Wykonawców, o której była ju
ż mowa powyżej. Z całą mocą podkreślam, że odpowiedź
udzielona przez Przyst
ępującego w piśmie z dnia 04.06.2014 r., jak i załączone do niej
dodatkowe rysunki, usun
ęły wszelkie posiadane przez Zamawiającego wątpliwości i
jednoznacznie potwierdziły spełnianie przez ofert
ę Przystępującego wymagań SIWZ w
zakresie charakterystycznych wymiarów oferowanych sekcji. Podkre
ślić przy tym należy, że
działanie Przyst
ępującego nie stanowiło jakiejkolwiek zmiany w jego ofercie, a jedynie
konkretyzowało podane przez niego parametry odkrycia stropu dla przypadku, w którym
szeroko
ść ścieżki kombajnowej wynosi 238 mm.
Odno
śnie liczby zaworów wykonawczych w bloku wykonawczym sterowania
Odwołuj
ący zarzucił, że o niezgodności oferty Przystępującego z treścią SIWZ świadczy
ponadto fakt,
że na pierwotnie załączonym do oferty rysunku układu sterowania znajdowało
si
ę osiem zaworów wykonawczych, podczas gdy w rozdziale IV pkt. 36 Części III SIWZ

Zamawiający wymagał: „Sekcje obudowy powinny być wyposażone w sterowanie
po
średniego działania z blokiem kompaktowym sterującym i wykonawczym. Blok sterujący
powinien mie
ć jedenaście funkcji sterowniczych, natomiast blok wykonawczy siedem
zaworów wykonawczych (4x DN20 - rabowanie sekcji, budowanie sekcji, przekładka
przeno
śnika, przesuw sekcji i 3xDN10 - podnośnik spągnicy - budowanie SPS - 1x i siłownik
osłony ociosu - 2x); pozostałe funkcje: sterowania osłon bocznych (2x) i podpora stropnicy
(2x) - realizowane bez zaworów wykonawczych przez wolny przelot". Wskaza
ć jednak należy
- co Odwołuj
ący całkowicie pomija - że zarówno w formularzu stanowiącym Załącznik nr 5 do
S1WZ (w pkt 36), jak i na stronie 43 oferty (pkt 36) Przyst
ępujący jednoznacznie wskazał, że
blok steruj
ący oferowanych przez niego sekcji obudowy wyposażony jest w siedem (a nie
osiem) zaworów wykonawczych. Co wi
ęcej w treści swojej oferty Przystępujący
jednoznacznie potwierdził równie
ż spełnianie wymagania określonego w rozdziale IV pkt 37
Cz
ęści III SIWZ, aby układ hydrauliczny zasilania, sterowania, jego elementy oraz kolejność
funkcji sterowniczych na rozdzielaczu sterowniczym (bloku steruj
ącym) były jednakowe z
obecnie pracuj
ącym w sekcjach liniowych obudowy typy Glinik-12/27-POz.
Dlatego te
ż, Zamawiający zdecydował się wezwać Przystępującego do wyjaśnienia
zachodz
ącej w treści jego oferty sprzeczności, która została jednoznacznie wyjaśniona w
pi
śmie Przystępującego z dnia 04.06.2014 r. Jak już była o tym mowa powyżej - złożenie
poprawionego rysunku przez Przyst
ępującego nie stanowiło w żadnym razie niedozwolonej
zmiany oferty. Na marginesie wskazuj
ę dodatkowo, że gdyby Przystępujący zrealizował
układ sterowania wg pierwotnej wersji rysunku - Zamawiaj
ący po przebudowie zaworów
wykonawczych do stanu wymaganego w SIWZ zyskałby z ka
żdej sekcji jeden zawór
wykonawczy jako nadplanow
ą rezerwę do zagospodarowania. Na pierwotnie złożonym przez
Przyst
ępującego rysunku jest bowiem o jeden zawór wykonawczy za dużo i sekcje wolne
czyli komory rozdzielacza steruj
ącego bez tych zaworów przypisane są innym funkcjom.
Zmiana dokonana na przedmiotowym rysunku przez Przyst
ępującego polegała na usunięciu
jednego zaworu wykonawczego i takiego ich przeło
żenia, aby komory odpowiadające
funkcjom 2x osłony boczne i 2x podpora stropnicy były pozbawione tych zaworów. Nale
ży
podkre
ślić, że zmiana ta nie skutkuje oferowaniem innych elementów sterowania, niż na
pierwotnej wersji rysunku, gdy
ż jest to to samo sterowanie, te same elementy (m.in. te same
przewody, bloki zaworowe), jedynie inaczej skonfigurowane (pozbawione jednego zaworu
wykonawczego).


Przystępujący poparł stanowisko zamawiającego.

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są niezasadne.

Izba podziela stanowisko prezentowane przez zamawiającego, jak i przystępującego
Hydrotech S.A.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
wskazując, iż z treści załączonych do oferty rysunków wynika, że przystępujący złożył ofertę,
której treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Na wstępie Izba stwierdziła, iż zgodnie z działem IX ust. 4 s.i.w.z. wszelkiego rodzaju
wykazy oraz rysunki elementów sekcji obudowy składane były na potwierdzenie spełniania
wymagań techniczno-konstrukcyjnych (pkt IV opisu przedmiotu zamówienia). Biorąc pod
uwagę treść przepisu art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp - w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub
dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Oświadczenia lub dokumenty
potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań
określonych przez zamawiającego – powyższe dokumenty należało traktować jako
dokumenty składane na potwierdzenie zaoferowanych w ofercie parametrów technicznych.
W związku z czym, jak najbardziej zasadne było zastosowanie przez zamawiającego, w
odniesieniu do tych dokumentów przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Dlatego też Izba uznała,że w przedmiotowym postępowaniu, nie została dokonana zmiana treści oferty w trybie art.
87 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, jak to podnosił odwołujący, gdyż treść oświadczeń woli
przystępującego, co do oferowanych parametrów nie została zmieniona. Uzupełnione zostały
jedynie dokumenty potwierdzające spełnienie wymaganych i potwierdzonych oświadczeniem
parametrów.
Izba podziela stanowisko zamawiającego, że być może treść dokumentów składających się
na s.i.w.z. nie była do końca jednolita wewnętrznie. O powyższym świadczy chociażby treść
działu IV punkty 9 i 10, które pozostają w sprzeczności treścią pkt 54 działu IV, który z kolei
odnosił się do szkicu, stanowiącego załącznik Nr 2 do specyfikacji technicznej. Nie mniej
istotą i kwestią decydującą przy rozstrzygnięciu stawianych zarzutów jest okoliczność
stwierdzenia faktycznego zakresu będącego przedmiotem oferty. W powyższym zakresie
stwierdzić należało, że przystępujący udowodnił, że zaoferował przedmiot zamówienia
pozostający w zgodzie z wymaganiami zamawiającego. Fakt, że powyższe potwierdzenie
mogło pozostawać w kolizji ze szkicem przedstawionym przez zamawiającego w załączniku
Nr 2 pozostaje bez znaczenia dla sprawy, gdyż jak to już utrwaliło się w orzecznictwie,
wszelkiego rodzaju błędy zamawiającego, rozbieżności, nieścisłości w treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia nie mogą wywoływać negatywnych skutków dla
wykonawcy. Przyjmując zatem fakt, iż przystępujący w odniesieniu do punktów 9 i 10 działu
IV OPZ udowodnił, że oferowane przez niego obudowy zmechanizowane odpowiadają
parametrom postawionym przez zamawiającego, to zarzut dotyczący naruszenia przez
zamawiającego przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp – uznać należało za bezzasadny.

Za bezzasadny Izba uznała również zarzut dotyczący wyposażenia sekcji sterowania, gdyż
tak jak to już wcześniej zostało wskazane, rysunek dotyczący tego elementu składany był na
potwierdzenie spełniania warunku przedmiotowego, dlatego uzupełnienie tego rysunku o
prawidłowy, zgodny z oświadczeniem złożonym w ofercie uznać należało za dopuszczoną
prawem czynność przystępującego.
Reasumując Izba nie stwierdziła, by czynności zamawiającego w przedmiotowym
postępowaniu naruszały wskazane w odwołaniu przepisy, dlatego też za niezasadny Izba
uznała również wskazywany w odwołaniu zarzut naruszenia przepisu art. 7 ust. 1 ustawy
Pzp.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku - na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 3 w zw. z § 3 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).

Przewodniczący:
…………………………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie