eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 747/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-04-29
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 747/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk Protokolant: Łukasz Listkiewicz

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2014 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 kwietnia 2014 r. przez

wykonawcę
INSTALBUD Sp. z o.o., ul. Boya-Żeleńskiego 6a, 35-105 Rzeszów w
postępowaniu prowadzonym przez
Szpital Specjalistyczny Nr 2 w Bytomiu, ul. Stefana
Batorego 15, 41-902 Bytom


przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Mostostal
Zabrze
Gliwickie
Przedsi
ębiorstwo
Budownictwa
Przemysłowego
S.A.,
Przedsi
ębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe Budowlani Sp. z o.o., pl. Piastów
10, 44-101 Gliwice
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,

orzeka:

1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża
wykonawcę INSTALBUD Sp. z o.o., ul. Boya-Żeleńskiego 6a, 35-105 Rzeszów i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
INSTALBUD Sp. z o.o., ul. Boya-Żeleńskiego 6a, 35-105 Rzeszów tytułem wpisu
od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy
INSTALBUD Sp. z o.o., ul. Boya-Żeleńskiego 6a, 35-105
Rzeszów
na rzecz Szpitala Specjalistycznego Nr 2 w Bytomiu, ul. Stefana
Batorego 15, 41-902 Bytom
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Katowicach.


Przewodnicz
ący: ……………………………

Sygn. akt: KIO 747/14
Uzasadnienie

Postępowanie prowadzone jest przez Zamawiającego – Szpital Specjalistyczny Nr 2 w
Bytomiu na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) [ustawa Pzp), w trybie przetargu nieograniczonego, którego
przedmiotem są roboty budowlane [o wartości szacunkowej mniejszej niż kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp] pn. „Przebudowa, nadbudowa
i rozbudowa budynku bloku VA ” Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Bytomiu na potrzeby
organizacji Śląskiego Centrum Perinatołogii, Ginekologii i Chirurgii Płodu."

Wykonawca INSTALBUD Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie [Odwołujący] wniósł odwołanie
od czynności odrzucenia jego oferty, podnosząc zarzut rażącego naruszenia art. 89 ust. 1
pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na jego zastosowanie pomimo braku podstaw faktycznych i
prawnych do odrzucenia oferty Odwołującego, której treść odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia.

Wykonawca podniósł także zarzut naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp z uwagi na
lakoniczne uzasadnienie podstawy faktycznej i prawnej odrzucenia oferty Odwołującego,
oraz zarzut rażącego naruszenia art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 3 tej
ustawy Pzp z uwagi na niezgodne z przepisami ustawy unieważnienie czynności z dnia
17.03.2014 r. wezwania wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia
dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp i w konsekwencji zaniechanie
oceny dokumentów złożonych przez Odwołującego w dniu 19.03.2014 r.

Wykonawca wskazał także na rażące naruszenie normy z art. 186 ust. 2 zdanie 2 ustawy
Pzp i dokonanie czynności unieważnienia wezwania z trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do
uzupełnienia wskazanych dokumentów z przekroczeniem granic żądania zawartego w
uwzględnionym przez Zamawiającego odwołaniu z dnia 02.04.2014 r. w sprawie KIO 666/14.

Zdaniem Odwołującego, skutkiem wymienionych czynności doszło do rażącego naruszenia
art. 7 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 tej ustawy, albowiem Zamawiającego w sposób
niezgodny z ustawą dokonał wyboru oferty wykonawcy, który nie złożył najkorzystniejszej
oferty w postępowaniu wg przyjętego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
kryterium oceny ofert (100% cena).

Wskazując na powyższe wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego i nakazanie unieważnienia

czynności wyboru oferty wykonawcy - Konsorcjum: Mostostal Zabrze Gliwickie
Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A., oraz P.U-P-H-B Budowlani sp. z o.o., a
następnie nakazanie powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego wraz ze wszystkimi dokumentami, o których mowa w art. 25 ustawy Pzp
złożonymi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 3 tej ustawy oraz nakazanie Zamawiającemu
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,

Dalej podał, że Odwołujący legitymuje się interesem prawnym i faktycznym do wniesienia
przedmiotowegośrodka
ochrony
prawnej,
albowiem
kwestionowane
czynności
Zamawiającego naruszają słuszny interes Odwołującego w ubieganiu się o udzielenie
przedmiotowego zamówienia. Odwołujący spełnił warunki udziału w postępowaniu i złożył
ważną ofertę odpowiadającą treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, dlatego
jego oferta powinna podlegać ocenie i zostać sklasyfikowana na miejscu pierwszym, jako
najkorzystniejsza ekonomicznie wg ustalonego w SIWZ kryterium oceny ofert - 100% cena.

Stwierdził także, że naruszenie ww. przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych ma
istotny wpływ w rozumieniu art. 192 ust. 2 na wynik postępowania, ponieważ nie prowadzi do
wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

W uzasadnieniu faktycznym odwołania wykonawca podał, że w zawiadomieniu o odrzuceniu
jego oferty Zamawiający wskazał, że unieważnił czynność (z dnia 17.03.2014r.) wezwania
wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 Pzp do złożenia dokumentów, o których mowa w art. 25
ust. 1 ustawy, w związku z powyższym nie wziął pod uwagę w toku ponownego badania i
oceny ofert - przeprowadzonego na skutek uwzględnienia odwołania tego wykonawcy z dnia
02.04.2014 r.- dokumentów przedmiotowych złożonych przez Odwołującego w zakreślonym
terminie (19.03,2014r) w postaci: (1) specyfikacji technicznej wykończenia, (2) specyfikacji
technicznej wyposażenia; (3) deklaracji CE dot. oferowanych paneli (z zakresu wyposażenia
i technologii medycznej) oraz (4) oświadczenia producenta lub autoryzowanego dystrybutora
o dostępności części zamiennych przez okres minimum 10 lat dla oferowanych dostaw
paneli (z zakresu wyposażenia i technologii medycznej) i (5) oświadczenia producenta lub
autoryzowanego dystrybutora o zapewnieniu serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego dla
oferowanych dostaw (z zakresu wyposażenia i technologii medycznej).

Zamawiający uznał bowiem, że powyższe dokumenty nie zostały złożone przez
Odwołującego w postępowaniu i wobec tego oferta Odwołującego jest niezgodna z treścią
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Wykonawca stwierdził, że Zamawiający niezgodnie z prawdą uznał, że unieważnienie
czynności
wezwania
do
złożenia
przedmiotowych
dokumentów
było
skutkiem
uwzględnionego odwołania wykonawcy z dnia 02.04.2014 r., KIO 666/14, w którym rzekomo
Odwołujący miał zakwestionować zasadność tej czynności.

Odwołujący podkreślił, że to twierdzenie jest niezgodne z rzeczywistym stanem faktycznym,
ponieważ ani w podstawach zarzutów odwołania z dnia 02.04.2014r. (KIO 666/14), ani wżądaniach odwołania, ani w uzasadnieniu tego odwołania, Odwołujący się nie żądał
unieważnienia czynności Zamawiającego z dnia 17.03.2014r. wezwania do uzupełnienia
dokumentów przedmiotowych.

Tym samym, Zamawiający nie był uprawniony dokonując unieważnienia czynności wezwania
w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, powoływać się na wykonanie żądań odwołania w sprawie
KIO 666/14 i ta czynność nastąpiła z rażącym naruszeniem normy z art. 186 ust. 2 zdanie 2
Pzp, nakazującej Zamawiającemu wykonanie, powtórzenie lub unieważnienie czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu.

Odwołujący podał, że żądania odwołania z dnia 02.04.2014r. w sprawie KIO 666/14
dotyczyły wyłącznie (1) unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego; (2)
unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy wybranego; (3) powtórzenia czynności
badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego; (4) powtórzenia czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej.

Powyższe żądania były konsekwencją zarzutów (1) naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 Pzp (2)
naruszenia § 7 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane, [z ostrożności procesowej naruszenia art. 26 ust.
4 Pzp, § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia poprzez zaniechanie zastosowania] i (3) naruszenia
art. 91 ust. 1 Pzp.

Reasumując podkreślił, że zarzutami w sprawie KIO 666/14 nie była objęta czynność
dokonana w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wezwania do uzupełnienia dokumentów, o
których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, ani żądanie unieważnienia ww. czynności.

Wykonawca wniósł także o dołączenie akt sprawy KIO 666/14 celem przeprowadzenia
dowodu z treści odwołania Wykonawcy Instalbud Sp. z o.o. i dowodu z treści odpowiedzi

Zamawiającego na odwołanie, na okoliczność: braku żądania unieważnienia czynności
wezwania w trybie art. 26 ust. 3 Pzp; dokonania unieważnienia czynności wezwania w trybie
art. 26 ust 3 Pzp z przekroczeniem normy z art. 186 ust, 2 zd. 2 Pzp.

Powołując się na orzecznictwo, wykonawca podkreślił, że sporne wezwanie z dnia
17.03.2014r. było nie tylko zgodne z przepisami ustawy, ale wręcz obligatoryjne, a zatem
złożone przez wykonawcę dokumenty i oświadczenia, podlegały, jako integralna część
oferty, merytorycznej ocenie zamawiającego.

Ponownie wskazał na dokumenty objęte żądaniem z dnia 17.03.2014 r., podkreślając, że
takie dokumenty i oświadczenia zostały przez wykonawcę przy piśmie z dnia 19.03.2014 r.
załączone, część w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem, a część w
oryginale i zaznaczając, że nie uwzględnienie przez Zamawiającego powyższych
dokumentów i oświadczeń nastąpiło z rażącą obrazą przepisów ustawy - Prawo zamówień
publicznych, art. 26 ust. 3 ustawy Pzp oraz art. 186 ust. 2 ustawy Pzp.

Stwierdził także, że czynność Zamawiającego z dnia 11.04.2014 r. odrzucenia oferty
Odwołującego, jako niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
nastąpiła z rażącą obrazą art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp i art. 92 ust. 1 pkt 2 Pzp, albowiem z treści
informacji z dnia 11.04.2014r. o odrzuceniu oferty Odwołującego nie wynika, w jakim
zakresie oferta Odwołującego jest niezgodna ze specyfikacją istotnych warunków
zamówienia.

W konkluzji stwierdził, że Zamawiający dokonał wykładni oświadczeń woli Odwołującego
niezgodnie z ich treścią, o czym świadczy przekłamanie treści odwołania Odwołującego w
sprawie KIO 666/14, a dokonując powtórnie wyboru oferty tego samego wykonawcy -
Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. oraz P.U-P-
H-B Budowlani sp. z o.o. rażąco naruszył dyrektywy art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz z art. 91
ust. 1 tej ustawy, albowiem oferta wybranego wykonawcy nie jest ofertą najkorzystniejszą
według przyjętego w SIWZ kryterium oceny ofert.

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie podnosząc, w
szczególności, że dokonując ponownej oceny ofert w związku z uwzględnieniem odwołania z
dnia 2 kwietnia 2014 r. sygn. akt: KIO 666/14 stwierdził, że wymagane specyfikacje
techniczne nie podlegały uzupełnieniu na podstawie art. 26 ust.3 ustawy Pzp, a ich brak
skutkować powinien odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp,

albowiem taka oferta odpowiadała treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz).
Podkreślił, że takiemu uzupełnieniu mogłyby podlegać wyłącznie oświadczenia i deklaracje,
których także dotyczyło wezwanie z dnia 17.03.2014 r. o ile oferta nie podlegała odrzuceniu.

W konkluzji stwierdził, że wymagane specyfikacje techniczne, stanowiące o treści oferty
wykonawcy nie zostały złożone w terminie składania ofert i nie mogły być wyjaśnione w
trybie art. 87 ust.1 ustawy Pzp.


Do post
ępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpili wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia - Mostostal Zabrze Gliwickie
Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. i Przedsiębiorstwo Usługowo-
Produkcyjno-Handlowe Budowlani Sp. z o.o. z Gliwic wnosząc o oddalenie odwołania i
podnosząc w szczególności analogiczne argumenty, jak Zamawiający.


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Izba w pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że w niniejszej sprawie nie zachodzą przesłanki
do odrzucenia odwołania, o których stanowi przepis art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

Izba stwierdziła także, że wykonawca w tych konkretnych okolicznościach faktycznych miał
legitymację procesową w rozumieniu art. 179 ust.1 ustawy Pzp do wniesienia odwołania,
albowiem złożył ofertę, w której cena stanowiąca wyłączne kryterium wyboru kwalifikowała tę
ofertę na pierwszym miejscu i tym samym uwzględnienie zarzutu, co do braku podstaw
odrzucenia jego oferty umożliwiałaby temu wykonawcy uzyskanie zamówienia.

Rozpoznając niniejsze odwołanie Izba miała także na uwadze dyrektywę z art. 180 ust.2
ustawy Pzp, albowiem przedmiotem tego zamówienia są roboty budowlane - „Przebudowa,
nadbudowa i rozbudowa budynku bloku VA ” Szpitala Specjalistycznego nr 2 w Bytomiu na
potrzeby organizacji Śląskiego Centrum Perinatołogii, Ginekologii i Chirurgii Płodu, „ których
wartość nie przekraczała w dniu 26.02.2014 r. kwoty ustalonej przepisami rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz
konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi
Oficjalnych Publikacji Wspólnot [stanowi kwotę 14 493 519, 85 zł, co stanowi równowartość
3 333 509, 57 euro].

Tym samym w niniejszej sprawie ma zastosowanie art. 180 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z
którym w postępowaniach o wskazanej wartości odwołanie przysługuje wyłącznie wobec
czynności: (1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej reki lub
zapytania o cenę; (2) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w
postępowaniu; (3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia; oraz
wobec (4) odrzucenia oferty odwołującego.


Czynnościami zaskarżonymi, w niniejszym odwołaniu oprócz czynności odrzucenia oferty
Odwołującego z naruszeniem art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp, jest także czynność naruszenia
(1) art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na lakoniczne uzasadnienie podstawy faktycznej i
prawnej odrzucenia oferty Odwołującego, (2) art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 26
ust. 3 tej ustawy Pzp, z uwagi na zaniechanie dokonania oceny dokumentów, o których
mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, złożonych przez Odwołującego w dniu 19.03.2014 r. na
wezwanie Zamawiającego z dnia 17.03.2014 r. oraz niezgodne z przepisami ustawy
unieważnienie przez Zamawiającego dokonanej przez niego czynności postaci wezwania
Odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia dokumentów, o których mowa w
art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, a ponadto naruszenie (3) normy z art. 186 ust. 2 zdanie 2 ustawy
Pzp i dokonanie czynności unieważnienia wezwania z trybie art. 26 ust. 3 Pzp do
uzupełnienia dokumentów, o których mowa w art. 25 ust, 1 ustawy, z przekroczeniem granicżądania zawartego w uwzględnionym przez Zamawiającego odwołaniu z dnia 02.04.2014 r.
w sprawie KIO 666/14 i (4) art. 7 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 91 ust. 1 tej ustawy, z uwagi
na niezgodny z ustawą wybór oferty wykonawcy, który nie złożył najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu według przyjętego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia kryterium
oceny ofert.

Wobec dyrektywy z art. 180 ust. 2 ustawy Pzp rozpoznaniu przez Izbę może podlegać,
zatem zarzut bezpodstawnego odrzucenia oferty wnoszącego odwołanie wykonawcy.

Izba jednocześnie stwierdza, że zarzuty wykraczające wprost poza granice wyznaczone
dyrektywą art. 180 ust.2 ustawy Pzp, a związane z naruszeniem art. 92 ust.1 oraz art. 186
ust. 2 ustawy Pzp, nie mogą być przedmiotem rozpoznania w niniejszej sprawie.
Z kolei zarzut unieważnienia czynności wezwania na podstawie art. 26 ust.3 ustawy Pzp nie
mógł być wprost przez Izbę pominięty, albowiem ta czynność - w tym stanie faktycznym -
pozostawała w związku z decyzją o odrzuceniu oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ust.1
pkt 2 ustawy Pzp.

Tak jak ustaliła Izba, Zamawiający – stosownie do postanowień zawiadomienia z dnia
11.04.2014 r.– unieważnił czynność wezwania z dnia 17 marca 2014 r. do uzupełnienia
dokumentów, stwierdzając bezpodstawność tego wezwania. Skutkiem tego w procedurze
oceny ofert pominął uzyskane przy piśmie z dnia 19 marca 2014 r. Specyfikacje techniczne
oraz certyfikaty i oświadczenia, uznając na tej podstawie, że oferta Odwołującego nie
zawierając wymaganych Specyfikacji technicznych podlega odrzuceniu na podstawie art. 89
ust.1 pkt 2 ustawy Pzp, jako nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.

Rozpoznając odwołanie w podanym zakresie Izba stwierdziła, że przedmiot zamówienia w
tym postępowaniu obejmował oprócz robót budowlanych także dostawy sprzętu według
Specyfikacji technicznej wyposażenia - technologia medyczna [nr 45/45PN/2013] oraz
Specyfikacji technicznej wykończenia - technologia wykończenia sal operacyjnych i
pomieszczeń przygotowania lekarzy oraz pacjentów nr 8/8PN/2014.

Zgodnie z pkt 10.12 siwz – wskazując na element załącznika części D do tej specyfikacji -
Zamawiający w celu potwierdzenia, że oferowane w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia dostawy spełniają wymagania wraz z ofertą wymagał złożenia wskazanych
dwóch Specyfikacji technicznych, do których należało załączyć (1) deklaracje CE dotyczące
oferowanych paneli (z zakresu wyposażenia i technologii medycznej) oraz (2) oświadczenia
producenta lub autoryzowanego dystrybutora o dostępności części zamiennych przez okres
minimum 10 lat dla oferowanych dostaw paneli (z zakresu wyposażenia i technologii
medycznej) i (3) oświadczenia producenta lub autoryzowanego dystrybutora o zapewnieniu
serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego dla oferowanych dostaw (z zakresu wyposażenia
i technologii medycznej).

Zatem zgodnie z literalnym brzmieniem siwz – jej pkt 10.12 - sporne Specyfikacje techniczne
należało – tak jak to uczynił zamawiający w wezwaniu z dnia 17.03.2014 r. – zakwalifikować
do dokumentów, o których stanowi art. 25 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp, wymaganych na
potwierdzenie, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom zamawiającego i tym
samym te dokumenty podlegały uzupełnieniu w trybie przewidzianym art. 26 ust.3 ustawy
Pzp.
Tylko nie przedłożenia takich Specyfikacji technicznych w wyniku wezwania na podstawie
art. 26 ust.3 ustawy mogło powodować w konsekwencji odrzucenie oferty na podstawie art.
89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp, albowiem taka oferta nie potwierdzając wymagań specyfikacji jest
kwalifikowana, jako nieodpowiadająca treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w
rozumieniu wskazanego art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.

Izba stwierdza również, że wymienione certyfikaty i oświadczenia były także wymagane w
tym postępowaniu na potwierdzenie, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom
zamawiającego i tym samym w zw. z art. 25 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp podlegały uzupełnieniu
na podstawie wskazanego art. 26 ust.3 ustawy Pzp.

W tym miejscu Izba zwraca uwagę, że Zamawiający na etapie oceny ofert nie może
interpretować wymagań siwz wbrew literalnemu brzmieniu danego postanowienia
specyfikacji. Ewentualna modyfikacja wymagań, bądź ich wyjaśnianie [celem usunięcia
wątpliwości, co do danego warunku i celem obiektywnego ustalenia woli zamawiającego, co
do danego postanowienia specyfikacji] może następować - zgodnie z przepisami prawa
zamówień publicznych - przed upływem terminu składania ofert. Rozszerzająca interpretacja
postanowień specyfikacji - na etapie oceny ofert prowadziłaby w konsekwencji – bez
względu na pobudki zamawiającego – do naruszenia zasady równego traktowania i uczciwej
konkurencji, o których to zasadach stanowi art. 7 ust.1 ustawy Pzp.

Mając zatem na uwadze treść oferty wykonawcy ustaloną z uwzględnieniem dokumentów
uzyskanych przy piśmie z dnia 19 marca 2014 r. Izba stwierdziła, że w wyniku wezwania z
dnia 17 marca 2014 r. wnoszący odwołanie przedłożył przy piśmie z dnia 19 marca 2014 r. w
załączniku nr 4 do pisma - Specyfikację techniczną wykończenia - technologia wykończenia
sal operacyjnych i pomieszczeń przygotowania lekarzy oraz pacjentów nr 8/8PN/2014, a w
załączniku nr 5 - Specyfikacji technicznej wyposażenia - technologia medyczna [nr
45/45PN/2013], załączając do tych Specyfikacji oświadczenia i certyfikaty.

Zatem Zamawiający, bez uprzedniej oceny powołanych dokumentów, nie mógł w dacie
badania oferty Odwołującego [w dniu 11 kwietnia br] skutecznie twierdzić, że ta oferta nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z uwagi tylko na to, że
wymagane Specyfikacje techniczne nie zostały przedłożone wraz z ofertą w terminie
ustalonym dla składania ofert.

Jednakże rozpatrując niniejszą sprawę Izba zobowiązana była mieć na uwadze dyrektywę z
art. 192 ust.2 ustawy Pzp, która pozwala uwzględnić odwołanie wykonawcy tylko wówczas,
gdy stwierdzone naruszenie przepisów ustawy może mieć istotny wpływ na wynik danego
postępowania o udzielenie zamówienia.

Tak jak ustaliła Izba, Specyfikacja techniczna wyposażenia - technologia medyczna [nr
45/45PN/2013] jest niekompletna.

Zgodnie z wymaganiami formularz tej ST obejmował 8 stron [w tym str 1 – tytułowa] z
punktami od 1 do 5. Odwołujący złożył tylko 3 strony [w tym str 1 tytułowa] z pkt 1 i 2, a w
pkt 3 oznaczonym, jako „Charakterystyki wyposażenia i urządzeń” nie zawarł żadnych
danych.

Wymagane parametry w zakresie pkt 3.1 dotyczącego Panelu wyburzeniowego
dwustanowiskowego (…) z parametrami oraz pkt 3.2 - Panelu wyburzeniowego
pięciostanowiskowego (…), a także pkt 3.3 dotyczącego Panelu ściennego pokoi chorych
(….) zamieszczono na kolejnych stronach załącznika 5, jednakże te dane zostały podpisane
przez M………. M………… oraz oznaczone pieczątką firmową Przedsiębiorstwa Produkcji
Handlu i Usług „Styl – Projekt” M………. M………., który to podmiot nie jest wykonawcą
składającym ofertę w tym postępowaniu.

Izba - na podstawie oryginału dokumentów - ustaliła, że co prawda, na tych dokumentach
oprócz podpisu M……….. M………… znajdują się dwie nieczytelne parafy, ale takie parafy
nie mogą dowodzić, że te dokumenty pochodzą od wykonawcy INSTALBUD z Rzeszowa i
co, więcej nie mogą decydować o uznaniu tego dokumentu za kompletny w zakresie pkt 3.

Izba stwierdziła ponadto, że w tej Specyfikacji technicznej wykonawca INSTALBUD z
Rzeszowa nie zamieścił punktu 4 i 5. Pierwszy z nich - Wytyczne miedzybranżowe i
uzgodnienia – nakładał na wykonawcę obowiązek przewidzenia konieczności wykonania
wszelkich uzgodnień z ewentualnymi innymi branżami niezbędnymi dla dokonania montażu i
podłączeń. Drugi natomiast określał – Część informacyjna – wymagania prawne i normy
związane z wykonaniem zamówienia.

W tym miejscu Izba stwierdza, że wezwanie z dnia 17 marca br skierowane do wykonawcy
na podstawie art. 26 ust.3 ustawy Pzp jednoznacznie wskazywało na dokumenty, które
należało uzupełnić, a w przypadku spornych Specyfikacji technicznych podkreślono wymóg
ich podpisania i zaakceptowania przez wykonawcę składającego ofertę.

Tym samym Specyfikacja techniczna wyposażenia - technologia medyczna [nr
45/45PN/2013] nie mogła zostać uznana przez Izbę za dokument potwierdzający spełnianie
warunku, co należy w skutkach utożsamiać z niezłożeniem dokumentu i tym samym oferta
Odwołującego, jako nieodpowiadająca treści specyfikacji podlega odrzuceniu na podstawie
art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.


Izba dodatkowo stwierdza, że Zamawiający w punkcie 14.2.7. specyfikacji wymagał, aby
dokumenty wchodzące w skład oferty były przedstawiane w formie oryginałów lub
poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii.

Wobec tego, że obowiązujące przepisy prawa, w tym przepisy Pzp, jak i rozporządzenia w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form,
w jakich te dokumenty mogą być składane, nie określają technicznych zasad potwierdzania
za zgodność z oryginałem kopii dokumentów – przy interpretacji tego wymagania należy
odwołać się do orzecznictwa, w tym przede wszystkim do orzecznictwa Sądu Najwyższego
min. do uchwały z dnia 29.03.1994 r. II CZP 37/97.

W powołanej uchwale SN stwierdził, że niepoświadczona podpisem strony [osób
uprawnionych do jej reprezentacji] kserokopia nie jest dokumentem, zaznaczając również, że
dla uznania kserokopii, jako dokumentu prywatnego, świadczącego o istnieniu oryginału o
odwzorowanej w niej treści, niezbędne jest złożenie oświadczenia, a takim oświadczeniem
będzie umieszczone na kserokopii i zaopatrzone podpisem poświadczenie zgodności
kserokopii z oryginałem.

Izba dodatkowo stwierdza, że takie poświadczenie opatrzone przede wszystkim podpisem
osoby poświadczającej (czytelnym w przypadku braku pieczątki imiennej) na każdej stronie
dokumentu może odbywać się z użyciem klauzuli „za zgodność z oryginałem" lub klauzuli –
w przypadku zapewnionej integralności dokumentu - na pierwszej lub ostatniej ze stron
dokumentu "za zgodność z oryginałem od strony 1 do strony...” etc.

W konkluzji Izba stwierdza, że przedłożonych kserokopii nie można uznać za dokumenty
certyfikatów wymaganych w Specyfikacjach technicznych dla potwierdzenia przedmiotu
zamówienia. Te kserokopie –- nie zostały opatrzone, ani stosownym oświadczeniem ani
wymaganym czytelnym podpisem osób uprawnionych do reprezentacji wykonawcy. Z tego
zatem również powodu oferta Odwołującego, jako nieodpowiadająca treści specyfikacji
powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.

W tym stanie rzeczy, uwzględniając art. 192 ust.2 ustawy Pzp, Izba orzekła jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, uwzględniając przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).


…………………………………………….


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie