eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 421/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-03-20
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 421/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska Protokolant: Cyprian Świś

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 marca 2014 r. w Warszawie odwołania wniesionego
w dniu 3 marca 2014 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krościenko Wyżne oraz Zakład
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie w postępowaniu
prowadzonym przez
Gminę Krościenko Wyżne

przy udziale
STIMO N……….. Sp. J. z siedzibą w Krośnie zgłaszającego przystąpienie po
stronie Zamawiającego



orzeka:

1. Oddala odwołanie
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krościenko Wyżne
oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie i:

1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
7 500 zł 00 gr.
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krościenko Wyżne oraz Zakład
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie tytułem
wpisu od odwołania;
2) zasądza od
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krościenko Wyżne oraz
Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie
kwotę
3 600 zł 00 gr. (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz
Gminy Krościenko Wyżne tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 119, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Krośnie.

Przewodnicz
ący:
……………………







Sygn. akt KIO 421/14
U z a s a d n i e n i e


Zamawiający – Gmina Krościenko Wyżne
prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.) (zwanej dalej
również „ustawą Pzp”), postępowanie o udzielenie zamówienia na: „Dostawę sprzętu
komputerowego, organizacj
ę szkoleń i pełnienie funkcji Operatora Informatycznego w
ramach realizacji projektu „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w Gminie Kro
ścienko
Wy
żne ".



Wartość zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 24 stycznia 2014 r. pod numerem 16031-2014.


Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o.
z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie (zwani dalej: „Odwołującym”) w dniu 3 marca 2014 r. (data wpływu do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) złożył odwołanie na czynność wykluczenia
Odwołującego z postępowania oraz odrzucenia jego oferty.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu w odwołaniu naruszenie następujących
przepisów:
- art. 24 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp poprzez niezgodne z prawem dokonanie czynności
wykluczenia Odwołującego i art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez niezgodne z prawem
dokonanie czynności odrzucenie jego oferty;

- art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt. 4) ustawy Pzp poprzez bezprawne wykluczenie
Odwołującego, a następnie odrzucenie jego oferty, pomimo tego, iż oferta Odwołującego
spełnia

warunki udziału

w postępowaniu.

W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie niniejszego odwołania i
nakazanie Zamawiającemu:

1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) unieważnienie czynności oceny ofert;

3) powtórzenia czynności oceny ofert, a w jej wyniku uznania za prawidłową oferty
Odwołującego;
4) powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
5) wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.

Czynność wykluczenia Odwołującego z postępowania z dnia 26 lutego 2014 r. stała
się przedmiotem odwołania, wniesionego przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakład
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.

Następnie Izba ustaliła, że do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w niniejszym
postępowaniu zgłosił przystąpienie wykonawca STIMO N……….. Sp. J. z siedzibą w
Krośnie.

Pismem z dnia 11 marca 2014 r. Zamawiający odpowiedział na odwołanie, nie
zgadzając się z zarzutami zawartymi w odwołaniu oraz wnosząc o oddalenie przedmiotowego
odwołania.

Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególno
ści treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, ofert
ę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krościenko Wyżne oraz Zakład
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzib
ą w Krakowie - jak również
o
świadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekaj
ący Izby ustalił i zważył, co następuje:

Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.

Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.

Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 4 marca 2014 r.

Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego (które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7
marca 2014 r.) wykonawcy STIMO N……… Sp. J. z siedzibą w Krośnie (zwanego dalej:
Przystępującym”).

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie, choć nie wszystkie zarzuty
potwierdziły się w ustalonym przez Izbę stanie faktycznym.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:

Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (zwana dalej również „SIWZ”)
zawierała, między innymi następujące postanowienia:
Zgodnie z pkt. 1 ppkt 1.2. Rozdziału 5 SIWZ Wykonawca musi wykazać, że w ciągu
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał:
-
co najmniej dwa zamówienia polegające na dostawie, instalacji i uruchomieniu w miejscu
eksploatacji min. 60 zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem i drukarkami,
-
co najmniej jedno zamówienie polegające na zapewnieniu dostępu do szerokopasmowego
Internetu dla min. 60 gospodarstw domowych, przez okres minimum 1 roku,
-
co najmniej jedno zamówienie polegające na przeprowadzeniu szkoleń z zakresu podstaw
obsługi komputera dla grupy min. 60 osób.
W przypadku, gdy o udzielenie zamówienia Wykonawcy ubiegają się wspólnie wówczas
dopuszczalne jest, aby Wykonawcy łącznie spełniali powyższy warunek.

Natomiast zgodnie z pkt. 1 ppkt 2) Rozdziału 6 SIWZ, Wykonawca wraz z ofertą
składa następujące dokumenty: wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych
lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw i usług w okresie ostatnich trzech lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia jest krótszy - w tym
okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz
których dostawy lub usługi zostały wykonane (wzór dokumentu stanowi załącznik nr 5 do
SIWZ), oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie.

Wraz z ofertą Odwołujący złożył m. in. następujące dokumenty:
- upoważnienie z dnia 3 lutego 2014 r.;
- oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu złożone przez podmioty: InfoSoftware Sp. z o.o.
z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie;
- pełnomocnictwo z dnia 3 lutego 2014 r.;
- dokumenty rejestrowe InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakładu
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie;
- pusty wykaz wykonywanych dostaw/usług.

Zamawiający pismem z dnia 10 lutego 2014 r. wezwał wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko
Wyżne oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie na
podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do złożenia wykazu wykonanych głównych dostaw i
usług wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do SIWZ.

Wykonawcy wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z
o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o.
z siedzibą w Krakowie pismem z dnia 12 lutego 2014 r. złożyli wykaz wykonywanych dostaw.

Zamawiający pismem z dnia 26 lutego 2014 r. wykluczył Odwołującego z
postępowania uzasadniając swoją czynność w następujący sposób. Zamawiający wskazał,że w odniesieniu do zamówień wykonanych przez wykonawcę InfoSoftware Polska sp. z o.o.
należy stwierdzić, że brak jest potwierdzenia spełnienia warunku wykonania co najmniej
jednego zamówienia polegającego na zapewnieniu dostępu do szerokopasmowego Internetu
dla min. 60 gospodarstw domowych, przez okres minimum 1 roku (zakres przywołanego
przez Wykonawcę zamówienia wykonanego na rzecz Gminy Kunów obejmował dostawę
Internetu dla 30 beneficjentów, ponadto ww. zamówienie nie spełnia wymaganego minimum
1-rocznego okresu trwałości świadczenia usług — dostawa sprzętu zrealizowana w
październiku i listopadzie 2013 r.). W odniesieniu do dokumentów dotyczących doświadczenia
podmiotu Zakładu Systemów Komputerowych „ZSK" Sp. z o.o. Zamawiający zauważył, że nie
przedłożono dokumentu potwierdzającego udostępnienie Wykonawcy InfoSoftware Polska
Sp. z o.o. niezbędnych zasobów w celu korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia.

Ponadto Zakład Systemów Komputerowych „ZSK" Sp. z o.o. nie może być też uznany
za uczestnika niniejszego postępowania, albowiem z treści formularza ofertowego wynika, że
oświadczenie woli, jakim jest oferta zostało złożone wyłącznie w imieniu InfoSoftware Polska

Sp. z o.o., nie zaś wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Mimo
zatem złożenia pełnomocnictwa dla lnfosoftware Polska Sp. z o.o. nie można uznać, iż oferta
została złożona przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w
rozumieniu art. 23 ust. 1 ustawy Pzp. Osoba, którą podpisała ofertę została umocowana
jedynie do działania w imieniu i na rzecz wykonawcy InfoSoftware Polska Sp. z o.o., nie zaś
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. W
konsekwencji korzystając z zasobów Zakładu Systemów Komputerowych „ZSK" Sp. z o.o.
Wykonawca musiałby posiadać dokumenty uprawniające go do dysponowania zasobami
podmiotu trzeciego na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Ponadto -
niezależnie od braku formalnych podstaw do dysponowania zasobami podmiotów, na
doświadczenie których wykonawca powołuje się w celu wykazania spełniania warunków
udziału w postępowaniu, Wykonawca InfoSoftware Polska Sp. z o.o. nie wskazał tych
podmiotów jako podwykonawców, na zasobach których zamierza polegać w celu korzystania
z nich przy wykonywaniu zamówienia. W treści formularza oferty Wykonawca nie wskazał, że
zamierza korzystać z podwykonawców, ani nie wskazał nazw (firm) podwykonawców, na
zasoby których powołuje się na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp. Nie jest
zatem
możliwe
udostępnienie
doświadczenia
bez
jednoczesnego
udostępnienia
przedsiębiorstwa, z którym to doświadczenie jest związane. Z tych też względów dla
wykazania dysponowania zasobami podmiotu trzeciego przy ocenie spełniania warunków
wiedzy i doświadczenia niezbędne jest powołanie się na udział podmiotu trzeciego w
wykonaniu zamówienia. W świetle powyższego - Wykonawca powołał się na doświadczenie
podmiotów trzecich, które nie będą brały udziału w realizacji zamówienia, a ponadto
wykonawca nie dysponował dokumentami, które w sposób zgodny z obowiązującymi
przepisami potwierdzały, że będzie dysponował niezbędnymi zasobami w celu korzystania z
nich przy wykonywaniu zamówienia. Zatem Wykonawca InfoSoftware Polska Sp. z o.o. nie
wykazał – w ocenie Zamawiającego - spełniania warunków udziału w postępowaniu i w
konsekwencji podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:

Izba oceniając zarzut bezpodstawnego wykluczenia Odwołującego na podstawie art.
24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp dotyczący niewykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu – uznała, że zarzut Odwołującego nie potwierdził się. Krajowa Izba
Odwoławcza dokonując oceny stanu faktycznego wzięła pod uwagę następujące
okoliczności.

Po pierwsze niezależnie od argumentacji przedstawionej przez Zamawiającego
Krajowa Izba Odwoławcza przypomina, iż to wykonawca w celu spełnienia warunków udziału
w postępowaniu - powołując się na wiedzę i doświadczenie podmiotu trzeciego, niezależnie
od charakteru łączących go stosunków - powinien przedstawić pisemne zobowiązanie tego
podmiotu co do faktycznego umożliwienia wykonawcy korzystania z jego zasobów. To na
wykonawcy w postępowaniu spoczywa ciężar wykazania spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, co wynika z treści art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. W przedmiotowej sprawie
Izba uznała, że wykonawca pierwotnie – wraz z ofertą – złożył pusty, nie wypełniony wykaz
dostaw, a następnie wezwany do uzupełnienia, uzupełnił wykaz jednocześnie powołując się -
w złożonym wykazie na potencjał podmiotu trzeciego oraz złożył niewłaściwe – w ocenie
Izby - pisemne zobowiązanie podmiotu trzeciego (m. in. MEGA.NET Sp. c.), na którego
wiedzę i doświadczenie powołał się w uzupełnionym wykazie. Izba – w tak zaistniałym stanie
faktycznym - uznała, że w takim wypadku wykluczenie wykonawcy z postępowania należy
uznać w pełni za zasadne, gdyż to na wykonawcy, a nie na Zamawiającym, ciąży obowiązek
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający nie może narzucić
wykonawcy, czy też choćby wskazywać w wezwaniu do uzupełnienia, sposobu, w jaki można
wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu. To do wykonawcy należy decyzja,
czy będzie on - spełnianie warunków - wykazywał polegając na własnym potencjale, czy też
będzie posiłkował się potencjałem podmiotu obcego. W przypadku zaś polegania na
potencjale podmiotu trzeciego, jak wynika wprost z ustawy, to także wykonawca
zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż takim potencjałem może dysponować.
Skoro zatem wykonawca wezwany do uzupełnienia odpowiedniego wykazu, mającego
potwierdzić spełnianie wymagań Zamawiającego, zdecydował się polegać na potencjale
podmiotu trzeciego, to do niego należał obowiązek udowodnienia spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, poprzez złożenie właściwego w swej treści zobowiązania.
Powyższe nie miało miejsca w niniejszym stanie faktycznym. Dokument na który powołał się
wykonawca nie zawierał podstawowych elementów takiego zobowiązania. W tytule można
było odczytać, że jest to jedynie użyczenie referencji, w treści wskazano nazwę
postępowania. Z dokumentu tego nie dało się odczytać m. in. kluczowych dla
Zamawiającego informacji, t.j. czy jest to faktycznie zobowiązanie do oddania do dyspozycji
(nie zaś jak w tytule użyczenie samych referencji), jaki podmiot użycza potencjału i na jaki
okres użyczenie potencjału nastąpi. Zatem wobec tak zaistniałego stanu rzeczy – w ocenie
Izby – niedopuszczalnym byłoby uznanie takich dokumentów za właściwe w świetle
przepisów ustawy Pzp. W konsekwencji, po wyczerpaniu już procedury z art. 26 ust. 3
ustawy Pzp nie będzie możliwe ponowne wezwanie wykonawców
wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz
Zakładu Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie do uzupełnienia

zobowiązania MegaNET s.c, gdyż w świetle literalnego brzmienia ww. przepisu wezwanie do
uzupełnienia może nastąpić tylko raz – co miało miejsce pismem z dnia 10 lutego 2014 r., a
jego efektem powinno być złożenie przez wykonawcę takich dokumentów, z których wynikać
będzie w sposób niebudzący wątpliwości, że spełnia on warunki udziału w postępowaniu,
czego wykonawca w niniejszym postępowaniu nie wykazał. Zatem zasadnym było
wykluczenie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: InfoSoftware
Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z
o.o. z siedzibą w Krakowie na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.

Po drugie odnosząc się do drugiego z zarzutów – dotyczącego bezpodstawnego
wykluczenia Odwołującego na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, z uwagi, że oferta
została złożona wyłącznie przez podmiot InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko
Wyżne, nie zaś wspólnie z wykonawcą Zakłady Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie – Izba uznała, że powyższy zarzut należy uznać za zasadny.

W pierwszej kolejności, należy przypomnieć, że na podstawie art. 14 ustawy Pzp do
czynności podejmowanych przez Zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zatem w przedmiotowym postępowaniu,
w ocenie Izby mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku (Dz. U. Nr
16, poz. 93 ze zm.) Kodeks cywilny, w szczególności przepis art. 65 § 1, który stanowi
wykładnię oświadczenia woli. Przepis art. 65 Kc. stanowi, iż „Oświadczenie woli należy tak
tłumaczy
ć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało,
zasady współ
życia społecznego oraz ustalone zwyczaje”.

Należy pamiętać, że wykładnia oświadczenia woli stanowi zespół czynności
prowadzących do ustalenia znaczenia danej wypowiedzi (P. Machnikowski (w:) Kodeks
cywilny...
, red. E. Gniewek, s. 153). Zgodnie z art. 60 k.c., oświadczenie woli stanowi każde
zachowanie się osoby dokonywającej czynności prawnej, które ujawnia jej wolę w sposób
dostateczny.

Powyższe potwierdza orzecznictwo Sądu Najwyższego, odnoszące się do wykładni
oświadczenia woli. I tak Sąd Najwyższy – Izba Cywilna w wyroku z dnia 23 stycznia 2008
roku, sygn. akt V CSK 474/07 orzekł, że Jeżeli wykładnia tekstu umowy budzi wątpliwości,
zachodzi potrzeba ustalenia rzeczywistej tre
ści umowy przy uwzględnieniu oświadczeń woli
stron składanych przed i w trakcie zawierania umowy, według ich rozumienia przez ka
żdą ze
stron. Na tym etapie wykładni ma tak
że znaczenie zachowanie się stron po zawarciu umowy

oraz w trakcie jej wykonywania, oraz w wyroku z dnia 21 czerwca 2007 roku, sygn. akt IV
CSK 95/07, gdzie SN orzekł, że Ustalając znaczenie oświadczenia woli należy zacząć od
sensu wynikaj
ącego z reguł językowych, z tym, że przede wszystkim należy uwzględnić
zasady, zwroty i zwyczaje j
ęzykowe używane w środowisku, do którego należą strony, a
dopiero potem ogólne reguły j
ęzykowe. Trzeba jednak przy tym mieć na uwadze nie tylko
interpretowany zwrot, ale tak
że jego kontekst. Dlatego nie można przyjąć takiego znaczenia
interpretowanego zwrotu, który pozostawałby w sprzeczno
ści z pozostałymi składnikami
wypowiedzi. Kłóciłoby si
ę to bowiem z założeniem o racjonalnym działaniu uczestników
obrotu prawnego. Przy wykładni o
świadczenia woli należy - poza kontekstem językowym -
bra
ć pod uwagę także okoliczności złożenia oświadczenia woli, czyli tzw. kontekst sytuacyjny
(art. 65 § 1 KC). Obejmuje on w szczególno
ści przebieg negocjacji, dotychczasowe
do
świadczenie stron, ich status (wyrażający się, np. prowadzeniem działalności
gospodarczej).

Nie ulega wątpliwości, że z całokształtu okoliczności wynika, iż oferta w niniejszym
postępowaniu została złożona przez konsorcjum – t.j. wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz
Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, nie zaś wyłącznie
przez wykonawcę InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne. Owszem – jak
wskazał Zamawiający w złożonej ofercie, w miejscu – pieczęć wykonawcy – znajduje się
pieczątka wykonawcy InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne, jednak po
dalszej lekturze złożonej oferty, można – bez większych wątpliwości – odczytać zamiar
wykonawców InfoSoftware Sp. z o.o. oraz Zakładu Systemów Komputerowych ZSK Sp. z
o.o. występowania wspólnie w postępowaniu na „Dostawę sprzętu komputerowego,
organizację szkoleń i pełnienie funkcji Operatora Informatycznego w ramach realizacji
projektu Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w Gminie Krościenko Wyżne " w oparciu o
dyspozycję art. 23 ustawy Pzp.


Na powyższe wskazuje konsekwentnie m. in. pełnomocnictwo z dnia 3 lutego 2014 r.,
- z którego wynika wola wykonawców: InfoSoftware Sp. z o.o. oraz Zakładu Systemów
Komputerowych ZSK Sp. z o.o. występowania wspólnie - powołujące się w swej treści na
umowę konsorcjum zawartą pomiędzy tymi wykonawcami w dniu 3 lutego 2014 r.
Dodatkowo – co zostało wskazane przez Odwołującego - wykonawcy ci złożyli również wraz
z ofertą oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu (zarówno: InfoSoftware Sp. z o.o. jak
również Zakład Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o.), inne dokumenty podmiotowe
oraz dokumenty rejestrowe, wskazujące na właściwe znaczenie złożonego oświadczenia
woli – jakim było złożenie oferty wspólnie w oparciu ukonstytuowane umową z dnia 3 lutego

2014 r. konsorcjum, składające się z dwóch wykonawców: t.j. InfoSoftware Sp. z o.o. oraz
Zakładu Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o.

Należy pamiętać, że formalizm postępowania – nie może wykraczać poza cel,
któremu służy, a który sprowadza się do gwarantowania realizacji wyrażonych w art. 7 ust. 1
ustawy Pzp zasad równego traktowania wykonawców oraz zachowania uczciwej konkurencji,
i w konsekwencji zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.

W niniejszym postępowaniu sam Zamawiający – przecząc jednocześnie zbyt daleko
idącemu formalizmowi postępowania - dostrzegał, iż faktycznym zamiarem wykonawców:
InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakładu Systemów
Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie było złożenie wspólnej oferty na
podstawie art. 23 ustawy Pzp, gdyż wezwanie do uzupełnienia z dnia 10 lutego 2014 r.
przekazał również do wiadomości wykonawcy: Zakładu Systemów Komputerowych ZSK Sp.
z o.o. z siedzibą w Krakowie.

Powyższe argumenty przemawiają za tym, że w tak zaistniałym stanie faktycznym
można było odczytać znaczenie oświadczenia woli wykonawców: InfoSoftware Sp. z o.o. z
siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakładu Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie. Wobec potwierdzenia się powyższego zarzutu, należałoby nakazać
Zamawiającemu wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictw upoważniających do składania
oświadczeń woli w imieniu wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakładu Systemów
Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp, gdyż m. in. złożone pełnomocnictwo z dnia 3 lutego 2014 r. nie zawiera chociażby
upoważnienia do udzielania dalszych pełnomocnictw. Biorąc jednocześnie pod uwagę, że
istniały przesłanki do wykluczenia Odwołującego z postępowania, z uwagi na niewykazanie
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, należało uznać że - potwierdzenie się zarzutu
dotyczącego podmiotu składającego ofertę t.j. wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: InfoSoftware Sp. z o.o. z siedzibą w Krościenko Wyżne oraz Zakładu
Systemów Komputerowych ZSK Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, nie zaś wykonawcy
InfoSoftware Sp. z o.o. - nie ma wpływu na wynik tego postępowania.

Należy przypomnieć, że zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa
Izba Odwoławcza uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Z przepisu tego wynika zatem, że nie każde naruszenie przepisów ustawy Pzp

prowadzi do uwzględnienia odwołania. Musi być to bowiem naruszenie kwalifikowane,
skutkujące zmianą lub możliwością zmiany wyniku postępowania. Zaś za wynik
postępowania należy uznać jego rezultat (tj. wybór danej oferty jako najkorzystniejszej, bądź
unieważnienie postępowania). W ocenie Izby potwierdzenie się zarzutu dotyczącego
podmiotu składającego ofertę oraz naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp
nie ma i nie może mieć żadnego wpływu na wynik tego postępowania. Jak bowiem
wyjaśniono wcześniej, Odwołujący podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4
ustawy Pzp. (analogicznie orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14marca 2013 r.,
sygn. akt KIO 467/13).

Po trzecie Zamawiający na rozprawie oraz w odpowiedzi na odwołanie podnosił, że
wykonawca InforSoftware Polska Sp. z o.o. błędnie dokonał obliczenia ceny w kosztorysie
ofertowym (zał. nr 3 do SIWZ), w którym Zamawiający podał sposób obliczenia ceny.
Pierwszy etap wycenił na 578 795,95 zł brutto, natomiast po zsumowaniu wartości całości
zamówienia powinien był zaoferować kwotę 652 594,95 zł brutto. Błąd wynikał – w ocenie
Zamawiającego - z faktu, iż w kosztorysie ofertowym w wierszu 7 etapu pierwszego
wykonawca wpisał 30 000,00 zł netto, po czy zostało ono poprawione na 80 000,00 zł netto.
Wobec powyższego oferta Odwołującego podlegałaby również odrzuceniu.

Izba wskazuje, że uzasadnienie wykluczenia wykonawcy – czy też odrzucenia jego
oferty - warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W
oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie. Należy
wskazać, że sformułowane na etapie składania odwołania zarzuty są jedynymi jakie mogą
być rozstrzygane przez Izbę, związanie Izby granicami zarzutów odwołania ma bezpośrednie
znaczenie dla umożliwienia wykonawcom zachowania swoich praw w postępowaniu. Tym
samym wykonawca ma pełne prawo aby posiadać pełną wiedzę jakimi przesłankami
kierował się Zamawiający wykluczając go z postępowania. Ustalenie zarzucanych przez
Zamawiającego uchybień złożonej oferty nie może być uzależnione od aktywności
wykonawcy. Obowiązek wskazania precyzyjnych i wyczerpujących podstaw faktycznych i
prawnych wykluczenia wykonawcy z postępowania spoczywa w całości na Zamawiającym.

Izba podziela zatem w całej rozciągłości stanowisko wyrażone w wyroku Sądu
Okręgowego z dnia 15 lipca 2011 r., XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy, sygn. akt
sygn. akt XXIII Ga 416/11, iż „(…) Z punktu widzenia Zamawiającego, oznacza to że nie
mo
że on zmienić ani rozszerzać podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu wykonawcy z
post
ępowania po wniesieniu przez tego drugiego odwołania. W świetle związania KIO, Sądu
Okr
ęgowego i Odwołującego zarzutami podniesionymi w odwołaniu, sprzeczne z naczelną

zasadą postępowania cywilnego, jaką jest zasada równouprawnienia stron, byłoby
dopuszczenie do rozszerzenia podstawy faktycznej decyzji o wykluczeniu Odwołuj
ącego.
Wobec zwi
ązania swoimi zarzutami, Odwołujący nie mógłby bowiem odnieść się do nowych
okoliczno
ści przedstawionych przez Zamawiającego, po wniesieniu odwołania. Z tych
wzgl
ędów postępowanie Zamawiającego, polegającego na przedstawieniu nowych dowodów
w odpowiedzi na odwołanie i skardze, nie mo
żna traktować jedynie jako rozszerzenia
argumentacji zawartej w decyzji o wykluczeniu. Powy
ższej wykładni nie podważa zasada
ekonomiki procesowej ani zasada dyspozycyjno
ści formalnej czyli rozporządzania przez
stron
ę czynnościami procesowymi. Zasady te aczkolwiek ważne, nie mogą mieć charakteru
dominuj
ącego. Z punktu widzenia naczelnych zasad postępowania cywilnego z pewnością
wa
żniejszą rolę odgrywa zasada równouprawnienia stron a dokładniej zasada równości środków procesowych. Podsumowując, skoro Odwołujący – wykonawca był związany swoimi
zarzutami zawartymi w odwołaniu to równie
ż Zamawiający był związany podstawą faktyczną
decyzji od której to odwołanie wniesiono. Dopuszczenie do rozszerzenia podstawy faktycznej
decyzji przez Zamawiaj
ącego uniemożliwiłoby jednocześnie Odwołującemu – wykonawcy
przedstawienie zarzutów, co do tych nowych okoliczno
ści. Wobec tego dowody zgłoszone
przez Zamawiaj
ącego jako dotyczące okoliczności związanych z rozszerzoną podstawą
faktyczn
ą decyzji o wykluczeniu, nie mogły zostać uwzględnione (…)”.

Zasadnym wydaje w tym miejscu przywołanie również wyroku Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskie z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie C-406/08 Uniplex,
który wskazuje, iż: „W tym względzie należy przypomnieć, że zgodnie z art. 1 ust. 1
dyrektywy 89/665 pa
ństwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, iż sprzeczne z
prawem decyzje instytucji zamawiaj
ących mogą skutecznie i możliwie szybko podlegać
odwołaniu. Tymczasem fakt,
że kandydat lub oferent dowiaduje się, że jego kandydatura lub
oferta zostały odrzucone nie pozwala mu na skuteczne wniesienie odwołania. Takie
informacje nie s
ą wystarczające, aby umożliwić kandydatom lub oferentom wykrycie
wyst
ąpienia naruszenia prawa, które może być przedmiotem odwołania. Wyłącznie po
poinformowaniu zainteresowanego kandydata lub oferenta o motywach wykluczenia go z
post
ępowania o udzielenie zamówienia, może on nabrać wyraźnego przekonania co do
wyst
ępowania ewentualnego naruszenia obowiązujących przepisów, jak też co do
mo
żliwości wniesienia odwołania. Wynika z tego, że cel założony w art. 1 ust. 1 dyrektywy
89/665, jakim jest zagwarantowanie skutecznych
środków odwoławczych w razie naruszenia
przepisów obowi
ązujących w zakresie zamówień publicznych, może zostać osiągnięty,
wył
ącznie jeśli bieg terminów wyznaczonych do wniesienia takich środków odwoławczych
rozpoczyna si
ę od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub powinien był dowiedzieć się o
podnoszonym naruszeniu rzeczonych przepisów
”.

Wobec powyższego argument Zamawiającego, że istniały również inne podstawy do
wykluczenia Odwołującego, czy też odrzucenia jego oferty nie były przedmiotem
rozstrzygnięcia przed Krajową Izbą Odwoławczą a powołując się na treść art. 92 ust. 1 pkt 2 i
3 ustawy Pzp należy pamiętać, że przepis ten ma dawać wykonawcom możliwość
zweryfikowania oraz skontrolowania działań Zamawiającego i być gwarancją dla wykonawcy
obrony jego praw w postaci zapewnienia skorzystania ze środków ochrony prawnej.

W konsekwencji mając na względzie wszystkie okoliczności niniejszej sprawy,
orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na
podstawie przepisu art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp, z uwzględnieniem przepisów
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

…………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie