eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 343/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-03-11
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 343/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk, Izabela Kuciak, Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Magdalena Cwyl

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
11 marca 2014 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21 lutego 2014 r. przez
Odwołującego - Konsorcjum:
Hydrobudowa Gdańsk S.A., Metrostav a.s, ul. Grunwaldzka 135, 80-264 Gdańsk,
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego - PGE Górnictwo i Energetyka
Konwencjonalna Spółka Akcyjna, ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów,
przy udziale
Wykonawców
a) Molewski Sp. z o.o., ul. Płocka 164, 87-800 Włocławek
b) Przedsiębiorstwo Budownictwa Górniczego i Energetycznego EGBUD Sp. z o.o., ul.
Młodych Energetyków 3, 59-916 Bogatynia
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie.

2. Kosztami postępowania obciąża
Odwołującego - Konsorcjum: Hydrobudowa Gdańsk
S.A., Metrostav a.s, ul. Grunwaldzka 135, 80-264 Gdańsk, i:

2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
20.000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego -
Konsorcjum: Hydrobudowa Gdańsk S.A., Metrostav a.s, ul. Grunwaldzka 135, 80-
264 Gdańsk, tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim.


Przewodnicz
ący: ………………………………

………………………………

………………………………



Sygn. akt: KIO 343/14

Uzasadnienie

Zamawiający prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „odbudowa zapory na rzece
Witka w Niedowie
." Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 2 sierpnia 2013 r. pod numerem 2013/S 149-259868.


W niniejszym postępowaniu Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej „MOLEWSKI" Sp. z o.o.
(dalej zwany „Molewski”) i zaniechania
wykluczenia wykonawcy:
Przedsiębiorstwo Budownictwa Górniczego i Energetycznego
„EGBUD" Spółka z o.o. z siedzibą w Bogatyni (zwane dalej Egbud). Pełnomocnik
Odwołującego na rozprawie oświadczył, iż w związku z wykluczeniem wykonawcy M……..,
podtrzymuje odwołanie w zakresie dotyczącym Egbud. Stąd też prezentację stanowiska
Odwołującego Izba ogranicza do zarzutów skierowanych wobec Egbud.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
-
art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia z postępowania firmy Egbud, a finalnie odrzucenia jego oferty na podstawie art.
24 ust. 4 ustawy Pzp, pomimo niewykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego dysponowania osobami zdolnymi do wykonania niniejszego zamówienia oraz
poprzez niedopełnienie przez firmę Egbud zobowiązania w zakresie uzupełnienia
brakujących dokumentów pomimo wezwania Zamawiającego;
-
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Egbud
pomimo, że treść oferty tego Wykonawcy nie odpowiada treści SIWZ i nie zachodzą
podstawy do zastosowania dyspozycji art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, w związku z wadliwą
treścią załącznika nr 11 do SIWZ Wykaz przedmiotów odbioru i płatności i sprzeczności
pomiędzy załącznikiem nr 7 do oferty (po zmianach) a załącznikiem nr 8 (który nie został
zmieniony);
-
art. 89 ust. 1 pkt. 2 i 3 w zw. z art. 24 ust. 2 pkt. 4 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty firmy Egbud pomimo, iż jej treść nie odpowiada SIWZ oraz jej złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a wykonawca ten, wezwany przez Zamawiającego,
poprzez wadliwe uzupełnienie brakujących dokumentów, nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu;
-
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, która jest
najkorzystniejszą ofertą spośród ofert niepodlegających odrzuceniu;
-
art. 7 ust. 1, 3 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający

zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia publicznego w związku z zaniechaniem odrzucenia oferty Egbud.
Mając na uwadze powyższe Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1. powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym oceny spełnienia warunków
udziału w postępowaniu,
2. wykluczenia z postępowania wykonawcy Egbud w trybie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy
Pzp w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp,
3. odrzucenia oferty wykonawcy Egbud w oparciu o art. 24 ust. 4 ustawy Pzp oraz w
oparciu o art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
4. uznania za najkorzystniejszą oferty złożonej przez Odwołującego.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Odwołujący podniósł, iż wykonawca Egbud
wskazał na stanowisko Kierownika budowy D………. N………., w stosunku do którego nie
wykazał, by posiadał wymagane przez Zamawiającego doświadczenie. Zdaniem
Odwołującego, żadna z wykazanych w załączniku nr 6 robót nie potwierdza, iż D………
N……… ma
doświadczenie w realizacji zapory zbiornika wodnego o pojemności całkowitej
min. 5 mln m
3
lub jazu na rzece o przepływie kontrolnym min. 300 m
3
/s.
W ocenie Odwołującego, warunek powyższy w kontekście doświadczenia osoby na
stanowisko Kierownika budowy w odniesieniu do realizacji co najmniej dwóch inwestycji
hydrotechnicznych, należy odnosić do wykonania (synonim słowa realizacja), a więc budowy
(odbudowy, rozbudowy, nadbudowy) wskazanych obiektów hydrotechnicznych, nie zaś
remontu, który wykazał w ramach doświadczenia Kierownika budowy wykonawca Egbud.
Pojęcie „realizacja" jest bowiem równoznaczne z „wykonaniem", „dokonaniem". Tym samym
należało uznać, że zgodnie z opisem warunku udziału w postępowaniu, Zamawiający
wymagał by do realizacji zamówienia Wykonawca dysponował kadrą, która ma
doświadczenie w wykonaniu zapory lub jazu, tj. określonego obiektu hydrotechnicznego, a
więc zgodnie z definicją legalną wynikającą z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo budowlane - w
budowie, odbudowie, rozbudowie lub nadbudowie takiego obiektu hydrotechnicznego.

Zdaniem Odwołującego, nie ma jakichkolwiek podstaw do przyjęcia, że w ramach
pojęcia „realizacji" inwestycji hydrotechnicznej mieścił się jej remont. Odwołujący zwrócił
uwagę, że w przepisach Prawa budowlanego pojęcie „remont" ma całkowicie niezależny,
odrębny zakres od pojęcia „budowa". Zgodnie z definicją ustawową art. 3 pkt. 8 ustawy
Prawo budowlane, „remont” oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót
budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej
konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w
stanie pierwotnym. Z kolei definicja ustawowa pojęcia „budowy" zawarta jest w art. 3 pkt 6

ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którą budową jest wykonywanie obiektu budowlanego
w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego.
Tym samym remont nie stanowi realizacji zadania inwestycyjnego, a w konsekwencji nie
odpowiada temu, w jaki sposób został przez Zamawiającego sformułowany warunek udziału
w postępowaniu,
Odwołujący stwierdza, że skoro warunek udziału w postępowaniu został opisany w
ten sposób, iż Zamawiający wymagał doświadczenia przy realizacji inwestycji
hydrotechnicznych, nie zaś doświadczenia przy realizacji w ramach istniejących obiektów
hydrotechnicznych robót budowlanych, interpretacja jw. jest właściwa i prowadzi do spójnego
i logicznego wniosku, iż Zamawiający wymagał, aby w realizacji przedmiotowego
zamówienia - skomplikowanej roboty hydrotechnicznej - jako Kierownik budowy brała udział
osoba, która ma doświadczenie w wykonaniu obiektu stanowiącego przedmiot zamówienia,
a więc w jego budowie, odbudowie, nadbudowie czy rozbudowie.
Odwołujący zwrócił uwagę, że powyższy warunek został zinterpretowany w powyższy
sposób przez wszystkich Wykonawców biorących udział w postępowaniu, z wyjątkiem
wykonawcy Egbud.
Jednocześnie, jak wskazuje Odwołujący, wezwanie Wykonawcy do uzupełnienia
oferty w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp jest bezprzedmiotowe wobec zaistnienia podstaw do
odrzucenia oferty z innej przyczyny.

Dalej Odwołujący podniósł, że R………. W………., zaproponowany przez Egbud na
stanowisko Kierownika robót hydrotechnicznych nie posiada wymaganej przez
Zamawiającego specjalizacji. Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający nie oczekiwał
potwierdzenia uprawnień do wykonywania obiektów hydrotechnicznych, ale legitymowania
się specjalizacją w tym zakresie.
Odwołujący wskazał, że przedmiotowe uprawnienia nie są
równoznaczne, czym innym jest bowiem uprawnienie do wykonywania obiektów
hydrotechnicznych a czym innym posiadanie specjalizacji w tym zakresie.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w treści interpretacji Dolnośląskiej Okręgowej Izby
Inżynierów Budownictwa, przedłożonej przez Odwołującego wskazano, że uprawnienia
R……… W………. wydane zostały na mocy rozporządzenia MGPiB z dnia 30 grudnia 1994
r. w sprawie samodzielnych technicznych funkcji w budownictwie. Z postanowienia §18
(rozdział 5) ww. rozporządzenia wynika, że w ramach opisywanego aktu prawnego
funkcjonuje specjalizacja techniczno-budowlana w specjalnościach budowlanych, w tym w
specjalizacji morskie budowle hydrotechniczne oraz obiekty budowlane gospodarki wodnej
(załącznik nr 3 do rozporządzenia, stanowiący wykaz specjalizacji techniczno-budowlanych
wyodrębnionych w ramach poszczególnych specjalności).
Ze wskazanego wykazu wynikało,że obiekty hydrotechniczne mieściły się w ramach specjalności konstrukcyjno-budowlanej,

zaś uzyskanie specjalizacji wymagało spełnienia dodatkowych, istotnych warunków, między
innymi zdania egzaminu specjalizacyjnego.

W ocenie Odwołującego, w świetle ustalonego przez Zamawiającego warunku udziału
w postępowaniu w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia nie
można uznać, iż wykonawca Egbud go spełnił, skoro dysponuje osobą do pełnienia funkcji
Kierownika robót hydrotechnicznych, która posiada jedynie uprawnienia budowlane do
kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
bez uzyskanej specjalizacji techniczno-budowlanej w zakresie budowli hydrotechnicznych
w
sytuacji, gdy uprawnienia budowlane zostały przez nią nabyte na gruncie rozporządzenia
MGPiB z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych technicznych funkcji w
budownictwie.
Odwołujący wyjaśnił, iż powyższy wymóg nie dotyczy osób, które pozyskały
uprawnienia budowlane zgodnie z Zarządzeniem Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki
Wodnej i Ministrów Żeglugi oraz Rolnictwa z dnia 1 września 1964 r. w sprawie uprawnień
budowlanych w budownictwie specjalnym w zakresie gospodarki wodnej, żeglugi i rolnictwa
lub rozporządzeniem Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego
1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie albo w okresie od
dnia 16 października 2003 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
dnia 18 maja 2005 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz
rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 83, poz. 578 z późn. zm.).

Zdaniem Odwołującego, specjalizacja nie może rozszerzać ani ograniczać zakresu
uprawnień budowlanych. Uzyskanie specjalizacji wskazuje natomiast, że dana osoba,
oprócz posiadania przygotowania ogólnego w danej specjalności, uzyskała wiedzę
specjalistyczną i doświadczenie w specjalizacji wskazanej w uprawnieniach. Stanowi to
swego rodzaju gwarancję posiadania specjalistycznej wiedzy w ramach określonej
specjalności, specjalizacja techniczno-budowlana świadczy bowiem o fakcie posiadania
szczególnej wiedzy w określonej dziedzinie budownictwa. Zgodnie z przepisami
obowiązującymi wcześniej,
tj. rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i
Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych technicznych funkcji w
budownictwie, w oparciu o które uprawnienia budowlane otrzymał R……… W………..,
wykaz
specjalizacji techniczno-budowlanych wyodrębnionych w specjalnościach budowlanych
określał załącznik nr 3 do rozporządzenia. O określenie w uprawnieniach budowlanych
specjalizacji na mocy nieobowiązującego rozporządzenia mogły ubiegać się osoby
spełniające warunki do uzyskania uprawnień budowlanych bez ograniczeń w specjalności, w
której wyodrębniono daną specjalizację, po przedstawieniu określonych dokumentów,
odbyciu praktyki oraz zdaniu egzaminu.


Rozporządzenie wskazuje również, iż o określenie w uprawnieniach budowlanych
specjalizacji mogą ubiegać się osoby spełniające warunki do uzyskania uprawnień
budowlanych bez ograniczeń w specjalności, w której wyodrębniono daną specjalizację, zaś
osoba ubiegająca się o nadanie specjalizacji już po uzyskaniu uprawnień budowlanych
zobowiązana jest złożyć wniosek o określenie specjalizacji do wojewody właściwego według
miejsca zamieszkania wraz z odpisem posiadanych uprawnień budowlanych, książkę
praktyki.
Zarówno z przedstawionych przez wykonawcę Egbud dokumentów na okoliczność
posiadanych uprawnień przez R………. W…………, jak i późniejszych wyjaśnień w tym
zakresie, zdaniem Odwołującego wynika, że wskazana osoba do pełnienia funkcji
Kierownika robót hydrotechnicznych nie spełniła powyższych wymogów co do specjalizacji w
zakresie budowli hydrotechnicznych ani nie posiada uprawnień równoważnych. Fakt
posiadania jedynie ogólnych uprawnień budowlanych bez ograniczeń w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej nie jest bowiem równoznaczny z posiadaniem specjalizacji w
zakresie budowli hydrotechnicznych.

Odwołujący stoi na stanowisku, że Egbud, wbrew wymogom sformułowanym przez
Zamawiającego, w treści załącznika nr 11 wyszczególnił ceny netto. Odwołujący zwrócił
uwagę na znaczenie przedmiotowego załącznika oraz postanowienia wzoru umowy, w
szczególności § 8.1, 17.1, 17.2, 17.3.
Odwołujący podkreślił, iż brak wyraźnego zapisu w SIWZ, że słowo „wartość"
oznacza cenę netto, skutkuje tym, że obowiązującą interpretacją wskazanego słowa jest
„cena brutto", co wynika z definicji ceny zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach (Dz.
U.
z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 ze zm.). Powyższe stanowisko potwierdził Zespół Arbitrów w
wyroku z dnia 7 czerwca 2006 r. UZP/ZO/O-1607/06.
Dalej Odwołujący podniósł, że nie ulega wątpliwości, iż ceną, której oceny dokonuje
w ramach postępowania Zamawiający jest cena brutto, która jednocześnie stanowi w
ramach wzoru umowy całkowitą kwotę należnego wynagrodzenia ryczałtowego, tj. kwotę,
jaka musi w ramach przedmiotowej umowy rozliczyć Zamawiający.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający będzie dokonywał płatności zgodnie z
przywołanym załącznikiem nr 11. Nie ma przy tym jakichkolwiek podstaw do przyjęcia, że do
kwot, które mają być przez Zamawiającego płacone zgodnie z tym załącznikiem ma być
doliczony dodatkowo podatek VAT w wysokości 23%. Tym samym prawidłowa i zgodna z
dokumentami przetargowymi zapłata kwoty nominalnej, wynikająca z załącznika nr 11, nie
będzie odpowiadała kwocie nominalnej do zapłaty zgodnie z umową. Tego rodzaju
sprzeczność w złożonej przez wykonawcę Egbud ofercie powoduje, że nie odpowiada treści
SIWZ i wymaganiom Zamawiającego co do treści składanej oferty.

Ponadto w kontekście założeń dla obliczenia ceny ofertowej oraz sposobu jej
rozliczania, a także postanowień wzoru umowy wskazujących na cenę netto, kwotę podatku
VAT i wartość brutto wskazanych i potwierdzonych przez Zamawiającego w dokumentachźródłowych oraz w ramach wyjaśnień udzielonych w trybie art. 38 ust. 1 ustawy Pzp, a także
modyfikacjach SIWZ, Odwołujący podniósł, iż treść postanowienia § 24.6 w zw. z § 24.4.5
wzoru umowy należy interpretować w ten sposób, iż zmiana stawki podatku VAT nie stanowi
istotnej zmiany umowy i w związku z tym pozostaje irrelewantna wobec normowania art. 144
ustawy Pzp, lecz przedmiotowy aneks do umowy (w opisanej sytuacji) winien zostać zawarty
w związku z koniecznością zmiany danych w § 16.1 umowy oraz w świetle zapisu
postanowienia § 24.3, iż: Zmiany muszą być uwzględnione przez Wykonawcę w
uaktualnionym Wykazie przedmiotów odbioru i płatno
ści - co uwidoczni zmianę w opisywanej
sytuacji i zakresie w załączniku nr 11. Z powyższych zapisów w sposób jednoznaczny, w
ocenie Odwołującego wynika, że w załączniku nr 11 winna być wyszczególniona kwota
brutto, albowiem w sytuacji, gdyby miałaby być to kwota netto, zmiana załącznika nr 11 przy
zmianie stawki VAT nie byłaby konieczna.
W ocenie Odwołującego, opisana sytuacja nie może zostać uznana za omyłkę i nie
może w związku z tym podlegać poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co
więcej nawet gdyby uznać, iż przedmiotowa niezgodność stanowi omyłkę to i tak nie podlega
ona poprawieniu w kontekście brzmienia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, bowiem wprowadzenie
do ofert de facto nowych treści załącznika nr 11 stanowi niedopuszczalne negocjacje
prowadzące do zmiany treści oferty.

Odwołujący wyjaśnił, że wykonawca Egbud do oferty złączył załączniki nr 7 i 8, przy
czym w załączniku nr 7 wyszczególnione zostały wykonane określone roboty, a w załączniku
nr 8 w ramach udostępnienia zasobów, wymieniono m. in. te same roboty z powtórzeniem
treści wskazanej w załączniku nr 7. Z uwagi na nieścisłości i sprzeczności, zarówno co do
zakresu robót, odbiorcy, terminów, Zamawiający pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. wezwał
wykonawcę do uzupełnienia dokumentów, m. in. w powyższym zakresie.
W odpowiedzi na powyższe wykonawca Egbud pismem z dnia 20 grudnia 2013 r.
złożył wyjaśnienia do treści załącznika nr 7 i potwierdził, że prace, jakie wykonano w ramach
referencji z pozycji nr 1 faktycznie polegały na budowle a nie odbudowie oraz, że termin
zakończenia prac z referencji nr 2 to data 21 września 2006 r. i wskazał, że inwestorem w
tym przypadku było PSA „UkroGidroEnergo" S.A. Wykonawca Egbud w ramach
przedmiotowych wyjaśnień i uzupełnień przedłożył zmieniony załącznik nr 7, nie dokonując
jednocześnie zmian załącznika nr 8, w którym pozostały błędnie opisane prace stanowiące
przedmiot udostępnienia zasobów.
Pomijając fakt co do dalszej rozbieżności w dacie zakończenia prac, jaka widnieje w

przedłożonej referencji oraz dacie jaką wymienia firma Egbud w ww. piśmie, Odwołujący
podniósł, że brak zmiany w załączniku nr 8 Oświadczenie o udostępnieniu zasobów skutkuje
wadliwością złożonej oferty. Załącznik ten jest w sposób bezpośredni powiązany treścią z
załącznikiem nr 7. W celu poprawnego złożenia wyjaśnień uzupełnienia oferty należało tak,
jak to miało miejsce w przypadku firmy M…………. Sp.z o.o. oraz Odwołującego - którzy
również dokonywali wyjaśnień i uzupełnień w tym zakresie, załączyć nie tylko poprawiony
załącznik nr 7, ale również załącznik nr 8, stanowiący element oferty, jaki był wymagany na
etapie składania ofert przez Zamawiającego zgodnie z SIWZ.
Z powyższego wynika, że oferta Wykonawcy Egbud również w tym zakresie jest
niezgodna z SIWZ, zawiera wewnętrzne sprzeczności i jako taka winna podlegać
obligatoryjnemu odrzuceniu.
Jednocześnie Odwołujący wskazał, że Wykonawca, który skorzystał z możliwości
naprawienia błędów w złożonej ofercie, będąc wezwanym do uzupełnienia dokumentu i
uzupełnił niewłaściwy dokument, nie może skorzystać z ponownej możliwości uzupełnienia
oświadczeń i dokumentów (wyrok KIO z dnia 21 maja 2013 r.). Tym samym Egbud nie ma
możliwości kolejnego poprawienia przedmiotowego wadliwego załącznika.
Wobec powyższego, zdaniem Odwołującego, również z tego powodu oferta Egbud
winna podlegać odrzuceniu, albowiem jej treść nie odpowiada SIWZ oraz jej złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a Wykonawca ten, pomimo wezwania
Zamawiającego, poprzez wadliwe uzupełnienie brakujących dokumentów nie wykazał
spełnienia warunków udziału w postępowaniu.

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
W rozdziale IX SIWZ Zamawiający sformułował warunki udziału w postępowaniu
stanowiąc m.in., że „o udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy: (…)
posiadaj
ą wiedzę i doświadczenie, a także dysponują potencjałem technicznym i osobami
zdolnymi do wykonania niniejszego zamówienia. W szczególno
ści Wykonawcy muszą
spełnia
ć następujące warunki: (…)
Wyka
żą, że dysponują odpowiednio przygotowanym zawodowo potencjałem osobowym,
który b
ędzie brał udział w wykonaniu zamówienia, w tym:
Kierownikiem budowy
-
Kwalifikacje i umiej
ętności: uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi bez
ogranicze
ń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, specjalizacja techniczno-
budowlana budowle hydrotechniczne okre
ślone w art. 12 ust. 1 ustawy Prawo
budowlane lub uprawnienia równowa
żne do podanych powyżej wg rozporządzeń w
sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie obowi
ązujących przed
rokiem 2006 lub odpowiadaj
ące im ważne uprawnienia budowlane wydane

obywatelom Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej,
w tym w trybie uznawania kwalifikacji zawodowych cudzoziemców oraz
przynale
żność do właściwej izby samorządu zawodowego
-
Do
świadczenie zawodowe: co najmniej 10-letnie doświadczenie w pracy na
stanowisku kierownika budowy przy realizacji co najmniej dwóch inwestycji
hydrotechnicznych, w tym zapor
ę zbiornika wodnego o pojemności całkowitej min. 5
mln m
3
lub jazu na rzece o przepływie kontrolnym min. 300 m
3
/s,

Dwoma Kierownikami Robót Hydrotechnicznych
- Kwalifikacje i umiej
ętności: uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi bez
ogranicze
ń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej z nadaną specjalizacją
techniczno-budowlan
ą w zakresie budowli hydrotechnicznych określone w art. 12
ust. 1 ustawy Prawo budowlane lub uprawnienia równowa
żne do podanych powyżej
wg rozporz
ądzeń w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie
obowi
ązujących przed rokiem 2006 lub odpowiadające im ważne uprawnienia
budowlane wydane obywatelom Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz
Konfederacji Szwajcarskiej, w tym w trybie uznawania kwalifikacji zawodowych
cudzoziemców oraz przynale
żność do właściwej izby samorządu zawodowego
- Do
świadczenie zawodowe: co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy na
stanowisku kierownika budowy lub kierownika robót w robotach hydrotechnicznych”

(pkt 1 ppkt 2 lit. b);

W celu potwierdzenia spełniania warunku opisanego w rozdziale IX pkt 1 ppkt 2 SIWZ
wykonawcy winni złożyć „Wykaz osób na kluczowe stanowiska (zgodnie z Rozdziałem
IX.1.2) b), które b
ędą wykonywać niniejsze Zamówienie wraz z informacjami na temat ich
kwalifikacji zawodowych, do
świadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
Zamówienia, a tak
że zakresu wykonywanych przez nie czynności z informacją o podstawie
do dysponowania tymi osobami, z zał
ączeniem oświadczeń, że osoby od których wymaga
si
ę posiadania uprawnień, posiadają wymagane uprawnienia (stosowne wzory stanowią
Zał
ączniki nr 4, 5 i 6 do SIWZ).
Zamawiający wskazał, iż ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie
dokonana w oparciu o dokumenty opisane w rozdziale X na zasadzie: „spełnia - nie spełnia".
Niespełnienie nawet jednego warunku będzie skutkowało wykluczeniem Wykonawcy z
postępowania o udzielenie zamówienia i odrzuceniem oferty.
Wykonawca Egbud przedłożył wraz z ofertą Wykaz osób, które będą uczestniczyć w
wykonywaniu zamówienia (załącznik nr 4), w którym zaproponował D………. N……….. na
stanowisko Kierownika budowy, a R……….. W………….. na stanowisko Kierownika robót
hydrotechnicznych. Ponadto, złożył oświadczenie, że w charakterze Kluczowych

Specjalistów, zgodnie z rozdziałem IX pkt 1 ppkt 2 lit. b SIWZ, w wykonywaniu zamówienia
uczestniczyć będą osoby posiadające wymagane uprawnienia, określone w powołanych
postanowieniach SIWZ (załącznik nr 5). Z ofertą zostały przedłożone również Informacje o
osobach, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia (załącznik nr 6), dotyczące
m.in. D……….. N…………. i R……… W………… . Z treści przedłożonych Informacji wynika,że D……….. N……….. posiada doświadczenie zawodowe, obejmujące w szczególności:
1)
Remont jazu EW Wrocław II na rzece Odrze" (przepływ kontrolny jazu powyżej 300
m
3
/s), prowadzony w latach 1998 do 2000 r.
2)
Remont lewego przęsła jazu Janowice na rzece Odrze" (przepływ kontrolny jazu
powyżej 300 m
3
/s), prowadzony w latach 1997 -1998 r.
3)
Remont korpusu zapory zbiornika wodnego Pilchowice I" (pojemność zbiornika
zapory ok. 50 mln m
3
, prowadzony w latach 1996-1997
4)
Remont jazu EW Bobrowice I na rzece Bóbr" w zakresie m.in. wymiany zamknięć
eksploatacyjnych, remont konstrukcji betonowych i betonowo-kamiennych (przepływ
kontrolny jazu ok. 540 m
3
/s), prowadzony w latach 1995 - 1997.

W Informacji dotyczącej R……….. W………. wskazano, że posiada „uprawnienia
budowlane nr 107/00/DUW do kierowania robotami bez ogranicze
ń w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej wydane przez Wojewod
ę Dolnośląskiego.” Jednocześnie w
powołanym dokumencie zawarta jest następująca informacja: „Zgodnie ze stanem prawnym
obowi
ązującym na dzień wydania wyżej wymienionych uprawnień nr 107/00/2007
specjalno
ści konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń obejmowały działalność zawodową w
zakresie budownictwa ogólnego, dróg, mostów, obiektów budowlanych melioracji wodnych i
budowli hydrotechnicznych. Kolejna zmiana przepisów prawa budowlanego dokonała
podziału specjalno
ści konstrukcyjno-budowlanej na trzy odrębne specjalności tj.
konstrukcyjno-budowlan
ą, drogową i mostową. W związku z powyższym uprawnienia nr
107/00/2007 do kierowania robotami budowlanymi bez ogranicze
ń w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej upowa
żniają do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w zakresie – m.in. kierowania budow
ą i innymi robotami budowlanymi – przy realizacji
obiektów budowlanych budownictwa ogólnego, dróg, mostów, obiektów budowlanych
melioracji wodnych i budowli hydrotechnicznych
.”

Pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Egbud, w trybie
przepisu art. 26 ust. 4 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień „czy Pan R……… W……….
posiada specjalizacj
ę do kierowania robotami w zakresie budowli hydrotechnicznych zgodnie
z zał
ącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia
2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (…)
.”

W odpowiedzi (pismo z dnia 20 grudnia 2013 r.) wykonawca Egbud wyjaśnił, że
Robert Wróblewski posiada „uprawnienia budowlane nr 107/00/DUW do kierowania robotami
budowlanymi bez ogranicze
ń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej wydane przez
Wojewod
ę Dolnośląskiego dnia 07.06.2000 r., które zgodnie z obowiązującym stanem
prawnym w momencie ich wydania uprawniały do działalno
ści zawodowej w zakresie
budownictwa ogólnego, dróg, mostów, obiektów melioracji wodnych i budowli
hydrotechnicznych
. W załączeniu przesyłamy wykładnię Dolnośląskiej Izby Inżynierów
Budownictwa we Wrocławiu potwierdzaj
ącą zgodność uprawnień Pana R…….... W…………
z wymogami okre
ślonymi w SIWZ

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Dolnośląskiej Izby Inżynierów Budownictwa we
Wrocławiu zawiera następującą treść: „Odpowiadając na Pana prośbę w sprawie wykładni
dotycz
ącej zakresu posiadanych przez Pana uprawnień budowlanych Numer ewidencyjny
107/00/UW z dnia 07.06.2000 r., a w szczególno
ści wyjaśnienia, czy w/w uprawnienia do
kierowania robotami budowlanymi bez ogranicze
ń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
upowa
żniają do nadzoru przy realizacji budowli hydrotechnicznych lub obiektów
budowlanych melioracji wodnych, wyja
śniam, co następuje.
1. Posiadane przez Pana uprawnienia budowlane zostały nadane na podstawie art. 12
ust. 3, art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo
budowlane (…) i obejmuj
ą zakres, jaki obowiązywał w dniu ich nadania.
2. W/w uprawnienia upowa
żniają do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
konstrukcyjno-budowlanej bez ogranicze
ń, a w szczególności upoważniają – zgodnie
z art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 ust. 3 i 4 w/w ustawy Prawo budowlane – do:
- kierowania budow
ą i innymi robotami budowlanymi,
- kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzoru i
kontroli technicznej wytwarzania tych elementów,
- wykonywania nadzoru inwestorskiego,
- sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.
3. Uprawnienia Numer ewidencyjny 107/00/DUW z dnia 07.06.2000 r. zostały wydane w
dacie obowi
ązywania rozporządzenia MGPiB z dnia 30.12.1994 r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (…) i zgodnie z § 2 tego
rozporz
ądzenia nie obejmują działalności zawodowej w zakresie budowy:
1) instalacji urz
ądzeń technicznych służących do utrzymania ruchu i transportu
kolejowego,
2) stałych i tymczasowych budynków słu
żących do celów technicznych w komunikacji
kolejowej, z wył
ączeniem budynków przeznaczonych w całości lub w części do
u
żytku publicznego,

3) urządzeń transportowych liniowych i liniowo-terenowych służących do publicznego
przewozu osób w celach turystyczno-sportowych.
4. Zgodnie ze staniem prawnym obowi
ązującym od dnia 01.01.1995 r., tj. od dnia
wej
ścia w życie ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane do dnia 10.07.2003 r.,
tj. przed dniem wej
ścia w życie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy –
Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80, poz. 718),
specjalno
ść konstrukcyjno-budowlana bez ograniczeń obejmowała działalność
zawodow
ą w zakresie budownictwa ogólnego, dróg, mostów, obiektów budowlanych
melioracji wodnych i budowli hydrotechnicznych – w zakresie konstrukcji tych
obiektów. Dopiero w/w ustaw
ą z dnia 27 marca 2003 r. dokonano podziału
specjalno
ści
konstrukcyjno-budowlanej
na
trzy
odr
ębne
specjalno
ści,
tj.
konstrukcyjno-budowlan
ą, drogową i mostową.
Reasumuj
ąc, posiadane przez Pana uprawienia budowlane (…) upoważniają do
wykonywania samodzielnych funkcji technicznych wymienionych w punkcie drugim
niniejszego pisma, przy realizacji obiektów budowlanych budownictwa ogólnego,
dróg,
mostów,
obiektów
budowlanych
melioracji
wodnych
i
budowli
hydrotechnicznych
.”

Zgodnie z rozdziałem XIII pkt 14 ppkt 17 SIWZ kompletna oferta winna zawierać
wypełniony Wykaz przedmiotów odbioru i płatności, którego wzór stanowił załącznik nr 11 do
SIWZ. W treści wzoru załącznika nr 11 Zamawiający wyspecyfikował konkretne roboty oraz
opisał prace do wykonania w ramach tychże robót, ustalając limit procentowej wartości tych
robót.
Jednocześnie w ramach wyjaśnień udzielonych wykonawcom, w trybie art. 38 ust. 1
ustawy Pzp (pytanie i odpowiedź nr 84), Zamawiający wskazał, że: „Załącznik nr 11 -Wykaz
przedmiotów odbioru i płatno
ści jest dokumentem określającym sposób rozliczenia
przedmiotu umowy mi
ędzy Zamawiającym a Wykonawcą. Dokument ten określa, jakich
robót b
ędą dotyczyć poszczególne odbiory, na podstawie których będzie następowało
rozliczenie umowy,
jakie wartości (jaką część całkowitego wynagrodzenia)
Zamawiający
zapłaci po odbiorze poszczególnych robót wymienionych w niniejszym zał
ączniku oraz
wskazuje terminy dla poszczególnych odbiorów”.
Nadto, Zamawiający na mocy dokonanej w
dniu 23 października 2013 r. modyfikacji załącznika nr 11 wskazał, iż pod tabelą Wykazu
przedmiotów odbioru i płatno
ści wprowadza zastrzeżenie, iż „Oferta będzie podlegała
odrzuceniu w przypadku, gdy którakolwiek kwota w kolumnie
„ Wartość" nie będzie zgodna z
ustalonym przez Zamawiaj
ącego limitem.

W § 8 ust. 8.1 projektu umowy zawarte jest następujące postanowienie: „Przedmiot
Umowy b
ędzie realizowany zgodnie z Wykazem przedmiotów odbioru i płatności',

stanowiącym załącznik nr 2 do Umowy”. Zaś w myśl § 17 ust. 17. 1 i 17.2, „Rozliczenie
przedmiotu Umowy nast
ępować będzie: 17.1.1. fakturami częściowymi, zgodnie z
etapowymi przedmiotami odbioru okre
ślonymi Wykazem przedmiotów odbioru i płatności,
17.1.2. faktur
ą końcową. Płatność Wynagrodzenia dokonywana będzie zgodnie z Wykazem
przedmiotów odbioru i płatno
ści”.
Poszczególne transze wynagrodzenia Wykonawcy będą
płatne na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wykonawc
ę, po sprawdzeniu przez
Inspektora Nadzoru Inwestorskiego, Kierownika Projektu oraz zatwierdzeniu przez
Zamawiaj
ącego zestawienia wykonanych Robót zgodnie z Wykazem przedmiarów odbioru i
płatno
ści” (§ 17 ust. 17.3 wzoru umowy).

W § 16 ust. 16.1. wzoru umowy postanowiono: „Wynagrodzenie za wykonanie
Przedmiotu Umowy strony ustalaj
ą na kwotę netto (…) powiększone o podatek VAT (…).”
Wynagrodzenie, o którym mowa w 16.1., stanowi równowartość ceny oferty złożonej przez
Wykonawc
ę w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia publicznego” (§ 16 ust.
16.3. wzoru umowy).

Odnośnie postanowień dotyczących zmiany umowy Zamawiający wskazał, że:
Zmiany muszą być uwzględnione przez Wykonawcę w uaktualnionym Wykazie
przedmiotów i odbioru płatno
ści” (§ 24 ust. 24.3. wzoru umowy). „Nie stanowi istotnej zmiany
umowy zmiana stawki podatku VAT”
(§ 24 ust. 24.4.5. wzoru umowy). „Zmiany Umowy, o
których mowa w 24.4., nie wymagaj
ą aneksu do Umowy, ale będą sporządzone i
potwierdzone przez Strony na pi
śmie” (§ 24 ust. 24.7. wzoru umowy).

Zgodnie z rozdziałem XIII pkt 14 SIWZ kompletna oferta winna zawierać: Wykaz
wykonanych we wskazanym okresie robót budowlanych sporządzony na podstawie wzoru
stanowiącego załącznik nr 7 do oferty wraz z dokumentami potwierdzającymi, że roboty te
zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone oraz
oświadczenie o udostępnieniu zasobów (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 8).

Wykonawca Egbud przedłożył wraz z ofertą Wykaz wykonanych robót (str. 28-29)
oraz Oświadczenie o udostępnieniu zasobów (str. 76-78).

Pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. Zamawiający wezwał wykonawcę Egbud do
uzupełnienia oświadczenia o udostępnieniu zasobów o informacje dotyczące zakresu
dostępnych wykonawcy zasobów, sposobu ich wykorzystania przy realizacji zamówienia,
charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem oraz zakresu i
okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. Nadto, Zamawiający
wezwał wykonawcę Egbud do wyjaśnienia sprzeczności pomiędzy treścią Wykazu
wykonanych robót a listem polecającym w zakresie inwestycji dla Tałszyckiej Elektrowni
Hydroakumulującej oraz treścią wspominanego Wykazu a opinią dotyczącą Dniestrowskiej
Hydroakumulującej Stacji Elektrycznej.

W odpowiedzi (pismo z dnia 20 grudnia 2013 r.) wykonawca Egbud złożył
przedmiotowe wyjaśnienia oraz poprawiony Wykaz wykonanych robót. Jednocześnie
przedstawiono Zobowiązanie do oddania do dyspozycji niezbędnych
zasobów
(uzupełnienie)
.

Krajowa Izba Odwoławcza zwa
żyła, co następuje:

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.

Wyjaśnienia wymaga, że Odwołujący podtrzymał odwołanie w zakresie zarzutów
zgłoszonych wobec wykonawcy Egbud co skutkuje podjęciem rozstrzygnięcia w tym
przedmiocie.

Odwołujący stoi na stanowisku, iż doświadczenie zawodowe D……….. N………..,
zaproponowanego na stanowisko Kierownika budowy, polegające na wykonaniu remontów
jazu i zapory zbiornika o parametrach określonych przez Zamawiającego, jest
niewystarczające, w świetle sformułowanego warunku udziału w postępowaniu. W ocenie
Odwołującego, doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych oznacza wykonanie
przedmiotowych inwestycji, zaś termin „wykonanie” należy definiować w oparciu o przepisy
ustawy Prawo budowlane, co prowadzi do wniosku, iż w zakresie spornego pojęcia mieści
się budowa, odbudowa, rozbudowa i nadbudowa.

W ocenie Izby, interpretacja przedstawiona przez Odwołującego nie jest
uzasadniona. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że „realizacja” definiowana jest
w Słowniku współczesnego języka polskiego pod redakcją A. Sikorskiej-Michalak i O.
Wojniłko
jako wprowadzenie w życie, urzeczywistnienie czegoś zaplanowanego.
Jednocześnie Zamawiający wiąże rzeczoną realizację z inwestycją hydrotechniczną, którą
jest zapora zbiornika wodnego lub jaz. Wykładnia gramatyczna spornego warunku prowadzi
więc do wniosku, że chodziło o realizację inwestycji budowlanej, której przedmiotem była
zapora lub jaz, jednakże zakres tej inwestycji nie został przez Zamawiającego określony.
Zamawiający nie wskazał, czy inwestycja budowlana ma polegać na budowie, odbudowie,
nadbudowie czy też może remoncie określonych obiektów hydrotechnicznych. W tych
okolicznościach za nieuprawnione należy uznać objęcie zakresem terminu „realizacja” pojęć
właściwych i definiowanych na gruncie Prawa budowlanego.
Ponadto, należy zauważyć, że „wykonanie” oznacza zrobienie czegoś, ale zrobić,
czyli wykonać można zarówno budowę, nadbudowę, jak i remont. Nie można również
pomijać, że Zamawiający nie posługuje się, wskazując na realizację inwestycji, pojęciami
właściwymi Prawu budowlanemu. Stąd też nie ma żadnych podstaw, aby realizację
ograniczać do budowy, odbudowy, rozbudowy i nadbudowy. Tym bardziej, że Zamawiający
tam, gdzie oczekiwał doświadczenia w budowie określonego obiektu budowlanego wyraźnie

na to wskazywał, jak w przypadku doświadczenia wykonawcy (rozdział IX pkt 1 ppkt 2
SIWZ).
Reasumując stwierdzić należy, że wykładnia spornego warunku, przy uwzględnieniu
dyrektyw wykładni językowej oświadczeń woli nie prowadzi do wniosków wyartykułowanych
przez Odwołującego. Przede wszystkim należy mieć na względnie, że ustalając znaczenie
poszczególnych słów czy zwrotów należy dać pierwszeństwo powszechnie przyjętemu
znaczeniu, w przypadku braku, jak w niniejszej sprawie, definicji ustalonych przez
Zamawiającego i odwołania się do pojęć określonych w ustawie.
Odwołujący definiuje sporny warunek przez pryzmat przedmiotu zamówienia i
doświadczenia pożądanego, w jego opinii, od Kierownika budowy. Jednakże prowadzenie
wykładni celowościowej nie mieści się w regułach wykładni językowej oświadczeń woli i z
tych przyczyn zabieg ten jest nieuprawniony. Wielokrotnie w orzecznictwie podkreślano, że
rozstrzygające znaczenie dla oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu ma jego
literalne brzmienie a nie intencja zamawiającego niewyartykułowana w określonym
postanowieniu SIWZ czy też oczekiwany przez wykonawcę sposób interpretacji spornego
warunku w świetle przedmiotu zamówienia. Na tym etapie postępowania treści
sprecyzowanego warunku nie można odczytywać poprzez jego adekwatność i
proporcjonalność do przedmiotu zmówienia.
Co do braku wskazania przez Egbud zakresu remontu i długości doświadczenia
D……… N………… przy realizacji określonych inwestycji budowlanych stwierdzić należy, iż
jako nieobjęte zakresem zarzutów podniesionych w odwołaniu, z mocy art. 192 ust. 7 ustawy
Pzp, nie podlegają rozpoznaniu.

Przechodząc do oceny zarzutu odnośnie uprawnień, jakimi winien legitymować się, wświetle sformułowanego przez Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu, Kierownik
robót hydrotechnicznych, analizy wymaga kwestia uprawnień budowlanych w zakresie
szeroko rozumianego budownictwa wodnego na tle zmieniających się regulacji prawnych
dotyczących tej dziedziny budownictwa. Jest to o tyle istotne, że na przestrzeni lat
różnorodna była terminologia samej nazwy specjalności, w zakresie której mieściło się
budownictwo wodne, jak i okoliczność, że specjalizacja w zakresie budowli
hydrotechnicznych, z wyjątkiem obecnie obowiązującego w tym przedmiocie aktu prawnego,
nie była znana.
Przedstawiając ten aspekt w ujęciu historycznym należy stwierdzić, iż budownictwo
wodne objęte było uprawnieniami budowlanymi od początku istnienia prawnych regulacji
dotyczących uprawnień, które wydawane były na podstawie przepisów rozporządzenia
Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym i zabudowaniu
osiedli (Dz. U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216). Mimo że nie zostało wówczas literalnie

wyodrębnione jako specjalność techniczno-budowlana, to o fakcie istnienia tej dziedziny
budownictwa w ramach uprawnień budowlanych świadczą m.in. przepisy rozporządzenia
Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 10 października 1958 r. w
sprawie określenia kwalifikacji fachowych do sporządzania projektów w budownictwie w
zakresie specjalności nieobjętych przepisami prawa budowlanego oraz sposobu ich
stwierdzania (Dz. U. z 1958 r. Nr 66, poz. 328 z późn. zm.). Według § 1 pkt 5 ww.
rozporządzenia do sporządzania projektów w zakresie budownictwa wodnego, które
obejmowało budownictwo wodne, regulację rzek i potoków oraz meliorację, oprócz
posiadania uprawnień budowlanych uzyskanych na mocy przepisów wskazanego
rozporządzenia z 1928 r. należało uzyskać specjalne pozwolenie na prowadzenie takiej
działalności.
Wyodrębnienia budownictwa wodnego dokonano na mocy przepisów zarządzenia
Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej i Ministrów Żeglugi oraz Rolnictwa z dnia 1
września 1964 r. w sprawie uprawnień budowlanych w budownictwie specjalnym w zakresie
gospodarki wodnej, żeglugi i rolnictwa (Dz. Bud. Nr 17, poz. 55). Przepisy tego zarządzenia
przewidywały nadawanie uprawnień budowlanych m.in. w specjalności melioracji wodnych.
Zgodnie z § 6 zarządzenia osoba posiadająca dyplom magistra inżyniera lub inżyniera
melioracji wodnych oraz odpowiednią praktykę zawodową mogła uzyskać uprawnienia
budowlane do sporządzania projektów budowlanych obiektów inżynierskich i urządzeń
technicznych w zakresie:
a) obniżania lub podnoszenia zwierciadła śródlądowych wód powierzchniowych i
podziemnych, jak zapory czołowe, jazy, śluzy, deszczownie itp. dla potrzeb rolnictwa i
leśnictwa,
b) zbiorników retencyjnych magazynujących wodę do nawodnień użytków rolnych i leśnych,
retencji przeciwpowodziowej oraz zbiorników sztucznych dla potrzeb gospodarczo-
produkcyjnych rolnictwa,
c) wałów przeciwpowodziowych lub innych budowli zastępujących te wały,
d) budowy kanałów, regulacji potoków niespławnych i spławnych rzek dla uzyskania odpływu
lub zapobiegania przesuszeniu przyległych gruntów itp. dla potrzeb rolnictwa i leśnictwa,
e) ujęcia śródlądowych wód powierzchniowych i podziemnych służących do zaopatrywania w
wodę ludności gromad oraz w zakresie melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa i leśnictwa,
f) podnoszenia i rozprowadzania wody dla potrzeb gospodarczo-produkcyjnych w
uspołecznionych gospodarstwach rolnych i zakładach rolniczo-usługowych oraz do
kierowania robotami budowlanymi na budowie ww. obiektów budowlanych.
Natomiast zgodnie z § 9 ww. zarządzenia osoba posiadająca świadectwo technika melioracji
wodnych oraz odpowiednią praktykę zawodową mogła uzyskać uprawnienia budowlane do

sporządzania projektów budowlanych obiektów inżynierskich i urządzeń technicznych w
zakresie:
a) regulacji rzek niespławnych o obszarze zlewni rzek nizinnych do 300 km
2
, a rzek i
potoków górskich do 100 km
2
,
b) melioracji szczegółowej,
c) odcinkowej ochrony brzegu rzek spławnych i odcinkowych obwałowań rzek, związanych z
wykonaniem melioracji wodnych,
d) zbiorników wodnych o piętrzeniu do 2,0 m i pojemności zmagazynowania wody do 100
000 m
3
,
e) jazów na rzekach niespławnych o piętrzeniu do 2,0 m, w świetle do 4,0 m oraz przepustów
do 2,0 m wysokości w świetle,
f) budowli wodno-melioracyjnych na sieci melioracji szczegółowych,
g) stawów rybnych o powierzchni do 50 ha,
h) stałych deszczowni o powierzchni do 300 ha oraz do kierowania robotami budowlanymi na
budowie ww. obiektów budowlanych.
Zasada wyodrębnienia budownictwa wodnego jako odrębnej specjalności została
zachowana również pod rządami przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i
Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46 późn. zm.). Ustawodawca przewidział bowiem
wówczas możliwość uzyskania uprawnień budowlanych w specjalności:
- konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych– obejmujących również
ujęcia wód oraz budowle basenów wodnych i zbiorników wodnych przemysłowych;
- wodno-melioracyjnej obejmującej również ujęcia wód.
Przepisy kolejnych rozporządzeń odeszły jednak od zasady wyodrębniania
budownictwa wodno-melioracyjnego i hydrotechnicznego jako odrębnych dziedzin
budownictwa. Pierwszym rozporządzeniem, które włączyło ten dział budownictwa do
specjalności
konstrukcyjno-budowlanej
było
rozporządzenie
Ministra
Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa z dnia 30 grudnia 1994 r. w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz. U. z 1995 r. Nr 8, poz. 38 z późn. zm.). Objęcie
budownictwa wodno-melioracyjnego i hydrotechnicznego przepisami przywołanego
rozporządzenia wynika wyłącznie pośrednio z załącznika nr 3 do rozporządzenia, który
stanowił wykaz specjalizacji techniczno-budowlanych wyodrębnionych w ramach
poszczególnych specjalności. Ze wskazanego wykazu wynikało, że obiekty budowlane
melioracji wodnej oraz morskie obiekty hydrotechniczne mieściły się w ramach specjalności
konstrukcyjno-budowlanej.
Opisana sytuacja uległa zmianie na mocy przepisów rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w

budownictwie (Dz. U. Nr 96, poz. 817), gdzie w ramach specjalności konstrukcyjno-
budowlanej wyodrębniono śródlądowe budowle hydrotechniczne, morskie budowle
hydrotechniczne i obiekty budowlane melioracji wodnych.
Zaś na gruncie rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia
2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 83, poz.
578 z późn. zm.), specjalność konstrukcyjno-budowlana obejmuje dwie odrębne
specjalizacje, tj. budowle hydrotechniczne i obiekty budowlane melioracji wodnych.
Podsumowując, analiza regulacji obowiązujących na przestrzeni lat prowadzi do
wniosku, iż uprawnienia budowlane dotyczące budownictwa wodnego mieściły się w
zakresie różnych specjalności, nie tylko terminologia była odmienna, ale również przedmiot
tych specjalności ulegał zmianie, zaś wskazana przez Zamawiającego specjalizacja pojawiła
się dopiero w obecnie obowiązującym w tym przedmiocie akcie prawnym.
Dostrzeżenia również wymaga, że niezależnie od nazwy specjalności, jej zakresu,
czy też specjalizacji w aspekcie budownictwa wodnego istotne jest, że intencją ustawodawcy
było wyodrębnienie uprawnień (samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie), które
upoważniały do projektowania i kierowania robotami budowlanymi dotyczącymi obiektów
tego budownictwa.
Mając powyższe na uwadze, jak również okoliczność, że Zamawiający w treści
spornego warunku odwołał się art. 12 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, w którym
zdefiniowano samodzielne funkcje techniczne w budownictwie a także odwołanie się przez
Zamawiającego do uprawnień równoważnych wobec tych, o których mowa w obowiązującym
rozporządzeniu dotyczącym tego aspektu, nie można odczytywać tego warunku inaczej jak
wymagania legitymowania się uprawnieniami do kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń obejmującymi budowle hydrotechniczne. Przypisywanie spornemu warunkowi
odmiennej treści prowadziłoby do eliminowania z postępowania osób posiadających
uprawnienia do kierowania robotami z zakresu budownictwa wodnego i nierównego
traktowania osób posiadających uprawnienia tożsame zakresowo i przedmiotowo, ale
odmienne, jeśli chodzi o specjalności czy też specjalizacje.
Tymczasem, w ocenie Izby, równoważne uprawnienia do tych wskazanych przez
Zamawiającego nie mogą być inaczej definiowane niż uprawnienia jednakowe, co do
przedmiotu i zakresu, dające możliwość kierowania robotami budowlanymi dotyczącymi
budowli hydrotechnicznych. Sam Odwołujący, proponując na stanowisko Kierownika robót
hydrotechnicznych M………. W………… posiadającego uprawnienia budowlane w
specjalności konstrukcyjno-budowanej w zakresie kierowania robotami budowlanymi bez
ograniczeń, wydane na podstawie powołanego rozporządzenia z 1994 r. potwierdza sposób
rozumienia spornego warunku. Wymienione uprawnienia obejmują bowiem upoważnienie do
kierowania robotami budowlanymi w wymaganym zakresie. Rzeczone uprawnienia nie

obejmują konkretnej specjalizacji. Domaganie się więc wykluczenia wykonawcy Egbud z
uwagi na zaproponowanie R……… W………… na stanowisko Kierownika robót
hydrotechnicznych posiadającego analogiczne uprawnienia jest nieuzasadnione i w tych
okolicznościach nie zasługuje na ochronę. W tym miejscu należy zauważyć, że Odwołujący
w piśmie z dnia 20 grudnia 2013 r. podał, że M………... W………… „posiada specjalizację w
zakresie kierowania robotami budowlanymi w zakresie budowli hydrotechnicznych
”, a więc
potwierdził, że ww. spełnia wymagania Zamawiającego w świetle spornego warunku. Zaś
jedynie „dla rozwiania wszelkich wątpliwości” wskazał dodatkowo J……… T……… na
stanowisko Kierownika robót hydrotechnicznych, którego uprawnienia również nie obejmują
wskazanej przez Zamawiającego specjalizacji (brak takowej na gruncie przepisów
obowiązujących w dniu wydania uprawnień).
Zwraca również uwagę niekonsekwencja Odwołującego wyartykułowana w treści
odwołania, z jednej bowiem strony stoi na stanowisku, iż R………. W…………. winien
legitymować się uprawnieniami w ramach określonej specjalności i specjalizacji w zakresie
budowli hydrotechnicznych, której to specjalizacji na gruncie przepisów, stanowiących
podstawę wydania rzeczonych uprawnień nie było, z drugiej zaś nie dostrzega już potrzeby
posiadania wspomnianej specjalizacji w świetle innych przepisów, niezależnie od tego czy
taka specjalizacja była rozpoznawana czy też nie była w ogóle wyodrębniona.
Uwagi również wymaga stanowisko samorządu inżynierów budownictwa dotyczące
istoty uprawnień budowlanych, w tym Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, dołączone do
pisma z dnia 20 grudnia 2013 r. oraz Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
z dnia 7 marca 2011 r. Z powyższego płynie wniosek, że po pierwsze, istotą uprawnień
budowlanych jest upoważnienie do wykonywania określonych czynności, po drugie, zakres
tych uprawnień winien być odkodowywany w świetle przepisów obowiązujących w dniu ich
wydania, przy uwzględnieniu ewolucji danej instytucji na przestrzeni lat. Natomiast
nomenklatura istotnego znaczenia nie ma.
Odnosząc powyższe rozważania do niniejszej sprawy stwierdzić należy, że R……….
W…………, który legitymuje się uprawnieniami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-
budowlanej obejmującymi upoważnienie do kierowania robotami budowlanymi dotyczącymi
obiektów hydrotechnicznych spełnia wymagania Zamawiającego. Rzeczone uprawnienia z
mocy § 2 rozporządzenia z 1994 r. nie obejmują jedynie działalności zawodowej, która nie
ma znaczenia dla oceny spełniania spornego warunku.

Odwołujący domaga się odrzucenia oferty Egbud z powodu jej niezgodności z treścią
SIWZ jako podstawę wskazując podanie ceny netto w kolumnie „wartość” w załączniku nr
11. Jednocześnie obowiązek podania wartości brutto Odwołujący wywodzi z definicji ceny,
stojąc na stanowisku, że termin „wartość” jest synonimem ceny.

Powyższe stanowisko wskazuje, że sam Odwołujący dostrzega, iż pojęcie „wartość”
w ramach załącznika nr 11 nie zostało zdefiniowane. Już z tej przyczyny nie ma podstaw do
stwierdzenia niezgodności oferty z treścią SIWZ. Jednocześnie Izba nie dostrzega również
uzasadnienia dla utożsamiania terminu „wartość” z pojęciem „ceny”. Nie wskazuje na tożadne z powoływanych przez Odwołującego postanowień wzoru umowy.
Dostrzegając zaś związek przedmiaru robót i rzeczonego załącznika nr 11, na co
zwrócili również uwagę wykonawcy i sam Zamawiający w toku wyjaśnień SIWZ, nie sposób
wywieść, że w spornym załączniku należało podać wartość brutto robót.
Nie należy również pomijać znaczenia i charakteru załącznika nr 11. Rolą
przedmiotowego załącznika było określenie przedmiotu odbioru, wartości odebranych robót i
terminu odbioru, a więc określenie istotnych elementów poszczególnych etapów odbioru.
Brak jakiegokolwiek uzasadnienia dla uznania, że przedmiot płatności miał być wyceniony w
kwocie netto. Wręcz przeciwnie, biorąc pod uwagę narzucony przez Zamawiającego limit
procentowy wartości poszczególnych robót i jedynie fiskalne znaczenie podatku VAT
oczekiwanie skalkulowania na tym etapie cen brutto tym bardziej wydaje się nieuzasadnione.
Powoływane zaś przez Odwołującego postanowienia wzoru umowy nie pozwalają na
wyciągniecie wniosków prezentowanych przez Odwołującego. Okoliczność, że rozliczenie
umowy będzie następować fakturami częściowymi, zgodnie z przedmiotami odbioru
określonymi w załączniku nr 11 ma jedynie to znaczenie, że faktury częściowe muszą być
skorelowane z poszczególnymi etapami odbioru robót i limitem ich wartości, ale z samego
faktu przywołania faktury częściowej nie wynikają skutki dla sposobu wypełnienia załącznika
nr 11. Analogicznie należy ocenić znaczenie pozostałych powołanych przez Odwołującego
postanowień wzoru umowy, które nie zawierają bezpośrednich wytycznych co do sposobu
wypełnienia załącznika nr 11 i nie stanowią podstawy do formułowania wymagań w tym
aspekcie w sposób pośredni.

W odniesieniu do ostatniego ze sformułowanych przez Odwołującego zarzutów
stwierdzić należy, że Odwołujący nie kwestionuje, że wykonawca Egbud wykazał
dysponowanie niezbędną wiedzą i doświadczeniem. Nie zgłasza bowiem żadnych zarzutów
wobec referencyjnych robót, jak również nie czyni przedmiotem odwołania skuteczności
(wykazania) udostępnienia zasobów przez podmiot trzeci. W tych okolicznościach brak
podstaw do stwierdzenia, że wykonawca Egbud nie wykazał spełniania warunków udziału w
postępowaniu.
Nie sposób również dostrzec niezgodności treści oferty z treścią SIWZ w tym
aspekcie. Po pierwsze bowiem Odwołujący pomija, że wykonawca Egbud złożył wraz z
ofertą Wykaz wykonanych robót. W świetle przedłożonych referencji i opinii treść rzeczonego
Wykazu wzbudziła wątpliwości Zamawiającego, które jednakowoż zostały usunięte, zgodnie

z żądaniem Zamawiającego, w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Wykonawca Egbud złożyłżądane wyjaśnienia, które nie są przez Odwołującego podważane. Jednocześnie zauważyć
należy, że wykonawca Egbud wraz z wyjaśnieniami dodatkowo przedłożył poprawiony
Wykaz wykonanych robót.
W tym miejscu wypada również zauważyć, że Zamawiający nie domagał się w ślad
za wyjaśnieniami złożenia poprawionego Wykazu czy też oświadczenia o udostępnieniu
zasobów. W związku z powyższym nie sposób czynić wykonawcy zarzutu w tym
przedmiocie.
Ponadto, Zamawiający oczekiwał uzupełnienia informacji dotyczących udostępnienia
zasobów przez pomiot trzeci, nie wskazując, że Wykonawca winien złożyć uzupełniony
załącznik nr 8. Wykonawca Egbud przedłożył na wezwanie Zamawiającego zobowiązanie
podmiotu trzeciego, w którym zawarto informacje, zgodnie z wezwaniem Zamawiającego
(okoliczność powyższa nie jest kwestionowana). Powyższe nie daje podstaw do stwierdzenia
niezgodności oferty z treścią SIWZ. Podkreślenia wymaga, że wykonawca zobowiązany jest
do uzupełniania dokumentów jedynie na wezwanie Zamawiającego (art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp).
Poza rozstrzygnięciem Izby pozostają zaś okoliczności wskazywane przez
Odwołującego na rozprawie, a dotyczące niezgodności pomiędzy treścią załącznika nr 7
przedłożonego wraz z ofertą a treścią tegoż załącznika złożonego przy piśmie z dnia 20
grudnia 2013 r., jako niemieszczące się w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu
(art. 192 ust. 7 ustawy Pzp).
Reasumując stwierdzić należy, że Odwołujący nie wykazał, że wykonawca Egbud nie
dysponuje potencjałem podmiotu trzeciego w zakresie wiedzy i doświadczenia niezbędnym
do realizacji zamówienia oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. W konsekwencji
zarzut naruszenia przepisów art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy
Pzp oraz art. 24 ust. 4 ustawy Pzp należało uznać za chybiony.
Nie znalazły również potwierdzenia stanowisko Odwołującego odnośnie niezgodności
treści oferty wykonawcy Egbud z treścią SIWZ, stąd też zarzut naruszenia przepisu art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp okazał się nietrafnym.
Zarzut naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp nie poddaje się ocenie
wobec zaniechania przez Odwołującego przestawienia uzasadnienia faktycznego i prawnego
niezbędnego dla stwierdzenia, iż złożenie oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Niepotwierdzenie się powyższych zarzutów prowadzi do wniosku, że wybór oferty
najkorzystniejszej nie jest obarczony błędem, a tym samym zarzuty naruszenia przepisów
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp i art. 7 ust. 1 i 3 okazały się chybione.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238),
zaliczając do kosztów postępowania odwoławczego wpis od odwołania w wysokości
20.000,00 zł.

Przewodniczący: ………………………………

………………………………

………………………………








Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie