eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2014 › Sygn. akt: KIO 105/14
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2014-02-10
rok: 2014
sygnatury akt.:

KIO 105/14

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska - Romek, Magdalena Grabarczyk, Marek Koleśnikow Protokolant: Cyprian Świś

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
6 lutego 2014 r. w Warszawie odwołania z dnia 22
stycznia 2014 r.
wniesionego przez wykonawcę B……. C……… prowadzącą działalność
gospodarcz
ą po firmą Giardino B……… C………., ul. Welecka 4, 72-006 Mierzyn w
postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Zakład Usług Komunalnych, ul. Ku
Sło
ńcu 125a, 71-080 Szczecin,

przy udziale

wykonawcy Firma Handlowo-Usługowa „Thomas” Sp. z o.o. z siedzibą w Mierzynie, ul.
Lubieszy
ńska 34, 72-006 Mierzyn zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego


orzeka:

1. Oddala odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę
B…….. C………. prowadzącą działalność
gospodarcz
ą po firmą Giardino B……… C………, ul. Welecka 4, 72-006 Mierzyn
i nakazuje:

1) zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości
7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczone przez wykonawcę
B………. C……… prowadzącą działalność gospodarczą po firmą Giardino
B…….. C………, ul. Welecka 4, 72-006 Mierzyn
, tytułem kosztów postępowania
odwoławczego;
2) dokonać wpłaty kwoty
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) przez wykonawcę
B……… C…….. prowadzącą działalność gospodarczą
po firm
ą Giardino B…….. C………., ul. Welecka 4, 72-006 Mierzyn na rzecz
zamawiającego
Zakład Usług Komunalnych, ul. Ku Słońcu 125a, 71-080
Szczecin
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, poz. 984 i poz. 1047) na niniejszy wyrok – w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Szczecinie.

Przewodniczący …………………

Członkowie
…………………

…………………


Sygn. akt: KIO 105/14

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający
Gmina Miasto Szczecin Zakład Usług Komunalnych, ul. Ku Słońcu 125
A, 71-080 Szczecin
wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą
»Wycinka drzew i krzewów w ramach zadania inwestycyjnego Gminy Miasto Szczecin pn.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do stref inwestycyjnych Trzebusza i
Dunikowa przeznaczonych pod funkcje przemysłowo-składowe«.

Zamawiający zamieścił ogłoszenie o zamówieniu
23.12.2013 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nrem
534492-2013 .
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, poz. 984 i poz. 1047) zwanej
dalej w skrócie Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.

Zamawiający zawiadomił
17.01.2014 r. o:
1) wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy Firma Handlowo-Usługowa THOMAS
sp. z o.o. z siedzibą w Mierzynie, ul. Lubieszyńska 34, 72-006 Mierzyn;
2) wykluczeniu wykonawcy i odrzuceniu oferty wykonawcy
B……….. C………
prowadz
ąca działalność gospodarczą pod firmą Cliardino B…….. C……… ul.
Welecka 4, 72-006 Mierzyn
, na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp.

Wykonawca
B………. C…….. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
Cliardino B…….. C……….. ul. Welecka 4, 72-006 Mierzyn
, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2
Pzp, wniosła
22.01.2014 r. do Prezesa KIO odwołanie na:
1) wykluczenie odwołującego na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp;
2) uznaniu oferty odwołującego za odrzuconą zgodnie z art. 24 ust. 4 Pzp.

Zdaniem odwołującego zamawiający naruszył:
1) art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp przez jego błędne zastosowanie tj. wykluczenie
odwołującego z udziału w postępowaniu, pomimo że wobec odwołującego nie
zachodzi przesłanka przewidziana w tym przepisie;
2) art. 7 ust. 1 i 2 Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców;
3) art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp przez zaniechanie przedstawienia uzasadniania faktycznego
i prawnego wykluczenia odwołującego.

Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na wykluczeniu
odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
2) nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności uznania oferty odwołującego
za odrzuconą;
3) nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy
Firma Handlowo-Usługowa THOMAS sp. z o.o. z siedzibą w Mierzynie, ul.
Lubieszyńska 34, 72-006 Mierzyn jako najkorzystniejszej;
4) nakazanie zamawiającemu dokonania ponownej oceny ofert;
5) zasądzenie od zmawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania według
norm przepisanych.

Argumentacja odwołującego
17 stycznia 2014 r. odwołujący został zawiadomiony o wykluczeniu z postępowania na
podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp. W zawiadomieniu zamawiający przywołał wyłącznie
treści przepisu ustawy nie przedstawiając uzasadnienia faktycznego i prawnego.
Dowód: pismo zamawiającego z 17 stycznia 2014 r.

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie, bo czynność zamawiającego narusza przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych w sposób mający istotny
wpływ na wynik postępowania. Odwołujący w ostatnich latach realizował i realizuje szereg
umów zawartych z zamawiającym w trybie ustawy. W związku z brakiem uzasadnienia
prawnego i faktycznego wykluczenia z udziału w postępowaniu odwołujący może się jedynie
domyślać, że podstawę faktyczną takiego rozstrzygnięcia stanowi oświadczenie z 9 grudnia
2013 r. o odstąpieniu od umowy nr WZ/Iz/60/2013 r. z 8 listopada 2013 r. na realizację
zadania pn. „Pielęgnacja wycinka i nasadzenia drzew i krzewów na terenie Gminy Miasto
Szczecin administrowanych przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami i ZBILK w
Szczecinie” z powodu „wycinki niewłaściwego drzewa bez decyzji administracyjnej
zezwalającej na jego wycinkę”.
Dowód:
umowa nr WZ/Iz/60/2013;
pismo z 9 grudnia 2013 r.

W § 5 ust. 3 wyżej wskazanej umowy przewidziano uprawnienie zamawiającego do
odstąpienia od umowy, jeżeli „wykonawca realizuje przedmiot umowy niezgodnie z umową”.
W orzecznictwie utrwalone jest już stanowisko, że przesłanką umownego zastrzeżenia
odstąpienia od umowy jest określenie terminu, w którym może to nastąpić, co stosuje się do

każdego wypadku takiego zastrzeżenia (wyrok SN z 6 maja 2004 r., II CK 261/03. niepubl.)
Przesłanką umownego zastrzeżenia odstąpienia od umowy jest określenie terminu, w którym
może to nastąpić, co stosuje się do każdego wypadku takiego zastrzeżenia. Brak stosownej
wzmianki w umowie wyklucza możliwość przyjęcia, że strony zastrzegły umowne prawo
odstąpienia (wyrok SN z 13 czerwca 2013 r., V CSK 668/12).
W związku z faktem, że wyżej wskazana umowa nie określa terminu w jakim
zamawiający będzie uprawniony do odstąpienia od umowy, zastrzeżenie prawa odstąpienia
jest w świetle treści
art. 395 Kc w zw. z art. 58 § 1 i 3 Kc nieważne, a co za tym idzie
oświadczenie zamawiającego o dostąpieniu do umowy jest bezskuteczne.
Oświadczenie zamawiającego o odstąpieniu od umowy jest bezskuteczne również z
uwagi na inne okoliczności.
Bezsporne jest, że zamawiający złożył wyżej opisane oświadczenie. Po otrzymaniu
oświadczenia zamawiającego, odwołujący (pismem z 12 grudnia 2013 r.) udzielił odpowiedzi
wskazując na bezskuteczność oświadczenia.
Bezsporne jest, że doszło do wycinki drzewa na działce nr 10 obrębu 1064. Problem
jednak w tym, że doszło do tej wycinki bez winy wykonawcy.
Drzewa przeznaczone do wycinki były oznaczane w obecności przedstawiciela
zamawiającego. Jak wynika z dokumentacji fotograficznej przesłanej zamawiającemu
przedmiotowe drzewo zostało oznaczone jako przeznaczone do wycinki.
Oznaczenie drzewa jako przeznaczonego do wycinki w powiazaniu z faktem, że jest to
wierzba (która nie jest gatunkiem wartościowym a poza tym kwalifikowała się do wycinki)
oraz faktem, że została wydana decyzja administracyjna zezwalająca na wycinkę wierzby na
działce nr 10 obrębu 1064, a żadne inne drzewo na tej działce nie zostało oznaczone jako
przeznaczone do wycinki, prowadzi do wniosku, że pracownicy wykonawcy nie mieli podstaw
do powzięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie. Z tego względu do wycięcia drzewa
doszło na skutek okoliczności, z które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
Zlecenie usunięcia drzewa na działce nr 10 obrębu 1064 nie zostało dokonane w
ramach umowy nr Wz/Iz/60/2013 z 8 listopada 2013 r., ale w ramach umowy nr
WZ/Iz/06/2013, którą na dzień złożenia przez zmawiającego oświadczenia o odstąpieniu od
umowy została wykonana w całości. Zlecenie to zostało przekazane w lipcu 2013 r. a więc
jeszcze przed zawarciem umowy z 8 listopada 2013 r. i nawet w przypadku jego
nienależytego wykonania (co jak już wcześniej wskazano wykonawca kwestionuje) nie
zachodzą podstawy do odstąpienia od umowy z 8 listopada 2013 r.
Zamawiający dwukrotnie zlecał wykonanie prac w ramach umowy z 8 listopada 2013 r.,
przy czym zlecenie z 14 listopada 2013 r. dotyczyło prac w ramach obu wyżej wskazanych
umów. W żadnym z tych zleceń nie zostało ujęte drzewo na działce nr 10 obrębu 1064.
Dowód:

Pismo z 12 grudnia 2013 r. wraz z załącznikami.
Umowa nr WZ/Iz/06/2013.
Protokół odbioru prac z 10 stycznia 2014 r.
Zlecenie z 14 listopada 2013 r.
Zlecenie z 29 listopada 2013 r.
Kosztorys powykonawczy.
Przesłuchanie w charakterze świadka T……. C………. (wezwanie na adres
odwołującego).
Przesłuchanie w charakterze świadka T……. C….. (wezwanie na adres odwołującego).
Przesłuchanie w charakterze świadka W.……… S……. (wezwanie na adres
odwołującego) na okoliczność przyczyn i okoliczności wycięcia wierzby na
działce nr 10 obrębu 1064, braku winy i rażącego niedbalstwa po stronie
wykonawcy, faktu, że zlecenie wycinki drzewa na działce 10 obrębu 1064 i jego
wycinka nie nastąpiły w ramach umowy nr WZ/Iz/60/2013, braku podstaw do
odstąpienia
od
umowy
WZ/Iz/60/2013,
zakresu
wykonania
umowy
WZ/Iz/06/2013 przez odwołującą.

Zgodnie z
art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego wyklucza się wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał albo
wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie
zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi
odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej
nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego
zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
W świetle wyroku ETS, zamawiający każdorazowo zobowiązany jest badać wystąpienie
indywidualnych okoliczności niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez
wykonawcę, stanowiących podstawę wykluczenia wykonawcy. Ponadto wykluczenie
wykonawcy możliwe jest w przypadku, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
przez wykonawcę spowodowane jest stwierdzonym przez zamawiającego, co najmniej
rażącym niedbalstwem wykonawcy. W rozpoznawanej sprawie taka podstawa wykluczenia
wykonawcy z postępowania nie wystąpiła z przyczyn wyżej wskazanych.
Odwołujący dołożył należytej staranności w celu wykonania zamówienia i dokonał
wycinki drzewa, które zostało oznaczone jako przeznaczone do wycinki. Podkreślić przy tym
należy, że wykluczając odwołującego zamawiający nie badał stopnia zawinienia
odwołującego przy niewykonaniu zamówienia, a zgodnie z wyrokiem ETS-u okoliczność ta
ma istotne znaczenie dla ustalenia, czy zachodzi przesłanka wykluczenia wykonawcy na
podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że zamawiający współpracował z odwołują-
cym przy wykonaniu innych zamówień i swojej ocenie jakości prac wykonywanych przez
odwołującego dawał wyraz w wystawianych referencjach. Trudno więc uznać, aby odwołują-
cy nie był starannym kontrahentem i aby świadomie dążył do niewykonania zamówienia.
Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem judykatury uzasadnienie faktyczne czynności
zamawiającego polegającej na wykluczeniu wykonawcy powinno zawierać wskazanie
faktów, które zamawiający uznał za udowodnione, mające jednoznacznie potwierdzać, że
odstąpienie umowy było zasadne i wynikało wyłącznie z winy odwołującego, a nadto
potwierdzające, że wykonawca realizując umowę dopuścił się poważnego wykroczenia
zawodowego, a nie tylko braku solidności w działaniu.
Natomiast uzasadnienie prawne powinno oprócz przytoczenia przepisów prawa
zawierać także wyjaśnienie zastosowanej podstawy prawnej, zarówno do odstąpienia od
umowy, jak i możliwości odniesienia tej sytuacji do wykluczenia wykonawcy z postępowania
w oparciu o
art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp, przy równoczesnym uwzględnieniu, że wskazane tam
przesłanki wykluczenia muszą zaistnieć kumulatywnie.
Podejmując decyzję o wykluczeniu, zamawiający podając uzasadnienie faktyczne i
prawne powinien mieć na względzie
art. 6 Kc, zgodnie z którym ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.
W przypadku wykluczenia wykonawcy lub odrzucenia jego oferty ciężar udowodnienia
zasadności podjętych czynności w tym zakresie, spoczywa na zamawiającym.
Art. 6 Kc,
wskazujący na kim spoczywa ciężar udowodnienia faktu, należy rozumieć nie tylko, jako
obarczenie strony postępowania obowiązkiem przekonania Izby dowodami o słuszności
swoich twierdzeń, ale przede wszystkim jako nakaz obciążenia jej konsekwencjami
poniechania realizacji tego obowiązku lub jego nieskuteczności. Tą konsekwencją jest
zazwyczaj niekorzystny dla strony wynik postępowania odwoławczego (podobnie SN w
uzasadnieniu wyroku z 7 listopada 2007 r. sygn. akt II CSK 293/07).
Natomiast omawiane zawiadomienie o wykluczeniu praktycznie pozbawione jest takich
uzasadnień. Wagę obowiązków zamawiającego w tym zakresie potwierdza
art. 45 ust. 2 lit
d dyrektywy klasycznej
, zgodnie z którym z udziału w zamówieniu można wykluczyć
ka
żdego wykonawcę, który jest winny poważnego wykroczenia zawodowego
udowodnionego przez instytucie zamawiaj
ące.
Tak więc to zamawiający obowiązany jest do wykazania, że odwołujący w ogóle
naruszył umowę nr WZ/Iz/60/2013, że uczynił to w sposób zawiniony, że zamawiający
skutecznie odstąpił od tej umowy oraz że wartość niewykonanego zamówienia przekracza
5% wartości tej umowy.
Konkludując odwołujący stwierdza:

1) zamawiający nie przedstawił uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji o
wykluczeniu odwołującego z postępowania;
2) umowa nr WZ/Iz/60/2013, na odstąpienie od której powołuje się zamawiający nie
zawiera ważnego postanowienia umożliwiającego mu odstąpienie od umowy;
3) zlecenie, którego wykonanie było przyczyną złożenia oświadczenia o
odst
ąpieniu od umowy nr Wz/Iz/60/2013 nie było realizowane w ramach tej umowy, ale
umowy nr WZ/Iz/06/2013, któr
ą odwołujący wykonał niemal w całości, a niewykonanie
prawidłowej wycinki drzewa na działce nr 10 stanowiło nie wi
ęcej niż 1% zamówienia;
4) wycięcie przedmiotowego drzewa nie było spowodowane poważnym przekroczeniem
zawodowym odwołującego i nastąpiło w sposób niezawiniony.

Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu
21.01.2014 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).

Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom
23.01.2014
r.
(art. 185 ust. 1 in initio Pzp).

27.01.2014 r. (poniedziałek) wykonawca Firma Handlowo-Usługowa THOMAS sp. z
o.o. z siedzibą w Mierzynie, ul. Lubieszyńska 34, 72-006 Mierzyn złożył (1) Prezesowi KIO, z
kopiami dla (2) zamawiającego i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu przystąpienia po
stronie zamawiającego do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art.
185 ust. 2 Pzp). Pismo zostało złożone po upływie terminu 3 dni od powiadomienia o
wniesieniu odwołania, czyli wykonawca nie mógł stać się uczestnikiem postępowania
odwoławczego.

Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy
05.02.2014
r.
(art. 186 ust. 1 Pzp) i wniósł o oddalenia odwołania.

Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
post
ępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy,
a tak
że dowodu złożonego przez zamawiającego (dowód nr 1) plik pism i fotografii
wraz z zał
ącznikami, z których zamawiający wywodzi naruszenie umowy 60/Iz/2013
przez wycink
ę spornego drzewa – Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
nast
ępuje:

Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.

W ocenie Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz wystąpienia możliwości
poniesienia szkody przez odwołującego.

Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność z
oryginałem.

Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w
ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp – przez
jego błędne zastosowanie tj. wykluczenie odwołującego z udziału w postępowaniu, pomimoże wobec odwołującego nie zachodzi przesłanka przewidziana w tym przepisie – nie
zasługuje na uwzględnienie.
Skład orzekający Izby ustalił, że zamawiającego i odwołującego łączyły dwie umowy z
WZ/Iz/06/2013 z początku 2013 r. i WZ/Iz/60/2013 z 08.11.2013 r. Wobec wykonania umowy
WZ/Iz/06/2013 cyt. z odwołania „nieomal w całości” strony zawarły nową umowę
WZ/Iz/60/2013.
Celem zawarcia nowej umowy (na w zasadzie ten sam przedmiot i czas wykonani) nie
jest kontynuowanie starej umowy, ale stosowanie nowej umowy do nowych zdarzeń. Z
doświadczenia życiowego wynika, że stara umowa może być kontynuowana, jeżeli strony
zawrą takie postanowienie w nowej umowie lub istnieją takie postanowienia w innym
dokumencie między stronami. Istnienia takiego dokumentu nie wykazał odwołujący. W
związku z tym skład orzekający Izby ustala, że należy przyjąć, że nowa umowa obejmuje
wszystkie zdarzenia zaistniałe podczas obowiązywania nowej umowy, a więc po 8 listopada
2013 r. Tym bardziej takie przekonanie może się zrodzić wobec prawie całkowitego
wykonania starej umowy, co stwierdził sam odwołujący bez wnikania w precyzyjniejsze
obliczania zakresów zrealizowanej części umowy i część umowy pozostającej do spełnienia
[cyt. „
umowy nr WZ/IŻ/06/2013, którą odwołująca wykonała niemal w całości” –
pisownia oryginalna]
.
Zamawiający zastosował się do przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp, który brzmi, cyt. „Z
postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się [...] wykonawców, z którymi dany
zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo
odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu okoliczności, za które
wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo

odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość
niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy”.
Skład orzekający Izby podkreśla, że do zastosowania tego przepisu, czyli wykluczenia
wykonawcy, muszą zajść w rozpoznawanym przypadku łącznie 4 przesłanki:
1) zamawiający odstąpił od umowy w sprawie zamówienia publicznego;
2) powodem odstąpienia były okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność
wykonawca;
3) odstąpienie od umowy nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem nowego
postępowania;
4) wartość niewłaściwie zrealizowanego [niezrealizowanego] zamówienia wyniosła co
najmniej 5% wartości umowy.
Zamawiający prawidłowo zastosował się do przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp, gdyż w
rozpoznawanej sprawie wykluczenia odwołującego z postępowania zaistniały jednocześnie
wszystkie czynniki ustanowione w tym przepisie:
Ad 1. Zamawiający odstąpił od umowy wystosowując do odwołującego 9 grudnia 2013 r.
pismo informujące o odstąpieniu od umowy. Skład orzekający Izby stwierdza, że
rozwiązanie, wypowiedzenie umowy w sprawie zamówienia publicznego lub odstąpienie od
takiej umowy, o czym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp, może zostać dokonane bez względu
na zamieszczenie w umowie klauzuli o uprawnieniach do odstąpienia od umowy czy
rozwiązania bądź wypowiedzenia umowy.
Ad 2. Powodem odstąpienia od umowy były okoliczności, za które ponosi
odpowiedzialność odwołujący, gdyż dokonał on samodzielnie identyfikacji drzewa i wyciął je.
Odwołujący wskazywał na fakt, że to zamawiający oznakował wycięte drzewo, aby to ono
podlegało wycięciu, jednak nie przedstawił na to dowodów, a przywołane kolejnychświadków nie byłoby niczym innym jak przeciwstawianiem słów zamawiającego przeciw
słowom odwołującego. Natomiast z dokumentacji fotograficznej nie wynika, że na wyciętym
drzewie (wierzba egzotyczna) istniał jakikolwiek znak. Ponadto z fotografii nie wynika, aby
przedmiotowe drzewo było schorowane, miało konary mogące grozić złamaniem czy nawet
w grudniu (termin wycięcia drzewa) nie miało liści.
Nawet w przypadku zlecenia do wycinki zdrowego drzewa, wykonawca powinien
zareagować wskazując zamawiającemu na omyłkę czy żądając zlecenia na piśmie odnośnie
drzewa, które nie ma oznak choroby czy zagrażania komukolwiek w jakikolwiek sposób.
Dlatego skład orzekający Izby stwierdza, że przyczyny odstąpienia od umowy leżą po
stronie wykonawcy, który bez należytej staranności wybrał drzewo do wycięcia i wyciął je
mimo braku po temu przesłanek (złe zidentyfikowanie miejsca, drzewo bez cech
schorowania lub martwości oraz drzewo bez zagrażania jakiemukolwiek innemu dobru).

Ad 3. Odstąpienie od umowy nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem nowego
postępowania, bo, jak stwierdza skład orzekający Izby, a strony to również przyznają,
odstąpienie nastąpiło w 9 grudnia 2013 r., a nowe postępowanie zostało wszczęte 23
grudnia 2013 r., czyli odstęp czasowy między tymi dwoma wydarzeniami zawierał się w
ciągu jednego miesiąca, a nie tylko 3 lat, jak stanowi przepis.
Ad 4. Skład orzekający Izby stwierdza, że umowa opiewała na kilka – kilkanaście drzew,
a więc wycinka jednego drzewa to więcej niż wycięcie jednego drzewa z dwudziestu drew,
czyli 5%.
W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 1a Pzp nie
zasługuje na uwzględnienie.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3 Pzp przez
zaniechanie
przedstawienia
uzasadniania
faktycznego
i
prawnego
wykluczenia
odwołującego – nie miał wpływu ani nie mógł mieć istotnego wpływu na wynik postępowania
o udzielenie zamówienia. W związku z tym Izba nie może uwzględnić odwołania na
podstawie art. 182 ust. 2 Pzp, który brzmi, cyt. „Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia”.

W ocenie składu orzekającego Izby, zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 2 Pzp przez
prowadzenie postępowania w sposób niezapewniający zachowania zasad uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców – nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż
odwołujący nie wykazał żadnego naruszenia tego przepisu przez zamawiającego.

Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

Skład orzekający Izby wziął pod uwagę dowody złożone przez strony i stwierdza, że
przytoczone orzecznictwo nie przystaje do stanu faktycznego rozpoznawanej sprawy.

Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600, 00 zł zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt
2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący …………………

Członkowie
…………………

…………………



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie