eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2483/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-11-05
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2483/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki Członkowie: Barbara Bettman, Bogdan Artymowicz Protokolant: Rafał Komoń

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 października 2013 r. przez
wykonawcę
Zakłady Produkcyjne B-D S.A. w Zawierciu

przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Dremex sp. z o.o. w
Głogowie
Małopolskim
,
zgłaszającego
swoje
przystąpienie
do
postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego

w postępowaniu prowadzonym przez
Katowicki Holding Węglowy S.A. w Katowicach


orzeka:
1.
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
zaproszenia wykonawców do udziału w aukcji elektronicznej w zakresie cz
ęści 6
zamówienia, powtórzenie czynno
ści badania i oceny ofert w tej części, w tym
wezwanie wykonawcy Przedsi
ębiorstwa Wielobranżowego Dremex sp. z o.o. w
Głogowie Małopolskim, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówie
ń
publicznych, do uzupełnienia dokumentów celem wykazania warunku udziału w
post
ępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, o którym mowa w pkt 6.1.1 SIWZ, z
przyczyn wskazanych w uzasadnieniu,


2. kosztami postępowania obciąża
Katowicki Holding Węglowy S.A. w Katowicach i:
2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnastu tysięcy złotych) uiszczoną przez wykonawcę
Zakłady Produkcyjne B-
D S.A. w Zawierciu
tytułem wpisu od odwołania,
2.2.
zasądza od
Katowickiego Holdingu Węglowego S.A. w Katowicach na rzecz
wykonawcy
Zakładów Produkcyjnych B-D S.A. w Zawierciu kwotę 18.780 zł 90 gr
(słownie: osiemnastu tysięcy siedmiuset osiemdziesięciu złotych dziewięćdziesięciu

groszy), stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika oraz stawiennictwa na rozprawę przed Izbą.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Katowicach.


Przewodnicz
ący: ………………….…..

Członkowie:
………………………

………………………


Sygn. akt: KIO 2483/13
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Katowicki Holding Węglowy S.A. w Katowicach prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013
r. poz. 907 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „dostawa rozpór
stalowych dwustronnego działania do obudowy chodnikowej do Katowickiego Holdingu
Węglowego S.A. w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia 31.12.2014 r.”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 24
sierpnia 2013 r., nr 2013/S 164-286137.
W dniu 14 października 2013 r. zamawiający przesłał faksem wykonawcy Zakłady
Produkcyjne B-D S.A. w Zawierciu, zwanemu dalej „odwołującym”, informację o zaproszeniu
go do udziału w aukcji elektronicznej, m.in. w zakresie części VI. Do udziału w aukcji
elektronicznej został zaproszony m.in. również wykonawca Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
Dremex sp. z o.o. w Głogowie Małopolskim, zwany dalej „przystępującym”.
Wobec:
1) zaniechania przez zamawiającego czynności wezwania przystępującego do uzupełnienia
dokumentów składanych na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie wiedzy i doświadczenia,
2) zaniechania przez zamawiającego czynności wezwania przystępującego do wyjaśnienia
dokumentów złożonych na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie wiedzy i doświadczenia,
3) zaniechania czynności odrzucenia oferty przystępującego w zakresie części 6
odwołujący wniósł w dniu 23 października 2013 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej.

Skarżonym zaniechaniom zamawiającego odwołujący zarzucił naruszenie:
a) art. 24 ust. 2 pkt 4 i ust. 4 Pzp oraz art. 89 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 26 ust. 2b w zw. z
art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez uznanie, że przystępujący spełnia warunek
udziału w postępowaniu w zakresie posiadania wymaganej wiedzy i doświadczenia,
pomimo iż zobowiązanie udzielone przez podmiot trzeci nie zapewnia realnego
udostępnienia tych zasobów przystępującemu, a w konsekwencji zaniechanie
wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu i zaniechanie odrzucenia jego
oferty,
b) art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z art. 26 ust. 2b ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania do
uzupełnienia zobowiązania podmiotu trzeciego, pomimo iż dokument ten nie określa

zakresu udziału ww. podmiotu w wykonywaniu zamówienia, czego wymaga pkt I.1.6.1. pkt
1 SIWZ,
c) § 1 ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w
jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. poz. 231) poprzez zaniechanie żądania
dokumentów i informacji wymienionych w tym przepisie, pomimo iż z zobowiązania
podmiotu trzeciego nie wynika, że przystępujący realnie będzie dysponował wiedzą i
doświadczeniem tego podmiotu,
d) art. 26 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz § 1 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia
poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnienia referencji udzielonych przez Metal Holding
Sp. z o.o. podmiotowi trzeciemu, pomimo iż z dokumentu tego wynika, że dostawy nie
zostały wykonane na rzecz Metal Holding Sp. z o.o., lecz na rzecz oddziałów Kompanii
Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A., a tym samym brak jest podstaw
do uznania, że dostawy zostały wykonane należycie,
e) art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz § 1 ust. 5 ww. ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
poprzez zaniechanie zwrócenia się do Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki
Węglowej S.A. o przedłożenie dodatkowych dokumentów lub informacji, pomimo że z
referencji udzielonych przez Metal Holding Sp. z o.o. podmiotowi trzeciemu wynika, że
dostawy nie zostały wykonane na rzecz Metal Holding Sp. z o.o., lecz na rzecz oddziałów
Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A., a więc brak jest
podstaw do uznania, że dostawy zostały wykonane należycie,
f) art. 26 ust. 3 Pzp w zw. z § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia poprzez zaniechanie wezwania
do uzupełnienia referencji udzielonych przez Metal Holding S.A., pomimo iż zostały one
poświadczone za zgodność przez przystępującego, a nie przez podmiot trzeci.

W uzasadnieniu odwołania odwołujący przywołał postanowienia pkt I.1.6.1. pkt 1
SIWZ, w których zamawiający opisał warunek udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i
doświadczenia, jaki musieli spełniać wykonawcy aby ubiegać się o udzielenie zamówienia.
Zdaniem odwołującego przystępujący nie wykazał spełnienia ww. warunku udziału w
postępowaniu. Odwołujący powołał szereg orzeczeń Izby i wywiódł, że przystępujący nie był
uprawniony do posłużenia się wiedzą i doświadczeniem podmiotu trzeciego, skoro zasoby te
są nieprzenoszalne (szczególnie dotyczy to doświadczenia), a jedyną formą realnego
dysponowania tymi zasobami jest podwykonawstwo, które jednak zgodnie z pkt I.2.9 SIWZ
zostało przez zamawiającego zabronione. W związku z tym przystępujący nie był
uprawniony do wykazania warunku udziału w postępowaniu w oparciu o wiedzę i
doświadczenie podmiotu trzeciego, a tym samym podlegał wykluczeniu, a jego oferta
powinna zostać odrzucona.

Z ostrożności odwołujący wywiódł, że zobowiązanie podmiotu trzeciego jest dotknięte
istotnymi brakami i powinno podlegać uzupełnieniu zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Odwołujący wywiódł, że zamawiający w pkt I.1.6.1. pkt 1 SIWZ dał wykonawcom wytyczne
jaką treść ma posiadać zobowiązanie do udostępnienia zasobów podmiotów trzecich,
wymagając, aby określało ono m.in. zakres udziału innego podmiotu przy wykonywaniu
zamówienia. Analiza treści zobowiązania udzielonego przez podmiot trzeci prowadzi
natomiast do wniosku, że nie został określony zakres jego udziału w wykonaniu
przedmiotowego zamówienia; wskazano jedynie, że udostępniona jest wiedza oraz
doświadczenie oraz okres udzielenia zasobów. Tym samym zobowiązanie nie spełniało
warunków określonych w SIWZ. Zakres udziału podmiotu udostępniającego zasób w
realizacji zamówienia powinien wynikać z dokumentu pochodzącego od tego podmiotu,
składanego w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu, bowiem tylko z
niego wynikają określone obowiązki tego podmiotu wobec wykonawcy, na podstawie których
zamawiający mógłby ocenić realność udostępnienia zasobu. Zobowiązanie, z którego nie
wynikał fakt realnego dysponowania przez przystępującego wiedzą i doświadczeniem
posiadanym przez podmiot trzeci obligowało zamawiającego do zastosowania art. 26 ust. 3
ustawy Pzp i wezwania do uzupełnienia tego dokumentu.
Zdaniem odwołującego zamawiający nie skorzystał z możliwości jakie daje § 1 ust. 6
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, pomimo iż
zobowiązanie było bardzo ogólne i nie stanowiło dowodu realnego dysponowania wiedzą i
doświadczeniem przez przystępującego, nie wskazując na zakres i sposób udziału podmiotu
trzeciego, o którym mowa w pkt I.1.6.1. pkt 1 SIWZ.

W dalszej części odwołania odwołujący podniósł, że referencje, jakie podmiot trzeci
uzyskał od Metal Holding sp. z o.o. budzą wątpliwości co do tego, czy mogą być uznane za
dowód należytego wykonania dostaw. Z treści referencji wynika bowiem, że dostawy zostały
faktycznie wykonane na rzecz Oddziałów Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki
Węglowej S.A., a nie na rzecz Metal Holding. Referencje powinny być więc wystawione
przez Kompanię Węglową S.A. oraz Jastrzębską Spółkę Węglową S.A. Z złożonych
referencji nie wynika, że dostawy zostały wykonane należycie na rzecz odbiorcy końcowego,
którym nie był Metal Holding sp. z o.o. Mając więc na uwadze specyfikę dostaw rozpór
stalowych, których prawidłowość wykonania można ocenić dopiero po ich zamontowaniu, to
tylko odbiorca końcowy dostawy jest w stanie stwierdzić czy dostawy zostały wykonane
zgodnie z jego oczekiwaniami, wyrażonymi w zawartej z wykonawcą umowie. Wobec tego
zamawiający był zobligowany do wyjaśnienia treści referencji na podstawie art. 26 ust. 4
ustawy Pzp, a gdyby te były niesatysfakcjonujące - do wezwania do uzupełnienia tego
dokumentu. Ponadto zamawiający był zobligowany do zwrócenia się bezpośrednio do

Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A., z zapytaniem czy dostawy
zostały należycie wykonane.

W końcowej części uzasadnienia odwołujący podniósł, że dokument referencji
złożonych przez przystępującego jest dotknięty brakiem formalnym. Jak wynika z pkt I.1.6.10
oraz I.1.10.5. SIWZ, „w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia oraz w przypadku innych podmiotów, na zasobach których wykonawca polega
na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy, kopie dokumentów dotyczących
odpowiednio wykonawcy lub tych podmiotów są poświadczone za zgodność z oryginałem
odpowiednio przez wykonawcę lub te podmioty.” Treść SIWZ stanowi powtórzenie § 7 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów. Jeśli więc
dokument w postaci referencji dotyczy podmiotu trzeciego, to potwierdzić go za zgodność z
oryginałem powinien ten podmiot. Tymczasem referencje zostały potwierdzone za zgodność
z oryginałem przez przystępującego, co obligowało zamawiającego do uruchomienia
procedury za art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

W oparciu o przytoczoną argumentację odwołujący wniósł o nakazanie
zamawiającemu:
1) wykluczenia z postępowania przystępującego i odrzucenia jego oferty, a następnie
dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty,
2) ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia żądania określonego w pkt 1 o:
a) wezwania przystępującego do uzupełnienia zobowiązania udzielonego przez podmiot
trzeci w taki sposób, aby wynikało z niego realne dysponowanie zasobami w postaci
wiedzy i doświadczenia, w tym zakres i sposób dysponowania,
b) wezwania przystępującego do złożenia dokumentów i informacji wymienionych w § 1
ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty
mogą być składane,
c) wezwania przystępującego do złożenia wyjaśnień co do należytego wykonania
dostaw przez podmiot trzeci, określonych w referencjach z dnia 27 sierpnia 2012 r.,
d) zwrócenia się do Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. o
złożenie dodatkowych dokumentów lub informacji, z których wynikałoby, że podmiot
trzeci należycie wykonał dostawy rozpór stalowych do obudowy chodnikowej,
e) wezwania do uzupełnienia referencji w ten sposób, aby były one poświadczone za
zgodność przez podmiot trzeci,
f) powtórzenia czynności badania i oceny ofert oraz

3) w przypadku przeprowadzenia aukcji elektronicznej przed rozpatrzeniem niniejszego
odwołania - unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz
przeprowadzenia aukcji elektronicznej i dokonanie czynności zgodnie z pkt 2 i 3,
4) zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego.

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin
ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia zamawiającemu i odwołującemu
oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego zgłosił
przystąpienie wykonawca Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Dremex sp. z o.o. w Głogowie
Małopolskim. Wniósł o oddalenie odwołania. Przedstawił uzasadnienie swego stanowiska.

Zamawiający w trakcie rozprawy wniósł o oddalenie odwołania. Przedstawił uzasadnienie
swego stanowiska.

Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w
szczególno
ści: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia
SIWZ, ofert
ę przystępującego, zaproszenie do udziału w aukcji elektronicznej z 14
pa
ździernika 2013 r., odwołanie, zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego, jak równie
ż biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska stron i
uczestnika post
ępowania oraz dokumenty złożone w trakcie posiedzenia i rozprawy,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zwa
żyła, co następuje:

Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego z zastosowaniem przepisów ustawy Pzp wymaganych przy procedurze,
której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W pierwszej kolejności ustalono, że odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz
został uiszczony od niego wpis. Stwierdzono również, że nie została wypełniona żadna z
przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

Rozpoznając odwołanie stwierdzono, że wypełnione zostały przesłanki dla wniesienia
odwołania określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie przez odwołującego
interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Izba stwierdziła, że w świetle kryteriów
oceny ofert oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu. Zarzucał on
zamawiającemu, że zaniechał wykluczenia wykonawcy, którego ofertę sklasyfikowano na

pierwszym miejscu. Ustalenie, iż zamawiający wbrew przepisom ustawy Pzp zaniechał
wykluczenia wykonawcy, który złożył tę ofertę, prowadziłoby do nakazania zamawiającemu
wykonania tej czynności, czego efektem może być wybór oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej. Natomiast szkoda, jaką wykonawca ponosi wyraża się w utracie korzyści,
jakie wiążą się z uzyskaniem zamówienia. Powyższe wyczerpuje przesłanki z art. 179 ust. 1
ustawy Pzp.

Krajowa Izba Odwoławcza po rozpoznaniu odwołania stwierdziła, że odwołanie
zasługuje na uwzględnienie, choć nie wszystkie zarzuty potwierdziły się w ustalonym przez
Izbę stanie faktycznym sprawy.

1. Zarzut zaniechania czynności wykluczenia przystępującego z udziału w
post
ępowaniu z powodu niewykazania warunku udziału w postępowaniu, o którym
mowa w pkt 6.1.1. SIWZ.


Ustalono, że zamawiający wymagał w pkt 5.1.2. SIWZ, aby o udzielenie zamówienia
mogli ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki, dotyczące m.in. posiadania wiedzy i
doświadczenia. W pkt 6.1.1. SIWZ zamawiający przesądził, że w celu wykazania spełniania
przez wykonawcę warunków, o których mowa w pkt. 5.1. niniejszej SIWZ, zamawiający żąda
złożenia wykazu wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również
wykonywanych, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, głównych dostaw
odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia tj. dostaw rozpór stalowych z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców o łącznej wartości nie
mniejszej niż: w odniesieniu do części 6 zamówienia 2 365 000,00 zł netto.
Zamawiający wymagał również załączenia do wykazu dowodów, potwierdzających fakt
należytego wykonania dostaw.
Zamawiający przesądził również, że jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie niniejszego
warunku, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b
ustawy, zamawiający w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował zasobami innych
podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy
stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich
zasobów żąda przedłożenia dokumentów dotyczących zakresu i okresu udziału innego
podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.
Niezależnie od powyższego zamawiający w pkt 6.1.3 SIWZ wskazał, że jeżeli
wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w pkt 5.1 SIWZ, polega na
zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b Ustawy, Wykonawca

przedstawi w tym celu pisemne zobowiązanie takich podmiotów do oddania mu do
dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystaniu z nich przy wykonywaniu
zamówienia.
W pkt 9 SIWZ zamawiający zdecydował, że wykonawca nie może powierzyć wykonaniażadnej części zamówienia podwykonawcom.

Przystępujący, celem wykazania warunku udziału w postępowaniu, opisanego w pkt
6.1.1. SIWZ złożył wykaz wykonanych usług, w którym wskazano na wiedzę i doświadczenie
wynikające z uprzedniej realizacji dostawy rozpór stalowych do obudowy chodnikowej w
2011 r. o wartości ponad 8 mln zł, wykonanej na rzecz odbiorcy Metal Holding sp. z o.o.
Do wykazu załączono referencje z 27 sierpnia 2012 r. wystawione przez Metal Holding
sp. z o.o. dla P.P.U.H. „Promet” sp.j. W treści referencji wskazano, że P.P.U.H. Promet sp.j.
sprzedała do Metal Holding sp. z o.o. rozpory stalowe do obudowy chodnikowej (…) z
przeznaczeniem do Oddziałów Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Podkreślono, że powyższe dostawy zostały wykonane należycie.
Złożono również zobowiązanie P.P.U.H. „Promet” sp.j. do oddania na rzecz
przystępującego zasobu wiedzy i doświadczenia wskazanych w wykazie dostaw i dowodach
potwierdzających, że te dostawy zostały wykonane należycie. Wskazano, że zasób ten
zostanie oddany do realizacji przedmiotowego zamówienia, na okres korzystania z nich przy
wykonywaniu zamówienia oraz gwarancji.
Zamawiający nie wzywał przystępującego do uzupełnienia dokumentów składanych na
potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt 6.1.1.
SIWZ.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

Zarzut nie potwierdził się w ustalonym przez Izbę stanie faktycznym sprawy.

Dostrzeżenia wymaga, że wykluczenie wykonawcy z powodu niewykazania warunków
udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp musi być, co do
zasady, poprzedzone procedurą wezwania do uzupełnienia dokumentów składanych na
potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Dopiero w razie nieuzupełnienia tych dokumentów zamawiający jest zobligowany do
wykluczenia wykonawcy na podstawie przepisu art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp. Użyte przez
ustawodawcę sformułowanie „wzywa” jednoznacznie wskazuje, że zamawiający ma nie tylko
uprawnienie, ale obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń i
dokumentów oraz do ich wyjaśnienia.

Nie było spornym pomiędzy stronami, że zamawiający nie wzywał przystępującego do
uzupełnienia dokumentów składanych na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w
postępowaniu, opisanego w pkt 6.1.1. SIWZ. Odwołujący nie podniósł w odwołaniu ani nie
wykazał, aby zachodził którykolwiek z opisanych w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wyjątków od
zasady wzywania. Nie można było zatem ustalić, że oferta odwołującego pomimo
uzupełnienia podlegałaby odrzuceniu, ani że postępowanie podlegałoby unieważnieniu. A
zatem zarzut naruszenia art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp należało ocenić jako chybiony.

2. Zarzut zaniechania czynno
ści wezwania przystępującego, na podstawie art. 26 ust.
3 ustawy Pzp, do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie warunku udziału w
post
ępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, o którym mowa w pkt 6.1.1.
SIWZ z tego powodu,
że złożona przez przystępującego kserokopia dokumentu
referencyjnego dotycz
ącego podmiotu trzeciego nie została potwierdzona za
zgodno
ść z oryginałem przez ten podmiot

W zakresie ww. zarzutu aktualne pozostają ustalenia poczynione przez Izbę przy
rozstrzyganiu zarzutu nr 1.
Ustalono ponadto, że w pkt 6.10 SIWZ zamawiający wskazał, że w przypadku
wykonawców wspólnie ubiegaj
ących się o udzielenie zamówienia oraz w przypadku innych
podmiotów, na zasobach których wykonawca polega na zasadach okre
ślonych w art. 26 ust.
2b ustawy, kopie dokumentów dotycz
ących odpowiednio wykonawcy lub tych podmiotów są
po
świadczone za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub te podmioty.
Nie było spornym pomiędzy stronami, że przystępujący wykazując spełnianie
warunku udziału w zakresie wiedzy i doświadczenia, opisanego w pkt 6.1.1. SIWZ polegał,
na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp, na zasobach należących do
podmiotu trzeciego, jakim było Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowo - Handlowe
Promet Kazimierz G., Ewa G.-S. sp.j. w Bestwinie.
Ustalono także, że celem wykazania warunku udziału w postępowaniu przystępujący
złożył m.in. kserokopię należących do P.P.U.H. Promet referencji wystawionych 27 sierpnia
2013 r. przez Metal Holding sp. z o.o. Referencje dotyczyły należytego wykonania dostaw
rozpór stalowych przez P.P.U.H. Promet dla Metal Holding sp. z o.o.
Kserokopia referencji została poświadczona za zgodność z oryginałem przez
przystępującego.

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.

Zarzut potwierdził się w ustalonym przez Izbę stanie faktycznym sprawy.

Dostrzeżenia wymaga, że z § 7 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mog
ą być składane wynika ogólna zasada co
do form, w jakich powinny być składane dokumenty dotyczące sytuacji podmiotowej
wykonawcy. Co do zasady, dokumenty te powinny być składane w oryginale lub kopii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. Jednakże zasada ta doznaje
modyfikacji, w przypadku dokumentów dotyczących wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia jak i dokumentów podmiotu trzeciego. Jak wynika z § 7 ust. 2
powołanego rozporządzenia, w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia oraz w przypadku innych podmiotów, na zasobach których
wykonawca polega na zasadach okre
ślonych w art. 26 ust. 2b ustawy, kopie dokumentów
dotycz
ących odpowiednio wykonawcy lub tych podmiotów są poświadczane za zgodność z
oryginałem odpowiednio przez wykonawc
ę lub te podmioty. Treść §7 ust. 2 rozporządzenia
została przez zamawiającego powtórzona w postanowieniu pkt 6.10 SIWZ.
Dostrzeżenia wymaga, że przepis §7 ust. 2 rozporządzenia reguluje zbiorczo dwie
grupy sytuacji. Pierwsza dotyczy poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów
dotyczących jednego z wykonawców wspólnie ubiegających o udzielenie zamówienia,
natomiast druga - poświadczenia dokumentów dotyczących podmiotu trzeciego. Zasada
dotycząca poświadczenia za zgodność z oryginałem jest prosta. W każdym z tych
przypadków poświadczenia dokonuje wyłącznie ta osoba, której dokument dotyczy. Zatem
jeżeli dokument dotyczy wykonawcy wspólnie ubiegającego się o udzielenie zamówienia,
poświadczenia dokonuje wyłącznie ten wykonawca, zaś w przypadku dokumentów
dotyczących podmiotów, na zasobach których wykonawca polega na zasadach określonych
w art. 26 ust. 2b ustawy, poświadczenia dokonuje wyłącznie ten podmiot. Na powyższe
wskazuje wprost użyte przez ustawodawcę dwukrotnie sformułowanie „odpowiednio”.

Złożony przez przystępującego, celem wykazania warunku udziału w postępowaniu,
dokument referencyjny z 27 sierpnia 2013 r. dotyczył niewątpliwie podmiotu trzeciego tj.
P.P.U.H. Promet sp.j., albowiem to ten podmiot jest jego adresatem i właścicielem. W tej
sytuacji, w myśl §7 ust. 2 rozporządzenia, powtórzonego w pkt 6.10 SIWZ, potwierdzić go za
zgodność z oryginałem powinien ten podmiot. Tymczasem referencje zostały potwierdzone
za zgodność z oryginałem przez przystępującego. Powyższe obligowało zamawiającego do
wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów składanych na potwierdzenie
spełnienia warunku udziału w postępowaniu, stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.
Złożenie dokumentu w formie, której nie dopuszcza rozporządzenie w sprawie rodzajów
dokumentów oraz postanowienia SIWZ, należy utożsamić w skutkach z niezłożeniem

dokumentu w ogóle. Należało zatem dojść do wniosku, że zamawiający przedwcześnie
uznał, iż przystępujący w prawidłowy sposób wykazał spełnienie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia, opisanego w pkt 6.1.1) SIWZ. Skoro
zamawiający zaniechał dokonania czynności wezwania, która w myśl art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp ma charakter obligatoryjny, Izba nakazała mu jej wykonanie.

3. Zarzut zaniechania czynności wezwania przystępującego do wyjaśnienia treści
referencji udzielonych przez Metal Holding sp. z o.o. podmiotowi trzeciemu

W zakresie ww. zarzutu aktualne pozostają ustalenia poczynione przez Izbę przy
rozstrzyganiu zarzutu nr 1, w tym zwłaszcza fragment złożonych przez przystępującego
referencji z 27 sierpnia 2012 r. wystawionych przez Metal Holding sp. z o.o. dla P.P.U.H.
„Promet” sp.j, z którego wynika, że P.P.U.H. Promet sp.j. sprzedała do Metal Holding sp. z
o.o. rozpory stalowe do obudowy chodnikowej (…) z przeznaczeniem do Oddziałów
Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

Krajowa Izba Odwoławcza zwa
żyła, co następuje.

Zarzut nie potwierdził się w ustalonym przez Izbę stanie faktycznym sprawy.
Odwołujący z przywołanego fragmentu dokumentu referencyjnego wywodził, że
dostawy rozpór stalowych nie zostały wykonane na rzecz Metal Holding Sp. z o.o., lecz na
rzecz oddziałów Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A., a tym
samym brak jest podstaw do uznania, że dostawy zostały wykonane należycie. Jednakże
stanowisko odwołującego nie znajdowało odzwierciedlenia w treści dokumentu. Odwołujący
pominął fakt, że z tego samego dokumentu referencyjnego w sposób jednoznaczny
wynikało, że podmiot trzeci, tj. P.P.U.H. Promet sp. j. „sprzedał” do Metal Hloding sp. z o.o.
rozpory stalowe do obudowy chodnikowej. A zatem wynikało z tego, że referencje odnoszą
się do transakcji jaką była umowa sprzedaży, zawarta pomiędzy P.P.H.U. Promet jako
sprzedawcą a Metal Holding sp. z o.o. jako kupującym. Skoro zatem to Metal Holding sp. z
o.o. był stroną umowy, to w ocenie Izby ta właśnie firma była uprawniona do oceny sposobu
wykonania zobowiązania przez P.P.H.U. Promet. Efektem pozytywnej oceny przebiegu tej
transakcji i sposobu wykonania zobowiązania był przedstawiony zamawiającemu dokument
referencyjny.
Skoro – jak twierdził odwołujący – P.P.U.H. Promet jako konsorcjant wspólnie z Metal
Holding sprzedał rozpory stalowe Kompanii Węglowej i JSW, to winien tę okoliczność
faktyczną wykazać. Ciężar dowodu w tym zakresie, stosownie do art. 6 KC w zw. z art. 14

ustawy Pzp spoczywał na odwołującym. Zaś dowód taki strona postępowania odwoławczego
obowiązania była przeprowadzić, w myśl art. 190 ustawy Pzp. Skoro odwołujący spornego
faktu nie wykazał, to nie można było ustalić, że dostawy rozpór stalowych zostały wykonane
przez P.P.H.U. Promet nie na rzecz Metal Holding sp. z o.o., ale na rzecz oddziałów
Kompanii Węglowej oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Okoliczność, iż - jak wynika z
referencji - odbiorcą końcowym sprzedanych Metal Holding rozpór stalowych były oddziały
Kompanii Węglowej i Jastrzębska Spółka Węglowa nie zmieniała faktu, że kupującym
rozpory stalowe od P.P.U.H. Promet był Metal Holding sp. z o.o.
Dostrzeżenia wymagało
również to, że okoliczność iż nabyte przez Metal Holding sp. z o.o. rozpory są w chwili
obecnej użytkowane przez inne podmioty pozostawała bez znaczenia z punktu widzenia
opisanego w SIWZ warunku udziału w postępowaniu. Treścią warunku udziału w
postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia objęte było należyte wykonanie dostawy
rozpór stalowych o określonej wartości i w określonym czasookresie, nie zaś wykonanie
dostawy rozpór do określonego rodzaju odbiorcy.
Przedstawiona wyżej argumentacja przemawia za tym, że zamawiający nie miał
obowiązku zwrócenia się w trybie § 1 ust. 5 ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów do
odbiorców końcowych tj. Kompanii Węglowej S.A. oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. o
złożenie dodatkowych dokumentów lub informacji. Stosownie do przywołanego przepisu, w
razie konieczno
ści, szczególnie gdy wykaz lub dowody, o których mowa odpowiednio w ust.
1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, budz
ą wątpliwości zamawiającego lub gdy z poświadczenia albo z
innego dokumentu wynika,
że zamówienie nie zostało wykonane lub zostało wykonane
nienale
życie, zamawiający może zwrócić się bezpośrednio do właściwego podmiotu, na
rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi były lub miały zosta
ć wykonane, o
przedło
żenie dodatkowych informacji lub dokumentów bezpośrednio zamawiającemu.
W ocenie Izby ustalony w sprawie stan faktyczny nie obligował zamawiającego do
skorzystania z dyspozycji tego przepisu. Z referencji ani z wykazu usług nie wynikało wżaden sposób, że zamówienie zostało niewykonane lub wykonanie nienależycie. Dokument
referencyjny precyzyjnie określał strony, przedmiot i czasokres transakcji. Co istotne,
wystawca wskazał w nich w sposób jednoznaczny, że dostawy zostały wykonane należycie.
Wreszcie - jak wynika z treści referencji - pochodziły one od strony umowy sprzedaży, która
była uprawniona do oceny jakości wykonania zobowiązania przez sprzedającego.
Zamawiający nie miał zatem jakichkolwiek podstaw do powzięcia wątpliwości co do treści
złożonych mu dokumentów, co obligowałoby do wszczęcia procedury z § 1 ust. 5
rozporządzenia.
W konsekwencji należało stwierdzić, że zarzut zaniechania wyjaśnienia treści
dokumentów złożonych na potwierdzenie warunku udziału w postępowaniu nie znalazł
potwierdzenia w ustalonym przez Izbę stanie faktycznym.

4. Zarzut zaniechania czynności wezwania do uzupełniania dokumentów i informacji
wymienionych w § 1 ust. 6 rozporz
ądzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego
2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo
że żądać zamawiający od
wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mog
ą być składane

W zakresie ww. zarzutu aktualne pozostają ustalenia poczynione przez Izbę przy
rozstrzyganiu zarzutu nr 1.


Krajowa Izba Odwoławcza zwa
żyła, co następuje.

Stosownie do powołanego przepisu § 1 ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 19 lutego 2013 r. jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w
art. 22 ust. 1 ustawy, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art.
26 ust. 2b ustawy, zamawiający, w celu oceny, czy wykonawca będzie dysponował
zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia
oraz oceny, czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty
dostęp do ich zasobów, może żądać dokumentów dotyczących w szczególności:
a) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu,
b) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy wykonywaniu
zamówienia,
c) charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem,
d) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia.

Dostrzeżenia wymaga, że – jak wynika z literalnego brzmienia ww. przepisu – domaganie
się przez zamawiającego dokumentów, o których mowa w tym przepisie, jest uprawnieniem
a nie obowiązkiem zamawiającego. Obowiązek złożenia ww. dokumentów może być
nałożony w postanowieniach SIWZ. Tymczasem – jak wynika z postanowienia pkt 6.1.1.
SIWZ zamawiający zdecydował się na skorzystanie z uprawnienia, jakie daje mu ww. przepis
w znacznie ograniczonym zakresie. Zamawiający domagał się jedynie złożenia dokumentów,
które określałyby zakres i okres udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. A
zatem zarzut zaniechania żądania od przystępującego dokumentów, o których mowa w § 1
ust. 6 rozporządzenia pkt a- c należało ocenić jako chybiony. Odnośnie zaś informacji
odnośnie zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia,
dokumenty zawierające ww. informacje znalazły się w treści oferty przystępującego. Zgodzić
należało się z odwołującym, że samo zobowiązanie podmiotu trzeciego, załączone do oferty,
było nazbyt ogólne, lakoniczne i nie stanowiło dowodu możliwości polegania za zasobach

podmiotu trzeciego. Stanowiło jedynie powielenie ogólnych sformułowań z art. 26 ust. 2b
ustawy Pzp, co – jak wielokrotnie wskazywano w orzecznictwie Izby – nie stanowi dowodu,że wykonawca będzie dysponował zasobem cudzej wiedzy i doświadczenia przy realizacji
zamówienia. Zamawiający bowiem na tej podstawie nie mógł żadną miarą stwierdzić – w jaki
sposób tak specyficzny zasób jakim jest wiedza i doświadczenie podmiotu trzeciego, który
jest nierozerwalnie związany z tym podmiotem, zostanie wykorzystany przy realizacji
zamówienia. Ponadto, z dokumentu tego nie wynikała wymagana przez zamawiającego
informacja odnośnie zakresu udziału podmiotu trzeciego przy realizacji zamówienia.
Jednakże informacje odnośnie zakresu udziału podmiotu trzeciego przy realizacji
zamówienia można było odnaleźć w innych miejscach oferty. Podkreślenia wymaga, że z
oświadczenia złożonego przez wykonawcę w formularzu ofertowym wynikało, że podmiot
trzeci tj. P.P.U.H. Promet sp. j. jest producentem oferowanych przez przystępującego rozpór
stalowych. Na uwagę zasługiwało również to, że przystępujący załączył do oferty certyfikat,
deklarację techniczno-ruchową, deklarację zgodności, odnoszące się do oferowanych rozpór
stalowych wystawione przez podmiot trzeci. Ponadto na str. 36 oferty znalazło się
oświadczenie podmiotu trzeciego, zgodnie z którym przystępujący może korzystać z
uprawnień i rozwiązań technicznych wskazanych w dokumentach stanowiących podstawę do
wydania certyfikatu. Na podstawie powyższego można było ustalić, że przy produkcji i
dostawie rozpór zostanie wykorzystana wiedza i doświadczenie podmiotu trzeciego której
ucieleśnieniem są należące do niego certyfikaty i rozwiązania techniczne wskazane w
dokumentach stanowiących podstawę wydania certyfikatu, którymi wykonawca posługiwać
się będzie dostarczając przedmiot zamówienia. W oparciu o powyższe można było ustalić,że przystępujący zagwarantował sobie realny dostęp do zasobu wiedzy i doświadczenia
podmiotu trzeciego w trakcie realizacji zamówienia.
Z kolei okres udostępniania zasobu w sposób jednoznaczny wynikał z pisemnego
zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobu wiedzy i doświadczenia,
wskazano w nim, że zasób zostaje udostępniony „na okres korzystania przy wykonywaniu
zamówienia oraz gwarancji”. Zatem zarzut należało uznać za niezasadny.

Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało
wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, co ze
wskazanych wyżej względów miało miejsce w analizowanej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 192 ust. 1 oraz art. 192 ust. 3 pkt 1
ustawy Pzp orzeczono jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt
1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41 poz. 238).
Izba uwzględniła koszty wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w wysokości
3600,00 zł, na podstawie rachunku złożonego do akt sprawy, stosownie do brzmienia § 5
ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. b przywoływanego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r., ograniczając wysokość wynagrodzenia do kwoty 3.600,00 zł,
maksymalnie dopuszczalnej w myśl ww. przepisu.
Uwzględniono również poniesione przez stronę koszty stawiennictwa na rozprawę
przed Izbą w wysokości 180,90 zł, na podstawie rachunku złożonego do akt sprawy,
stosownie do brzmienia § 5 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. a przywoływanego
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.


Przewodnicz
ący: ………………….…

Członkowie:
…………………….

…………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie