eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2013 › Sygn. akt: KIO 2031/13
rodzaj: WYROK
data dokumentu: 2013-09-04
rok: 2013
sygnatury akt.:

KIO 2031/13

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff Protokolant: Agata Dziuban

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
04 września 2013 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
22 sierpnia 2013 r. przez
wykonawcę
Mirosław S. prowadzący działalność gospodarcza pod nazwą S. Mirosław
Przedsi
ębiorstwo Usługowo-Handlowe, ul. Ściegiennego 268 A, 25-116 Kielce w
postępowaniu prowadzonym przez
Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży
Po
żarnych RP w Toruniu, ul. Legionów 70/76, 87-100 Toruń

przy udziale wykonawcy
Leszek C. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
P.U.H. MOTO-TRUCK, ul. Ks. P.
Ściegiennego 270, 25-116 Kielce zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2031/13 po stronie
Zamawiającego


orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru oferty Przyst
ępującego oraz nakazuje powtórzenie czynności badania
i oceny ofert, w ramach której nakazuje odrzucenie oferty Przyst
ępującego na
podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp z uwzgl
ędnieniem okoliczności i argumentacji
przedstawionej w uzasadnieniu;
2.
kosztami postępowania obciąża Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych
Stra
ży Pożarnych RP w Toruniu, ul. Legionów 70/76, 87-100 Toruń i:

2.1.
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Mirosław S. prowadzący działalność gospodarcza pod nazwą S. Mirosław
Przedsi
ębiorstwo Usługowo-Handlowe, ul. Ściegiennego
268 A, 25-116 Kielce
tytułem wpisu od odwołania;
2.2.

nakazuje dokonać wpłaty kwoty
15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) przez
Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży
Po
żarnych RP w Toruniu, ul. Legionów 70/76, 87-100 Toruń na rzecz
wykonawcy
Mirosława S. prowadzącego działalność gospodarcza pod nazwą
S. Mirosław Przedsi
ębiorstwo Usługowo-Handlowe, ul. Ściegiennego 268 A, 25-116 Kielce stanowiącej uzasadnione koszty strony
z tytułu wpisu od odwołania.



Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje
skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego

w Toruniu.

Przewodnicz
ący:

………………………………



Sygn. akt KIO 2031/13

U z a s a d n i e n i e

Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego z możliwością
składania ofert częściowych na: „Dostawę 9 sztuk średnich samochodów ratowniczo-
ga
śniczych”, zostało wszczęte przez Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży
Pożarnych RP w Toruniu, ul. Legionów 70/76, 87-100 Toruń zwany dalej: „Zamawiającym”,
ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za
numerem 2013/S 116-197559
z dnia 18.06.2013 r.
W dniu 13.08.2013 r. (faxem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej firmy: P.U.H. MOTO-TRUCK (w cz. I i II). Drugą pozycje w rankingu
złożonych ofert w cz. I i II zajęła firma: Mirosław S. prowadzący działalność gospodarcza pod
nazwą S. Mirosław Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe, ul. Ściegiennego 268
A, 25-116 Kielce zwana dalej: „S. Mirosław Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe” albo
„Odwołującym”.
W dniu 22.08.2013 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło odwołanie na
podstawie art. 180 ust.1 w zw. z art. 179 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 9 sierpnia 2013 r. poz. 907) zwanej dalej: „Pzp”: S.
Mirosław Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe na w/w czynności i zaniechania. Kopia
odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 21.08.2013 r. (faxem). Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 i 3, art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia i wybór oferty, która podlega odrzuceniu. Odwołujący wnosił o:
1. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty Moto Truck Leszek C.
;
2. nakazanie Zamawiającemu niezwłoczne powtórzenie czynności badania i oceny ofert;
3. odrzucenie oferty Moto Truck Leszek C. jako niezgodnej z SIWZ,
4. nakazanie Zamawiającemu dokonania wyboru oferty Odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej. Zgodnie z SIWZ Zamawiający wymagał:
1. załączenia do oferty świadectwa dopuszczenia (Rozdz. IV pkt 8)
2. załączenia do oferty świadectwa homologacji typu na oferowane samochody (Rozdz. IV
pkt 10). Wybrany wykonawca PUH Moto-Truck nie załączył do oferty wymaganego
dokumentu tj. świadectwa homologacji typu na oferowane samochody. Na wezwanie
Zamawiającego uzupełnił ofertę o świadectwo homologacji typu o numerze PL*3236*03
zgodnym z podanym i załączonym do oferty Świadectwami Dopuszczenia Centrum

Naukowo Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej (CNBOP) Nr 0925/2011 i 1224/2012
wydanymi między innymi na podstawie przywołanej homologacji PL*3236*03. Po zapoznaniu
się i sprawdzeniu dokumentów złożonych przez wybranego Wykonawcę okazało się, że
wybrano ofertę, która nie spełnia wymagań SIWZ, a ewentualnie podpisana umowa nie
będzie możliwa do zrealizowania ze względu na następujące fakty:
1. CNBOP uznało, iż dopuszczenia Nr 1224/2012 i 0925/2011 obejmują wyłącznie pojazdy
wyprodukowane i wymienione w świadectwach dopuszczenia z numerem homologacji
PL*3236*03 /pismo z dnia 31.07.2013 r./,
2. wybrany Wykonawca jako profesjonalista w sposób świadomy wprowadził
Zamawiającego w błąd uzupełniając ofertę o nieobowiązujące świadectwo homologacji
PL*3236*03 na podwozia które były produkowane od początku 2009 do końca drugiego
kwartału 2011 r. /pismo MAN z dnia 14.08.2013 r./ - więc zgodnie ze złożonymi
dokumentami mógłby dostarczyć tylko pojazdy których podwozia były wyprodukowane
w tym okresie czasowym,
3. Zamawiający wymaga zaoferowania samochodów fabrycznie nowych z rocznika 2013
(Rozdz. III lit. f). Mając na uwadze powyższe przedmiot zamówienia po podpisaniu umowy
nie może być zrealizowany zgodnie z SIWZ.
Pozornie Zamawiający dokonał wszystkich czynności zgodnie z Pzp, jednakże mając
do oceny dwie oferty, w których wykonawcy oferowali pojazdy produkowane przy użyciu
identycznych podwozi winien porównując je, poprosić o wyjaśnienie i dokładnie sprawdzić
ich wiarygodność i rzetelność mając na uwadze fakt, iż oferta wybranego wykonawcy
zawierała homologację PL*3236*03 dla pojazdów wyprodukowanych w latach 2009-2011 -
nie jak wymaga Zamawiający z roku 2013, a oferta odwołującego homologację PL*3236*05
dla pojazdów wyprodukowanych w roku bieżącym. Zamawiający nie uczynił tego
i w konsekwencji naraził siebie jak również odwołującego na utratę zamówienia naruszając
Pzp.
Z przytoczonych faktów wynika, że wybrany wykonawca nie dołożył należytej
staranności przygotowując ofertę co skutkuje, że dostawa nie może być zrealizowana
zgodnie z wymaganiami SIWZ, zatem oferta podlega odrzuceniu. Stanowisko to potwierdza
wyrok z dnia 03.04.2009 r. sygn. akt: KIO/UZP 367/09: „Należyta staranność dłużnika
okre
ślana przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności
gospodarczej uzasadnia zwi
ększone oczekiwanie, co do umiejętności, wiedzy,
skrupulatno
ści i rzetelności, zapobiegliwości i zdolności przewidywania. Obejmuje także
znajomo
ść obowiązującego prawa oraz następstw z tego wynikających w zakresie
prowadzonej działalno
ści" - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 8.03.2006r. sygn.
akt: ACa 1018/05.

Zamawiający w dniu 22.08.2013 r. wezwał (faxem) w trybie art. 185 ust.1 Pzp do
uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym.

W dniu 26.08.2013 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) wpłynęło przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego: Leszek C. prowadzący działalność
gospodarczą pod nazwą P.U.H. MOTO-TRUCK, ul. Ks. P. Ściegiennego 270, 25-116 Kielce
zwana dalej: „P.U.H. MOTO-TRUCK” albo „Przystępującym”. Kopia zgłoszenia została
przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Przystępujący wnosi o oddalenie
odwołania jako całkowicie niezasadnego, podnosząc, iż wszelkie kryteria stawiane przez
Zamawiającego opisane w SIWZ, a także wymogi stawiane przez obowiązujące przepisy
prawa zostały przez przystępującego spełnione. Oferta Przystępującego jako kompletna,
spełniająca wymagania Zamawiającego okazała się najkorzystniejsza. Ewentualne
uwzględnienie odwołania mogłoby doprowadzić do zmiany wyboru oferty, co uzasadnia
okoliczność, iż Przystępujący ma interes prawny i faktyczny, aby odwołanie zostało
rozstrzygnięte na korzyść Zamawiającego.
Do otwarcia posiedzenia Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do Prezesa KIO
nie wniosło na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedzi na odwołanie.

Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, po przeprowadzeniu rozprawy
w przedmiotowej sprawie, zapoznaniu si
ę z postanowieniami SIWZ, ofertą
Przyst
ępującego oraz Odwołującego, pismami Zamawiającego z dnia 29.07.2013 r.
oraz 30.07.2013 r. skierowanymi do CNBPO-BIP, odpowiedzi
ą na niniejszą
korespondencje udzielon
ą przez CNBOP-BIP z dnia 31.07.2013 r., wezwaniem
Zamawiaj
ącego skierowanym do Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp z dnia
02.08.2013 r., stosown
ą odpowiedzią Przystępującego z dnia 05.08.2013 r. wraz
z uzupełnieniem oferty, informacj
ą o wyborze oferty najkorzystniejszej (cz. I i II),
odwołaniem wraz z zał
ącznikami, przystąpieniem, odpowiedzią na odwołanie złożoną
na posiedzeniu przez Zamawiaj
ącego wraz z załącznikami, wydrukami ze stron
internetowych – CNBPO-BIP: 1) Wykazy wydanych dokumentów przez Jednostk
ę
Certyfikuj
ącą, 2) Wykaz Świadectw Dopuszczenia CNBOP-PIB złożonymi przez
Przyst
ępującego na rozprawie, po wysłuchaniu oświadczenia, jak i stanowiska stron
oraz Przyst
ępującego złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił i zważył,
co nast
ępuje.

Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w trybie art. 189 ust. 2 Pzp, a Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes

w rozumieniu art. 179 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia, przy założeniu
potwierdzenia się zarzutu. W przypadku potwierdzenia się podnoszonych zarzutów, oferta
Przystępującego będzie podlegała odrzuceniu (cz. I i II), w konsekwencji Odwołujący ma
szanse na uzyskanie przedmiotowego zamówienia (w cz. I i II).
Skład orzekający Izby działając zgodnie z art. 190 ust. 7 Pzp dopuścił w niniejszej
sprawie dowody z: dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego do akt sprawy w kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem o sygn. akt:
KIO 2031/13, postanowień SIWZ, oferty Przystępującego oraz Odwołującego, pism
Zamawiającego z dnia 29.07.2013 r. oraz 30.07.2013 r. skierowanych do CNBPO-BIP,
odpowiedzi na niniejszą korespondencje udzielonej przez CNBOP-BIP z dnia 31.07.2013 r.,
wezwania Zamawiającego skierowanego do Przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 Pzp
z dnia 02.08.2013 r., stosownej odpowiedzi Przystępującego z dnia 05.08.2013 r. wraz
z uzupełnieniem oferty, informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej (cz. I i II), odwołania
wraz z załącznikami (pismem CNBOP-BIP z dnia 31.07.2013 r. przywołanym powyżej oraz
pismem MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. z dnia 14.08.2013 r.), przystąpienia, odpowiedzi
na odwołanie złożonej na posiedzeniu przez Zamawiającego wraz z załącznikami (pismami
z dnia 29.07.2013 r. oraz 30.07.2013 r. skierowanymi do CNBPO-BIP przywołanymi
powyżej, Wyciągami ze świadectwa homologacji dla pojazdów niekompletnych z dnia
26.07.2012 r. i 27.09.2012 r. MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. podpisanymi pierwsza
przez p. Jacka A., druga p. Jacka G., stroną drugą do wyciągu podpisanego przez p. Jacka
A., fakturą nr 250 z dnia 09.11.2012 r., kserokopią Karty Pojazdu z dnia 26.07.2012 r.,
fakturą nr 247 z dnia 09.11.2012 r., kserokopią Karty Pojazdu z dnia 26.07.2012 r. z dnia
28.09.2012 r.), wydruków ze stron internetowych – CNBPO-BIP: 1) Wykazy wydanych
dokumentów przez Jednostkę Certyfikującą, 2) Wykaz Świadectw Dopuszczenia CNBOP-
PIB złożonych przez Przystępującego na rozprawie.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowiska i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutu stwierdzić należy, że
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie zarzutów zawartych w odwołaniu:
Zamawiający określił w Rozdz. III ust.1 lit. f – w ramach warunków przystąpienia do
przetargu, że: „O udzielnie zamówienia publicznego mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
(…) f) zaoferuj
ą samochody fabrycznie nowe z rocznika 2013, posiadajże silnik o zapłonie
samoczynnym, spełniaj
ący normy czystości spalin Euro 5, (…)”. Nadto, w Rozdz. IV –
Sposób przygotowania oferty, wymagane dokumenty i oświadczenia – w ust. 8 i 10

stwierdził, że: „Oferta musi zostać przygotowana zgodnie z wymaganiami określonymi
w niniejszej SIWZ oraz zawiera
ć następujące dokumenty i oświadczenia: (…) 8. Świadectwo
dopuszczenia do u
żytkowania w ochronie przeciwpożarowej na terenie Polski, zgodnie
z Rozporz
ądzeniem MSWiA z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów
słu
żących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz
mienia, a tak
że zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U.
z 2007 r. Nr 143, poz. 1002 z pó
źn. zmianami). (…) 10. Świadectwo homologacji typu na
oferowane samochody. (…)”
.
Z kolei w § 6 ust. 2 i 4 wzoru umowy Zamawiający zawarł: „2. Wykonawca gwarantuje
wła
ściwą konstrukcję, jakość i użyte materiały, właściwe wykonanie i zgodność z odnośnymi
normami oraz kompletno
ść wyposażenia każdego samochodu zgodnie z załącznikiem nr 1A
i 1B do niniejszej umowy. (…) 4. Do ka
żdego samochodu Wykonawca zobowiązuje się
doł
ączyć: a) wyciąg ze świadectwa homologacji samochodu, b) kartę pojazdu, c) instrukcję
obsługi i konserwacji samochodu oraz wyposa
żenia w języku polskim, d) książki
gwarancyjne samochodu oraz wyposa
żenia. (…)”. Załącznik nr 1 A Specyfikacja Techniczna
zawiera wymagania dla zadania: Dostawa 5 szt. ciężkiego samochodu ratowniczo-
gaśniczego z napędem 4x4, z funkcją do ograniczania stref skażeń oraz działań ratownictwa
chemiczno-ekologicznego i działań gaśniczych. – L.p. 1, 1.1 (Podwozie z Kabiną):
„Pojazd zabudowany i wyposażony musi spełniać wymagania polskich przepisów o ruchu
drogowym z uwzgl
ędnieniem wymagań dotyczących pojazdów uprzywilejowanych zgodnie z:
- Ustawa „Prawo o ruchu drogowym”(t.j. Dz. U z 2005r. Nr 108 poz. 908 ze zm.),
- Rozporz
ądzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezb
ędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 32 z 2003 r.,
poz. 262 z pó
źniejszymi zmianami).
- Rozporz
ądzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 kwietnia 2010r.
zmieniaj
ąca rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu
bezpiecze
ństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad
wydawania dopuszczenia tych wyrobów do u
żytkowania(Dz. U. Nr 85, poz. 553 z 2010 r.)
Podwozie pojazdu musi posiada
ć świadectwo homologacji wydane przez właściwego
Ministra. W przypadku, gdy przekroczone zostały warunki zabudowy okre
ślone przez
producenta podwozia wymagane jest
świadectwo homologacji całego pojazdu oraz zgoda
producenta podwozia na wykonanie zabudowy. Urz
ądzenia i podzespoły zamontowane
w poje
ździe powinny spełniać wymagania odrębnych przepisów krajowych i/lub
mi
ędzynarodowych.”. Zaś Załącznik Nr 1 B Specyfikacja Techniczna zawiera analogiczne
wymagania dla zadania: Dostawa 4 sztuk średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego

z napędem 4 x 4, z funkcją do ograniczania stref skażeń oraz działań ratownictwa
chemiczno-ekologicznego i działań gaśniczych.
W ramach formularza ofertowego zawarł oświadczenie: „Oferujemy samochody
fabrycznie nowe, rok produkcji 2013, z silnikiem o zapłonie samoczynnym”
.
W ofercie Przystępujący zawarł świadectwo dopuszczenia Nr 1224/2012 z dnia
29.03.2012 r. wydane przez CNBOP-BIP - dla cz. I (okres ważności od 29.03.2012 r. do
28.03.2017 r.) /str.19-20 oferty/ oraz świadectwo dopuszczenia Nr 0925/2011 z dnia
18.02.2013 r. wydane przez CNBOP-BIP - dla cz. II (okres ważności od 18.02.2013 r. do
12.05.2016 r.) /str. 51-52 oferty/. Dodatkowo dołączono dla obu części Certyfikat zgodności
WE /str. 21 do 27 oferty oraz 53 do 59 oferty – oryginał z tłumaczeniem/. Złożył też na
formularzu ofertowym oświadczenie, że: „Oferujemy samochody fabrycznie nowe, rok
produkcji 2013, z silnikiem o zapłonie samoczynnym”
.
Zamawiający w dniu 29.07.2013 r. oraz 30.07.2013 r. skierował do CNBPO-BIP
pisma w ramach których wnosił. W pierwszym z nich: „(…) o podanie informacji czy
wystawione przez Wasz
ą instytucję świadectwo dopuszczenia na pojazd zachowuje swoją
wa
żność w przypadku przedstawienia innego świadectwa homologacji niż wymienionego na
pierwszej stronie
świadectwa dopuszczenia. W trakcie procesu badania ofert (…) ustalono,
i
ż przedstawione świadectwa dopuszczenia w swojej treści odnosi się do innego świadectwa
homologacji ni
ż te, które zostały załączone w ofercie. W załączeniu dodatkowo przesyłamy
kopie tych dokumentów (
świadectwa dopuszczenia, wyciągi ze świadectwa homologacji)”.
W drugim: „W nawiązaniu do pisma z dnia 29 lipca 2013 r. dotyczącego numeru sprawy
ZP 1/2013 pragniemy uszczegółowi
ć skierowane do Państwa pytanie. W przedmiotowym
post
ępowaniu jeden z oferentów przedstawił w ofercie świadectwo dopuszczenia nr 1224
dot. ci
ężkiego samochodu ratowniczo - gaśniczego (4x4) PN-EN 1846 - 1: S-2-6-5000-
8/3200-1 (GCBA 5/32 ) na podwoziu MAN TGM 18.340 4x4 oraz
świadectwo dopuszczenia
nr 0925/2011 dot.
średniego samochodu ratowniczo - gaśniczego PN-EN 1846 - M-2-6-
2500/3000/3500-8/1600-1 na podwoziu MAN TGM 13.290 4x4. Jednocze
śnie powołując się
na nowe brzmienie Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym w miejsce
świadectwa homologacji typu pojazdu załączył świadectwo homologacji typu WE.
W zwi
ązku z powyższym, mając na uwadze dobro postępowania oraz ewentualne przyszłe
zakupy samochodów ratowniczo ga
śniczych prosimy o odpowiedź na pytanie:
Czy
świadectwo dopuszczenia CNBOP dotyczące konkretnego typu pojazdu jest ważne
je
żeli w miejsce świadectwa homologacji typu pojazdu dostawca przedstawi świadectwo
homologacji typu WE dotycz
ące tego samego podwozia o tych samych parametrach?
Stosowne kopie
świadectw dopuszczenia oraz świadectw homologacji typu WE załączono
do pisma z dnia 29 lipca 2013 r.”
.

W odpowiedzi na niniejszą korespondencje udzielonej - CNBOP-BIP z dnia
31.07.2013 r. oświadczyło, że: „Wymienione powyżej dopuszczenia zostały wydane dla firmy
Przedsi
ębiorstwo Usługowo-Handlowe MOTO-TRUCK Leszek C., ul. Ks. P. Ściegiennego
270, 25-116 KIELCE. Na dzie
ń 31.07.2013 r., dopuszczenie omawianych pojazdów obejmuje
wył
ącznie pojazdy ze świadectwem homologacji wymienionym na pierwszej stronie
dopuszczenia nr 1224/2012 oraz 0925/2011 tj. nr PL*3236*03 z dnia 12.02.2009 r. wydane
przez Ministra Infrastruktury. W odniesieniu do zapytania dotycz
ącego homologacji typu
pojazdu i
świadectwa homologacji WE oraz jego ewentualnego zastępowania informujemy, że każdą tego typu zmianę w świadectwie dopuszczenia CNBOP-PIB poprzedza analiza co
do kompletno
ści i poprawności zapisów dotyczących wariantów i typów pojazdu
wymienionych w ww. dokumentach. Na tej podstawie CNBOP-PIB podejmuje decyzj
ę w
sprawie mo
żliwości lub braku możliwości zmiany dopuszczenia.”.
W konsekwencji Zamawiający w dniu 02.08.2013 r. wezwał Przystępującego w trybie
art. 26 ust. 3 Pzp: „W nawiązaniu do złożonej oferty na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy pzp
Zamawiaj
ący prosi o uzupełnienie oferty w następującym zakresie:
Dotyczy cz
ęści I i II zamówienia.
1. Prosz
ę o uzupełnienie świadectw homologacji zgodnych ze złożonymi w ofercie świadectwami dopuszczenia:
a) do
świadectwa dopuszczenia nr 1224/2012 dołączyć świadectwo homologacji nr PL
3236 03 z 12.02.2009 r. wydane przez Ministra Infrastruktury.
b) do
świadectwa dopuszczenia nr 0925 /2011 dołączyć świadectwo homologacji nr PL
3236 03 z 12.02.2009 r. wydane przez Ministra Infrastruktury
lub dostarczenie
świadectw dopuszczenia CNBOP zgodnych z załączonymi do oferty
wyci
ągami ze świadectw homologacji typu WE (certyfikat zgodności) oraz dołączenie
pełnego
świadectwa homologacji typu WE.
2. Prosz
ę o dostarczenie pisemnej zgody Zespołu Laboratoriów na powielanie w części
sprawozda
ń z badań nr 5745/BS/12 oraz 5709/BS/12 CNBOP lub dostarczenie
sprawozda
ń w całości.”
W dniu 05.08.2013 r. Przystępujący udzielił stosownej odpowiedzi wraz
z uzupełnieniem oferty podnosząc, że: „(…) zgodnie z treścią art. 26 ust 3 ustawy Prawo
Zamówie
ń Publicznych Zamawiający: wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie
zło
żyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa
w art. 25 ust. 1, lub którzy nie zło
żyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez
zamawiaj
ącego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające
ędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie,
chyba
że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby

unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia
i dokumenty powinny potwierdza
ć spełnianie przez wykonawcę warunków udziału
w post
ępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
wymaga
ń określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w post
ępowaniu albo termin składania ofert.
Prosz
ę zatem o wyjaśnienie w oparciu o jaki konkretnie przepis prawa zamawiający żąda
uzupełnienia oferty jako: niepełnej, czy te
ż zawierające błędy łub też inne uchybienia, które
uprawniaj
ą zamawiającego do wysuwania żądania w tym trybie. Czy też zachodzą inne poza
ustawowe przesłanki, którymi kieruje si
ę zamawiający (dążenie zamawiającego za wszelką
cen
ę do wykluczenia mojej firmy z postępowania, a udzielenia tegoż zamówienia firmie S.,
która jako jedyna od wielu lat ma wył
ączność na dostarczanie samochodów do Związku).
Prosz
ę także o wyjaśnienie dlaczego wobec innych oferentów nie zastosowano tego samego
rodzaju kryterium w zakresie
żądania uzupełniania oferty o dokumenty, które nie zostały
zło
żone przy ofercie, a które były wymagane w SIWZ (vide oferta S.). Takie działanie
zamawiaj
ącego rodzi poważne wątpliwości, co do realizacji zasady równego traktowania
oferentów i zachowania zasad równej i uczciwej konkurencji. Z uwagi na to nasza firma
zmuszona została do wyst
ąpienia o objęcie szczególnym nadzorem tego przetargu do
Zarz
ądu Głównego OSP, Prezesa UZP oraz stosownej komórki CBA. Niezależnie od
powy
ższego czyniąc zadość żądaniu zamawiającemu w załączeniu składamy świadectwa
homologacji wymienione w tym pi
śmie i przypominamy, że USTAWA z dnia 10 października
2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. z
dnia 21 grudnia 2012 r. implementuj
ąca dyrektywę UE rozszerzyła zakres homologacji WE
na wszystkie typy pojazdów. Przypominam, i
ż:
-
w dzisiejszych czasach należy mówić już o homologacji europejskiej (Europejskiej
Homologacji Całopojazdowej wg Dyrektywy 2007/46/WE) - homologacje krajowe wygasaj
ą
i trac
ą na znaczeniu.
Ju
ż w tej chwili nie ma możliwości wystąpienia o nową homologację
krajow
ą, zaś rozszerzenia wydanych wcześniej homologacji krajowych (konieczne, gdy
zmieniaj
ą się wymagania homologacyjne lub gdy zmienia się coś w produkowanym
poje
ździe) będą możliwe tylko do 29 października tego roku.
-
homologacja europejska jest nadrzędną nad dotychczas obowiązującymi, które wygasają
w dacie ustania ich obowi
ązywania. Z tego też wynika, iż homologacja WE jest ważna we
wszystkich krajach Unii i obwi
ązuje na typ pojazdu w niej wskazany. Podkreślić trzeba, iż
homologacja „polska" i „europejska" co do merytorycznej zawarto
ści niczym się nie różnią
i zawieraj
ą te same wymogi dla poszczególnych typów pojazdów. Fakt ten znalazł
odzwierciedlenie w zapisach nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym, gdzie w art. 70 c
stwierdzono:
Art. 70c.
Potwierdzenie spełnienia wymaga
ń technicznych następuje przez wydanie dla:

1) pojazdu:
a)
świadectwa homologacji typu WE pojazdu, (...)
Z tego te
ż względu nasza oferta spełnia wszelkie wymagania zamawiającego, a co więcej
zał
ączamy świadectwa homologacji na przedmiotowe pojazdy z uwzględnieniem przepisów
dotychczasowych oraz obowi
ązujących od 22.06.2013 r.
W zakresie punktu 2. pisma w zał
ączeniu składamy sprawozdanie z badań w całości
w zakresie odpowiadaj
ącym przedmiotowi zamówienia, jednocześnie prosząc o wyjaśnienie,
dlaczego zamawiaj
ący powołał nr badan 5709/BS/12, które nie dotyczą przedmiotu
zamówienia. Je
śli żądanie takie będzie dalej podtrzymywane to wymagane wówczas będzie
szczegółowe wyja
śnienie podstawy prawnej żądania czegoś, co nie dotyczy postępowania,
w celu weryfikacji całego post
ępowania o udzielenie zamówienia przez odpowiednie służby.”.

Dostarczył w ramach uzupełnienia kopie świadectwa homologacji typu: PL*3236*03
z dnia 12.02.2009 r.

Odwołujący wraz z odwołaniem załączył obok stanowiska CNBOP-BIP także pismo
MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. z dnia 14.08.2013 r.: „Dotyczy: homologacji podwozia
MAN o numerze PL*3236*03
Uprzejmie informujemy, i
ż:
-
homologacja podwozia MAN o numerze PL*3236*03 nie jest aktualnie obowiązującym
dokumentem

-
homologacja podwozia MAN o numerze PL*3236*03 obowiązywała dla podwozi MAN
produkowanych w okresie od pocz
ątku 2009 roku do końca drugiego kwartału roku 2011”.

Na posiedzeniu Zamawiający przedłożył odpowiedź na odwołanie wraz m.in.
Wyciągami ze świadectwa homologacji dla pojazdów niekompletnych z dnia 26.07.2012 r.
i 27.09.2012 r. MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. podpisanymi pierwsza przez p. Jacka A.,
druga p. Jacka G., stroną drugą do wyciągu podpisanego przez p. Jacka A., fakturą nr 250 z
dnia 09.11.2012 r., kserokopią Karty Pojazdu z dnia 26.07.2012 r., fakturą nr 247 z dnia
09.11.2012 r., kserokopią Karty Pojazdu z dnia 26.07.2012 r. z dnia 28.09.2012 r. Z kolei
Przystępujący na rozprawie przedłożył wydruków ze stron internetowych – CNBPO-BIP: 1)
Wykazy wydanych dokumentów przez Jednostkę Certyfikującą, 2) Wykaz Świadectw
Dopuszczenia CNBOP-PIB złożonych przez Przystępującego na rozprawie. Powołał się
również na przepisy Rozporządzenia MSWiA z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie
wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia iżycia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania
(Dz. U. z 2007 r. Nr 143, poz. 1002 z późn. zm.) zwany dalej: „Rozporządzeniem MSWiA z
dnia 20 czerwca 2007 r.”


Nadto, Izba wskazuje na ofertę Odwołującego – załączył on świadectwo
dopuszczenia Nr 1565/2013 z dnia 16.04.2013 r. /str.46-47 oferty/ oraz Nr 1519/2013 z dnia

13.03.2013 r./str.70-71 oferty/. Wraz z Wyciągami ze świadectwa homologacji dla pojazdów
niekompletnych z dnia 19.06.2013 r. /str. 49-50 oferty/ i 22.03.2013 r./str. 73-74 oferty/ MAN
Truck & Bus Polska Sp. z o.o. podpisanymi przez p. Jacka G. oraz kopią świadectwa
homologacji typu: PL*3236*05 z dnia 23.07.2012 r. /str. 75-100 oferty/.
Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust.1 pkt 2 Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia i wybór oferty, która podlega odrzuceniu, Izba uznała ww. zarzut za
zasadny.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia i stan rzeczy ustalony w toku postępowania
(art. 191 ust.1 Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową według własnego
przekonania, na podstawie wszechstronnego rozważenia zebranego materiału (art. 190 ust.
7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.
Nie można zaprzeczyć, że świadectwa dopuszczenia CNBOP-BIP Przystępującego
są ważne zgodnie z okresem ich ważności wskazanym w ich treści, jednakże odwołanie
dotyczy tego, że nie można de facto zaoferować pojazdów z rocznika 2013 składającświadectwa dopuszczenia oraz świadectwo homologacji typu na pojazdy, których produkcja
już się zakończyła, twierdząc zarazem, że jest to świadectwo homologacji typu na oferowane
samochody, jak było to wymagane w Rozdz. IV ust. 10 SIWZ.
Nadto, Przystępujący podczas rozprawy negował pisemne stanowisko CNBOP-BIP –
z dnia 31.07.2013 r.: „Na dzień 31.07.2013 r., dopuszczenie omawianych pojazdów obejmuje
wył
ącznie pojazdy ze świadectwem homologacji wymienionym na pierwszej stronie
dopuszczenia nr 1224/2012 oraz 0925/2011 tj. nr PL*3236*03 z dnia 12.02.2009 r. wydane
przez Ministra Infrastruktury.”
, uznając je za stawisko/ dokument prywatny. Izba chciałaby
jednak zwrócić uwagę, że pełna nazwa to Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony
Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego Państwowy Instytut Badawczy. Powyższe
przeczy takim tezom, tym bardziej, że sam Przystępujący, jak i Odwołujący używająświadectw dopuszczenia wystawionych przez niniejsze Centrum. Wydaje się właściwym
działaniem ze strony Zamawiającego, że zwrócił się w ramach pism z dnia 29.07.2013 r.
oraz 30.07.2013 r. o wykładnie zaistniałego stanu faktycznego do wystawcy obu świadectw
dopuszczenia znajdujących się w ofercie Przystępującego. Izba wskazuje nadto, że CNBOP-
BIP legitymuj się stosownym
certyfikatem akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji nr AC
063. Oprócz ww. akredytacji DC CNBOP posiada również autoryzację właściwych ministrów
i notyfikację Komisji Europejskiej w zakresie dwóch dyrektyw nowego podejścia:

- dyrektywy 89/106/EWG "Wyroby budowlane"
- dyrektywy 89/686/EWG "Środki ochrony indywidualnej"

Numer jednostki notyfikowanej w Unii Europejskiej - 1438.

(za:
http://www.cnbop.pl/dzialy/dc/informacje_ogolne
). W wyniku powyższego, Izba uznaje
za miarodajne oświadczenie
CNBOP-BIP – że na dzień 31.07.2013 r., dopuszczenie
omawianych pojazdów obejmuje wyłącznie pojazdy ze świadectwem homologacji
wymienionym na pierwszej stronie dopuszczenia nr 1224/2012 oraz 0925/2011, tj. nr
PL*3236*03 z dnia 12.02.2009 r. wydane przez Ministra Infrastruktury.

Izba zapoznała się również z dowodami przedłożonymi przez Zamawiającego, a które
Przystępujący uznawał na niej za dokumenty urzędowe – tj.
wyciągami ze świadectwa
homologacji dla pojazdów niekompletnych z dnia 26.07.2012 r. i 27.09.2012 r. MAN Truck &
Bus Polska Sp. z o.o. podpisanymi pierwsza przez p. Jacka A., druga p. Jacka G., stroną
drugą do wyciągu podpisanego przez p. Jacka A. – dając im prymat nad załączonym do
odwołania pismem MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. z dnia 14.08.2013 r. Przy czym,
należy wskazać, że na drugiej stronie wyciągu znajduje się data produkcji podwozia
samochodu ciężarowego: rok produkcji 2012, jednakże Odwołujący także załączył do swojej
oferty wyciągi ze świadectwa homologacji /czyli także dokument urzędowy/ dla pojazdów
niekompletnych z dnia 19.06.2013 r. i 22.03.2013 r. MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.
podpisane przez p. Jacka G. wraz z kopią świadectwa homologacji typu: PL*3236*05 z dnia
23.07.2012 r. Na jego wyciągach ze świadectwa homologacji dla pojazdów przywołuje sięświadectwo homologacji typu: PL*3236*05, które było podstawą m.in. wystawieniaświadectw dopuszczenia załączonych do oferty przez Odwołującego. Istotne jest, przy tym,że na drugiej stronie wyciągu znajduje się data produkcji podwozia samochodu ciężarowego:
rok produkcji 2013.

Uznać w konsekwencji należy, że niewątpliwie Odwołujący, w odróżnieniu od
Przystępującego przedłożył świadectwo homologacji typu pojazdu na oferowane samochody
– fabrycznie nowe z rocznika 2013. Zamawiający na rozprawie podnosił, że: „(…) specyfika
zamówie
ń tego rodzaju polega na tym, iż pojazdy na potrzeby zamawiającego nie czekają na
zakup tak jak ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych zostan
ą one dopiero
zbudowane na bazie wyprodukowanego podwozia”
. Izba podziela ten pogląd, ale wydaje sięże Zamawiający, jak i Przystępujący nie dostrzegają, że nie chodziło o wyprodukowanie
pojazdu w roku 2013 na podwoziu wyprodukowanym w 2012, ale wyprodukowanie pojazdy
w roku 2013 na podwoziu wyprodukowanym w 2013. Taka jest bowiem, w ocenie Izby, istota
wymogu Zamawiającego z uwagi na jak to określił sam zainteresowany na rozprawie -
specyfiki zamówień tego rodzaju. W konsekwencji, tym bardziej nie ma znaczenia
argumentacja Przystępującego z rozprawy odwołująca się do § 8 Rozporządzenia MSWiA
z dnia 20 czerwca 2007 r.

Inną zupełnie sprawą jest, że w 2013 r. obowiązuje świadectwo homologacji typu:
PL*3236*05, a zgodnie z wyciągiem z tego dokumentu, data produkcji podwozia samochodu
ciężarowego: rok produkcji 2013. Abstrahując bowiem od pisma MAN Truck & Bus Polska

Sp. z o.o. z dnia 14.08.2013 r., niewątpliwie nie obowiązuje świadectwo homologacji typu:
PL*3236*03. Nie ma w tym kontekście znaczenia, czy obowiązywało dla podwozi
wyprodukowanych do końca II kwartału 2011 r., czy też do 2012 r.

Odnośnie postanowień wzoru umowy przywołanych przez Zamawiającego na
rozprawie, to w ocenie Izby, dotyczą one etapu dostawy i nie mają znaczenia wobec takich,
a nie innych postanowień SIWZ w Rozdz. III ust.1 lit. f oraz Rozdz. IV ust. 8 i 10. Podobnie,
samo oświadczenie na formularzu ofertowym Przystępującego w żaden sposób nie może
mieć wpływu na stanowisko Izby.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.

Wobec uwzględnienia zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust.1 pkt 2
Pzp, Izba uznała również za zasadny zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust.1 i 3
Pzp.

W tym stanie rzeczy, Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie
pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 3 pkt 1 Pzp.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 i 10 Pzp, a także w oparciu o § 5 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41, poz. 238).

Przewodniczący:

……………………….



Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie