eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2009 › Sygn. akt: KIO/UZP 935/09
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2009-07-30
rok: 2009
sygnatury akt.:

KIO/UZP 935/09

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska Członkowie: Anna Majstrowicz, Lubomira Matczuk - Mazuś Protokolant: Przemysław Śpiewak

po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2009r. w Warszawie odwołania wniesionego
przez POL-OlL-CORPORATION Spółka z o.o., Stanisławowo, 05-180 Pomiechówek od
rozstrzygnięcia przez zamawiającego Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej
w Koninie S.A., ul. Zakładowa 4, 62-510 Konin
protestu z dnia 12 czerwca 2009 r.

przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego,
przy udziale wykonawcy xxx zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie zamawiającego.


orzeka:

1. Odrzuca odwołanie.


2. Kosztami postępowania obciąża przez POL-OlL-CORPORATION Spółka z o.o.,
Stanisławowo, 05-180 Pomiechówek
i nakazuje:

1)
zaliczyćna rzecz Urzędu ZamówieńPublicznych koszty w wysokości 4 574 zł
00 gr (słownie: cztery tysiące pięćset siedemdziesiąt cztery złote zero groszy)
z kwoty wpisu

uiszczonego

przez POL-OlL-CORPORATION Spółka z o.o.,
Stanisławowo, 05-180 Pomiechówek,

2)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz xxx
stanowiącej uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu xxx,

3)
dokonaćwpłaty kwoty 0 zł 0 gr (słownie: xxx) przez xxx na rzecz Urzędu
ZamówieńPublicznych na rachunek dochodów własnych UZP,

4)
dokonaćzwrotu kwoty 10 426 zł 00 gr (słownie: dziesięćtysięcy czterysta
dwadzieścia sześćzłotych zero groszy) z rachunku dochodów własnych
Urzędu ZamówieńPublicznych na rzecz przez POL-OlL-CORPORATION
Spółka z o.o., Stanisławowo, 05-180 Pomiechówek.


U z a s a d n i e n i e

Zamawiający Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Koninie S.A prowadzi
postępowanie o udzieleniu zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
sukcesywnądostawęoleju napędowego do silników wysokoprężnych. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2009/S 63
- 091017 w dniu 1 kwietnia 2009 r.
Zamawiający w dniu 29 maja 2009 r. przekazał wykonawcom informacjęo wyborze
najkorzystniejszej oferty, którązłożył ORLEN PetroCentrum Sp. z o.o. z siedzibąw Płocku
oraz o wykluczeniu z postępowania wykonawców: Spółka Jawna T&J Tyrakowski, Jachnik
z siedzibąw Kotlinie oraz POL-OIL-Corporation Sp. z o.o. w Stanisławowie, których oferty
zostały uznane za odrzucone, a także o zatrzymaniu wadium wniesionego przez tych
wykonawców.
W dniu 4 czerwca 2009 r. Spółka Jawna T&J Tyrakowski, Jachnik wniosła protest
dotyczący wykluczenia protestującego wykonawcy, odrzucenia złożonej oferty oraz
zatrzymania wadium. Protestujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655

ze zmianami) zwanej dalej Pzp, poprzez zaniechanie wezwania protestującego do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu,
art. 25 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Pzp, poprzezżądanie zaświadczenia z KRK dotyczącego spółki
jawnej jako podmiotu zbiorowego było nieuzasadnione i zbędne wobec złożenia
zaświadczeńdotyczących wspólników oświadczenia o spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu oraz art. 46 ust. 4a Pzp poprzez zatrzymanie wadium, podczas gdy
protestujący przesłał zamawiającemu dokumenty, do uzupełnienia których został wezwany.
W dniu 5 czerwca 2009 r. zamawiający wezwał wykonawców do przystąpienia do
postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu.
W dniu 12 czerwca 2009 r. (pismem z dnia 12 czerwca 2009 r.) do postępowania
wszczętego na skutek wniesienia ww. protestu przystąpił wykonawca POL-OIL-Corporation
Sp. z o.o. stwierdzając w przystąpieniu, iżprotest jest zasadny „w sprawie naruszeń
przepisów prawa przez zamawiającego, rozszerzając go o dodatkowe zarzuty złamania
przepisów prawa przez zamawiającego,żądając powtórzenia oprotestowanej, skutkującego
powtórzeniem oprotestowanej czynności, dokonania czynności bezprawnie zaniechanej
bądźunieważnienia postępowania prowadzonego w sprzeczności z ustawąPrawo
zamówieńpublicznych.” Przystępujący wykonawca podniósł w treści przystąpienia nowe
zarzuty dotyczące niezasadnego wykluczenia przystępującego z postępowania z powodu
braku dwóch stron bilansu za 2007 r., odrzucenia złożonej przez niego oferty i zatrzymania
wadium wniesionego przez przystępującego. Przystępujący oświadczył, iżzarzuty
podniesione przez SpółkęJawnąT&J Tyrakowski, Jachnik potwierdzająsięrównież
w stosunku do odwołującego tj. iżzamawiający bezprawnie wykluczył równieżodwołującego
z postępowania, co skutkowało uznaniem jego oferty za odrzuconąoraz bezprawnie
zatrzymał wadium.
Zamawiający pismem z dnia 16 czerwca 2009 r. przekazanym wykonawcom w dniu
18 czerwca 2009 r. oddalił protest, w tymżądania protestującego Spółka Jawna T&J
Tyrakowski, Jachnik orazżądania przystępującego POL-OIL-Corporation Sp. z o.o., uznając
zarzuty protestującego i przystępującego POL-OIL-Corporation Sp. z o.o. za niezasadne.
Zamawiający stwierdził,że odrzuca „dodatkowe” zarzuty przystępującego do protestu
z powodu nie złożenia przez wykonawcęwłasnego protestu na inne okoliczności niżzłożone
przez protestującego. Wyjaśnił,że przepis art. 181 ust. 7 Pzp stanowi, iżpo otrzymaniu
wezwania inni wykonawcy mogątylko przystąpićdo takiego postępowania lub złożyćwłasny
protest, ale z powołaniem sięna inne okoliczności, niżwcześniej protestujący wykonawca.
W związku z tym przystąpienie do protestu w zakresie podnoszonym przez SpółkęJawną
T&J Tyrakowski, Jachnik nie wykluczyło możliwości wniesienia innych zarzutów we własnym
proteście.

W dniu 25 czerwca 2009 r. wykonawca POL-OIL-Corporation Sp. z o.o. wniósł
odwołanie od rozstrzygnięcia protestu do Prezesa UZP. W odwołaniu odwołujący
oświadczył,że podtrzymuje zarzuty wskazane w proteście i wniósł o nakazanie
zamawiającemu: unieważnienia czynności wykluczenia Spółki POL-Oll-CORPORATION
Spółka z o.o. z postępowania i uznania oferty za odrzuconą, zatrzymania wadium,
powtórzenia czynności oceny ofert złożonych w postępowaniu oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej i obciążenie zamawiającego kosztami postępowania. W uzasadnieniu
odwołania powtórzył zarzuty dotyczące podstawy wykluczenia odwołującego z postępowania
i odrzucenia jego oferty i zatrzymania wadium wniesionego przez odwołującego, które
zostały przedstawione przez odwołującego w przystąpieniu z dnia 12 czerwca 2009 r.

Krajowa Izba Odwoławcza, w wyniku analizy dokumentów przedłożonych do akt
sprawy, oryginalnej dokumentacji postępowania oraz wyjaśnień stron postępowania
odwoławczego złożonych na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron, ustaliła
i zważyła, co następuje:

Izba stwierdziła,że w niniejszym postępowaniu odwołujący wezwany przez
zamawiającego do przystąpienia do postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia
protestu zgodnie z art. 181 ust. 3 Pzp, zgłaszając w przystąpieniu do protestu nowe zarzuty,
niezawarte w proteście, wniósł własny protest. Izba uznała,że protest poprzedzający
odwołanie został wniesiony z uchybieniem terminu określonego w ustawie Prawo zamówień
publicznych, co stanowi przesłankęodrzucenia odwołania określonąw art. 187 ust. 4 pkt 4
Pzp.
Protest wniesiony przez SpółkęJawnąT&J Tyrakowski, Jachnik dotyczy wykluczenia
protestującego wykonawcy, odrzucenia złożonej przez niego oferty oraz zatrzymania wadium
wniesionego przez protestującego. W wyniku wezwania przez zamawiającego zgodnie
z art. 181 ust. 3 Pzp odwołujący zgłosił przystąpienie do postępowania toczącego sięna
skutek wniesienia ww. protestu, podnosząc w przystąpieniu nowe zarzuty - dotyczące
wykluczenia, ale odwołującego z postępowania i odrzucenia jego oferty oraz zatrzymania
wadium wniesionego przez odwołującego. Odwołujący stwierdził w przystąpieniu, iżzarzuty
podniesione przez SpółkęJawnąT&J Tyrakowski Jachnik potwierdzająsięrównież
w stosunku do odwołującego. Korzystając zatem z możliwości przystąpienia do
postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu, odwołujący rozszerzył zakres
zarzutów zawartych w proteście wniesionym przez SpółkęJawnąT&J Tyrakowski Jachnik.

Protest ten nie dotyczył bowiem wykluczenia odwołującego z postępowania, odrzucenia
oferty odwołującego oraz zatrzymania wadium wniesionego przez odwołującego.

Stosownie do art. 184 ust. 1 Pzp od rozstrzygnięcia protestu przysługuje odwołanie
(z zastrzeżeniem ust. 1a). Odwołanie może wnieśćwykonawca, który wniósł protest, ale też
wykonawca, który przystąpił do protestu wniesionego przez innego wykonawcę, określając
w przystąpieniu swojeżądania co do zarzutów zawartych w proteście, stając siętym samym
uczestnikiem postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu.
Zgodnie z art. 181 ust. 5 Pzp wykonawca zgłasza przystąpienie do postępowania
toczącego sięw wyniku wniesienia protestu wskazując swój interes prawny w przystąpieniu
i określając swojeżądanie w zakresie zarzutów zawartych w proteście. Powyższy przepis
wskazuje zatem,że istotąprzystąpienia do postępowania protestacyjnego jest poparcie
lub opozycja w stosunku do zarzutów protestu przez innego wykonawcęuczestniczącego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przepis art. 181 ust. 4 Pzp wskazuje
m.in.że uczestnikiem postępowania toczącego sięna skutek wniesienia protestu stająsię
wykonawcy, którzy mająinteres prawny w tym, aby protest został rozstrzygnięty na korzyść
jednej ze stron. Celem instytucji przystąpienia do postępowania toczącego sięna skutek
wniesienia protestu nie jest zatem zgłaszanie nowych zarzutów lecz zgłoszenieżądań
wyłącznie w zakresie zarzutów podniesionych w proteście. Należy miećprzy tym na uwadze,
iżzarzutu nie stanowi wyłącznie wskazanie naruszeńw zakresie przepisów ustawy Pzp.
Zarzuty sąto oświadczenia wykonawcy, w których wskazuje on na istnienie okoliczności,
które podważająprawidłowośćczynności zamawiającego w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, rozumianąjako zgodnośćczynności zamawiającego z przepisami
ustawy Prawo zamówieńpublicznych, które stanowiązarazem podstawęzgłaszanychżądań. Dlatego wskazanie innych okoliczności jako podstawy stwierdzenia naruszenia tego
samego przepisu ustawy stanowi nowy zarzut. Z uwagi na powyższe, nie budziżadnych
wątpliwości Izby fakt, iżpomimo wskazania tych samych przepisów Pzp, jako naruszone
przez zamawiającego w postępowaniu, poprzez odniesienie ich do innych okoliczności
faktycznych, dotyczących innego wykonawcy i złożonej przez niego oferty, nastąpiło
sformułowanie nowych (innych) zarzutów. Nie zmienia tego faktu równieżokoliczność,że sytuacja prawna obu wykonawców w postępowaniu jest podobna.
W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła,że odwołanie nie zostało wniesione od
rozstrzygnięcia protestu wniesionego w dniu 4 czerwca 2009 r. przez wykonawcę, który
zgodnie z art. 181 ust. 4 Pzp przystąpił do tego protestu,. Dokonane przez odwołującego
w przystąpieniu do protestu rozszerzenie zakresu zarzutów protestu stanowi, w ocenie Izby,
nowy protest - wniesiony samodzielnie przez tego wykonawcę. W toku posiedzenia
odwołujący wyjaśnił, iżwnosząc przystąpienie do protestu wniesionego przez SpółkęJawną
T&J Tyrakowski, Jachnik miał na uwadze własnąsytuacjęw postępowaniu, która była

bardzo zbliżona do sytuacji protestującego wykonawcy. Protest jest oświadczeniem woli,
które bez względu na tytuł pisma powinno byćodczytywane stosowne do treści w nim
zawartej. Zgodnie z art. 180 ust. 8 Pzp protest powinien wskazywaćoprotestowaną
czynnośćlub zaniechanie zamawiającego, a także zawieraćżądanie, zwięzłe przytoczenie
zarzutów oraz okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie protestu.
Te wszystkie elementy posiada pismo wniesione przez odwołującego do zamawiającego
w dniu 12 czerwca 2009 r. pomimo sformułowania zawartego w jego treści, iżstanowi ono
przystąpienie do protestu wykonawcy Spółka Jawna T&J Tyrakowski Jachnik. Ponadto,
z treści przystąpienia wynika,że odwołujący upatrywał istotęswojego przystąpienia do
protestu Spółki Jawnej T&J Tyrakowski Jachnik nie w zgłoszeniużądańw zakresie zarzutów
podniesionych w proteście lecz raczej w zakresie wskazanych przez protestującego
naruszeńprzepisów prawa, odnosząc je do swojej sytuacji prawnej w przedmiotowym
postępowaniu, jako bardzo zbliżonej do sytuacji protestującego.
Wświetle powyższego Izba uznała,że odwołujący zgłaszając w dniu 12 czerwca
2009 r. przystąpienie do postępowania toczącego sięw wyniku wniesienia protestu przez
SpółkęJawnąT&J Tyrakowski Jachnik, wniósł własny protest, formułując w nim zarzuty
iżądania dotyczące własnego wykluczenia z postępowania, odrzucenia złożonej oferty
i zatrzymania wadium. Odwołanie dotyczy rozstrzygnięcia protestu wniesionego przez
odwołującego jako „przystąpienie”. Należy podkreślić,że odwołanie nawet w najmniejszym
zakresie nie odnosi siędo zarzutów zawartych w proteście z dnia 4 czerwca 2009 r.,
a wyłącznie do zarzutów podniesionych przez odwołującego w przystąpieniu -
wykraczających poza treśćprotestu.
Protest wniesiony przez odwołującego w dniu 12 czerwca 2009 r. jako
„przystąpienie”, dotyczy czynności wykluczenia odwołującego z postępowania i odrzucenia
jego oferty oraz zatrzymania wadium, o których zamawiający poinformował wykonawców,
w tym odwołującego, w dniu 29 maja 2009 r. Biorąc pod uwagęfakt,że odwołujący w dniu
29 maja 2009 r. powziął wiadomośćo powyższych czynnościach, stanowiących podstawędo
wniesienia protestu, dziesięciodniowy termin na wniesienie protestu, zgodnie z art. 180 ust. 2
Pzp, zważywszy,że wartośćprzedmiotowego zamówienia jest wyższa od tzw. progów
unijnych, upłynął w dniu 8 czerwca 2009 r. Odwołujący, zgłosił zarzuty dotyczące ww.
czynności – wniósł protest dopiero w dniu 12 czerwca 2009 r., a zatem po upływie terminu
na wniesienie protestu. W tym stanie rzeczy Izba uznała,że protest poprzedzający
odwołanie został wniesiony z uchybieniem ustawowego terminu.
W trakcie posiedzenia odwołujący podnosił,że skierowane w dniu 29 maja 2009 r. do
zamawiającego pismo wyjaśniające okoliczności skutkujące nie złożeniem w ramach
uzupełnienia dokumentów w dniu 21 maja 2009 r. potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu tj. rachunków przepływów pieniężnych za rok 2007, w którym

odwołujący zgłosiłżądanie o wycofanie stanowiska zamawiającego dotyczącego
zatrzymania wadium z powołaniem na zapis w akt. 46 ust. 4a Pzp, podkreślając,że zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami…, chybaże udowodni,że wynika to
z przyczyn nie leżących po jego stronie. W załączeniu odwołujący przesłał rachunek
przepływów pieniężnych za rok 2007 i 2008. W ocenie Izby pismo powyższe nie może być
uznane za protest poprzedzający niniejsze odwołanie, ponieważbyłoby to całkowicie
sprzeczne z oświadczeniami odwołującego zawartymi w odwołaniu. Natomiast gdyby nawet
przyjąć,że ww. pismo stanowi protest w zakresie zatrzymania wadium przez
zamawiającego, to zgodnie z art. 184 ust. 2 Pzp dziesięciodniowy termin na wniesienie
odwołania od rozstrzygnięcia (oddalenia) tego „protestu”, stosownie do brzmienia art. 183
ust. 2 i 3 Pzp, upłynął w dniu 18 czerwca 2009 r., wobec czego odwołanie należałoby uznać
za wniesione z uchybieniem ustawowego terminu.

Z powyższych względów Izba uznała,że odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie
art. 187 ust. 4 pkt 4 Pzp i postanowiła, jak sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 191 ust. 6 i 7 ustawy Prawo zamówieńpublicznych.

Stosownie do art. 194 i 195 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówieńpublicznych
(Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Urzędu ZamówieńPublicznych do Sądu Okręgowego w Koninie.

Przewodniczący:

………………………………

Członkowie:

………………………………

………………………………




Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie