eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zakopane › Wykonanie robót budowlanych, polegających na przebudowie drogi gminnej ul. Przewodnika Józefa Krzeptowskiego w Zakopanem, od skrzyżowania z ul. Krzeptówki do granicy Gminy Miasto Zakopane

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2020-11-18

Ogłoszenie nr 510231100-N-2020 z dnia 18-11-2020 r.

Gmina Miasta Zakopane: Wykonanie robót budowlanych, polegających na przebudowie drogi gminnej ul. Przewodnika Józefa Krzeptowskiego w Zakopanem, od skrzyżowania z ul. Krzeptówki do granicy Gminy Miasto Zakopane

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia:

obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:

zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:

tak
Numer ogłoszenia: 577602-N-2020

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:

tak
Numer ogłoszenia: 540170733-N-2020


SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:

Gmina Miasta Zakopane, Krajowy numer identyfikacyjny 65494800000000, ul. ul. T. Kościuszki 13, 34-500 Zakopane, woj. małopolskie, państwo Polska, tel. 18 20 20 448, e-mail przetargi@um.zakopane.pl, faks 182 020 448.
Adres strony internetowej (url): www.zakopane.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Wykonanie robót budowlanych, polegających na przebudowie drogi gminnej ul. Przewodnika Józefa Krzeptowskiego w Zakopanem, od skrzyżowania z ul. Krzeptówki do granicy Gminy Miasto Zakopane

Numer referencyjny(jeżeli dotyczy):

BZP.271.42.2020

II.2) Rodzaj zamówienia:

Roboty budowlane

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Przedmiotem zamówienia są drogowe roboty budowlane, polegające na przebudowie drogi gminnej ul. Przewodnika Józefa Krzeptowskiego w Zakopanem, od skrzyżowania z ul. Krzeptówki do granicy Gminy Miasto Zakopane w ramach zadania inwestycyjnego nr 2017/01 "Modernizacja drogi ul. Przewodnika Józefa Krzeptowskiego" 1. Zakres prac obejmuje: 1) wykonanie robót pomiarowych geodezyjnych, 2) opracowanie projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia przedmiotowych robót budowlanych z dokonaniem wszelkich uzgodnień i dokumentów Firefox https://bzp.uzp.gov.pl/ZP400PodgladOpublikowanego.aspx?id=497b6... 4 z 22 25.08.2020, 10:56 pozwalających wprowadzić tymczasową organizację ruchu, 3) przygotowanie wszystkich niezbędnych materiałów i wniosków do zarządców sieci w zakresie przebudowy sieci lub usunięcia kolizji, łącznie z aktualizacją posiadanych warunków wydanych przez poszczególnych zarządców sieci oraz aktualizacją branżowych projektów wykonawczych wraz z uzgodnieniami z zarządcami sieci, 4) wykonanie wszelkich niezbędnych rozbiórek i demontaży wraz z wywiezieniem i utylizacją materiałów i urządzeń pochodzących z rozbiórki, 5) wykonanie wszelkich prac przygotowawczych i zabezpieczających, niezbędnych do realizacji zamówienia (w tym ogrodzeń tymczasowych i oznakowania terenu budowy), 6) wykonanie wycinki drzew z wywozem materiału na miejsce wskazane przez Zamawiającego, wykonanie karczowania/frezowania pni z uprzątnięciem trocin i fragmentów pni z terenu budowy, z następującymi zastrzeżeniami: a) drewno dłużycowe i użytkowe pozyskane z pozyskane z wycinki drzew na działkach Gminy Miasto Zakopane będzie podlegało ocenie i wycenie po ścięciu, zgodnie z Zarządzeniem nr 111/2018 Burmistrza Miasta Zakopane z dnia 15.05.2018 r., a jego wartość brutto zostanie odjęta od wartości wynagrodzenia brutto, określonego w § 20 ust. 1 umowy i będzie stanowiło własność Wykonawcy, b) drewno opałowe, trociny i gałęziówka powstałe w trakcie pozyskiwania drewna, stanowią odpad i podlegają zagospodarowaniu na własne potrzeby przez Wykonawcę, zgodnie z obowiązującym regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Zakopane, 7) frezowanie warstw bitumicznych nawierzchni jezdni wraz z wywozem na odległość do 10 km, na miejsce wskazane przez Zamawiającego, 8) rozbiórkę warstw bitumicznych nawierzchni jezdni wraz z wywozem z terenu budowy, 9) rozebranie nawierzchni z kostki betonowej wraz z jej oczyszczeniem, wywozem na odległość do 10 km, na miejsce wskazane przez Zamawiającego, 10) rozebranie obramowania jezdni z krawężników betonowych wraz z ich oczyszczeniem, wywozem na odległość do 10 km, na miejsce wskazane przez Zamawiającego, 11) rozebranie podbudowy z kruszywa kamiennego, podsypki cementowej, betonu, kamienia, gliny itp. wraz z wywozem z terenu budowy, 12) wykonanie wszelkich robót ziemnych niezbędnych do realizacji przedmiotu umowy wraz z wywozem urobku z terenu budowy, kształtowaniem niezbędnych skarp, korektą wysokości oraz nachylenia skarp, itp., 13) przebudowę istniejącej konstrukcji jezdni, polegającej w szczególności na: a) wymianie gruntów na niewysadzinowe (żwiry, piaski, pospółki), b) wykonaniu podbudowy pomocniczej z kruszywa łamanego 0/31,5mm stabilizowanych mechanicznie z warstwą geowłókniny, c) wykonaniu podbudowy zasadniczej, d) wykonaniu oczyszczenia i skropienia emulsją asfaltową warstw konstrukcyjnych, e) wykonaniu warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, f) wykonaniu warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego. 14) Wykonanie warstwy ścieralnej na istniejącej nawierzchni podbudowy asfaltowej, po jej wcześniejszym frezowaniu i wyprofilowaniu na odcinkach nie podlegających całkowitej przebudowie. 15) wykonanie obramowania jezdni z krawężnika betonowego na ławie betonowej z oporem, 16) wykonanie obramowania chodników z obrzeży Firefox https://bzp.uzp.gov.pl/ZP400PodgladOpublikowanego.aspx?id=497b6... 5 z 22 25.08.2020, 10:56 betonowych na ławie betonowej z oporem, 17) wykonanie nawierzchni chodników i zjazdów z kostki betonowej bez fazowej na podsypce piaskowo-cementowej i podbudowie z kruszywa łamanego, stabilizowanego mechanicznie, 18) wykonanie nawierzchni zatoki postojowej z kostki betonowej na podsypce piaskowo-cementowej, podbudowie zasadniczej z chudego betonu i podbudowie z kruszywa stabilizowanego spoiwem hydraulicznym na wymienionej warstwie gruntu na niewysadzinowy (żwiry, piaski, pospółki), 19) wykonanie pobocza z kruszyw łamanych stabilizowanych mechanicznie, 20) budowę/przebudowę kanalizacji deszczowej oraz urządzenia odwadniającego kanalizacji deszczowej, 21) remont rowu odwadniającego 22) demontaż oprawy oświetleniowej na słupie nN wraz wywozem na odległość do 10 km, na miejsce wskazane przez Zamawiającego, 23) przebudowę instalacji oświetlenia ulicznego wraz z urządzeniami (oprawy energooszczędne typu LED), 24) przebudowę sieci energetycznej, 25) przebudowę sieci telekomunikacyjnej, 26) przebudowę sieci wodociągowej, 27) umocnienie skarp prefabrykowanymi betonowymi płytami ażurowymi, 28) zabezpieczenie infrastruktury obcej (sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, oświetleniowej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej), 29) regulację wysokościową skrzynek, zasuw i hydrantów oraz wymianę i regulację wysokościową włazów i zwieńczeń studni na kanalizacji sanitarnej, sieci teletechnicznej, itp. (wraz z dostawą niezbędnych skrzynek, zasuw, włazów, nakryw studni itp.), 30) wykonanie przy przejściach dla pieszych nawierzchni z płyt ostrzegawczych typu "Brail" w kolorze żółtym z wypustkami wraz krawężnikiem granitowym, 31) wykonanie nowego oznakowania pionowego (wraz z naklejkami koloru żółtego na słupach i słupkach zlokalizowanych w ciągach dla pieszych), 32) wykonanie oznakowania poziomego, 33) dostosowanie, profilowanie (w granicach pasa drogowego) istniejących zjazdów z nieruchomości przyległych do nowych parametrów drogi, 34) dostosowanie, profilowanie zjazdów poza granicami pasa drogowego na nieruchomościach prywatnych na skutek różnicy wysokości po wybudowaniu nowego chodnika, 35) plantowanie i humusowanie z obsianiem trawą terenów zielonych oraz rekultywacja terenów zielonych w bezpośrednim sąsiedztwie elementów drogi, 36) nasadzenia zastępcze w miejscu wskazanym przez Zamawiającego w ilości wynikającej z uzyskanych decyzji na wycinkę zieleni kolidującej z inwestycją, 37) opracowanie dokumentacji powykonawczej, w formie zbroszurowanego operatu kolaudacyjnego, o której mowa w art. 57 Ustawy prawo budowlane, łącznie z inwentaryzacją geodezyjną powykonawczą, opatrzoną klauzulą przyjęcia do Państwowego Zasobu Geodezyjnego oraz adnotacją sporządzającego geodety, oceniającą zgodność realizacji z zatwierdzonym projektem budowlanym z naniesionymi kolorem czerwonym zmianami, ich kwalifikacją przez projektanta oraz ewentualnym opisem. 38) Wykonawca sporządzi harmonogram rzeczowo-finansowego wykonywania robót i przedłożenie go do akceptacji Zamawiającemu przed przystąpieniem do robót w terminie 7 dni od daty podpisania umowy. a) Harmonogram rzeczowo-finansowy musi być sporządzony tak, aby nie Firefox https://bzp.uzp.gov.pl/ZP400PodgladOpublikowanego.aspx?id=497b6... 6 z 22 25.08.2020, 10:56 stwarzać podczas wykonywania robót budowlanych utrudnień i opóźnień z tytułu dostępności terenu budowy dla pojazdów i pieszych w szczególności pojazd ów komunikacji zbiorowej (busów), stałych mieszkańców, gości hotelowych, zaopatrzenia i pracowników przedsiębiorców, służb ratunkowych, policji, straży pożarnej, itp. b) Harmonogram należy sporządzić zgodnie z zapisami SIWZ i uzgodnieniami dotyczącymi tymczasowej organizacji ruchu na czas realizacji inwestycji. c) W harmonogramie należy uwzględnić ewentualną przerwę w wykonaniu robót budowlanych na czas 4 tygodni z uwagi na konieczność wykonania sieci gazowej w przedmiotowej drodze przez Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział w Krakowie. 39) Wykonawca zobowiązany jest po wykonaniu budowy, rozbudowy lub przebudowy wszelkich instalacji, sieci i urządzeń, do uzyskania pozytywnych opinii i protokołów odbioru zarządców instalacji, sieci i urządzeń (SEWIK, Tauron, Orange itp.), przedstawieniu tych dokumentów Zamawiającemu i inspektorowi nadzoru inwestorskiego oraz dołączeniu do dokumentacji powykonawczej. Obowiązkiem Wykonawcy będzie również w w/w zakresie wykonanie inspekcji kamerą tv przebudowanych, rozbudowanych lub wybudowanych rurociągów kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz wykonanie i przedstawienie protokołów sprawdzeń, prób i badań przebudowywanych, rozbudowywanych i budowanych sieci na terenie objętym inwestycją. 40) Oferent ma do oferty załączyć wycenione zestawienie asortymentu robót. UWAGA !!! Zestawienie asortymentu robót służy jedynie pomocniczo do sporządzenia oferty, a wypełnione przez oferenta będzie załącznikiem do umowy o nazwie: tabela elementów rozliczeniowych i będzie służyło do wyliczenia zmniejszeń w przypadku niewykonania całego przedmiotu umowy. Do dokumentacji powykonawczej Wykonawca dołączy wycenioną Tabela Elementów Rozliczeniowych z przedstawieniem ilości robót (długości, powierzchnie, objętości, sztuki, komplety, itp.) wykonanych robót budowlanych oraz dostarczonych i wbudowanych urządzeń. Przedmiar robót załączony do SIWZ traktowany jest jedynie jako materiał poglądowy i nie stanowi opisu przedmiotu zamówienia. 2. UWAGA !!! 1) Wszystkie roboty należy wykonać zgodnie z wymogami zawartymi w załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 208/2017 Burmistrza Miasta Zakopane z dnia 23 października 2017 r. w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać przejścia dla pieszych, przejścia podziemne, przejścia nadziemne, pochylnie, schody zewnętrzne i wewnętrzne, windy, parkingi i chodniki z uwagi na potrzeby osób niepełnosprawnych. 2) Zakres robót objętych Umową obejmuje również wykonanie przez Wykonawcę wszelkich prac przygotowawczych, związanych z wymogami BHP, organizacją i realizacją Umowy bez zakłóceń. 3) Do zadań Wykonawcy należy ponadto spełnienie wszelkich świadczeń, dokonanie wszelkich nakładów, jak również poczynienie wszelkich przygotowań, które są konieczne bądź potrzebne dla wykonania przedmiotu umowy, zgodnie z zasadami techniki i sztuki budowlanej w stanie nadającym się do urzędowego odbioru, niezależnie od tego, czy świadczenia, nakłady i przygotowania ujęte są w formie pisemnej lub w Firefox https://bzp.uzp.gov.pl/ZP400PodgladOpublikowanego.aspx?id=497b6... 7 z 22 25.08.2020, 10:56 formie rysunków w Umowie (wraz z załącznikami). Świadczenia budowlane lub związane z wyposażeniem, które nie zostały dokładnie opisane, winny zostać przez Wykonawcę wykonane w sposób odpowiedni dla gospodarczego przeznaczenia przedmiotu umowy, zgodnie z obowiązującymi warunkami technicznymi i normami. Wszystkie roboty należy wykonać zgodnie z wymogami zawartymi w załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 208/2017 Burmistrza Miasta Zakopane z dnia 23 października 2017 r. w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać przejścia dla pieszych, przejścia podziemne, przejścia nadziemne, pochylnie, schody zewnętrzne i wewnętrzne, windy, parkingi i chodniki z uwagi na potrzeby osób niepełnosprawnych w Zakopanem. Zamawiający dopuszcza możliwość wystąpienia, w trakcie realizacji przedmiotu umowy, konieczności wykonania robót zamiennych w stosunku do przewidzianych w dokumentacji projektowej w sytuacji, gdy wykonanie tych robót będzie niezbędne do prawidłowego, tj. zgodnego z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi na dzień odbioru przepisami wykonania przedmiotu umowy. Na zastosowanie robót zamiennych konieczna jest pisemna zgoda Zamawiającego. Roboty zamienne nie powodują zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy. 4) Zamawiający dopuszcza możliwość wystąpienia, w trakcie realizacji przedmiotu umowy, konieczności wykonania robót zamiennych w stosunku do przewidzianych w dokumentacji projektowej w sytuacji, gdy wykonanie tych robót będzie niezbędne do prawidłowego, tj. zgodnego z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi na dzień odbioru przepisami wykonania przedmiotu umowy. Na zastosowanie robót zamiennych konieczna jest pisemna zgoda Zamawiającego. Roboty zamienne nie powodują zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy. 5) Zamawiający dopuszcza możliwość ograniczenia wykonania pewnych robót przewidzianych w dokumentacji projektowej, gdy ich wykonanie będzie zbędne do prawidłowego użytkowania, (tj. zgodnego z zasadami wiedzy technicznej i obowiązującymi na dzień odbioru robót przepisami wykonania) przedmiotu umowy. Roboty takie w dalszej części umowy nazywane są "robotami zaniechanymi". Sposób wyliczenia wartości tych robót w celu ich potrącenia z wynagrodzenia Wykonawcy określa niniejsza umowa. 6) Zamawiający dopuszcza możliwość zawieszenia robót budowlanych, w trakcie realizacji przedmiotu umowy, na czas wykonania sieci gazowej w przedmiotowej drodze przez Polską Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział w Krakowie. Wykonawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało roszczenie o zwiększenie (waloryzacje) wynagrodzenia. 7) Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert równoważnych w zakresie zaproponowanych materiałów i urządzeń przedstawionych w dokumentacji technicznej pod warunkiem, że będą posiadały parametry techniczne, nie gorsze niż wymagane przez Zamawiającego. 8) Zaoferowane urządzenia i materiały równoważne muszą posiadać stosowne, wymagane przepisami prawa atesty lub dopuszczenia do obrotu gospodarczego. 9) Wykonawca wykona roboty budowlane odpowiadające zakresem określonym w przedstawionym projekcie. 10) Zamawiający informuje, że dopuszcza Firefox https://bzp.uzp.gov.pl/ZP400PodgladOpublikowanego.aspx?id=497b6... 8 z 22 25.08.2020, 10:56 zastosowanie metody wykonania ław pod elementy drogowe (krawężniki, obrzeża), zgodnej z normą DIN 18318, tj. na fundamencie o grubości co najmniej 20cm z podstawą z betonu C12/15, z oporem o parametrach 0,10 m3 betonu/mb ławy (który w trakcie montażu nie może być jeszcze związany, aby powstało dobre połączenie prefabrykowanego elementu i betonu), jako równoważnej do wymaganej w dokumentacji projektowej i STWiORB. 3. Zamawiający wymaga aby wykonawca udzielił nie mniej niż 36 miesiące gwarancji na wykonane roboty. Zamawiający przewiduje wypłatę wynagrodzenia w częściach: a) w roku 2020 - do 20% ceny ryczałtowej brutto (płatne na podstawie jednej faktury), b) w roku 2021 - do 80% ceny ryczałtowej brutto (płatne na podstawie maksymalnie trzech faktur). 4. Stosownie do treści art. 29 ust. 3a ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający wymaga zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. 2020 poz. 1320) osób wykonujących czynności opisane w pkt 3.1 siwz od podpunktu 4 do 36 włącznie.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV: 45233000-9


Dodatkowe kody CPV: 45233120-6, 45100000-8, 45111200-0, 45232000-2, 45233223-8, 45233222-1, 45231400-9, 45314300-4, 45316110-9, 45230000-8, 45233221-4, 45233290-8

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Przetarg nieograniczony

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 20/10/2020
IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT 3611371.07
Waluta PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH

Liczba otrzymanych ofert: 5
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 3
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:

nie


Nazwa wykonawcy: Kiernia Sp. z o.o.
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Ratułów 208
Kod pocztowy: 34-407
Miejscowość: Ciche
Kraj/woj.: małopolskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:

tak

Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:

nie

Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:

nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM

Cena wybranej oferty/wartość umowy 2378146.54
Oferta z najniższą ceną/kosztem 2378146.54
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 3288183.22
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom

nie


Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie na podstawie art. ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.