eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Łódź › świadczenie usług kominiarskich w budynkach administrowanych przez A.N. Nowe Miasto

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2010-12-03

Łódź: świadczenie usług kominiarskich w budynkach administrowanych przez A.N. Nowe Miasto
Numer ogłoszenia: 395786 - 2010; data zamieszczenia: 03.12.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Administracja Nieruchomości Łódź - Śródmieście "Nowe Miasto" , ul. Piotrkowska 17, 90-406 Łódź, woj. łódzkie, tel. 042 6335610, faks 042 6335969.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Zakład budżetowy.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: świadczenie usług kominiarskich w budynkach administrowanych przez A.N. Nowe Miasto.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia są usługi kominiarskie w skład których wchodzą: 1. Czyszczenie przewodów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, w celu utrzymania ich drożności i bezpiecznego funkcjonowania wraz z wybraniem i wyniesieniem z budynku sadzy w workach foliowych w terminach i na zasadach określonych w rozporządzeniu MSWiA z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. nr 109, poz. 719 z późn. zmianami). 1.1. Fakt wykonania usługi wymaga potwierdzenia przez lokatora lub użytkownika lokalu. Wykonanie usługi na całym budynku wymaga potwierdzenia przez administratora budynku. 2. Okresowe przeglądy stanu technicznego przewodów kominowych zgodnie z ustawą z dnia 07.07.1994 r. - prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. nr 156 poz. 1118 z póź.zm.), przy czym: a/ Kontrole okresowe winny być przeprowadzone sukcesywnie w ciągu całego roku i zakończone w terminie do dnia 30.11.2011 r., b/ Kontrole okresowe będą wykonywane według harmonogramu opracowanego przez wykonawcę do miesiąca od daty podpisania umowy. Harmonogram zostanie sporządzony w uzgodnieniu z pracownikiem zamawiającego wyznaczonym do kontaktów z wykonawcą. c/ Każdy przegląd przewodów kominowych w budynku Wykonawca potwierdza opinią kominiarską, która będzie stanowiła podstawę do wystawienia faktury. 2.1. Zakres okresowego przeglądu technicznego obejmuje: 1/Sprawdzenie drożności przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych 2/Sprawdzenie siły ciągu kominowego (podciśnienie) zapewniającego prawidłowe działanie podłączonych do przewodów urządzeń grzewczo-kominowych, 3/Sprawdzenie ogólnego stanu technicznego (przydatność, uszkodzenia) przewodów kominowych na całej ich długości, a także kanałów, czopuchów, rur i łączników, nawiewników okiennych włazów, drabin, drzwiczek kominowych (wyczystnych i rewizyjnych), ław kominiarskich i nasad kominowych, pobielenia komina w obrębie strychu 4/ Sprawdzenie czy lokale, w których zainstalowane są urządzenia grzewcze (trzony kuchenne, piece, piecyki wody przepływowej, kotły c.o. itp.) posiadają sprawnie działające przewody kominowe, w tym wywiewne i nawiewne tzn.: a/czy jest zapewniony jest dostęp powietrza zewnętrznego koniecznego do prawidłowej cyrkulacji powietrza w lokalu (mieszkaniu), b/czy zainstalowane są prawidłowe kratki wentylacyjne (wielkość pow. chłonnej), nawiewniki okienne c/czy nie zainstalowano kratek wentylacyjnych z żaluzjami umożliwiającymi zamykanie lub ograniczanie przepływu powietrza, 5/ Sprawdzenie czy w lokalu istnieją urządzenia wymuszające ciąg kominowy w przypadku, gdy istnieją paleniska obsługiwane ciągiem grawitacyjnym lub gdy urządzenia te funkcjonują w przewodach wentylacji zbiorczej. 6/ Sprawdzenie czy istnieje dogodny dostęp do czyszczenia i przeprowadzenia okresowych kontroli przewodów kominowych, kanałów, czopuchów, rur i nasad kominowych w tym: dostęp do drzwiczek wyciorowych i rewizyjnych, 7/ Sprawdzenie czy nie są składowane materiały łatwopalne lub inne przedmioty w bezpośrednim sąsiedztwie drzwiczek rewizyjnych i wyciorowych. 8/ Sprawdzenie występowania innych nieprawidłowości, mogących spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi albo mienia. 2.2. Z przeprowadzonych przeglądów wykonawca wystawi i dostarczy Zamawiającemu protokół z całorocznego przeglądu podpisany przez osobę posiadającą stosowne kwalifikacje i uprawnienia zawodowe. 2.3. W razie stwierdzenia, podczas przeglądu, nieprawidłowości zagrażających bezpośrednio zdrowiu lub życiu osób, Wykonawca zawiadamia Zamawiającego o tym zagrożeniu niezwłocznie tj. nie później niż dniu stwierdzenia tych nieprawidłowości. 2.4. Wykonawca przed przystąpieniem do wykonania usług zgodnie z przedłożonym harmonogramem powiadomi mieszkańców budynku poprzez wywieszenie zawiadomienia w budynku , w widocznym miejscu - na co najmniej trzy dni przed planowanym wykonaniem usługi. 2.5. W przypadku braku możliwości dostania się do mieszkania/lokalu, Wykonawca zgłasza ten fakt niezwłocznie administratorowi budynku, celem uzgodnienia kolejnego terminu kontroli. 3. Wydawanie indywidualnych opinii kominiarskich w zakresie prawidłowości podłączeń przewodów kominowych i ich stanu technicznego, na zlecenie Zamawiającego w razie zaistnienia takiej konieczności. Zlecenie na w/w przegląd wystawia administrator ds. technicznych określając : adres nieruchomości, lokal oraz opis określonych usterek. 3.1. Wymaga się, aby opinie były składane Zamawiającemu w ciągu 7 dni od daty złożenia zlecenia przez Zamawiającego, a w przypadku stwierdzenia przez Wykonawcę stanu zagrożenia zdrowia lub życia mieszkańców, niezwłocznie tj. w dniu kontroli lokalu. 3.2. Opinia będzie musiała zawierać: dokładny opis istniejącego przedmiotu opinii, szczegółowy opis zaleceń, które trzeba wykonać w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości wraz z dokładnym opisem zakresu oraz metody wykonania przemurowania czy uszczelnienia komina oraz numer mieszkania, którego opinia dotyczy. Opinie nie zawierające tych informacji nie zostaną przez Zamawiającego przyjęte do rozliczenia. 3.3. W przypadkach, kiedy Zamawiający wyda zgodę najemcy lokalu na montaż kotła c.o. lub c.w.u lub kotła dwufunkcyjnego, a Wykonawca wyda w tym temacie stosowną opinię wskazującą możliwość podłączenia tego urządzenia do kanału spalinowego i wskaże przewód spalinowy i wentylacyjny, Zamawiający wymaga, aby Wykonawca po wykonaniu w/w prac przez najemcę, bezwzględnie dokonał ponownego sprawdzenia wykonania zaleceń, które zostały ujęte w jego opinii. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, do obowiązku Wykonawcy należy powiadomienie o tym fakcie Zamawiającego, celem podjęcia stosownych działań. 4. Realizowanie czynności związanych z odgruzowaniem przewodów, przemurowaniem nieszczelności przewodów kominowych i wykonywanie innych robót temu towarzyszących oraz usuwaniem gniazd ptasich z przewodów. 4.1. W ramach tych czynności Wykonawca wykona: a/ odgruzowanie przewodu b/ przemurowanie nieszczelności c/ wykucie otworu d/ zamurowanie otworu wraz z otynkowaniem otworu e/ wstawienie drzwiczek wycierowych, rewizyjnych lub kratki wentylacyjnej 5. Wykonywania na bieżąco inwentaryzacji przewodów kominowych we wszystkich budynkach. W terminie do 1 tygodnia od wygaśnięcia umowy Wykonawca składa Zamawiającemu kompletną, aktualną dokumentację inwetaryzacyjną przewodów kominowych w formie rzutów dachów. 6. Informowanie na bieżąco o konieczności usunięcia zauważonych przy czyszczeniu przewodów kominowych usterek lub zaniedbań grożących niebezpieczeństwem powstania pożaru lub zagrożeniem utraty zdrowia. 7. Niezwłoczne informowanie Zamawiającego o stwierdzonych w lokalach nieprawidłowościach, zwłaszcza o korzystaniu przez najemcę, w lokalach z instalacją gazu ziemnego, z butli propan-butan. 8. Pozostałe wymagania: 8.1.Zamawiający wymaga, aby Wykonawca zatrudniał w swojej firmie, taką liczbę pracowników, która zapewni należyte wykonanie usługi, jej płynność, bez względu na ilość zleceń i prac związanych z przedmiotem zamówienia. 8.2. W ramach wykonywanej usługi Wykonawca zapewnia nieodpłatną dyspozycyjność w przypadku awarii powstałych w budynkach Zamawiającego codziennie od godz. 15:00 do 22:00 a w dni wolne od pracy, niedziele i święta od godz. 6:00 do 22:00. Zamawiający wymaga aby Wykonawca, najpóźniej w dniu podpisania umowy, podał Zamawiającemu imię i nazwisko oraz nr tel. kontaktowego pracownika, który w przypadku wystąpienia awarii zagrażającej życiu najemców w wyżej określonym czasie, podejmie skuteczne działania na bezpośrednio zagrożonej nieruchomości. Dodatkowo Zamawiający wymaga, aby Wykonawca dla Zamawiającego wyznaczył stałe godziny pracy w dni robocze, w których Zamawiający będzie mógł kontaktować się w siedzibie Wykonawcy z jego pracownikiem. 2. Zakres świadczenia obejmuje : a/ czyszczenie przewodów dymowych w przypadku kuchni węglowych - 4 razy w roku b/ czyszczenie przewodów dymowych w przypadku pieców i kominków - 3 razy w roku c/ czyszczenie przewodów spalinowych - 2 razy w roku d/ czyszczenie przewodów wentylacyjnych - 1 raz w roku e/ okresowe przeglądy stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych - 1 raz w roku f/ wydawanie opinii na zlecenie zamawiającego ok. 195 g/ odgruzowywanie przewodu min. 50 mb h/ wykucie i zamurowanie otworu min. 20 szt i/ przemurowanie nieszczelności min. 10 szt j/ wstawienie drzwiczek wycierowych, rewizyjnych lub kratki wentylacyjnej min. 10 szt..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych do wysokości 25 % zamówienia podstawowego.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.91.50.00 - Usługi czyszczenia pieców i kominów 71.35.61.00 - Usługi kontroli technicznej .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.12.2011.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga zabezpieczenia oferty wadium.

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek poprzez złożenia oświadczenia w zakresie art. 22 ust. 1 ustawy Pzp.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek w sytuacji, kiedy wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - wykonywał przez okres minimum 12 miesięcy, usługi kominiarskie na co najmniej 20 nieruchomościach, przy czym wymaga się aby były to budynki wielorodzinne, o wartości co najmniej: 50 000 zł netto;

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek poprzez złożenia oświadczenia w zakresie art. 22 ust. 1 ustawy Pzp.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek w sytuacji, kiedy wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował co najmniej 5 pracownikami i co najmniej 1 osobą posiadającą kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim, która będzie sprawowała nadzór nad pracownikami Wykonawcy wykonujących prace w zakresie określonym przedmiotem zamówienia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek w sytuacji, kiedy wykaże, że posiada opłaconą polisę potwierdzającą, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na wartość nie mniejszą niż 300 000 PLN (słownie: trzysta tysięcy złotych) na czas obejmujący wykonanie przedmiotu zamówienia oraz gotowy jest złożyć zobowiązanie do jej odnowienia, jeśli jej ważność będzie się kończyć w okresie realizacji zamówienia;

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający na podstawie art. 144 dopuści zmianę umowy dotyczącą przedmiotu lub umówionego terminu wykonania zamówienia w następujących przypadkach: - z powodu uzasadnionych zmian w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia proponowanych przez Zamawiającego lub Wykonawcę, jeżeli te zmiany są korzystne dla zamawiającego - z powodu okoliczności siły wyższej, np. wystąpienia zdarzenia losowego wywołanego przez czynniki zewnętrzne, którego nie można było przewidzieć z pewnością, w szczególności zagrażającego bezpośrednio życiu lub zdrowiu ludzi lub grożącego powstaniem szkody w znacznych rozmiarach, - z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron. - zmiany podatku VAT na przedmiot zamówienia O wystąpieniu okoliczności mogących wpłynąć na zmianę terminów Wykonawca winien jest poinformować Zamawiającego pisemnie. Strony z powodów, jakie mogą wpływać na zmiany terminów wykonania robót, wyłączają niedogodności związane z pogodą, typową dla okresu wykonywania robót w miejscu wykonywania usługi.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.nowemiasto.com3.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Administracja Nieruchomościami Łódź-Śródmieście Nowe Miasto ul. Piotrkowska 17, 90-406 Łódź.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 15.12.2010 godzina 09:00, miejsce: Administracja Nieruchomościami Łódź-Śródmieście Nowe Miasto ul. Piotrkowska 17, 90-406 Łódź pok. Nr 9.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.