eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Bielsko-Biała › Wymiana i naprawa bram wjazdowych na sortownię po pożarze - demontaż i montaż bram

Zobacz treść przetargu, którego dotyczy to sprostowanie



Ogłoszenie z dnia 2016-08-29

Ogłoszenie nr 303421 - 2016 z dnia 2016-08-29 r.

Bielsko-Biała :
OGŁOSZENIE O ZMIANIE OGŁOSZENIA

OGŁOSZENIE DOTYCZY:

Ogłoszenia o udzieleniu zamówienia

INFORMACJE O ZMIENIANYM OGŁOSZENIU

Numer: 303396-2016
Data: 29/08/2016

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

Zakład Gospodarki Odpadami S.A., Krajowy numer identyfikacyjny 072321490, ul. Krakowska   315 d, 43-300  Bielsko-Biała , woj. śląskie, tel. +48338297590, faks .
Adres strony internetowej (url):
Adres profilu nabywcy:
Adres strony internetowej, pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne:

SEKCJA II: ZMIANY W OGŁOSZENIU

II.1) Tekst, który należy zmienić:

Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst:
Numer sekcji: IV
Punkt: 9.2.
W ogłoszeniu jest: W dniu 21 lipca 2016 r. w budynku sortowni Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej miał miejsce pożar. Dowód pismo znak: MR.5558.108.2.16.RW Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 1 sierpnia 2016 r. W jego wyniku wystąpiły znaczne zniszczenia budynku sortowni, instalacji branżowych w tym instalacji elektrycznej oraz instalacji sortowniczej, potwierdzone w protokole oględzin z miejsca zdarzenia, wykonanym przez KONSUS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, działającą w imieniu TUiR WARTA S.A., w którym ZGO S.A. jest ubezpieczony. Powyższe nieprzewidziane zdarzenie, którego Zamawiający nie mógł przewidzieć, spowodowało wyjątkową sytuację - znaczące zniszczenie budynku, awarię całej instalacji sortowniczej oraz między innymi spalenie się instalacji elektrycznej. W konsekwencji utratę możliwości przetwarzania odpadów o kodach 20 01 99 (inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny tzw. "suche") oraz 15 01 06 (zmieszane odpady opakowaniowe). Wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. ZGO S.A. posiadało zgodne z przepisami przeciwpożarowymi zabezpieczenia. Ponadto to zgodnie z dyspozycją przepisów art. 429 k.c. w związku z treścią art. 750 k.c. wskazać należy, że z uwagi na zawartą w dniu 20 lipca 2015 r. umowę 9/ZP/ZGO/2015 na "Dozorowanie i ochronę obiektów, terenu i mienia Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku Białej" z podmiotem, który w zakresie swej działalności zawodowej trudni się wykonywaniem czynności objętych przedmiotem umowy, o czym świadczy ujawniony w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmiot działalności, wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Dodatkowo należy zauważyć, że Zarząd ZGO S.A. dopiero w dniu 5 sierpnia 2016 r. został upoważniony Uchwałą nr 1/II/2016 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki do zaciągania zobowiązań na przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień niezbędnych dla potrzeb odtworzenia mienia, które uległo uszkodzeniu w wyniku pożaru hali sortowni w dniu 21 lipca 2016 r. A zatem dopiero w tym dniu stało się możliwe rozpoczęcie procedury udzielania zamówień publicznych. Jak wynika z treści oględzin, dopiero w dniu 27 lipca 2016 r. uzyskaliśmy zgodę ubezpieczyciela na rozpoczęcie prac remontowych i naprawczych. Natychmiast przystąpiliśmy do wykonywania ekspertyz w celu ustalenia zakresu przedmiotu zamówienia niezbędnego do zrealizowania zadania jakim jest odbudowa (remont) budynku sortowni, odbudowa instalacji elektrycznej oraz ponowne uruchomienie linii sortowniczej. Konieczność ta wynika z wielu powodów środowiskowych - konieczności zachowania ciągłości i niezwłoczności procesu przetwarzania odpadów oraz osiągnięcia określonych poziomów odzysku odpadów. Przepisy Ustawy Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 672), a w szczególności art. 145 ust. 3 lit. b zobowiązują prowadzącego instalację do podjęcia odpowiednich działań w przypadku powstania jakichkolwiek zakłóceń w pracach technologicznych i operacjach technicznych lub w pracy urządzeń ochronnych ograniczających emisję w celu ograniczenia ich skutków dla środowiska. W przedmiotowej sytuacji w wyniku pożaru uszkodzeniu uległ budynek, instalacja sortowania odpadów, a instalacja elektryczna uległa spaleniu. Część przetwarzanego strumienia odpadów została przekierowana na instalacje zastępcze, lecz z uwagi na ich ograniczone zdolności przeróbcze, może dojść do niekontrolowanego przedostawania się odpadów do środowiska. Ponadto każdy dzień postoju instalacji o bardzo wysokiej skuteczności wydzielania użytecznych surowców wtórnych pochodzenia odpadowego, przekłada się na spadek wskaźników poziomu odzysku/recyklingu tych odpadów, co może doprowadzić do niespełnienia przez gminy dostarczające do zakładu odpady wymagań prawnych w tym zakresie. Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, Zamawiający udzielił zamówień w trybie z wolnej ręki na wykonanie odbudowy linii sortowniczej Wykonawcy, który z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia był jedynym podmiotem na rynku, który w zaistniałej sytuacji faktycznej mógł dokonać odbudowy linii sortowniczej, w sposób gwarantujący integralność odtworzenia urządzeń i instalacji. Aby możliwe było wykonanie tego zadania, Zamawiający natychmiast udzielił zamówienia na wykonanie remontu budynku sortowni. Jednakże, aby móc kontynuować prace związane z remontem budynku i odbudową linii sortowniczej, w trybie pilnym należy udzielić zamówienia na odbudowę spalonej instalacji elektrycznej. W zakresie tych prac znajduje się bowiem demontaż spalonej instalacji elektrycznej. Demontaż należy wykonać w trybie pilnym, gdyż w przeciwnym razie należałoby wstrzymać remont budynku i odbudowę instalacji sortowniczej. Mając na uwadze te okoliczności, wystąpiła pilna potrzeba udzielenia zamówienia na odbudowę instalacji elektrycznej, gdyż w przeciwnym wypadku, wykonanie remontu budynku i przywrócenie funkcjonowania linii sortowniczej stałoby się niemożliwe. Taka sytuacja mogłaby wystąpić w przypadku udzielenia zamówienia na odtworzenie instalacji elektrycznej w innym trybie aniżeli tryb negocjacji bez ogłoszenia, z uwagi na czas trwania innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Potrzeba pilnego wykonania zamówienia implikowała konieczność podjęcia działań w celu wykonania zamówienia publicznego bez zbędnej zwłoki. Zaistniała sytuacja wymagała szczególnie szybkiej reakcji ZGO S.A. Zamawiający musiał natychmiast zareagować, tak aby bezzwłocznie uzyskać efekt w postaci realizacji przedmiotu zamówienia. Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1789) w art. 9 ust. 1 stanowi ponadto, iż w przypadku bezpośredniego zagrożenia wystąpienia szkody w środowisku podmiot korzystający ze środowiska jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegawczych. W tym przypadku działaniem zapobiegawczym będzie niezwłoczna odbudowa (remont) budynku sortowni, odbudowa instalacji elektrycznej i odtworzenie instalacji sortowniczej celem przywrócenia dotychczasowego sposobu przetwarzania odpadów komunalnych - zarówno w aspekcie ilościowym jaki i jakościowym. Mimo przekierowania części przetwarzanego strumienia odpadów na instalacje zastępcze, z uwagi na ich ograniczone zdolności przeróbcze, istnieje ryzyko niekontrolowanego przedostawania się odpadów do środowiska. Podjęte przez Zamawiającego działania zmierzają do zapewnienia utrzymania wymaganego poziomu odzysku odpadów, jednakże zważywszy na fakt, iż niemożliwe jest zaprzestanie wytwarzania odpadów przez mieszkańców obsługiwanego przez zakład terenu, istnieje ryzyko wystąpienie problemów z ich systematycznym odbiorem i przetwarzaniem. Brak odbioru odpadów i ich bezpiecznego dla ludzi i środowiska przetwarzania, niewątpliwe doprowadziłby do przynajmniej lokalnego zanieczyszczania środowiska oraz wystąpienia zagrożenia sanitarnego w regionie, a tym samym szkody w środowisku. Jak wynika z powyższego, konieczne są natychmiastowe- pilne działania pozwalające na usunięcie powstałych zagrożeń. W związku z powyższym koniecznym jest zastosowanie trybu zamówienia negocjacji bez ogłoszenia, gdyż zastosowanie innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych nie daje takich możliwości. Pilna potrzeba usunięcia powstałych zagrożeń nie jest możliwa przy zastosowaniu innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Okres trwania poszczególnych trybów, a więc innych niż tryb negocjacji bez ogłoszenia związane z nim ryzyko wydłużenia czasu potrzebnego do przeprowadzenia zamówienia, uniemożliwia wykonanie prac odtworzeniowych mających na celu usunięcie skutków awarii natychmiast - pilnie. Reasumując tylko zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia daje możliwość szybkiego ponownego uruchomienia sortowni, a więc wyeliminowania istniejącego ryzyka zagrożenia zdrowia mieszkańców, zanieczyszczenia środowiska, czy też zapobieżenia dalszym szkodom w majątku ZGO S.A. w Bielsku-Białej, a także podmiotów posiadających umowy z ZGO S.A., które albo nie mogą znaleźć odpowiedniego odbiorcy odpadów albo są narażone na wyższe koszty (np. dowozu z odległego miejsca).
W ogłoszeniu powinno być: W dniu 21 lipca 2016 r. w budynku sortowni Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej miał miejsce pożar. Dowód pismo znak: MR.5558.108.2.16.RW Komendanta Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 1 sierpnia 2016 r. W jego wyniku wystąpiły znaczne zniszczenia budynku sortowni, bram wjazdowych, instalacji branżowych oraz instalacji sortowniczej, potwierdzone w protokole oględzin z miejsca zdarzenia, wykonanym przez KONSUS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, działającą w imieniu TUiR WARTA S.A., w którym ZGO S.A. jest ubezpieczony. Powyższe nieprzewidziane zdarzenie, którego Zamawiający nie mógł przewidzieć, spowodowało wyjątkową sytuację - znaczące zniszczenie budynku, zniszczenie lub uszkodzenie bram wjazdowych sortowni, awarię całej instalacji sortowniczej. W konsekwencji utratę możliwości przetwarzania odpadów o kodach 20 01 99 (inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny tzw. "suche") oraz 15 01 06 (zmieszane odpady opakowaniowe). Wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. ZGO S.A. posiadało zgodne z przepisami przeciwpożarowymi zabezpieczenia. Ponadto to zgodnie z dyspozycją przepisów art. 429 k.c. w związku z treścią art. 750 k.c. wskazać należy, że z uwagi na zawartą w dniu 20 lipca 2015 r. umowę 9/ZP/ZGO/2015 na "Dozorowanie i ochronę obiektów, terenu i mienia Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku Białej" z podmiotem, który w zakresie swej działalności zawodowej trudni się wykonywaniem czynności objętych przedmiotem umowy, o czym świadczy ujawniony w Krajowym Rejestrze Sądowym przedmiot działalności, wyjątkowa sytuacja nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Dodatkowo należy zauważyć, że Zarząd ZGO S.A. dopiero w dniu 5 sierpnia 2016 r. został upoważniony Uchwałą nr 1/II/2016 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki do zaciągania zobowiązań na przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień niezbędnych dla potrzeb odtworzenia mienia, które uległo uszkodzeniu w wyniku pożaru hali sortowni w dniu 21 lipca 2016 r. A zatem dopiero w tym dniu stało się możliwe rozpoczęcie procedury udzielania zamówień publicznych. Jak wynika z treści oględzin, dopiero w dniu 27 lipca 2016 r. uzyskaliśmy zgodę ubezpieczyciela na rozpoczęcie prac remontowych i naprawczych. Natychmiast przystąpiliśmy do wykonywania ekspertyz w celu ustalenia zakresu przedmiotu zamówienia niezbędnego do zrealizowania zadania jakim jest odbudowa (remont) budynku sortowni, wymiana i naprawa bram wjazdowych, odbudowa oraz ponowne uruchomienie linii sortowniczej. Konieczność ta wynika z wielu powodów środowiskowych - konieczności zachowania ciągłości i niezwłoczności procesu przetwarzania odpadów oraz osiągnięcia określonych poziomów odzysku odpadów. Przepisy Ustawy Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 672), a w szczególności art. 145 ust. 3 lit. b zobowiązują prowadzącego instalację do podjęcia odpowiednich działań w przypadku powstania jakichkolwiek zakłóceń w pracach technologicznych i operacjach technicznych lub w pracy urządzeń ochronnych ograniczających emisję w celu ograniczenia ich skutków dla środowiska. W przedmiotowej sytuacji w wyniku pożaru uszkodzeniu uległ budynek, bramy wjazdowe, instalacja sortowania odpadów. Część przetwarzanego strumienia odpadów została przekierowana na instalacje zastępcze, lecz z uwagi na ich ograniczone zdolności przeróbcze, może dojść do niekontrolowanego przedostawania się odpadów do środowiska. Ponadto każdy dzień postoju instalacji o bardzo wysokiej skuteczności wydzielania użytecznych surowców wtórnych pochodzenia odpadowego, przekłada się na spadek wskaźników poziomu odzysku/recyklingu tych odpadów, co może doprowadzić do niespełnienia przez gminy dostarczające do zakładu odpady wymagań prawnych w tym zakresie. Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań, Zamawiający udzielił zamówień w trybie z wolnej ręki na wykonanie odbudowy linii sortowniczej Wykonawcy, który z uwagi na specyfikę przedmiotu zamówienia był jedynym podmiotem na rynku, który w zaistniałej sytuacji faktycznej mógł dokonać odbudowy linii sortowniczej, w sposób gwarantujący integralność odtworzenia urządzeń i instalacji. Aby możliwe było wykonanie tego zadania, Zamawiający natychmiast udzielił zamówienia na wykonanie remontu budynku sortowni. Jednakże, aby móc kontynuować prace związane z remontem budynku i odbudową linii sortowniczej, w trybie pilnym należy udzielić zamówienia na wymianę i naprawę zniszczonych i uszkodzonych bram wjazdowych. Co istotne w zakresie tych prac znajduje się demontaż prowadnic bram. Konieczność wykonania demontażu w trybie pilnym jest uzasadniona wobec faktu, iż w przeciwnym razie nie byłoby możliwe kontynuowanie prac związanych z remontem budynku czyli wymianą dachu. Wynika to z warunków konstrukcyjnych - prowadnice są przymocowane do konstrukcji i elementów dachu, które należy najpierw zdemontować a następnie odbudować. Dodatkowym argumentem jest obowiązek należytego zabezpieczenia obiektu sortowni wraz z instalacją sortowni, gdyż obecnie brak 2 sztuk bram oraz uszkodzenia w pozostałych bramach nie pozwala na zamknięcie obiektu, a tym samym należyte zabezpieczenie obiektu przed osobami postronnymi. Mając na uwadze te okoliczności, wystąpiła pilna potrzeba udzielenia zamówienia na wymianę i naprawę bram wjazdowych, gdyż w przeciwnym wypadku, wykonanie remontu budynku i przywrócenie funkcjonowania linii sortowniczej stałoby się niemożliwe. Taka sytuacja mogłaby wystąpić w przypadku udzielenia zamówienia na wymianę i naprawę bram w innym trybie aniżeli tryb negocjacji bez ogłoszenia, z uwagi na czas trwania innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Potrzeba pilnego wykonania zamówienia implikowała konieczność podjęcia działań w celu wykonania zamówienia publicznego bez zbędnej zwłoki. Zaistniała sytuacja wymagała szczególnie szybkiej reakcji ZGO S.A. Zamawiający musiał natychmiast zareagować, tak aby bezzwłocznie uzyskać efekt w postaci realizacji przedmiotu zamówienia. Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 1789) w art. 9 ust. 1 stanowi ponadto, iż w przypadku bezpośredniego zagrożenia wystąpienia szkody w środowisku podmiot korzystający ze środowiska jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegawczych. W tym przypadku działaniem zapobiegawczym będzie niezwłoczna odbudowa (remont) budynku sortowni, wymiana i naprawa bram wjazdowych i odtworzenie instalacji sortowniczej celem przywrócenia dotychczasowego sposobu przetwarzania odpadów komunalnych - zarówno w aspekcie ilościowym jaki i jakościowym. Mimo przekierowania części przetwarzanego strumienia odpadów na instalacje zastępcze, z uwagi na ich ograniczone zdolności przeróbcze, istnieje ryzyko niekontrolowanego przedostawania się odpadów do środowiska. Podjęte przez Zamawiającego działania zmierzają do zapewnienia utrzymania wymaganego poziomu odzysku odpadów, jednakże zważywszy na fakt, iż niemożliwe jest zaprzestanie wytwarzania odpadów przez mieszkańców obsługiwanego przez zakład terenu, istnieje ryzyko wystąpienie problemów z ich systematycznym odbiorem i przetwarzaniem. Brak odbioru odpadów i ich bezpiecznego dla ludzi i środowiska przetwarzania, niewątpliwe doprowadziłby do przynajmniej lokalnego zanieczyszczania środowiska oraz wystąpienia zagrożenia sanitarnego w regionie, a tym samym szkody w środowisku. Jak wynika z powyższego, konieczne są natychmiastowe- pilne działania pozwalające na usunięcie powstałych zagrożeń. W związku z powyższym koniecznym jest zastosowanie trybu zamówienia negocjacji bez ogłoszenia, gdyż zastosowanie innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych nie daje takich możliwości. Pilna potrzeba usunięcia powstałych zagrożeń nie jest możliwa przy zastosowaniu innych trybów przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Okres trwania poszczególnych trybów, a więc innych niż tryb negocjacji bez ogłoszenia związane z nim ryzyko wydłużenia czasu potrzebnego do przeprowadzenia zamówienia, uniemożliwia wykonanie prac odtworzeniowych mających na celu usunięcie skutków awarii natychmiast - pilnie. Reasumując tylko zastosowanie trybu negocjacji bez ogłoszenia daje możliwość szybkiego ponownego uruchomienia sortowni, a więc wyeliminowania istniejącego ryzyka zagrożenia zdrowia mieszkańców, zanieczyszczenia środowiska, czy też zapobieżenia dalszym szkodom w majątku ZGO S.A. w Bielsku-Białej, a także podmiotów posiadających umowy z ZGO S.A., które albo nie mogą znaleźć odpowiedniego odbiorcy odpadów albo są narażone na wyższe koszty (np. dowozu z odległego miejsca).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.