eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zawada › Nr sprawyZP. 271 - 8/12. Budowa odcinków sieci wodociągowej i przyłączy

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-10-01

Zawada: Nr sprawy: ZP. 271 - 8/12. Budowa odcinków sieci wodociągowej i przyłączy
Numer ogłoszenia: 208749 - 2012; data zamieszczenia: 01.10.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Komunalny Zakład Gospodarczy Gminy Zielona Góra z siedzibą w Zawadzie , ul. Szkolna 18, 66-001 Zawada, woj. lubuskie, tel. 068 3211279, faks 068 3212213.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://www.bip.kzg.zg.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Nr sprawy: ZP. 271 - 8/12. Budowa odcinków sieci wodociągowej i przyłączy.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Nr sprawy: ZP. 271 - 8/12. Budowa odcinków sieci wodociągowej i przyłączy. 1. Zamawiający dopuszcza składania ofert częściowych. Liczba zadań (części zamówienia) wynosi 6. - Zadanie nr 1: budowa sieci wodociągowej rozdzielczej - Drzonków, ul. Ośrodkowa. - Zadanie nr 2: budowa przyłączy wodociągowych dla budynków mieszkalnych położonych w Nowym Kisielinie przy ul. Odrzańskiej 1, 3, 5, 13, 15 i 17. - Zadanie nr 3: budowa odcinka sieci wodociągowej wraz z przyłączami do granic nieruchomości w miejscowości Nowy Kisielin, ul. Odrzańska - Podgórna - Piaskowa. - Zadanie nr 4: budowa odcinka sieci wodociągowej rozdzielczej w miejscowości Ochla na działkach o nr 975, 911 i 976 (ul. Akacjowa) jako rozbudowa istniejącego systemu zaopatrzenia w wodę. - Zadanie nr 5: II etap budowy odcinka sieci wodociągowej wraz z przyłączami do granic nieruchomości w miejscowości Nowy Kisielin na dz. nr 143/23 oraz 143/24 (boczna ul. Dębowej). - Zadanie nr 6: budowa sieci wodociągowej rozdzielczej na dz. nr 308/24 i 308/28 w Starym Kisielinie, ul. Zielona. 2. Zadanie nr 1, opis przedmiotu zamówienia: a. Zakresem zamówienia publicznego jest budowa sieci wodociągowej rozdzielczej wraz z odnogami do przyłączy, o łącznej długości L = 544,5 m w miejscowości Drzonków, gm. Zielona Góra, na działkach nr 12/1 i 198/5 (ul. Ośrodkowa) jako rozbudowa istniejącego systemu zaopatrzenia w wodę. b. Przedmiotowa inwestycja będzie zlokalizowana w sąsiedztwie istniejącej i projektowanej jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej w pasie drogowym drogi gminnej i na działce prywatnej. c. Zakres rzeczowy: - rury PE 100 O 160 mm - 470 mb, - rury PE 100 O 90 mm - 63,5 mb, - rury PE 100 O 63 mm - 2 mb, - rury PE 100 O 32 mm - ok. 9 mb, - trójnik DN 200/150 mm - 1 szt., - trójnik DN 150/80 mm - 7 szt., - trójnik DN 150/150 mm - 1 szt., - trójnik DN 80/80 mm - 1 szt., - zasuwa kołnierzowa DN 200 mm - 2 szt., - zasuwa kołnierzowa DN 150 mm - 4 szt., - zasuwa kołnierzowa DN 80 mm - 8 szt., - zasuwa kołnierzowa DN 50 mm - 1 szt., - hydrant naziemny DN 80 mm - 5 szt., - odgałęzienie siodłowe elektrooporowe 90/32 mm - 2 szt., - odgałęzienie siodłowe elektrooporowe 160/32 mm - 5 szt., - zasuwa DN 25 mm - 7 szt., - rura osłonowa ochronna - 4 mb. 3. Zadanie nr 2, opis przedmiotu zamówienia: budowa przyłączy wodociągowych dla budynków mieszkalnych położonych w Nowym Kisielinie przy ul. Odrzańskiej 1, 3, 5, 13, 15 i 17 - dz. nr 78/4, 78/1, 79/8, 84/2, 6/3 i 6/2 w pasie drogowym dz. nr 258/1 i 6/1. Długość projektowanych przyłączy wynosi ok. 75,80 m w tym: a. ul. Odrzańska 1, dz. nr 78/4 - O 32 mm, PEHD - L = 13,30 m, b. ul. Odrzańska 3, dz. nr 78/1 - O 32 mm, PEHD - L = 13,40 m, c. ul. Odrzańska 5, dz. nr 79/8 - O 32 mm, PEHD - L = 12,55 m, d. ul. Odrzańska 13, dz. nr 84/2 - O 32 mm, PEHD - L = 11,00 m, e. ul. Odrzańska 15, dz. nr 6/3 - O 32 mm, PEHD - L = 13,70 m, f. ul. Odrzańska 17, dz. nr 6/2 - O 32 mm, PEHD - L = 11,85 m. 4. Zadanie nr 3, opis przedmiotu zamówienia: budowa sieci wodociągowej o średnicy O 90 mm PE wraz z przyłączami O 32 mm PE w miejscowości Nowy Kisielin ul. Odrzańska - Podgórna - Piaskowa w pasie drogowym dz. nr 45/23, 45/31, 46/4, 397/3, 45/26, 297, 258/4, 258/1 w celu dostarczenia wody na cele bytowo-gospodarcze. Przyłącza wodociągowe do działek budowlanych numer 45/27, 45/28, 45/29, 45/19, 397/1, 45/32, 43/3, 45/34 (do granic nieruchomości). Ze względu na to, iż budynki położone na dz. nr 45/28, 45/29, 45/19, 43/3 są zasilane w wodę z istniejącego wodociągu należy przewidzieć połączenie przyłączy (na granicy nieruchomości) z istniejącymi na terenie działek klientów. 5. Zadanie nr 4, opis przedmiotu zamówienia: budowa odcinka sieci wodociągowej rozdzielczej w miejscowości Ochla na działkach nr ewid.: 975, 911 i 976 (ul. Akacjowa). Zakres: a. rurociąg PE SDR 11 PN 16 - O 110 mm L = 265 m, b. rury PE SDR 11 PN16 - O 32 mm L = 48 mb, c. rura osłonowa ochronna L = 4 mb, d. zasuwy doziemne kołnierzowe O 100 mm 1 szt., e. zasuwy doziemne kołnierzowe O 80 mm 2 szt., f. zasuwy kołnierzowe O 25 mm 12 szt., g. nawiertki O 110/32 mm 12 szt., h. hydranty nadziemne O 80 mm 2 szt. 6. Zadanie nr 5, opis przedmiotu zamówienia: II etap budowy odcinka sieci wodociągowej wraz z przyłączami do granic nieruchomości w miejscowości Nowy Kisielin na dz. nr 143/23 oraz 143/24 (boczna ul. Dębowej). W zakres zadania wchodzi wykonanie ok. 68 m rurociągu O 90 i pięciu przyłączy O 32. Rury PE 100 SDR 17 PN 10. Armatura żeliwna na ciśnienie min. 10 bar. Uwaga - z załączonej dokumentacji technicznej należy brać do wyceny tylko tę część, która dotyczy wykonania drugiego etapu inwestycji, na terenie działek podanych powyżej. 7. Zadanie nr 6, opis przedmiotu zamówienia: Budowa sieci wodociągowej rozdzielczej na dz. nr 308/24 i 308/28 w Starym Kisielinie, ul. Zielona. Zakres: a. rurociąg PE SDR 17 O 90 mm - L = 60 m, b. rury PE SDR O 32 mm - ok. L = 12 m, c. zasuwy doziemne kołnierzowe O 80 mm - 2 szt., d. zasuwy kołnierzowe O 32 mm - 4 szt., e. przyłącza PE SDR 11 O 32 mm - 4 szt., f. hydranty nadziemne O 80 mm - 1 szt. 8. Dokładny opis zakresu prac, materiałów i technologii wykonania znajduje się w załączonych do specyfikacji istotnych warunków zamówienia projektach budowlanych i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót. 9. UWAGA - zamawiający dopuszcza stosowanie rur PE 100 SDR 17 PN 10 oraz armaturę na ciśnienie nominalne 10 bar w miejsce rur i armatury o wyższych parametrach. 10. Zamontowane hydranty wykonawca jest zobligowany ponumerować w sposób czytelny i trwały. Zakres numeracji zostanie ustalony w porozumieniu z Zamawiającym. 11. Zamawiający wymaga wymiany górnej warstwy gruntów grubości 40 cm na piasek lub pospółkę. Powstały nadmiar gruntu rodzimego należy odwieźć w miejsce wskazane przez zamawiającego, na odległość do kilometra. 12. Przedmiary załączone do specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie obejmują powykonawczych pomiarów geodezyjnych, odszkodowań, opłat za składowanie odpadów i innych nakładów niezaliczanych do robót budowlano-montażowych, które należy uwzględnić w cenie oferty. 13. Nie trzeba załączać kosztorysów do oferty. 14. Wszelkie prace prowadzone w pasie drogowym należy przed przystąpieniem do robót uzgodnić z właściwym zarządcą drogi i uzyskać stosowną decyzję (o ile jest wymagana). 15. Koszty organizacji ruchu, a w tym: projekt organizacji ruchu i zabezpieczeń, organizację ruchu zastępczego, ogłoszenia związane ze zmianą organizacji ruchu i zabezpieczeń, montaż i demontaż urządzeń związanych z organizacją ruchu oraz opłaty ponosi Wykonawca i jest on zobowiązany uwzględnić je w cenie ofertowej..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków 45.23.21.50 - Roboty w zakresie rurociągów do przesyłu wody 45.11.12.00 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 6.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 10.12.2012.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Metodą spełnia/nie spełnia. Dla potwierdzenia spełniania warunku przedłożyć: wykaz minimum czterech wykonanych robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert - w zakresie wykonania sieci wodociągowej bądź wodociągowo-kanalizacyjnej. Jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy niż pięć lat, wykaz należy złożyć za krótszy okres. Łączna długość każdej z wykonanych i wykazanych sieci musi wynosić min. 300 m. Wykaz musi zawierać także rodzaj robót, datę i odbiorców. Do wykazu należy ponadto dołączyć dokumenty potwierdzające, że wykazane roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Metodą spełnia/nie spełnia. Dla potwierdzenia spełniania warunku przedłożyć: - wykaz kierowników budowy i/lub robót (branża sanitarna) wraz z informacjami nt. ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia oraz podstawie dysponowania tymi osobami. Kierownicy muszą posiadać minimum pięcioletnie doświadczenie zawodowe w swojej dziedzinie. - oświadczenie, iż osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Formularz ofertowy. 2. Dokumenty potwierdzające uprawnienie do reprezentacji osób podpisujących ofertę, przykładowo: aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej; w przypadku działania przez pełnomocnika - umocowanie prawne (np. oryginał pełnomocnictwa lub kopia notarialnie poświadczona), o ile nie wynika z przepisów prawa lub innych dokumentów rejestrowych (jak np. w przypadku prokury).

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający przewiduje możliwość dokonania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści umowy w oparciu o art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, jeśli wystąpi co najmniej jedna z niżej wymienionych okoliczności: 1. zmiana umowy jest korzystna dla Zamawiającego; 2. w wyniku wystąpienia niesprzyjających warunków pogodowych lub innych zdarzeń o charakterze siły wyższej; 3. w wyniku działań, poleceń i wytycznych osób (instytucji) trzecich Zamawiający będzie zobowiązany do ograniczenia środków przewidzianych na sfinansowanie zamówienia; 4. z uwagi na możliwość uzyskania (utraty) przez Zamawiającego zewnętrznych środków pomocowych (także dodatkowych) umożliwiających sfinansowanie całości lub części zamówienia oraz zamówienia dodatkowego/uzupełniającego; 5. w wyniku realizacji poleceń/zaleceń instytucji odpowiedzialnych za przydzielenie i nadzór zewnętrznych środków pomocowych przeznaczonych na realizację inwestycji - w zakresie innym niż finansowy; 6. z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron (np. prace archeologiczne czy konserwatorskie, decyzje i postanowienia konserwatora zabytków); 7. z powodów braków lub błędów w opisie przedmiotu zamówienia, dokumentacji projektowej lub wykonawczej, również tych polegających na niezgodności dokumentacji z przepisami prawa; 8. opóźnienie Zamawiającego w przekazaniu decyzji o udzieleniu pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, innych wymaganych przepisami, do których Zamawiający był zobowiązany; 9. przy opóźnieniu Zamawiającego w zakresie dokonywania odbiorów; 10. przy konieczności usunięcia wad lub wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej uznanych przez Zamawiającego za istotne; 11. z powodu uzasadnionych zmian w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia, jeżeli zmiany te są korzystne dla Zamawiającego; 12. w przypadku odstępstwa przez Zamawiającego od przyjętych standardów materiałowych; 13. ze względu na niemożliwe do przewidzenia zmiany technologiczne; 14. nastąpi wywierająca bezpośredni wpływ na dalsze wykonywanie umowy zmiana obowiązującego prawa powszechnego (ustawy, rozporządzenia), aktów prawa miejscowego bądź przepisów wewnętrznych, obowiązujących w Gminie Zielona Góra (uchwały Rady Gminy, zarządzenia, decyzje Wójta Gminy Zielona Góra etc.); 15. ulegnie zmianie stawka podatku od towarów i usług (VAT); 16. wystąpi zmiana Wykonawcy w przypadkach sukcesji generalnej następującej w wyniku dozwolonego przekształcenia podmiotu bądź dziedziczenia oraz przypadkach szczególnej sukcesji z mocy prawa (np. łączenie, dzielenie, przekształcenie spółek); 17. z uwagi na technicznie uzasadnioną konieczność wykonania robót zamiennych lub udzielenia ewentualnych zamówień dodatkowych lub uzupełniających; 18. nastąpi zmiana podwykonawcy w trakcie realizacji umowy, a także objęcie podwykonawstwem części robót niewskazanych uprzednio w ofercie;

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.bip.kzg.zg.pl/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: zamawiającego.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 17.10.2012 godzina 12:00, miejsce: sekretariat zamawiającego.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.