eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ciechanów › Przebudowa dróg gminnych Bohaterów Westerplatte, Tomasza Klonowskiego, Franciszka Rajkowskiego i Jadwigi Dziubińskiej w Ciechanowie - I etap

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-06-02

Ciechanów: Przebudowa dróg gminnych : Bohaterów Westerplatte, Tomasza Klonowskiego, Franciszka Rajkowskiego i Jadwigi Dziubińskiej w Ciechanowie - I etap
Numer ogłoszenia: 176102 - 2009; data zamieszczenia: 02.06.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miejska Ciechanów reprezentowana przez Prezydenta Miasta Ciechanów , Plac Jana Pawła II 6, 06-400 Ciechanów, tel. 023 6749200, faks 0 23 672 29 63.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.umciechanow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Przebudowa dróg gminnych : Bohaterów Westerplatte, Tomasza Klonowskiego, Franciszka Rajkowskiego i Jadwigi Dziubińskiej w Ciechanowie - I etap.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa dróg gminnych : Bohaterów Westerplatte, Tomasza Klonowskiego, Franciszka Rajkowskiego i Jadwigi Dziubińskiej w Ciechanowie - I etap. 2. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje : - Budowa jezdni z kostki betonowej w ul.Franciszka Rajkowskiego na odcinku od ul.Monte Cassino do ul.Tomasza Klonowskiego; - budowa obustronnego chodnika z kostki betonowej w ul.Franciszka Rajkowskiego na odcinku od ul.Monte Cassino do ul.Tomasza Klonowskiego; - roboty mające na celu dowiązać przebudowywaną ul.Franciszka Rajkowskiego do ul.Monte Cassino i ul.Aleksandry Bąkowskiej; - budowa kanalizacji deszczowej z rur PCV, budowa studni PE O1000 TEGRA z włazem żeliwnym, budowa wpustów deszczowych - w ul.Franciszka Rajkowskiego na odcinku od ul.Monte Cassino do ul.Tomasza Klonowskiego oraz częściowo w ul.Jadwigi Dziubińskiej, Monte Cassino i Aleksandry Bąkowskiej oraz Tomasza Klonowskiego; - wykonanie wzmocnienia korpusów studni kablowych telekomunikacyjnych oraz wymiana ramy i pokrywy studni w ul.Franciszka Rajkowskiego na odcinku od ul.Monte Cassino do ul.Tomasza Klonowskiego; - budowa stałej organizacji ruchu w ul.Franciszka Rajkowskiego na odcinku od ul.Monte Cassino do ul.Tomasza Klonowskiego, częściowo w ul.Monte Cassino a także w ul.Aleksandry Bąkowskiej; - zapewnienie czasowej organizacji ruchu drogowego na czas realizacji budowy. 3. Szczegółowy zakres zamówienia określają : a) Dokumentacja projektowa części (branży) drogowej, opracowana przez pracownię projektową MBZ Andler, Tomczak Spółka Jawna, Aleje Jana Pawła II 79, 87-800 Włocławek - stanowiąca załącznik nr 9 do SIWZ. b) Dokumentacja projektowa części (branży) sanitarnej, opracowana przez pracownię projektową Hydromont Spółka Cywilna Nowak, Moderacki, Aleja Jachowicza 17A, 09-402 Płock - stanowiąca załącznik nr 10 do SIWZ c) Projekt stałej organizacji ruchu oraz projekt organizacji ruchu na czas prowadzenia robót, opracowany przez pracownię projektową MBZ Andler, Tomczak Spółka Jawna, Aleje Jana Pawła II 79, 87-800 Włocławek - stanowiący załącznik nr 11 do SIWZ; d) Dokumentacja projektowa części (branży) telekomunikacyjnej, opracowana przez pracownię projektową MBZ Andler, Tomczak Spółka Jawna, Aleje Jana Pawła II 79, 87-800 Włocławek - stanowiąca załącznik nr 12 do SIWZ; e) wzór umowy stanowiący załącznik nr 7 do SIWZ; f) graficzny zakres zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem niniejszego postępowania przetargowego, stanowiący załącznik nr 8 do SIWZ. 4. W przypadku materiałów określonych w dokumentacji projektowej nazwą producenta, Zamawiający dopuszcza zastosowanie materiałów równoważnych (posiadających parametry użytkowe, funkcjonalne i techniczne nie gorsze niż urządzenia/materiały określone przez Zamawiającego). Obowiązek udowodnienia powyższego leży po stronie Wykonawcy. 5. Wykonawca jest obowiązany, aby wszystkie pozostałe po procesie budowy materiały zostały przetworzone, unieszkodliwione i/lub magazynowane w sposób przyjazny środowisku, co oznacza, że Wykonawca jest zobowiązany postępować zgodnie z ustawą o odpadach (Dz. U. z 2007r. Nr 39, poz.251), a także postępować zgodnie z Krajowym Planem Gospodarki Odpadami. Wykonawca przed rozpoczęciem prac budowlanych, które mogą spowodować wytworzenie odpadów powinien wypełnić obowiązki wytwórcy odpadów wynikające z art. 17 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy o odpadach. Wytworzone odpady Wykonawca winien przekazywać uprawnionym firmom posiadającym zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbiórki, odzysku lub unieszkodliwiania określonych rodzajów odpadów. Przekazanie odpadów uprawnionemu odbiorcy przez Wykonawcę powinno każdorazowo być potwierdzone w karcie przekazania odpadów (wzór kart przekazania i ewidencji odpadów znajduje się w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. z 2006r. Nr30, poz.213). Koszty związane z zagospodarowaniem wytworzonych w czasie robót budowlanych odpadów muszą być uwzględnione w ofercie Wykonawcy..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.30.00 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg 45.23.21.30 - Roboty budowlane w zakresie rurociągów do odprowadzania wody burzowej 45.23.23.10 - Roboty budowlane w zakresie linii telefonicznych .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2009.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: 1. Każdy Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć swą ofertę wadium w wysokości : 20 000zł (słownie : dwadzieścia tysięcy zł). 2. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku formach, zgodnie z art.45 ust.6 ustawy. 3. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na następujący rachunek bankowy Zamawiającego : Bank Spółdzielczy Ciechanów, nr rachunku : 54 8213 0008 2001 0088 8888 0010. 4. Wadium wnoszone w innej dopuszczalnej formie niż pieniężnej należy wnieść w oryginale (poza ofertą) w terminie do dnia 26.06.2009r., do godz. 11.00 w pokoju nr 206 lub 207 w budynku Urzędu Miasta Ciechanów, ul.Wodna 1, 06-400 Ciechanów z dopiskiem : Wadium do przetargu nieograniczonego na Przebudowę dróg gminnych : Bohaterów Westerplatte, Tomasza Klonowskiego, Franciszka Rajkowskiego i Jadwigi Dziubińskiej w Ciechanowie - I etap. W przypadku wysłania dokumentu drogą pocztową, należy wysłać go w takim terminie, aby Zamawiający otrzymał go w terminie do dnia 26.06.2009r., do godz. 11.00. Natomiast kserokopię dowodu wniesienia wadium (poświadczoną za zgodność z oryginałem), należy dołączyć do oferty.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy : 1) Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, oraz nie podlegają wykluczeniu z postępowania na podstawie art.24 ust 1 i ust.2 ustawy. 2) Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia - tj. : a) Dysponują następującymi osobami, które zostaną wyznaczone do realizacji przedmiotu zamówienia : - Kierownik budowy (odpowiednie uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej)/1 osoba/ co najmniej 3 lata łącznie doświadczenia na stanowisku kierownika budowy; - Kierownik robót sanitarnych (odpowiednie uprawnienia budowlane do kierowania robotami w zakresie sieci, i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych)/1 osoba/ co najmniej 3 lata łącznie doświadczenia na stanowisku kierownika robót sanitarnych; - Kierownik robót telekomunikacyjnych (odpowiednie uprawnienia do kierowania robotami telekomunikacyjnymi)/1 osoba/ co najmniej 3 lata łącznie doświadczenia na stanowisku kierownika robót telekomunikacyjnych. b) Wykonali w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 1 robotę budowlaną polegają na budowie, przebudowie lub rozbudowie drogi, oraz budowie kanalizacji deszczowej w tej drodze. Oddzielnie lub w tej samej drodze należy wykazać wykonywanie robót polegających na budowie, przebudowie lub rozbudowie linii telefonicznej. Budowana, przebudowywana lub rozbudowywana droga musi mieć co najmniej 320m długości, w skład tych prac musi wchodzić również budowa ,przebudowa lub rozbudowa chodnika z kostki betonowej . Wartość tej jednej roboty budowlanej + ewentualne wykazanie robót telekomunikacyjnych w tej lub innej drodze, musi mieć wartość nie mniejszą niż zaoferowana cena brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia (wartość brutto podana przez Wykonawcę w ofercie za wykonanie przedmiotu zamówienia). 3) Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia. Wykonawca musi posiadać środki finansowe w wysokości co najmniej 300 000 zł lub posiadać zdolność kredytową w wysokości co najmniej 300 000zł. 2. Wykonawcy mogą wspólnie (dotyczy to również spółek cywilnych) ubiegać się o udzielenie niniejszego zamówienia, a oferta taka spełniać musi następujące wymagania : 1) Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia muszą ustanowić Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego a takie pełnomocnictwo musi być podpisane przez osoby upełnomocnione do reprezentowania wszystkich Wykonawców. Dokument winien zawierać: nazwę postępowania do którego się odnosi, precyzować zakres umocowania, wskazywać pełnomocnika, wyliczać wszystkich Wykonawców którzy ubiegają się o to zamówienie, dokument winien być podpisany przez wszystkich Wykonawców. 2) W odniesieniu do wymagań postawionych przez Zamawiającego każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia musi oddzielnie udokumentować, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust 1 i ust.2 pkt.1,2,3 ustawy. 3) Potencjał ekonomiczny, kadrowy i techniczny oraz doświadczenie Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia w sumie muszą spełniać wymagane przez Zamawiającego warunki. 4) Formularz ofertowy musi być podpisany w taki sposób aby prawnie zobowiązywał wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, natomiast kserokopie dokumentów dotyczących poszczególnych Wykonawców muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. 5) W ofercie powinien być podany adres do korespondencji i kontakt telefoniczny z Pełnomocnikiem Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wszelka korespondencja oraz rozliczenia dokonywane będą wyłącznie z podmiotem występującym jako Pełnomocnik. 3. Zamawiający dokona oceny spełniania przez Wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia na zasadzie spełnia/ nie spełnia, na podstawie dokumentów wymienionych w Rozdziale III ust. 2 oraz w Rozdziale IV ust.14 siwz, a w przypadku podmiotów występujących wspólnie w Rozdziale III ust. 2 i 3 siwz oraz w Rozdziale IV ust.14 siwz..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: I. W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w ust. 1, Wykonawcy muszą złożyć wraz z ofertą następujące oświadczenia i dokumenty : 1) Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 2) Aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 3) Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SIWZ - sporządzone przed upływem terminu składania ofert. 4) Wykaz osób (sporządzony przed upływem składania ofert - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszej SIWZ), którymi dysponuje lub będzie dysponował Wykonawca (+ewentualnie pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia osób zdolnych do wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami Zamawiającego) i które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności wraz z dokumentami stwierdzającymi, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia tzn. do oferty Wykonawca dołączy: - kserokopie decyzji o stwierdzeniu przygotowania zawodowego, potwierdzające posiadanie odpowiednich uprawnień budowlanych do sprawowania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, o których mowa w ustawie Prawo budowlane - aktualne (ważne na dzień złożenia oferty) zaświadczenia o przynależności do właściwej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, kierowników robót, zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów 5) Wykaz wykonanych robót budowlanych (sporządzony przed upływem terminu składania ofert) w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartościom robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie (sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do SIWZ). W ww. załączniku nr 5 Wykonawca wpisze tylko te roboty budowlane, które spełniają warunek określony w ust. 1 pkt.2 lit. b. Warunek określony w ust.1 pkt.2 lit.b Zamawiający będzie uważał za spełniony jeżeli Wykonawca udokumentuje, że wykonał co najmniej : 1 robotę budowlaną polegającą na budowie, przebudowie lub rozbudowie drogi, oraz budowie kanalizacji deszczowej w tej drodze. Wykonawca wykaże, że wykonał w tej samej drodze lub wykaże, że wykonał w innej drodze roboty polegające na budowie, przebudowie lub rozbudowie linii telekomunikacyjnej. Budowana, przebudowywana lub rozbudowywana droga musi mieć co najmniej 320m długości, w skład tych prac musi wchodzić również budowa ,przebudowa lub rozbudowa chodnika z kostki betonowej. Wartość tej jednej roboty budowlanej + ewentualne wykazanie wykonanie robót telekomunikacyjnych w tej lub innej drodze, musi mieć wartość nie mniejszą niż zaoferowana cena brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia (wartość brutto podana przez Wykonawcę w ofercie za wykonanie przedmiotu zamówienia). 6) Informacja z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, w których Wykonawca posiada rachunek, potwierdzająca posiadanie przez Wykonawcę środków finansowych w wysokości co najmniej 300 000zł lub posiadanie przez Wykonawcę zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 300 000zł. - wystawiona nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. II. W przypadku składania oferty przez Wykonawcę mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wymagane dokumenty należy złożyć na zasadach określonych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2006r. Nr 87 poz. 605). III. Oferta Wykonawcy musi zawierać : dokumenty i oświadczenia wymienione w Rozdziale III ust.2 SIWZ (a w przypadku podmiotów występujących wspólnie - dokumenty i oświadczenia wymienione w Rozdziale III ust. 2 i 3 SIWZ) oraz formularz ofertowy (załącznik nr 1), wykaz prac przeznaczonych do podwykonania (załącznik nr 4 - w przypadku jeżeli Wykonawca zamierza powierzyć część zamówienia podwykonawcy), tabelę wartości elementów scalonych (załącznik nr 6), zaakceptowany wzór umowy (załącznik nr 7), dowód wniesienia wadium oraz kosztorysy ofertowe wszystkich branż (załącznik nr 13)..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.umciechanow.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta Ciechanów, ul. Wodna 1, Wydział Inwestycji, pokój nr 206, I piętro.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 26.06.2009 godzina 11:00, miejsce: Ofertę należy złożyć w Urzędzie Miasta Ciechanów, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów, Sala Obsługi Interesanta - Kancelaria ogólna, stanowisko nr 6.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1. Zamawiający dokona otwarcia ofert w dniu 26.06.2009 r. o godz. 11.30 w siedzibie Urzędu Miasta Ciechanów, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów, w pokoju nr 206. 2. Osobami upoważnionymi przez Zamawiającego do udzielania informacji są : a) w sprawie przedmiotu zamówienia : Robert Szymaniak tel. (+48 23)674 92 13, fax(+48 23)672 29 63, w godzinach pracy Urzędu Miasta Ciechanów : poniedziałek - piątek 800 - 1600, pokój nr 207, ul.Wodna 1, 06-400 Ciechanów, oraz Robert Zembrzuski tel. (+48 23) 674 92 86, fax (+48 23) 672 29 63, w godzinach pracy Urzędu Miasta Ciechanów: poniedziałek-piątek 8 00 - 16 00 , pokój nr 206, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów, b) w sprawie procedury postępowania: Justyna Tomkowska tel. (+48 23) 674 92 74 fax (+48 23) 672 29 63, w godzinach pracy Urzędu Miasta Ciechanów: poniedziałek-piątek 8 00 - 16 00 , pokój nr 103, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów. 3. Zamawiający ustala zabezpieczenie należytego wykonania umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia w wysokości 7 % ceny brutto podanej w ofercie..

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.