eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Katowice › Wybór Wykonawcy, któremu zostanie powierzone wykonanie1) dostawy (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8; 2) utwardzenia terenu wokół budynku 11; 3) robót budowlano - instalacyjnych związanych z wykonaniem aranżacji w ramach budynku nr 11; położonych w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, Z-28/VII/2015/PNT

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2015-07-02

Katowice: Wybór Wykonawcy, któremu zostanie powierzone wykonanie: 1) dostawy (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8; 2) utwardzenia terenu wokół budynku 11; 3) robót budowlano - instalacyjnych związanych z wykonaniem aranżacji w ramach budynku nr 11; położonych w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, Z-28/VII/2015/PNT
Numer ogłoszenia: 164088 - 2015; data zamieszczenia: 02.07.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: nieobowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Park Naukowo-Technologiczny "Euro-Centrum" Sp. z o.o. , ul. Ligocka 103, 40-568 Katowice, woj. śląskie, tel. 32 78 34 300, faks 32 250 47 85.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://pnt.euro-centrum.com.pl/przetargi

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: spółka prawa handlowego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wybór Wykonawcy, któremu zostanie powierzone wykonanie: 1) dostawy (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8; 2) utwardzenia terenu wokół budynku 11; 3) robót budowlano - instalacyjnych związanych z wykonaniem aranżacji w ramach budynku nr 11; położonych w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, Z-28/VII/2015/PNT.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 3.1 Przedmiot zamówienia stanowi: 1) dostawa (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8 posadowionego w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, na podstawie wytycznych i rzutów fasady szklanej - zgodnie z załącznikiem nr 1 do siwz. 2) wykonanie utwardzenia terenu wokół budynku nr 11 na działce 16/12 i 17/11 na podstawie wytycznych - zgodnie z załącznikiem nr 2 do siwz; 3) wykonanie robót budowlano-wykończeniowych związanych z wykonaniem aranżacji w ramach budynku nr 11 na podstawie wytycznych i projektu aranżacji wnętrz stanowiących załącznik nr 3 do siwz. 3.2 Wykonawca będzie obowiązany do: 3.2.1 dostawy i montażu żaluzji zewnętrznych wg wytycznych Zamawiającego; 3.2.2 wykonania i podłączenia żaluzji zewnętrznych do istniejącej sieci elektrycznej oraz instalacji sterowania BMS znajdującej się w budynku nr 8; 3.2.3 ujęcia w ofercie wszystkich niezbędnych kosztów do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym rusztowań zewnętrznych; 3.2.4 wywozu ziemi wraz z utylizacją i wykonaniem wzmocnienia skarpy od strony kolei; 3.2.5 wykonania utwardzenia terenu wraz z podbudową i nawierzchnią na niezagospodarowanej części działki 17/11 i 16/12; 3.2.6 wykonania tynków akrylowych, malowania ścian korytarzy zgodnie z projektem aranżacji; 3.2.7 wykonania podłączenia instalacji wentylacji i klimatyzacji do pomieszczenia technicznego z falownikami. 3.3 Jednocześnie Zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych w poniższych zakresach: 3.3.1 Zakres nr 1 - dostawa (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8 posadowionego w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, na podstawie wytycznych i projektu fasady szklanej zgodnie z załącznikiem nr 1 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.1.1 dostawy i montażu żaluzji zewnętrznych wg wytycznych Zamawiającego; 3.3.1.2 wykonania i podłączenia żaluzji zewnętrznych do istniejącej sieci elektrycznej oraz instalacji sterowania BMS znajdującej się w budynku nr 8; 3.3.1.3 ujęcia w ofercie wszystkich niezbędnych kosztów do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym rusztowań zewnętrznych. 3.3.2 Zakres nr 2 - wykonanie utwardzenia terenu na działce 16/12 i 17/11 na podstawie wytycznych zgodnie z załącznikiem nr 2 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.2.1 wywozu ziemi wraz z utylizacją i wykonaniem wzmocnienia skarpy od strony kolei; 3.3.2.2 wykonanie utwardzenia terenu wraz z podbudową i nawierzchnią na niezagospodarowanej części działki 17/11 i 16/12. 3.3.3 Zakres nr 3 - wykonanie robót budowlano-wykończeniowych dla budynku nr 11 zgodnie z załącznikiem nr 3 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.3.1 wykonania tynków akrylowych, malowania ścian korytarzy zgodnie z projektem aranżacji; 3.3.3.2 wykonania podłączenia instalacji wentylacji i klimatyzacji do pomieszczenia technicznego z falownikami. 3.4 Każdy Wykonawca (zarówno Wykonawca Generalny, jak i Wykonawcy robót częściowych) będzie również obowiązany do: 3.4.1 kontroli jakości; 3.4.2 naprawy tynków zewnętrznych i wewnętrznych w przypadku uszkodzenia podczas montażu żaluzji zewnętrznych; 3.4.3 naprawy/ wymiany istniejącej fasady szklanej w przypadku uszkodzenia podczas montażu żaluzji; 3.4.4 naprawy w przypadku uszkodzenia schodów i podestu granitowego przy wejściu do budynku i fasadzie; 3.4.5 uporządkowania terenu i obiektu po wykonaniu prac; 3.4.6 współpracy z Wykonawcą budynku 11 firmą HB Unibud S.A z siedzibą w Czechowicach - Dziedzicach przy robotach na działkach 17/11 i 16/22 oraz w zakresie wykonania robót budowlano-wykończeniowych w budynku nr 11; 3.4.7 wykonania uciążliwych prac związanych z nadmiernym wierceniem (hałasem) w godzinach popołudniowych tj. po godzinie 16.00. 3.5 Dokumenty składające się na opis przedmiotu zamówienia stanowią załącznik nr 1, 2 i 3 do siwz. 3.7 W przypadku użycia przy opisie przedmiotu zamówienia nazwy producenta, znaku towarowego lub patentu, Zamawiający wymaga, aby traktować takie wskazania jako przykładowe i dopuszcza zastosowanie przy realizacji zamówienia materiałów, urządzeń itp. o równoważnych parametrach nie gorszych niż wskazane. W przypadku zaoferowania przez wykonawcę materiałów/urządzeń równoważnych w stosunku do zaproponowanych przez Zamawiającego w dokumentacji projektowej, wykonawca ma obowiązek załączyć do oferty: 3.7.1 zestawienie zastosowanych przez siebie materiałów/urządzeń ze wskazaniem, które materiały/urządzenia opisane ww. dokumentach zastępują; 3.7.2 dokumenty potwierdzające spełnienie przez oferowane przez niego materiały/urządzenia warunku równoważności; 3.7.3 oświadczenie o kompatybilności zaproponowanych przez niego materiałów/urządzeń równoważnych z niezmienionymi przez niego materiałami/urządzeniami. Zamawiający informuje również, iż oferowane przez wykonawców jako równoważne materiały/urządzenia zamiast materiałów/urządzeń wskazanych przez Zamawiającego w dokumentacji projektowej będą przez Zamawiającego weryfikowane. W razie stwierdzenia, że oferowane przez wykonawcę materiały/urządzenia nie są równoważne w stosunku do żądanych przez Zamawiającego, Zamawiający wezwie do dokonania w ofercie wykonawcy zmian pozwalających na spełnienie warunku równoważności. W przypadku nie uwzględnienia żądania Zamawiającego, oferta wykonawcy zostanie odrzucona jako nie odpowiadająca treści siwz..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.31.00.00-3, 39.51.54.30-8, 45.11.12.91-4, 45.45.00.00-6.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 18.08.2015.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 7.3 Warunki w zakresie wiedzy i doświadczenia obejmują wykonanie w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie co najmniej: 7.3.1 dla zakresu 1 - dwóch dostaw żaluzji fasadowych zewnętrznych wraz z montażem o wartości co najmniej 50.000,00 zł każda. 7.3.2 dla zakresu 2 - jednego zagospodarowania terenu o wartości co najmniej 30.000,00 zł. 7.3.3 dla zakresu 3 - jednej roboty budowlano-wykończeniowej o wartości co najmniej 10.000,00 zł.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 7.5 Warunki w zakresie dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia obejmują dysponowanie dla Generalnego Wykonawcy: 7.5.1 co najmniej 1 osobą posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności budowlanej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności konstrukcyjno-budowlanej; 7.5.2 co najmniej 1 osobą posiadającą uprawnienia instalacyjno-inżynieryjne w zakresie instalacji elektrycznych; 7.5.3 co najmniej 1 osobą posiadającą uprawnienia budowlane w specjalności budowlanej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności drogowej.; a dla Wykonawców częściowych - obejmują dysponowanie co najmniej 1 osobą posiadającą: 7.5.4 dla zakresu 1 - uprawnienia budowlane w specjalności budowlanej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności konstrukcyjno-budowlanej; oraz uprawnienia instalacyjno-inżynieryjne w zakresie instalacji elektrycznych; 7.5.5 dla zakresu 2 - uprawnienia budowlane w specjalności budowlanej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności drogowej; 7.5.6 dla zakresu 3 - uprawnienia budowlane w specjalności budowlanej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności konstrukcyjno-budowlanej;

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 7.4 Warunki w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej obejmują posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na kwotę 100.000,00 zł dla Generalnego Wykonawcy, a dla Wykonawców zakresów częściowych co najmniej na kwotę: 7.4.1 dla zakresu 1 - 50 000,00 zł; 7.4.2 dla zakresu 2 - 50 000,00 zł; 7.4.3 dla zakresu 3 - 10 000,00 zł.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://pnt.euro-centrum.com.pl/przetargi
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: ul. Ligocka 103 40-568 Katowice budynek nr 3 sekretariat.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 09.07.2015 godzina 12:00, miejsce: ul. Ligocka 103 40-568 Katowice budynek nr 3 sekretariat.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 90 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie udzielane jest w związku z Projektem pod nazwą Utworzenie Parku Naukowo - Technologicznego Euro-Centrum - rozwój i zastosowanie nowych technologii w obszarze poszanowania energii i jej odnawialnych źródeł; realizowanym w ramach Osi Priorytetowej 5: Dyfuzja innowacji; Działanie 5.3: Wspieranie Ośrodków Innowacyjności Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka; finansowanym ze środków Unii Europejskiej oraz środków budżetu Państwa; w związku z umową o udzielenie wsparcia z dnia 08 października 2010 r. o nr POIG.05.03.00-00-010/10-08.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Zakres nr 1.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 3.3.1 Zakres nr 1 - dostawa (wraz z montażem) żaluzji zewnętrznych na fragment fasady szklanej budynku nr 8 posadowionego w Katowicach przy ul. Ligockiej 103, na podstawie wytycznych i projektu fasady szklanej zgodnie z załącznikiem nr 1 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.1.1 dostawy i montażu żaluzji zewnętrznych wg wytycznych Zamawiającego; 3.3.1.2 wykonania i podłączenia żaluzji zewnętrznych do istniejącej sieci elektrycznej oraz instalacji sterowania BMS znajdującej się w budynku nr 8; 3.3.1.3 ujęcia w ofercie wszystkich niezbędnych kosztów do realizacji przedmiotu zamówienia, w tym rusztowań zewnętrznych..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 39.15.14.30-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 18.08.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Zakres nr 2.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 3.3.2 Zakres nr 2 - wykonanie utwardzenia terenu na działce 16/12 i 17/11 na podstawie wytycznych zgodnie z załącznikiem nr 2 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.2.1 wywozu ziemi wraz z utylizacją i wykonaniem wzmocnienia skarpy od strony kolei; 3.3.2.2 wykonanie utwardzenia terenu wraz z podbudową i nawierzchnią na niezagospodarowanej części działki 17/11 i 16/12..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.12.91-4.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 03.08.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Zakres nr 3.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: 3.3.3 Zakres nr 3 - wykonanie robót budowlano-wykończeniowych dla budynku nr 11 zgodnie z załącznikiem nr 3 do siwz. Wykonawca będzie obowiązany do: 3.3.3.1 wykonania tynków akrylowych, malowania ścian korytarzy zgodnie z projektem aranżacji; 3.3.3.2 wykonania podłączenia instalacji wentylacji i klimatyzacji do pomieszczenia technicznego z falownikami..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.45.00.00-6, 45.31.00.00-3.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 03.08.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.