Tre¶æ lub zakres tego przetargu uleg³y zmianie. Zobacz opublikowan± do tego przetargu poprawkê.
Og³oszenie z dnia 2019-12-05
Og³oszenie nr 632408-N-2019 z dnia 2019-12-05 r.
Wojewódzkie Centrum Szpitalne Kotliny Jeleniogórskiej: Dostawa p³yt ró¿nych, p³yt do nadruku, materia³ów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek
OG£OSZENIE O ZAMÓWIENIU -
Dostawy
Zamieszczanie og³oszenia: Zamieszczanie obowi±zkowe
Og³oszenie dotyczy: Zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej
Nie
Nazwa projektu lub programu
O zamówienie mog± ubiegaæ siê wy³±cznie zak³ady pracy chronionej oraz wykonawcy, których dzia³alno¶æ, lub dzia³alno¶æ ich wyodrêbnionych organizacyjnie jednostek, które bêd± realizowa³y zamówienie, obejmuje spo³eczn± i zawodow± integracjê osób bêd±cych cz³onkami grup spo³ecznie marginalizowanych
Nie
Nale¿y podaæ minimalny procentowy wska¼nik zatrudnienia osób nale¿±cych do jednej lub wiêcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, nie mniejszy ni¿ 30%, osób zatrudnionych przez zak³ady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (w %)
SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY
Postêpowanie przeprowadza centralny zamawiaj±cy
Nie
Postêpowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiaj±cy powierzy³/powierzyli przeprowadzenie postêpowaniaNie
Informacje na temat podmiotu któremu zamawiaj±cy powierzy³/powierzyli prowadzenie postêpowania:Postêpowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiaj±cych
Nie
Je¿eli tak, nale¿y wymieniæ zamawiaj±cych, którzy wspólnie przeprowadzaj± postêpowanie oraz podaæ adresy ich siedzib, krajowe numery identyfikacyjne oraz osoby do kontaktów wraz z danymi do kontaktów:
Postêpowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej
Nie
W przypadku przeprowadzania postêpowania wspólnie z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej - maj±ce zastosowanie krajowe prawo zamówieñ publicznych:Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzkie Centrum Szpitalne Kotliny Jeleniogórskiej, krajowy numer identyfikacyjny
29364000000000, ul.
ul. Ogiñskiego
6
,
58-506
Jelenia Góra, woj.
dolno¶l±skie, pañstwo
Polska, tel.
757 537 286, e-mail
przetargi1@spzoz.jgora.pl, faks
757 543 883.
Adres strony internetowej (URL): www.spzoz.jgora.pl poczta e-mail: przetargi@spzoz.jgora.pl
Adres profilu nabywcy:
Adres strony internetowej pod którym mo¿na uzyskaæ dostêp do narzêdzi i urz±dzeñ lub formatów plików, które nie s± ogólnie dostêpne
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO:
Podmiot prawa publicznego
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (je¿eli dotyczy):
Podzia³ obowi±zków miêdzy zamawiaj±cymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postêpowania, w tym
w przypadku wspólnego przeprowadzania postêpowania z zamawiaj±cymi z innych pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiaj±cych jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postêpowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postêpowania odpowiadaj± pozostali zamawiaj±cy, czy zamówienie bêdzie udzielane przez ka¿dego z zamawiaj±cych indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozosta³ych zamawiaj±cych):
I.4) KOMUNIKACJA:
Nieograniczony, pe³ny i bezpo¶redni dostêp do dokumentów z postêpowania mo¿na uzyskaæ pod adresem (URL)
Tak
www.spzoz.jgora.pl (zak³adka przetargi)
Adres strony internetowej, na której zamieszczona bêdzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Nie
Dostêp do dokumentów z postêpowania jest ograniczony - wiêcej informacji mo¿na uzyskaæ pod adresem
Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu nale¿y przesy³aæ:
Elektronicznie
Nie
adres
Dopuszczone jest przes³anie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu w inny sposób:
Nie
Inny sposób:
Wymagane jest przes³anie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu w inny sposób:
Tak
Inny sposób:
Pisemnie. Oferty nale¿y sk³adaæ za po¶rednictwem operatora pocztowego, osobi¶cie lub za po¶rednictwem pos³añca w nieprzejrzystym, zamkniêtym opakowaniu w siedzibie Zamawiaj±cego.
Adres:
Wojewódzkie Centrum Szpitalne Kotliny Jeleniogórskiej, ul. Ogiñskiego 6 , 58-506 Jelenia Góra, ub z³o¿yæ bezpo¶rednio w Sekretariacie WCSKJ, adres jw., budynek D, parter, kierunek administracja - strona prawa.
Komunikacja elektroniczna wymaga korzystania z narzêdzi i urz±dzeñ lub formatów plików, które nie s± ogólnie dostêpne
Nie
Nieograniczony, pe³ny, bezpo¶redni i bezp³atny dostêp do tych narzêdzi mo¿na uzyskaæ pod adresem: (URL)
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego:
Dostawa p³yt ró¿nych, p³yt do nadruku, materia³ów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek
Numer referencyjny:
ZP/PN/53/12/2019
Przed wszczêciem postêpowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny
Nie
II.2) Rodzaj zamówienia: Dostawy
II.3) Informacja o mo¿liwo¶ci sk³adania ofert czê¶ciowych
Zamówienie podzielone jest na czê¶ci:
Tak
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu mo¿na sk³adaæ w odniesieniu do:
wszystkich czê¶ci
Maksymalna liczba czê¶ci zamówienia, na które mo¿e zostaæ udzielone zamówienie jednemu wykonawcy:
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielko¶æ, zakres, rodzaj i ilo¶æ dostaw, us³ug lub robót budowlanych lub okre¶lenie zapotrzebowania i wymagañ ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - okre¶lenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, us³ugê lub roboty budowlane: Zamówienie obejmuje dostawê p³yt ró¿nych, p³yt do nadruku, materia³ów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek z podzia³em na 13 pakietów do samodzielnego rozpatrywania. Pakiet nr 1 P³yty CD do nadruku Pakiet nr 2 Tonery do drukarek LEXMARK Pakiet nr 3 Tonery do drukarek Brother Pakiet nr 4 Tonery do drukarek HP Pakiet nr 5 Tonery do drukarek OKI Pakiet nr 6 Tonery do drukarek SAMSUNG Pakiet nr 7 P³yty ró¿ne Pakiet nr 8 Tusze i tonery do ró¿nych urz±dzeñ Pakiet nr 9 Tusze do drukarki PRIMERA Pakiet nr 10 Tusze RIMAGE Pakiet nr 11 Tonery do kserokopiarek i drukarki KONICA MINOLTA Pakiet nr 12 Tonery do drukarek KYOCERA Pakiet nr 13 Tusze i tonery do drukarek Canon Szczegó³owy opis zamówienia zawarty w SIWZ.
II.5) G³ówny kod CPV: 30125110-5
Dodatkowe kody CPV:
Kod CPV |
30192113-6 |
30237400-3 |
II.6) Ca³kowita warto¶æ zamówienia (je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
(w przypadku umów ramowych lub dynamicznego systemu zakupów - szacunkowa ca³kowita maksymalna warto¶æ w ca³ym okresie obowi±zywania umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów)
II.7) Czy przewiduje siê udzielenie zamówieñ, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Nie
Okre¶lenie przedmiotu, wielko¶ci lub zakresu oraz warunków na jakich zostan± udzielone zamówienia, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp:
II.8) Okres, w którym realizowane bêdzie zamówienie lub okres, na który zosta³a zawarta umowa ramowa lub okres, na który zosta³ ustanowiony dynamiczny system zakupów:
miesi±cach: 24 lub dniach:
lub
data rozpoczêcia: lub zakoñczenia:
II.9) Informacje dodatkowe:
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU
III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia okre¶lonej dzia³alno¶ci zawodowej, o ile wynika to z odrêbnych przepisów
Okre¶lenie warunków:
Zamawiaj±cy nie dokonuje opisu sposobu spe³niania warunku w sposób szczególny.
Informacje dodatkowe
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Okre¶lenie warunków:
Dysponowania odpowiedni± sytuacj± ekonomicznej i finansow±. Zamawiaj±cy nie dokonuje opisu sposobu spe³niania warunku w sposób szczególny.
Informacje dodatkowe
III.1.3) Zdolno¶æ techniczna lub zawodowa
Okre¶lenie warunków:
Zamawiaj±cy uzna warunek za spe³niony, je¿eli wykonawca przed³o¿y o¶wiadczenie o dysponowaniu potencja³em technicznym zapewniaj±cym w³a¶ciw± realizacjê przedmiotu zamówienia. Ocena spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu zostanie dokonana na podstawie dokumentów i o¶wiadczeñ z³o¿onych przez wykonawcê, na zasadzie SPE£NIA/NIE SPE£NIA
Zamawiaj±cy wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu imion i nazwisk osób wykonuj±cych czynno¶ci przy realizacji zamówienia wraz z informacj± o kwalifikacjach zawodowych lub do¶wiadczeniu tych osób:
Nie
Informacje dodatkowe:
III.2.1) Podstawy wykluczenia okre¶lone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp
III.2.2) Zamawiaj±cy przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp
Tak
Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce fakultatywne podstawy wykluczenia:
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 5 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy Pzp)
Tak (podstawa wykluczenia okre¶lona w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp)
O¶wiadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu
Tak
O¶wiadczenie o spe³nianiu kryteriów selekcji
Nie
O¶wiadczenie o braku podstaw do wykluczenia na podstawie przes³anek, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp, wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 3 do SIWZ "O¶wiadczenie o braku podstaw do wykluczenia". Na wezwanie z art. 26. 2 Wykonawca przedstawi Aktualny odpis z w³a¶ciwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o dzia³alno¶ci gospodarczej, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 5 pkt 1 ustawy, wystawionego nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania ofert. Ocena spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu zostanie dokonana na podstawie dokumentów i o¶wiadczeñ z³o¿onych przez wykonawcê, na zasadzie SPE£NIA/NIE SPE£NIA.
III.5) WYKAZ O¦WIADCZEÑ LUB DOKUMENTÓW SK£ADANYCH PRZEZ WYKONAWCÊ W POSTÊPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNO¦CI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP
III.5.1) W ZAKRESIE SPE£NIANIA WARUNKÓW UDZIA£U W POSTÊPOWANIU:
O¶wiadczenie o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu, wed³ug wzoru stanowi±cego za³±cznik nr 4 do SIWZ "O¶wiadczenie o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu" . Ocena spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu zostanie dokonana na podstawie dokumentów i o¶wiadczeñ z³o¿onych przez wykonawcê, na zasadzie SPE£NIA/NIE SPE£NIA.
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:
Wykonawca na wezwanie z art. 26.2 prze¶le Katalogi, foldery do ka¿dej pozycji, jêzyku polskim na podstawie, których Zamawiaj±cy bêdzie móg³ bezspornie zidentyfikowaæ oferowany asortyment oraz zapoznaæ siê z jego parametrami technicznymi, u¿ytkowymi, itp. Zamawiaj±cy prosi o zaznaczenie w z³o¿onych materia³ach firmowych, którego pakietu i pozycji dotyczy dana pozycja.
III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)Wykonawcy do oferty maj± do³±czyæ 1.) Formularz oferty o tre¶ci zgodnej z za³±czonym wzorem (za³±cznik nr 2) , 2.) Wykaz asortymentowo - ilo¶ciowy wraz z formularzem cenowym (za³±cznik nr 1) 3.) Dowód wniesienia wadium * 4) Pe³nomocnictwo z³o¿one w oryginale lub w kopii po¶wiadczonej za zgodno¶æ z orygina³em przez notariusza dla podmiotów wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie lub podmiotów w imieniu, których pe³nomocnicy niewymienieni w dokumentach rejestrowych firmy sk³adaj± oferty, 5.) O¶wiadczenia wyszczególnione w Rozdziale IX, pkt. 1 ppkt. 1), pkt. 2 ppkt. 1), 2)
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) OPIS
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Przetarg nieograniczony
IV.1.2) Zamawiaj±cy ¿±da wniesienia wadium:
Tak
Informacja na temat wadium
Pakiet nr 1 kwota: 1 920,00 z³; Pakiet nr 2 kwota: 1 475,00 z³; Pakiet nr 3 kwota: 640,00 z³; Pakiet nr 4 kwota: 498,00 z³; Pakiet nr 5 kwota: 437,00 z³; Pakiet nr 6 kwota: 314,00; Pakiet nr 7 kwota: 238,00 z³; Pakiet nr 8 kwota: 227,00 z³; Pakiet nr 9 kwota: 167,00 z³; Pakiet nr 10 kwota: 148,00 z³; Pakiet nr 11 kwota: 49,00 z³; Pakiet nr 12 kwota: 56,00 z³; Pakiet nr 13 kwota: 18,00 z³;
Wykonawca wnosi wadium w pieni±dzu : przelewem na rachunek bankowy Zamawiaj±cego: nr konta PKO BANK POLSKI Spó³ka Akcyjna nr rachunku: na konto: 23 1020 2137 0000 9702 0129 1483 dopiskiem (nr referencyjny postêpowania: ZP/PN/53/12/2019)
lub w jednej z poni¿ej podanych form:
a) w porêczeniach bankowych lub w porêczeniach spó³dzielczej kasy oszczêdno¶ciowo kredytowej, z tym ¿e porêczenie kasy jest zawsze porêczeniem pieniê¿nym,
b) w gwarancjach bankowych,
c) w gwarancjach ubezpieczeniowych
d) w porêczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiêbiorczo¶ci (tekst jednolity Dz. U. z 2019, poz. 310 z pó¼n. zmian.), przy czym za termin wniesienia wadium w formie przelewu pieniê¿nego przyjmuje siê termin uznania na rachunku zamawiaj±cego. W przypadku wniesienia wadium w formie innej ni¿ pieniê¿na - orygina³ dokumentu potwierdzaj±cego wniesienie wadium nale¿y przes³aæ/z³o¿yæ do Zamawiaj±cego za³±czaj±c do oferty z zaznaczeniem "Orygina³ wadium przetargowego" w terminie okre¶lonym do sk³adania ofert, natomiast kserokopiê po¶wiadczon± przez Wykonawcê za zgodno¶æ z orygina³em nale¿y do³±czyæ równie¿ jako dokument do oferty. Gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe oraz porêczenia musz± byæ udzielone na ca³y okres zwi±zania ofert± i winny obejmowaæ pe³ny zakres dotycz±cy wadium. W zakresie wadium obowi±zuj± uregulowania zawarte w art. 45 i 46 ustawy Prawo Zamówieñ Publicznych.
IV.1.3) Przewiduje siê udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia:
Nie
Nale¿y podaæ informacje na temat udzielania zaliczek:
IV.1.4) Wymaga siê z³o¿enia ofert w postaci katalogów elektronicznych lub do³±czenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Dopuszcza siê z³o¿enie ofert w postaci katalogów elektronicznych lub do³±czenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Informacje dodatkowe:
IV.1.5.) Wymaga siê z³o¿enia oferty wariantowej:
Nie
Dopuszcza siê z³o¿enie oferty wariantowej
Nie
Z³o¿enie oferty wariantowej dopuszcza siê tylko z jednoczesnym z³o¿eniem oferty zasadniczej:
Nie
IV.1.6) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostan± zaproszeni do udzia³u w postêpowaniu
(przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne)
Liczba wykonawców
Przewidywana minimalna liczba wykonawców
Maksymalna liczba wykonawców
Kryteria selekcji wykonawców:
IV.1.7) Informacje na temat umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów:
Umowa ramowa bêdzie zawarta:
Czy przewiduje siê ograniczenie liczby uczestników umowy ramowej:
Przewidziana maksymalna liczba uczestników umowy ramowej:
Informacje dodatkowe:
Zamówienie obejmuje ustanowienie dynamicznego systemu zakupów:
Adres strony internetowej, na której bêd± zamieszczone dodatkowe informacje dotycz±ce dynamicznego systemu zakupów:
Informacje dodatkowe:
W ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów dopuszcza siê z³o¿enie ofert w formie katalogów elektronicznych:
Przewiduje siê pobranie ze z³o¿onych katalogów elektronicznych informacji potrzebnych do sporz±dzenia ofert w ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów:
IV.1.8) Aukcja elektroniczna
Przewidziane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem) Nie
Nale¿y podaæ adres strony internetowej, na której aukcja bêdzie prowadzona:
Nale¿y wskazaæ elementy, których warto¶ci bêd± przedmiotem aukcji elektronicznej:
Przewiduje siê ograniczenia co do przedstawionych warto¶ci, wynikaj±ce z opisu przedmiotu zamówienia:
Nale¿y podaæ, które informacje zostan± udostêpnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej oraz jaki bêdzie termin ich udostêpnienia:
Informacje dotycz±ce przebiegu aukcji elektronicznej:
Jaki jest przewidziany sposób postêpowania w toku aukcji elektronicznej i jakie bêd± warunki, na jakich wykonawcy bêd± mogli licytowaæ (minimalne wysoko¶ci post±pieñ):
Informacje dotycz±ce wykorzystywanego sprzêtu elektronicznego, rozwi±zañ i specyfikacji technicznych w zakresie po³±czeñ:
Wymagania dotycz±ce rejestracji i identyfikacji wykonawców w aukcji elektronicznej:
Informacje o liczbie etapów aukcji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Czy wykonawcy, którzy nie z³o¿yli nowych post±pieñ, zostan± zakwalifikowani do nastêpnego etapu:
Warunki zamkniêcia aukcji elektronicznej:
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
IV.2.2) Kryteria
Kryteria | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
IV.2.3) Zastosowanie procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (przetarg nieograniczony)
Tak
IV.3) Negocjacje z og³oszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne
IV.3.1) Informacje na temat negocjacji z og³oszeniem
Minimalne wymagania, które musz± spe³niaæ wszystkie oferty:
Przewidziane jest zastrze¿enie prawa do udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstêpnych bez przeprowadzenia negocjacji
Przewidziany jest podzia³ negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert:
Nale¿y podaæ informacje na temat etapów negocjacji (w tym liczbê etapów):
Informacje dodatkowe
IV.3.2) Informacje na temat dialogu konkurencyjnego
Opis potrzeb i wymagañ zamawiaj±cego lub informacja o sposobie uzyskania tego opisu:
Informacja o wysoko¶ci nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu konkurencyjnego przedstawili rozwi±zania stanowi±ce podstawê do sk³adania ofert, je¿eli zamawiaj±cy przewiduje nagrody:
Wstêpny harmonogram postêpowania:
Podzia³ dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwi±zañ:
Nale¿y podaæ informacje na temat etapów dialogu:
Informacje dodatkowe:
IV.3.3) Informacje na temat partnerstwa innowacyjnego
Elementy opisu przedmiotu zamówienia definiuj±ce minimalne wymagania, którym musz± odpowiadaæ wszystkie oferty:
Podzia³ negocjacji na etapy w celu ograniczeniu liczby ofert podlegaj±cych negocjacjom poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
Informacje dodatkowe:
IV.4) Licytacja elektroniczna
Adres strony internetowej, na której bêdzie prowadzona licytacja elektroniczna:
Adres strony internetowej, na której jest dostêpny opis przedmiotu zamówienia w licytacji elektronicznej:
Wymagania dotycz±ce rejestracji i identyfikacji wykonawców w licytacji elektronicznej, w tym wymagania techniczne urz±dzeñ informatycznych:
Sposób postêpowania w toku licytacji elektronicznej, w tym okre¶lenie minimalnych wysoko¶ci post±pieñ:
Informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Wykonawcy, którzy nie z³o¿yli nowych post±pieñ, zostan± zakwalifikowani do nastêpnego etapu:
Data: godzina:
Termin otwarcia licytacji elektronicznej:
Termin i warunki zamkniêcia licytacji elektronicznej:
Istotne dla stron postanowienia, które zostan± wprowadzone do tre¶ci zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, albo ogólne warunki umowy, albo wzór umowy:
Wymagania dotycz±ce zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy:
Informacje dodatkowe:
IV.5) ZMIANA UMOWY
Przewiduje siê istotne zmiany postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: Tak
Nale¿y wskazaæ zakres, charakter zmian oraz warunki wprowadzenia zmian:
Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶ci zwiêkszenia warto¶ci netto zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt. 6 Ustawy pzp (tekst jednolity Dz. U. z 2019, poz. 1843), gdzie ³±czna warto¶æ zmian bêdzie mniejsza ni¿ kwoty okre¶lone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ww. cytowanej ustawy tj. mniejsza od 10% warto¶ci zamówienia, która zosta³a okre¶lona w § 2 pkt. 1 umowy. Zakazuje siê zmian postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, poza wyra¼nie wskazanymi postanowieniami niniejszej umowy w tym w szczególno¶ci w §2 oraz zmianami okre¶lonymi w Ustawie pzp w tym równie¿ w art. 144 ust. 1 pkt. 6 Ustawy pzp, a ponadto zmianami w zakresie: a) numeru katalogowego produktu b) nazwy produktu przy zachowaniu jego parametrów c) przedmiotowym / produkt zamienny d) liczby opakowañ e) ceny jednostkowej w sytuacji gdy: o wprowadzony zostanie do sprzeda¿y przez Wykonawcê produkt zmodyfikowany/udoskonalony lub o wyst±pi przej¶ciowy brak produktu z przyczyn le¿±cych po stronie producenta przy jednoczesnym dostarczeniu produktu zamiennego o parametrach nie gorszych od produktu objêtego umow± lub o W przypadku szczególnych okoliczno¶ci, takich jak wstrzymanie lub zakoñczenie produkcji, lub Wszystkie zmiany dotycz±ce ustaleñ zawartych w niniejsze umowie wymagaj± ka¿dorazowo formy pisemnej pod rygorem niewa¿no¶ci. Zamawiaj±cy zastrzega sobie w trakcie realizacji umowy prawo do wprowadzenia zmian, których nie mo¿na by³o przewidzieæ w chwili zawarcia umowy, a zmiany s± korzystne dla Zamawiaj±cego, m.in. zmiany producenta i zmiany ilo¶ci sztuk w opakowaniu, przy odpowiednim przeliczeniu ilo¶ci zamówienia na okres realizacji zadania Wykonawca zobowi±zany jest do podpisania umowy na warunkach w wzorze umowy stanowi±cym za³±cznik nr 8 do SIWZ.
IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.6.1) Sposób udostêpniania informacji o charakterze poufnym (je¿eli dotyczy):
¦rodki s³u¿±ce ochronie informacji o charakterze poufnym
IV.6.2) Termin sk³adania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu:
Data: 2019-12-19, godzina: 10:00,
Skrócenie terminu sk³adania wniosków, ze wzglêdu na piln± potrzebê udzielenia zamówienia (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z og³oszeniem):
Nie
Wskazaæ powody:
Jêzyk lub jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane oferty lub wnioski o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu
> PL
IV.6.3) Termin zwi±zania ofert±: do: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu sk³adania ofert)
IV.6.4) Przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu Unii Europejskiej oraz niepodlegaj±cych zwrotowi ¶rodków z pomocy udzielonej przez pañstwa cz³onkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które mia³y byæ przeznaczone na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia: Nie
IV.6.5) Przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, je¿eli ¶rodki s³u¿±ce sfinansowaniu zamówieñ na badania naukowe lub prace rozwojowe, które zamawiaj±cy zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia, nie zosta³y mu przyznane Nie
IV.6.6) Informacje dodatkowe:
Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Prawo zamówieñ publicznych, ilekroæ w opisie przedmiotu zamówienia lub w za³±czonej dokumentacji przedmiot zamówienia opisany zosta³ za pomoc± norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych - Zamawiaj±cy dopuszcza zastosowanie rozwi±zañ równowa¿nym opisywanym, a odniesieniu takiemu towarzysz± wyrazy "lub równowa¿ne". Wykonawca, który powo³uje siê na rozwi±zania równowa¿ne opisywanym przez Zamawiaj±cego, jest obowi±zany wykazaæ, ¿e oferowane przez niego materia³y/ asortyment/ sprzêt spe³niaj± wymagania okre¶lone przez Zamawiaj±cego. W takiej sytuacji Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enie stosownych dokumentów, potwierdzaj±cych spe³nienie wymagañ. Je¿eli wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamiast dokumentów, o których mowa w Rozdz. IX (sk³ada dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, potwierdzaj±ce odpowiednio, ¿e nie otwarto jego likwidacji ani nie og³oszono upad³o¶ci - wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania ofert, (zgodnie z Rozporz±dzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich mo¿e ¿±daæ zamawiaj±cy od wykonawcy w postêpowaniu o udzielenie zamówienia. (Dz. U. poz. 1126 z dn. 26 lipca 2016 z pó¼n. zm.). Je¿eli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania, nie wydaje siê dokumentów wskazanych w niniejszym punkcie zastêpuje siê je dokumentem zawieraj±cym o¶wiadczenie z³o¿one przed notariuszem, w³a¶ciwym organem s±dowym, administracyjnym albo organem samorz±du zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania -wystawionych nie wcze¶niej ni¿ w terminach okre¶lonych w niniejszym punkcie. Wymagania dotycz±ce braku podstaw do wykluczenia oraz warunków udzia³u w zamówieniu, zosta³y szczegó³owo opisane w SIWZ. W celu potwierdzenia braku podstawy do wykluczeniu wskazanej w art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy PZP Wykonawca, w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w Rozdziale XVII pkt. 4 SIWZ, przekazuje Zamawiaj±cemu o¶wiadczenie o przynale¿no¶ci lub braku przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej (w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. 2019 poz. 369 tekst jednolity). Zamawiaj±cy dopuszcza z³o¿enia o¶wiadczenia w formie elektronicznej lub faxem. Orygina³ dokumentu nale¿y niezw³ocznie przes³aæ do Zamawiaj±cego na adres podany w SIWZ wraz ze z³o¿eniem o¶wiadczenia, Wykonawca mo¿e przedstawiæ dowody, ¿e powi±zania z innym wykonawc± nie prowadz± do zak³ócenia konkurencji w postêpowaniu o udzielenie zamówienia. Wzór "O¶wiadczenie, o przynale¿no¶ci lub braku przynale¿no¶ci do grupy kapita³owej" stanowi za³±cznik nr 7 do SIWZ. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie powy¿szy dokument sk³ada ka¿dy z partnerów konsorcjum/ cz³onków spó³ki cywilnej oddzielnie w imieniu swojej firmy. Otwarcie ofert jest jawne i odbêdzie siê w dniu 19.12.2019 r. o godz. 11:00 w WCSKJ w Dziale Umów, Zamówieñ Publicznych i Zaopatrzenia - Sali Konferencyjnej, ul. Ogiñskiego 6, 58-506 Jelenia Góra. Obowi±zek informacyjny wynikaj±cy z art. 13 RODO w przypadku zbierania danych osobowych bezpo¶rednio od osoby fizycznej, której dane dotycz±, w celu zwi±zanym z postêpowaniem o udzielenie zamówienia publicznego. Szczegó³y dotycz±ce ochrony danych osobowych zawarte w SIWZ.
ZA£¡CZNIK I - INFORMACJE DOTYCZ¡CE OFERT CZʦCIOWYCH
Czê¶æ nr: | 1 | Nazwa: | P³yty CD do nadruku |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30237400-3,
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 2 | Nazwa: | Tonery do drukarek LEXMARK |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 3 | Nazwa: | Tonery do drukarek Brother |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 4 | Nazwa: | Tonery do drukarek HP |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 5 | Nazwa: | Tonery do drukarek OKI |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 6 | Nazwa: | Tonery do drukarek SAMSUNG |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 7 | Nazwa: | P³yty ró¿ne |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30237400-3,
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 8 | Nazwa: | Tusze i tonery do ró¿nych urz±dzeñ |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 9 | Nazwa: | Tusze do drukarki PRIMERA |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6,
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 10 | Nazwa: | Tusze RIMAGE |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6,
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 11 | Nazwa: | Tonery do kserokopiarek i drukarki KONICA MINOLTA |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 12 | Nazwa: | Tonery do drukarek KYOCERA |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30192113-6, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Czê¶æ nr: | 13 | Nazwa: | Tusze i tonery do drukarek Canon |
2) Wspólny S³ownik Zamówieñ(CPV): 30125110-5, 30125110-5
3) Warto¶æ czê¶ci zamówienia(je¿eli zamawiaj±cy podaje informacje o warto¶ci zamówienia):
Warto¶æ bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesi±cach: 24
okres w dniach:
data rozpoczêcia:
data zakoñczenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
CENA | 60,00 |
TERMIN DOSTAWY | 20,00 |
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI DLA WAD UKRYTYCH | 20,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:Og³oszenie zamieszczone od dnia 05.12.2019 r. o Biuletyn Zamówieñ Publicznych o Tablica og³oszeñ w siedzibie Zamawiaj±cego o Strona internetowa Zamawiaj±cego
INNE PRZETARGI Z JELENIEJ GÓRY
- Sukcesywna dostawa samochodowych czê¶ci zamiennych i materia³ów eksploatacyjnych (II)
- Zakup dwóch samochodów osobowego na potrzeby administracyjne Pogotowia Ratunkowego w Jeleniej Górze
- REMONT WIADUKTU W CI¡GU ALEI JANA PAW£A II W JELENIEJ GÓRZE
- Opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn.: "Rewitalizacja pomieszczeñ piwnic zabytkowego budynku Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze".
- KPN/14/2024 Dostawa energii elektrycznej do obiektów Karkonoskiego Parku Narodowego oraz odkup energii elektrycznej wytworzonej w instalacji OZE wraz z us³ug± bilansowania handlowego w 2025r.
- Remont z przebudow± budynku ,,Zameczek" Domu Pomocy Spo³ecznej w Sosnówce
wiêcej: przetargi w Jeleniej Górze »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawê materia³ów biurowych dla Szpitala Specjalistycznego w Prabutach Sp. z o. o.
- Zakup i sukcesywna na ¿±danie dostawa materia³ów eksploatacyjnych do urz±dzeñ drukuj±cych dla jednostek terenowych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Spo³ecznego Oddzia³ Regionalny w Poznaniu..
- Dostawa i us³ugi z zakresu informatyki w podziale na 4 zadania
- Dostawa materia³ów eksploatacyjnych do urz±dzeñ biurowych na potrzeby BP i MzOR ARiMR"
- 4WOG-1200.2712.24.2024 Zakup i dostawa fabrycznie nowych materia³ów eksploatacyjnych do urz±dzeñ drukuj±cych dla 4 WOG Gliwice oraz jednostek i instytucji wojskowych podleg³ych gospodarczo
- Zakup i dostawa tuszy, tonerów, ta¶m i bêbnów do zabezpieczenia pracy sprzêtu informatycznego 22. BLT w Malborku
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.